BIOS, FSB, driver en geheugen vragen

Pagina: 1
Acties:
  • 66 views sinds 30-01-2008

• _Quinten_
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-04 09:10
Ik heb me de laatste maanden wat verdiept in de hardware wereld en ik heb enkele vragen:

1) Je geheugen en processor hun FSB hou je best gelijk. Maar als je je FSB nu verhoogt (overclocking), verhoogt de FSB van het geheugen dan ook mee?

2) Kunnen BIOS update's, drivers en dergelijke ook vanaf andere media dan floppy's geïnstalleerd worden (bv. usb-stick, cd+rw, ...)?

3) Ik zag eens een screenshot van iemand die Windows Vista wou installeren. Windows Vista vroeg echter om de SATA driver. Hoe groot is de kans dan ik geen standaard SATA-driver heb en deze dus zelf zal moeten laden?

4) Als men over geheugen spreekt zegt men soms dingen zoals 4-4-4-4-16. Wat wil dat precies zeggen?

5) Hoe update je de BIOS van je videokaart?

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Voldemort2 schreef op woensdag 05 december 2007 @ 21:12:
Ik heb me de laatste maanden wat verdiept in de hardware wereld en ik heb enkele vragen:

1) Je geheugen en processor hun FSB hou je best gelijk. Maar als je je FSB nu verhoogt (overclocking), verhoogt de FSB van het geheugen dan ook mee?

2) Kunnen BIOS update's, drivers en dergelijke ook vanaf andere media dan floppy's geïnstalleerd worden (bv. usb-stick, cd+rw, ...)?

3) Ik zag eens een screenshot van iemand die Windows Vista wou installeren. Windows Vista vroeg echter om de SATA driver. Hoe groot is de kans dan ik geen standaard SATA-driver heb en deze dus zelf zal moeten laden?

4) Als men over geheugen spreekt zegt men soms dingen zoals 4-4-4-4-16. Wat wil dat precies zeggen?

5) Hoe update je de BIOS van je videokaart?
Het is welliswaar allemaal basic stuff die je makkelijk zelf kunt vinden, maar ik wil het wel even beantwoorden:

1) Je geheugen heeft geen FSB... Maar de geheugensnelheid is wel afhankelijk van je FSB als je dat bedoelt ja.

2) Ja kan.

3) SATA Drivers zitten standaard in Vista en XP SP2.

4) De timings van het geheugen. Zie de FAQ's en Overclocking topics in TCOA, en google.

5) Zie je manual of google.

• _Quinten_
1) Is een BIOS-update van een usb disk doen anders dan van een floppy (andere instellingen moeten doen ofzo)? Zijn er veel moederborden die dit ondersteunen?

2) Wat ik bedoel met m'n eerste vraag in het topic is:

Als je geheugen op 333Mhz (667 / 2) loopt en je processor zijn FSB loopt ook op 333Mhz (1333 / 4), dan is dan goed. Maar als je dan je FSB verhoogt om je processor over te clocken, zal je geheugen dan ook mee overclocken zodat de FSB van je processor nog steeds even snel als je geheugen loopt?

Verwijderd

1) Usb stick wordt sneller gelezen gok ik, en nee het maakt niets uit.

2) Het is per moederbord verschillend, bij nieuwe moederborden zoals p5k-series van Asus (p35 chipzet) zal het geheugen automatisch mee overklokken wanneer je FSB verhoogt.

Bij oudere moederborden bijv... MSI K8n (enforce 3) moest je alles zelf handmatig veranderen.

• _Quinten_
Bij recente moederborden hoef ik dus geen problemen te verwachten met geheugen dat niet mee klokt. Ik ben blij dat BIOS update's flashen ook vanaf een usb disk kan (anders moet ik een floppy station kopen en weer enkele floppy's (niet dat dat nu zoveel kost, maar het is extra stroomverbruik en vrij nutteloos als het ook vanaf usb disks kan)).

1) Opstarten vanaf de usb disk, is dat dan gewoon een kwestie van de boot volgorde te veranderen?

2) Als je de FSB verhoogt, dan las ik dat je grafische kaart ook overclockt tenzij je een soort PCI-e slot activeert. Is het nu zo belangrijk dat je grafische kaart / PCI-e poort niet mee overclockt? Waarom wel/niet?

3) Ik zie vaak moederborden met SATA-300. Maar bij een DVD station staat er dan SATA-150. Kan ik dat DVD station dan aansluiten aan dat SATA-300 moederbord? Zijn er eventuele dingen waarmee ik dan rekening moet houden?

4) Over dat herkennen van SATA schijven, ik las ergens dat AHCI uit moest gezet worden in je BIOS, anders zou de Windows installer deze niet herkennen. Klopt dit? Of is dit enkel met bepaalde Windows versies?

[ Voor 24% gewijzigd door _Quinten_ op 06-12-2007 14:31 ]

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Voldemort2 schreef op donderdag 06 december 2007 @ 13:24:
2) Als je de FSB verhoogt, dan las ik dat je grafische kaart ook overclockt tenzij je een soort PCI-e slot activeert. Is het nu zo belangrijk dat je grafische kaart / PCI-e poort niet mee overclockt? Waarom wel/niet?
De PCI express bus hoort standaard op 100MHz te staan. Je kan je misschien wel voorstellen dat het geheel onstabiel wordt als je dit (in een extreem geval) op 200MHz zet.
3) Ik zie vaak moederborden met SATA-300. Maar bij een DVD station staat er dan SATA-150. Kan ik dat DVD station dan aansluiten aan dat SATA-300 moederbord? Zijn er eventuele dingen waarmee ik dan rekening moet houden?
SATA-150 kan bijna altijd op SATA-300.
4) Over dat herkennen van SATA schijven, ik las ergens dat AHCI uit moest gezet worden in je BIOS, anders zou de Windows installer deze niet herkennen. Klopt dit? Of is dit enkel met bepaalde Windows versies?
Je kan voor de installatie die optie op IDE native zetten of iets dergelijks. Dan wordt de schijf alleen als een non-sata schijf herkent. Maar het werkt wel. Slipstreamen van SP2 is een betere optie.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• _Quinten_
Ik heb intussen nog enkele vragen:

1) Opstarten vanaf de usb disk, is dat dan gewoon een kwestie van de boot volgorde te veranderen?

2) De moederborden met de P35 of X38 chipset ondersteunen enkel DDR2 800. Maar de nieuwe processors hebben een FSB van 1333 Mhz. Dan zou ik DDR2 667 geheugen nodig hebben. Kan ik de FSB op een P35 / X38 chipset overclocken naar 1600 Mhz? Of is dat niet aangeraden? Als ik dit doe, zal mijn processor dan ook overclocken?

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
1) Klik

2) Dit is niet waar, veel ondersteunen ook DDR2 1066MHz. Sommigen hebben zelfs DDR2 + DDR3 aanboord. Kwestie van even goed kijken naar de specs dus.
Het ligt ook aan de standaard FSB van je CPU op welke FSB je hem begint met overclocken (E2160 pas bij een FSB >200). Maar ervan uitgaande dat het een 1333QP is:
1600/4 = 400
1333/4 = 333

400 - 333 = 66
66*$multi + $std_speed = $max_oc zonder 800MHz geheugen te overclocken.

Maar het is nu wel een grote vraagbaak geworden. Misschien moet je eens bevriend raken met Google of de GoT Search?

• _Quinten_
Ik heb wat opgezocht over overclocking, maar het is me nog niet helemaal duidelijk.

Als ik DDR2-800 koop en een CPU met een FSB van 1333, dan lopen deze 2 niet synchroon qua snelheid.

Is er dan een mogelijkheid om de CPU zijn FSB op 1600 te brengen zonder het geheugen mee te laten clocken (zodat ze wel synchroon lopen)?

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
Ja, dit kan. Maar dan moet je je wel bedenken dat je de CPU dan overclockt. In plaats daarvan kun je ook gewoon in het BIOS de memory frequency op AUTO zetten, zodat het geheugen ondergeklokt wordt tot de FSB. Zo loopt je 800MHz (400MHz) dus op 666MHz (333MHz, 1333/4 = 333).
Overclocken hoeft dus niet om het allemaal 1:1 te laten lopen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Een beetje verder kijken dan je neus lang is mag ook wel. Nog los van de FAQ hier en reviews van chipsets in kwestie kun je ook gewoon kijken naar andere topics die voorbij komen. Zo heb ik het gisteren uitgebreid uitgelegd in de sluitmessage van deze topic:

Welke geheugen snelheid ?

Verschil is wel dat die user volledig nieuw is op het forum, maar jij ondertussen zou moeten weten dat je wat meer inzet mag tonen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.