Toon posts:

Wat is sneller? XP 32bit met 3 GB of Vista 64bit met 4GB

Pagina: 1
Acties:
  • 6.657 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

ik heb een vraagje:

Ik heb nu XP 32 bit en ga een nieuwe laptop aanschaffen.

ik heb 2 opties: geen OS kopen en mijn XP installeren of VISTA installeren. Als ik vista koop zat ik te denken aan 64 bit. optie 3 is 32bit VISTA kopen, maar ik heb begrepen dat die versie langzamer is dan XP.
Ik wil graag 2x2GB geheugen kopen; onder 32bit is dan maar 3Gb beschikbaar

Ik gebruik de laptop voor photoshop en zo nu en dan videobewerking

Ik vroeg me af wat sneller/prettiger werkt: 3GB onder XP of 4GB onder VISTA 64 bit

alvast bedankt,
roger

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Als je meer dan 3GB gebruikt, werkt 4GB sowieso prettiger. Verder is het verschil vrij minimaal qua OS zelf (tussen 32-bit en 64-bit) qua performance. Het verschil zit hem vooral in het Vista vs XP gedeelte. Ik denk dat XP beter gaat performen in die taken. Maar zoek ook vooral zelf even rond naar benchmarks etc. ;)

[ Voor 72% gewijzigd door _the_crow_ op 09-12-2007 11:22 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

_the_crow_ schreef op zondag 09 december 2007 @ 11:13:
Verder is het verschil vrij minimaal qua OS zelf. Maar zoek ook vooral zelf even rond naar benchmarks etc. ;)
Mwah, er is wel degelijk een groot verschil in snelheid (of het gebrek eraan) wanneer je VIsta gaat vergelijken met XP.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

Bor de Wollef schreef op zondag 09 december 2007 @ 11:17:
Mwah, er is wel degelijk een groot verschil in snelheid (of het gebrek eraan) wanneer je VIsta gaat vergelijken met XP.
offtopic:
Jep, ik moet het even goed verwoorden. Sorry. Het is nog vroeg. Zie edit.
thaan schreef op zondag 09 december 2007 @ 11:20:
Is 4GB met 32bits Windows XP met de /PAE switch ook een optie?
De /PAE switch wordt in SP2 gebruikt voor DEP (Data execution prevention).

[ Voor 27% gewijzigd door _the_crow_ op 09-12-2007 11:21 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:48

• LeVortex
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-01 17:21
ik snap het niet eigenlijk. In mijn ogen is vista wel redelijk snel. vooral met opstarten, als ik dat vergelijk met xp is vista echt veel sneller opgestart en dan bedoel ik niet secondes. (allebei zonder snelheids tweaks)

Vista is zwaarder, maar als ik kijk naar me broers laptop (precies dezelfde alleen dan xp erop gezet) kan ik sommige spellen wel beter spelen, vista is met die bar rechts wel sloom dus die moet je wel even uitzetten

Verwijderd

Topicstarter
die optie van /PAE switch ken ik niet. is dat een truck om gewoon met 4GB te werken?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Zie Abbadon in "RAM FAQ", daar staat van alles over Desktops en 4GB RAM.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

Verwijderd schreef op zondag 09 december 2007 @ 11:41:
die optie van /PAE switch ken ik niet. is dat een truck om gewoon met 4GB te werken?
_the_crow_ schreef op zondag 09 december 2007 @ 11:20:
De /PAE switch wordt in SP2 gebruikt voor DEP (Data execution prevention).
PAE

Een andere manier waar dit mee bereikt kan worden is PAE. Physical Address Extention is een feature van 32bits OS'en waarmee in combinatie met geschikte hardware (minimaal 36bits adresseringsmogelijkheden) via een omweg de adresruimte wordt vergroot van 4GB naar 64GB. Echter voor XP SP2 en Vista 32bit geldt dat PAE gebruikt wordt voor de DEP (Data Execution Prevention) functie en de geheugenruimte beperkt is tot 32bit. Dus met PAE enabled (de bekende /PAE switch in de boot.ini) zullen deze OS'en nog steeds niet alle 4GB's kunnen gebruiken. De reden waarom Microsoft de geheugenruimte onder PAE beperkt heeft tot 32bit heeft is de incompatibiliteit tussen veel 32bits drivers en de PAE functie. Zodoende is PAE sinds XP SP2 geen optie meer voor de 32bits desktop OS'en om meer geheugen aan te spreken.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:04

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Je had de term ook even op kunnen zoeken met ene zoekmachine als Google bijvoorbeeld, dan had je ontdekt wat PAE precies inhoud.
http://en.wikipedia.org/wiki/Physical_Address_Extension
http://www.microsoft.com/...rm/server/PAE/PAEdrv.mspx
Waar ik in het Wikipedia artikel ook lees dat PAE op WindowsXP voor instabiliteit kan zorgen.

Is overigens een 64bit WindowsXP nemen geen optie? :P

offtopic:
Voelt zich spuit11

[ Voor 3% gewijzigd door Ultraman op 09-12-2007 11:49 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:10

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Bor de Wollef schreef op zondag 09 december 2007 @ 11:17:
[...]

Klopt. Ik heb hier een Lenovo T61 laptop met 2GB. Heb er Vista op gezet, maar die trok al 1GB om op te starten. Daardoor was er te weinig geheugen over om soepel met Vmare te werken. Tevens vond ik de snelheid ook tegenvallen. Ik heb het zaakje teruggezet naar XP. Die gebruikt maar 400MB en voelt stukken sneller aan.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-02 15:34
thaan schreef op zondag 09 december 2007 @ 11:20:
Nee, een 32bit OS kan niet meer dan 3GB mem aansturen, dus vervalt er 1 GB

Verwijderd

Topicstarter
is dan 4GB in vista 64 bit sneller dan 3Gb in XP?

• Microkid

Microkid

Smile

Verwijderd schreef op zondag 09 december 2007 @ 12:06:
is dan 4GB in vista 64 bit sneller dan 3Gb in XP?
Het "sneller" zijn zal echt niet zo veel afhangen van 1GB meer of minder, maar meer van je CPU en wat het OS allemaal uitvoert op de achtergrond. Vista doet veel meer (ben ik achtergekomen) waardoor het imho niet zo snel en soepel overkomt als XP.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• mbuts
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:17
Zelf heb ikeen pc met 4gb geheugen. Hierop staat Windows xp 32 bit op en Windows xp 64bit heb ik vervangen door Windows 2003 64 bit.

Mijn ervaring is dat dingen zoals video onder windows xp 64bit en windows 2003 64 bit langzamer gaan. Dit is ook het geval met spellen. Mijn vermoeden is dat dit ligt aan de 64 bit drivers.

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:13

Format-C

Tracing Rays

XP is sneller. XP met 2GB is sneller dan Vista 64-bit met 4GB.

Vista vreet gewoon meer resources waardoor de algehele performance iets trager is omdat de CPU/ PC constant dingen aan het doen is. Ook al is je PC "idle". XP reageert sneller vind ik. Als je er niet teveel meuk opzet that is. Als ik een laptop zou kopen zou ik XP nemen en 2GB mem. Aangzien een laptop toch niet gemaakt is om te gamen is Vista voor een laptop imho onnodig.

En áls je XP neemt heb je aan 2 GB gewoon meer dan zat. Wat je er ook op doet. En het scheelt ook nog eens geld. 3GB of 4GB is niet nodig op XP. :)

[ Voor 17% gewijzigd door Format-C op 09-12-2007 12:24 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 / Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

Verwijderd

Topicstarter
en als ik vooruit denk:
over een jaar of wat zijn een hoop applicaties geschikt voor 64 bit; zijn die dan sneller op vista dan nu op een 32 bit platvorm?

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Meetbaar waarschijnlijk wel, merkbaar is een ander verhaal denk ik. :)

En dat zie je over een jaar of wat wel toch? :P Tegen de tijd dat het zover is is je laptop toch verouderd.

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 / Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• Microkid

Microkid

Smile

Verwijderd schreef op zondag 09 december 2007 @ 12:20:
en als ik vooruit denk:
over een jaar of wat zijn een hoop applicaties geschikt voor 64 bit; zijn die dan sneller op vista dan nu op een 32 bit platvorm?
Over een jaar of wat is er Vista SP2, hebben we quad core CPU's op 4Ghz en 8GB geheugen aan boord. Dan is het een heel ander verhaal. Je moet nu niet verder vooruit kijken dan 1 jaar. Momenteel begint 64 bit net van de grond te komen. Je kan er dus voor kiezen een early adapter te zijn met alle consequenties van dien, of bij het oude en vertrouwde XP te blijven waarvan je weet wat je krijgt.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

LeVortex schreef op zondag 09 december 2007 @ 11:20:
ik snap het niet eigenlijk. In mijn ogen is vista wel redelijk snel. vooral met opstarten, als ik dat vergelijk met xp is vista echt veel sneller opgestart en dan bedoel ik niet secondes. (allebei zonder snelheids tweaks)
De eerste vista installatie die sneller opstart dan XP moet ik nog tegenkomen, met en zonder tweaks (resume en hibernate niet meegerekend).

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Fox
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Fox

Zelf heb ik de voorkeur naar 2GB van een goed merk in verband met 32Bit OS en dual channel.

Waarom 32bit? Momenteel zijn de drivers voor 64bit nog schraars en doen sommige applicaties het niet, voor maximale compability zou ik toch voor 32bit gaan. Maar de keuze zal vooral liggen waaraan je jouw PC wil gebruiken, zal je die 4GB echt gebruiken? Hoe belangrijk is compability voor jouw? etc.

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Ik moet zeggen dat 64 bits best goed werkt, echter is het gewoon zo dat als je niet gamed, Vista geen meerwaarde heeft tov van XP. Afgezien van wat desktop eye candy. De 64 bits ondersteuning is niet slecht, en alles werkte perfect hier zonder BSOD's of andere problemen met meerdere hardwareconfiguraties, echter nemen de meeste mensen puur 64-bits Vista omdat men dan 4GB mem kan gebruiken. Omdat Vista "niet optimaal" draait met 2GB.

Ik ben trouwens geen programma tegengekomen dat het niet deed op 64 bits. Ja, Splinter Cell: Chaos Theory. :P

[ Voor 9% gewijzigd door Format-C op 09-12-2007 12:30 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:04

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

RappieRappie schreef op zondag 09 december 2007 @ 12:29:
Ik moet zeggen dat 64 bits best goed werkt, echter is het gewoon zo dat als je niet gamed, Vista geen meerwaarde heeft tov van XP.
Wat is de meerwaarde die jij hier aangeeft dan mocht je wel graag een spelletje spelen?
Als dat DirectX10 is dan ben ik benieuwd welke DX10 capable spellen er speelbaar zijn met hun DX10 codepath op de huidige hardware. Het enige waar het op dit moment goed voor is, is wat eye candy op onspeelbare framerates.
En ik denk dat het nog wel even duurt voordat DX10 echt meerwaarde gaat hebben.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:01

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Heb hier Vista 64-bit draaien met 2gb geheugen, en het komt uiterst zelden voor dat software hier moeilijkheden geeft. Met drivers vinden heb ik geen problemen echter...
Als Vista hier is opgestart neemt het idd bijna 1 gieg geheugen in beslag. Uitschieters zijn 1,5gb geheugenverbruik!
Maar ga maar eens een spel spelen dat veel ram geheugen opslokt. Kijk na het afsluiten van het spel hoeveel geheugen je nog over hebt. Hier heb ik regelmatig ineens 1,5gb tot mijn beschikking. Vista heeft dus gewoon een enorme cache, waarschijnlijk voor veelgebruikte bestanden. Vista geeft wel degelijk een hoop geheugen op, wanneer een applicatie hierom vraagt...

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Ultraman schreef op zondag 09 december 2007 @ 12:35:
[...]
Wat is de meerwaarde die jij hier aangeeft dan mocht je wel graag een spelletje spelen?
Als dat DirectX10 is dan ben ik benieuwd welke DX10 capable spellen er speelbaar zijn met hun DX10 codepath op de huidige hardware. Het enige waar het op dit moment goed voor is, is wat eye candy op onspeelbare framerates.
En ik denk dat het nog wel even duurt voordat DX10 echt meerwaarde gaat hebben.
Je hebt gelijk. DX10 draat gewoon ruk, om het maar even grof te zeggen. Microsoft heeft gezegd dat DX10 sneller zou zijn echter is gebleken dat het tegenovergestelde het geval is, en dat de meeste DX10 games zelfs met de zwaarste PC''s niet goed draaien. Mja, met Vista ben je "voorbereid" op de toekomst... Misschien dat over 2 jaar de DX10 games wel goed draaien. :D

XP is gewoon beter, en als het goed is krijgt XP er met SP3 nog eens 10% performance bij heb ik op de FrontPage gelezen. :)

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:38
Er is trouwens altijd nog XP-x64, dus de 64-bits versie van XP. Hier kun je ook eens naar kijken (heb ik een jaar lang gedraaid, ben nu sinds kort naar Vista omdat ik nu toch genoeg resources in mijn systeem heb).
Daarnaast, iedereen die zit te miepen dat Vista standaard al 1GB geheugen gebruikt moet zijn huiswerk eens doen. Het grootste gedeelte daarvan zijn gecachete veelgebruikte programma's, die alvast in het geheugen gezet om snel te starten. Dit geheugen wordt gewoon vrij gemaakt als een programma hierom vraagt. De geheugen issue is dus echt een non-sense argument.

• Microkid

Microkid

Smile

Zal best, maar als mijn Vista al minimaal 1GB vreet kan ik nog amper 3 Vmware machines starten voordat ie op 2.7GB zit. Met XP kan ik er 6 starten en dan zit ie nog niet eens op de 1.5GB.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Over dit onderwerp is zoals je hierboven ziet erg veel informatie te vinden. We verwachten van je dat je alvorens een topic te openen zelf op zoek gaat naar informatie. Een topic als dit heeft niet zoveel zin omdat het antwoord op je vraag ook nog eens afhankelijk is van meerdere factoren waarover je niks schrijft. Zie Het algemeen beleid, en zorg dat een volgend topic aan de regels voldoet.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.