Toon posts:

ps3 aansluiten op denon 3808

Pagina: 1
Acties:
  • 2.931 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Dag tweakers.
Ik heb een vraag waar ik zelf na lang zoeken niet uitkom.

Ik wil mijn ps3 aansluiten op een Denon 3808 7.1 spakers,
wat geeft nu het mooiste geluid? is dit via hdmi of via optische digital? is er iemand die er ervaring mee heef? alvast bedankt

• Bas_je
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-03-2025
HDMI is heeft alleen als meerwaarde dat het het beeld signaal mee verstuurd, mocht je willen schakelen met je versterker dan via HDMI, ik zou voor glas gaan.....

while ( !$succeed ) { $try++ }

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:24
Verwijderd schreef op woensdag 05 december 2007 @ 00:00:
Dag tweakers.
Ik heb een vraag waar ik zelf na lang zoeken niet uitkom.

Ik wil mijn ps3 aansluiten op een Denon 3808 7.1 spakers,
wat geeft nu het mooiste geluid? is dit via hdmi of via optische digital? is er iemand die er ervaring mee heef? alvast bedankt
Volgens mij maakt het qua geluid niks uit, aangezien je het digitaal naar je versterker stuurd. Wel kan volgens mij alleen HDMI maar DTS-HD aan, en optisch niet. Maar dat weet ik niet zeker.

Maar voor standaard DVD en audio maakt het geen verschil

• alphacentauri
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-12-2012
Voor het best mogelijke geluid moet je in jouw geval absoluut voor HDMI gaan.

De AVR3808 decodeert Dolby TrueHD en DTS-Master Audio - twee formaten die (hoewel nog niet heel veel gebruikt) zo'n beetje het beste geluid kunnen weergeven: 8 kanalen zonder kwaliteitsverlies.
De bandbreedte van spdif (optisch) is niet hoog genoeg om dit van de PS3 naar je receiver te transporteren.
Daarnaast heb je - als je ook een hdmi 1.3 televisie of projector hebt - ook het mogelijke voordeel van lipsync, hoewel ik niet weet hoe dat werkt op de PS3. (Ik hoop dat binnenkort uit te zoeken).
En: waarom voor twee kabels gaan, als je met één (betere) kunt volstaan ?

Op AVblog heb ik hier zeer recent nog over geschreven over deze erg mooie (!) AV-receiver .

• BP_LOZ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-10-2024
Ik zat dus met hetzelfde probleem/vraag. Zie ook mijn topic http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1263012

Ik zit dus tussen de Harman Kardon AVR 245 en AVR 247. De AVR 245 ondersteunt geen audio over HDMI, de AVR 247 wel. Dit kan me dus een paar honderd €uro te besparen als optisch aansluiten geen enkel minpunt oplevert t.o.v. HDMI.

[ Voor 14% gewijzigd door BP_LOZ op 09-12-2007 20:28 ]

Verwijderd

Als je voor een optische kabel gaat raad ik je de Viablue high flex aan. Voor nog geen 30 euro (geloof ik) een ZEER goede kabel!

• I_am_akira
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-02 08:29
was het niet zo dat HD audio signalen alleen via hdmi gaan

ik heb zelf ook de ps3 op de 3808 via hdmi

optisch nooit geprobeerd

multi channel in krijg je dan, kan optisch volgens mij niet

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:43

GaMeOvEr

Is een hork.

Ik zou het lekker via HDMI doen, dan kun je als je er een keer een blueray instopt die een HD formaat ondersteunt, komt het ook daadwerkelijk bij je receiver aan.

Wat voor digitale kabel je gebruikt maakt geen kont uit, digitaal is digitaal. (Behalve als je veel lengte nodig hebt (>3m) dan moet je letten op een beetje fatsoenlijke afscherming, voor je videosignaal als je HDMI gaat gebruiken.)

Voor mensen die een andere mening zijn toegedaan dan het alinea'tje hierboven, hebben we dit topic:

zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #2
bvandepol schreef op zondag 09 december 2007 @ 19:41:
Ik zat dus met hetzelfde probleem/vraag. Zie ook mijn topic http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1263012

Ik zit dus tussen de Harman Kardon AVR 245 en AVR 247. De AVR 245 ondersteunt geen audio over HDMI, de AVR 247 wel. Dit kan me dus een paar honderd €uro te besparen als optisch aansluiten geen enkel minpunt oplevert t.o.v. HDMI.
HDMI klinkt niet beter dan optisch/digitaal, (is namelijk exact dezelfde digitale bitstream die bij je receiver aankomt) HDMI ondersteund meer formaten, zoals de HD-audio formaten, die je op blueray en hd-dvd discs tegenkomt. De bandbreedte daarvan past simpelweg niet door een normale digitale verbinding, daar heb je HDMI voor nodig. Als je alleen maar DD, DTS of PCM over je digitale verbinding gaat sturen, heeft HDMI nul meerwaarde. (Overigens is HDMI dus beeld en geluid he, optisch (toslink) of coaxiaal (spdif) digitaal is alleen maar geluid.)

Het hebben van HDMI is overigens wel handig, als je een receiver hebt met meerdere HDMI inputs, kun je weer je receiver met de output aan de TV hangen, en je HDMI capable receiver als schakelcentrale gebruiken. (Om het helemaal maar niet te hebben over mooie dikke receivers met upscaling, deïnterlacing en AD conversion, dat je alle bronnen (analoog en digitaal) aan je receiver kunt hangen en je TV altijd een mooi signaal over HDMI kunt aanleveren, maar dat soort fratsen ligt in een wat hogere prijsklasse dan men gemiddeld bereid is neer te tellen. ;) (Zoals een Denon 3808 inderdaad. :P )

[ Voor 62% gewijzigd door GaMeOvEr op 09-12-2007 23:22 ]

Aannames zijn fataal.

• alphacentauri
  • Laatst online: 09-12-2012
@bvdpol:
optisch aansluiten maakt geen verschil met hdmi - zolang je met dvd te maken hebt. De hd-surroundformaten op blu-ray en hd dvd hebben een grotere bandbreedte nodig, dan werkt optisch aansluiten niet meer.

Er zijn drie opties als je hd-surround wilt:
1) 'bitstream' uit via hdmi, av-receiver decodeert het signaal
2) speler converteert het signaal, en verstuurt lpcm naar receiver via hdmi
3) speler converteert het signaal, en verstuur het analoog (5.1/6.1/7.1) naar de av-receiver

voor optie 1) heb je een receiver nodig die de formaten kan decoderen, 2) en 3) een speler die de decodering kan doen (o.a. de ps3 kan dit)

nog een paar voordelen dat hdmi kan bieden:
*) hogere kleurdiepte
*) meer kleuren
*) intelligente bediening van alle apparaten (dvd in laatje, dan automatisch av receiver op juiste kanaal en televisie aan...)
*) lipsync

... maar dat is geen garantie, zeker niet bij de goedkopere apparatuur.

• Mr.C4
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
idd als je receiver DTS-HD Master Audio en Dolby True HD ondersteunt dan kun je beter je ps3 via HDMI aansluiten.

Maar dat is dus alleen als je BluRay films kijkt (niet alle bluray films hebben ook HD audio).

Met optisch krijg je alleen maar standaard Dolby digital en DTS, het geluid hiervan is trouwens ook al prima. De meeste games voor de ps3 en gewone dvds gebruiken Dolby digital, hier zit dus geen verschil in met optisch spdif of via hdmi.

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:24
alphacentauri schreef op zondag 09 december 2007 @ 18:31:
Voor het best mogelijke geluid moet je in jouw geval absoluut voor HDMI gaan.

De AVR3808 decodeert Dolby TrueHD en DTS-Master Audio - twee formaten die (hoewel nog niet heel veel gebruikt) zo'n beetje het beste geluid kunnen weergeven: 8 kanalen zonder kwaliteitsverlies.
De bandbreedte van spdif (optisch) is niet hoog genoeg om dit van de PS3 naar je receiver te transporteren.
Daarnaast heb je - als je ook een hdmi 1.3 televisie of projector hebt - ook het mogelijke voordeel van lipsync, hoewel ik niet weet hoe dat werkt op de PS3. (Ik hoop dat binnenkort uit te zoeken).
En: waarom voor twee kabels gaan, als je met één (betere) kunt volstaan ?

Op AVblog heb ik hier zeer recent nog over geschreven over deze erg mooie (!) AV-receiver .
Helemaal mee eens. Kwalitatief boeit het niet welke je gebruikt.
Dus zou zeggen, pak alleen HDMI, scheelt je een kabel (niet dat het erg duur is), en mocht je een BR hebben met DTS-HD, dan hoef je ook niet te switchen.

• Mr.C4
  • Niet online
maar je hebt dan toch 2 hdmi kabels nodig?

1tje van ps3 naar je receiver en 1tje van je receiver naar je scherm. Maar dat is dan wel je beste optie als je van plan bent om bluray films te kijken.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Mr.C4 schreef op maandag 10 december 2007 @ 11:18:
maar je hebt dan toch 2 hdmi kabels nodig?

1tje van ps3 naar je receiver en 1tje van je receiver naar je scherm. Maar dat is dan wel je beste optie als je van plan bent om bluray films te kijken.
Ik mag aannemen als hij nu een Denon 3808 heeft staan, dat deze al lang middels HDMI aan zijn TV hangt. :)

Aannames zijn fataal.

• voodooless
  • Laatst online: 20:40

voodooless

Sound is no voodoo!

Doet de PS3 via HDMI niet netjes 192 Khz/24 bit multikanaals PCM geluid? Dat ga je via je optische of coax kabel natuurlijk nooit krijgen :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
Oke Ik heb nu de Deon verbonden met een hdmi naa3 de ps3, vanuit de Denon gaat een andere hdmi naar de tv.
Ik heb in de ps3 de optie gezet op bitstream wat pcm linear inhoud weet ik niet .
het vreemde is nu wanneer ik via de de optical naar de Denon ga kan ik op de Denon kiezen uit DTS of prologic, wanneer het via de HDmi gaat zitten deze opties er niet bij

Verwijderd

Dat zal er mee te maken hebben omdat ding nu door krijgt wat voor signaal er binnen komt..

• Twanjo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-11-2019
Maakt dat hdmi aansluiten niks voor je beeldkwaliteit uit? De ps3 doe ook al aan up&Downscaling en dan die reciever ook nog eens een keer. Hoe vaker er iets gescaled wordt hoe slechter de uiteindelijke kwalitet toch?

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Kun je instellen he. Je kunt expirementeren wat een beter resultaat geeft. In principe, als je een Blue-ray afspeelt met 1080p inhoud, hoeft daar niets aan gescaled te worden, dus de ps3 zal 1080p uitpoepen, en de Denon zal pass-through doen. :) (mits je tv 1080p is, als je tv 720p is, kun je kijken welke scaler een beter resultaat geeft. :) )

Aannames zijn fataal.

• Twanjo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-11-2019
Ik heb dus een hd-ready tv die alleen 720p en 1080i ondersteund. Ben van plan een ps3 aan te schaffen of zelf een htpc te bouwen voor het afspelen van hd content. Ben nu ook toveel mogelijk research aan het doen om het geluid een beetje leuk aan te sluiten. Zie topic

Ik ben er toch een beetje huiverig voor , voor al dat scale door meerdere apparaten. Enkel hdmi-geluid doorsturen gaat denk niet ofwel?

edit:

Wat ik ook in mijn eigen topic schreef:

Als iemand nu een hd-speler heeft van 1500 euro . Daar zit waarschijnlijk een hele goede scaler in, dan ga je toch niet je receiver nog een keer laten scalen? Of ligt dat anders?

[ Voor 19% gewijzigd door Twanjo op 18-01-2008 18:20 ]

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Hangt allemaal van de kwaliteit van de scalers af. Als je een high-end receiver hebt, zal die een goeie scaler hebben. Scalen is bij daadwerkelijk HD-content ook niet echt van toepassing, aangezien een Blue-ray of HD-DVD minimaal 720 bevat. In jouw geval hoeft er dan helemaal niet gescaled te worden, alleen pass-through.

Scalen is pas boeiend als je een standaard pal signaal (zoals dvd) op wilt krikken naar 720p of 1080p ofzo. Dat kun je inderdaad in de speler zelf doen, of in de receiver. Gewoon een kwestie van kijken welke scaler beter is, en de mindere scaler laat je dan gewoon pass-through doen, dan blijft hij van het signaal af.

Aannames zijn fataal.

• Krizna
  • Laatst online: 03-02 14:03
Twanjo schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 17:18:
Maakt dat hdmi aansluiten niks voor je beeldkwaliteit uit? De ps3 doe ook al aan up&Downscaling en dan die reciever ook nog eens een keer. Hoe vaker er iets gescaled wordt hoe slechter de uiteindelijke kwalitet toch?
Dat is dus precies wat ik me ook afvroeg. Ik kan er opvallend weinig over vinden.
GaMeOvEr schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 17:40:
Kun je instellen he. Je kunt expirementeren wat een beter resultaat geeft. In principe, als je een Blue-ray afspeelt met 1080p inhoud, hoeft daar niets aan gescaled te worden, dus de ps3 zal 1080p uitpoepen, en de Denon zal pass-through doen.
Hoeft niet nee, maar laten die av-receivers het beeld daadwerkelijk ongemoeid? Van wat ik begrijp heeft bijvoorbeeld elke fabrikant een andere definitie voor "pass-through". En het lijkt mij ook wel dat de rest van het binnenwerk van zo'n receiver invloed heeft: het signaal gaat tenslotte niet direct van de ene hdmi-kabel naar de andere hdmi-kabel.

Verder las ik dat sommige av-receivers in de problemen kwamen met het doorgeven van bepaalde zaken (1080p24, deep colour). Op het Marantz-forum las ik dat iemand met een ps3 een roze waas over z'n scherm kreeg. Maar goed dat kan respectievelijk niet hdmi 1.3 compatibel en een incident zijn.

Ik vind het in ieder geval een interessante vraag, ik ben wel benieuwd of tweakers met een av-receiver verschil zien in beeldkwaliteit als ze hun ps3 (of andere hd-speler) rechtstreeks danwel via hun av-receiver aansluiten op hun tv.

• wrcveen
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22-12-2025
Ik krijg via PS3>Blu-ray>HDMI>bitstream èn PCM géén Dolby HD logo op de 3808. Alleen multi channel in.
Frequentie wordt aangegeven als 48Khz.

Ergens nog een instelling verkeerd? Of zou het kunnen dat ik géén officiële HDMI 1.3 kabel gebruik, beeld is echter wel perfect 1080p/24.

Verwijderd

dat is normaal, aangezien de PS3 de HD audio formaten gaat decoderen en als LPCM naar je receiver gaat doorsturen (dus multi-channel).

• Redheinz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02 09:15
In PS3 2.30 zit volgens mij DTS-HD? Als je je PS3 correct instelt (bitstream over HDMI) dan zou je DTS HD moeten zien als codec in je 3808 bij het afspelen van een bluray met DTS HD lijkt mij....
Zie playstation.nl

Zin.

Verwijderd

ja sinds de 2.30 firmware doet de PS3 inderdaad DTS-HD, MAAR de PS3 gaat dit intern decoderen, en dus niet over HDMI bitstreamen naar je AVR.

dus selecteer gewoon LPCM (en schakel bitstream uit) en de PS3 zal dan alles ongecomprimeerd (True-HD DTS-HD) doorsturen naar je AVR (als multichannel op je display dan wel)

• RiCkY82
  • Laatst online: 07-12-2025
Tip: binnenkort bij de LIDL 2 meter HDMI kabel voor €5.99 vanaf de 30e

http://www.lidl.nl/nl/hom...0.p.HDMI-verbindingskabel

• wrcveen
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22-12-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 13:31:
ja sinds de 2.30 firmware doet de PS3 inderdaad DTS-HD, MAAR de PS3 gaat dit intern decoderen, en dus niet over HDMI bitstreamen naar je AVR.

dus selecteer gewoon LPCM (en schakel bitstream uit) en de PS3 zal dan alles ongecomprimeerd (True-HD DTS-HD) doorsturen naar je AVR (als multichannel op je display dan wel)
Dat betekend dus dat je eigenlijk helemaal niet van het HD geluid kan genieten met een PS3? Aangezien de uitgestuurde LCPM frequentie dan weer 48 kHz is en Dolby TrueHD eigenlijk 96kHz (max 192kHz)is?.

http://www.edepot.com/playstation3.html#PS3_Audio

[ Voor 4% gewijzigd door wrcveen op 25-04-2008 14:50 ]

• voodooless
  • Laatst online: 20:40

voodooless

Sound is no voodoo!

wrcveen schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 14:49:
Dat betekend dus dat je eigenlijk helemaal niet van het HD geluid kan genieten met een PS3?
Nee, PS3 kan gewoon high-res 7.1 LPCM geluid via HDMI uitsturen, dus de gedecodeerde HD audio formaten kunnen gewoon in volle glorie afgespeeld worden.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• timelezzzzz
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:13
Misschien een stomme vraag, maar
momenteel heb ik mijn yamaha dvd speler aangesloten via Coax op mijn versterker en via scart op mijn full hd philips 37pfl9632 ambilight, daarnaast heb ik ook mijn ps3 via de optical aangesloten op versterker en het beeld rechtstreeks via HDMI, wat ik soms merk is dat het geluid van dvds soms niet helemaal gelijk loopt met het beeld.

Is dit probleem altijd verholpen als ik een receiver met HDMI koop en mijn ps3 link via die receiver naar mijn tv, of heb ik daar echt een duurdere receiver voor nodig zoals de Denon AVR-2808 met Auto Lipsync, om beeld en geluid synchroon te laten lopen door alle apparaten heen?
Pagina: 1