Toon posts:

Van Vista naar Xp

Pagina: 1
Acties:
  • 441 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit hier met een probleem die ik maar niet opgelost krijg.

Ik heb hier een Acer Notebook waarop al Vista Basic op voorgeinstalleerd was.

Dit vond ik zelf niet prettig werken aangezien er maar 512MB geheugen in zit, waardoor die dus erg traag loopt..
Dus ik wilde er Win Xp op gooien, dus xp cd erin gedaan, reboot en opstarten vanaf pc
Hele installatieproces doorlopen, uit eindelijk klaar maar telkens als het XP logo net in beeld komt.. start ie opnieuw op... En zo gaat dit proces oneindig door.

Meerdere keren opnieuw geprobeerd te installeren, maar komt telkens op hetzelfde probleem.

Komt dit omdat ik van nieuwe versie dus Vista naar oudere versie xp niet lukt ofzo..?

Kan iemand mij helpen? Kon ook geen soortgelijke topic hier vinden.. alleen over dualboots.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Kom je in veilige modus wel in XP of helemaal niet ?

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 18:35:
Kom je in veilige modus wel in XP of helemaal niet ?
Nope ook niet, krijg dan meteen reboot

Verwijderd

klinkt als een SATA driver probleem, probeer even eens in je BIOS te spelen met je SATA instellingen

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 18:51:
klinkt als een SATA driver probleem, probeer even eens in je BIOS te spelen met je SATA instellingen
Zit nu is bios..Heb trouwens Travelmate 5310 notebook
Zie niet echt iets over SATA instellingen

• rafler
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:06
Kijk het probleem is dat dit een laptop is met een pre-install van windows vista, dat houd dus in dat alle drivers zowiezo gemaakt zijn voor windows vista. Wat je eerst moet doen is of er uberhaud drivers zijn gemaakt voor xp. Je kunt nu wel windows xp installeren maar waarschijnlijk is de kans groot dat xp niks herkend en dat er helemaal geen drivers voor zijn omdat deze laptop is gemaatk voor vista. :)

Verwijderd

Topicstarter
rafler schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 18:54:
Kijk het probleem is dat dit een laptop is met een pre-install van windows vista, dat houd dus in dat alle drivers zowiezo gemaakt zijn voor windows vista. Wat je eerst moet doen is of er uberhaud drivers zijn gemaakt voor xp. Je kunt nu wel windows xp installeren maar waarschijnlijk is de kans groot dat xp niks herkend en dat er helemaal geen drivers voor zijn omdat deze laptop is gemaatk voor vista. :)
Oke dus volgens jou is het helemaal niet mogelijk?

Dit ding is namelijk veels te traag voor Vista.. Wil er Xp op laten draaien om het stabieler te laten lopen.

EDIT- zit nu op de website van Acer.. driverdownload van travelmate 5310..

http://support.acer-euro.com/drivers/notebook/tm_5310.html

Staan wel gewoon ook xp drivers bij

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2007 19:03 ]

• rafler
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:06
nvm

[ Voor 96% gewijzigd door rafler op 07-12-2007 19:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
rafler schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 19:06:
Dus dan is het mogelijk cd erin in je bios instellen dat je dvd drive als eerst boot save opstarten klaar.
Was het probleem maar zo makkelijk verholpen..
Heb toch verteld dat dit niet werkt, hoe kon ik anders xp installatie aan de gang krijgen?

lees a.u.b. begin post even.. staat in vermeld dat installatie gewoon goed doet, maar eenmaal klaar kom ik niet in windows en blijft ie rebooten

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 19:00:
EDIT- zit nu op de website van Acer.. driverdownload van travelmate 5310..

http://support.acer-euro.com/drivers/notebook/tm_5310.html

Staan wel gewoon ook xp drivers bij
Mooi, dan heb je de drivers, en met de Windows Clients - FAQ en de troubleshooter uit de Windows Clients - Howto's and Guides kun je weer verder.

We stellen het hier doorgaans wel op prijs als je goed voorbereid te werk gaat.
In dit geval kun je zowel hier als in Processors, Mobo's & Geheugen aardig wat terugvinden over de ondersteuning in XP en Vista van de diverse ICH versies die tegenwoordig in gebruik zijn.

Als je dus een BSOD reboot krijgt, dan heb je een grote kans dat er een probleem met je SATA controller driver is, dus zou ik mijn aandacht ook daarop richten.

Maar dat is eigenlijk iets wat je van tevoren al zou moeten doen ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
alt-92 schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 19:44:
[...]

Mooi, dan heb je de drivers, en met de Windows Clients - FAQ en de troubleshooter uit de Windows Clients - Howto's and Guides kun je weer verder.

We stellen het hier doorgaans wel op prijs als je goed voorbereid te werk gaat.
In dit geval kun je zowel hier als in Processors, Mobo's & Geheugen aardig wat terugvinden over de ondersteuning in XP en Vista van de diverse ICH versies die tegenwoordig in gebruik zijn.

Als je dus een BSOD reboot krijgt, dan heb je een grote kans dat er een probleem met je SATA controller driver is, dus zou ik mijn aandacht ook daarop richten.

Maar dat is eigenlijk iets wat je van tevoren al zou moeten doen ;)
Nou weet je het zit namelijk zo, ik had er Win Xp Ultimate op geinstalleerd (getweakte legale versie van Xp), na installatie voldaan te hebben, reboot die dus steeds. Als ik er nu een normale Win Xp pro installatie cd-rom in stop...Dan krijg ik de melding van : Kan geen vaste schijfstations in uw computer vinden.

edit- Hoe kan ik nou de sata drivers configureren of updaten (wat er ook gedaan mee moet worden) als ik niet in het besturingssysteem kom?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2007 19:50 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Lezen is moeilijk dus?

En er is geen 'legale XP Ultimate' dus die vlieger gaat ook niet op.

lees de links die je hebt gekregen door, ga even zoeken hoe je SATA controllerdrivers kan integreren in je installatie.

[ Voor 39% gewijzigd door alt-92 op 07-12-2007 19:52 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 19:47:
[...]

Nou weet je het zit namelijk zo, ik had er Win Xp Ultimate op geinstalleerd (getweakte legale versie van Xp), na installatie voldaan te hebben, reboot die dus steeds. Als ik er nu een normale Win Xp pro installatie cd-rom in stop...Dan krijg ik de melding van : Kan geen vaste schijfstations in uw computer vinden.

edit- Hoe kan ik nou de sata drivers configureren of updaten (wat er ook gedaan mee moet worden) als ik niet in het besturingssysteem kom?
Je moet de sata drivers downloaden voor je sata controller. Die moet je dan via F6 aan het begin van de XP installatie laden. In Vista zitten deze al ingebakken, in XP niet dat is jou probleem ;)

• ErikRedbeard
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-10-2025

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

Dan is het bijna zeker dat de laptop een niet IDE schijf heeft en ook niet op die modus draait als dat eventueel zou kunnen (via BIOS in te stellen).

Ik zou dus eerst eens gaan kijken wat voor disk controller erin zit en dan de respectievenlijke driver via F6 bij Windows install bij-laden, hierna zou hij de HDD's wel moeten kunnen zien.

Offtopic:
ik222 was me net voor :X

[ Voor 5% gewijzigd door ErikRedbeard op 07-12-2007 19:54 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 19:47:
[...]
ik had er Win Xp Ultimate op geinstalleerd (getweakte legale versie van Xp
offtopic:
Volgens mij bestaat die versie niet en die kan dus niet legaal zijn. :)

Maar goed, van Vista naar XP gaat niet 1, 2, 3 beetje zoeken op dit forum levert wel goede tips op.

ARME AOW’er

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Je bent inderdaad niet de eerste die Vista van z'n laptop af wil en er XP op zet (en I can't blame you met dergelijk zwakke specs).

In ieder geval: er is genoeg over te vinden, en met de tips hierboven moet je er verder wel uitkomen.
Ik ga dit topic sluiten omdat er genoeg over je vraagstuk terug is te vinden.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.