Processor Jungle

Pagina: 1
Acties:
  • 246 views sinds 30-01-2008

• safraan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-02-2016
Dag iedereen,

Ik ben bezig met de aankoop van een laptop bij Dell. Ik begrijp een heel klein beetje van computer hardware om zelf mijn keuzes te maken, maar als ik van iets niets meer snap dan is het van processors en grafische kaarten. Het is ook echt heel moeilijk daar op internet begrijpbare en overzichtelijke reviews of vergelijkingen van te vinden.

Ik heb op deze site ook al een beetje rondgeneusd maar niet altijd iets gevonden. Ik zou van de volgende processors graag willen weten welke de krachtigste is:

- Intel Core™2 Duo Processor T5270 (1,40 GHz, 2 MB L2-cache, 800 MHz)
- Intel Pentium Dual Core T2080 (1.3 Ghz, 533 MHz, 1 MB L2 Cache)
- AMD Turion 64 X2 TL-58
- AMD Turion 64 X2 TL-60

Kan je die rangschikken van minst sterk (boven) naar sterkst (onder)?

Is er een gigantisch verschil in kracht van de verschillende types en merken hier, of is dat eerder miniem?

Hoe beoordeel ik de specificaties? Is een hoge MB cache het belangrijkste of de hoeveelheid GHz?

Vallen de verschillende merken met elkaar te vergelijken op basis van deze specificaties of gaat dat zo niet op? Bv; AMD en Intel processor, beiden 2MB cache en 1,8 GHz maar toch niet even krachtig?

Welke zijn er hier geschikt of niet geschikt om de nieuwste zware 3d games te spelen?
Welke zijn er hier geschikt of niet geschikt om oudere minder zware 3d games te spelen?
Zijn ze allen geschikt om standaard games te spelen?

Bedankt

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Zo'n rangschikking kun je vinden in benchmarks, hiervoor is de PMG FAQ aanwezig.
safraan schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 15:39:
Welke zijn er hier geschikt of niet geschikt om de nieuwste zware 3d games te spelen?
Welke zijn er hier geschikt of niet geschikt om oudere minder zware 3d games te spelen?
Zijn ze allen geschikt om standaard games te spelen?
De processor is niet het enige wat telt, zeker bij games. De videokaart is belangrijker. Kijk gewoon bij de games wat ze aanbevelen, en zoek dan met benchmarks op welke processor daarmee vergelijkbaar is. Gewoon zelf aan de slag gaan :)

[ Voor 74% gewijzigd door gambieter op 01-12-2007 15:43 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• safraan
ok, dat was mn volgende vraag. Sorry als ik eventueel een overbodige topic zou gestart hebben, maar de meeste aanbiedingen daar bij Dell lopen to 4 december en ik heb nog een hoop vragen die ik moet zien op te lossen. Ik ben een beetje gestressd denk ik

• safraan
ja grafische kaarten daarven heb ik hier ook een klein lijstje liggen waartussen ik zal moeten kiezen en ik weet niet hoe. Bij enkele staan er enkele specs bij zoals 256 MB dit of dat, of 128 MB dit of dat..

Ik had al ergens gelezen dat die 256 goed is voor zware games, die 128 is een middenmoot. Kan je die 128 dan toch ook nog beter werk laten leveren als je een snellere processor hebt of hoe staat dat met elkaar in verhouding?

Verwijderd

Persoonlijk zou ik bij een andere winkel dan dell bestelen ( bijvoorbeeld alternate, of azerty).
Want daar krijg je beter hardware voor hetzelfde geld.( moet je het wel zelf samenstellen maar je kan ook kijken naar de best buy guides).

• martijn00
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-05 11:51
Ik zou als ik jou was geen dell kopen want de kwaliteit en de service zijn daar slecht. Ik denk dat je het beste een Sony ofzo kunt kopen, of een zelf bouw ding(BTO enz.) dan krijg je meer waar voor je geld.

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:03
Kijk eens hier: http://www23.tomshardware...=701&model2=704&chart=274
En kijk ook even bij de andere benchmarks.

[ Voor 0% gewijzigd door Malantur op 01-12-2007 15:52 . Reden: typo ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Ten eerste; stop alsjeblieft met het kijken naar hoeveelheden cache/geheugen en klokfrequenties, want de hoeveelheid cache zegt niets over de snelheid van de processor, evenmin als de klokfrequentie. Bij een videokaart zegt de hoeveelheid geheugen ook eigenlijk 0,0 omdat je ook naar een héle hoop andere dingen moet kijken zoals shaders (en als je verder gaat kijken ook weer naar kleinere dingen als ROP's). Omdat je uit de specs de prestaties niet af kunt leiden kun je het best naar benchmarks zoeken op Tomshardware of met google.

Ten tweede, 256MB is tegenwoordig de middenmoot voor videokaarten, de meeste games redden het daar tegenwoordig zelfs niet eens meer mee. 500+ MB is meer de high-end, maar dan weer; de hoeveelheid geheugen zegt niets over de kaart. Een 1GB kaart is meestal amper sneller dan een 512MB kaart.

Ten derde, de Edit knop rechtsbovenin zit er niet voor niets, dan hoef je geen dubble-post te maken.

• safraan
die tom's hardware dat ziet er wel super uit, naar zoiets was ik op zoek. Hopelijk staan de processors die ik hier heb staan er ook op

Ik wist niet dat je laptops zo zelf kon samenstellen? Fijn.

Dell niet goed? Ik lees toch bijna overal goede reviews? En is het ook niet zo dat als je zelf zomaar wat componenten bijeen kiest het kan zijn dat die helemaal niet goed "bij elkaar passen". Is dat bij Dell niet meer getest en getweaked?

ik ga zeker ook eens bij altenate en azerty kijken

• Avalaxy
safraan schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 15:59:
Nee, dat kan praktisch ook niet. Je zit nu waarschijnlijk naar Desktop CPU's te kijken ;) Maar misschien vind je er wel wat mobile dingen, en anders kun je de site onthouden mocht je nog eens een CPU nodig hebben. In ieder geval kun je wel soortgelijke benchmarks vinden met google, en aan de hand daarvan een laptop kiezen die zowel een processor als videokaart heeft die aan jouw verwachtingen voldoet.

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:03
Men vriend heeft net ook een Dell laten samenstellen. Voorlopig nog geen klachten gehoord van hem.
Wel oppassen met de nieuwe grafische kaarten, hij heeft wel problemen met de drivers van de mobile 8600 (GTS?)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
martijn00 schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 15:50:
Ik zou als ik jou was geen dell kopen want de kwaliteit en de service zijn daar slecht. Ik denk dat je het beste een Sony ofzo kunt kopen, of een zelf bouw ding(BTO enz.) dan krijg je meer waar voor je geld.
Kwaliteit slecht ? Graag facts met onderbouwing.. ik heb heel wat laptops gehad maar mijn Dell's zijn een van de weinigen die me nog nooit in de steek hebben gelaten.
Daarnaast service is altijd een persoonlijke ervaring, en ik heb alleen nog maar goede ervaringen met Dell.
Ikzelf zal altijd een dell laptop komen, nooit een ander merk. Desktop is een heel ander verhaal.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

safraan schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 15:59:
Dat kan prima hoor. Jewel kan het, en MSI is ook prima zelf samen te stellen. De laatste is op alb-computer.de vrij goedkoop te vinden en praktisch ieder onderdeel kun je zelf kiezen.

• Avalaxy
DukeBox schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 17:33:
[...]

Kwaliteit slecht ? Graag facts met onderbouwing.. ik heb heel wat laptops gehad maar mijn Dell's zijn een van de weinigen die me nog nooit in de steek hebben gelaten.
Daarnaast service is altijd een persoonlijke ervaring, en ik heb alleen nog maar goede ervaringen met Dell.
Ikzelf zal altijd een dell laptop komen, nooit een ander merk. Desktop is een heel ander verhaal.
Waarschijnlijk doelt hij op het feit dat je een hoop troep-programma's en spyware pre-installed krijgt, en dat de hardware ook nog eens sterk overpriced is.

• safraan
ik weet niet hoe het anders zit bij Dell, maar wat er nu allemaal aangeboden wordt lijkt me toch spotgoedkoop. Hier zit ik momenteel mn hoofd op te breken:

Inspiron 1501
- 15, 4 inch mat breedbeeldscherm
- Vista Home Premium
- 120 G HD (5400 rpm)
- AMD Turion 64X2 TL-58 CPU
- 256 MB Ati Radeon Xpress 1150 HyperMemory
- 9 cell batterij
-------> 759 EUR all-in (BTW, verzendkosten)

Inspiron 1521
- 15,4 inch mat breedbeeldscherm
- Vista Home premium
- 120 G HD (7200 rpm)
- AMD Turion 64 X2 TL-58 CPU
- Ati Radeon Xpress 1270 HyperMemory grafische kaart
- 9 cell batterij
-------> 758 EUR all-in (BTW, verzendkosten)

Inspiron 6400
- Vista Home premium
- 100 G HD (7200 rpm)
- Intel Pentium Dual Core T2080 (1.3 Ghz, 533 MHz, 1 MB L2 Cache)
- Intel Media Accelerator 950 - graphics tot 256 MB
- 6 cell batterij
-------> 738 EUR all-in (BTW, verzendkosten)

Vostro 1500
- Vista Business
- 120 G HD (7200 rpm)
- Intel Core2 Duo Processor T5270 (1,40 GHz, 2 MB L2-cache, 800 MHz)
- 128 MB nVidia GeForce 8400M GS
- 6 cell batterij
-------> 803 EUR all-in (BTW, verzendkosten)

Vostro 1700
- 17 inch mat breedbeeldscherm
- Vista Business
- 120 G HD (7200 rpm)
- Intel Core2 Duo Processor T5270 (1,40 GHz, 2 MB L2-cache, 800 MHz)
- 128 MB nVidia GeForce 8400M GS
- 6 cell batterij
-------> 810 EUR all-in (BTW, verzendkosten)

Vostro 1000
- Vista Business
- 120 G HD (7200 rpm)
- AMD Turion 64 X2 TL-60 CPU
- Ati Radeon Xpress 1150 HyperMemory grafische kaart
- 6 cell batterij
-------> 658 EUR all-in (BTW, verzendkosten)

Ze hebben ook allen:
- 2 G Ram
- DVD writer
- netwerkkaart
- modem en adapter

• Avalaxy
Als je er ook nog op wilt gamen zijn geen van die laptops eigenlijk een goede keus. Om een klein beetje te kunnen gamen moet je toch wel een 7600GT/8600GT of x1650/HD2600 hebben.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
netjes dat ze bij de meesta al standaard een 7200 rpm disk doen.. dat merk je zeker wel in de overall performance.

• safraan
Zoal je ziet bij de eertse 2: Zij schillen 1 EUR.

De 1521 heeft een snellere HD, de 1501 heeft (denk ik) een betere grafische kaart?

• safraan
en die Vostro 1700 heeft een 17 inch scherm terwijl de Vostro 1500 een 15 inch scherm heeft. Voor de rest zijn ze krek hetzelfde. De 1700 kost wel maar 7 EUR meer. Rare jongens daar bij Dell

• Avalaxy
safraan schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 18:22:

de 1501 heeft (denk ik) een betere grafische kaart?
Waardoor denk je dat? Die dingen zijn allemaal integrated en maken gebruik Turbocache/Hypermemory wat een mooie marketing term is voor het swappen van dedicated videogeheugen naar het werkgeheugen, wat een factor 10 ofzo trager is.

En zoals ik eerder zei; gebruik die edit knop eens.

[ Voor 6% gewijzigd door Avalaxy op 01-12-2007 18:27 ]

• safraan
En gamen, ja ik weet het niet goed. Ik heb eigenlijk nooit gegamed en dus neem ik aan dat ik met games van 2 jaar geleden (en wat toen als zeer zware games beschouwd werden) me op deze tops wel kan amuseren?

Ik zal niet vergeten te editen volgende keer. beloofd

[ Voor 12% gewijzigd door safraan op 01-12-2007 18:30 ]

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-05 13:59
^^ inderdaad: geen van de laptops die jij noemt hebben een goede videokaart voor games. De "minst slechte" videokaart uit het rijtje is de geforce 8400, de overigen zijn zogenaamde "on board" videokaarten en zullen zelfs met oude games moeite hebben.

Tip 1: ga eens op zoek naar een laptop met een Geforce go 7600 GT, die moet in jouw prijsklasse wel te vinden zijn en biedt echt veruit de beste prijs/prestatieverhouding (in die prijsklasse).

Tip 2: vergeet Windows Vista, op Windows XP draaien je games significant sneller. Het enige "voordeel" aan Vista is directx 10 en dat is in jouw geval waardeloos omdat huidige laptop-videokaarten sowieso niet krachtig genoeg zijn daarvoor.

• safraan
Ik ga eens zoeken achter die 7600 GT.

Als ik niets beter vind dan ga ik voor die Vostro 1700 gaan denk ik. Redelijke grafische kaart en krachtige processor neem ik aan. Maar vooral dat 17 inch scherm!!

Of misschien zitten er addertjes onder het gras. Ik las een review dat het scherm niet al te best was:
http://veniors.web-log.nl...7/09/review_dell_vos.html

Ook kan ik me moeilijk een idee maken van de grootte van het scherm, mischien is het wel TE groot. Iemand hier dat met een 17 inch laptop werkt? Ik neem aan dat ik bij de laptop toch dichter met mn neus op het scherm ga zitten dan bij mn desktop.

En is het nog wel handig als je er bijvoorbeeld mee in de sofa kruipt en hem op je schoot houdt?

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-05 11:54

VisionMaster

Security!

Als ik van die goedkope laptops, waarvan ik 1 of 2 duurdere onderdelen zie (bijv. voldoende geheugen, Core 2 Duo, grote harddisk), dan heb ik altijd wel zoiets als "what's the catch...", waar zit die adder!

Ik wilde er nog even aan toevoegen dat er twee jaar terug toch zeker wel spellen zijn te verzinnen die niet op al deze genoemde laptops vloeiend zullen lopen, mits je de laagste gedetailleerde instellingen zou gebruiken.
Ook de Geforce serie die hier staat is de enige die niet geintegreerd geheugen gebruikt, maar het staat onder aan de ladder qua performace in de 8 serie van gforce.

edit:
Ik ben zelf altijd wel tevreden geweest met de Dell 1920x1200 laptop schermen. De reviewer van jou link heeft "1440 x 900 pixels zonder truelife". Wellicht is er eenverschil in het type flatpanel in de laptops.

[ Voor 15% gewijzigd door VisionMaster op 01-12-2007 19:08 ]

I've visited the Mothership @ Cupertino

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

@TS: als je de zoekfunctie van het forum eens gebruikt, er staan ontzettend veel ervaringen met allerlei laptops, schermgroottes etc op het forum. Het is niet zo zinvol om hier het wiel opnieuw proberen uit te vinden :) .

Zie een dergelijke zoekactie. Dan krijg je bijvoorbeeld [Ervaringen] Dell Inspiron 1520 en Vostro 1500.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• safraan
Gambieter, daar was ik ondertussen al beland. Bedankt voor de tip toch

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:42
Mooi. Overigens, we zijn hier niet om te helpen bij de keuze van welk systeem. Kijk, mocht er nu een bijzonder specifieke vraag zijn, soit. Maar dit is in feite het zoveelste algemene 'Wat moet ik nemen?' topic waarbij je op de sites van de fabrikanten kunt zien welke cpu het snelst is en welke het langzaamst. Dit soort topics gaan dicht omdat het anders echt uit de hand loopt. Succes :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.