Verwijderd

Topicstarter
.Ik hoop dat het deze keer niet wordt verwijderd, want dit keer heb ik een uitgebreidere betoog.

Worden we automatisch gelukkiger, als we rijker?

Wat is nou eigenlijk geluk?
Volgens de economen, heeft geluk met welvaart te maken, dus hoe welvarender we worden, des te gelukkiger we ook worden. Maar volgens sociologen is spelen meerdere factoren een rol, het is de mate waarin we tevreden zijn met het leven. Het is dus eigenlijk een oordeel. Daarom is geluk moeilijk te meten, of om het ergens in uit te drukken.

Geld hebben we nodig tot een bepaald inkomensniveau, wat verschillend is voor iedereen. Maar na deze inkomensniveau is de invloed van geld op onze gelukkigheid erg klein.
Als we rijker worden, dan worden we weliswaar ook gelukkiger op korte termijn. We wennen dan snel aan meer geld. Maar op lange termijn, zijn we er aan gewend, en om hetzelfde geluksniveau te kunnen handhaven hebben we weer een extra inkomen nodig. Als we dit niet hebben, blijven we op dezelfde geluksniveau. Dus op lange termijn worden we niet gelukkiger.

Een ander voorbeeld, waarmee we geld ook kunnen vergelijken.
Wie heeft nou meer honger?
Een kind uit Afrika of een kind uit Nederland, die allebei één dag lang geen voedsel krijgen.
We kunnen niet zeggen, dat ze allebei even veel honger hebben, want we kunnen het niet weten. Maar we kunnen wel vermoeden, dat het kind uit Afrika wat minder honger heeft, omdat hij er meer aan gewend is. Het zelfde geldt ook voor geld.
En als we ze nou allebei verzekeren dat ze een week lang lang voedsel krijgen, worden ze blij. Maar niet allebei evenveel, om ze dus evenveel gelukkig te maken, moeten we dus het kind uit Nederland een maand lang van voedsel verzekeren om er voor te zorgen dat ze allebei evenveel gelukkig worden. Want het kind uit Nederland is in principe gewend dat hij elke dag eten krijgt. Maar het kind uit Afrika niet, hij zal dus eerder ermee gelukkig worden.

Sinds 1980 is de gemiddelde Nederlander anderhalf maal zo rijk geworden, maar we zijn niet automatisch anderhalf maal keer zo gelukkig geworden.

Daarnaast kunnen we met geld geen abstracte dingen kopen, zoals gezondheid en vriendschap.
Een ander voorbeeld is tijd. Tijd is geld, luidt het gezegde. Maar niet, geld is tijd. Rijke mensen worden wel iets ouder dan arme mensen, maar de tijd die je tot beschikking staat, is voor iedereen eindig.

Kortom geld maakt niet gelukkig, maar geld maakt het leven gemakkelijker.

[ Voor 200% gewijzigd door Opi op 07-12-2007 11:46 . Reden: TS was verwijderd. :? ]

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-12 17:57
offtopic:
Geld maakt niet gelukkig, maar mijn zeilboot wel
- Finkers -

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
we zijn dan wel anderhalf maal zo rijk, maar alles is ook 2maal zoduur, dus we zijn minder gelukkig als in 1980..

vroegah was alles beter ;)

• Tranzy
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-06 12:21
Verwijderd schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 19:37:
........Kortom geld maakt niet gelukkig, maar geld maakt het leven gemakkelijker.
Als het mijn leven gemakkelijker maakt word ik er gelukkiger door.

Ik heb ook een leuke computer..

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
met maten is het leuk totdat je in de quote 500 terecht kom.

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-11 18:22
Geld zelf maakt niet gelukkig, maar de dingen die je ermee kan doen wel. Dus eigenlijk zou je indirect kunnen zeggen: Geld maakt gelukkig :-)

Even opsom:
* geen geldzorgen
* leuke dingen doen (stappen, andere uitjes)
* leuke producten kopen
etc.

Verwijderd

Tranzy schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 19:47:
[...]

Als het mijn leven gemakkelijker maakt word ik er gelukkiger door.
Daar ging het hele betoog :p

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-01 12:58
Ik zeg altijd: Geld maakt niet gelukkig, maar het helpt wel.

Verwijderd

Als je genoeg geld hebt dat je niet al je tijd werkend hoeft door te brengen, dan denk ik wel dat je daar een zeker plezier uit kunt laten voortvloeiend. En plezier in het leven maakt een mens doorgaans toch gelukkiger. In die zin maakt geld gelukkig. Het stelt je in staat om je leven in te richten zoals jij het prettig vindt, en om je tijd te besteden aan dingen die jou voldoening geven, itt bv. je baas. Dat kan iets zijn dat je zelf leuk vindt om te doen, maar ook iets waarvan je weet dat je er een ander een groot plezier mee doet.

Verwijderd

Geld garandeert geen geluk, maar het vergroot wel zeker de kans op geluk.

• Beugelfles
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-12 00:46

Beugelfles

I love rusty spoons

Je denk geld maak niet gelukkig als je geld genoeg hebt. Je denkt geld maakt gelukkig als je niet genoeg geld hebt. Het is onmogelijk om een generiek uitspraak hierover te doen. Maar toch geef ik even mijn persoonlijke visie:

Zelf verkeer ik in een situatie waar ik geen vast inkomen heb en niet genoeg geld om fatsoenlijk van te leven --> ik ben student... :+ ik klaag dus (nog) niet. Wel zou ik op een gegeven moment wel erg graag mijn eigen geld gaan verdienen, dit geeft namelijk een gevoel van voldoening: "eindelijk kan ik het in mijn eentje redden in deze kapatalistische samenleving". Nu heb ik het gevoel dat ik een beetje op de centen van iemand anders teer. In die zin zou een vast inkomen waar ik mezelf van kan onderhouden mij dolsgelukkig maken. Of dat nu modaal of 2x modaal is dat interesseert mij op dit moment (nog) niet.

@rb338
Die oneliner gebruik ik ook altijd maar
@maui71
Dus geld maakt minder ongelukkig? Hiermee stem ik deels wel mee in

[ Voor 7% gewijzigd door Beugelfles op 04-12-2007 19:58 ]

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

Verwijderd

Principe is vrij simpel in deze maatschappij:
- Geld maakt niet gelukkig.
- Geen geld maakt over het algemeen wel ongelukkig.

Dus je zou kunnen stellen dat geld er voor zorgt dat je niet ongelukkig wordt. Wat weer inhoudt dat geld gelukkig (of op z'n minst minder ongelukkig) maakt.

• Duesenberg J
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-12 14:36
Ik denk dat het ook van de persoon die het geld juist wel of niet bezit afhangt, of hij of zij er gelukkig van wordt. Ik zeg vaak over dit vraagstuk:
Stel: ik wordt gelukkig van in een hutje in de jungle zelfvoorzienend gaan leven. Dan kan dat zonder geld.
of: ik wordt gelukkig van in een dure villa een luxe leven leiden. Dat kan niet zonder geld.
Dus: ben ik arm: dan kan ik alleen maar naar dat hutje in de jungle. Ben ik rijk, dan kan ik als ik persé wil naar dat hutje in de jungle, maar als ik liever in een villa woon kan ik daar ook heen. Conclusie: geld maakt gelukkig.

Nu kan ik mijzelf onderuithalen in het laatste deel van mijn 'verhaaltje'. Uit het verhaaltje volgt namelijk dat geld alleen maar andere wegen openstelt en dus keuzemogelijkheden biedt. Met meer geld heb je dus meer keus. Maar wordt een mens wel gelukkig van meer keus?

Vroeger kon ik bijvoorbeeld makkelijk kiezen tussen de verschillende games die ik tot mijn beschikking had. Nu heb ik er meer, en wordt het kiezen steeds moeilijker. Daarom breng ik steeds meer tijd in een staat van besluiteloosheid door, waarvan ik niet vrolijk wordt.
Of films: als je filmcollectie 4 films groot is, kun je makkelijk kiezen welke film je gaat kijken en of je wel film gaat kijken. Wanneer je echter 30 films hebt, wordt het een stuk moeilijker. Laat staan bij 100 films.

Voor dit verschijnsel is een woord: luxeprobleem.
Een hogere mate van welvaart levert dus ook zijn eigen problemen op. En ik denk dat niet iedereen gelukkig wordt van de hele dag in een dure villa niets doen. En daarom denk ik dat het zeer persoonlijk is, of je van geld gelukkig wordt. Zolang de persoon in staat is knopen door te hakken en te kiezen, en zichzelf bezig houdt en niet verveeld raakt, denk ik dat die persoon gelukkig wordt met meer geld. Is het een besluiteloos figuur die altijd maar terugvalt in hetzelfde patroon van hangen achter een tv, dan denk ik dat die persoon beter af is als hij of zij flink wat om handen heeft en niet het geld om het uit te besteden aan anderen. Dan is die persoon ook actief en ergens mee bezig. En ik denk dat je daar veel gelukkiger van wordt op de lange termijn dan nergens mee bezig zijn.

en natuurlijk kun je het ook net zoals Herman Finkers bekijken: Ben je blijer met een miljoen als je er toch niets mee kan dan met een tientje als je er net zo weinig mee kan? Of ben je blij met geld omdat je daarvan leuke dingen kan kopen?

Verwijderd

Geld maakt gelukkig tot een bepaalde hoogte imo.

Sommig geluk is simpelweg wel te koop.
Die reis waar je je hele leven al van droomt. Die designkleding waar je al zo lang naar kijkt, vaak uit eten in dat 5 sterren restaurant.

Op een wat hoger nivo, die ene dokter in de U.S. die wel een behandeling heeft voor jouw ziekte. Je huisdier toch nog net even dat extra comfort kunnen geven in z'n laatste jaartjes. Een duur prive-rusthuis kunnen betalen voor je oma waar ze wel de aandacht krijgt die ze nodig heeft. etc. etc.

Sommig geluk is gelukkig niet te koop.
Die zonsondergang op het strand met je vriendin. Een compliment krijgen om iets onbenulligs.
Die troostende arm van je vrienden in moeilijke tijden. De geboorte van je kind etc. etc.

Kortom, maakt geld gelukkig? Het kan, maar nooit helemaal, sommige dingen zijn nu eenmaal niet te koop en geluk is heel erg relatief.

Verwijderd

Absolute geluksniveaus zijn lastig te bepalen. Zijn westerlingen gelukkiger dan mensen in een sloppenwijk ergens in zuid amerika? Misschien wel, maar het verschil zal minder groot zijn dan het inkomensverschil en de levensstandaard doen vermoeden. Geluk is zowiezo moeilijk te meten over culturele grenzen heen.

Wat wel relevant is, is hoe ons geluk verandert wanneer ons inkomen verandert. Daar is een mooie curve voor, waar ik de naam even van kwijt ben. Kort gezegd komt het erop neer dat je bij een inkomenstoename gelukkiger wordt maar dat deze curve niet recht evenredig is met de grootte van de toename. Dat klopt wel aardig met het gezond verstand.

Echter, het meest interessant is wat er gebeurt bij een inkomensafname. Dan neemt ook het geluk af, en veel en veel sneller dan wanneer het inkomen toeneemt. Je went al snel aan toegenomen inkomen, en het afstaan van de extra luxe doet veel meer pijn dan het erbij krijgen van die luxe aan geluk opleverde. Vanuit die observatie zijn heel veel sociaaleconomische verschijnselen te verklaren.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2007 22:29 ]

• merlin_33
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-08 15:31
Geluk is gekoppeld aan zin. Wij mensen hebben het gevoel nodig dat de dingen die we doen zinvol zijn en dat ons leven ook zinvol is. Zonder zin geen geluk.

Als licht valt ligt licht, maar hoe kan iets zo licht als licht nu vallen? Verlicht mij.

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-12 16:48
quote:

I’ve been poor and unhappy and I’ve been rich and unhappy… rich is better.

you had me at EHLO

• ZTeeVeR
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-12 11:14
Ik ben van mening dat geld an zich niet gelukkig maakt.

Het gaat er om wat je er mee doet denk ik. Wat heb je aan een pak geld als je er niets mee kunt? (onbewoond eiland met 3 miljoen op zak, maakt dat gelukkig?)

Ik ben van mening dat geld meer een "enabler" is en geen op zich zelf staand element.

Hoe kom je aan geld?
In de meeste gevallen via salaris, dus maakt geld dan gelukkig of maakt de baan die je hebt dan gelukkig?

Nu klinkt dit misschien wat gek, want zo kun je nog wel even verder beredeneren.

Maakt geld gelukkig of maakt dat prachtige huis met de 2 auto's voor de deur je gelukkig? Geld is niets meer dan een transparante waarde van iets, wat toepasbaar is op veel producten.

Om dat nog maar niet te beginnen over kinderen, gezondheid, liefde en dat soort zaken.

Terugkomend op de stelling, maakt geld gelukkig, nee dat denk ik niet. Er zijn te veel variabelen die hier van invloed op zijn, als is geld waarschijnlijk wel aanwezig in de meeste scenario's. Simpelweg omdat het de waarde aangeeft van veel zaken.

Waar ik wel van overtuigd ben is dat geen geldtekort wel een hoop zorgen wegneemt. :)

Dell XPS L702X, Ci72620M, 6GB, Geforce GT 550M

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

De omgekeerde vraag is wel makkelijk: je zal niet gelukkig zijn als je geen geld hebt.

Daaraan moet ik wel toevoegen dat om in de Nederlandse samenleving te overleven je beduidend meer geld nodig hebt dan in bv een sloppenwijk van Rio. Met bv je zorgtoeslag moet je al 100 euro per maand overhandigen waardoor je inkomen wel afgeroomd wordt. In Rio kan je met 500 euro de maand aardig rondkomen (ergo, gelukkig zijn) en in Nederland ronduit ongelukkig zijn (want het bedrag is niet toereikend).
De armoedegrens als variabele is volgens mij wel bepalend.

Met die extra toevoeging dat extreem veel geld zeker niet gelukkig maakt. Het is 1 van de weinige dingen die men graag wil hebben (dus altijd meer) en men graag wil behouden. Echt rijke mensen slapen niet echt goed omdat dingen als beursperikelen en economische crashes de boel niet vertrouwd veilig maakt. En om nog meer te verdienen moet je net zo goed hard werken dan, dus ik meen dat er ook aan die andere extreme een lager geluksniveau zit. Maar dat laatste is uiteraard een vermoeden.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:04

Standeman

Prutser 1e klasse

Verwijderd schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 21:29:
Geld maakt gelukkig tot een bepaalde hoogte imo.

Sommig geluk is simpelweg wel te koop.
Die reis waar je je hele leven al van droomt. Die designkleding waar je al zo lang naar kijkt, vaak uit eten in dat 5 sterren restaurant.
Voldoening (imo een basis van geluk) komt ook vaak juist uit het feit dat je voor sommige dromen hard moet werken. Wanneer je stinkend rijk bent behandel je je nieuwe porche als een stuk schroot. Iemand die zich 5 jaar te pletter heeft gewerkt om een goede tweede hands te kopen zal de auto vertroetelen en er trots op zijn.

Wanneer je absoluut geen moeite voor je rijkdom hoeft te doen, denk ik niet dat je voldoening / geluksgevoel significant zal stijgen door het aanschaffen van luxe-goederen. Wanneer je er hard voor moet werken wel.
Dit is in iedergeval mijn eigen ervaring (niet dat ik zo rijk ben ;))

[ Voor 5% gewijzigd door Standeman op 05-12-2007 11:36 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Ruben [NL]
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15-12 11:49
Geld alleen maakt niet gelukkig, het helpt echter enorm.

Alles wat je eens wilde doen kun je nu doen, echter gezondheid en echte liefde is niet te koop.

• Mx. Alba
  • Laatst online: 09:14

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Geluk is niet alles hebben; Geluk is niets missen.

Misschien is er wel iets wat je heel graag zou willen hebben als je zou weten dat het bestond, maar zolang je niet weet dat het bestaat ben je gelukkig. Eigenlijk het aloude "ignorance is bliss" principe. Omdat wij, als Mensheid, steeds meer weten, neemt onze onwetendheid (ignorance) steeds meer af, en dus ons geluk (bliss) ook.

In een cultuur waar iedereen gelijk is en men niet weet wat er buiten die cultuur gebeurt is men gelukkig. Zoals bijvoorbeeld in Noord Korea. Men heeft honger, maar iedereen heeft honger, en men weet niet beter of iedereen heeft honger. Niet alleen in hun dorp maar in heel Noord Korea. Niet alleen in Noord Korea maar in de hele wereld. Maar als men zich realiseert dat dat helemaal niet zo is, dat men in andere landen niet honger heeft, dat er zelfs binnen Noord Korea "kameraden" zijn die rijkelijk te eten hebben, dan is men niet meer gelukkig.

Toen ik 12 jaar oud was bestonden mobiele telefoons nog niet. Op zijn hoogst waren er autotelefoons die alleen door bobo's gebruikt werden en dat was ook nog eens verschrikkelijk onhandig want je moest overal je auto mee naartoe nemen (copyright Youp van't Hek). Als 12jarige had ik geen mobiele telefoon en was ik daar niet ongelukkig om. Mijn kinderen zijn nu 12, en die zijn zonder mobiele telefoon niet gelukkig want "al hun vriendjes hebben er een"...

Dat brengt ons ook naar de volgende uitspraak:

Geluk is niet hebben wat je wilt; Geluk is willen wat je hebt.

Als je tevreden bent met wat je hebt ben je gelukkig, zelfs al weet je dat er een heleboel is wat je niet hebt en wat je misschien wel zou willen hebben.

Ik weet best dat er Full HD LCD televiesies zijn, en ik zou er best één willen hebben, maar ik ben tevreden met mijn "ouderwetse" 19:6 CRT-TV. Ik heb geen reden om ongelukkig te zijn, dus ben ik gelukkig. Ik weet best dat er mooie moderne snelle computers zijn met Windows Vista en alle toeters en bellen, en ik zou er best één willen hebben. Maar ik ben tevreden met mijn oude barrel want die volstaat voor wat ik er mee wil doen.

Geld is niet de sleutel tot geluk; Maar je kunt er de sleutel wel mee kopen.

Détrompez-vous. Die uitspraak is pure onzin. Het materialistische geluk dat voortvloeit uit het weten dat je een snellere PC, een grotere TV, een dikkere auto, een mooier huis, ... hebt dan je buurman is slechts vluchtig. Er zal namelijk altijd iemand zijn die een nog snellere PC, een nog grotere TV, een nog dikkere auto, een nog mooier huis ... heeft en dat zal weer een bron van frustratie zijn. Mensen die dit soort geluk nastreven zullen slechts gelukkig zijn als ze de rijkte mens ter wereld zijn. En ook dan zullen ze waarschijnlijk niet gelukkig zijn omdat zelfs Bill Gates niet alles heeft.

Geluk is niet materialistisch; Geluk is een state of mind.

En nu de hamvraag uit de topicstart: worden we gelukkiger als we rijker zijn?

Ik zou juist zeggen dat het het omgekeerde is. Immers, hoe meer je hebt, hoe meer je kwijt kunt raken, en dus hoe meer je inzit over wat er zou gebeuren als dat je zou overkomen. Stel dat je rijk bent. Je zou niet weten of je vrienden echte vrienden zijn, of alleen maar doen alsof om van je te profiteren.

Ga naar de armste populaties ter wereld. Zo lang men voldoende te eten heeft is men gelukkig. In het moederland van Mme Eaglestorm zegt men "als er genoeg te eten is voor één, is er genoeg voor drie." Solidariteit maakt gelukkig, want je weet dat niemand je wat af zal nemen. Integendeel, je weet dat men je graag wat geeft als je daadwerkelijk niet genoeg hebt. En dat maakt gelukkig.

[ Voor 11% gewijzigd door Mx. Alba op 05-12-2007 16:13 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-12 01:44
Geld alleen maakt niet gelukkig. Geld maakt het wel gemakkelijker om gelukkig te zijn. Veel geld echter geeft problemen met valse vrienden en partners/kinderen/familie die je enkel ziet omdat je geld hebt, diefstal in allerlei vormen en maten (fysiek, extra beveiliging, minder gerust slapen maar ook bedrog etc.) en natuurlijk afhankelijk van de hoeveelheid geld ook de verantwoordelijkheden om dit te behouden (je moet hard werken om het te verkrijgen of investeren (kans)) en het publieke vertoon (paperazzi, security guards, hekken en cameras in je huis, niet meer veilig op straat komen)

Voor mij ligt gelukkig zijn in het mentale/spirituele: het hebben van een doel in het leven alsook het hebben van een goede gezondheid, een eerlijke partner en vrienden etc. Mijn huidig werk maakt mij ook gelukkig omdat ik het graag doe. Bij anderen liggen de prioriteiten anders en dat versta ik, dat ligt niet echt vast wat iedereen gelukkig maakt.

Ik verdien (relatief) veel ik heb het dus relatief gemakkelijk. Ik kan als ik wil naar de winkel gaan en nieuwe kleding kopen of een ander luxe onderdeel (zoals een LCD-tv). Ik heb een "King Size" bed die enorm comfortabel en groot genoeg voor mij is (ik ben nogal lang, een gewoon bed is meestal te kort) is en dus voor een betere slaap en "andere dingen die je in bed doet" zorgt. Als je niet genoeg geld hebt moet je dus weer zorgen maken daarom (kan ik nog toekomen deze maand, hoe ga ik de huur betalen) en dus ben je ook minder gelukkig. Een middelmaat is dus het beste en het mag ook het doel van je leven niet worden. Natuurlijk zal dit comfort ook zorgen voor de zogenaamde comfortziekten (hart- en vaatziekten) en dus moet ik zorgen dat ik daar ook op let (dus met de fiets ipv met de auto naar het werk alhoewel het momenteel enorm koud is).

Geluk is echt afhankelijk van je totale leven en daar werk je naar toe. Geld maakt niet gelukkig, geen geld maakt ook niet gelukkig. Een boven-gemiddeld inkomen met een leuke partner maken het leven voor mij enorm gelukkig.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• Mutatie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01:02
Lastig te zeggen, ik weet wel dat gebrek aan geld ongelukkig kan maken. (persoonlijk teveel ervaring mee).
Geld zal in veel gevallen gelukkig maken, dat weet ik zeker. maar niet geld alleen.

Verwijderd

Ik ben chronisch ziek en ik leef van een Wajong. Qua gezondheid en financieel heb ik het dus niet getroffen. Een Wajong-uitkering is vergelijkbaar met een bijstandsuitkering qua hoogte dus het is lastig om daar mee rond te komen. Het lukt wel maar geld voor de leuke dingen zit er niet in. Ik heb het echter wel getroffen met mijn familie en die stoppen me af en toe wat centjes toe voor leuke dingen. Desondanks ben ik zeker wel gelukkig. Het is juist omdat ik vrij weinig heb dat ik met heel weinig tevreden kan zijn. Geld maakt natuurlijk wel gelukkig in die zin dat het je de vrijheid geeft te doen wat je leuk vindt en het neemt zorgen weg dat als er wat misgaat dat je dat financieel wel kan opvangen. Echter voor echt gelukkig zijn of worden is geld slechts één van de vele factoren die dat bepalen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 06 december 2007 @ 04:34:
Ik ben chronisch ziek en ik leef van een Wajong. Qua gezondheid en financieel heb ik het dus niet getroffen. Een Wajong-uitkering is vergelijkbaar met een bijstandsuitkering qua hoogte dus het is lastig om daar mee rond te komen. Het lukt wel maar geld voor de leuke dingen zit er niet in. Ik heb het echter wel getroffen met mijn familie en die stoppen me af en toe wat centjes toe voor leuke dingen. Desondanks ben ik zeker wel gelukkig. Het is juist omdat ik vrij weinig heb dat ik met heel weinig tevreden kan zijn. Geld maakt natuurlijk wel gelukkig in die zin dat het je de vrijheid geeft te doen wat je leuk vindt en het neemt zorgen weg dat als er wat misgaat dat je dat financieel wel kan opvangen. Echter voor echt gelukkig zijn of worden is geld slechts één van de vele factoren die dat bepalen.
Jij kent de waarde van geld ;) Als je het heel erg ruim te besteden hebt weet je dat je gerust eens een keer wat missen kan, of een keer lekker bont maken in de stad, of een keer lekker uitgeven bij ... afijn je kent het wel. Bij een laag inkomen is het oppassen geblazen. Je moet rekening houden met je uitgaves, en wat er wellicht nog binnenkomen kan. Daarom ben je dus, op financieel gebied er altijd bezig mee, om rond te kunnen komen. Ook wel geldzorgen, maar niet op zo'n manier dat je per definitie in de schulden zit. Van zo'n inkomen kan je dan ook prima rondkomen, maar leuke dingen doen zit er vaak al niet in.

Ik denk dat gelukkig komt met weten dat je lief neemt, of blij bent met wat je hebt. Een PS3 of een SuperPC maakt je echt niet blij, dat is meer materialisme en daar heb je absoluut niets aan. Ik zou meer belang bij hebben bij een warm avondje (kerst bijv :P ) met de hele familie en weten dat je het goed hebt, en dat het prima zo is, er niets meer aan veranderen hoeft voor je gevoel. Waarde hechten aan die kleine dingen enzo :) Fijn gevoel is dat ook.

Natuurlijk is een portomonee die er lekker naar riekt om opengetrokken ook een leuke bezigheid, maar gelukkig ervan worden is anders :)

• bat266
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07-12 11:48
Geluk is vaak afhankelijk van de omgeving waar je in zit. Dit zal ik proberen te illustreren met een voorbeeld.

Als iedereen in de omgeving van je werkloos is zal het probleem van werkloos zijn niet heel veel het geluk aan tasten. Terwijl als je de enige bent in je omgeving die werkloos is en geen geld hebt je heel ongelukkig maakt. Het idee dat erachter zit is dat de mens altijd beter wil zijn dan het gemiddelde dus als je relatief beter zit dan je buurman ben je gelukkiger dan je buurman. (Algemene stelling en niet altijd waar natuurlijk omdat we een aantal factoren buiten beschouwing laten.)

In deze context maakt geld dus wel gelukkig. Mits meer geld betekend dat je meer dan je omgeving wint. Maar zoals al eerder aangehaald meer geld maakt je niet evenredig meer gelukkig.

Better to remain silent and be thought a fool then to speak out and remove all doubt.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:34

Onbekend

...

Met geld kan je veel kopen, maar niet afdwingen.
Gezondheid: Je zal maar een ongeneeslijke ziekte hebben..... Is niet met geld op te lossen.....
Vrijheid: Je zal maar je altijd moeten verbergen voor bepaalde mensen of bevolkingsgroepen. (Joden in de Tweede Wereldoorlog bijvoorbeeld.).... Je kan misschien iemand omkopen, maar je wordt nog steeds gezocht.
Geluk: Je zal maar elke keer in het verkeer worden aangereden..... Je kan er niets tegen doen, en of je veel of weinig geld hebt zal niets uitmaken......

"Geld maakt niet gelukkig. Gelukkig maken wij wel geld." Aldus De Nederlandse Bank.

[ Voor 7% gewijzigd door Onbekend op 06-12-2007 23:40 ]

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Onbekend schreef op donderdag 06 december 2007 @ 23:34:

Geluk: Je zal maar elke keer in het verkeer worden aangereden..... Je kan er niets tegen doen, en of je veel of weinig geld hebt zal niets uitmaken......
Ligt er nog al aan of je in een enorme en nieuwe tank-like SUV zit of een koekblik (Alto ofzo) van 13 jaar oud. Ik vermoed dat het wel zal uitmaken of je dus veel of weinig geld heb.
Overigens kan je met geld risico's uitsluiten door bijvoorbeeld je voor alles en nog wat te verzekeren.

Maar goed, dat bepaald niet of je gelukkig bent, maar alleen of je een beetje geluk hebt ;)

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:34

Onbekend

...

Standeman schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 08:56:
Ligt er nog al aan of je in een enorme en nieuwe tank-like SUV zit of een koekblik (Alto ofzo) van 13 jaar oud. Ik vermoed dat het wel zal uitmaken of je dus veel of weinig geld heb.
Ik dacht dus meer als je als voetganger aan het verkeer deelneemt.
Standeman schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 08:56:
Overigens kan je met geld risico's uitsluiten door bijvoorbeeld je voor alles en nog wat te verzekeren.
Je kan met een verzekering geldrisico's uitsluiten. Geen verkeersrisico's.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Onbekend schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 09:04:
[...]

Ik dacht dus meer als je als voetganger aan het verkeer deelneemt.
Ah, zo. Ja, dan heb je geen zak aan je centen. Hoewel je dan wel met geld relaxed op een 1 persoonskamer kan liggen. Maar de nadelen zijn groter ;)

• Bodevinaat
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-07-2023
Bodevinaat is liever ongelukkig mét geld dan ongelukkig zonder.

Windoosch: techniek uit den voorigen eeuw.

Verwijderd

Dat geld gelukkig zou maken is een voortvloeisel uit het materialisme. Stel dat je lang spaart voor, noem is wat, een nieuwe GSM. Hier ben je, als je 'm eenmaal hebt, blij mee. Maar zodra er een nieuwere, betere GSM op de markt verschijnt, wil je die weer hebben. Materialisme opzich maakt niet gelukkig; je blijft toch steeds dingen willen. Geld maakt het mogelijk om alles wat je wil te kopen, maar je zult er niet gelukkiger op worden.

Geluk zit, zoals al eerder wordt genoemd, in kleine dingetjes, maar heeft vooral met ervaring te maken. Als jij kan genieten van mooi weer, een dagje aan 't strand, of gewoon een dagje luieren voor de tv, zul je gelukkiger zijn dan iemand die hele dagen moet werken om geld te kunnen verdienen om zijn materialistische behoeftes mee te vervullen.

• DarkTemple
  • Laatst online: 14-11 16:27

Daarnaast kunnen we met geld geen abstracte dingen kopen, zoals gezondheid en vriendschap.
Er zijn zeker situaties waarin je met geld wel degelijk gezondheid kunt kopen. Denk aan een ziekte, die waar wel wat aan te doen is, maar die dokter in de US die iets kan betekenen is zo verrekte duur. Erg dure behandelmethoden die niet vergoed worden bijvoorbeeld.
Als we rijker worden, dan worden we weliswaar ook gelukkiger op korte termijn. We wennen dan snel aan meer geld. Maar op lange termijn, zijn we er aan gewend, en om hetzelfde geluksniveau te kunnen handhaven hebben we weer een extra inkomen nodig. Als we dit niet hebben, blijven we op dezelfde geluksniveau. Dus op lange termijn worden we niet gelukkiger.
Dan maakt geld toch wel gelukkiger volgens jou. Alleen blijft het geluk niet toenemen.
Stel je rijdt 100 met een auto en je vesnelt naar 150, waarna de versnelling ophoudt en je 150 blijft rijden. Je rijdt dan nog altijd sneller dan die 100. Terug naar geluk, je bent dan nog altijd gelukkiger dan zonder dat geld, ook al neemt het niet meer toe.

• DarkTemple
  • Laatst online: 14-11 16:27
Gezondheid: Je zal maar een ongeneeslijke ziekte hebben..... Is niet met geld op te lossen.....
Vrijheid: Je zal maar je altijd moeten verbergen voor bepaalde mensen of bevolkingsgroepen. (Joden in de Tweede Wereldoorlog bijvoorbeeld.).... Je kan misschien iemand omkopen, maar je wordt nog steeds gezocht.

"Geld maakt niet gelukkig. Gelukkig maken wij wel geld." Aldus De Nederlandse Bank.
Dat niet alles met geld te koop is, wil niet automatisch betekenen dat het je niet gelukkiger maakt.

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 15:00
DarkTemple schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 13:13:
[...]

Dat niet alles met geld te koop is, wil niet automatisch betekenen dat het je niet gelukkiger maakt.
Scheelt dat een edit button gratis is O-)
Verwijderd schreef op donderdag 06 december 2007 @ 04:38:
Jij kent de waarde van geld ;) Als je het heel erg ruim te besteden hebt weet je dat je gerust eens een keer wat missen kan, of een keer lekker bont maken in de stad, of een keer lekker uitgeven bij ... afijn je kent het wel. Bij een laag inkomen is het oppassen geblazen. Je moet rekening houden met je uitgaves, en wat er wellicht nog binnenkomen kan. Daarom ben je dus, op financieel gebied er altijd bezig mee, om rond te kunnen komen. Ook wel geldzorgen, maar niet op zo'n manier dat je per definitie in de schulden zit. Van zo'n inkomen kan je dan ook prima rondkomen, maar leuke dingen doen zit er vaak al niet in.
ik heb gestudeerd...telt dat ook mee? :P
Verwijderd schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 12:30:
Dat geld gelukkig zou maken is een voortvloeisel uit het materialisme. Stel dat je lang spaart voor, noem is wat, een nieuwe GSM. Hier ben je, als je 'm eenmaal hebt, blij mee. Maar zodra er een nieuwere, betere GSM op de markt verschijnt, wil je die weer hebben. Materialisme opzich maakt niet gelukkig; je blijft toch steeds dingen willen. Geld maakt het mogelijk om alles wat je wil te kopen, maar je zult er niet gelukkiger op worden.
Dat hóeft niet ;)
Mijn telefoon is moker oud....toen ik um kocht wassik er blij mee, nog steeds, ook al zijn er betere.
Kwestie van accepteren...(en die nieuwe dingen zijn vaan ook niet al te denderend....)

Zelfde geldt voor zo veel dingen...zodra je gelukkig kan zijn met wat je hébt, ga je 't niet elders zoeken. Materialistisch ongeluk komt vooral voort uit het willen maar niet kunnen krijgen van iets.

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

GoldenAngel is nu dus ongelofelijk ongelukkig omdat hij geen iPhone heeft?

Zoals ik al zei in mijn post eerder waar niemand op gereageerd heeft is materialistisch geluk een illusie die valt of staat bij of je meer hebt dan je naasten. Het enige resultaat van het streven naar materialistisch geluk is dat je eeuwig ongelukkig zult zijn want je zult nooit alles hebben...

[ Voor 9% gewijzigd door Mx. Alba op 07-12-2007 13:42 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-12 21:02
Geld maakt niet echt 'gelukkig', gelukkig in de letterlijke zin van het woord. Maar het kan je wel een hoop zorgen wegnemen waardoor je een stuk relaxter leeft en minder zit te stressen hoe je nu weer de maand moet doorkomen. Als je het relatief gaan inzien maakt geld wel degelijk gelukkig(ger). :)

Mijn YouTube Channel

Verwijderd

Geld maakt niet "altijd" gelukkig, maar meestal wel.
Natuurlijk zijn er genoeg scenario's denkbaar waarin geld geen geluk geeft, maar dat zijn excessen.
In de meeste gevallen maakt geld gewoon wel gelukkig, tenzij je stervend bent en gebukt gaat onder hevige pijn, of bij uitkering van een enorm bedrag gekoppeld aan voorwaarden over uitgaves.
Je kunt mij honderdduizend keer in de rondte, maar veel geld maakt het leven over het algemeen een stuk makkelijker.
Dat geëmmer over het effect van veel geld hebben op je eigen persoon en omgeving vind ik echt dikke lariekoek, luxe-probleem.
Advies:
Rente trekken en goed zijn voor je naasten, oppassen met nieuwe contacten en niet zomaar iedereen vertrouwen.
Advies voor zeikerds:
Goede doelen en SP stemmen.

;)

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Geld maakt niet gelukkig, maar gebrek aan geld kan ongelukkig maken...

• Rey Nemaattori
En hoe doe je dat wanneer je geen cent te makken hebt dan? Dan kun je niemand omkopen, kun je de schade van verkeersongelukken niet meer betalen en als je ongeneeselijk ziek bent ga je als armoedzaaier ook dood.

De voorbeelden die jij stelt doen niets af aan het geluk dat geld zou geven. Immers, iedereen die zoiets overkomt is minder gelukkig. Je kan niet stellen dat 'geld maakt niet gelukkig, want ook dan kan je iets ergs overkomen'.

Dan is is dat trauma de reden van ongeluk, het al dan niet hebben van geld staat daar bijna los van(hoewel je met meer geld in dat geval vaake eerder/sneller oplossingen kan hebben....of het leed kan verlichten)
Mx. Alba schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 10:39:
Geld maakt niet gelukkig, maar gebrek aan geld kan ongelukkig maken...
Ik zou 't meer als een katalysator zien....je kan best geen cent te makken hebben en daar vree mee hebben

• Bi-zonder
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Mx. Alba schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 13:41:
GoldenAngel is nu dus ongelofelijk ongelukkig omdat hij geen iPhone heeft?

Zoals ik al zei in mijn post eerder waar niemand op gereageerd heeft is materialistisch geluk een illusie die valt of staat bij of je meer hebt dan je naasten. Het enige resultaat van het streven naar materialistisch geluk is dat je eeuwig ongelukkig zult zijn want je zult nooit alles hebben...
Eens..
Veel mensen verwarren gevoelens van geluk, met geld en materialistisch bezit.

[ Voor 48% gewijzigd door Bi-zonder op 10-12-2007 10:02 ]

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:03

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

De enige reactie op je post die ik kan geven Reyn Eaglestorm is dat ik het er mee eens ben. :)

Je moet gewoon in de plaatselijke minimale behoeften van het leven kunnen voorzien zoals ecteinascidin al gezegd heeft. Eten, kleding, dak boven je hoofd en de inrichting ervan naar de plaatselijke standaard. Tevens een reserve kunnen opbouwen op die inrichting tzt te kunnen vervangen.

Het verlangen naar iets wat binnen het bereik ligt in een niet te verre toekomst, door bv sparen, kan je vaak gelukkiger maken dan het bezit/gebruik ervan.
Zelf heb ik het een keer gehad dat ik aan het sparen was voor iets maar dat door toevalligheden er ineens de mogelijkheid was om dat iets wel 3 keer te kopen. De lol was er ineens van af en heb het ook niet meer gekocht.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:05

Vrijdag

De Zwarte

Op materealistisch gebied is het vaak: Bezit van de zaak is eind van het vermaak.

Daar heb je nog meer varianten op, zoals de jacht is beter dan de vangst en ga zo maar door.
En geluk, wat is nou geluk? Waarom zou geluk alléén maar een emotie moeten zijn, waarom kan dat niet iets tastbaars zijn? Er zullen ongetwijfeld puur materealisten bestaan die maling hebben aan vrienden/familie. Die kunnen dan toch prima gelukkig zijn met betere/mooiere/duurdere spullen? Waarom zou dat niet mogelijk kunnen zijn? Beetje een calvinistische gedachtengang, dat geluk niet in materie kan zitten.

Persoonlijk vind ik geluk moeilijk te vangen in woorden. Mijn salaris is niet bijzonder hoog maar ik kan er best goed mee rond komen. In dat opzicht ben ik gelukkig want ik kan lekker leven en heb een vast inkomen. Ook heb ik het in materieel opzicht prima. Een flinke collectie dvd's en spellen, een aardig appartementje (niet in een uptown buurt maar het is ruim genoeg voor mij en het woont prettig), een beamer, twee computers en een volle koelkast.
Waar ik echter mezelf heel erg rijk mee reken zijn mijn familie en mijn vrienden. Die waren er _állemaal_ voor me toen ik ze vorig jaar nodig had omdat mijn relatie op de klippen was gelopen.
Ook ben ik heel erg trots op mijn nichtje en is het altijd leuk als de hond van mijn ouders mij weer eens uitbundig begroet.

Bezit maakt mij gelukkig maar het is een klein gedeelte. Weten dat je mensen hebt die om je geven, gezondheid (ook mét -6 & -7 en lichte astmatische bronchitis), een mooie zonsop/ondergang, een dik pak sneeuw, mijn nichtje die mijn naam kan zeggen, fijne collega's, een onverwachts complimentje etc....dát maakt mij echt gelukkig. Dingen die niet in geld zijn uit te drukken en vaak ook niet tastbaar zijn.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:49
Geld kan zeker gelukkig maken, maar je kan ook gelukkig worden zonder. (veel geld)

We streven toch allemaal naar geluk, maar je zit dagelijks in de schoolbanken, of op je werk, met als doel meer te verdienen. Iedereen wil altijd meer geld, om hierdoor gelukkiger te worden.

Verwijderd

SCIxX schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 17:56:
Geld kan zeker gelukkig maken, maar je kan ook gelukkig worden zonder. (veel geld)

We streven toch allemaal naar geluk, maar je zit dagelijks in de schoolbanken, of op je werk, met als doel meer te verdienen. Iedereen wil altijd meer geld, om hierdoor gelukkiger te worden.
Wat een beperkte visie op het volgen van onderwijs. Uit enquetes onder studenten in het hoger onderwijs blijkt in 98% van de gevallen dat zij uitdaging in hun toekomstige baan het belangrijkst vinden, salaris komt in die rangschikking op een magere zesde plaats.

• SCIxX
  • Laatst online: 11:49
Verwijderd schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 18:09:
[...]

Wat een beperkte visie op het volgen van onderwijs. Uit enquetes onder studenten in het hoger onderwijs blijkt in 98% van de gevallen dat zij uitdaging in hun toekomstige baan het belangrijkst vinden, salaris komt in die rangschikking op een magere zesde plaats.
Haha ja ga verder leven in je droomwereld, dat geloof je toch zelf niet.

Praktisch iedereen zou een wat minder uitdagende baan met een veel hoog salaris kiezen boven een uitdagende baan met een laag salaris.

Verwijderd

Misschien wel, maar dat zegt niet dat je daar gelukkiger van wordt natuurlijk. Nu is het erg specifiek per persoon waar je gelukkig van wordt en ik denk dat geld er wel aan kan bijdragen maar nooit de grootste factor van je geluk kan zijn. Al denk ik wel dat net zoals wat anderen zeggen dat het ontbreken van geld en bijbehorende zorgen wel een beperking op geluk kan zijn.

Verwijderd

SCIxX schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 18:22:
[...]

Haha ja ga verder leven in je droomwereld, dat geloof je toch zelf niet.

Praktisch iedereen zou een wat minder uitdagende baan met een veel hoog salaris kiezen boven een uitdagende baan met een laag salaris.
Hmmm even zien: jouw gut-feeling of een representatieve enquete.....

Lastig, lastig.

Misschien zou het je zichtveld verbreden wanneer je niet alleen in binaire keuzes zou blijven denken. Een baan is niet of goed betaald en niet uitdagend of slecht betaald en enorm uitdagend. Dat soort eigenschappen heeft de neiging om per baan te varieren, en wat ik je al eerder duidelijk maakte is dat bij die afweging salaris over het algemeen ondergeschikt is aan salaris.

Let wel: dan heb ik het over hoger opgeleiden. Dat voor de gemiddelde miep in de supermarkt het teruggeven van het juiste wisselgeld ook een enorme uitdaging kan vormen nemen we voor het gemak maar even niet mee.

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Verwijderd schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 20:43:
Hmmm even zien: jouw gut-feeling of een representatieve enquete.....
Onlangs werd in een bijlage van het NRC of de Volkskrant (kan ook prima Nobiles of een soortgelijk magazine geweest zijn) gemeld dat hoogopgeleide starters uiteindelijk voor het grote geld gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door Opi op 14-12-2007 23:10 ]

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Het ligt puur aan je situatie.

Ik ben op het moment bezig met onderhandelen voor een baan in Nederland (ik woon en werk momenteel in Frankrijk). Als ik geen vrouw en 4 kinderen had, als ik alleen was, dan had ik het contract al lang driedubbel, dwars en diagonaal getekend. Maar met vrouw en kinderen zit ik erover flink in dubio of ik het wel zou moeten doen voor het aangeboden loon. Veel meer uitdaging, veel meer vrijheid, veel meer verantwoordelijkheden. Maarja, een wat lager netto salaris... (Terwijl het bruto flink omhooggaat - leve de belastingdienst)

• Metro2002
  • Laatst online: 10:06

Metro2002

Memento mori

Geld maakt wel gelukkig. Alleen mensen zonder geld klagen.

Nee even series: als je in je basisbehoeftes kan voorzien, je nog geld overhebt voor wat leuke dingen om te gaan doen dan denk ik dat veel meer geld weinig extra geluk gaat toevoegen.

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-02 22:17
Opi schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 23:06:
[...]

Onlangs werd in een bijlage van het NRC of de Volkskrant (kan ook prima Nobiles of een soortgelijk magazine geweest zijn) gemeld dat hoogopgeleide starters uiteindelijk voor het grote geld gaan.
En ik las weer ergens (geen idee meer waar, sorry) dat de nummer 1 reden om van baan te switchen het gebrek aan uitdaging was, onder de mensen die pas enkele jaren in het werkveld zaten.

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

• Gangkast
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Gangkast

/// Meubel

Geld is een mooi hulpmiddel om je in je benodigde behoeften te voorzien, geld zelf kan snel leiden tot hebzucht/geldzucht in grote of kleine mate, soms zonder dat je het zelf doorhebt...
(het gras van de buurman is altijd mooier ;) evenals die wel erg mooie BMW en luxe jacht)
daarom: geld helpt wel, een hulpmiddel, maar tot een bepaalde hoogte. geluk is ook een keuze!

“The world is a book and those who do not travel read only one page”

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Sinds 1980 is de gemiddelde Nederlander anderhalf maal zo rijk geworden, maar we zijn niet automatisch anderhalf maal keer zo gelukkig geworden.
Dit is een beetje een flauwe (en helaas veelgebruikte) vergelijking: rijkdom is een schaal van 0 tot oneindig, terwijl geluk een schaal is van 0 tot 100%.
De eerste procenten gaan heel makkelijk (eten, drinken, dak), de laatste 100% zal je waarschijnlijk nooit halen, omdat het een asymptoot is. Gelukkig zorgt dat er voor dat je altijd kan uitkijken naar iets beters!

Of zoals Fortune ooit zei: "All I want is a chance to prove that money doesn't make me happy"!

• Rey Nemaattori
Mx. Alba schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 23:41:
Het ligt puur aan je situatie.

Ik ben op het moment bezig met onderhandelen voor een baan in Nederland (ik woon en werk momenteel in Frankrijk). Als ik geen vrouw en 4 kinderen had, als ik alleen was, dan had ik het contract al lang driedubbel, dwars en diagonaal getekend. Maar met vrouw en kinderen zit ik erover flink in dubio of ik het wel zou moeten doen voor het aangeboden loon. Veel meer uitdaging, veel meer vrijheid, veel meer verantwoordelijkheden. Maarja, een wat lager netto salaris... (Terwijl het bruto flink omhooggaat - leve de belastingdienst)
Staat wel weer tegen over dat je oude dag voorziening in nederland wat beter geregeld is net als gezondheidszorg, de wegen....alles eigenlijk O-)

En voor iemand die in 1978 geboren is ben je ws. ook geen starter zoals waar opi het over had. Ook wel logisch trouwens, door de jaren heen ga je alleen maar meer verdienen...dus hoe hoger je begint, hoe hoger je eindigd.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Rey Nemaattori schreef op maandag 17 december 2007 @ 22:45:
Staat wel weer tegen over dat je oude dag voorziening in nederland wat beter geregeld is net als gezondheidszorg, de wegen....alles eigenlijk O-)
De gezondheidszorg in Nederland beter dan in Frankrijk? Daar heb ik zo mijn twijfels over...

In Nederland is de gezondheidszorg idd pico bello als je een levensbedreigende ziekte hebt. Maar als het niet levensbedreigend is sta je jarenlang op de wachtlijst. Zo had ik een kennis die een probleem met haar voeten had waardoor ze soms echt zowat niet kon lopen, wat met een vrij simpele ingreep verholpen kon worden. Maar ze heeft er jaren en jaren op moeten wachten voor ze eindelijk eens aan de beurt was want het was geen spoedeisende ingreep.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Rey Nemaattori schreef op maandag 17 december 2007 @ 22:45:
[...]

Tegen de tijd dat je gebruik wilt maken van de oude dag voorziening, bestaat die niet meer in z'n huidige vorm...

• Xyzar_
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01-09-2014
Mx. Alba schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 09:12:
[...]
verhaaltje over lange vervelende wachtlijsten
ach, ook al je wel een urgents hebt mag je wachten, wachten, stapels papier doorwerken, en nog meer wachten..
m'n broer was ook jaren bezig voor hij een keer een rolstoel, aangepaste woning, en uitkering had...

@topictitel: geld maakt dan wel niet gelukkig, maar gebrek aan geld maakt wel degelijk ongelukkig.
Maargoed, volgens mij is de essentie van het spreekwoord dat je liefde en vriendschap (enzo) niet kan kopen, en dus met al het geld in de wereld nog ongelukkig kan zijn en in dat opzicht is hij natuurlijk correct, maar in de werkelijkheid bepaald je financiele situatie volgens mij toch wel een deel van je geluk. Hoe groot dat deel is zal per persoon verschillen, maar als je je nooit zorgen hoeft te maken om je geld is het wel even een stuk makkelijker om van het leven te genieten.
En sowieso bied het je de mogelijkheid om luxueuzer/ruimer te leven en meer leuke dingen te doen, dus het help wel een boel..

Kan daar soms erg gefrustreerd over raken, hoe de hele focking wereld maar om 1 ding lijkt te draaien..
iedereen wil het hebben, niemand heeft er genoeg van, en je mag het overal voor neertellen..
en tuurlijk, je kan genoeg lol hebben voor weinig/niks, maar als ik met kerst naar m'n ouders toe wil kost me dat geld, als ik met vrienden op stap wil kost dat geld, als ik m'n muren wil schilderen omdat het toch wel érg saai leven is in een kamer met 4 witte, kale muren dan kost dan geld..
durf eigenlijk best te beweren dat het zonder geld niet mogelijk is om een sociaal leven te hebben, en dat vind ik eigenelijk wel een kwalijke zaak en wat dat betreft leven we in een ernstig corrupte, verotte klote-wereld..

maar gelukkig breekt de zon net door en dalen de eerste zonnestraaltjes van de dag, althans de eerste die ik zie, net neer op mijn gezicht en wordt ik er even aan herinnerd dat het al met al toch nog wel leuk is :)

• Rey Nemaattori
Mx. Alba schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 09:12:
De gezondheidszorg in Nederland beter dan in Frankrijk? Daar heb ik zo mijn twijfels over...

In Nederland is de gezondheidszorg idd pico bello als je een levensbedreigende ziekte hebt. Maar als het niet levensbedreigend is sta je jarenlang op de wachtlijst. Zo had ik een kennis die een probleem met haar voeten had waardoor ze soms echt zowat niet kon lopen, wat met een vrij simpele ingreep verholpen kon worden. Maar ze heeft er jaren en jaren op moeten wachten voor ze eindelijk eens aan de beurt was want het was geen spoedeisende ingreep.
Do mind the O-)
Natuurlijk is niet alles beter, maar ik heb 't idee dat je over de hele linie in nederland beter af bent dan in frankrijk op je oude dag(that is: als je geen/nauwelijks reserves hebt...als je zelf al je oude dag voorzieningen(ervenisje, hypotheek afgelost etc etc) hebt ben je in frankrijk ws beter af)...al was 't maar omdat er minder kans is dat er iemand in de gezondheidszorg besluit te gaan staken terwijl je aan de hart-longpomp machine ligt... :+
RemcoDelft schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 09:41:
Tegen de tijd dat je gebruik wilt maken van de oude dag voorziening, bestaat die niet meer in z'n huidige vorm...
Ja, maar dat geld ook voor frankrijk..dus wattis je punt?
Xyzar_ schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 10:38:
maar als ik met kerst naar m'n ouders toe wil kost me dat geld,
Heb je geen OV?
als ik met vrienden op stap wil kost dat geld,
ja man...fles cheap ass booze in een supermarkt kost je wel 5 hele euro...daar kun je een hele avond van van de kaart wezen...broodje kebab er bij om 't af te sluiten en je bent voor minder dan 10 euro nog steeds lekker wezen stappen :Y) (en als ik dan verhalen hoor van mensen die 100 euro in een avond kunnen uitgeven, vraag ik me af of ze vleibaar goud drinken of zo....)
..als ik m'n muren wil schilderen omdat het toch wel érg saai leven is in een kamer met 4 witte, kale muren dan kost dan geld..
You're free to create your own paint O-)
durf eigenlijk best te beweren dat het zonder geld niet mogelijk is om een sociaal leven te hebben, en dat vind ik eigenelijk wel een kwalijke zaak en wat dat betreft leven we in een ernstig corrupte, verotte klote-wereld..
Toevallig woon ik in een achterstands wijk, de helft van de mensen hier is werkloos..and as a matter of fact hebben die mensen méér sociaal leven dan ik. Ook wel logisch, want ze zitten de hlele dag thuis ;)

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Het is de Telegraaf, ik weet het. Maar het geeft een hint naar wetenschappelijk onderzoek ;)

bron: Telegraaf
Geld maakt echt gelukkig

NIJMEGEN (ANP-AFX) - Het wetenschappelijk bewijs is geleverd dat de aloude volkswijsheid ’geld maakt niet gelukkig’ niet klopt. Geld hebben en rijk zijn maakt wel degelijk gelukkig, al neemt het geluksgevoel af als het kapitaal niet meer groeit.

Dat blijkt uit een onderzoek van econoom André van Hoorn van de Radboud Universiteit in Nijmegen. Volgens Van Hoorn zal een aantal mensen heel erg gelukkig zijn als ze rond de jaarwisseling een miljoenenloterij winnen. “Hoewel dat geluksgevoel niet blijvend is, staat ook vast dat het niet winnen van een loterij, terwijl je buren de hoofdprijs hebben, zeker effect heeft op je welbevinden”, aldus de Nijmeegse econoom.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Rey Nemaattori
gambieter schreef op woensdag 19 december 2007 @ 14:04:
Het is de Telegraaf, ik weet het. Maar het geeft een hint naar wetenschappelijk onderzoek ;)

bron: Telegraaf

[...]
lol..beetje rare opmerking die laatste.

Ben je dan ongelukkig omdat je geen geld hebt, of omdat anderen wél geld hebben(ie. jaloers). Want Blijkbaar was je wél gelukkig toen de buren nog geen geld hadden?

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-12 13:21

Mentalist

[avdD]

Mx. Alba schreef op woensdag 05 december 2007 @ 16:08:
In een cultuur waar iedereen gelijk is en men niet weet wat er buiten die cultuur gebeurt is men gelukkig. Zoals bijvoorbeeld in Noord Korea. Men heeft honger, maar iedereen heeft honger, en men weet niet beter of iedereen heeft honger. Niet alleen in hun dorp maar in heel Noord Korea. Niet alleen in Noord Korea maar in de hele wereld. Maar als men zich realiseert dat dat helemaal niet zo is, dat men in andere landen niet honger heeft, dat er zelfs binnen Noord Korea "kameraden" zijn die rijkelijk te eten hebben, dan is men niet meer gelukkig.

Toen ik 12 jaar oud was bestonden mobiele telefoons nog niet. Op zijn hoogst waren er autotelefoons die alleen door bobo's gebruikt werden en dat was ook nog eens verschrikkelijk onhandig want je moest overal je auto mee naartoe nemen (copyright Youp van't Hek). Als 12jarige had ik geen mobiele telefoon en was ik daar niet ongelukkig om. Mijn kinderen zijn nu 12, en die zijn zonder mobiele telefoon niet gelukkig want "al hun vriendjes hebben er een"...
Dan reageer ik er nu toch maar eens op ;).

Ik herken het heel erg. Vroegâh was ik heel veel bezig met mijn PC. Steeds nieuwe onderdelen zoeken, het moest sneller, groter, Harder Better Faster Stronger! Ik zat nog op school, en waarom moest die snelle PC er komen? Omdat het leek alsof leeftijdsgenoten zich alles konden veroorloven. Vlotte PC, GSM, portable CD-speler, dat soort shit (GSM had ik niet, en een portable casettespeler..). En ondertussen was er nog genoeg geld voor ze over om zich lam te zuipen ook.

Met mijn PC was het vaak behelpen, als er iets stukging paps en mams lief aankijken voor een nieuw (of 2dehands) $onderdeel. Spelletjes? Shareware van een paar euro ja, of misschien eens een "full game" van 5 gulden ofzo. Nieuwe spellen kon ik niet betalen en ze hadden toch niet fatsoenlijk op mijn PC kunnen draaien. Om de 6 maanden een nieuw moederbord (bij wijze van) was niet ongebruikelijk, want er was steeds wel wat mee. Sparen om in één keer iets "goeds" te kopen lukte ook niet, want voordat ik wat bij elkaar kon sparen moest er wel weer wat vervangen worden. En die GSM, bier en andere meuk liet ik sowieso al staan, dus ik moest wat..

Er komt me plots weer een herinnering te boven. Ik was op een lanparty, en we speelden een first person shooter. De een was wat beter dan de ander, en nu ben ik sowieso geen absolute sterspeler hoor. Maar ik stond steevast met afstand onderaan de ranglijst.

Maar niet omdat ik zo slecht speelde.. Maar omdat mijn videokaart zo traag was dat ik als ik wat rondliep rond de 20fps zat en in actie dat nog verder dropte. En dan stonden zo ongeveer alle grafische settings al zo laag mogelijk. Ik verloor het spel dus constant omdat ik een gigantische handicap had aan mijn budget!

Toen was ik dus goed kwaad dat ik niet meer geld had om een videokaart te kopen die minstens zo snel was als die van de anderen.

Maar draai het eens om. Wat als iedereen om me heen zijn videokaart om had moeten ruilen voor eentje die zo snel was als die van mij, zodat iedereen rond de 20fps zou zitten? Dan zou ik waarschijnlijk niet meer onderaan de ranglijst staan met hetzelfde systeem!

Maarja, ik was jong, en op zo'n moment zegt "Geld maakt niet gelukkig" je ook weinig. Ik ergerde me zo hard dat ik alle grafische instellingen op "high" besloot te zetten, resulterende in een framerate van 1-2fps. Maakte niets uit, onderaan stond ik toch. De sfeer was er niet beter op geworden..

Als het om geld en luxe gaat is de hoeveelheid geld en luxe van je omgeving gewoon heel belangrijk. Als je omgeving niks heeft heb je zelf ook niet zo'n behoefte aan meer dan dat. Als iedereen om je heen een Geforce XXX heeft wil je het zelf niet meer met een Riva128 doen. Maar als iedereen om je heen een S3 ViRGE heeft dan doe je een moord voor die Riva128. :+

Ik probeer het nu wat rustiger aan te doen wat betreft dure shit kopen, en zowaar, voor het eerst sinds tijden gaat mijn saldo langzaam maar zeker een beetje omhoog in plaats van omlaag of dat het rond de 0 blijft zweven. Ik heb nu eigenlijk behoefte aan andere dingen dan dure shit of geld. Geld is altijd handig voor als er iets stukgaat ofzo, om eten te kopen etc. maar ik hoef geen PC meer die sneller is dan die van iemand anders. Dat is toch een zinloze race die je nooit gaat winnen. En dat scheelt een heuleboel geld..
Dat brengt ons ook naar de volgende uitspraak:

Geluk is niet hebben wat je wilt; Geluk is willen wat je hebt.

Als je tevreden bent met wat je hebt ben je gelukkig, zelfs al weet je dat er een heleboel is wat je niet hebt en wat je misschien wel zou willen hebben.

Ik weet best dat er Full HD LCD televiesies zijn, en ik zou er best één willen hebben, maar ik ben tevreden met mijn "ouderwetse" 19:6 CRT-TV. Ik heb geen reden om ongelukkig te zijn, dus ben ik gelukkig. Ik weet best dat er mooie moderne snelle computers zijn met Windows Vista en alle toeters en bellen, en ik zou er best één willen hebben. Maar ik ben tevreden met mijn oude barrel want die volstaat voor wat ik er mee wil doen.
Ik weet best dat er snellere videokaarten zijn dan mijn Geforce 7900GTO (destijds gekocht omdat hij voor 235 euro wel héél erg snel was en nog stil ook), maar als hij nu stukgaat.. Dan zet ik mijn 6600GT terug die ik heb bewaard. Of ik zoek een 2dehands Geforce 6600 ofzo. Want als ik nog spellen ga spelen, dan ga ik waarschijnlijk retro doen met spellen van 2004 en (veel) ouder.

Ik weet best dat er 30" LCD monitoren zijn.. Maar ik heb nu een 24" LCD en ben daar zeer tevreden over. Ik zou zo'n 30" kunnen betalen, maar gaat dat me gelukkiger maken?

Ik weet best dat er mooie moderne snelle computers zijn met Windows Vista en alle toeters en bellen, maar ik zou er niet eens een _willen_ hebben. Ik draai nu Linux en die DRM-drek komt er niet op. :+ Mijn computer kan nu eigenlijk alles wat ik wil, wat heeft upgraden dan voor zin?

Ik vraag me zelfs af wat ik op dit moment nog wel wil hebben. Ik zat pas nog op die Asus eee mini-laptop te geilen, maar dan vraag ik mezelf af wat ik er nou eigenlijk precies mee wil en dan laat ik 't toch maar weer zitten.

Wat ik echt wil is toch niet voor geld te koop. Ik kan me de ziekte aan gadgets gaan kopen maar daar zal ik niet gelukkiger van worden, zoveel weet ik nu wel. Wat ik echt denk te kunnen gebruiken koop ik, de rest laat ik zoveel mogelijk zitten.
Geld is niet de sleutel tot geluk; Maar je kunt er de sleutel wel mee kopen.

Détrompez-vous. Die uitspraak is pure onzin. Het materialistische geluk dat voortvloeit uit het weten dat je een snellere PC, een grotere TV, een dikkere auto, een mooier huis, ... hebt dan je buurman is slechts vluchtig. Er zal namelijk altijd iemand zijn die een nog snellere PC, een nog grotere TV, een nog dikkere auto, een nog mooier huis ... heeft en dat zal weer een bron van frustratie zijn. Mensen die dit soort geluk nastreven zullen slechts gelukkig zijn als ze de rijkte mens ter wereld zijn. En ook dan zullen ze waarschijnlijk niet gelukkig zijn omdat zelfs Bill Gates niet alles heeft.
Precies, de zinloze oneindige race :).
Geluk is niet materialistisch; Geluk is een state of mind.

En nu de hamvraag uit de topicstart: worden we gelukkiger als we rijker zijn?

Ik zou juist zeggen dat het het omgekeerde is. Immers, hoe meer je hebt, hoe meer je kwijt kunt raken, en dus hoe meer je inzit over wat er zou gebeuren als dat je zou overkomen. Stel dat je rijk bent. Je zou niet weten of je vrienden echte vrienden zijn, of alleen maar doen alsof om van je te profiteren.
Je zei "Stel dat" - de gedachtenmachine gaat aan het werk en dan kan ik de output ook wel posten.

Ik zou in de eerste plaats pogen te zorgen dat zo min mogelijk mensen het weten. Als het al bekend was zou ik op één of andere manier een failissement faken zodat iedereen denkt dat ik weer platzak ben.

Ik zou ook niet in een keidure keigrote villa met keidure TV en keidure keisnelle sportwagen en ander keidure shit gaan wonen.

Een "simpel" koophuis (huren lijkt me niks..), ik zou een aantal boodschappen nog steeds bij de Aldi blijven kopen, pfff.. Ik denk dat ik sowieso niet superveel zou veranderen. Misschien een huis met grote "werkplaats" ofzo zodat ik ruimte heb om me uit te leven. Maar een Rolex ofzo hoef ik lekker niet.. Wat ik dan precies ga doen weet ik nog niet.

Tweede optie - iedereen weet dat ik rijk ben en verbergen kan niet. Dan zou ik zo min mogelijk tot geen dure shit en cadeaus kopen voor vrienden. Als iemand echt in de problemen zit (problemen als in: geen dak boven het hoofd meer), dan help ik denk ik wel. En met een stel vrienden op vakantie kan vast ook wel eens, maar de drankjes mogen ze zelf betalen en we gaan waarschijnlijk niet naar Hawaï.

De eerste de beste die me een vrek of gierigaard noemt omdat ie geen $iets krijgt kan permanent oprotten. Dan weet ik ook wel hoe laat het is, en zo iemand hoef ik niet.

M'n geld zou ik waarschijnlijk stoppen in het sponsoren en/of opzetten van Open source (en soortgelijke, CC enzo) projecten. Beetje Mark Shuttleworth-achtig dus. En genoeg overhouden zodat ik een "normaal" huis (iig geen villa), eten etc kan betalen. MTV-cribs ga ik denk ik maar achterwege laten, een 32" LCD lijkt me in die situatie meer dan zat en die koop je tegenwoordig al voor €600 - hoef je niet keirijk voor te zijn. Die zou ik nu ook al kunnen kopen :+.
Ga naar de armste populaties ter wereld. Zo lang men voldoende te eten heeft is men gelukkig. In het moederland van Mme Eaglestorm zegt men "als er genoeg te eten is voor één, is er genoeg voor drie." Solidariteit maakt gelukkig, want je weet dat niemand je wat af zal nemen. Integendeel, je weet dat men je graag wat geeft als je daadwerkelijk niet genoeg hebt. En dat maakt gelukkig.
Ik heb het me meerdere malen afgevraagd: was ik gelukkiger geweest als ik in een "arm" land was geboren, in plaats van in Nederland? Niet dat ik het ooit zal weten, maar dat ik de gedachte al heb. De Nederlandse (en westerse in het algemeen) maatschappij is erg prestatiegericht en hebben-hebben-hebben-gericht, in zo'n land werkt dat toch anders. Daar ben je blij met andere dingen.

Het punt is dat dat nu geen keuze meer is om te maken, nu ik weet hoe het in NL is met iedere dag goed eten, dak boven het hoofd enzovoorts zou ik daar diep ongelukkig worden als ik er nu heen zou gaan, nog afgezien van het feit dat ik daar niemand ken.
Verwijderd schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 12:30:
De zinloze en oneindige race..

Ik heb het gevoel dat ik er grotendeels uitgestapt ben. Als iets me leuk/interessant lijkt, dan koop ik het. Als ik denk dat ik er echt plezier van heb of op een andere manier iets aan heb. Een iPhone, een telefoon die alles kan behalve bellen, kopen omdat ie hip is? Go to hell. Een Geforce 55999MXFXUltra-G-spot omdat de buurman die ook heeft? Daaag..

Ik kijk nog vaak de hele folder van de Mediamarkt door, denk bij sommige producten "geinig ding", vraag me af of het ik nou echt nodig heb en leg de folder bij het oud papier als ik 'm uit heb.

Over Mediamarkt gesproken, dat is echt zo'n typische hebben-hebben-hebben winkel, en het moet vooral beter zijn en harder glimmen dan wat de buurman heeft. De vestiging hangt ook helemaal vol met "Steel niet!", "Onze producten zijn tegen diefstal beveiligd" en "Hier is cameratoezicht!"-bordjes. En superirritante PIEP PIEP PIEP PIEP alarmsystemen die, ook al is niemand iets aan het stelen, constant maar doorpiepen tot je horendol bent. Geeft wel aan.. Dat er blijkbaar veel mensen "hebberig" zijn.

W3ird_N3rd ging dus eens naar de Mediamarkt. Wil een simpel scheerapparaat hebben, wijs er eentje aan (een goedkope) uit het demonstratierek en zeg tegen de MMM* dat ik dat model niet in een doosje kan vinden. De MMM roept een andere MMM erbij, de andere MMM gaat in het magazijn zoeken en komt uiteindelijk terug met de mededeling dat de levertijd 3 weken is. W3ird_N3rd wijst een iets duurder model aan. MMM geeft aan dat die er dus ook niet is. Eentje die 3-4x zo duur is hebben ze wel, gek he. Trap ik dus niet in en heb het op internet besteld later.

Maar WN is nog in de Mediamarkt en loopt naar de TV/HiFi afdeling, en da's best een eind lopen als je je bedenkt dat dit maar één winkel is.. Aangekomen daar, hallo meneer heeft u een HF-modulator voor mij. Een wat? Hij begrijpt het niet. Zijn collega ook niet. Niemand daar. En ze hebben er ook geen. Wel 100 verschillende DVB-ontvangers en 52" televisies maar een HF-modulator, nee, die hebben ze niet.

Gekke Nerd verlaat een hele grote winkel met heel veel dure spullen, zonder iets op zijn boodschappenlijstje af te kunnen kruisen, met lege handen. Had best een Kruisdoos360, SpeelStation 3 of Wee mee kunnen nemen, of een 52" LCD thuis laten bezorgen. Maar ik heb genoeg aan wat ik thuis heb staan, dat spul is niet wat ik echt wil. Dus waarom zou ik. Ik wou toen een HF-modulator hebben, maarja, die hadden ze niet..

*MediaMarktMuts

Dit verhaal gaat ondertussen vast helemaal nergens meer over :+ maar alles bij elkaar, ik heb het idee dat we in NL heel erg gefocust zijn op het hebben van dure spullen (hoe nutteloos ook) en dan vooral spullen die duurder (en nuttelozer) zijn dan die van de buurman. Het kost gewoon tijd en ervaring om erachter te komen dat dat niet iets is waar je echt geluk in gaat vinden. Tenminste, ik niet..

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-11 12:59

zomertje

Barisax knorretje

Ik mis nog wel wat in deze discussie. Als ik de loterij zou winnen dan zou ik stoppen met werken en gaan doen wat ik echt leuk vind: de kunstenaar uithangen, muziek maken en achter de (asiel)katjes aanlopen. Dat niet meer hoeven werken en doen wat je echt wil geeft een enorme vrijheid. Ik ben niet zo'n gadgetfreak en als ik iets koop dan is het voor mijn eigen gemak of plezier. Het moet dus wel een meerwaarde hebben, en een nieuwe telefoon heeft dat lang niet altijd. Op dit moment hou ik geld over van mijn inkomen. Dat spaar en beleg ik een beetje. Misschien dat dat in de loop der jaren gaat groeien en dat ik dan voor mn 65e kan gaan doen wat ik wil ipv elke maand te werken voor een inkomen wat ik de maand erop allemaal weer uitgeef. Het liefst op mn 45e al, maar dan moet er wel een loterij over de brug komen :+

wat dat MM verhaal betreft: het is erg leuk om in Frankrijk een netwerkkaart te gaan kopen bij verkopers die geen woord Engels spreken en helaas wist ik ook niet hoe ze zo'n ding noemen daar :D (en ze waren uitverkocht, dus uit het schap vissen lukte me logischerwijs ook niet)

[ Voor 14% gewijzigd door zomertje op 25-12-2007 11:08 ]

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

zomertje schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 11:06:
Als ik de loterij zou winnen dan zou ik stoppen met werken en gaan doen wat ik echt leuk vind: de kunstenaar uithangen, muziek maken en achter de (asiel)katjes aanlopen. Dat niet meer hoeven werken en doen wat je echt wil geeft een enorme vrijheid.
Het hangt sterk van je werk af. Ik zou zeker een aantal maanden de gelegenheid nemen om te reizen, maar als ik echt een knaller maak (spaanse loterij-achtige bedragen), dan zou ik mijn eigen onderzoeksinstituut/biotech bedrijfje oprichten of in ieder geval ergens ruimte "kopen" om ongestoord onderzoek te kunnen doen, zonder de papierwinkel die op universiteiten mee komt. Yep, ik vind dat deel van mijn werk leuk 8) , en zie het deels als een hobby.

Geld of geen geld, er moeten uitdagingen blijven bestaan.

* gambieter loopt meestal 2 gadgets achter op de rest

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:50
Geld maakt het leven makkelijker en maakt ook wel gelukkig, maar materiaal maakt zeker niet gelukkig.

Ik kom uit een gezin waar vooral in budget oplossingen gewerkt werd, menig verkoper lacht me altijd bijna uit als ik een instapmodel uitkoos, maar er werd altijd gekozen voor fatsoenlijk spul. En eigenlijk is dat met veel zaken in mijn leven zo gegaan.

Qua materiaal heb ik altijd gerealiseerd dat ik niet een persoon ben me het meeste geld, en dat ik de komende jaren de snelste pc, de grootste tv of de duurste auto onder de kont heb, maar ik heb ze wel, en dat zonder de medewerking van de bank.

Dit punt is namelijk iets wat je pas gaat zien als je in de middenkant van je 20-er jaren terrecht komt. Sommige mensen leven namelijk ruimer dan hen budget toelaat, een dikke scooter of auto, allersnelste pc's etc. etc. Ik heb dit allemaal nooit kunnen doen, en ben blij met mijn bouwval waarvoor ik een lening heb, een wrak van een auto + een computer die ik van allemaal koopjes in elkaar gedraait heb. Op dit moment sta ik dan ook te werken om mijn eigen te onderhouden en deze 3 zaken te verbeteren, wat geleidelijk gaat. Zo is onlangs mijn 14 jaar oude krot vervangen voor een 11 jaar oud krot en komt er in loop van volgend jaar een 8 jaar oud krot ;)

Wellicht ben ik niet van deze wereld, maar voor mij zijn dat huis, die PC en de auto middelen die ik heb aangeschaft met een doel, en die huis, pc en auto zijn geen doel op zich. Wel een doel is echter dat ik geen nachten hoef te piekeren om hoe ik het moet hebben met de rekeningen van de maand.

Voor geld gaat het zelfde op, het is een betaalMIDDEL, wat me in staat stelt diensten/goederen af te nemen. En ik moet toegeven, als ik het even niet heb is dat behoorlijk frustrerend. Maar als ik er teveel van heb doet het weinig met mij.

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:46
Ik sluit me aan bij hierboven. Het is een middel, net zoals benzine een middel is om je auto te laten rijden. Als je er veel van hebt, kun je iedere keer lekker vol gas wegrijden bij het stoplicht. Heb je minder, dan moet je kijken naar een eenvoudiger, zuiniger model. Toch denk ik bij autorijden niet alleen aan benzine, net zoals ik bij gelukkig leven niet direct denk aan geld.

Mijn droom voor wanneer geld geen probleem zou zijn: het kopen van een enigszins afgelegen landhuis of een kasteel, dat tot in de puntjes verzorgen qua bibliotheek en voorraadkelder, en er dan stages/verblijven organiseren voor talentvolle kunstenaars, wetenschappers, filosofen, of gewoon voor mensen die ik interessant vind. Samen laten praten, denken. Kijken wie elkaar kan inspireren en stimuleren. Ikzelf ben dan natuurlijk vaste gast...

Verwijderd

Geld alleen inderdaad maakt niet gelukkig: Geld zonder vrijheid maakt niet snel gelukkig. Maar vrijheid zonder geld ook niet snel. Laten we eerst 'gelukkig' nader definieeren: iets maakt gelukkig als je dat wat je heel sterk wenst kunt bereiken. Als geld nodig hebt dat te bereiken dan maakt geld gelukkig. Als je vrijheid daarvoor nodig hebt dan maakt ook vrijheid gelukkig. Als dat gezondheid is, dan maakt een goede gezondheid gelukkig. Is geld niet nodig om het te bereiken dan maakt het niet gelukkig maar ook niet ongelukkig: dan is het irrelevant het doet je niets. Als iemand mij een miljoen zou geven (wat normaliter vaak gelukkig maakt) maar daarbij de voorwaarde maakt dat ik maar een dag te leven krijg, dan zou ik er niet gelukkig van worden.

Empirisch zou ook kunnen: Vraag een groot aantal rijke mensen (met veel geld) of ze gelukkig zijn, vraag vervolgens een groot aantal arme mensen (met weinig geld) of ze gelukkig zijn. Maar lijkt me prima facie niet juist: je zult namelijk ook moeten onderzoeken in welke mate het (gebrek aan) geld heeft bijgedragen aan die (on)gelukkigheid, dus het verband tussen die twee.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2007 09:57 ]

Verwijderd

Volgens de economen, heeft geluk met welvaart te maken, dus hoe welvarender we worden, des te gelukkiger we ook worden. Maar volgens sociologen is spelen meerdere factoren een rol, het is de mate waarin we tevreden zijn met het leven.
Economen vangen niet alleen economische factoren onder welvaart. Ook gezondheid, vrije tijd, enzovoorts tellen mee. Jouw alinea over de blik van economen is te zwart wit naar mijn mening.

Met geld wordt alles gemakkelijker en acht ik de kans op geluk wel groter. Je moet dan wel kijken naar een stijging van de hoeveelheid geld t.o.v. prijzen, anders kom je er inderdaad op uit dat geld niet gelukkig zal maken. Voor geluk is natuurlijk meer dan geld nodig, maar deze andere zaken worden daardoor wel gedeeltelijk gefaciliteerd.

Verwijderd

zomertje schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 11:06:
Ik mis nog wel wat in deze discussie. Als ik de loterij zou winnen dan zou ik stoppen met werken en gaan doen wat ik echt leuk vind: de kunstenaar uithangen, muziek maken en achter de (asiel)katjes aanlopen. Dat niet meer hoeven werken en doen wat je echt wil geeft een enorme vrijheid. Ik ben niet zo'n gadgetfreak en als ik iets koop dan is het voor mijn eigen gemak of plezier. Het moet dus wel een meerwaarde hebben, en een nieuwe telefoon heeft dat lang niet altijd. Op dit moment hou ik geld over van mijn inkomen. Dat spaar en beleg ik een beetje. Misschien dat dat in de loop der jaren gaat groeien en dat ik dan voor mn 65e kan gaan doen wat ik wil ipv elke maand te werken voor een inkomen wat ik de maand erop allemaal weer uitgeef. Het liefst op mn 45e al, maar dan moet er wel een loterij over de brug komen :+

wat dat MM verhaal betreft: het is erg leuk om in Frankrijk een netwerkkaart te gaan kopen bij verkopers die geen woord Engels spreken en helaas wist ik ook niet hoe ze zo'n ding noemen daar :D (en ze waren uitverkocht, dus uit het schap vissen lukte me logischerwijs ook niet)
Ja de loterij winnen wil iedereen wel anders zouden we geen postcodeloterij, staatsloterij e.t.c. hebben :)
En ik niet uitgezonderd hoor, ik doe ook mee met 3 loten, maar in ieder geval weet ik dat een deel naar goede doelen gaat.
Tja het is allemaal al gezegd in dit topic en ik ben net zo, geld maakt niet gelukkig, maar er ruim voldoende er van hebben is mooi meegenomen, zeg ik altijd.

Ik ben 31 en ik woon nog bij mijn ouders, ja meestal krijg je dan hele rare blikken :)
Maar ja ik ben single, dus wat heb ik er aan als ik op mijn zelf ga wonen ?
Ja vrijheid, kunnen doen en laten wat ik wil e.t.c.
Je kan het ook zien als, ik help mijn ouders een beetje financieel, we hebben geen mot met elkaar, we wonen in een lekker grote drive-in woning en we kunnen allemaal eens wat extra's kopen.
Ben ik gelukkig ? Nee, ik wil dolgraag een vrouw en kinderen, maar ja ik ben er nog niet tegen aan gelopen.
Ja ik wil best een leuke woning betrekken, maar met mijn salaris is dat best krap, 1250 netto is niet echt ruim sop zeg maar.
Wel heb ik een dienst auto waarmee ik privé kan rijden, dus als ik wil kan zo weg, de baas betaalt immers de brandstof en verzekering/onderhoud, tuurlijk ik betaal bijtelling, maar zeg nou zelf, zou het jou lukken om van 150 euro all in per maand een auto te rijden ?
Denk het niet.

Ik kijk ruim uit naar mijn vakantie in de bouwvak, als alles nu goed gaat en dat denk ik wel, dan kan ik eindelijk een droom werkelijkheid maken na jaren geprobeerd te hebben, op vakantie naar LA/SF in de VS.
En ja dat heeft heel veel euro'tjes nodig, dus ook daarvoor is het makkelijk.
Tuurlijk, meeste mensen gaan naar Spanje of Turkije, of Zuid Amerika / Azie voor degene die het nog warmer willen, nee ik volg dat niet, ik ga naar de VS.
Dat heeft ook een bijreden omdat ik daar graag wil gaan wonen en werken, dus naast lekker rondrijden en foto's schieten zou ik ook proberen of ik daar iets aan kan gaan doen.
Nee, ik hoef niet als de gemiddelde Amerikaan te worden met een kast van een huis en 3 suv's op het pad en een huis met apparatuur waar je jaloers van wordt.
Maar tuurlijk zou ik best wel ruim willen wonen en een leuke auto op het pad, maar het is vooral de omgeving en het klimaat, lekker warm en niet zo veel grijs en koud als hier :)
Nee, ik douw liever een paar zonnepanelen op het dak dan dat ik een 50" plasma in de kamer hang.

Als ik dan dus daar woon dan maakt me dat wel weer wat gelukkiger omdat het een doel is wat ik graag wil bereiken en als die vrouw en kinderen er ook zijn, dan heb ik niks meer nodig, de rest is bijzaak, je vrouw, kinderen en familie en vrienden is dan het enige wat telt.
Wie zou dat niet hebben dat je met je werk bezig bent en dat je weet dat je dochtertje thuis op je wacht, dan ben ik gelukkig :)

• Tranzy
  • Laatst online: 25-06 12:21
Ik zal het jullie morgen laten weten of ik gelukkiger ben :o

Gelukkig uiteinde allemaal alvast.

Ik heb ook een leuke computer..

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:00

Auredium

Informaticus Chaoticus

Ja, geld maakt gelukkig in bepaalde maten.
Geld geeft de mogelijkheid om zaken uit te voeren en neemt bepaalde zorgen weg (omkosten betalen bijvoorbeeld). Maar geld alleen is slechts een hulpmiddel, je mindset is belangrijk in deze kwestie.
Mindset is sowieso belangrijk natuurlijk, voor of je gelukkig bent maar laat ik het zo stellen;

Sommige mensen hebben veel geld maar ondanks dat veel zorgen over het bijvoorbeeld hoe de rijkdom te behouden. Het zit gewoon in je psyche, sommige mensen maken zich snel zorgen en zullen in plaats van geld over andere zaken zoals uiterlijk en kinderen. Dergelijke mensen zijn nooit gelukkig ookal kunnen ze over de wereld trekken.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op maandag 31 december 2007 @ 11:03:
Wie zou dat niet hebben dat je met je werk bezig bent en dat je weet dat je dochtertje thuis op je wacht
Ik.

Ja, ik geef graag antwoord op retorische vragen.

[ Voor 4% gewijzigd door Mentalist op 31-12-2007 22:54 ]

Verwijderd

W3ird_N3rd schreef op maandag 31 december 2007 @ 22:48:
[...]

Ik.

Ja, ik geef graag antwoord op retorische vragen.
Mooi toch :)
Je hebt dan tenminste een vrouw en kinderen (toch?), dat heb ik allemaal niet.
Dat miste ik nog even in jouw hele verhaal ;)

• PilatuS
  • Niet online
Geld maakt niet gelukkig, maar het geeft je wel de mogelijkheid om op een comfortable manier ongelukkig te zijn. (Geen idee wie die bedacht heeft maar ik vind em wel goed)

Zonder geld gelukkig zijn is een stuk moeilijker dan met denk ik. Ik denk dat het beste aan genoeg geld is dat je veel minder zorgen hebt. Met minder zorgen ben je toch een stuk sneller gelukkig denk ik.

Alleen thuis zitten met 4 auto's in de garage op je 20.000 euro stoel is niet gelukkig zijn. Dat samen doen met mensen om wie je geeft komt veel meer in de richting.

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 11:35:
[...]

Mooi toch :)
Je hebt dan tenminste een vrouw en kinderen (toch?), dat heb ik allemaal niet.
Dat miste ik nog even in jouw hele verhaal ;)
Ik geloof dat je me niet helemaal begrijpt. Ik gaf antwoord op je vraag "Wie zou dat niet hebben dat je..". Ik heb dat dus niet, ik heb het niet, ik wil het niet en het gaat niet gebeuren.

• cashewnut
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-11 23:25
Mijn 2 eurocent: bezit in het algemeen maakt niet gelukkig. Ik ben op reis geweest naar India. Mensen hebben daar over het algemeen veel minder bezit, maar dat maakt de mensen niet per definitie ongelukkiger. Het gebrek aan voorzieningen maakt namelijk wel dat het leven daar een stuk simpeler is, en dat mensen afhankelijker zijn van elkaar. Men heeft elkaar nodig, en dat is lang niet altijd slecht (het kastensysteem even buiten beschouwing gelaten). Wij hebben in Nederland een hele hoop voorzieningen die ons in staat stellen ons leven onafhankelijker te leven. Maar het gevaar bestaat ook dat de sociale structuren daardoor verzwakt worden. Toen ik terugkwam in Nederland was mijn eerste gedachte dan ook: wat is het hier overdreven netjes, er is bijna geen lol meer aan. Hetzelfde geldt in principe voor bezit.

Voorzieningen en bezit dragen dus niet per se bij aan geluk. Want behalve je bezit is er nog een andere factor die geluk bepaald: jezelf. Probeer je van het leven te genieten, dan hoef je niet veel te bezitten om geluk te vinden. Kun je dat niet, dan is dat misschien wel een teken van zwakte, want: wie ben je dan zonder je bezit. Vanuit die gedachte zou je misschien zelfs kunnen stellen dat bezit minder gelukkig maakt.

That said, dit is natuurlijk wel het perspectief van een redelijk welvarende Nederlander (die bvb een reis naar India kan betalen).

• TaraWij
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-02 18:37
Mijn mening in één zin: Kinderen zijn blij als ze kadootjes krijgen, en die kadootjes kosten geld.

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

TaraWij schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 21:35:
Mijn mening in één zin: Kinderen zijn blij als ze kadootjes krijgen, en die kadootjes kosten geld.
Zijn ze dan blij omdat ze een cadeau, een blijk van waardering krijgen? Of zijn ze blij omdat ze nieuw speelgoed hebben?

spoiler:
Antwoord: verschilt per kind..

• zomertje
  • Laatst online: 30-11 12:59

zomertje

Barisax knorretje

Op een of andere manier vond/vind ik kadootjes leuk inderdaad. Ook vaak wel wat erin zit, maar het idee dat er mooie verrassingen voor je liggen waar je over kan dromen wat erin zit maakt(e) me vaak al blij. Ofwel, ik heb dat nog steeds een beetje :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• TaraWij
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-02 18:37
Dan is het antwoord op de TS dat het van de situatie afhangt, dit hangt af van gebeurtenis tot gebeurtenis.

• Rey Nemaattori
PilatuS schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 18:57:
Alleen thuis zitten met 4 auto's in de garage op je 20.000 euro stoel is niet gelukkig zijn. Dat samen doen met mensen om wie je geeft komt veel meer in de richting.
Tis makkelijker om te komen aan mensen die om je geven dan die paar ton die je nodig hebt voor al die andere meuk :P

Verwijderd

PilatuS schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 18:57:
Geef mij maar één van die 4 auto's want ik heb zojuist te horen gekregen van de garage dat mijn zeventiende jaar oude auto niet meer gemaakt kan worden. Probeer van een Wajong uitkering maar eens te sparen voor een 'nieuwe' tweedehands auto naast alle vaste lasten (huur, eten, collegegeld etc.). Ik krijg wel een onkostenvergoeding van de gemeente voor vervoer, omdat ik niet met het openbaar vervoer kan reizen, maar dat is net genoeg om een paar keer de taxi te nemen tegenwoordig terwijl ik daar met eigen vervoer toch veel meer kilometers voor kan afleggen. Met genoeg geld voor een 'nieuwe' degelijke tweedehands karretje zou ik toch gelukkiger zijn geweest. Geld maakt niet gelukkig, maar om zonder geld te zitten daar wordt men ook niet gelukkig van. :(

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 14:20:
Met genoeg geld voor een 'nieuwe' degelijke tweedehands karretje zou ik toch gelukkiger zijn geweest. Geld maakt niet gelukkig, maar om zonder geld te zitten daar wordt men ook niet gelukkig van. :(
Als helemaal niemand een auto zou hebben, en als gevolg daarvan alle voorzieningen/regels daarop aangepast zijn, dan zou je gelukkig zijn zonder auto. Het is omdat "iedereen" een auto heeft, dat je geen uitzondering meer kan zijn en dan moet je er ook een hebben.

Verwijderd

W3ird_N3rd schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 20:40:
[...]

Als helemaal niemand een auto zou hebben, en als gevolg daarvan alle voorzieningen/regels daarop aangepast zijn, dan zou je gelukkig zijn zonder auto. Het is omdat "iedereen" een auto heeft, dat je geen uitzondering meer kan zijn en dan moet je er ook een hebben.
Nee, het is meer dat ik vanwege mijn ziekte er afhankelijk van ben. De voorzieningen die ik heb gaan uit van het bezitten van eigen vervoer. Hoe je daar aan komt zal voor de gemeente etc. een zorg zijn. Ja je kan een renteloze lening krijgen, maar ja dat blijft natuurlijk even duur. Het is niet oei iedereen heeft een auto ik wil ook syndroom! Een 'wat als' redenatie slaat per definitie sowieso nergens op. 'wat als niemand aanspraak kon maken op een goede gezondheid zorg', 'wat als niemand elektriciteit zou hebben'. Nou dan was het dus een hele andere wereld hè. |:(

Ik vraag me af of jij met zo'n instelling wel een beetje gelukkig bent. :+

• Seesar
  • Laatst online: 11:31

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

ik heb een veel beter gevoel om mijn zelfverdiende geld uit te geven dan geld wat ik gekregen heb via stufi, ouders, fondsen, financieren, vergoedingen of loterijen. D.w.z. ik ben meer voldaan om een avond te stappen voor 100 euro waar ik x uur voor gewerkt heb dan 100 euro uitgeven die ik via stufi heb gekregen.

Ik ben dan ook gelukkiger als ik mijn geld via een salarisstrookje krijg en heb in mijn achterhoofd dan ook het gevoel dat ik dan niemand iets verschuldigt ben, of dankbaar moet zijn.

Geld maakt niet gelukkig, maar wel makkelijk. Elke dag vechten voor je rekeningen en veel werken om alleen al de verplichtingen te kunnen betalen geeft geen geluk. Zolang ik kan rondkomen en mijn hobbys kan beoefenen ben ik gelukkig. Ik ken veel mensen (niet opschepperig bedoeld) die veel, erg veel geld hebben, maar van wanhoop gewoon niet weten waaraan het uitgegeven moet worden. Je leert geld en getallen te waarderen als je niet alles kunt kopen zodat je naar een punt leeft dat je het wel kan kopen.

T60P Widescreen

• InfinityEye
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-12 11:33
W3ird_N3rd schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 20:40:
[...]

Is geluk dan niet hetzelfde of méér hebben dan het gemiddelde/de standaard?
  • Een mooie auto (met bijvoorbeeld meer functies, een snellere motor, meer luxe, een grotere kofferbak)
  • Een lagere prijs betalen dan gevraagd werd (afdingen op de markt in bijv. Parijs, waar het niet uitmaakt wat je koopt maar waar je lol/plezier hebt in het afdingen)
  • Het - in jou ogen - hebben van de vriendin die - in jou ogen - net even iets meer heeft dan die andere 3 miljard vrouwen op aarde (aka. iets 'speciaals' wat al die andere vrouwen (het gemiddelde) niet hebben?
Alhoewel ik nu het idee begin te krijgen dat ik nog iets belangrijks vergeet. 8)7

No trees were cut down or harmed sending this message, however several electrons were severely inconvienced.

• Dutchtraveller
  • Laatst online: 26-11 22:50
Geluk is ook genieten van wat je wel hebt en niet steeds bezig zijn met wat je niet hebt.

Er is ooit een programma op TV geweest waarin miljonairs werden geinterviewd.
Men vroeg dan aan mensen die 1 miljoen hadden of ze zelf vonden of ze rijk waren.
Geen van allen vond dat. Men wees steeds op anderen die nog meer geld hadden.
Dus mensen geinterviewd die 10 miljoen waard waren.
Zelfde resulaat.
Tot men bij een miljardiar uitkwam. Deze man antwoordde dat hij zich continue afvroeg wat hij toch verkeerd had gedaan in zijn leven want hij had maar 1 miljard terwijl sommige anderen wel 2 miljard of meer hadden. Die man was met al zijn geld diep ongelukkig. Dus geld maakt niet a priori niet gelukkig.

Iets soortgelijks zie je bij mensen die een groot bedrag winnen in een loterij.
De meesten zijn niet gewend om met zoveel geld om te gaan en daarbij gaat het dan ook vaak mis.
Ze eindigen in korte tijd met meer schuld dan voorheen. Door uitspattingen en foute figuren die wel willen 'helpen'...

Sommige mensen gaan er wel verstandig mee om. Die gaan bijvoorbeeld iets ruimer wonen, iets minder werken en zetten de rest op de bank om iedere maand een vast bedrag te ontvangen voor de rest van hun leven. Die leven daarna heel relaxt en gelukkig.
Eigenlijk zou er een psychologische test moet worden gedaan bij mensen die dat soort bedragen winnen :+ :
- Komt u binnen. U komt voor de miljonairsgeschikheidstest?
- ...
- Het spijt me bijzonder maar helaas bent U niet geschikt om miljonair te worden.
- Voor Uw eigen bestwil wordt de prijs aan een goed doel geschonken.
>:)

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 21:19:
[...]

Nee, het is meer dat ik vanwege mijn ziekte er afhankelijk van ben. De voorzieningen die ik heb gaan uit van het bezitten van eigen vervoer. Hoe je daar aan komt zal voor de gemeente etc. een zorg zijn. Ja je kan een renteloze lening krijgen, maar ja dat blijft natuurlijk even duur. Het is niet oei iedereen heeft een auto ik wil ook syndroom! Een 'wat als' redenatie slaat per definitie sowieso nergens op. 'wat als niemand aanspraak kon maken op een goede gezondheid zorg', 'wat als niemand elektriciteit zou hebben'. Nou dan was het dus een hele andere wereld hè. |:(

Ik vraag me af of jij met zo'n instelling wel een beetje gelukkig bent. :+
Ok, ik moet het anders stellen. Je ziekte/handicap/iets speelt ook mee in dit geval. Ik weet niet wat je precies hebt maar voor het voorbeeld ga ik er even vanuit dat je in een rolstoel zit. Stel dat (bijna) iedereen in een rolstoel zou zitten en (bijna) niemand een auto zou kunnen betalen. Dan zou jij veel minder behoefte aan een auto en dus aan geld hebben.

Nog beter: stel dat de auto nog niet uitgevonden was. Dan hoefde je er ook geen te hebben (ignorance is bliss) en had je dus geen behoefte aan meer geld gehad.

In dit geval is het antwoord dat geld ongelukkigheid kan voorkomen in onze samenleving.

Maar het idee van dit topic was geloof ik meer dat je met 10 miljoen op je bankrekening niet per definitie gelukkig zal worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Mentalist op 05-01-2008 23:18 ]

Verwijderd

Ach zelfs met 3 of 4 miljoen, zou ik gewoon rustig aan doen.
Tuurlijk ik zou gelijk naar de VS gaan en in de buurt van LA gaan wonen of SF, leuk huisje, mooie auto, maar ik zou echt niet elke dag dingen gaan kopen ofzo.
Ik zou de rest lekker op de bank laten staan en rente trekken of investeren zodat ik er er nog meer van kan maken.
Ze zeggen ook altijd dat als je veel geld hebt, je er nog meer er van kan maken.

Maar nu heb ik ook redelijk veel op mijn rekening, het is al tijden 4 cijfers en het gaat gestaag omhoog richting 5 cijfers.
Ik heb nergens schulden ofzo en ik heb ook niet echt de drang om super veel te kopen, tuurlijk als het nodig is dan haal ik het wel.
Zo heb ik laatst een nieuw navigatie systeem gehaald omdat ik het nodig heb voor mijn werk.
Maar ik snap niet dat er mensen zijn die maar blijven kopen, die de helft van hun salaris aan kleding uitgeven ofzo.

Verwijderd

W3ird_N3rd schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 23:17:
[...]

Ok, ik moet het anders stellen. Je ziekte/handicap/iets speelt ook mee in dit geval. Ik weet niet wat je precies hebt maar voor het voorbeeld ga ik er even vanuit dat je in een rolstoel zit. Stel dat (bijna) iedereen in een rolstoel zou zitten en (bijna) niemand een auto zou kunnen betalen. Dan zou jij veel minder behoefte aan een auto en dus aan geld hebben.

Nog beter: stel dat de auto nog niet uitgevonden was. Dan hoefde je er ook geen te hebben (ignorance is bliss) en had je dus geen behoefte aan meer geld gehad.

In dit geval is het antwoord dat geld ongelukkigheid kan voorkomen in onze samenleving.

Maar het idee van dit topic was geloof ik meer dat je met 10 miljoen op je bankrekening niet per definitie gelukkig zal worden.
Nee hoor! Gelukkig niet in rolstol, maar ik ben gewoon heel snel moe dus dan zit lopen, fietsen er niet in en het openbaar vervoer stop niet recht bij mij voor de deur of voor de winkel etc. Nou als we er even van uitgaan dat ze de auto en niet uitgevonden was dan zou er wel meer niet uitgevonden zijn en zonder de moderne techniek zou ik al lang dood zijn geweest.

Mijn punt is meer dat je zonder geld ook moeilijk gelukkig kan worden. Zolang je alles netjes kan betalen zonder daarvan wakker te liggen dan ben je echt rijk vind ik en dat hoeft niet perse bij een bepaald bedrag te beginnen. Verder zijn sommige dingen onbetaalbaar, zoals gezond zijn. Als ik tien miljoen zou winnen en dat kunnen inruilen voor een betere gezondheid dan zou ik gelukkig bankroet zijn. ;)

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Verwijderd schreef op zondag 06 januari 2008 @ 00:09:
Maar ik snap niet dat er mensen zijn die maar blijven kopen, die de helft van hun salaris aan kleding uitgeven ofzo.
Je moet je toch een voorstelling kunnen maken bij de gedachte dat mensen liever regelmatig in nieuwe, dure danwel mooie kleding rondlopen dan dat ze een abstract bezit hebben als meer geld op de bank?

De waarde van geld bestaat bij de gratie van de kracht die het heeft om het in te wisselen voor andere dingen :)

Verwijderd

maarud schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 19:38:
offtopic:
Geld maakt niet gelukkig, maar mijn zeilboot wel
- Finkers -
O, dat kunnen we wel on topic maken. Want sommigen brengt het bezit van het géld geen geluk, maar geheel oprecht het plezier aan de bezittingen die je je daarmee toe-eigenen kan wel.

• TafkaP
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-12 12:39
offtopic:
Ted.com wel eens gezien? Ik zit nog dagelijks flabbergasted achter mijn pc aplaus te geven. Wat heeft dit met geluk te maken?

Dan Gilbert; Why are we happy?
Matthieu Ricard; habits of happiness
Barry Schwarts; on the paradox of choice

Thema; on how the mind works

ted.com

Ik ben momenteel de hele site aan het bekijken, because i can :)

King of Cod

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-12 14:25

MicroWhale

The problem is choice

nee.

Geld is een middel, geen doel. Het hebben van geld (of andere materie) als doel werkt niet zaligmakend. Er is immers altijd meer en beter te krijgen.

Je (tot op bepaalde hoogte) geen zorgen meer hoeven te maken over de beschikbaarheid van middelen om je ding te kunnen doen. Daar zit denk ik wel een deel van je geluk in, mits op de juiste manier ingeschat en gebruikt.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10 13:25
Zonder geld wordt je iig niet gelukkig.
Met geld hoef je niet gelukkig te worden/zijn, maar is de kans wel groter dat je je gelukkiger voelt omdat je minder/niets hoeft te laten.

• Tachyon
  • Laatst online: 17-11 21:35

Tachyon

pop the glock

Verwijderd schreef op zondag 06 januari 2008 @ 00:09:

Maar nu heb ik ook redelijk veel op mijn rekening, het is al tijden 4 cijfers en het gaat gestaag omhoog richting 5 cijfers.
5 cijfers of 5 nullen? Maakt nogal een verschil.
Als je zegt: ik ga richting de 5 cijfers, dan heb je dus binnenkort 10.000 euro.
Ook leuk, maar met 'redelijk veel' heb ik dan toch andere getallen in mijn hoofd... ;)

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

Verwijderd

SH4D3H schreef op maandag 07 januari 2008 @ 15:16:
Zonder geld wordt je iig niet gelukkig.
Met geld hoef je niet gelukkig te worden/zijn, maar is de kans wel groter dat je je gelukkiger voelt omdat je minder/niets hoeft te laten.
Onzin, zonder geld kun je zeker gelukkig zijn! Zeg mij eens waarom niet? Is de mens volgens jou zo verdorven en gemoderniseerd dat het niet meer op zich normaal kan leven?

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10 13:25
Verwijderd schreef op maandag 07 januari 2008 @ 19:15:
[...]
Onzin, zonder geld kun je zeker gelukkig zijn! Zeg mij eens waarom niet? Is de mens volgens jou zo verdorven en gemoderniseerd dat het niet meer op zich normaal kan leven?
Zonder geld heb je niets ...
Geen eten, geen fatsoenlijk dak boven je hoeft, geen kleding, niets.
Of je moet teren op anderen, maar ik denk niet dat je daar echt gelukkig van wordt.

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

SH4D3H schreef op maandag 07 januari 2008 @ 20:39:
[...]

Zonder geld heb je niets ...
Geen eten, geen fatsoenlijk dak boven je hoeft, geen kleding, niets.
Of je moet teren op anderen, maar ik denk niet dat je daar echt gelukkig van wordt.
In onze samenleving, ja. Maar b.v. vroeger, toen er nog geen geld was en alleen ruilhandel. Waren de mensen toen minder gelukkig?

Je kan ook alles wat je nodig hebt stelen. :+ (don't try this at home!)

[ Voor 7% gewijzigd door Mentalist op 07-01-2008 21:13 ]

Pagina: 1 2 Laatste