UPNP aanzetten in orange livebox voor xbox live

Pagina: 1
Acties:
  • 4.392 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 244444

Topicstarter
Ik heb een probleem met xbox live op mijn 360. Ik kan met sommige mensen wel verbinden en andere niet. Dit ligt aan mijn NAT instellingen. Als ik nml een xbox live verbindings test doe krijg ik NAT status moderate in plaats van open.

Ik heb hierover xblix live support gebeld en een aantal poorten open gezet. Ze zeiden ook dat ik UPNP moest aanvinken bij mijn router instellingen en dat ik daar orange voor moest bellen.

Dus ik bel orange en leg alles uit. Zegt die man dat hij mij niet kan helpen. Hij vroeg het nog aan zijn collega maar die wist het ook niet. Hij verwees me door naar dit forum om hier mijn vraag te stellen.

Als ieman mij kan vertellen hoe ik in een orange livebox bij mijn instellingen UPNP aan kan vinken of hoe ik anders mijn NAT op open krijg zou ik enorm geholpen zijn.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

--> [Orange] ADSL Family+Telefonie ervaringen (Deel XVII)
Anoniem: 244444 schreef op zondag 09 december 2007 @ 12:02:
Hij vroeg het nog aan zijn collega maar die wist het ook niet. Hij verwees me door naar dit forum om hier mijn vraag te stellen.
8)7

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-05 20:28
Belachelijk dat Orange je hier naar toe stuurt. Of zij je nou kunnen helpen of niet, dit is geen forum waar mensen lukraak met vragen terecht kunnen.

Hoe dan ook, UPNP zal er vast wel ergens in zitten onder geavanceerde opties, maar omdat ik mijn Livebox al maanden niet meer in gebruik heb kan ik het niet even voor je nakijken.

Het makkelijkst is om gewoon de poorten door te sturen. (Ik dacht uit m'n hoofd dat dat onder Firewall zat).

In dit artikel kun je de poorten vinden: Xbox 360: Port settings for Xbox Live

offtopic:
Zoals ik al zij, GoT is geen forum waar je lukraak vragen kunt neergooien. Zo heb je met bovenstaande post een aantal "regels" overtreden. Uit je post blijkt bijvoorbeeld niet dat je zelf al onderzoek hebt gedaan.

[ Voor 17% gewijzigd door Nijn op 09-12-2007 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:07
uit dit draadje geplukt:
The Livebox usually has this enabled as default, if this needs to be checked, go to........
Configuration (Left of the homepage) > Advanced > UPnP > The UPnP button will say UPnP Disable or Enable.
Don't be a div! If the UPnP button says UPnP Disable that means its enabled, and vice versa. Again, if the option is disabled you need to enable this with Orange as it can affect the Connection on your home network.

ach...in een volgend leven lach je er om!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-05 13:58

Sebazzz

3dp

Nee, de Livebox ondersteunt geen UPnP. Het gaat er voorlopig ook niet in komen.
Zoek Google er maar op na.

@hierboven: Dat is niet de Livebox die we in Nederland hebben.

[ Voor 23% gewijzigd door Sebazzz op 09-12-2007 12:10 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
bedankt voor jullie antwoorden. Ik had al een search gedaan maar dacht dat die ADSL plus telefonie topic n.v.t. was voor mij. Wij hebben nml geen telefonie van orange.

Ik heb de poorten al opengezet zoals Nijn aangaf met de lnik maar dit lostte het probleem niet op. Kon onder geavanceerde instellingen niet vinden waar dat UPNP zit.

Denk dat Sebazzz gelijk heeft. Rare is alleen dat voor de patch van begin oktober ik geen problemen had, en sinds die patch heb ik het wel.

Denk dat het niet op te lossen is maar in ieder geval bedankt voor jullie antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Als je toch geen telefonie hebt,waarom gebruik je dan de Livebox? Iedere andere router, zelf Sweex, is beter dan C-Merk Sagem Livebox :o

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik gebruik wel telefonie maar niet van orange.

Wij hebben vaste telefoon van KPN en adsl van orange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62011

Ik heb vandaag m'n Xbox binnen en liep tegen hetzelfde probleem aan bij het spelen van Halo 3 online, na wat zoeken vond ik wat informatie over welke poorten open moeten.
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v156/pinobot/orangelivebox.gif
Ziet er een beetje rommelig uit omdat ik wat dingen uitgeprobeerd heb. :)
Mischien kan het met minder poorten open maar voor mij werkt dit.

Op je Xbox vind je onder System/Network Settings/Edit Settings het ip adres van je Xbox (in mijn geval 192.168.1.10 zoals je in het plaatje kunt zien) zet hiervoor de poorten open en bij de NAT test op je Xbox krijg je de melding "Open".

bron: http://forum.xboxworld.nl/showthread.php?t=78437

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 62011 op 12-12-2007 22:30 ]

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Anoniem: 62011 schreef op woensdag 12 december 2007 @ 21:57:
Ik heb vandaag m'n Xbox binnen en liep tegen hetzelfde probleem aan bij het spelen van Halo 3 online, na wat zoeken vond ik wat informatie over welke poorten open moeten.
[afbeelding]
Ziet er een beetje rommelig uit omdat ik wat dingen uitgeprobeerd heb. :)
Mischien kan het met minder poorten open maar voor mij werkt dit.

Op je Xbox vind je onder System/Network Settings/Edit Settings het ip adres van je Xbox (in mijn geval 192.168.1.10 zoals je in het plaatje kunt zien) zet hiervoor de poorten open en bij de NAT test op je Xbox krijg je de melding "Open".

bron: http://forum.xboxworld.nl/showthread.php?t=78437
Kan je dan je XBox niet beter een statisch adres toewijzen. Dit kan je gewoon instellen door op je client (computer, ds, xbox) een IP buiten de DHCP range te kiezen. Doe ik ook, en werkt superhandig.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Sebazzz schreef op donderdag 13 december 2007 @ 15:39:
[...]

Kan je dan je XBox niet beter een statisch adres toewijzen. Dit kan je gewoon instellen door op je client (computer, ds, xbox) een IP buiten de DHCP range te kiezen. Doe ik ook, en werkt superhandig.
Veel routers pikken dat niet en kan je beter in je DHCP-scope een IP reserveren op MAC van de 360 en daarna mappings gaan maken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

De livebox pikt dat wel, en bij iedere andere router zet je DHCP gewoon uit of laat je DHCP steeds een vast adres toekennen. Bij de Livekots kan dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62011

Sebazzz schreef op donderdag 13 december 2007 @ 15:39:
[...]

Wat is daar het voordeel van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
Voordeel is dat anders je Xbox op een gegeven moment een ander IP uitgedeelt krijgt en je weer opnieuw kunt beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Nijn schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 11:04:
Voordeel is dat anders je Xbox op een gegeven moment een ander IP uitgedeelt krijgt en je weer opnieuw kunt beginnen.
Dat is geen voordeel want er wordt gepsproken om een IP uit te delen buiten de DHCP-range. Daaruit begrijp ik dat iemand niet weet wat DHCP doet of dat iemand zijn xbox op een vage/andere manier met de buitenwereld wil laten communiceren.

Maar, zoals je bedoelt, Nijn, zou een vast IP binnen de DHCP-range een veel beter idee zijn inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
Nee absoluut niet.

Als je een statisch adres gaat instellen op de Xbox dan doe je dat BUITEN de DHCP range. Anders kan de DHCP server alsnog dat adres toewijzen aan een andere computer en krijg je IP conflicten.

Een ip adres ziet er bijvoorbeeld zo uit:
192.168.1.15

Bij vrijwel alle routers houd dit (door het standaard ingestelde subnet) in dat je de ip adressen van 192.168.1.1 t/m 192.168.1.253 veilig kunt gebruiken zonder problemen. (254 kan wel is voor multicasting enzo zijn dacht ik).

De DHCP range is lang niet zo groot, meestal iets van 50 ip's. Dus als je ip range 192.168.1.5-55 is, dan gebruik je voor statische adressen bijvoorbeeld 192.168.1.60.

Ik denk dat jij zelf even moet gaan opzoeken wat DHCP inhoud. DHCP heeft niets te maken met het routen van internet verkeer en staat in weze volstrekt los van een router. Echter, in de meeste consumentenrouters zit een DHCP server ingebouwd. Om internet te hebben hoef je helemaal niet binnen de DHCP range te blijven. Waar je op moet letten is de range van je subnet. (in bovenstaand voorbeeld dus 255 IP adressen tussen 192.168.1.0 en 192.168.1.254). De DHCP range is een instelling in de DHCP server. De IP adressen die binnen die range vallen mogen door de DHCP server worden uitgedeeld aan clients. De IP adressen worden echter niet gereserveerd ofzo, dus mensen die er weinig vanaf weten kunnen hun computers (helaas) gewoon statisch instellen op een IP adres binnen die range.

[ Voor 32% gewijzigd door Nijn op 14-12-2007 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Nijn schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 11:50:
Nee absoluut niet.

Als je een statisch adres gaat instellen op de Xbox dan doe je dat BUITEN de DHCP range. Anders kan de DHCP server alsnog dat adres toewijzen aan een andere computer en krijg je IP conflicten.

Een ip adres ziet er bijvoorbeeld zo uit:
192.168.1.15

Bij vrijwel alle routers houd dit (door het standaard ingestelde subnet) in dat je de ip adressen van 192.168.1.1 t/m 192.168.1.253 veilig kunt gebruiken zonder problemen. (254 kan wel is voor multicasting enzo zijn dacht ik).

De DHCP range is lang niet zo groot, meestal iets van 50 ip's. Dus als je ip range 192.168.1.5-55 is, dan gebruik je voor statische adressen bijvoorbeeld 192.168.1.60.

Ik denk dat jij zelf even moet gaan opzoeken wat DHCP inhoud.
WAT?

Als jij een router/modem hebt die de adressen 192.168.1.1 t/m 192.168.1.253 kan uitdelen via DHCP, is het dus niet mogelijk om een IP-adres te kiezen wat buiten die range valt en correcte verbinding naar de rest van het netwerk te hebben. Wat DHCP (op enorm veel routers/modems maar ook onder Windows Server edities) snapt, is dat je een IP (bijvoorbeeld 192.168.1.123) reserveert zodra een machine met MAC-adres A zich aanmeldt.

Dat houdt in, by design en vastgelegd in bepaalde RFC's, dat dat IP 192.168.1.123 nooit zal worden uitgedeeld aan andere apparaten, zelfs niet als het apparaat met MAC-adres A niet aanstaat. De enige manier om dit wel voor elkaar te krijgen, is als je op apparaat B gaat gaat werken met MAC-spoofing.

* MAX3400 gaat weer verder met zijn E-VPN netwerk en 31 subnetten beheren... :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
Als je een consumentenrouter of modem Een modem heeft per definitie geen DHCP server... hebt met een DHCP range van 192.168.1.1 t/m 192.168.1.253 dan heb je zelf flink lopen prutsen. Ik ben er nog geen enkele tegen gekomen die standaard zo'n belachelijk grote range aanhoud. Gooi die dus eerst even omlaag.

Daarnaast, een DHCP server werkt met lease times. Als ik de lease time op 2 weken zet dan zal na 2 weken het adres opnieuw uitgedeeld worden aan een andere computer als die eerder langs komt. DAT is hoe het is vastgelegd in RFC's.

Nogmaals, de DHCP range stelt niet vast welke IP's je mag gebruiken, enkel welke IP's de DHCP server mag uitdelen. Als mijn DHCP range maar tot 50 loopt en ik stel op mijn computer een statisch adres 192.168.1.75 in, dan werkt dat prima omdat mijn subnet 192.168.1.0-254 is.

Desnoods werk je zonder DHCP, geen enkel probleem. DHCP is er om systeembeheerders wat minder werk te geven.

Als je op de DHCP server een vast IP adres instelt dan is het handig om een adres binnen de DHCP range te kiezen. Of dat ook noodzakelijk is hangt helemaal van de server-software af. Echter, als je op een computer een statisch IP instelt dan kies je ALTIJD voor een IP buiten de DHCP range om conflicten te voorkomen.

@hieronder:
We hebben het hier over consumentenapparatuur. Wat moet een consument in godsnaam met 250 apparaten. Dat kan dat ding niet eens aan man... Ik ga hier verder niet op in, je wilt toch niet luisteren. Ik herhaal echter mijn tip: Zoek is op wat DHCP is

[ Voor 17% gewijzigd door Nijn op 14-12-2007 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Ga maar eens zoeken op reservations...

En zou je misschien kunnen proberen om te accepteren dat een bepaalde range "groot" mag zijn; in ieder geval zo groot als benodigd is om alle componenten op het netwerk een IP te geven? Dat je dan door middel van subnetting en dergelijke de "ip-conventie" simpel houdt, is een ander verhaal.

Trouwens, leg me eens uit hoe je een machine een statisch IP geeft wat niet binnen de DHCP-range van een server/router valt en dat je toch 100% netwerkfunctionaliteit hebt? Kan je zo een aantal voorbeelden geven dat je dan de default gateway niet mag gebruiken of dat poortmappings door (bijvoorbeeld ISA server) niet worden geaccepteerd omdat het opgegeven IP niet binnen de scope ligt.

[ Voor 30% gewijzigd door MAX3400 op 14-12-2007 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
MAX3400 schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 12:04:
[...]
Trouwens, leg me eens uit hoe je een machine een statisch IP geeft wat niet binnen de DHCP-range van een server/router valt en dat je toch 100% netwerkfunctionaliteit hebt? Kan je zo een aantal voorbeelden geven dat je dan de default gateway niet mag gebruiken of dat poortmappings door (bijvoorbeeld ISA server) niet worden geaccepteerd omdat het opgegeven IP niet binnen de scope ligt.
Leuke toevoeging aan je post. Komt ie.

Consumentenrouter (dus met DHCP server, DNS relay en alle extra foefjes die er normaal opzitten)
op IP: 192.168.1.1
subnet: 255.255.255.0
DHCP range: 192.168.1.2 t/m 192.168.1.50

Computer 1
Ingesteld op adres opvragen bij DHCP. Krijgt bijvoorbeeld:
ip: 192.168.1.15
gateway: 192.168.1.1
dns: 192.168.1.1

Computer 2
In de router is voor dit MAC adres een statisch adres vastgelegd, dus krijgt altijd:
ip: 192.168.1.10

Computer 3
In Windows is voor deze computer een vast IP adres ingesteld en verder bevat het de volgende instellingen:
ip: 192.168.1.75

Deze situatie gaat prima werken, probeer het maar uit.

Een andere situatie met dezelfde router:

Consumentenrouter (dus met DHCP server, DNS relay en alle extra foefjes die er normaal opzitten)
op IP: 192.168.1.1
DHCP range: 192.168.1.2 t/m 192.168.1.50

Xbox
Ik stel de Xbox (statisch) in op de volgende waardes:
ip: 192.168.1.25

Computer 2
Vervolgens komt Willem langs met zijn computer die hier nog nooit op het netwerk heeft gezeten.
Wat doet de DHCP server? Nee, die controlleerd niet of het IP reeds in gebruik is, dat is zijn taak namelijk helemaal niet. Die kijkt alleen of er bij hem nog openstaande leases bekend zijn. Voor IP 192.168.1.25 is dat niet zo, want de Xbox heeft dat IP niet ontvangen van de DHCP server maar het IP is statisch ingesteld in zijn eigen instellingen. Dus kan het gewoon gebeuren dat de DHCP server de volgende info geeft:
ip: 192.168.1.25

Kun je al een beetje ruiken wat er nu gebeurt?
Trouwens, leg me eens uit hoe je Check
een machine een statisch IP geeft Check
wat niet binnen de DHCP-range van een server/router valt Check
en dat je toch 100% netwerkfunctionaliteit hebt? En check
Bij deze dus
Kan je zo een aantal voorbeelden geven dat je dan de default gateway niet mag gebruiken of dat poortmappings door (bijvoorbeeld ISA server) niet worden geaccepteerd omdat het opgegeven IP niet binnen de scope ligt.
Allereerst, ISA server ligt helemaal niet binnen de scope van deze discussie... Het gaat om consumentenrouters. En daarnaast, het lijkt mij heel erg raar dat een ISA server bezwaar heeft tegen het gebruik van IP adressen buiten de DHCP range. Weet je zeker dat je niet de DHCP range en de scope van de ISA server door elkaar haalt? (Ik heb zelf weinig ervaring met ISA dus pin me niet vast op de terminologie). DHCP is nimmer een essentieel onderdeel geweest van een netwerk. Al vanaf z'n pappie BOOTP is DHCP een tool geweest dat op een netwerk draait. DHCP is geen onderdeel van het protocol, nog noodzakelijk om een netwerk te laten draaien. Het neemt veel werk uit handen, dat wel. Maar als je het niet goed toepast kan het ook voor problemen zorgen.

[ Voor 56% gewijzigd door Nijn op 14-12-2007 12:33 ]

Pagina: 1