Denk terug (recursief).Seesar schreef op vrijdag 21 december 2007 @ 17:44:
[...]
ik snap het nog niet helemaal, want mijn vraag anders verwoordt: hoe weet de 5e dwerg dat hij bij de witte hoeden hoort en niet bij de zwarte.
D.w.z. dat die groep van 4 net zo goed komt op dagen omdat zij stuk voor stuk 4 witte zien. D.w.z. ik nog niet zie hoe je als individueel kunt conluderen dat je niet de zoveelste zwarte bent ipv ook deel uitmaakt van de witte.
Die andere hebben dezelfde problemen dus zullen ze niet thuis blijven: zij zien 4 andere witte maar weten van zichzelf niet omdat ze zich zelf niet kunnen wegstrepen want ze weten niet wat hun eigen kleur is.......
nog een keer anders gezegd:
bij 5 of 4 afwijkende hoeden (stel 4 wite hoeden) witte de dwergen onderling niet tussen wie de beredenatie speelt: elk individu weet niet dat hijh deel uit maakt van de groep en dus conlcusies moet trekken of juist gewoon bij de grote groep hoort.
Als je niet weet dat je bij de groep hoort, omdat je denkt dat het tussen de andere 3 speelt die je ziet met witte hoeden dan kan er weinig geconcludeert worden lijkt me.
Situatie 1)
De uitleg begint bij één dwerg met een afwijkende kleur hoed. Zelf weet hij niet welke kleur hoed hij opheeft, maar omdat niemand anders een afwijkende kleur hoed heeft, concludeert hij dat hij dat wel moet zijn en blijft de volgende dag thuis. Dat is eenvoudig nietwaar?
Situatie 2)
Nu zijn er twee dwergen met een afwijkende kleur hoed. Die weten hoe het werkt als er maar één dwerg is met een afwijkende kleur hoed; die komt dan de volgende dag niet meer naar de heks. Als die dwerg er de volgende dag wel gewoon is, dan heeft hij ook een afwijkende kleur hoed gezien. Bij de eerste dwerg. Nu weet die dwerg ook dat hij een afwijkende kleur hoed heeft.
Deze gedachte komt bij beide dwergen op. Dus blijven ze allebei thuis.
Neem nu een derde dwerg, die niet weet of hij nu een afwijkende kleur hoed heeft of niet. Hij weet in ieder geval dat er twee dwergen zijn met een afwijkende kleur hoed. De vraag is nu of hij de derde is. Daarom gaat hij nadenken over wat die andere twee dwergen zullen denken. Dat staat hierboven.
Hij gaat zelf natuurlijk wel naar de heks want hij weet zelf nog niet welke kleur hoed hij heeft. Nu zijn er twee mogelijkheden.
a) de twee dwergen zijn er niet, dan is het voor hem duidelijk: er is sprake van situatie 2) dus twee dwergen met een afwijkende kleur hoed en hij heeft zelf een normale kleur hoed
b) de twee dwergen zijn er wel, ook dan is het voor hem duidelijk: er is geen sprake van situatie 1) en ook niet van situatie 2) dus moet er wel een derde dwerg zijn met een afwijkende kleur hoed, dat is hijzelf! Hijzelf en de twee andere dwergen hebben alledrie exact dezelfde redenatie afzonderlijk van elkaar gehad.
Apparticle SharePoint | Apps | Articles