Toon posts:

Externe Harde Schijf Formatteren..

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Gegroet!

Ik had een vraagje over mijn externe harde schijf.. (WD 400gb)
Er was namelijk een probleempje mee waardoor ik de schijf niet meer kon openen, hij zei namelijk dat ik m eerst moest formatteren voor ik m kon lezen.. Daarnaast gaf hij aan dat ie maar 3,96gb was ipv 400..

Heb een recovery programma er overheen gegooid en heb nu dus mijn belangrijkste bestanden terug!
Nu ben ik naar de winkel gegaan waar ik hem gekocht heb (MyCom) en gevraagd of er blijvende schade aan de schijf zou zijn, ze zeiden dat het waarschijnlijk wel mee zou vallen en dat hij na formatteren weer soepel zou lopen.. Klopt dit?

Ben de schijf nu aan het formatteren maar na 10 min zat ie op 8% en nu 5 uur later is ie pas op 11%! Is dit normaal? Of kan ik m beter met een ander programma formatteren ofzo?

Alvast bedankt! _/-\o_

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ben je een full of een quick format aan het doen? Het eerste duurt in ieder geval inderdaad extreem lang bij grote schijven en duurt des te langer naarmate je meer slechte sectoren hebt. Bij een full format worden namelijk ook alle sectoren op de schijf getest. En bij 400GB zijn dat er nogal wat. Wanneer het formatteerprogrammaatje een foute sector vindt, dan wordt dit nog zoveel keer getest voordat die als "fout" wordt gemarkeerd. Dit kost allemaal ook tijd. Bij een quick format wordt gewoon de partitietabel vernieuwd en da's slechts kwestie van het overschrijven van enkele specifieke sectoren.

Ik zou het formatteren afbreken en de schijf in kwestie met het diagnosetooltje van de fabrikant testen. Mocht deze een foutmelding geven, dan heb je de volle recht op een vervanging. Zie verder ook de FAQ van dit subforum: OM FAQ / Beleid onder "Mijn schijf doet vaag, gaat/is het nu kapot?".

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Meestal krijg je dit soort errors na een corrupte filetable (Bijv door gewoon de stekker uit te trekken ipv netjes de schijf af te sluiten in windows, waardoor er files open blijven staan).

De kans dat hij hierdoor defect is (fysiek) is niet zo groot, alleen ben je je data kwijt. Als hij daadwerkelijk zo lang doet over formatteren, dan zou ik eens een testtooltje van WD erover laten gaan. Dan kun je zien of de hdd fysiek nog in orde is of niet.

Verwijderd

Topicstarter
Hmz.. okee nou hij doet nou niet echt meer veel.. ga dus gewoon een nieuwe eisen denk ik.. ;-)