LaCie 1 TB externe USB aanbieding € 189,- Saturn Rotterdam

Pagina: 1
Acties:
  • 3.944 views sinds 30-01-2008

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:49
Bij Saturn Rotterdam deze week een aanbieding van een LaCie 1 TB externe USB harde schijf voor maar € 189,-.

In de Product Reviews kom ik geen ervaringen tegen met een LaCie 1 TB. Wel een aantal 500 GB apparaten maar daarvan zijn een aantal zo recent dat er nog niks te zeggen valt over duurzaamheid. 1 oudere recensie en die heeft ondertussen al de geest gegeven...

€ 189,- is natuurlijk geen geld voor zo'n grote capaciteit maar ik wil geen kat in de zak kopen. Heeft iemand al ervaring met dit apparaat ?

Bij Alternate ook een LaCie 1 TB (wel ander type dan de Saturn aanbieding) voor € 199,-, iemand hier al ervaring mee ?

Verwijderd

Lacie zijn degelijke en vrij goedkope Externe HD's. Ze worden alleen niet echt super goed gekoelt omdat er niet echt (veel) koelgaten inzitten om de warme lucht eruit te laten. Qua lawaai valt het wel mee, enige nadeel is bijv.. met een Mybook van WD(Die stukek duurder is) dat daaar een speciaal rubbertje inzit die de HD tegen vibraties en stoten beschermd. Maar voor de prijs/prestatie verhouding is die Lacie best aantrekkelijk hoor!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Ik heb persoonlijk niet zulke goeie ervaringen met een ouder model Lacie van 1TB. Hij was lawaaierig door een te kleine fan in het apparaat, daarnaast was het geen native harddisk van 1TB maar een raid0 van enkele schijven.(ik weet niet hoe het met recentere modellen zit). Ik heb hem uiteindelijk weggedaan nadat er steeds meer bad sectors op kwamen.

Het is op zich nog wel ok voor opslag van niet belangrijke zaken die niet vaak gebruikt wordt, maar niet voor serieuze doeleinden.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• sanook
Ik wil het apparaat gebruiken voor backup, dus niet super belangrijk en omdat ie niet continu aanstaat is evt geluidsproductie ook geen drama.
Het apparaat bij Alternate lijkt mij nogal dik, mogelijk dat daar 2 harde schijven in zitten (raid 0), de Saturn aanbieding lijkt een 'normale' dikte te hebben (deze ?).

• Armo
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-02 00:31
Als je voor weinig geld veel ruimte wil dan is dit wel een mooie aanbieding. LaCie is geen B merk maar zoals er al gezegd worden zijn er betere te krijgen die natuurlijk wel duurder zijn.

• bastiaank
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-04-2021
sanook schreef op woensdag 12 december 2007 @ 13:10:
Het apparaat bij Alternate lijkt mij nogal dik, mogelijk dat daar 2 harde schijven in zitten (raid 0), de Saturn aanbieding lijkt een 'normale' dikte te hebben (deze ?).
Ja dat klopt. Ik heb 'm ook.
Maar ik heb niet het gevoel dat hij erg snel is, de fan is zeker niet stil. Maar 1 TB voor 200,- leek me gewoon een goeie deal waarbij je verder niet te veel moet verwachten.

• Martinus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-02 10:58
Zie dezelfde aanbieding bij computerland voor 200 ee. Heb destijds een 500gb lacie voor 100 gekocht, vergeleken met mn andere externe HD een Toshiba, is het echt een kansloos ding, suffe te warme kast met geen aan/uit knop. Maar goed, voor de data prima, als je hem op zn kant zet is die wel aardig koel. Maar het plastic is echt plastic. Maar das persoonlijk.

no comment

• sanook
Martinus schreef op woensdag 12 december 2007 @ 21:48:
Zie dezelfde aanbieding bij computerland voor 200 ee. Heb destijds een 500gb lacie voor 100 gekocht, vergeleken met mn andere externe HD een Toshiba, is het echt een kansloos ding, suffe te warme kast met geen aan/uit knop. Maar goed, voor de data prima, als je hem op zn kant zet is die wel aardig koel. Maar het plastic is echt plastic. Maar das persoonlijk.
De Lacie van 200,- bij Computerland is type 301301E, dat is dezelfde (dikke ?) als bij Alternate. De 300966EK (van Saturn) kost bij Computerland 249,-, dus de aanbieding bij Saturn is op zich wel goed.
Mijn Toshiba van 250GB is al tijden te klein en als ik nu een 500GB neem moet ik na een jaar weer een nieuwe kopen omdat ie alweer te klein is. Denk dat ik de gok maar neem voor deze Lacie 1 TB van € 189,-.

• sh1nigami
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-02 23:01
tyd geleden die lacie 500gb usb gekocht voor 200,- ook bij computerland.
na 3 maanden begonnen de problemen al, van 1 map verdwenen ineens de files, en als j in de map wilde gaan kreeg je acces denied" ff in kort, gelukkig zat er maar 8,~gb aan files in die map dus had ik het zo weer terug.
maar paar weken later was nog een map de haan..
nu al 1.5 jaar later of zo is er 1 map met alle mappen er 1 gewoon verdoemd.
hdtune ziet geen bad sectors of wat dan ook, andere mappen blijven gewon wel werken.

ding wordt wel belachelijk heet als je em laat liggen.
en nee, ding heeft altyd op 1 plek gestaan en niet 24/7 gedraait.
op z'n kant zetten helpt de temperatuur omlaag te brengen maar dan krijg j wel weer de vibratiegeluiden omdat er geen rubbertjes aan dez ijkant zitten.

mja dan zou ik dus kunnen zeggen van geen lacie meer, maar elk merk heeft wel toevallig weer iets wat net kapot is gaan wat dan ook, WD heeft bij mij een aantal slechte ervaringen namelijk, en me maxtors zijn toevallig heel gebleven.

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-02 22:18

Floor-is

5.2

sh1dinges: ik snap de helft van je tekst niet vrees ik...

1TB voor minder dan €200 klinkt wel als een goede deal, maar het blijft een 1-disk behuizing waardoor ik toch huiverig ben... Wat als net die disk het leven geeft? Ik vrees dat ik dan maar door moet sparen voor een >2-disk 2TB oplossing. :/

Bericht hierboven

• sanook
Zoals al aangekondigd heb ik de gok maar genomen, het blijkt echter niet om het (dunne) type 300966EK te gaan maar om de (dikke) 301301E (van de Alternate link in de OP). Er zitten zo te zien 2 500 GB schijfjes in van Samsung. Lawaai vind ik tot nu toe reuze meevallen maar heb nog niet meer gedaan dan formatteren. Had al heel voorzichtig gedaan met uitpakken met de gedachte dat ik het apparaat linea recta terug zou brengen als ik zou schrikken van het geluid, maar dat lijkt niet nodig gelukkig.

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:19
Verwijderd schreef op woensdag 12 december 2007 @ 12:47:
[-knip-] met een Mybook van WD(Die stukek duurder is) dat daaar een speciaal rubbertje inzit die de HD tegen vibraties en stoten beschermd. Maar voor de prijs/prestatie verhouding is die Lacie best aantrekkelijk hoor!
http://www.4launch.nl/sho...1tb-16mb-usb--wdh1u10000e

Ken het ding verder zelf niet, maar die stukken duurder (als ik je spelfout goed interpreteer) valt dus wel mee.

Gamertag: FinrazielNL

Verwijderd

Dezelfde schijf heb ik bij de Paradigit gekocht en ik heb hem vandaag terug gebracht. De fan begon zonder aanleiding met een interval van 2 minuten te koelen bij een stabiele temp van 34 graden. Gewoon, omdat het kan. De rubbertjes die eronder zitten absorberen ook nauwelijks trillingen. Ik vind hem ook nog te langzaam, maar dat had ik kunnen weten :)

Verwijderd

het is een behuizing waarin 2x500 GB in raid-0 zitten, niet bepaalt veilig en van het merk LaCie..... :z
tsja,,, als je veel opslag wilt voor niet al te balngrijke dingen (of van dingen waarvan je een goede back-up hebt) gewoon doen ! :*)

anders dus niet :P

Verwijderd

Geen aanrader dus deze schijf? Ik wil hem als mp3archief gebruiken en het is dus eigenlijk alleen voor opslag, echter wil ik niet dat ik straks 950gb aan mp3s kwijt ben

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:00
Hier 1tje getest, maar vindt ze ontzettend traag. Schiet echt niet op. Leuk zo'n ding, maar erg lomp(in fysieke grote), en erg traag...

Ook draaide deze inderdaad met 2X 500GB, oftewel Raid0. niet echt data veilig dus...

Al hoef je het voor de prijs niet te laten ;)

[ Voor 9% gewijzigd door GoldenBatt op 27-12-2007 17:45 ]

Specs!

• Psionboy
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03-08-2025
Ik heb deze 1TB van LaCie ook gekocht en het grote nadeel vond ik het om de zoveel tijd aanslaan van de fan. Deze maakt nogal herrie. Aangezien de 2 HD van 500 MB in een soort klankkast zitten versterkt dit het geluid.

Ik heb door middel van het los schroeven van twee kleine schroefjes (zitten beiden onder het seal waarop staat dat je dan geen garantie meer hebt als dit verbroken is) het zwarte omhulsel eraf gehaald.

Kennelijk kwam de behuizing van de fan toch tegen de behuizing aan want na montage was het geluid vrijwel verdwenen.

[ Voor 22% gewijzigd door Psionboy op 16-03-2008 16:51 ]

• Rene_Bak
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-10-2013
Ik denk er over om ook deze Lacie 301301E te kopen. De prijzen zijn inmiddels alweer een stuk gezakt en ik wil de schijf gaan gebruiken om de digitale video files van mijn kinderen op op te slaan. Gezien de niet altijd even positieve reacties denk ik er dan ook over om er twee aan te schaffen voor het geval er één de geest geeft dan heb ik alles tenminste ook nog op de tweede staan.

Aangezien we al weer enen tijdje verder zijn ben ik beniuwd naar de ervaringen tot nu toe met deze schijf of eventuele andere suggesties om deze voor mij toch wel belangrijke data veilig op te slaan.

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-02 13:48

aap

Rene_Bak schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 15:33:
Aangezien we al weer enen tijdje verder zijn ben ik beniuwd naar de ervaringen tot nu toe met deze schijf of eventuele andere suggesties om deze voor mij toch wel belangrijke data veilig op te slaan.
Ik snap je niet. Je ziet dat die disk(s) over het algemeen slecht beoordeeld wordt en toch wil je er zelfs twee van kopen?

Als het klopt dat hierboven staat, dat de Lacie twee disks in RAID-0 bevat, dan lijkt het me zo'n beetje het laatste waar je je kostbare data op wilt slaan. Als 1 van de 2 disks beschadigd raakt, ben je al je data kwijt. Een dergelijke oplossing is dus 2x zo kwetsbaar als een apparaat met maar 1 fysieke schijf erin.

• Rene_Bak
Met twee schijven ben ik niet al mijn data kwijt dus vandaar dat ik er twee aan winle schaffen. Op die manier dek ik het risico van een RAID0 af volgens mij. Dus voor de duidelijkheid twee RAID0 configuraties (dus in totaal 4 500Gb harddisks)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik zou dan toch liever verder kijken naar een oplossing met grotere disken die je wél in RAID1 kan zetten.
http://wdc.com/en/products/products.asp?driveid=465 bijvoorbeeld...

Of je haalt gewoon twee grote disks van 750GB in een externe behuizing - zelfde effect (één in de kast leggen) en omdat je geen raid-niks draait ook geen verhoogd risico op uitval.

[ Voor 34% gewijzigd door alt-92 op 30-06-2008 00:34 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Rene_Bak
OK helder. Maar komt dat bijna niet op hetzelfde neer wanneer je twee 750GB haalt in een externe behuizing? Is RAID0 zoveel risicovoller dan één Harddisk van 750GB?

Dank voor de link overigens.

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-02 13:48

aap

Rene_Bak schreef op maandag 30 juni 2008 @ 11:13:
s RAID0 zoveel risicovoller dan één Harddisk van 750GB?
Zoals ik al zei, RAID0 (met 2 disks) is grofweg 2 keer zo risicovol als 1 grote disk.

Met RAID0 ben je al je data kwijt als de eerste of de tweede disk kapot gaat. Met twee disks is de kans dat er eentje stuk gaat twee keer zo groot (veronderstellende dat de kans op een diskfout voor alle disks hetzelfde is).

RAID0 gebruik je eigenlijk alleen maar als de snelheid belangrijk is en juist niet als betrouwbaarheid belangrijk is. Het lijkt me dat gezien jouw toepassing het omgekeerde geldt. Bovendien vraag ik me af of er überhaupt iets overblijft van de snelheidswinst van RAID0 bij een externe disk. De USB verbinding lijkt me de langzaamste schakel.

• Rene_Bak
OK dank voor jullie feedback.

Leek mij op zich een aardige oplossing daar ik deze disks voor rond de 100 euro per stuk kan kopen en dat leek mij geen geld. Maar aangezien ik de video films van mijn kinderen graag veilig op wil slaan lijkt een RAID1 oplossing mij dan inderdaad een beter optie.

Andere suggesties of links zoals aangegeven door alt-92 zijn uiteraard van harte welkom!

• Rene_Bak
Wellicht een domme vraag maar als ik kijk naar de Western Digital My Book Mirror Edition 2TB. Is dat dan 2TB in de gemirrorde oplossing of is het in de gemirrorde oplossing dan 1TB. De WD site is hier niet echt duidelijk over. Kortom zitten er nu twee schijven van 1TB in (wat ik min of meer verwacht) of zitten er twee schijven van 2TB in.

• Rene_Bak
Het antwoord lijkt te zijn dat er in de 1TB uitvoering 2 schijven van 500GB zitten en in de 2TB uitvoering 2 schijven van 1TB.

Anyway iemand ervaring met de Freecom Data Tank 1 TB? Is deze beter, slechter of vergelijkbaar met de WD Mybook Mirror Edition?

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-02 21:45
Slechte ervaring met lacie schijven. De service is oké maar meer niet. Adapters van de Lacie schijven die ik gehad heb, werden allemaal veelste heet. Winkels deden dan ook moeilijk wanneer ik mijn geld terug ging vragen maargoed uiteindelijk toch geregeld.

Ik heb wel een hele mooie aanbieding gezien bij Alternate

€119 eurotjes voor een 1TB schijf (enkele schijf gezien de behuizing volgens mij)

Ik ken meerdere mensen die de bekende goedkope 500GB versie daarvan hebben en de koeling e.d schijnt erg goed te zijn. Benchmarks nog niet gezien.

één is geen, twee is één

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Informatique heeft nu een aanbieding, WD My Book2 1TB voor 139euro. Als ik zo naar de afmetingen kijk zit er hier volgens mij maar een single disk in ? Als dat zo is, redelijk opmerkelijk, een losse WD disk kost namelijk 10euro meer. Maar weet iemand wat voor disk er in zit ? Aannemelijk dat er ook een WD disk inzit ? Enzoja, welke ?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Sorry heren, maar dit topic gaat niet helemaal de juiste kant op. Wij hebben hier op GoT namelijk reeds een topic waarin gediscuseerd wordt over externe hardeschijven, gelieve de discussie al daar voort te zetten: [Ervaringen] Externe harde schijven en behuizingen Deel 1

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.