HDD tik

Pagina: 1
Acties:

• ceesietopc
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07-02 20:17
Hallo iedereen,

als ik mijn pc aanzet, hoor ik een hard getik. Ik krijg vervolgens de melding dat er geen MBR gevonden kan worden, of dat het MBR kapot is.

De pc is al weer een paar jaar oud, ik schat 5 a 7 jaar. Heeft de HDD gewoon de geest gegeven?
Of is deze te redden.

Desnoods bestel ik een nieuwe hdd, en zet die er naast, om nog wat data te redden.

Beetje inactief... maar toch best aanwezig :)

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-10-2025

RetepV

ALLES valt te repareren

Desnoods bestel ik een nieuwe hdd, en zet die er naast, om nog wat data te redden.
Sja, DAT is dus waarom je backups moet maken VOORDAT je harddisk kapot is.

Tikken, dat betekent dat je harddisk dood is. Er is binnenin iets afgebroken, waarschijnlijk één van de lees/schrijf koppen.

De enige manier om je gegevens te redden is om de platters over te zetten in een splinternieuwe andere harddisk van hetzelfde type. Maar daar heb je een clean-room voor nodig. Als je niet zo handig bent dat je een stofvrije ruimte in je huis kunt maken, en je gegevens echt heel belangrijk zijn, dan moet je het overlaten aan een professioneel data-reddings bedrijf.

Macbook Pro

Verwijderd

RetepV schreef op zondag 09 december 2007 @ 17:41:
[...]
Tikken, dat betekent dat je harddisk dood is. Er is binnenin iets afgebroken, waarschijnlijk één van de lees/schrijf koppen.

De enige manier om je gegevens te redden is om de platters over te zetten in een splinternieuwe andere harddisk van hetzelfde type.
Knap zeg, dat jij nu al een diagnose kan stellen. Mijn Hitachi HDD's tikken ook tijdens het gebruik en mijn Seagate HDD's kraken.

volgens jouw diagnose moet ik nu een boel geld uitgeven om m'n platters te vervangen? _O- :w

• ceesietopc
Maar, als ik het goed begrijp, is de schijf dus soweiso aan het eind van zn latijn...
want als ik m nu met moeite kan fixen, is het over een half jaar hetzelfde probleem.

Sorry dat ik de faq er niet op na gecheckt had... ik wist niet dat tikken zoveel konden betekenen, en zo vaak voorkwamen :O:O

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 09 december 2007 @ 17:47:
[...]

Knap zeg, dat jij nu al een diagnose kan stellen. Mijn Hitachi HDD's tikken ook tijdens het gebruik en mijn Seagate HDD's kraken.

volgens jouw diagnose moet ik nu een boel geld uitgeven om m'n platters te vervangen? _O- :w
Je hebt natuurlijk tikken en tikken.

En tikken van een kapotte leeskop die terugschiet klinken heel anders dan de tikken waar jij het over hebt...hoop ik voor jou ;).

Kraken van HD's is volgens mij juist een vrij gezond geluid, dat betekend dat ie het nog doet.

Verwijderd

ceesietopc schreef op zondag 09 december 2007 @ 17:50:
Maar, als ik het goed begrijp, is de schijf dus soweiso aan het eind van zn latijn...
want als ik m nu met moeite kan fixen, is het over een half jaar hetzelfde probleem.
Draai het diagnose programma van de fabrikant (zie FAQ) mss kan die je schijf nog zover krijgen dat je de data kunt kopieeren.

dat je BIOS de HDD nog ziet is een hoopgevend teken, draai zo'n tooltje en je hebt zekerheid.

• ceesietopc
Bios ziet niks..
Dat is wel een duidelijk teken volgensmij :S

Verwijderd

ceesietopc schreef op zondag 09 december 2007 @ 17:56:
Bios ziet niks..
Dat is wel een duidelijk teken volgensmij :S
Je zou het nog kunnen proberen in een andere PC

• ceesietopc
Das ook weer zo'n geklooi O-)
Maarja... ik kan het proberen.

Veel te backuppen is er niet, AFAIK. Alles staat op ext hd.

Pagina: 1