[DRC] Dynamic Range Compression beste modus?

Pagina: 1
Acties:
  • 10.903 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35890

Topicstarter
Op mijn Sony STR-DG500 reciever kan ik drie modi kiezen voor DRC:
  • Comp off
  • Comp std
  • Comp max
Ofwel uit, standaard en maximaal. Standaard staat de versterker ingesteld op uit. In mijn handleiding staat echter bij 'comp std' dat 'het dynamisch bereik wordt gecomprimeerd zoals bedoeld door de geluidstechnicus'. Na wat gegoogle lees ik hier en daar dat dit soort instellingen eigenlijk het geluid nogal vern**kt.

In the end is natuurlijk de juiste instelling diegene die ik het mooist vind klinken, maar ben toch benieuwd wat in thuisbioscoop de algemene mening is over DRC. Gebruiken jullie het uberhaupt? Zo ja, wat heeft de voorkeur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:33

voodooless

Sound is no voodoo!

'T ligt er maar net aan. In een kleine ruimte, met dunne wandjes, en boze buren kun je het maar beter aanzetten.

Voor de echte bioscoopbeleving is het gewoon beter om het uit te zetten. En als de geluidstechnicus het anders bedoeld had, had hij het wel direct zo op DVD gezet ;)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:03
Inderdaad. Afzetten die handel.
Zeker ook van belang indien je deftig een aparte sub wilt kunnen inregelen etc.
noemt ook wel een "night mode" ofzo voor als je in avond film wilt zien zonder de anderen teveel te storen, ze gaan wat morrelen aan het frequentie-spectrum zodat oa explosies er een stuk minder hevig uitkomen terwijl dialogen weinig tot niet worden "geraakt" (allez, dat heb ik toch kunnen opmaken uit hetgeen ik las)

iets "comprimeren" kan nooit weergeven zoals de geluidstechnicus het wilt laten klinken ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-04 15:30
Met "zoals de geluidstechnicus het bedoeld heeft" wordt verwezen naar het compressie profiel dat de technicus heeft gekozen bij het masteren van de DVD. Dit geef je eenmalig aan, bijv. "film standard" of "film light" of "music" etc. Er zijn een aantal verschillende profielen voor. Maar bedenk je dat de afluistering zeker niet zo bedoeld is. Maar mochten mensen DRC willen gebruiken, dan via dat gekozen profiel.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35890

Topicstarter
Dank voor de reacties, had al zo'n vermoeden. 's avonds kijkt het idd iets ontspannender omdat je niet je volume constant hoeft aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:03
Zoveel compressie zal er bij de mastering niet aan te pas komen denk ik?
Als ik een gemiddelde DTS5.1 DVD opzet is de dynamiek redelijk ruim en indukwekkend.
Bij de nieuwere formaten op Bluray/HD-DVD zal het nog pak formidabeler zijn...

Zo'n DRC-functie op en DVD-spelertje voor thuis zal pas ECHT afknijpen denk ik! vergeleken met de "compressie" tijdens mastering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:33

voodooless

Sound is no voodoo!

jvanhambelgium schreef op woensdag 12 december 2007 @ 10:58:
Ik denk eigenlijk dat dat niet veel anders zal zijn. De dynamiek is in veel gevallen al heel erg groot, en voor in de huiskamer vaak zelfs al onaangenaam groot.

Wat dat betreft zijn muziek en film twee uitersten van elkaar. Bij de een kan het niet plat genoeg zijn, bij de ander moet het gewoon tot in het idiote uitvergroot worden ;)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-04 15:30
jvanhambelgium schreef op woensdag 12 december 2007 @ 10:58:
Zoveel compressie zal er bij de mastering niet aan te pas komen denk ik?
Als ik een gemiddelde DTS5.1 DVD opzet is de dynamiek redelijk ruim en indukwekkend.

Zo'n DRC-functie op en DVD-spelertje voor thuis zal pas ECHT afknijpen denk ik! vergeleken met de "compressie" tijdens mastering.
Er zit inderdaad een hele lichte compressie op of anders helemaal geen compressie. Maar in de dolby digital decoder zit nog een compressor ingebakken die je zelf aan en uit kunt zetten. De manier waarop deze compressor dan werkt is hetgene dat wordt bepaald bij de mastering. De compressie zelf dus niet, maar de manier waarop de compressor in de decoder moet werken als mensen deze aan zetten. Of eigenlijk, als mensen deze niet uit zetten, want het wil nog wel eens standaard aanstaan (power dvd bijvoorbeeld, of sommige standalone spelers). DTS heeft deze functie niet. Als je DD en DTS met elkaar vergelijkt en een groot verschil in dynamiek ervaart kan het zo zijn dat die compressor aanstaat.

Voor Bluray of HD DVD is het niet anders. De dynamiek is afhankelijk van de mix die je gebruikt.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Pagina: 1