Files kopiëren naar andere partitie op zelfde schijf traag

Pagina: 1
Acties:
  • 142 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-01 17:06
Ik heb nu een paar maanden een 320GB Samsung Sata-II schijf en nu valt me op dat het kopiëren van de ene naar de andere partitie zeer traag gaat. Een mapje met 10GB doet hij 10 minuten over. Is dit normaal?

specs
AMD 3000+
1,5gig geheugen
samsung 320GB hdd sata-II

...less is more

• Tommy_G
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-02 09:04
Ja dit kan inderdaad langer duren, aangezien dezelfde schijf op hetzelfde moment zowel moet lezen als schrijven.

• funk-e
ok, ik dacht dat dit redelijk snel moest gaan omdat de data geen afstand af hoeft te leggen naar een andere schijf

maar dat klopt dus niet :P

...less is more

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:03
Je zou kunnen overwegen het te knippen. ;)

• Tommy_G
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-02 09:04
Nee, omdat je 2 partities hebt wordt de data toch fysiek (als dat woord in deze context juist gebruikt is) kopieert.

Alle data wordt dus uitgelezen en tegelijkertijd op de andere partitie weggeschreven. Hierdoor duurt 10GiB dus zolang.
The Realone schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 14:29:
Dit heeft geen nut, aangezien de data dan nog steeds van partitie A gelezen wordt en naar partitie B geschreven wordt.

Een oplossing is om een tweede schijf te kopen en dan van Schijf 1 partitie X naar Schijf 2 partitie Y te kopieren. Dan hoeft 1 schijf alleen maar te lezen en de andere schijf alleen maar te schrijven. Dan zul je wel een merkbare snelheidswinst halen.

[ Voor 53% gewijzigd door Tommy_G op 04-12-2007 14:33 ]

• funk-e
The Realone schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 14:29:
das een foutje in de ts,
ik knip eerst de files
daarna plak ik ze op de andere partitie :)

...less is more

• funk-e
ik lees net: [Vista] Traag kopiëren, opgelost?
Zou dit ook kunnen helpen?

ook niet vermeld in de ts dat ik onder vista werk...

[ Voor 22% gewijzigd door funk-e op 04-12-2007 16:28 ]

...less is more

• Rowdy.nl
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-01 14:40

Rowdy.nl

Koekje d'r bij?

funk-e schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 16:28:
ik lees net: [Vista] Traag kopiëren, opgelost?
Zou dit ook kunnen helpen?

ook niet vermeld in de ts dat ik onder vista werk...
Nop, je blijft van partitie naar partitie kopiëren. Dus in principe van schijf naar schijf. Dat is jouw geval fisiek dezelfde schijf en zal dus nooit sneller worden in deze situatie.

Je moet het zo zien, je deelt je schijf op in twee partities. De eerste helft van de sectors op die schijf is van partitie a en de tweede helft van b. Wil je binnen een partitie knippen/plakken volstaat het systeem door gewoon een wijziging in je filesystem. Fisiek blijft de data op dezelfde sectoren staan.
Kopiëer je echter naar die tweede partitie moet je systeem wel naar andere sectoren gaan kopiëren, omdat die sectoren waar het nu staat bij een andere partitie horen. Je data zal dus eerst gelezen worden, gebuffert worden en vervolgens weggeschreven worden op dezelfde schijf. :)

[ Voor 0% gewijzigd door Rowdy.nl op 04-12-2007 16:35 . Reden: Dikke vingers, typo's :+ ]

Rowdy.nl - X++ by day. C# by night. I drink coffee in the morning and beer in the evening.

Pagina: 1