3x DDR memory op een AMD 939 A8N-SLI mobo

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TimmyT
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-11-2025
Beste tweakers,

Op dit moment heb ik 2x DDR 512 geheugen op mijn mobo zitten.
Nu is dit te weinig aan het worden en wil ik upgraden.
Ik weet dat DDR2 niet past om dit 939 mobo(damn!).

Dus ik wil gewoon 1x DDR1 1024mb kopen en erbij zitten. (die overigens veel duurder zijn dan de DDR2 , vraag me niet waarom... :( )

Maar nu komt de vraag:

Kan dit dit mobo werken met 3x DDR1 modules (van verschillende hoeveelheden en telt hij dit bij elkaar op)?

Of moet ik er meteen 2 kopen. Single memory wordt wel ondersteund maar geldt dit ook voor 3 memory modules? ;)

grz
Timmyt

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-05 09:44
Het kan wel maar dan heb je geen dual channel meer. Ik weet overigens niet of de performance van dual channel nou zo interessant is eigenlijk.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:33

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Je hebt 4 slots om vol te gooien met geheugen. Ik zou gewoon 2 x 1GB er bij gooien en op dualchannel laten draaien. Hou wel rekening mee dat het snellere geheugen op de snelheid zal draaien van het langzamere geheugen. Zie verder de RAM FAQ voor je vragen (staat alles netjes uitgelegd).

Wauw, een sig!

Verwijderd

2 oude eruitpleuren en 2X 1 GB erin gooien...

Wat je moet onthouden is dat je binnen 8 dagen altijd je geld terug kan vragen... Dus uitproberen kan altijd!!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
je zou die 8 dagen geld terug beter gebruiken om 1x 1GB te ruilen voor 2x 512 oid :P

404 Signature not found

• William/Ax3
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-05 23:39

William/Ax3

We are Starstuff

Weet niet of het bij dit bordje ook zo is maar bij mijn s939 bordje is het als volgt:
2 bankjes in dual channel ->400mhz
4 bankjes in dual channel ->333mhz

Kijk even in je handleiding of dit ook bij jou is. Gewoon een tip denk het namelijk wel.
_the_crow_ schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 15:25:
Dat ligt aan de processor en niet aan het moederbord. Zie ook RAM FAQ: Compatibiliteit
[...]
edit:
Ach, vanaf E-revisie. Was ergens te verwachten... ;)
Oow ok mybad dan is het intressant om er is een iets snellere cpu erin te rammen voor paar tientjes :). Mobo boekje is beetje ermm erg oud :).

[ Voor 50% gewijzigd door William/Ax3 op 04-12-2007 15:51 ]

|WOW Daggerspine | Troll Hunter Axejess |

• TimmyT
Cool thx voor de snelle reply's.

Ik heb al in mijn handleiding gekeken en ook op internet gezocht. Maar ik vond nergens of er ook 3 memory modules op mijn mobo paste.

Ik wil er ook best 2 gb er in zetten alleen vind ik de prijzen nog te hoog. Gemiddeld toch zo'n €120,- (Waar is de tijd gebleven dat een simmetje nog de helft van de prijs was :'( net zoals ddr2)
Of zou de onderstaande sim ook passen. Het is ddr1 geheugen en 184 pins? Anders bestel ik deze eerst 1 en kijk ik of dit goed gaat.

pricewatch: Kingston ValueRAM KVR400X64C3A/1G

42 Kingston ValueRAM KVR400X64C3A/1G 1GB 1x1GB PC-3200 3 Beoordeling: geen € 32,54

• Bene
  • Laatst online: 21-05 21:20

Bene

list incomprehension

Ik weet uit ervaring dat er in de gigabyte nforce4-SLI moederborden geen drie geheugenrepen passen, buiten dat het in de handleiding stond wil de machine gewoonweg niet booten. En ik weet ook uit ervaring dat je voor geheugen heel wat meer kwijt ben dan die 32 euro uit de pricewatch - de "goedkopere" winkels hebben die Kingston reep niet meer op voorraad en krijgen deze naar waarschijnlijkheid ook niet meer binnen.

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Ik kan uit ervaring zeggen dat 3 dimmetjes gaat werken. Het is alleen verstandiger om 2 of 4 dimmetjes te draaien. Dit in verband met dualchannel. Het geeft niet altijd een even grote snelheidswinst, maar als je kán kiezen, zou ik gewoon voor een even aantal reepjes gaan.
William/Ax3 schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 14:42:
Weet niet of het bij dit bordje ook zo is maar bij mijn s939 bordje is het als volgt:

Kijk even in je handleiding of dit ook bij jou is. Gewoon een tip denk het namelijk wel.
Dat ligt aan de processor en niet aan het moederbord. Zie ook RAM FAQ: Compatibiliteit
Bene schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 15:23:
Ik weet uit ervaring dat er in de gigabyte nforce4-SLI moederborden geen drie geheugenrepen passen, buiten dat het in de handleiding stond wil de machine gewoonweg niet booten. En ik weet ook uit ervaring dat je voor geheugen heel wat meer kwijt ben dan die 32 euro uit de pricewatch - de "goedkopere" winkels hebben die Kingston reep niet meer op voorraad en krijgen deze naar waarschijnlijkheid ook niet meer binnen.
Ik heb een ASUS A8N-SLI Deluxe en die boot gewoon met 3 reepjes. Of het verstandig is, is een tweede natuurlijk. Ik heb zelf dan ook 2 dimmetjes. ;)

edit:
Ach, vanaf E-revisie. Was ergens te verwachten... ;)

[ Voor 31% gewijzigd door _the_crow_ op 04-12-2007 15:40 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:16
In principe zou het gewoon moeten werken, als je nu 2 x 512 hebt en er 1 x 1024 bij prikt zou je zelfs met drie dimmen in dual-channel moeten kunnen draaien.

• Bene

Bene

list incomprehension

Ome Google gevraagd: je hebt gelijk - vanaf E rev CPU's (Venice etcetera) worden 3 dimms ondersteund.

(hoewel het expliciet in mijn handleiding staat, maar die is nog pre-Venice en omstreken)

[ Voor 42% gewijzigd door Bene op 04-12-2007 15:33 ]

• TimmyT
Bene schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 15:23:
Oke thx voor deze snelle informatie. Dus ik kan er ook van uit gaan dat het geheugen van € 32 ook in mijn systeem past.. Dan ga ik die 1 bestellen (of misschien wel 2 ;) ).. dat is dan nog wel te betalen...^^

• Bene

Bene

list incomprehension

Ja en nee. Alleen als je een revisie E chip op later hebt. Mocht dat je helemaal niets zeggen: start CPU-z (google). Als er een "clawhammer", "newcastle" of "winchester" genoemd wordt kan het niet. Als er een "venice", "san diego", "manchester" of "toledo" staat kan het wel.

En als je nog ergens onder de 50 euro een 1 gb stick DDR kan vinden hoor ik het ook graag - ze lijken nagenoeg uitverkocht bij goedkope winkels.

Verwijderd

Waar je in ieder geval van te voren op kan letten, is dat alle 4 modules dezelfde "density" hebben.
Dus OF alle 4 met chips op 1 zijde van de module OF alle 4 met chips op beide zijden van de geheugen module.

Met Kingston ValueRAM DDR400 heb ik >1 jaar op DDR400 Dual Channel gedraaid samen met PRE RevE. Het gaat erom dat "Pre RevE" met "AUTO" in BIOS ook met DDR400 modules naar 333 gaat. Handmatig kan je altijd op DDR400 zetten. Later met switch met vrouw's PC en vervolgens RevE Athlon64 ging geheugen idd automatisch naar 400.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2007 23:25 ]

Verwijderd

Nielson schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 15:30:
In principe zou het gewoon moeten werken, als je nu 2 x 512 hebt en er 1 x 1024 bij prikt zou je zelfs met drie dimmen in dual-channel moeten kunnen draaien.
Gast goed kan dat! Dual channel met verschillend geheugen 8)7

en 3 dimm'tjes aan geheugen kunnen er gewoon in en het maakt niet uit welke grootte ze alle 3 hebben.

Dual channel zorgt voor bijvoorbeeld in games afentoe een prestatiewinst zo tussen de 5 á 10 procent.

Of tewel heb je geld genoeg ga dan gewoon voor 2 X 1 GB(wat te krijgen is voor 100 euro of minder ongeveer) en heb je t er niet voor over kies dan voor gewoon 1 GB erbij.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2007 01:00 ]

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Verwijderd schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 23:19:
Waar je in ieder geval van te voren op kan letten, is dat alle 4 modules dezelfde "density" hebben.
Dus OF alle 4 met chips op 1 zijde van de module OF alle 4 met chips op beide zijden van de geheugen module.
Single- en doublesided gaat verder dan 'de zijden' met chips tellen. ;)
Helaas gaat dat sowieso hier niet werken. Dus dat kan ik echt afraden om te doen.

Ga gewoon voor 4dimmetjes totaal (mits je een E-revisie hebt). Heb je geen gezeur over prestatieverlies en je hebt toch genoeg geheugen. Ik zie het probleem niet.

[ Voor 39% gewijzigd door _the_crow_ op 05-12-2007 10:28 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat is alleen de NF2 die dat kan. Zie ook RAM FAQ (vanaf de NF3, die voor de A64 is gemaakt heeft het ding geen geheugencontroller meer).

Verwijderd

[...]

Oow ok mybad dan is het intressant om er is een iets snellere cpu erin te rammen voor paar tientjes :). Mobo boekje is beetje ermm erg oud :).
ik heb zelf de A8N-SLI Premium en heb 4x 512 DDR400 erin. Boot standaard @400 in dual channel. Dus bij de A8N series zal dit niet zo'n probleem zijn.

• Nielson
  • Laatst online: 23:16
Terw_Dan schreef op woensdag 05 december 2007 @ 10:38:
[...]

Dat is alleen de NF2 die dat kan. Zie ook RAM FAQ (vanaf de NF3, die voor de A64 is gemaakt heeft het ding geen geheugencontroller meer).
I stand corrected, had echt in de kop dat 939/AM2 't ook konden, geen idee hoe ik daar bij kom.

• guido09
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-12-2025

Snellere cpu gaat niet lukken denk ik, check de pricewatch maar.
4800+ is zo ongeveer de snelste voor s939. Of je moet voor een belachelijke 700 euro een FX60 willen kopen..

been there, done that, bought the T-shirt

Verwijderd

guido09 schreef op woensdag 05 december 2007 @ 15:22:
[...]

Snellere cpu gaat niet lukken denk ik, check de pricewatch maar.
4800+ is zo ongeveer de snelste voor s939. Of je moet voor een belachelijke 700 euro een FX60 willen kopen..
Of een leuke Opteron kopen en die een stukkie overclocken :9
Pagina: 1