Verwijderd

SH4D3H schreef op maandag 07 januari 2008 @ 20:39:
[...]

Zonder geld heb je niets ...
Geen eten, geen fatsoenlijk dak boven je hoeft, geen kleding, niets.
Of je moet teren op anderen, maar ik denk niet dat je daar echt gelukkig van wordt.
Het is minder ja, maar en mens is geen zuiver mens als die zonder het hulpmiddel geld niet gelukkig kan leven. Een grote tijd geleden was dat er ook helemaal niet, en nu is het nog steeds mogelijk aan te passen zonder geld. Kijk naar wat je wel hebt, en gebruik dat. Als je dat niet gelukkig kan maken, ben je niet geheel stabiel.

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10 13:25
W3ird_N3rd schreef op maandag 07 januari 2008 @ 21:12:
[...]
In onze samenleving, ja. Maar b.v. vroeger, toen er nog geen geld was en alleen ruilhandel. Waren de mensen toen minder gelukkig?
Wat is geld? Wat doe je met geld?
Geld is metaal of papier dat een bepaalde waarde voorstelt.
Die waarde kun je in een winkel gebruiken om jouw geld te ruilen voor iets anders van 'gelijke' waarde.
Eigenlijk doen we nog altijd hetzelfde.

Verder kun je natuurlijk alleen maar ruilen als je dingen bezit.
Heb jij geen broden krijg jij die kip niet van de buurman ... :P
Verwijderd schreef op maandag 07 januari 2008 @ 21:13:
[...]
Het is minder ja, maar en mens is geen zuiver mens als die zonder het hulpmiddel geld niet gelukkig kan leven. Een grote tijd geleden was dat er ook helemaal niet, en nu is het nog steeds mogelijk aan te passen zonder geld. Kijk naar wat je wel hebt, en gebruik dat. Als je dat niet gelukkig kan maken, ben je niet geheel stabiel.
Ik zou niet gelukkig kunnen leven zonder geld, iig niet in het deel van de wereld waar ik nu leef.
In onze maatschappij is het gewoon erg lastig, zo niet onmogelijk, zonder geld.

[ Voor 33% gewijzigd door SH4D3H op 07-01-2008 21:47 ]

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:06

Metro2002

Memento mori

Verwijderd schreef op maandag 31 december 2007 @ 11:03:
[...]

Ik ben 31 en ik woon nog bij mijn ouders, ja meestal krijg je dan hele rare blikken :)
Maar ja ik ben single, dus wat heb ik er aan als ik op mijn zelf ga wonen ?
Ja vrijheid, kunnen doen en laten wat ik wil e.t.c.

Ja ik wil best een leuke woning betrekken, maar met mijn salaris is dat best krap, 1250 netto is niet echt ruim sop zeg maar.
31 en dan 1250 euro netto verdienen :o das wel erg weinig.

Met 1250 kan je trouwens prima op jezelf wonen. Ik doe het er zelf ook van (ik ben nu 26) en heb zelfs van minder moeten rondkomen. De vrijheid die je krijgt van op jezelf wonen is echt ontiegelijk veel meer waard dan het geld wat je eraan kwijt bent. Bovendien is op jezelf wonen erg goed voor je persoonlijke ontwikkeling vind ik. Je wordt er absoluut volwassener en assertiever door en je leert meer hoe de wereld / maatschappij in elkaar steekt.
Wel heb ik een dienst auto waarmee ik privé kan rijden, dus als ik wil kan zo weg, de baas betaalt immers de brandstof en verzekering/onderhoud, tuurlijk ik betaal bijtelling, maar zeg nou zelf, zou het jou lukken om van 150 euro all in per maand een auto te rijden ?
Denk het niet.
Ik ben per maand 100 euro kwijt voor wegenbelasting, benzine en verzekering. Komen alleen nog onderhoudskosten bij, dus voor 150 moet dat zeker lukken :)
Als ik dan dus daar woon dan maakt me dat wel weer wat gelukkiger omdat het een doel is wat ik graag wil bereiken en als die vrouw en kinderen er ook zijn, dan heb ik niks meer nodig, de rest is bijzaak, je vrouw, kinderen en familie en vrienden is dan het enige wat telt.
Wie zou dat niet hebben dat je met je werk bezig bent en dat je weet dat je dochtertje thuis op je wacht, dan ben ik gelukkig :)
Als je maar gelukkig bent :)

Ontopic: Geld is zeker nodig om in de basisbehoeften te voorzien maar op een gegeven moment wordt je domweg niet gelukkiger van veéél meer geld. Ik heb nu salaris verhoging gekregne bijvoorbeeld en kan nu meer dingetjes kopen maar om nou te zeggen dat ik gelukkiger ben dan daarvoor? nee, want ik was al gelukkig.

Alleen heb ik natuurlijk wel wensen, alleen zijn die momenteel érg groot, zoals bv een vrijstaand huis in een rustige omgeving. Maarja dát zit er voorlopig niet in, jammer maar helaas. Ik ben blij met wat ik heb :)

Zodra je schijt krijgt aan wat mensen vinden van je materiele bezittingen ben je al een heel eind op weg. schijt wat de buurman van mijn auto vind, schijt wat iemand vind wat voor tv ik heb. etc. Scheelt een hoop geld.

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-11 00:28

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

SH4D3H schreef op maandag 07 januari 2008 @ 21:43:
[...]

Wat is geld? Wat doe je met geld?
Geld is metaal of papier dat een bepaalde waarde voorstelt.
Die waarde kun je in een winkel gebruiken om jouw geld te ruilen voor iets anders van 'gelijke' waarde.
Eigenlijk doen we nog altijd hetzelfde.

Verder kun je natuurlijk alleen maar ruilen als je dingen bezit.
Heb jij geen broden krijg jij die kip niet van de buurman ... :P

[...]

Ik zou niet gelukkig kunnen leven zonder geld, iig niet in het deel van de wereld waar ik nu leef.
In onze maatschappij is het gewoon erg lastig, zo niet onmogelijk, zonder geld.
the Amish hier in Lancaster zijn gelukkig. Die verbouwen zelf hun granen en dus brood. Zuiveren zelf het water, leven zonder elektriciteit en leven compleet zonder geld. Ook toegeven niet iedereen is gelukkig, maar zij hebben de traditie dat als je 18 wordt je 1 week lang in de "westerse" wereld mag leven om te genieten wat er allemaal bestaat. Daarna moet je de keuze maken of je in die wereld wil leven of voor altijd terug wil naar het basale leven; bijna iedereen kiest weer voor het basale leven.

Zij leven zonder geld en gelukkig.

Ander voorbeeld; een aantal kennissen van mijn vader zijn steenrijk (d.w.z. multi multi miljonair). Uit hun levenservarinng en verhalen geven ze nu dus aan steeds meer back to basics te willen. 3 maanden in de middle of nowhere zonder telefoon, zonder dure gympen, zonder elektriciteit of alcohol in de bergen van Nepal rondtrekken. Die behoefte wordt uit eindelijk steeds groter om back to basics te gaan; been there done that zeggen ze als het over geld gaat.

Ik geloof dus wel dat je gelukkig zonder geld kan zijn, maar belangrijker voor mij geld:

zolang ik mijn hobbies en interesses kan betalen ben ik blij. Op zekere hoogte wil je meer (snellere computer), maar aan de andere kant is mijn honger voor 1.5 jaar gestild na upgraden van mijn systeem en zalik tegen die tij dweer een afgewogen besluit maken tot upgraden.
Ik ben per maand 100 euro kwijt voor wegenbelasting, benzine en verzekering. Komen alleen nog onderhoudskosten bij, dus voor 150 moet dat zeker lukken :)
mits het geen onveilige koektrommel is tank ik al voor 80 euro een tank vol, daar doe ik ongeveer een weekje mee.............1 op 10, 80 euro / 1.5 = 53 L, = 530 km = 75 km per dag. Alles daar onder is mijn inziens onzinnig om een auto te hebben. D.w.z. als je voor 100 rijdt, 15 belasting, 20 verzekering, houd je 65 euro over per maand aan benzine:

65/1.5 = 43L x 10 (1 op 10?) = 430 km per maand = 14 km per dag.........ga dan fietsen ; daar zou ik geen auto betalen en het "gevaar" voor grote onderhoudsposten.
Alleen heb ik natuurlijk wel wensen, alleen zijn die momenteel érg groot, zoals bv een vrijstaand huis in een rustige omgeving. Maarja dát zit er voorlopig niet in, jammer maar helaas. Ik ben blij met wat ik heb

Zodra je schijt krijgt aan wat mensen vinden van je materiele bezittingen ben je al een heel eind op weg. schijt wat de buurman van mijn auto vind, schijt wat iemand vind wat voor tv ik heb. etc. Scheelt een hoop geld.
I totally agree! Die consumenten rommel elk jaar vervangen, omdat het nie tmeer hip is of van ellende uit elkaar valt! Doe mij maar robuust met de specs die ik nodig heb. OF dat ding dan paars of roze, achterhaald of nerdish is, is voor mij van ondergeschikt belang.

Kant-tekening; voor mijn vrouw/vriendin wil ik wel haar mening raadplegen!

[ Voor 26% gewijzigd door Seesar op 09-01-2008 15:15 ]

T60P Widescreen

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-11 12:59

zomertje

Barisax knorretje

Die mensen leven toch niet compleet zonder geld? Er zijn toch altijd dingen nodig als pannen of bestek of zaken voor de landbouw? Ze zullen wel hun zelfgemaakte spullen verkopen/ruilen.

Maar ik snap het idee wel, niks rat race voor materialisme. Maar dat kan ook in onze maatschappij als je dat wil. Niemand verplicht jou om een dikke tv te kopen :P

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:09
zomertje schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 16:15:
[...]
Die mensen leven toch niet compleet zonder geld? Er zijn toch altijd dingen nodig als pannen of bestek of zaken voor de landbouw? Ze zullen wel hun zelfgemaakte spullen verkopen/ruilen.

Maar ik snap het idee wel, niks rat race voor materialisme. Maar dat kan ook in onze maatschappij als je dat wil. Niemand verplicht jou om een dikke tv te kopen :P
maar het staat wel zo mooi die dikke tv

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Mektheb schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 16:17:
[...]

En das nou typisch zo'n uitspraak die alleen gemaakt kan worden in de westerse, materialistische wereld ;)

ik ben materialist bdw....maar koop alleen dingen wat ik echt wil hebben. Geen spul alleen voor de heb, en zeker geen spul waarbij ik anderen kan imponeren

T60P Widescreen

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:09
Seesar schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 16:19:
[...]

En das nou typisch zo'n uitspraak die alleen gemaakt kan worden in de westerse, materialistische wereld ;)

ik ben materialist bdw....maar koop alleen dingen wat ik echt wil hebben. Geen spul alleen voor de heb, en zeker geen spul waarbij ik anderen kan imponeren

Nee ok dat ben ik wel met je eens maar alsnog bedoel ik had geen dikke TV voor mezelf moeten kopen maar omdat ik het geld heb en makkelijk kon doen heb ik het gedaan , ben ik dan een materialist of niet

Vind dat geld niet gelukkig maakt bedoel mijn vader is chronisch ziek om maar een voorbeeld te noemen en als ik all ons geld kon inruilen voor zijn betere gezondheid was hij nu Topfit geweest

Denk wij in nederland gewoon " Verwend zijn " 13 jarige 12 jarige met Mobieltjes die afgedankt zijn door Papa etc daar gaat het al , en het verhaal van Nieuw Nieuwer Nieuwst werkt hard mee , netzoals kleding merken auto's brommers lcd tv's tis allemaal 1 pot nat

Mijn standpunt is nog altijd Geld maakt niet Gelukkig maar het is in onze Maatschappij wel makkelijk

• Tachyon
  • Laatst online: 17-11 21:35

Tachyon

pop the glock

Seesar schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 14:57:
[...]

the Amish hier in Lancaster zijn gelukkig. Die verbouwen zelf hun granen en dus brood. Zuiveren zelf het water, leven zonder elektriciteit en leven compleet zonder geld. Ook toegeven niet iedereen is gelukkig, maar zij hebben de traditie dat als je 18 wordt je 1 week lang in de "westerse" wereld mag leven om te genieten wat er allemaal bestaat. Daarna moet je de keuze maken of je in die wereld wil leven of voor altijd terug wil naar het basale leven; bijna iedereen kiest weer voor het basale leven.
Het omgekeerde zou waarschijnlijk ook opgaan: mensen die 18 jaar worden en altijd in de 'westerse' wereld geleefd hebben zouden na een week in 'Amish-land' waarschijnlijk ook bijna allemaal terugkeren naar hun 'oude' leven... ;)

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• wolly_a
  • Niet online
Interessante discussie... Naar mijn mening wordt er nog teveel vanuit gegaan dat geld onlosmakelijk verboden is met geluk... Iets in de vorm van:

if geld > 0 then geluk > 0
if geld > heel veel then geluk = geluk - waarde

Maar volgens mij moet je geluk in het grote geheel zien... Het is allemaal maar moeilijk te bevatten en uit te leggen, maar met praktijkvoorbeelden is veel te bereiken...

1. De laatste tijd ben ik ontzettend druk, ik werk voor een baas, heb mijn eigen bedrijfje, doe veel vrijwilligerswerk en doe samen met een vriend wat geluidsverzorging/drive-inn... De werkzaamheden leveren behoorlijk geld op en ik hoef de laatste tijd niet echt meer na te denken of ik iets kan betalen (tuurlijk in beperkte mate)... Prachtig allemaal, maar het kost veel tijd... Zoveel tijd dat ik gemiddeld misschien een minuutje of 5 tv kijk en dan alleen omdat het toevallig ergens aan stond... Met veel moeite heb ik onlangs een hele dag echt vrij gepland en de hele dag niets gedaan, gewoon wat langer slapen, een beetje niets doen, wat televisie gekeken, rondgelopen, etc. Dat gaf mij enorme voldoening en gevoel van geluk... Op dat moment was ik dus gelukkig met niets...

Na die dag heb ik mijn baas voorgesteld om een dag minder te gaan werken, zodat ik wat minder druk werd... De baas was het er niet mee eens, maar stel dat hij akkoord ging, dan zou ik dat geval gelukkiger worden met minder geld...

Er zijn meer factoren die een rol spelen, zoals de leefomgeving, de algemene normen en waarden, je eigen normen en waarden, etc... Moeilijk onderwerp :)

• zomertje
  • Laatst online: 30-11 12:59

zomertje

Barisax knorretje

Mektheb schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 16:17:
[...]

Ja, maar daarom zou ik hem dus niet kopen. Maar misschien ben ik niet zo materialistisch als anderen. Ik kies meer voor "is het handig' ipv 'kijk eens wat ik heb, nu tel ik mee'.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Tachyon schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 16:40:
[...]

Het omgekeerde zou waarschijnlijk ook opgaan: mensen die 18 jaar worden en altijd in de 'westerse' wereld geleefd hebben zouden na een week in 'Amish-land' waarschijnlijk ook bijna allemaal terugkeren naar hun 'oude' leven... ;)
daar heb je gelijk in, en dat komt waarschijnlijk dus door de omgeving waarin je opgroeid en de banden die je hebt. Maar het bewijst wel dat je best gelukkig kan zijn zonder geld en basaal leven.

M.a.w. het genoegen is dus groot genoeg om niet in de westerese wereld te blijven hangen en terug te gaan op de basis beginselen (overigens is het in mijn opinie complete nonsense om zo te leven, maar ik respecteer het wel 100%).

T60P Widescreen

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:14

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik speel ook al heel lang met het idee om mijn pensioen in het zuiden van Burkina Faso in een hutje in het oerwoud door te brengen.

....... als er tegen die tijd in BF nog oerwoud is tenminste...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-12 13:21

Mentalist

[avdD]

Tachyon schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 16:40:
[...]

Klopt. Het is dus vooral een kwestie van gewenning. Zoals met zoveel dingen.

Voorbeeldje van mij: vroeger had ik een 17" CRT. Die was toen echt wel "op". Toen kocht ik een 24" TFT. In eerste instantie vond ik het echt niks. Ik kon niet helemaal aangeven waarom maar ik wou mijn CRT weer terugzetten. Toen ik dat na een paar uur dan toch maar probeerde bleek luxe snel te wennen: de CRT was nu helemaal een ramp en ik wil mijn TFT niet meer kwijt. ;) Maar heel even was ik dus van mening dat de CRT beter was dan de superieure TFT.. Puur door gewenning. (en begin de discussie CRT vs. LCD hier niet: mijn CRT was zo versleten dan zelfs het zwartniveau van mijn TFT beter is!)

Maar het geeft wel aan dat geld of luxe geen absolute vereiste is om gelukkig te zijn. Als dat zo zou zijn, dan zouden de Amish die een weekje in het westen leven nooit meer terug naar de boerderij willen.
zomertje schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 17:06:
[...]

Ja, maar daarom zou ik hem dus niet kopen. Maar misschien ben ik niet zo materialistisch als anderen. Ik kies meer voor "is het handig' ipv 'kijk eens wat ik heb, nu tel ik mee'.
Ik overweeg ook een grotere TV. Maar dat zou dan vooral zijn om de ondertiteling vanaf de eettafel te kunnen lezen (er staat nu een 20" LCD).

[ Voor 7% gewijzigd door Mentalist op 09-01-2008 22:01 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

Mx. Alba schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 21:17:
Ik speel ook al heel lang met het idee om mijn pensioen in het zuiden van Burkina Faso in een hutje in het oerwoud door te brengen.

....... als er tegen die tijd in BF nog oerwoud is tenminste...
Ik wens je veel plezier zonder stromend (warm) water tussen de insecten.

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
"Geld is niet belangrijk , behalve als je er te weinig van hebt"

Dus: Als geld echt een zorg wordt en je iedere maand tekortkomt wordt het echt vervelend.

Van de andere kant is het erg fijn om bijvoorbeeld luxe dingen te kunnen betalen (LCD-TV enz.).

[ Voor 25% gewijzigd door MuisM4t op 12-01-2008 15:27 ]

• King_Tech
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-12 11:39
In essentie maakt geld je niet gelukkig. Jij maakt jezelf gelukkig.

Maar in de maatschappij waar wij in leven is het wel makkelijk.

Verwijderd

Tachyon schreef op maandag 07 januari 2008 @ 16:08:
[...]

5 cijfers of 5 nullen? Maakt nogal een verschil.
Als je zegt: ik ga richting de 5 cijfers, dan heb je dus binnenkort 10.000 euro.
Ook leuk, maar met 'redelijk veel' heb ik dan toch andere getallen in mijn hoofd... ;)
Ja ik zelf ook, ik zou liever 7 of 8 cijfers hebben, maar ja, helaas was de postcode in Wijchen :/
Metro2002 schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 14:49:
[...]

31 en dan 1250 euro netto verdienen :o das wel erg weinig.

Met 1250 kan je trouwens prima op jezelf wonen. Ik doe het er zelf ook van (ik ben nu 26) en heb zelfs van minder moeten rondkomen. De vrijheid die je krijgt van op jezelf wonen is echt ontiegelijk veel meer waard dan het geld wat je eraan kwijt bent. Bovendien is op jezelf wonen erg goed voor je persoonlijke ontwikkeling vind ik. Je wordt er absoluut volwassener en assertiever door en je leert meer hoe de wereld / maatschappij in elkaar steekt.

[...]

Ik weet dat 1250 niet veel is, maar ik heb een redelijke baan waarbij ik een lijst met klanten afloop en klaar is klaar (meestal), ik heb een hoop verantwoordelijkheid en vrijheid, het is seriewerk en vrij eentonig op den duur, maar ik vind het beter dan op een kantoor hangen.

Ja tuurlijk kan op mijn zelf gaan wonen, maar volwassener wordt ik er niet van denk ik, meer grijze haren misschien wel :)
Ik wil eerst een wat beter baan en wat meer zekerheid.

En dat onderhoud zou niet goedkoop zijn voor de meeste auto's.

Verwijderd

Geld maakt je leven wel makkelijker maar niet gelukkiger. Je wordt pas gelukkig als je de ware gevonden hebt en dan heb je wel mooi combinatie :) geld en liefde

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:46
Tsja, je kunt het zelfs nog ingewikkelder maken.

Tot een paar maanden geleden had ik de beschikking over een Mini Cooper S. Als je maar een beetje van autorijden houdt, is dat ding echt geweldig. Ik heb hem drie jaar gehad als lease-auto en de op laatste dag had ik er nog steeds verdomd veel plezier om in te stappen en ermee weg te rijden.

Toen het contract afliep, besloot ik dat mijn prioriteiten ergens anders lagen. Ik heb mijn baas bedankt voor de lease-auto (heb hem verder niet nodig voor mijn werk) en ik heb voor erg weinig een rammelend, rijdend brik gekocht: een 22 jaar oude Volvo 740.

In het begin was ik bang dat ik er maar moeilijk aan zou kunnen wennen. Werkelijk alles is stuk aan het ding, zelfs het dashbordkastje wil niet dicht. Radio zit er niet in, hij stinkt, is erg lelijk, enzovoort. Maar het bleek gelukkig snel te wennen. Ik ben zelfs van een notoire snelheidsovertreder getransformeerd naar een brave automobilist die voornamelijk op de rechterbaan rijdt. (Harder dan 130 km/h uur is namelijk eng.) Het is nu puur een apparaat dat me van A naar B brengt.

Toch mis ik mijn Mini wel. Het is niet alleen de kick van de snelheid en de geweldige wegligging, maar, en nu komt het, het ding kostte me ook gewoon echt veel. Als ik dezelfde auto had gehad voor 50 euro in de maand, dan had ik er minder van genoten. En dat is niet omdat ik dan minder had kunnen opscheppen tegenover mijn vrienden, maar dat is omdat je dingen nu eenmaal meer waardeert als je er veel moeite voor moet doen. (Overigens heb ik naar aanleiding van die Volvo meer goede verhalen om te vertellen in de kroeg, dat is dan ook weer wat waard.)

Daarom zou ik zeggen: geld maakt niet gelukkig, maar dingen die je relatief veel geld kosten, maken je wel gelukkiger. Doordat die auto mij veel kostte, werd hij namelijk bijzonderder.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:17
Verwijderd schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 17:54:
[...]

Ik wens je veel plezier zonder stromend (warm) water tussen de insecten.
en toch leefden mensen voor ettelijke duizenden jaren zo.. waarom zou het nu niet kunnen? 't lijkt me niet luxe...

|>

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:14

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Zeg maar eerder miljoenen jaren, Simon. Maar onder die omstandigheden is de levensverwachting veel korter. Zelfs vandaag de dag is de gemiddelde levensverwachting in Burkina Faso ongeveer 50. Dat wordt natuurlijk heel erg naar beneden geduwd door de hoge kindersterfte, want tegenover een kind van 1 jaar oud dat sterft aan malaria moeten twee mensen staan die 75 worden om het gemiddelde naar 50 terug te brengen... Maar dan nog steeds is het verschil enorm. Wij hadden eens de burgemeester van een Burkinabees dorpje op bezoek; die was toevallig op bezoek in een aangrenzende gemeente hier in Frankrijk in verband met een uitwisselingsprogramma, en hij bleek een vage oom van de stiefvader van mijn vrouw te zijn, dus uiteraard nodig je die man uit voor een apéritifje op het terras. Hij legde uit hoe hij geschokt was toen hij in de krant hier naar de overlijdensadvertenties keek. Hij was gewend om 50 aan te houden als "grensleeftijd": als je jonger dan 50 bent bij je dood ben je jong doodgegaan, ouder dan 50 is oud. Wat hem schokte is dat vrijwel alle advertenties voor mensen waren die ouder dan 50 waren -- zelfs ouder dan 60. Voor ons is dat heel normaal, maar voor hem was dat een hele openbaring.

Maarja, dit gezegd hebbende, stel ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat het grootste deel van de mensheid zou verkiezen om 50 jaar gelukkig te leven, boven 80 jaar ongelukkig... En daar gaan we weer met de discussie :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Pagina: 1 2 Laatste