Doorstuderen of werken? (MBO-HBO-Uni)

Pagina: 1
Acties:
  • 6.299 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-06 07:03
Ik zit met volgend dilemma...

Op dit moment doe ik in Eindhoven (Fontys HS ICT) de opleiding ICT Management en Security (IMS)welke mij erg tegenvalt qua inhoud en niveau. Vanuti het MBO is mij "wijsgemaakt" dat een HBO opleiding superveel tijd zou kosten en aanzienlijk moeilijker zou zijn. Op dit moment is de situatie zo dat mijn laatste jaar MBO mij meer tijd gekost heeft als mijn 2e jaar HBO. Volgend jaar nog een half jaar studeren en dan afstuderen.

Nu heb ik een Master opleiding op het oog welke gegeven wordt aan de TU/e, Radboud Universiteit Nijmegen en U/Twente. Omdat ik vanuit het MBO doorgestroomd ben naar het HBO lijkt me dit een "echte" uitdaging. Voor geintresseerden: (Information Security Technology)
http://www.kerckhoffs-institute.org/
Wat ik in de flyer van deze opleiding lees is precies wat ik hier op Fontys verwacht had.

Mijn Dilemma:
Volgend jaar na mijn afstuderen is de markt perfect voor instromers. (heb ik iig het idee) Ik kan dan ook gaan werken en ervaring opdoen. (op dit moment weer een IT bedrijf op radio dat werkt zoekt)

Aan de ene kant wil ik wel graag gaan werken, aan de andere kant weet ik dat ik nog niet uitgeleerd ben en mijn "capaciteiten" nog niet 100% benut heb. Nu ben ik alleen bang (kennis van me heeft het geprobeerd en is na 'n jaar uitgevallen) dat het me gewoon tegen gaat vallen.

Wat ik nu in ieder geval ga ondernemen:
* Extra wiskunde (dit wordt waarschijnlijk zelfstudie met ondersteuning vanuit school)
* Vragen aan mijn kennis of ie mij wat materiaal kan sturen zodat ik een idee krijg van het niveau

Wat ik nu van jullie mede GOTers wil weten:
* Hebben jullie ervaringen (zelf of in je omgeving) met de overstap MBO - HBO - Uni?
* Indien ja: Waar moet ik me nog meer op voorbereiden behalve wiskunde?

Mijn motivatie voor deze HBO opleiding gaat met de week omlaag en wil nog meer in mijn leven bereiken. Deze keuze voor de master is eigenlijk al gemaakt maar andere tips zijn natuurlijk ook altijd welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:05
Ik zou zeggen, maak iig je HBO gewoon af.
Dan heb je een goed papiertje waar je veel mee kan. Wil je UNI.. ja als je zin hebt waarom niet. Nu gaat het makkelijk, straks als je werkt, en je het naast je baan moet doen is het echt stukken zwaarder.

Kijk dat het je tegenvalt is opzich jammer, en vreemd natuurlijk dat je nu minder tijd kwijt bent dan MBO.

Dat de markt volgens jaar goed is, ik denk over 2 jaar ook nog wel. De markt heeft net zijn dipje gehad, dus meestal duurt het een paar jaar voordat hij weer slechter word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20:57

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Ik heb zelf MBO gedaan (Technische Informatica, niveau 4 - stelt nog enigszins wat voor) en daarna HBO Hogere Informatica. Ik herken me er in zoverre in dat ik op het MBO wel een paar dingen heb geleerd, maar 70% van de tijd niets heb geleerd. Op het HBO was dit nog erger. Er waren een paar vakken die van niveau waren, maar daar werd dan weer matig/slecht les in gegeven (wiskunde bijvoorbeeld). Terwijl wiskunde toch redelijk belangrijk is wanneer je zoals bij mij nu het geval is, in een wetenschappelijke omgeving werkt. Gelukkig zijn wel een aantal dingen blijven hangen bij mij van het HBO op wiskunde-gebied dus is het ook weer niet zo dat ik niet weet waar men het over heeft. Verschil is dat ik me tijdens mijn werk - universiteit/wetenschappelijke omgeving - nu af en toe nog wat moet verdiepen in wiskundige-algoritmische dingen, wat ik trouwens best leuk vind omdat ik er nu echt wat mee moet doen. En ik zie een aardig percentage mensen om me heen met een Msc/Phd-achtige titels die dan zich echt diep (paar jaar) bezig kunnen houden met onderzoeken e.d., maar daar gaat ontzettend veel tijd in zitten heb ik het idee, moet je maar zin in hebben - maar goed dat ben je niet verplicht te doen na het halen van je universiteispapieren natuurlijk. Verder heb ik zo het idee dat een universiteitspapiertje gehaald hebben voor sommige bedrijven gelijk al een reden is om je een hoger startsalaris te bieden, puur omdat je in theorie hebt bewezen dat je over capaciteiten beschikt.

Universiteit doen lijkt/leek mij wel interessant, maar heb het eigenlijk nooit echt serieus overwogen. In mijn geval doe ik ook redelijk wat ervaring op in de praktijk (en ik verdien ondertussen leuk) en zie mezelf niet meer in de banken zitten om alleen maar dat universiteitspapiertje te halen. Misschien dat ik in de banken gaan zitten nu zelfs tegen vind vallen. Ik kan me namelijk nog goed herinneren dat ik echt slapeloze/vermoeide momenten had om in de banken te zitten en soms gezwets aan te horen wat nergens over ging. Dan ben ik liever zelf bezig met dingen uitzoeken/onderzoeken in de praktijk.

Dus conclusie (voor mij): leuk en interessant om universiteit te doen als je je echt wilt verdiepen in technieken/algoritmes/achtergrond en je bezit deze kennis nog niet door praktijkervaring.

[ Voor 15% gewijzigd door Tjeerd op 10-12-2007 10:33 ]

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 229806

Ik kom zelf van de TU in Eindhoven af; ik heb daar de master computer science & engineering gedaan.
Ook een paar vakken gevolgd die horen bij de IST master. Ik denk dat je er heel goed aan zou doen om inderdaad je goed voor te bereiden op wiskunde vakken.

Kijk ook eens op deze site:
owinfo.tue.nl
Daar kun je roosters bekijken van alle opleidingen aan de TU. Met wat zoekwerk kom je dan terecht op vakpagina's met inhouden en voorkennis van de vakken. Zoals bijvoorbeeld deze: http://www.win.tue.nl/courses/2WC03

Ook goede informatie: http://w3.win.tue.nl/uplo..._schakel_2006_aanp_01.pdf

Betreffende de discussie of je door moet studeren: de markt is inderdaad nu erg gunstig en zou in kunnen storten. Ik ben echter van mening dat de IT voorlopig niet uit beeld gaat verdwijnen en erg belangrijk is en blijft. Als jij denkt dat je een universitaire studie aankunt en het ook serieus overweegt zou ik er niet lang over twijfelen en het gewoon doen. Je hebt er altijd profijt van; in die wellicht wat krappere markt heb je toch een voorsprong als WO-er tegenover de (volgens mij in veel grotere aantallen aanwezige) HBO-ers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
Ik zal de links eens doorkijken. Daarnaast ben ik nu pas 20, studeer HBO af als ik 21 ben. (augustus geboren, net voordat ik 22 word) waarna ik nog 2.5 jaar (halfjaar schakel) voor WO moet tellen Dat maakt mij dus 24 ofzo wanneer ik WO afstudeer. Voor de leeftijd hoef ik het dus niet te laten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32447

Ik zit in hetzelfde parket. Na mijn HBO ben begonnen met een verkorte bachelor aan de UvA om zo door te stromen naar de master.
Vorig jaar heb ik een jaartje pauze genomen, in februari begin ik weer.

Als ik jou was zou ik naar de uni doorstromen. Het klimaat is nu prima voor starters, maar da's louter conjunctuur. Over een paar jaar gaat het weer slechter en dan kun je wel 'ns krijgen dat ze weer wat nauwer naar je diploma's gaan kijken i.p.v. werkervaring.

Als je zin hebt om te studeren moet je het zeker doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik was ook 24 toen ik afstudeerde (nu 25) en heb gewoon VWO - Uni gedaan.
Wat dat betreft is het gewoon standaard-schema bijna voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-06 15:45

Not Pingu

Dumbass ex machina

Supermario16 schreef op maandag 10 december 2007 @ 10:07:
Mijn Dilemma:
Volgend jaar na mijn afstuderen is de markt perfect voor instromers. (heb ik iig het idee) Ik kan dan ook gaan werken en ervaring opdoen. (op dit moment weer een IT bedrijf op radio dat werkt zoekt)
Zoals anderen al zeiden: als je eenmaal aan het werk bent is het moeilijk om weer terug te gaan naar een studie. Dat de markt nu heel gunstig is, is wmb. geen reden om meteen te gaan werken. Met een goed diploma heb je nog altijd goede kansen op een baan (zeker in de IT) en marktontwikkelingen gaan altijd met golfbewegingen: als de markt krapper wordt komt er daarna altijd een periode dat het weer beter gaat.

Ik ben zelf na het HBO ook naar de uni gegaan, en ik wil je wel op het hart drukken dat de stap (vooral kwa wiskunde) erg groot is. Dit zal allicht per opleiding verschillen, maar op mijn opleiding (GMT in Utrecht, door sommigen nog bestempeld als vrij soft kwa wiskunde) vielen bijna alle HBO'ers binnen een jaar af. Maar als je graag door wilt studeren moet je dat zeker doen, je leert er altijd meer van.

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:37

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Doorstuderen is nooit verkeerd... Werken kun je nog lang genoeg !

Denk dat je er ook wel vanuit kunt gaan dat de markt nog steeds aantrekkelijk is wanneer je klaar bent met je master. Het tekort geschoolde mensen is dusdanig groot, dat dit zich niet op korte termijn zal oplossen. Daarbij is de vraag naar academici groter dan HBO-ers en zal dat gat ook minder snel gedicht zijn.

Over het niveau.. Mijn vriendin doet op dit moment bedrijfskunde op EUR en heeft daar een jongen leren kennen die is begonnen op de LTS. Die jongen heeft het zo ver geschopt dankzij zijn doorzettingsvermogen en zelfdiscipline. Hij geeft zelf wel aan dat hij wat meer tijd in de studie moet steken dan bijv. mijn vriendin( die leest alles maar 1x :/), maar hij redt het op zich prima. Uiteindelijk hebben ze dan toch hetzelfde papiertje met de daarbij behorende kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 86236

Ik zou gewoon doorstuderen als ik jou was, alleen al voor de ervaring. Een uni is echt heel anders dan een MBO of HBO opleiding, maar je moet het wel leuk vinden en je er echt voor inzetten.
Zelf ben ik ook van laag naar hoog gegaan maar mede door problemen in mijn vroege jeugd. Maar het kan in ieder geval wel. Wel wordt er meer van je verwacht, sowieso ook meer inzet, en niet alleen de aangerijkte artikelen/boeken lezen. Nu had ik daar in het begin erg veel moeite mee (geen zelfdiscipline) maar nu bijna niet meer. Soms zit ik wel tot 22:00 in de bieb boeken te lezen die niet direct voor mijn opleiding van belang zijn, maar het is gewoon leuk om kennis op te doen.

Als je mij een aantal jaar geleden had vertelt dat leren leuk is had ik je uitgelachen, ik was een beetje ontspoord (scooter, gabbertje, joints, feesten,om een paar steekwoorden te noemen) maar na verloop van tijd verandert die attitude mede door het hogere niveau, de vrijheid, en weteen dat je echt ergens voor bezig bent. Dus het verandert je ook echt als persoon.

Persoonlijk heb ik dit traject gevolgd, Mavo->MTS elektro->HBO Bedrijfskundige Informatica(gestopt na 2 jaar)-> Uni Psychologie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 210014

*knip*

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 210014 op 11-01-2010 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
offtopic:
Venraynaar?

Ik heb zowiezo nu wat informatie gekregen op school waarmee ik verder kan. Ik ga nu het een en ander aan boeken bekijken en informeren bij een lerares welke bij mijn zusje op school (ze doet nu dus VWO6) wiskunde geeft. Misschien dat ze me wat boeken aan kan raden welke goed te doen zijn.

Ik zit nu op 80% doorstuderen.... :) Intresse en motivatie zal het in ieder geval niet ontbreken (verwacht ik dan :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

*knip*

[ Voor 91% gewijzigd door Anoniem: 210014 op 11-01-2010 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P4EVO
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-09-2021
Opleiding zegt in het bedrijsleven dat je erg goed moet zijn in de theorie, maar de praktijk wijst heel vaak anders uit, heb zelf na m'n MBO een avond studie HBO gedaan, was heel pittig.
Advies studeer als je jong bent, heb je meer opnemingsvermogen dan als je werkt en dan nog moet studeren, bots je vaak wat je in je werk en/of daarbuiten tegenkomt.

In het bedrijfsleven moet je wel oplossingsgericht denken en handelen en risico's durven te nemen, als je dat niet aankunt, kan je altijd nog politicus worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 140111

Ik sta momenteel ook voor de dezelfde keuze, Mavo-mbo-hbo- en wellicht- uni.
De enige reden waarom ik het eigenlijk niet zou doen is de financiele kant. Zoveel bijlenen werkt niet bepaalt motiverend.
Maar aan de andere kant, het is en blijft waardevol om een dergelijke studie te doen, zeker als je het kan. Dus als het financieel haalbaar is zou ik het zonder twijfel, gelijk doen (als ik jou was).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
Anoniem: 140111 schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 20:27:
Ik sta momenteel ook voor de dezelfde keuze, Mavo-mbo-hbo- en wellicht- uni.
De enige reden waarom ik het eigenlijk niet zou doen is de financiele kant. Zoveel bijlenen werkt niet bepaalt motiverend.
Maar aan de andere kant, het is en blijft waardevol om een dergelijke studie te doen, zeker als je het kan. Dus als het financieel haalbaar is zou ik het zonder twijfel, gelijk doen (als ik jou was).
Daarover hoef ik mij geen zorgen te maken. Binnenkort maar eens alvast open dagen gaan zoeken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 146376

@Worteltaart:
Afhankelijk van je opleiding zou je kunnen proberen om semi-duaal te gaan studeren; sowieso heeft nagenoeg iedere student een bijbaan, maar als je reeds een HBO-papiertje op zak hebt, kun je wellicht een 'goede' bijbaan vinden - helemaal gezien de huidige conjunctuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 187781

Wat ik heb gedaan is HAVO -> HBO (klaar op mijn 20e)
Nu na 4 jaartjes gewerkt te hebben begin ik net met een Masteropleiding aan de open universiteit.
Nadeel is natuurlijk dat het naast je gewone baan is en daardoor ook wat langer duurt (pre-master is 1 jaar en daarna nog ongeveer 2,5 jaar master)

De voordelen:

Ik heb nu op mijn 24e niet alleen theoretische kennis, maar ook een behoorlijk bagage aan relevante werkervaring.

Ik heb nu wel een eigen huis kunnen kopen en een semi gezin kunnen stichten (vrouw en hond, kinderen komen nog) Als ik eerst was gaan studeren waren de starterswoningen nog onbetaalbaarder geweest dan nu..

Nu kan ik theorie en praktijk heel goed combineren en van elkaar onderscheiden. Enerzijds kan ik theorie toepassen in de praktijk. Anderszijds zie ik ook wanneer de theorie verouderd is of minder relevant is.. Verder is het veel leuker om iets te leren waarvan je weet dat je het direct kan toepassen. Dit maakt het er voor mij een stuk makkelijker op dan een veredelde dure LOI cursus die ze HBO noemen waar je naast 5 uurtjes in de week hoorcollege vooral bezig bent met rotzooi van projectgroepsgenoten op te ruimen omdat zij hun werk niet (goed) doen..

Mijn werkgever betaald nu mijn masteropleiding. Dat scheelt toch behoorlijk in de studiefinanciering/lening die bij mij door omstandigheden toch al aan de hoge kant was (naar mijn mening)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:45
Ikzelf heb net de keuze gemaakt om juist niet door te gaan studeren...

De vraag die ik mezelf heb gesteld is: wat wil ik met mijn masterstudie en hoe leer ik op dit moment?

Ik heb hier ook tests voor gedaan bij de bedrijfsvertrouwenspersoon. Het kwam er op neer dat ik meer lerend ben in de praktijk en bovendien niet scherp voor ogen had wáárom ik nou juist wilde doorstuderen. En werken paste meer bij hoe ik prive verder wil.. (huisje, boompje, beestje).

Kortom, doorstuderen is een keuze voor jezelf, laat je niet leiden door banen en salarissen. Dat is toch allemaal relatief... Een papiertje is leuk, maar het moet bij je passen. Ben je altijd praktisch qua insteek geweest, dan is het misschien handiger om hands-on ervaring op te doen en cursussen mee te pakken i.p.v. twee jaar te studeren. Ben je een theoriedier dan is het erg leuk om wel door te studeren.

Ik heb trouwens eerder voor die keuze gestaan: na mijn eindexamen VWO heb ik voor het hbo gekozen. Achteraf ben ik hier altijd blij mee geweest...

Dan nog een leuke quote van een collega: "WO-afgestudeerden zijn net getrainde apen... Ze kunnen één ding heel goed en zijn eigenwijs. Hbo'ers zijn all-round mensen met de juiste mentaliteit voor een bedrijf."

Oja, de arbeidsmarkt is op dit moment voor startende hbo'ers heel goed... althans, bij mijn werkgever is een ernstig tekort... En ik werd plat gebeld tot een maand terug, nu wimpel ik iedereen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
minze schreef op maandag 24 december 2007 @ 17:17:

Dan nog een leuke quote van een collega: "WO-afgestudeerden zijn net getrainde apen... Ze kunnen één ding heel goed en zijn eigenwijs. Hbo'ers zijn all-round mensen met de juiste mentaliteit voor een bedrijf."
Wat mij dan juist "onderscheid" om het zo even te zeggen dat ik de nodige jaren praktijk ervaring heb opgebouwd (MBO, HBO, nu kleine start aan het maken met eigen part-time bedrijf) en deze kan combineren met de dingen welke je op WO leert..

Ik ga eerst de opendagen afwachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapoen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:56
Supermario16 schreef op maandag 24 december 2007 @ 17:52:
[...]

Wat mij dan juist "onderscheid" om het zo even te zeggen dat ik de nodige jaren praktijk ervaring heb opgebouwd (MBO, HBO, nu kleine start aan het maken met eigen part-time bedrijf) en deze kan combineren met de dingen welke je op WO leert..

Ik ga eerst de opendagen afwachten...
Ik herken mezelf in deze quote. Zelf heb ik ook een HBO papiertje + enkele jaren werkervaring. Ondertussen ben ik ook bezig met een studie aan de Open Universiteit, ik hoop dat ik hiermee het profiel van 'wereldvreemde WO-er' kan vermijden. Dat profiel is overigens maar een cliché, maar soms klopt het ook jammer genoeg.

Voor de rest ken ik het verhaal ook van studeren vs werken, zie deze thread. Het enige verschil is dat ik al werk, maar soms ook nog twijfel door de goede conjunctuur.

Clowns to the left of me, Jokers to the right

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Laatst online: 22:29

-tom-562

Oliesjeik

Ik zat vorig jaar met hetzelfde "dilemma". Ik ben vorig jaar afgestudeerd op de HTS (Werktuigbouwkunde) in Arnhem, ik was toen 20 (ben in september jarig). Ik wilde zowiezo niet werken (te jong vond ik), dus ben ik verder gaan studeren aan de TU/e. Ik heb nu het schakeljaar, ik weet niet zeker of ik het ga halen (ik hoop van wel).
Maar denk er goed over na. De stap van HBO naar WO is (bij werktuigbouwkunde dan) echt groot. Superveel wiskunde (Lineare algebra, calculus, en in het begin basiswiskunde), en echt een stuk abstracter als het HBO. Op de HTS kwam ik er vrij gemakkelijk vanaf. Soms huiswerk maken, de laatste 2 jaar eigenlijk nooit meer gedaan. We hadden altijd projecten, dus daar leerde je dan van. En dan casustoetsen met een voldoende afsluiten, appeltje eitje om het zo maar te zeggen. Op de uni moet ik écht hard werken, en als je die HBO mentaliteit aanhoud red je het niet (daarom weet ik niet zeker of ik het ga redden... :()
Maar, je bent nog vrij jong (net zoals mij), ik zou verder gaan studeren

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:37

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Een leuke quote wellicht, maar hooguit op beperkte eigen ervaring en/of hear-say gestoeld. Goede en slechte lui komen van elke opleiding.

Voor de TS is denk ik het belangrijkste om te doen wat hem het beste lijkt. Ik zou zelf kiezen voor zo lang mogelijk doorstuderen, maar dat moet je doen zolang je het nog leuk vindt of het nog leuk gaat lijken. Kies zelf, want je moet het ook zelf doen.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-05 21:31
Laat me raden, die collega heeft zelf HBO gedaan?

Laat me nog maals raden, die collega heeft na z'n HBO geprobeerd op de WO te komen, maar had net niet genoeg skills in huis om toe gelaten te worden?

En laat me dan nog 1 maal raden, die collega heeft na te zijn afgewezen bij het WO een interessant project aan z'n neus voorbij zien gaan omdat een andere collega na een (blinde) test veel geschikter bleek te zijn, waarbij achteraf bleek dat die collega een WO opleiding afgerond had?

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

WO-ers leren juist heel abstract denken (eigenwijs?) en kunnen dus juist hun kennis toepassen in veel meer gebieden dan bij HBO.

Voorbeeld: opleiding informatica HBO geeft je een vak 'Java' op WO krijg je 'Programmeren' (niet in een specifieke taal). Je kunt die kennis dan daarna toepassen op een taal naar keuze. Wie is er dan de getrainde éénding kunnende aap?

• Supermario16
Vanaf MBO is mijn motivatie al gekelderd dus kan nu alleen nog maar omhoog gaan. Zoals ik zei... M'n MBO laatste jaar koste me meer tijd als hbo 2e jaar. Waarom... Beats me?!

Ga in januari alvast kleine voorbereiding op wiskunde doen en dan verder kijken.

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:56

Wimo.

Shake and Bake!

Supermario16 schreef op donderdag 27 december 2007 @ 16:30:
Vanaf MBO is mijn motivatie al gekelderd dus kan nu alleen nog maar omhoog gaan. Zoals ik zei... M'n MBO laatste jaar koste me meer tijd als hbo 2e jaar. Waarom... Beats me?!

Ga in januari alvast kleine voorbereiding op wiskunde doen en dan verder kijken.
Dat kan ik wel verklaren. Je doet IMS, een tijdelijke opleiding die vanaf volgend jaar wordt verweven in een echte opleiding. Ga voor de gein eens wat lessen bij TI of HI meelopen. Er zit een wereld van verschil tussen de fun opleidingen (BI,IMS) en de echte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:45
Op hbo leer je ook meer dan "programmeren in Java". En op het WO leer je dan misschien programmeren, maar ik zie helaas ook mensen die vanaf het WO volledig nat gaan met programmeren.

Het gaat niet zozeer om wat je aan kennis hebt of kunt. Op het hbo pak je gewoon meer softskills mee dan op het wo, en dat betaald zich zeer zeker uit. Ik voel me ook niet minderwaardig aan WO-mensen of wat dan ook, iedereen is gewoon anders. En iedereen kan ook met andere dingen beter uit de voeten.

Maar, het gaat hier niet om hoe je een hbo'er of een wo'er kwalifcieert. Het gaat hier om ideeen voor de TS. Ik blijf er bij dat een masterstudie bij je moet passen, je moet het niet om het papiertje doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-06 09:37
Ik zit zelf ook in een MBO - HBO - Uni (master) traject. Ik moet wel zeggen dat het verschil tussen HBO en uni wel aardig groot is; het tempo ligt vele malen hoger en de stof is uiteraard veel technischer en wiskundiger in mijn geval. Het valt me niet tegen, ik had me er op ingesteld, maar ik had desondanks wel wat moeite om me aan te passen aan het onderwijstempo. Als ik de TS was zou ik dus zeker nog bedenken dat het echt wel heel heftig gaat zijn, een master.

Achteraf baal ik er wel van dat ik MBO heb gedaan hoor, teruggekeken heb ik er eigenlijk niets geleerd wat niet ook op het HBO werd gegeven. Het nadeel van HBO is dat het niveau heel divers is - van onderwijs en studenten - en daar heb je veel meer mee te doen op het HBO dan op de uni.

[ Voor 6% gewijzigd door ravenger op 31-12-2007 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
Wimo. schreef op donderdag 27 december 2007 @ 16:52:
[...]

Dat kan ik wel verklaren. Je doet IMS, een tijdelijke opleiding die vanaf volgend jaar wordt verweven in een echte opleiding. Ga voor de gein eens wat lessen bij TI of HI meelopen. Er zit een wereld van verschil tussen de fun opleidingen (BI,IMS) en de echte.
Ik heb juist IMS gekozen omdat ik toendertijd meer de "beheer" kant op wilde en het gevoel had op het MBO nog niet uitgeleerd was. De beschrijving bij IMS paste toendertijd perfect bij mij. Alles zag er goed uit maar nu valt alles gewoon tegen. Ik heb vrijdag een gesprek met een van de docenten aan het Kerckshof instituut die me hopelijk wat wijzer kan maken. Ik hoop dat ik zelfs met wat hulp mijn op dit moment "vrije tijd" kan inzetten om me voor te bereiden op de master zodat het straks allemaal wat gemakkelijker gaat.

Updates volgen vrijdag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
Late update maar alsnog:
Op gesprek geweest bij mijn SLBer op Fontys en bij TU/e. Op fontys ga ik wat extra cursussen doen maar over het wiskunde zit ik nog met een probleem.

Op de TU/e raden ze me sterk aan de komende anderhalf jaar hier veel tijd aan te besteden zodat ik goed voorbereid daar aankomt. Nu heb ik diverse opties uitgezocht:
* Wiskunde op Fontys Pedagogisch Technische Hogeschool, nadeel: Opleiding start pas in september. (eigenlijk te laat dus) Dit leek mij perfect alleen jammer dat deze zo laat begint.
* Wiskunda via zelfstudie: Is mogelijk maar ik wil een goede leidraad en ondersteuning hebben.
* LOI: Wiskunde voor gevorderen in 4 maanden: Telefoniste zei dat deze cursus erg "beknopt" is.
* Prive les. Hiervoor heb ik niemand voor dus dit wordt lastig

Heeft iemand hier ervaring mee of misschien ideeen welke ik nog kan gebruiken.... Ik wil dit van te voren goed geregeld hebben zodat ik beter voorbereid aan de TU verschijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 240763

Heb zelf MTS technische informatica -> HTS technische natuurkunde -> WO technische natuurkunde gedaan en ben nu aan het promoveren. Overstap van MTS naar HTS stelt niks voor. Overstap van HTS naar WO is veel zwaarder, tempo is hoger, abstractie niveau is hoger etc. Maar laat je niet van de wijs brengen als je gemotiveerd bent en niet vies bent van stevig aanpoten dan is er niks aan de hand, en doe je zeker niet onder voor de reguliere WO student. Vergeet niet dat je in tegenstelling tot het HBO (mijn ervaring) op de uni vaak vet interessante dingen leert, en dit maakt het het allemaal waard :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapoen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:56
Supermario16 schreef op maandag 10 december 2007 @ 10:07:
Aan de ene kant wil ik wel graag gaan werken, aan de andere kant weet ik dat ik nog niet uitgeleerd ben en mijn "capaciteiten" nog niet 100% benut heb. Nu ben ik alleen bang (kennis van me heeft het geprobeerd en is na 'n jaar uitgevallen) dat het me gewoon tegen gaat vallen.
Met dit in gedachten heb ik een studie aangevat aan de Open Universiteit. Ik zit in dezelfde situatie als jij, alleen ben ik na mijn Graduaat (of HBO in Nederland) gaan werken. Het idee dat ik meer kon heb ik altijd gehad en enkele maanden geleden kwam ik tot de conclusie: nu of nooit meer en ben ik begonnen aan de OU.

Mijn advies: als je gemotiveerd bent om nog wat te leren doe het nu en wacht niet tot je al een volwaardige loopbaan hebt opgebouwd want de combinatie studeren/werken is helemaal niet evident.
Ik prijs mezelf enorm gelukkig dat omwille van mijn uurrooster (ploegenwerk) en een goede manager ik nu nog de kans krijg om een universitair diploma te behalen. Moest ik deze kans niet gekregen hebben dan zou ik waarschijnlijk de rest van mijn leven rondgelopen hebben met het idee: 'had ik maar... of wat als... ?'. Dus maak het jezelf gemakkelijk en doe het nu indien je gemotiveerd ben, als het mislukt dan weet je het tenminste en werken kan je nog lang genoeg.

Clowns to the left of me, Jokers to the right

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93400

Bij mensen die van MBO-HBO doorstromen naar WO is het me altijd opgevallen dat de manier van denken uiteindelijk niet aansluit bij een 'echte' WO'er. Ze zijn prima in staat om vakken te halen, soms zelfs sneller dan overige WO'ers omdat de motivatie nog goed is. Ik vraag me dan ook af of het een toegevoegde waarde heeft bovenop een HBO opleiding.

Met 'echte' WO'er bedoel ik overigens niet dat een instromer noodzakelijk ondergeschikt is aan een WO'er, het gaat hier om de manier waarop iemand op het WO terechtgekomen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
Anoniem: 93400 schreef op zondag 27 januari 2008 @ 11:40:
Bij mensen die van MBO-HBO doorstromen naar WO is het me altijd opgevallen dat de manier van denken uiteindelijk niet aansluit bij een 'echte' WO'er. Ze zijn prima in staat om vakken te halen, soms zelfs sneller dan overige WO'ers omdat de motivatie nog goed is. Ik vraag me dan ook af of het een toegevoegde waarde heeft bovenop een HBO opleiding.

Met 'echte' WO'er bedoel ik overigens niet dat een instromer noodzakelijk ondergeschikt is aan een WO'er, het gaat hier om de manier waarop iemand op het WO terechtgekomen is.
Maar aan de andere kant zal die zelfde WO'er nooit op een lager niveau praktijk ervaring kennen. (wat ook nooit weg is) Het mes snijd dus wel aan 2 kanten. Ik denk dus niet dat dit slechter is. Daarnaast tuigt het volgen van de web MBO-HBO-WO ook van enige zelfkennis en motivatie om een bepaald doel te behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:56

Wimo.

Shake and Bake!

Anoniem: 93400 schreef op zondag 27 januari 2008 @ 11:40:

Leg dit eens uit .. misschien begrijp ik je verkeerd.

Iemand haalt , ondanks zijn/haar achtergrond, alle vakken op WO niveau en heeft genoeg kennis om dit in de praktijk te brengen. Hoe kan dit geen meerwaarde hebben ?

[ Voor 13% gewijzigd door Wimo. op 27-01-2008 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Supermario16 schreef op zondag 27 januari 2008 @ 21:52:
[...]
Maar aan de andere kant zal die zelfde WO'er nooit op een lager niveau praktijk ervaring kennen. (wat ook nooit weg is)
Wat is lager niveau nu echt? En hoezo nooit? Ook bij dingen die misschien officieel het stempel 'lager niveau' hebben kun je inderdaad waardevolle ervaring opdoen. Ik noem b.v. iemand die later een netwerk protocol gaat ontwerpen (om maar eens wat te noemen), die vroeger ook gewoon zelf netwerkjes heeft aangelegd, kabeltjes heeft getrokken en door vage configuratie 'wizards' heeft moeten lopen.

Nu komt echter de grap...

Dergelijke werkzaamheden zijn niet voorbehouden aan MBO'ers. De WO'er wordt niet geboren als WO'er. Die gaat niet op z'n 5de al na het WO. De echte liefhebber zal in de eerste +- 18 jaar van zijn of haar leven genoeg 'rommelen' met dergelijke dingen. Vooral de jaren vanaf een leeftijd van +-8 jaar zijn ideaal daarvoor. Ik zie dan ook zeer veel WO'ers die op hun b.v. hun 12de een BBS'jes runde (tegenwoordig site'tje) en voor vrienden en familie computer problemen oploste, zelf hun eigen PC 10x verbouwen met van alles en nog wat, aan open-source projecten mee helpen of wat programmeren voor zich zelf etc.

Ook tijdens de studie moet de WO'er ergens van leven. Naast de horeca werken veel WO (en ook HBO) studenten in computer winkels, of bij computer beheer bedrijfjes, etc.

Sterker nog, ik ken best wel een aantal WO'ers die gewoon meer ervaring hebben in dergelijke werkzaamheden dan de gemiddelde MBO'er. Lang niet elke MBO'er is een 'freak' die al vanaf jongs af aan dagelijks met computers rommelt. Velen van hen weten helemaal niet zo goed wat ze willen en gaan dan maar 'iets met computers doen, want daar is wel vraag naar'.

Dat 'nooit' is dus een tikkeltje overdreven...

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11737

Het is eigenlijk niet echt handig om mensen die over het algemeen hoger plaatsen en/of hoger eindigen in een organisatie voor idioten uit te maken. Dat maakt je eigen positie als "ondergeschikte" ook niet zo bijzonder sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
Nooit was inderdaad overdreven. Wat ik bedoelde te zeggen is dat een gemiddelde MBOer die door studeerd tot aan WO niet slechter of beter hoeft te zijn als een WO die op een andere manier daar komt. Dat hangt puur af van je eigen inzet / motivatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Supermario16 schreef op maandag 28 januari 2008 @ 11:31:
Wat ik bedoelde te zeggen is dat een gemiddelde MBOer die door studeerd tot aan WO niet slechter of beter hoeft te zijn als een WO die op een andere manier daar komt. Dat hangt puur af van je eigen inzet / motivatie...
Mee eens ;)

Sowieso hangt er veel af van je eigen inzet en motivatie, of je nu meteen begint op de WO of er via een omweg komt. Talent en aanleg speelt zeker een rol, als je het echt (mentaal) niet aankunt dan lukt het niet. Ik ben echter van mening dat de aangeboren intelligentie van de meeste mensen niet enorm ver uit elkaar legt, enige uitschieters natuurlijk daargelaten. Heel veel mensen zouden (IMHO) het WO kunnen halen, mits iemand het -echt- wil en de inzet en motivatie er dus is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 234845

Hey. Ik zit met een ongeveer zelfde dilemma en had ook graag de mening gehoord van mensen die al verder waren als ik.

Momenteel zit ik in de eindexamens van MBO ICT-beheer niveau 4.
wat ik op niveau 3 ''heb geleerd'' is inrichting van een netwerkje en installeren/beheren Win server 2003
en op niveau 4 versneld traject heb ik lessen in Databases (access) ITIL en mijn CCNA volledig afgerond.

ik ben mij na een paar topics af te gaan dus werkelijk aant afvragen wat te doen.
ga ik verder met een HBO opleiding (informatica, NID in heerlen (dat in de buurt is) of systeembeheer in utrecht dat hetzelfde is als wat ik nu heb gedaan in mijn ogen.)
of
Ga ik werken bij mij huidige werkgeven UPC ( technische helpdesk) en probeer daarnaast wat certificaten te halen.
of
ga ik werken bij een bedrijf dat me een trainnee aanbied.

Ik heb er totaal geen idee van.

Ik lees op verschillende forums dat een startende HBO niet veel meer verdient en ook niet aan betere banen komt als een startende MBO-er. en dat je dus alleen een goede baan krijgt na werkervaring.
maar dan vraag ik me gelijk af of het voor mij nog wel nuttig is om bij UPC te blijven en die certificaten op eigen kosten te behalen. want UPC noem ik geen werkervaring en ik denk een gemiddeld bedrijf ook niet.

Van de andere kant lees ik ook dat vele zeggen toch die HBO opleiding te doen.
als dit jullie mening is,
heeft iemand dan ervaring met HBO systeembeheerder in utrecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Je bent nog vrij jong, dus als ik jou was zou ik een voltijd HBO-opleiding gaan volgen. Een startende HBO-er zal meer verdienen dan een MBO-er, maar in het begin zullen de marges misschien niet zo groot zijn. Een HBO-opleiding heeft zeker meerwaarde. Ik heb zelf nooit een opleiding gevolgd die met ICT te maken heeft, maar als je het wil en kunt dan zou ik zeker ervoor kiezen om door te studeren. Je kunt nog zolang werken ;) Die 3/4 jaar extra zijn juist ook nog eens leuk. (veel vrije tijd, nog even genieten voordat het "echte" leven gaat beginnen).

Je krijgt ook nog eens 4 jaar studiefinanciering en OV, dus je hoeft je ook geen zorgen te maken over eventuele reiskosten in de toekomst. Wellicht dat je ook nog stagevrijstelling krijgt, waardoor je de opleiding sneller kunt voltooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01:36
Een bachelor diploma wordt in de informatica (en ook in andere sectoren) hoe langer hoe meer als een minimum bekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Sja... het ligt eraan met wat jij tevreden bent.
Als jij met een max. salaris rond kunt en wilt komen en weinig ambities hebt om door te groeien, dan zou ik als ik jou was gewoon gaan werken. Wil je echter meer dan dit, dan zou ik toch eens denken over een studie.

Ik roep altijd maar; werken kan je nog lang genoeg (45jaar?)

Ik ben sinds dit jaar ook een hbo-studie gaan doen, omdat je zonder je papiertje echt moeilijk verder komt.
Veel bedrijven eisen toch minimaal een hbo diploma, terwijl het vaak om een 'normale' uitvoerende functie gaat. Gezien HBO ook steeds meer studenten krijgt, zal het straks zonder dat papiertje alleen maar moeilijker worden om ergens te komen.

Daar komt ook nog eens bij dat steeds meer mensen bekend worden met computers en steeds meer mensen kunnen zelf hun problemen wel oplossen. Ik heb zelf het idee dat de vraag naar systeembeheerders in de toekomst wel af zal nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik heb eigenlijk ook een vraag: wat vinden jullie een verstandige leeftijd om te beginnen met werken? Ik ben momenteel 24 en binnenkort (jan 2010) heb ik mijn tweede studie af. Ik wil eigenlijk graag nog een Masters volgen, maar ik weet niet of dat zo verstandig is. Ik zou dan, mits ik alles in de gestelde termijn haal, 28 jaar zijn.

Is het beter te gaan werken en vervolgens te bekijken welke masters goed aansluit op je huidige baan en welke dus eigenlijk ook iets toevoegt? Ik vind mezelf namelijk best wel oud als ik ermee klaar ben. Ik ken wel mensen die ook 28 jaar waren, maar ik weet niet of het slim is. Hoe denken jullie erover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
28 is wel erg oud om af te studeren? Normaal ben je 23 jaar, NA het afronden van je universitaire master informatica (= 5 jaar in België). Op je 28e had je al bijna chirurg geweest :/
Het is wel zo: eenmaal je begint te werken is het erg moeilijk om nog een studie erbij te doen. Maar je moet je ook afvragen of het wel zin heeft, want op die manier loop je wel erg veel achterstand op qua salaris, een collega van 28 heeft dan misschien dubbel zoveel € als jij, niet echt motiverend om te starten :p

[ Voor 56% gewijzigd door phobosdeimos op 16-10-2008 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Een verstandige leeftijd om te beginnen met werken bestaat niet. De een begint al op zijn/haar 18de doordat ze door omstandigheden (welke dat ook mogen zijn, is voor iedereen anders) werken de voorkeur geven boven studeren. (kan dus zijn doordat je in een familiebedrijf aan de slag kunt, een familiebedrijf over kan nemen van je ouders of omdat je gewoon graag werkt bijv) Enfin, wat ik merk is dat werkgevers en en willen. En een gedegen diploma (daarmee toon je aan over bepaalde kennis te beschikken) en een bult aan werkervaring als bagage (daarmee toon je aan de kennis in de praktijk toe te kunnen passen) Op mijn eindstage adres zijn o.a. collega's die door de baas worden betaald om een bepaalde studie te doen. Nu lijkt me niet dat elke baas/werkgever daar zo makkelijk mee voor de dag komt, maar het is een optie.

Werkervaring opdoen, geld verdienen, wie weet door kunnen groeien in je functie naar een hogere functie en wie weet mag je dan op kosten van je baas een studie doen. Zodoende heb je werkervaring en uiteindelijk de studie die je wilt. Van te voren kun je natuurlijk niet weten of zoiets ook voor jou in het verschiet ligt bij het bedrijf waar je op sollicitatiegesprek komt. Dus jammer genoeg zul je nog steeds zelf de afweging moeten maken.

Ben momenteel 20 en zit in de laatste paar weken van mijn eindstage van mijn MBO niveau 4 opleiding. Ik heb de havo netjes in 5 jaar afgerond, maar het 1ste jaar in het HBO werd niks. (mede havisten die niks deden, wel in mijn groep zaten en ik dus er maar voor moest zorgen dat het op tijd af kwam, van de 12 in het begin gingen er 3 door naar jaar 2. Ik kon ook door met mijn studiepunten, maar dan zou ik de overgebleven punten plus de 60 uit jaar 2 allemaal moeten halen opdat de voorwaarde is: binnen 2 jaar je P in het bezit, zo niet, kun je je spullen pakken) Kortom: de keus was: doorgaan, in de wetenschap dat het een mission impossible zou worden/zijn of een pas op de plaats en door in 't MBO. Baal er nu wel van dat ik niet eerder stopte, want nu heb ik 1 jaar minder stufi straks in het HBO |:(

Afijn, ik ben bijna 21 zodra ik mijn diploma in ontvangst mag nemen volgend jaar medio februari. Bovendien sluit mijn vervolg HBO studie aan op mijn huidige MBO, kortom, verkorte studieroute. Geen 4 jaar, maar 3,5 jaar. Moet ik als nog voor een 0,5 jaar zelf geld bij elkaar zien te sparen want ik heb mijn recht op stufi dan volledig opgebruikt. Ook ik zit nog steeds eraan te denken: je kan dadelijk ook al wel de arbeidsmarkt op, ookal heb je dan slechts een MBO diploma, ben je 21 en heb je 0 werkervaring. Maar aan de andere kant ben je goedkoop, heb je eventueel de kans op doorgroeien naar een HBO functie en ondertussen op de weg pik je werkervaring mee als bagage bij volgende banen.

Toch ga ik voor HBO. Zodat wanneer werkgevers je CV bekijken en ze tot de conclusie komen dat je geen werkervaring hebt, maar wel de kennis, dat je dan als nog eventueel wordt aangenomen. Bovendien, welke kans is groter: als MBO'er starten en doorgroeien naar HBO functie of na 't MBO een HBO studie succesvol doorlopen? Dan heb je bij die 2de keuze toch meer invloed op het eindresultaat. Want het ligt volkomen aan mezelf wil ik over 3,5 jaar een hbo papiertje op zak hebben. Terwijl je in het geval, starten als MBO'er en doorgroeien naar HBO functie en dito salaris afhankelijk bent van de goodwill van de werkgever. Wel, dan weet ik het wel.

In geval van doorstuderen heb je alles meer in de hand om het gewenste eindresultaat te bereiken, daar je bij werken minder invloed kunt uitoefenen om het gewenste resultaat te krijgen omdat je afhankelijk bent van anderen. (je moet maar net kunnen doorgroeien, je moet maar net die optie aangeboden krijgen, je moet maar net op kosten van de baas je kunnen bijscholen enzovoort) Verder heb ik aan de universiteit nooit gedacht. Ik wil best leren, maar ik wil graag praktisch leren, ofwel, theorie opdoen die je meteen in de praktijk helpt verder te komen. Voor zo'n instelling moet je bij het HBO zijn. WO is qua scholing anders ingesteld.

Bovendien, zelfs al zou ik het zelf graag willen, van MBO >> HBO >> Uni, dan nog doe ik het niet. Dan mag ik de hele looptijd aan de uni volledig bijlenen of zelf bekostigen, voor beide pass ik. Het moet namelijk wel kunnen, financieël gezien. Daarnaast zou ik dan over de uni (6, 3 bachelor, 1 master waarbij ik echt niet naief ben om te denken dat ik alles in 1x zonder problemen haal dus 2 jaar extra mocht het langer duren) net zolang doen als mijn MBO (2,5) en HBO (3,5) bij elkaar. Nog een reden om het niet te doen: beetje 12 jaar lang studeren, das 2,4x mijn HAVO. Neuh, ook aan studeren zit een limiet voor mij. Je kunt niet de eeuwige student uit blijven houden.

Om dus terug te komen op de verstandige leeftijd om te beginnen. :9 ;) Voor mij is dat 25, uiterlijk 26 jaar. Dan heb ik wel genoeg van het hele riedeltje hoor/werkcolleges/tentamens/stage. Reken maar uit, ben dadelijk nog net geen 21 wanneer ik in februari instroom in 't HBO en kan dus met 3,5 jaar klaar zijn. Maak er nu 4 jaar van en ik ben 25. Acceptabele leeftijd om dan toch echt aan de slag te gaan voor, wat zal het dan zijn, 50 jaar tot je AOW gerechtigd bent of wie weet issie dan volledig geschrapt, nog makkelijker.

N.B. lange post alert, je sais, je sais. Maar wat wil je dan, beetje dubbelposten om evenveel alinea's in 2 berichten te stoppen zodat het makkelijker leest? :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het komt er op neer dat vanavond na mijn vorige post de posters het erovereens zijn dat je beter toch dat HBO papiertje kan halen om daarna pas echt aan de slag te gaan.

Ik weet niet of andere toch nog een andere mening hierover delen want de mogelijkheid om een trainee bij een bedrijf aan te gaan, of een bedrijf dat je hbo via werk&leer traject wil financieren is ook geen slechte optie lijkt me maar kom dat maar eens tegen.

Ik heb nog een groot (niet voor iedereen maar voor mij zeker wel) voordeel bedacht.
Het MBO diploma is geen erkent internationaal diploma, en het diploma ''Bachelor of the ICT'' wel.
wat inhoud dat het dus veel gemakkelijker is om aan de bak te komen buiten NL of EU.
En ik kan jullie melden dat de salarissen elders 3x zoveel zijn. je wordt dan wel geacht Engels van top tot teen te beheersen, maar dat lijkt me een questie van trainen.

Dus voor mij staat doorstuderen aan een full-time HBO opleiding nu ook voor.
ben dan ook met 25afgestudeerd als het meezit. en ik mag dan toch al zeggen dat ik de startende 1e lijnshelpdesk functie waar toch ook veel startende HBO-ers mee beginnen, dat ik die werkervaring al heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Echt een werk&leer traject bestaat er niet voor hbo
Je hebt dat duaal leren, maar volgens mij is daar weinig animo voor.
Denk dat je uiteindelijk dan toch uitkomt op een deeltijd studie in de avond.
Hier heb je nl. relevante werkervaring voor nodig een een flexibele werkgever.

Er zou overigens wel genoeg werkgevers die dit willen financieren, maar dan moet je wel 7 jaar bij je eerste werkgever blijven. Zeker als je niet bent gewend om te werken en er dan meteen een deeltijd studie naast te doen, is bijna niet te doen. Ik zie het echt aan de mensen om me heen die van studies af komen (mbo-hbo-uni) en die hebben het de eerste tijd erg zwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-04 19:54
Ik ben geen ICTer.. maar ik ga nu alsnog een Master doen (wel in een totaal andere richting) omdat ik na 2 jaar al merk dat bepaalde posities niet beschikbaar zijn voor HBO`rs. Ik kan het dan ook alleen maar aanraden om het nog even te doen al kan het wel tegenvallen. Bij mij waren een tal die gingen nog een Master Bouwkunde doen en die vielen bij de TUe allemaal over de wiskunde. Nu hebben we op de HTS al de nodige mechanica gehad dus qua wiskunde hebben we zeker wel wat achtergrond maar daar is het nog een stuk pittiger is me verteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 210014 op 11-01-2010 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
Anoniem: 210014 schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 13:02:
[...]

Daarom dienen HBO-ers altijd een jaar lang extra WO-cursussen wiskunde te volgen. Ongeacht voor welke WO-master. De meeste kandidaten lopen namelijk stuk op de wiskunde/statistiek/SPSS van het pre-WO-master-jaar.
Net alsof die extra wiskunde cursussen zullen helpen?
Toen ik in mijn WO-master-schakelprogramma zat, waren 35 van de 40 kandidaten al in januari afgevallen, voornamelijk omwille van de wiskunde, en algemene complexiteit van de vakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
Zie ineens dat dit topic tot leven is gekomen :)

Zal mijn verhaal ondertussen even afmaken:

Na de zomervakantie ben ik bij de eerste 2 lessen aan de TUe geweest waarna ik erachter kwam dat BasisWiskunde gewoon te moeilijk was. (Ik wist de eerste 45min. echt niet waar die docent over aan het lullen was) Logica was daarintegen erg goed te volgen, maar omdat ik mijn HBO diploma niet op het spel wilde zetten ben ik gestopt.

Nu ben ik op het HBO een Excelance klas Wiskunde aan het volgen welke in samenwerking met de TUe is opgezet. Ik probeer nu dus zoveel mogelijk theorie uit het schakelprogramma voor te bereiden en dit lukt tot nu toe aardig :) Over enkele weken (als ik het eerste blok heb gehad) ga ik de videocolleges van de TUe nogmaals nakijken om te kijken of ik er nu wel wat van kan volgen :P

Tevens heb ik in december een keer een gesprek op de RU Nijmegen. Daar wordt dezelfde master aangeboden als op de TUe, maar omdat de RU geen technische universiteit is schijnt wiskunde daar iets minder prominent aanwezig te zijn. (ervaringen, iemand?)

Keuze is iig gemaakt, master gaat het worden 8)
Wordt vervolgt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-06 11:45

Prx

Ben benieuwd. Ik ben op dit moment bezig met mijn afstuderen en ben ik januari/februari ongeveer klaar. Heb ook ICT Management & Security gedaan op de Fontys Hogeschool ICT in Eindhoven. Moet eerlijk zeggen dat ik ook het gevoel heb gehad dat het wat simpel is opgezet. De bedoelingen van Sander waren goed met opleiding, maar het is het gewoon niet geworden wat velen ervan hadden verwacht. Nu zit Sander ondertussen ook bij Centrum ICT en is IMS een 'minor' geworden.

Zelf ga ik waarschijnlijk werken, maar heb de optie voor Master nog open gehouden. Wanneer ik dan beslis om dat te gaan doen dan ga ik sowieso pas na de zomervakantie starten met de master. Voor die tijd zal ik ook wel eens rondkijken voor de mogelijkheden met wiskunde.

Veel succes nog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Floris-K schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 08:36:
Echt een werk&leer traject bestaat er niet voor hbo
Je hebt dat duaal leren, maar volgens mij is daar weinig animo voor.
Denk dat je uiteindelijk dan toch uitkomt op een deeltijd studie in de avond.
Hier heb je nl. relevante werkervaring voor nodig een een flexibele werkgever.

Er zou overigens wel genoeg werkgevers die dit willen financieren, maar dan moet je wel 7 jaar bij je eerste werkgever blijven. Zeker als je niet bent gewend om te werken en er dan meteen een deeltijd studie naast te doen, is bijna niet te doen. Ik zie het echt aan de mensen om me heen die van studies af komen (mbo-hbo-uni) en die hebben het de eerste tijd erg zwaar.
Ik doe ook een duale studie. In principe is het niet anders dan deeltijd (1 dag per week, van middag tot avond), maar je moet wel wat ruimte bij je werkgever hebben om wat opdrachten aldaar te kunnen doen. De opleiding die ik doe is uniek in NL en er zijn dit jaar zo'n 50 mensen gestart, dus imho animo genoeg. Om mee te kunnen doen moet je óf relevante werkervaring hebben óf gewoon een MBO papier uit een richting wat erop lijkt.

V.w.b. de flexibiliteit van de werkgever lijkt dit enigszins toch wel mee te vallen, er zijn genoeg bij die gewoon werken voor een commerciële toko waar het uurtje factuurtje is. Ik hoor diverse regelingen als ipv 40 uur 36 uur gaan werken. Of inleveren van vakantiedagen voor de bekostiging, tot mensen die helemaal niets hoeven in te leveren. En amortisatie? Het is maar net hoe je het onderhandeld, ik zelf kan gewoon opstappen wanneer ik wil zonder terugbetaling. Deeltijd studie er naast is niet niks, maar als je gewoon je tijd vrijmaakt en daadwerkelijk aan de slag gaat is het goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

heb jij nog nog wel een avondje of weekendje vrijetijd dan met zo'n duale study. of is het 4jaar lang alleen maar werken>studeren>slapen>werken>studeren etc.???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 294759

Ik zit in hetzelfde dillemma: Ik ben 27 jaar, heb m,n MBO niveau 3 behaalt, wilde door naar het HBO dmv een toelatingstoets omdat ik het onderwijs op niv 4 beneden peil vond. Ik heb de toets net niet gehaald en ben door omstandigheden in het bedrijfsleven ingerold als Unix/Linux beheerder.

Omstandigheden nu is dat ik wel IBM AIX gecertificeert maar ik krijg het niet voor elkaar om voldoende werkervaring op het AIX platform te krijgen ondanks dat ik 3 jaar werkervarin heb op Linux. Op dit moment worden er ook meer seniors gevraagt en de mediors erbuiten blijven(in mijn beleving) op beiden platformen. Ik zit hard te denken om alsnog die HBO opleiding te doen. Maar ik twijfel aan de waarde van het HBO diploma in het bedrijfsleven/

Maar ik weet niet wat ik hiermee moet. Iemand advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

*kick*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Heeft WO sowieso wel een voordeel op HBO niveau?
In de ICT?

Ik merk zelf dat ik door een jaar te werken het salarisverschil al meer dan goed heb gemaakt. Dus ipv 2 extra jaren door te leren, maar ik het verschil in startsalaris in 1 jaar al helemaal goed!

Hebben anderen hier ook ervaringen mee?

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Voornamelijk @ Typnix

Als starter (ongeacht welk niveau) maak je in het begin altijd grote stappen.
Bij MBO zal de rek er echter uit zijn rond de 2500 denk ik, terwijl dit het startsalaris is voor WO.

Ik ben zelf bezig met een deeltijd HBO, omdat ik toch iets meer zekerheid wil voor de toekomst. Een HBO diploma kan je geen volledige zekerheid geven, maar vaak krijg je iig wel je voet tussen de deur en de rest ligt aan de aard van de persoon.

Sowieso heb ik zelf het idee dat HBO een beetje de standaard is geworden, dus voor een fatsoenlijke doorgroei zullen ze dit wel van je kunnen verlangen. Ligt er natuurlijk wel aan welke richting je op bent gegaan of gaat.

@dfrenner
verschil HBO/WO in de ICt weet ik zo niet. Als je in de topics kijkt waarin deze zaken worden besproken verdient de ene WO-er bijna net zoveel als een HBO-er en de andere WO-er zit er dik boven. Wanneer ik klaar ben met mijn HBO, dan zou ik sowieso niet iets van ICT er achteraan plakken maar eerders iets als Bedrijfskunde. En die kans is momenteel nog vrij groot :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomahawks
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-06 10:19
dfrenner schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 14:35:
Heeft WO sowieso wel een voordeel op HBO niveau?
In de ICT?

Ik merk zelf dat ik door een jaar te werken het salarisverschil al meer dan goed heb gemaakt. Dus ipv 2 extra jaren door te leren, maar ik het verschil in startsalaris in 1 jaar al helemaal goed!

Hebben anderen hier ook ervaringen mee?
Heel regelmatig zie ik dat bedrijven net zoveel betalen voor WO als voor HBO (in ICT functie). Helemaal zo gek niet, want de praktijkervaring van een HBO is in de regel meer dan iemand met WO. Op de universiteit leer je hoe een programmeertaal in elkaar zit, op het HBO leer je 1 taal van waaruit je gemakkelijk over kan stappen naar andere talen (ter verbetering op eerdere opmerking).

En als er een verschil zit tussen HBO en WO is dit zeker binnen korte tijd in te halen, daar moet je het niet voor doen. Ik heb overigens een omgekeerde stap gemaakt: VWO -> WO (wiskunde en informatica) -> HBO (informatica).

Toegevoegde waarde zou het hebben als de master goed aansluit op je toekomstige baan en ook werkelijk vraag is naar mensen met die master. In die 1 of 2 jaar dat je bezig bent met een master kan iemand anders 1-2 jaar werkervaring opbouwen en bij een degelijke werkgever verschillende diploma's/certificaten in z'n zak steken. Ik betwijfel of je een sterkere marktpositie hebt met een master, maar die keuze is aan jou natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9942

Heel regelmatig zie ik dat bedrijven net zoveel betalen voor WO als voor HBO (in ICT functie). Helemaal zo gek niet, want de praktijkervaring van een HBO is in de regel meer dan iemand met WO.
Als een WOer hetzelfde werk doet als een HBOer, zit hij zowiezo onder zijn niveau. Van WOers verwacht ik, in welke sector ze ook werken, dat ze ander (meer conceptueel/moeilijker) werk doen dan HBOers. Natuurlijk is het met name in de ICT zo dat veel mensen met een WO achtergrond (vaak niet ICT) HBO werk doen en daarvoor ook soortgelijk betaald krijgen, en dan kan het inderdaad wel zijn dat de HBOer zelfs een voorsprong heeft omdat hij eerder is begonnen met werken, maar van een WOer met ICT achtergrond verwacht ik dat hij meer kan dan die HBOer en dat als hij een baan krijgt op niveau, hij veel meer zal verdienen.

Helaas is de behoefte aan echte WOers in de ICT vrij beperkt vergeleken met de behoefte aan HBOers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomahawks
Of ik heb een heel vertekend beeld, maar voor zover ik weet komen WOers en HBOers veelal in dezelfde startersfuncties terecht, in de ICT althans. Zeer zelden kom ik ook maar een vacature tegen voor een bedrijf die enkel WO ICT'ers zoekt. Kom maar met concrete voorbeelden als het blijkbaar anders is.

Een WOer zal misschien wel gemakkelijker door kunnen groeien naar een hogere functie waarbij conceptueel gedacht moet worden, maar doorgroeien is voor een HBOer ook absoluut niet onmogelijk. Of een HBO/WO startersfunctie onder het niveau is van een WOer betwijfel ik. Met minder praktijkervaring kun je misschien zelfs meer moeite hebben met het starten dan een HBOer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9942

Of ik heb een heel vertekend beeld, maar voor zover ik weet komen WOers en HBOers veelal in dezelfde startersfuncties terecht, in de ICT althans. Zeer zelden kom ik ook maar een vacature tegen voor een bedrijf die enkel WO ICT'ers zoekt. Kom maar met concrete voorbeelden als het blijkbaar anders is.
Dat is precies wat ik zeg. Er is niet zo'n enorme behoefte aan specifiek-WOers in de ICT, met als gevolg dat velen van hen in functies terecht komen die ook door een HBOer uitgevoerd zouden kunnen worden. Dat noem ik onder hun niveau. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat het niet alsnog moeilijk voor ze zou kunnen zijn: als ik als WOer nu straten moet gaan leggen, gaat dat me ook niet best af. Maar dat betekent niet dat het boven mijn niveau is :)
Een WOer zal misschien wel gemakkelijker door kunnen groeien naar een hogere functie waarbij conceptueel gedacht moet worden, maar doorgroeien is voor een HBOer ook absoluut niet onmogelijk. Of een HBO/WO startersfunctie onder het niveau is van een WOer betwijfel ik. Met minder praktijkervaring kun je misschien zelfs meer moeite hebben met het starten dan een HBOer.
Een WOer zal inderdaad makkelijker doorgroeien aangezien hij in een HBO functie niet aan zijn maximumcapaciteiten zit. Ook niet elke HBOer zit dat uiteraard, dus ook voor sommige HBOers zijn er doorgroeimogelijkheden. Maar dat doet niets af aan het feit dat WOers in de ICT vaak onder hun niveau beginnen. De ICT is nu eenmaal een toegepast vakgebied waarbij veel werk niet boven HBO niveau uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
Wat een onzinnige statements ivm HBO/WO opleiding dat je hier leest... Op HBO leer je helemaal niet programmeren, je leert er in het beste geval een deeltje van de Java of C# syntax, en net genoeg software ontwikkeling om te overleven.
Het is pas in een universitaire opleiding dat je echt software ontwikkeling krijgt, ik heb zowel HBO als WO gedaan, en mijn ervaring was dat je op een goeie universiteit zelfs veel meer praktijk ervaring opdoet dan in een doorsnee hogeschool.
Er is een enorme vraag naar hoog geschoolde informatici, het startsalaris en doorgroeimogelijkheden van een master is niet te vergelijken met een bachelor.
In erg veel bedrijven, en in quasi aller overheids of onderwijsinstanties, is het zo dat je diploma rechtstreeks impact heeft op je functieniveau en je salaris. Heb je een bachelor dan kom je in aanmerking voor die en die functie, heb je een master dan komt je in aanmerking voor andere functies, met doorgroeimogelijkheden en potentieel management niveau.

Denk je nu echt dat er weinig nood is aan architecten, lead developers en software guru's?
Die nood wordt alsmaar sterker, het is net het "grunt work" (vooral MBO, maar ook HBO) dat wordt uitbesteed aan India.

[ Voor 9% gewijzigd door phobosdeimos op 17-06-2009 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomahawks
Appels met peren vergelijken is best een kunst. Niet elke universiteit is hetzelfde en hogescholen ook absoluut niet. Je vergelijkt HBOers met WOers, mensen die 1-2 jaar verder zijn in hun leven. Mag ik je eraan herinneren dat het hier gaat om een topic waarbij een discussie is over het doorleren. Vergelijk daarom een WOer met een HBOer EN 1-2 jaar werkervaring + alle certificaten die hij/zij in die periode haalt. Dan heb jij het waarschijnlijk nog over masters die relevant zijn voor een toekomstige baan. In mijn vakgebied testen is een master doen absolute tijdverspilling. Oh, en als het startsalaris niet te vergelijken is ben ik wel benieuwd waar je mee begonnen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Thoma: je slaat de spijker precies op zijn kop.. In jouw vakgebied..
Testen is dan ook niks voor WO-ers.. Die houden zich over het algemeen bezig met andere zaken.

Zelfde als dat er voor een WO-er geen werk is als stratenmaker (wel beetje extreme vergelijking, maar je snapt m wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomahawks
Och jee, voelt meneer zich te goed als WO-er voor het vakgebied testen? En omdat jij je er te goed voor voelt generaliseer je meteen maar even alle WO-ers. Sorry, ik moet je teleurstellen. Ik ken genoeg testers met WO achtergrond die in het vakgebied testen zitten. En dan niet de biologen, chemici etc., maar wiskundigen en informatici.

Ik blijf bij mijn stelling dat voor elk vakgebied (en de mijne is een extreme) in de ICT, het waardevoller is om werkervaring op te doen en daarnaast certificaten te halen en een master. Uitgezonderd de banen waar een master een verplichting is uiteraard, daar is het een beetje lastig mee te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Uuhm wie heeft er gezegd dat ik een WO-er ben?
Maar als iemand met een WO opleiding een aansluitende baan vindt, dan zit hij zeker niet te testen.

Het ligt er gewoon puur aan welke kant je op wilt gaan. Wil je meer de bestuurlijke kant op zoals bijv. informatiemanager bij een groot bedrijf, dan moet je je WO halen. Dit geldt bijv. ook wanneer je bijv. op een gespecialiseerd vlak wilt gaan programmeren. Zijn toch wel jobs waar ze alleen WO-ers aannemen.

Het gros is echter idd HBO en aals je ambitie hebt om tester, informat analist, software consultant of wat dan ook te worden, dan kun je beter je tijd steken in werkervaring op doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick The Heazk
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09-2024

Nick The Heazk

Zie jij er wat in?

thomahawks schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 23:36:
Och jee, voelt meneer zich te goed als WO-er voor het vakgebied testen? En omdat jij je er te goed voor voelt generaliseer je meteen maar even alle WO-ers. Sorry, ik moet je teleurstellen. Ik ken genoeg testers met WO achtergrond die in het vakgebied testen zitten. En dan niet de biologen, chemici etc., maar wiskundigen en informatici.
Beetje flauw.
Ik blijf bij mijn stelling dat voor elk vakgebied (en de mijne is een extreme) in de ICT, het waardevoller is om werkervaring op te doen en daarnaast certificaten te halen en een master. Uitgezonderd de banen waar een master een verplichting is uiteraard, daar is het een beetje lastig mee te vergelijken.
Ik denk dat niemand betwist dat je voor het uitvoeren van een HBO-niveau baan niet per se een WO-diploma moet halen. Zoals al eerder aangehaald ligt de meerwaarde van een WO-diploma in verschillende zaken, ondermeer in de mogelijkheid om andere functies uit te oefenen (die typisch op een conceptueler, abstracter niveau staan dan de gemiddelde MBO of HBO baan -- of net omdat het om een meer gespecialiseerd vakgebied gaat zoals technisch-wetenschappelijke software). Dat lijkt me logisch, want dat is natuurlijk ook het opzet van de betrokken opleidingen.

[ Voor 4% gewijzigd door Nick The Heazk op 17-06-2009 23:58 ]

Performance is a residue of good design.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomahawks
Wat je zegt kan ik je wel gelijk in geven. De bestuurlijke kant zal ongetwijfeld andere eisen stellen. Testen kan overigens prima aansluiten op een WO opleiding, zeker wanneer je de innovatieve kant op gaat. Aansluitend lijkt mij niet het belangrijkste criteria voor je vakgebied, maar interesse. Een WO tester is niet per definitie iemand die geen 'aansluitende' baan kon vinden. Met m'n HBO informatica ligt testen ook maar op het randje van de scope van mijn studie.

EDIT: Precies Nick, maar ze zullen in veel gevallen eerst met de 'HBO' banen moeten beginnen. En anders heb ik daar een verkeerd beeld van. En voor zover bedrijven het toelaten kun je het nuanceren dat je met WO meer mogelijkheden hebt. Een WO-er zal niet per definitie toegelaten worden of een HBO-er afgewezen voor functies met bijv. een abstracter niveau. Misschien dat je dit ook wel zo bedoeld.

[ Voor 30% gewijzigd door thomahawks op 18-06-2009 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurningSheep
  • Laatst online: 17-12-2024
Doorstuderen of werken hangt natuurlijk heel sterk af van je ambities. Maar als je Software Tester wil worden dan is Havo of MBO voldoende en kan je beter tijd en moeite steken in het halen van relevante certificaten. Als je daarentegen Test Manager wil worden dan zou ik toch eens gaan kijken naar wat er op het HBO aan relevante opleidingen gegeven wordt. Dat wil overigens verder niet zeggen dat je van Software Tester niet kan doorgroeien naar Test Manager, mocht dat jouw ambitie zijn.

Het is in Nederland erg populair om teveel te studeren. Heel veel mensen zijn overgekwalificeerd voor hun baan. Vooral vrouwen hebben de neiging om teveel te studeren, dan hebben ze iets om op terug te vallen. Als je doel is om het huishouden te doen en op de kinderen te passen, wat heb je dan aan je opleiding Communicatie Wetenschappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomahawks
In 9 van de 10 vacatures voor junior testers zie ik toch dat er naar HBO/WO papieren gevraagd wordt. Of ze ook daadwerkelijk enkel HBO aannemen weet ik niet zeker. Als de nood hoog is... MBO/Havo vacatures heb ik ook wel gezien, maar echt keuze heb je dan een stuk minder. Ik kan mij goed voorstellen dat het te maken heeft met de zeer matige testkennis die je opdoet tijdens HBO studies. Dit is wel aan het veranderen nu, mijn hogeschool is daar onder andere druk mee bezig in samenwerking met een bekende detacheerder op het gebied van testen.

Ik betwijfel overigens of alle dames het doel hebben om het huishouden te doen en op kinderen te passen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurningSheep
  • Laatst online: 17-12-2024
thomahawks schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 09:57:
Ik betwijfel overigens of alle dames het doel hebben om het huishouden te doen en op kinderen te passen...
Ik wil ook niet suggereren dat alle jonge vrouwen dit tot doel hebben, maar toch zeker een aanzienlijk deel. Het is echter moeilijk om daar goed zicht op te krijgen aangezien het sociaal onacceptabel is om ervoor uit te komen in onze maatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick The Heazk
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09-2024

Nick The Heazk

Zie jij er wat in?

thomahawks schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 09:57:
Ik kan mij goed voorstellen dat het te maken heeft met de zeer matige testkennis die je opdoet tijdens HBO studies. Dit is wel aan het veranderen nu, mijn hogeschool is daar onder andere druk mee bezig in samenwerking met een bekende detacheerder op het gebied van testen.
Wat je nu precies leert aan kennis op je opleiding boeit natuurlijk niet (even gechargeerd gezegd). Het gaat erom dat je tijdens je opleiding een basiskennisniveau opdoet waar je tijdens je latere beroepsleven op kan terugvallen. Daar ligt dan ook vaak een van de verschilpunten tussen de typische WO en de typische HBO opleiding (natuurlijk kan dat geval per geval verschillen).

Elke goede WO opleiding heeft tot doel (of zou dat moeten hebben) om zijn studenten een degelijke basisvorming te geven. Dit wil zeggen dat er voornamelijk een focus is op technieken en niet op technologiëen. Onder technieken versta ik een technologie-onafhankelijke beschrijving van een of ander mechanisme; met een technologie een specifieke implementatie. Laat me illustreren met een voorbeeld. Bij een HBO opleiding zou men de studenten kunnen leren werken met vector-tekenen programma's, terwijl op WO de onderliggende technieken bestudeerd worden (Splines, Bézier-curven, ...). Op het HBO zal men zeker uitgebreid aandacht besteden hoe men een Cisco-router/Windows server/... configureert terwijl bij WO dat hoogstens terloops eens passeert bij de oefeningen. Naar mijn mening valt dit onderscheid tussen algemene technieken (vendor/technology/etc onafhankelijk, waaruit men bijna de focus op meer theoretische aspecten kan afleiden) en technologie-afhankelijke implementaties (Cisco-routingalgoritmen, Windows/Linux Configuratie/ervaring/whatever) grotendeels samen met de scheiding tussen WO en HBO. Met andere woorden, een WO-opleiding heeft algemene vorming tot doelstelling terwijl een HBO-opleiding naar praktische en onmiddelijke toepasbaarheid streeft.

Met voorgaande opmerking in het achterhoofd, zou het duidelijk moeten zijn dat noch een HBO noch een WO opleiding zijn studenten voor alle mogelijke beroepsuitwegen kan opleiden. Ik vind het dan ook meer dan normaal als je zegt: "ja maar X heb ik niet gezien in mijn opleiding," de implicatie die je daaraan vasthangt vind ik wat vreemder: "dus dat ligt boven HBO-niveau". Volgens dat criterium zou dan zowat elke baan boven WO-niveau liggen omdat die specifeke programma's/technieken niet aangeleerd werden 8).
Precies Nick, maar ze zullen in veel gevallen eerst met de 'HBO' banen moeten beginnen. En anders heb ik daar een verkeerd beeld van.
Niet helemaal akkoord. Er zijn talloze beroepen waarbij een WO-diploma gewoon het minimum is. Dit is zeer gebruikelijk in meer onderzoeker-gerelateerde posities. Verder zijn er ook een hoop specialisaties denkbaar die aan de universiteit gegeven worden, maar waarvan geen HBO variant bestaat. Dan denk ik bijvoorbeeld aan Wetenschappelijk Rekenen (numerieke analysten die traders ondersteunen bij banken of numerieke experts voor simulatiesoftware; FEM ed.), Artificiële Intelligentie (algoritmen ontwerpen voor herkennen van ziekte X aan de hand van gegevens Y), Kennisrepresentatie en Formeel Redeneren (ontwerp van planning-software voor ziekenhuizen, scheduling-software voor procescontrole, formele verificatie van safety-critical systemen, formele verificatie van softwareprogrammas --hot topic bij Microsoft overigens) ed. Het zou bijzonder idioot zijn van een bedrijf om een WO'er met dergelijke kwalificaties aan te werven en hem/haar dan vervolgens een jaartje onder zijn niveau te laten werken op ongerelateerde zaken. Er bestaat zoveel meer dan het schrijven van software :).

Performance is a residue of good design.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Floris-K schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 15:54:
Voornamelijk @ Typnix

Als starter (ongeacht welk niveau) maak je in het begin altijd grote stappen.
Bij MBO zal de rek er echter uit zijn rond de 2500 denk ik, terwijl dit het startsalaris is voor WO.

Ik ben zelf bezig met een deeltijd HBO, omdat ik toch iets meer zekerheid wil voor de toekomst. Een HBO diploma kan je geen volledige zekerheid geven, maar vaak krijg je iig wel je voet tussen de deur en de rest ligt aan de aard van de persoon.

Sowieso heb ik zelf het idee dat HBO een beetje de standaard is geworden, dus voor een fatsoenlijke doorgroei zullen ze dit wel van je kunnen verlangen. Ligt er natuurlijk wel aan welke richting je op bent gegaan of gaat.
Dat HBO de standaart is: weet ik zo ondertussen wel. Maar ik zit nu wel op HBO niveau werk te verrichten zonder dat ik daar een papiertje voor heb. Okay, ik mag dan op m,n schouder kloppen dat ik dat werk mag doen etc.
Maar door mijn ervaring door de jaren heen heb ik steeds meer het gevoel gekregen dat certificeringen meer waarde heeft dan een HBO diploma.

Dat maakt het voor mij moeilijk omdat aan de ene kant ik te maken heb met de "standaard" HBO. En anderzijds de certificeringen die hard meetellen.

Tergelijke tijd is het nu recessie. Waar zou ik me op moeten focussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
Certificaten zijn een aanvulling op je opleiding. Niet meer of minder dan dat.
Je kan het ontbreken van een diploma niet vervangen door werkervaring + certificaten, al zouden sommige mensen dat wel denken.
Pagina: 1