5.1 Speakers op een PC: aansluitings mogelijkheden?

Pagina: 1
Acties:
  • 218 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mastakilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-02 10:06
Hallo allemaal,

Ik wou binnenkort mijn eeuwen oude crappy speaker setje eens upgraden met iets degelijker materiaal.

Ik gebruik mijn PC eigenlijk voor alle mogelijke media (muziek, spelletjes, filmen) en ik heb geen apparte DVD speler, radio, spelcomputer.

Ik zou graag correct 5.1 geluid voor alle media door mijn boxen krijgen (dus zowel Dolby Digital, DTS, THX, AC3, EAX, opgewaardeerde stereo van MP3s, etc)

Ik vroeg me af welke aansluit mogelijkheden ik dan heb...

Ik heb momenteel een DFI mobo met een Karajan AC97 Module. Deze heeft SPDIF in / out en de normale analoge (jack) aansluitingen.
Indien nodig wil ik ook nog wel een nieuwe geluidskaart kopen...

Als ik het goed begrijp zijn er volgende mogelijkheden:

1)
PC (analoog) --> 4x jack --analoog--> 4x jack --> analoge ingangen op een subwoofer met ingebouwde versterker van 5.1 PC setje

2)
PC (analoog) --> 4x jack --analoog--> 6x tulp --> analoge ingangen op een subwoofer met ingebouwde versterker van 5.1 TV setje

3)
PC (SPDIF) --> 1x coax --digitaal--> 1x coax --> digitale ingang op een subwoofer met ingebouwde versterker van 5.1 PC setje

4)
PC (SPDIF) --> 1x coax --digitaal--> 1x coax --> digitale ingang op een subwoofer met ingebouwde versterker van 5.1 TV setje

5)
PC (analoog) --> 4x jack --analoog--> 6x tulp --> SACD 5.1 ingang (analoog) op een versterker --> 6x draad --analoog--> 6x draad --> 5 boxen en een subwoofer

6)
PC (SPDIF) --> 1x coax --digitaal--> 1x coax --> digitale ingang op een versterker --> 6x draad --analoog--> 6x draad --> 5 boxen en een subwoofer

7)
PC (SPDIF) --> 1x coax --digitaal--> 1x coax --> digitale ingang op een "versterker" --> 6x digitaal --> 5 boxen en subwoofer met ingebouwde versterker

Als er 1 ontbreekt of fout is, gelieve dit dan te laten weten...

Mijn hoofdvraag is:
Kan SPDIF out EAX geluiden correct verzenden? Er zijn nl geen losse versterkers die EAX ondersteunen (enkel Dolby en THX spul) en ik vraag me af of EAX nog correct wordt weergegeven als ik dit via SPDIF naar een losse versterker stuur (of gaat de versterker zelf er nog wat Dolby geluid extra rond verzinnen? dat lijkt me nl niet echt fijn ;) )
Welke van bovenstaande aansluitings mogelijkheden kunnen zowel EAX, Dolby Digital, Dolby DTS, AC3 5.1 geluid correct weergeven?

Ik veronderstel dat ik hiervoor nog een andere geluidskaart moet kopen die ook al deze standaarden ondersteund? of is dit niet nodig als je het via SPDIF verstuurd en de versterker het wel ondersteund?

• Mastakilla
aha

net deze post gevonden:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages////auzen

hieruit blijkt dat al dat gedoe dat nu nog nodig is om 5.1 geluid over een digitale link te versturen, een hoop gepruts is, waar prolly nog delay bij komt
de oplossing zou hdmi zijn, wat gewoon ongecomprimeerd meerkanaals geluid kan versturen, in tegenstelling tot SPDIF of andere crap waar enkel maar DTS achtigen over kunnen komen
maar zo'n geluidskaart of versterker bestaan dus nog niet Sad

wat een gedoe zeg... we hebben tegenwoordig schermen die 2500x1600 pixels over 1 enkele digitale kabel ontvangen(10gbit / sec ofzo?), maar gewoon simpel ongecomprimeert meerkanaals geluid digitaal over een kabeltje sturen?? ho maar... dan vraag je teveel...

als ik het goed begrijp, lijkt het me dan beter om voorlopig een simpel analoog 5.1 setje voor de pc te kopen (die Teufel's van 250 euro lijken me dan wel interessant?) en nog 5 jaar te wachten met de serieuze investeringen (versterker, goeie boxen) tot er een fatsounlijke digitale link tussen versterker en pc bestaat die ongecomprimeerd meerkanaals geluid kan verzenden...

• Mastakilla
vreemd

zijn er dan zo weinig tweakers die streven naar volgende 3 basis behoeften? :p

1) correct surround geluid in gamez
2) goede kwaliteit van geluid (voor muziek, film, spel) mbv een digitale link naar een versterker met fatsounlijke 5.1 boxen
3) 1 boxenset voor alles
en niet 1 voor pc, 1 voor tv en 1 voor muziek

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:18

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Kuch..

Mag ik je even wijzen op de edit knop, kickgedrag binnen 24 uur en het gebruiken van de search?
Nofi verder enzo hoor.

Wise enough to play the fool

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02:47

Shunt

Boe

Mastakilla schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 00:26:
vreemd

zijn er dan zo weinig tweakers die streven naar volgende 3 basis behoeften? :p

1) correct surround geluid in gamez
2) goede kwaliteit van geluid (voor muziek, film, spel) mbv een digitale link naar een versterker met fatsounlijke 5.1 boxen
3) 1 boxenset voor alles
en niet 1 voor pc, 1 voor tv en 1 voor muziek
Wat jij wil is zeer makkelijk te doen met ieder 5.1 setje.
surround in games is gewoon analoog 1 op 1 de kabeltjes van je 5.1 surround systeem aan sluiten.
goede kwaliteit van geluid kan met ieder degelijk 5.1 setje behaald worden kijk dan niet naar een Z-5500 of zo'n teufel set maar naar een degelijk systeem met fatsoenlijke 2 way speakers en fatsoenlijke sub.
geen idee hoe je setup er uit ziet maar om 5.1 in games achter de pc te krijgen zal je tv en je PC op de zelfde plek moeten staan. Maar ook dat moet kunnen.

ik heb geen idee wat er volgens jou mis is met DTS of Doby Digital maar die data word van iedere geluids kaart (creative teminste wel) un compressed door gegeven via een Toslink of Coaxiaal kabeltje naar bvb een Receaver.

oh en uncompressed geluid wel eens een dvd gezien die dat heeft of een muziek cd ? wel ik niet teminste niet in 5.1. Dan zit je 90% van de tijd vast aan DTS (wat een stuk beter klinkt als Dolby)

[ Voor 7% gewijzigd door Shunt op 11-12-2007 01:07 ]

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:30
Wat betreft uncompressed, het is een voordeel als dat digitaal zou worden doorgegeven zodat je dus je games enzo met eax kunt gebruiken zonder dat dit nog eens naar dolby digital of dts hoeft te worden geencodeerd en vervolgens gedecodeerd alleen maar om dat enkele draadje te gebruiken in plaats van 3 minijack tulp verbindingen. Dit dan dus niet enkel voor de PC maar voor alle apparaten. Het is inderdaad van de zotte dat dit er nog niet is. Maar zo zijn er wel meer eigenaardigheden. Waarom een hdmi verbinding gebruiken als er ook iets als sdi bestaat? Dan ben je met een relatief simpele bnc al klaar, kun je zo door het hele huis heen trekken.

Maar als je die speakerset bij je PC wilt hebben staan zou ik het gewoon aansluiten met 3x minijack naar de speakerset. Hoe het dan van de speakerset naar de speakertjes zelf gaat maakt niet uit, hangt van de set af. Er zijn dus ook niet 7 mogelijkheden maar slechts 2. De ene is analoog, werkt altijd en geen gedonder. DD/DTS decoding door de computer zelf. De andere is digitaal. Werkt prima voor stereo en DVD's, maar werkt via een omweg met eax/games.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Mastakilla
teacher schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 00:35:
Kuch..

Mag ik je even wijzen op de edit knop, kickgedrag binnen 24 uur en het gebruiken van de search?
Nofi verder enzo hoor.
excuses, maar hij was reeds op de buiten zicht (dus langer dan 24u) en de search heb ik echt wel gebruikt, maar hier valt niet veel duidelijks rond te vinden...
Shunt schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 01:06:
[...]

Wat jij wil is zeer makkelijk te doen met ieder 5.1 setje.
surround in games is gewoon analoog 1 op 1 de kabeltjes van je 5.1 surround systeem aan sluiten.
goede kwaliteit van geluid kan met ieder degelijk 5.1 setje behaald worden kijk dan niet naar een Z-5500 of zo'n teufel set maar naar een degelijk systeem met fatsoenlijke 2 way speakers en fatsoenlijke sub.
geen idee hoe je setup er uit ziet maar om 5.1 in games achter de pc te krijgen zal je tv en je PC op de zelfde plek moeten staan. Maar ook dat moet kunnen.

ik heb geen idee wat er volgens jou mis is met DTS of Doby Digital maar die data word van iedere geluids kaart (creative teminste wel) un compressed door gegeven via een Toslink of Coaxiaal kabeltje naar bvb een Receaver.

oh en uncompressed geluid wel eens een dvd gezien die dat heeft of een muziek cd ? wel ik niet teminste niet in 5.1. Dan zit je 90% van de tijd vast aan DTS (wat een stuk beter klinkt als Dolby)
DD of DTS doorgeven via digitaal kabeltje is idd geen prob, maar als je EAX of directsound via een digitale kabel wil doorgeven, moet er blijkbaar 1st een hoop gepruts gebeuren om dit om te zetten naar DD of DTS (met alle delay van dien)
en correct, als je het analoog doorgeeft aan de receiver werkt het allemaal leuk en wel, maar dan heeft die dure receiver ook geen zin meer eh... het originele analoge geluid wordt dan nl gecreeerd door een el cheapo geluidskaartje van 50 a 200 euro...
ShittyOldMan schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 01:27:
Wat betreft uncompressed, het is een voordeel als dat digitaal zou worden doorgegeven zodat je dus je games enzo met eax kunt gebruiken zonder dat dit nog eens naar dolby digital of dts hoeft te worden geencodeerd en vervolgens gedecodeerd alleen maar om dat enkele draadje te gebruiken in plaats van 3 minijack tulp verbindingen. Dit dan dus niet enkel voor de PC maar voor alle apparaten. Het is inderdaad van de zotte dat dit er nog niet is. Maar zo zijn er wel meer eigenaardigheden. Waarom een hdmi verbinding gebruiken als er ook iets als sdi bestaat? Dan ben je met een relatief simpele bnc al klaar, kun je zo door het hele huis heen trekken.

Maar als je die speakerset bij je PC wilt hebben staan zou ik het gewoon aansluiten met 3x minijack naar de speakerset. Hoe het dan van de speakerset naar de speakertjes zelf gaat maakt niet uit, hangt van de set af. Er zijn dus ook niet 7 mogelijkheden maar slechts 2. De ene is analoog, werkt altijd en geen gedonder. DD/DTS decoding door de computer zelf. De andere is digitaal. Werkt prima voor stereo en DVD's, maar werkt via een omweg met eax/games.
oh wat zou ik graag 1 oplossing voor alles hebben :p

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:30
Mastakilla schreef op zondag 16 december 2007 @ 17:25:
DD of DTS doorgeven via digitaal kabeltje is idd geen prob, maar als je EAX of directsound via een digitale kabel wil doorgeven, moet er blijkbaar 1st een hoop gepruts gebeuren om dit om te zetten naar DD of DTS (met alle delay van dien)
en correct, als je het analoog doorgeeft aan de receiver werkt het allemaal leuk en wel, maar dan heeft die dure receiver ook geen zin meer eh... het originele analoge geluid wordt dan nl gecreeerd door een el cheapo geluidskaartje van 50 a 200 euro...
Gewoon analoog doen en daarbij nog een digitale trekken. Haal een fatsoenlijke geluidskaart met eax en al wat niet, en met een digitale uitgang die niet alles upsampled naar 48kHz, maar ook gewoon 44,1 uit kan sturen.
Dan laat je films en muziek decoderen door de receiver, en voor games maakt een eventueel verlies in geluidskwaliteit door de d/a converters van de geluidskaart toch niet uit. Dan heb je wel 4 lijnen lopen naar de receiver. Bind ze bij elkaar en je hebt er gewoon weer één :P
Als het om een simpele pc speakerset gaat zou ik de digitale zelfs laten hangen.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Mastakilla
Ik heb naast de Auzentech geluidskaarten ook nog volgende geluidskaart gevonden met ondersteuning voor DTS interactive (omzetten van multichannel geluid naar DTS stream die dan over digitale kabel gestuurd kan worden)
http://benchmarkreviews.c...id=1&limit=1&limitstart=1

is trouwens nog nooit door iemand getest hoe goed / slecht de 5.1 weergave van eax / directsound over een digitale link is?

lijkt me nochthans vrij testbaar

je hebt gewoon een goed 5.1 test geluid nodig (met alle toffe 3 effectjes erin)

je sluit eerst, 1 voor 1, de analoge uitgangen van de geluidskaart, op een ingang van de geluidskaart aan. Je neemt dit op en timed het...
vervolgens hang je de geluidskaart, via een digitale uitgang, aan een goeie versterker, waarvan je de analoge uitgangen daarvan, 1 voor 1, aan de ingang van de geluidskaart aansluit. Ook dit opnemen en timen...

tenslotte kijk je of het geluid van ieder channel hetzelfde is en vergelijk je de timing ervan om een eventuele delay te bepalen...

zou wel fijn zijn als er eens een geluidskaart review zou komen die ook deze test meeneemt...

[ Voor 3% gewijzigd door Mastakilla op 16-12-2007 17:47 ]

• Mastakilla
ShittyOldMan schreef op zondag 16 december 2007 @ 17:40:
[...]

Gewoon analoog doen en daarbij nog een digitale trekken. Haal een fatsoenlijke geluidskaart met eax en al wat niet, en met een digitale uitgang die niet alles upsampled naar 48kHz, maar ook gewoon 44,1 uit kan sturen.
Dan laat je films en muziek decoderen door de receiver, en voor games maakt een eventueel verlies in geluidskwaliteit door de d/a converters van de geluidskaart toch niet uit. Dan heb je wel 4 lijnen lopen naar de receiver. Bind ze bij elkaar en je hebt er gewoon weer één :P
Als het om een simpele pc speakerset gaat zou ik de digitale zelfs laten hangen.
dat is idd ook nog een mogelijkheid...

zag trouwens net op de auzentech homepage dat er een poll loopt over wat het meest gewilt is in hun volgende reeks geluidskaarten (pci-e, usb2 of hdmi1.3)... tot nu toe was hdmi1.3 (nipt) aan het winnen :p
Pagina: 1