p5b: starten van usb

Pagina: 1
Acties:
  • 1.430 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Synch
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-05 19:15
Hey,

Ik probeer er achter te komen hoe ik linux van een usb stick af installeer.
Opzich geen probleem dacht ik maar in mijn boot order menu van de bios staat geen usb.

Toen heb ik op internet gezocht maar er waren geen duidelijke antwoorden te vinden.

Betekent dat het niet in de bios staat dat het ook gelijk nee is (ik kan immers wel de bios updaten van usb), of moet ik eerst iets anders doen (booten met usb stick in de pc)?

alvast bedankt!

edit: voor als het niet duidelijk was:

asus p5b
c2duo e6600
ati x1950 pro

edit2:

usb schijven niet herkend door BIOS
Denk dat je in de bios booten vanaf een usb stick aan heb staan, of zet USB Legacy eens aan/uit.
Dit zag ik een topic hieronder staan. Dit gaat over een asus p4p maar toch.
Ik heb usb legacy aan staan maar geen verschil.

[ Voor 30% gewijzigd door Synch op 10-12-2007 19:39 ]

• Synch
een kleine kick:

als ik de usb stick aansluit geeft hij wel aan in de bios dat er een usb drive aangesloten is maar hij staat niet in de opstart lijst.

Iemand enig idee?

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:59

Dima_2005

T.net-verslaafde

Hoe is je USB-stick geformat? Is het NTFS, FAT, FAT32?
En heb je dit al gelezen?

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

Verwijderd

volgens mij moet je daarvoor een jumper op het moederboord voor omzetten, raadpleeg je handleiding even

zo niet heb ik niks gezegd ;)

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Je moet in je BIOS bij HDD volgorde je USB stick eerst zetten. Zo gaat het meestal en ik geloof dat het op de P5B van mijn vader ook zo werkt. Als je er niet uitgeraakt zal ik eens kijken.

• Synch
dima: fat32

nubby: Nee, er zijn een aantal jumpers maar 1 is voor cmos reset en de andere voor wake-on usb (ik weet niet wat het nut is van opstarten via de usb poort maarja).

admiral: Ik weet niet precies wat je met hdd volgorde bedoelt, het is neem ik aan iets anders dan de opstart volgorde?

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
ozakigames schreef op donderdag 13 december 2007 @ 09:38:
admiral: Ik weet niet precies wat je met hdd volgorde bedoelt, het is neem ik aan iets anders dan de opstart volgorde?
Nee, ik denk dat ie precies dat bedoelt: de boot sequence, aka de boot volgorde.

Jumper zetten is kolder, natuurlijk (tenzij je nog een oude XT hebt van 20 jaar geleden). Kijk ook eens of er iets anders staat dan USB. Misschien iets van "external device" of zoiets.

EDIT: Ergens van een ASUS site geplukt (voor de P5B):

------------
Question

I am unable to boot from my bootable USB flash drive built via
standard USB boot utilities. What can I do to resolve this problem?

Answer

This could be because the USB flash drive used is not formatted
into the compatible mode directly supported by this motherboard. As
there are two kinds of USB storage mode (being USB HDD and USB
ZIP mode), system will not be abel to boot from USB flash
correctly if the mode has been incorrectly selected.

To fix this problem, please kindly ensure the USB controller has
been enabled in BIOS, then format your USB flash drive as USB HDD,
and enter BIOS, set to force detect the USB flash drive as USB
HDD, and your system should then be able to boot from such USB
flash drive.

[ Voor 44% gewijzigd door albatross op 13-12-2007 09:56 ]

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• Synch
Okay,

om het nog even moeilijker te maken:

Ik heb de instructies uitgevoerd en toen met de stick in de pc de pc herstart.
Toen de bios in en, jawel, er was een nieuwe optie, in het usb menu stond er nu een optie om de stick als floppy, usb hdd of force fdd (?) te laten zien. Ik heb hem dus op auto laten staan.

Toen heb ik gekeken of ik het in het boot menu kon zetten maar hij was nogsteeds niet te zien.

Toen heb ik gerestart (duurde nu 20 sec. omdat een of andere timeout for usb devices op 20 sec. stond, waarschijnlijk zodat de usb hdd kan opstarten), en in de bios was niks meer te zien (optie bij usb menu weg, optie bij hdd boot order weg en nogsteeds niet bij opstart volgorde).

Nu krijg ik de opties niet meer te zien in de bios (usb er uit en weer er in, herstarten, het maakt niks uit). Wel staat er dat er 1 muis, 1 toetsenbord en 1 usb drive is aangesloten, maarja hij wil hem maar niet in de opstartvolgorde aangeven.

Iemand enig idee??

Alvast bedankt

• albatross
Wat zei ASUS nou? "set to force detect the USB flash drive as USB HDD". :) Dat zou ik nou eerst even doen; en dan kun je daarna ook nog eens kijken of het met "auto" ook wil.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Verwijderd

Mijn ervaring is dat een USB stick niet als USB device, maar echt als HDD verschijnt in het bios.
Je hebt de normale bootvolgorde, bijvoorbeeld: DVD-HDD-FDD; daar zul je niet kunnen instellen dat je vanaf je usb stick wilt booten.
Ergens anders in het bios zit echter waarschijnlijk een menu waarmee je de HDD volgorde kunt instellen. Daar staat dan een overzicht van je harde schijven. Ik gok dat je usb stick daartussen staat!

• Synch
Wat zei ASUS nou? "set to force detect the USB flash drive as USB HDD". :) Dat zou ik nou eerst even doen; en dan kun je daarna ook nog eens kijken of het met "auto" ook wil.
jah sorry: er stond dat als de usb stick <= ~500 mb hij word gezien als floppy en anders een usb hdd dus ik dacht: het is goed als ik hem op auto zet.

Kga het nu proberen...

edit:

ke, ik heb eerst een bios reset uit moeten voeren voordat ik de optie weer te zien kreeg (:?).
Toen op force hdd gezet en in de hdd volgorde de usb bovenaan gezet. Toen in bootvolgorde de usb bovenaan gezet. Herstart, maar helaas, hij controleert de diskettestation en geeft dan aan dat er geen opstartbare bestanden aanwezig zijn. Ik heb nog dubbel gecontroleerd of usb bovenaan stond maar het mocht niet baten.

[ Voor 36% gewijzigd door Synch op 13-12-2007 15:18 ]

• Admiral Freebee
  • Niet online
albatross schreef op donderdag 13 december 2007 @ 09:47:
Nee, ik denk dat ie precies dat bedoelt: de boot sequence, aka de boot volgorde.
Bijna, in veel BIOS'en kun je ook de bootvolgorde van de harde schijven instellen. Als je USB stick correct geformatteerd is (FAT32 geloof ik) en bij het booten in een USB poort steekt dan komt hij daar ook bij en moet je hem dus eerst zetten voor je andere schijven.

Voorbeeld:
plaatje

Hier noemt het "Hard disk boot priority"

[ Voor 15% gewijzigd door Admiral Freebee op 13-12-2007 16:43 ]

• albatross
Admiral Freebee schreef op donderdag 13 december 2007 @ 16:40:
[...]

Bijna, in veel BIOS'en kun je ook de bootvolgorde van de harde schijven instellen.
Ah. Foutje, bedankt. :) Eigenlijk ook wel logisch dat ie tussen je hard disken staat.

Lijkt me dat de TS nu dan toch op zou moeten kunnen starten van dat ding?

• Synch
Nee zoals je ziet (edit), het lukt niet, maar dat kan ook aan de usb liggen.
Als ik alle opties op disable zet en alleen usb op 1 dan start hij gewoon van de hdd (windows dus).

• Admiral Freebee
  • Niet online
Je moet dan ook bij boot sequence nog altijd instellen dat hij van HDD moet opstarten maar als eerste "HDD" dus je USB stick zetten.

• Synch
Admiral Freebee schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 15:31:
Je moet dan ook bij boot sequence nog altijd instellen dat hij van HDD moet opstarten maar als eerste "HDD" dus je USB stick zetten.
Jah dit heb ik gedaan.

Maar ik denk dat de instellingen zichzelf resetten ofzow. Ook is het nogsteeds onvoorspelbaar wanneer de usb stick nou wel of niet in de bios weergegeven word.

Maar ik gebruik wel gewoon een cd, tenzij iemand nog iets weet?
Pagina: 1