HD videobestand loopt niet goed

Pagina: 1
Acties:
  • 1.114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 15:02
Enige maanden terug kwam ik met het idee om een thuisbioscoopje te creeeren. Daarvoor heb ik onze kelder aangepast en dat is nu een drie persoons bios, heel tof. Aangezien het HD tijdperk is aangebroken wilde ik mij daar goed op voorbereiden. Derhalve heb ik (gezien de hoge kosten van een full HD beamer) zelf een full HD beamer gemaakt en deze besloot ik aan te sluiten op een HTPC waarvan ik zeker zou kunnen zijn dat deze in staat is HD formaten vloeiend af te spelen:
AMD Athlon 64 X2, 3800+ (65w), Socket AM2, Boxed
Kingston KVR800D2N5K2/2G, 2048 MB, DDR2, PC6400, 800 MHz, 2 x
Samsung Spinpoint T166, 320 GB, 7200 RPM, 16 MB, SATA II
Asus M2N-SLI Deluxe
Asus EN8500GT SILENT/HTD/256M,DDR2, PCI Express x16, 256MB
Club3D Theatron Agrippa 7.1

Vervolgens heb ik mijzelf als leek zijnde ingelezen in de softwarematige kant van de HTPC. Om te beginnen moest ik natuurlijk in staat zijn om de hardwarematige decodering van m’n videokaart te gebruiken (x264 decodering wordt dat naar mijn weten genoemd). Daarvoor zijn zo ik las twee zaken nodig:
Windows Vista (Ultimate heb ik)
Nvidia Purevideo
Omdat ik er achter kwam dat, geheel tegen mijn verwachting in, de nieuwste en doorontwikkelde Windows Media Player niet in staat is om allerlei afwijkende bestandsformaten af te spelen en ik helemaal niks terugzie van PureVideo (er verschijnt geen icoon in de werkbalk), was ik genoodzaakt nog meer software toe te eigenen. Welnu, Powerdvd Ultra adverteert:
PowerDVD Ultra: The No.1 Player for High-Definition Movies!
Allerlei formaten, bestandstypes of coderingen of hoe men dat ook noemt worden ondersteund, overal staan vinkjes achter (H.264 enz… enz..)
Helaas het mocht niet zo zijn, het programma weigert bepaalde MKV bestanden af te spelen en wederom geen Purevideo icoon in de werkbalk! Wel heb ik ooit.
Ten einde raad, en behoorlijk gefrustreerd door de toenemende ingewikkeldheid en ongebruiksvriendelijkheid van deze computerwereld (vista ben ik ook niet tevreden over), heb ik een heel scala aan Media Players en Codecs bemachtigd in de hoop dat ik nu voldoende software bezit om een HD videobestand af te kunnen spelen:
VLC player
Media Player Classic
Zoomplayer
CoreAVC professional codec pack
Combined Community Codec Pack

Jawel, succes. Mijn testbestand, een .MKV 1080p blu ray sample van FlyBoys (irritante sample om al te vaak te zien ;) ) was afspeelbaar. Alleen, ongeacht welk programma ik gebruik: VLC/MPC/ZP het beeld loopt achter op het geluid, terwijl mijn processor ongeveer 70% wordt gebruikt (taakbeheer).
Rechtsonder in de werkbalk verschijnen FFDShow filters, voor video en audio. Ik heb gemerkt dat als ik meer filters aanzet, dat het videobestand minder lekker loopt. Vandaar dat ik ook alles uitgevinkt heb, maar toch loopt het beeld en het geluid niet samen. Overigens schokt het beeld niet echt, het loopt ofwel heel langzaam, ofwel start later, afhankelijk van het programma dat ik gebruik.
Dan nu mijn vraag:
Ligt dit aan mijn hardware, of aan mijn software. Als het aan de software ligt, zou iemand mij dan kunnen adviseren?
Tot slot wil ik graag kwijt dat ik het bijzonder frustrerend vind dat er niet gewoon 1 goed programma is dat alles kan:
Alle formaten vloeiend afspelen, met een duidelijk menu waarin je ev. kunt aangeven in hoeverre je dvd’s wilt upscalen en een duidelijk menu voor eventuele nabewerking. Voor mijn geest is dit allemaal veel te complex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij mij loopt het prima synchroon. In VLC. Onder XP. Zie voor hardware m'n sig. Load 20% bij playback.
Je kunt VLC ook makkelijk een audiotrack iets laten opschuiven tijdens playback. Vroeger of later.

Ik heb trouwens absoluut geen FFDshow geinstalleerd staan.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2007 14:14 ]

• Tommy The Cat
Inmiddels met een 720p bestand hetzelfde verhaal, zowel onder VLC als Media Player Classic. CPU load rond de 70 procent. Hoewel ik dit onverwacht hoog vind, moet deze cpu load toch niet de oorzaak zijn van het niet synchroon lopen van audio/video?

Moet ik wellicht nog andere media afspeelprogramma's gebruiken? Als ik de codecpack zonder FFDShow filter installeer, kan ik gek genoeg Media Player Classic niet gebruiken omdat het programma dan zegt dat het niet correct werkt. Dus zonder FFDShow is voor mij geen optie. Alle alternatieve codec/programma tips zijn welkom.

Verwijderd

Codecpacks moet je sowieso niet gebruiken imo. Als je gewoon de correcte losse codec installeert dan moet het prima spelen. Als het zelfs in VLC niet synchroon loopt zit er iets goed fout. Die gebruikt namelijk niet eens externe codecs.

Kijk eens of het op een andere machine wel goed loopt.

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2007 04:22 ]

• LinuZZ
  • Laatst online: 14-09 15:22
HD afspelen is gewoon moeilijke materie. allereerst, kijk eens in het ultieme HTPC topic (Nieuwe stille HTPC die op de toekomst is voorbereid)

ik heb het testbestand niet gedownload, maar ik vermoed dat dit gecodeerd is in x.264. deze wordt niet ondersteund door je videokaart, en deze zal dan ook niet helpen met het decoderen. het is dus helemaal afhankelijk van je CPU. om 1080P goed af te spelen is men tot nu toe in het eerder genoemde HTPC topic tot de conclusie gekomen dat een AMD X2 6000+ nodig is voor het vloeiend afspelen.

dat je last hebt van 70% load, en niet synchroon lopen van audio en beeld ligt aan je codec, en is in de laatste posts ook toegelicht door een aantal gebruikers.

ik zou beginnen met het schoonmaken van de pc, alle codecs eraf, daarna CoreAVC Pro (deze kan 2cores aanspreken voor het decoderen) icm mediaplayer clasic. als het dan nog niet werkt, en ook de 720p content niet dan kun je overwegen een sample te zoeken die gecodeerd is zo dat je videokaart het snapt (uit mijn hoofd VC1 of h.264).

als je toch al het aangeboden HD materiaal af wil spelen (denk aan de vogelscene zoals deze in het htpc topic wordt genoemd) ontkom je niet aan een andere CPU. aangezien je een AM2 moederbord hebt, is het upgraden niet erg moeilijk

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

• ]Byte[
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-09-2020
Kan het misschien zo zijn dat je .MKV gewoon brak gemaakt is?

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
LinuZZ schreef op donderdag 20 december 2007 @ 06:40:

dat je last hebt van 70% load, en niet synchroon lopen van audio en beeld ligt aan je codec, en is in de laatste posts ook toegelicht door een aantal gebruikers.
Rest van je post klopt, maar het is niet persé of enkel een codec probleem, gezien VLC ook problemen geeft, ondanks dat hij zijn eigen codecs gebruikt.
]Byte[ schreef op donderdag 20 december 2007 @ 06:51:
Kan het misschien zo zijn dat he .MKV gewoon brak gemaakt is?
De TS heeft aangegeven het probleem ook met een 720p bestand te hebben, en HlpDsK heeft geen problemen met afspelen.

@TS: LinuZZ slaat imho de spijker op zijn kop :)

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• Tommy The Cat
Ten eerste dank voor het helpen.

1. Ik heb het advies van LinuZZ opgevolgd en alle codecs + programma's gedeinstalleerd. Vervolgens heb ik de nieuwste versie van Media Player Classic gedownload (ik kan overigens de oude media player classic niet verwijderen, dat stoort me).
2. Vervolgens de CoreAVC pro versie geherinstalleerd. Hierin zit ook de Haali splitter. Ik merk op dat dit gebruikt wordt om indien beschikbaar taal en subtitle te scheiden/selecteren.

Ik mag in eerste instantie van een succes spreken :). Het 720p bestand (Resident Evil Apocalypse via Rapidshare) loopt goed! Video en audio lopen synchroon. Erg fijn. Ook is mijn CPU load verminderd. Van 70 naar 40 (Edit: wellicht dat ik hier op moet terugkomen, bij scenes met veel beweging en audio loopt ie toch naar 70 of meer).

Helaas laat e.e.a. nog wel een steekje vallen. Zo lukt het mij door middel van het selecteren via de Haali splitter (rechtsonder in de werkbalk) niet om de ondertiteling eronder te krijgen. Eveneens kan ik in het videobestand van FlyBoys (zie boven) geen engelse audio meer krijgen, enkel Spaans. Ontbreekt er misschien toch nog iets?

Overigens heb ik Nvidia Purevideo ook verwijderd. Klopt het dat de hardwardematige decodering van mijn videokaart (h264, en dus geen x264 wat ik begrijp) dan niet meer werkt?

Tot op heden dank allen.

[ Voor 4% gewijzigd door Tommy The Cat op 20-12-2007 21:37 ]

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:06

The Zep Man

🏴‍☠️

Tommy The Cat schreef op donderdag 20 december 2007 @ 21:34:
Overigens heb ik Nvidia Purevideo ook verwijderd. Klopt het dat de hardwardematige decodering van mijn videokaart (h264, en dus geen x264 wat ik begrijp) dan niet meer werkt?
Nvidia PureVideo kan uberhaupt geen h.264 decoderen.

Sommige fabrikanten van producten implementeren iets genaamd 'Nvidia PureVideo HD' (zoals Cyberlink in PowerDVD). Hiermee is het mogelijk om van DirectX gebruik te maken om met behulp van je videokaart H.264 te decoderen. PowerDVD heeft hiervoor een DirectShow codec, maar deze werkt niet goed met non-standaard H.264 materiaal.

Ook bestaat er geen "x264" codec of formaat. "x264" is de open-source H.264 encoder.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Pagina: 1