Toon posts:

XP stereo geluid dwingen ook de achterste boxen te gebruiken

Pagina: 1
Acties:
  • 1.231 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Asus p35-ds3p met onboard geluid en een logitech z-540 setje.
Zowel de Windows settings als de settings van de Realtek Audiomanger op 4.1 staan.

De windows geluiden komen alleen uit de voorste 2 speakers.
Windows Media Player gooit het geluid van films over de voorste 2 speakers.
Het geluid van filmpjes van youtube komt ook alleen uit de voorste 2 speakers.
Bij een enkel spel komt het geluid ook alleen uit de voorste 2 speakers.

Windows Media Player gooit het geluid van muziek over alle speakers.
Foobar gooit het geluid van muziek ook over alle speakers
De meeste spelletjes gooien ook het geluid over alle speakers.

Hoe kan dit? Is er iets mis/kapot/verkeerd ingesteld? Kan ik XP op de een of andere manier altijd dwingen gebruik te maken van alle 4 de boxen?

Ik heb al gezocht maar de meeste problemen over de achterste boxen gaan erover dat de achterste boxen helemaal niets doen.

Help?

UPDATE: DXDIAG uitgevoerd en dan het geluid getest. Al het geluid dat de software buffer gebruikt komt alleen door de voorste boxen. Al het geluid dat de hardware buffer gebruikt komt uit alle boxen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2007 00:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Niemand die hier meer verstand van heeft? :|

Verwijderd

Topicstarter
Niemand? :?

Verwijderd

Doen je achterste boxen het als je ze voren insteekt? Is er geen test beschikbaar in je Realtek software?

Verwijderd

Topicstarter
Met de achterste boxen is niets mis. Als ik het zaakje omdraai en achter -> voor aansluit en andersom dan heb ik last van precies hetzelfde. Soms doen de achterste het wel en soms doen ze het niet. Afhankelijk van wat voor soort programma ik gebruik.

Test ik het hele zootje met de realtek 'speakertest' dan doet alles het gewoon goed. Zowel voor als achter geluid en als ik op de individuele speakers klik dan hoor ik alleen die.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 14:00:
Met de achterste boxen is niets mis. Als ik het zaakje omdraai en achter -> voor aansluit en andersom dan heb ik last van precies hetzelfde. Soms doen de achterste het wel en soms doen ze het niet. Afhankelijk van wat voor soort programma ik gebruik.

Test ik het hele zootje met de realtek 'speakertest' dan doet alles het gewoon goed. Zowel voor als achter geluid en als ik op de individuele speakers klik dan hoor ik alleen die.
En als je gewoon 5.1 selecteert dan? Of Quadrafonisch? Heb je gekeken in de tabbladen van wmp? Daar kun je namelijk verschillende dingen instellen. Opties ---> Apparaten ----> Luidsprekers ---> eigenschappen.

Edit: Als het goed is heb je een stereo x2 driver nodig. Zoek of je die instellingen al hebt. En anders moet je er maar even naar googlen. :) http://www.google.nl/

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2007 14:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 14:31:
[...]
En als je gewoon 5.1 selecteert dan? Of Quadrafonisch? Heb je gekeken in de tabbladen van wmp? Daar kun je namelijk verschillende dingen instellen. Opties ---> Apparaten ----> Luidsprekers ---> eigenschappen.

Edit: Als het goed is heb je een stereo x2 driver nodig. Zoek of je die instellingen al hebt. En anders moet je er maar even naar googlen. :) http://www.google.nl/
Zowel Windows als Realtek staat al op Quadrafonisch. 5.1 selecteren doet niet veel anders dan 4.1.

Ik zal eens kijken naar die stereo x2 driver!

Bedankt voor de reacties!

Verwijderd

Topicstarter
Ai, net gezocht maar ik word er niet veel wijzer van! Een stereo driver is dus eentje die 1x stereo stuurt naar de voorste boxen en 1x stereo naar de achterste?

Ik heb als driver alleen de standaard realtek driver geinstalleerd.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 15:36:
Ai, net gezocht maar ik word er niet veel wijzer van! Een stereo driver is dus eentje die 1x stereo stuurt naar de voorste boxen en 1x stereo naar de achterste?

Ik heb als driver alleen de standaard realtek driver geinstalleerd.
[Vista] 5.1 geluid bij Creative SB Audigy SE

Zoek ook even door dit forum.

Edit: Je zegt trouwens ook niet welke windows, etc.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2007 16:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
O ja, XP PRO

Dat topic had ik al gevonden met search maar dat gaat over Vista dus daar heb ik op moment niet zo veel aan.

Ik snap er echt helemaal niets van.

Weet iemand of dit een hardware of een software error is? Of werkt alles prima en is het gewoon een kwestie van pech hebben dat sommige programma's wel alle speakers gebruiken en sommige niet?

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2007 17:33 ]

Verwijderd

Is Wmp in vista niet hetzelfde als in een upgedate xp? Of gaat daar een aap uit de mouw komen?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 17:40:
Is Wmp in vista niet hetzelfde als in een upgedate xp? Of gaat daar een aap uit de mouw komen?
Volgens mij heeft Vista een heel andere manier van hoe het geluid werkt dan XP. Aangezien ik XP heb en dat toch al jaren op de markt is hoop ik toch wel dat iemand mij kan vertellen wat er bij mij aan de hand is?

EDIT:

Ik heb dus Windows XP, de laatste drivers geïnstalleerd voor mijn moederbord, zowel in Windows als in het programma van Realtek alles op 4 speakers gezet.

Ik heb de front audio aangesloten met behulp van de groene connector en de rear audio aangesloten met behulp van de zwarte connector. Ik heb even getest maar het maakt niet uit waar ik die connectoren in duw zolang ik bij het realtek programma maar aangeef wat waar in zit.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2007 19:17 ]

Verwijderd

Ik moet je wel zeggen. Dit is een normaal fenomeen!

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:19
Stereogeluid zal altijd maar uit de voorste twee speakers komen, tenzij je in het betreffende muziekprogramma instelt dat je stereo x2 wilt gebruiken. Het is dus volstrekt normaal dat jij je windows geluiden enzo alleen via die speakers hoort.

De achterste speakers zijn voor surroundeffecten, die je tegenkomt in films (AC3/DTS) of in games. De films die jij afspeelt op de computer zijn dus denk ik gewoon geen retail DVD's om het zo maar te zeggen, en hebben dan denk ik ook geen AC3/DTS spoor, maar een stereospoor. Daarom hoor je de films alleen door de voorste twee speakers. Ik zou dus zeggen probeer even een DVD waarvan je zeker weet dat er een AC3/DTS spoor aanwezig is (staat op 't doosje) en luister dan nog eens. En dan niet op 1 moment, maar echt een tijdje blijven luisteren. De achterste speakers hoeven namelijk echt niet veel gebruikt te worden.

Over de games: sommige games zullen surround ondersteunen (dwz als iemand bijvoorbeeld achter je loopt, je die voetstappen ook door je achterste speakers hoort) en andere niet. Dat verklaart ook waarom een enkel spelletje alleen de voorste speakers benut.

Dus pas als je zeker weet dat je surroundmateriaal afspeelt, en nog steeds niets door de achterste speakers hoort, kan er iets fout zijn in de instellingen oid. Maar daar zou ik niet te snel van uit gaan.

Verwijderd

Topicstarter
FreddyFish schreef op woensdag 05 december 2007 @ 00:05:
Stereogeluid zal altijd maar uit de voorste twee speakers komen, tenzij je in het betreffende muziekprogramma instelt dat je stereo x2 wilt gebruiken. Het is dus volstrekt normaal dat jij je windows geluiden enzo alleen via die speakers hoort.

De achterste speakers zijn voor surroundeffecten, die je tegenkomt in films (AC3/DTS) of in games. De films die jij afspeelt op de computer zijn dus denk ik gewoon geen retail DVD's om het zo maar te zeggen, en hebben dan denk ik ook geen AC3/DTS spoor, maar een stereospoor. Daarom hoor je de films alleen door de voorste twee speakers. Ik zou dus zeggen probeer even een DVD waarvan je zeker weet dat er een AC3/DTS spoor aanwezig is (staat op 't doosje) en luister dan nog eens. En dan niet op 1 moment, maar echt een tijdje blijven luisteren. De achterste speakers hoeven namelijk echt niet veel gebruikt te worden.

Over de games: sommige games zullen surround ondersteunen (dwz als iemand bijvoorbeeld achter je loopt, je die voetstappen ook door je achterste speakers hoort) en andere niet. Dat verklaart ook waarom een enkel spelletje alleen de voorste speakers benut.

Dus pas als je zeker weet dat je surroundmateriaal afspeelt, en nog steeds niets door de achterste speakers hoort, kan er iets fout zijn in de instellingen oid. Maar daar zou ik niet te snel van uit gaan.
Hartelijk bedankt voor deze uitgebreide post! Ik heb alles even nagelopen en ik heb nu ook gewoon voor elkaar gekregen dat films via de achterste speakers gaan. Dat stond gewoon niet goed ingesteld in de AC3/DTS filters die er op mijn pc stonden geïnstalleerd.

Daarnaast denk ik dus dat jij (en de vorige posters) gelijk hebben. Stereo alleen voor, meerkanaals ook achter. Toch een raar fenomeen als je het mij vraagt. Je gaat er tegenwoordig toch vanuit dat alles wel meerkanaals is in plaats van 2.1.

Is er ook een manier Windows stereo naar stereo x2 te forceren?

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-02 21:22

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Tsjah, ik denk dat het indruist tegen het gehele pricipe van stereo .. iedere audiofiel zal dat beamen.

Toch snap ik je wel, ik vind het soms ook wel veel mooier om helemaal IN de muziek te zitten, dan alleen die 2 speakers van voren ..

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Verwijderd

Topicstarter
ing._Buttje schreef op woensdag 05 december 2007 @ 13:55:
Tsjah, ik denk dat het indruist tegen het gehele pricipe van stereo .. iedere audiofiel zal dat beamen.

Toch snap ik je wel, ik vind het soms ook wel veel mooier om helemaal IN de muziek te zitten, dan alleen die 2 speakers van voren ..
Dat vind ik dus ook. Ik vind het ook mooier om in de muziek te zitten dan alleen de muziek uit de voorste speakers te horen. Dat er in zitten vind ik echt een meerwaarde.

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:19
Verwijderd schreef op woensdag 05 december 2007 @ 14:22:
[...]

Dat vind ik dus ook. Ik vind het ook mooier om in de muziek te zitten dan alleen de muziek uit de voorste speakers te horen. Dat er in zitten vind ik echt een meerwaarde.
Tsja, de betere stereo-speakers kunnen je ook helemaal in de muziek brengen, maar computersetjes nu eenmaal niet. Zoals eerder gezegd hoort/klopt dat ook eigenlijk niet. Wil je toch muziek door alle speakers horen, dan zul je dat in je muziekprogramma in moeten stellen. Ik weet dat in Foobar standaard de stereo x2 plugin aangezet kan worden. Kan met winamp vast ook wel, moet je misschien een plugin downloaden oid. Even googelen dus.

• salvador4
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-02 13:21
Koop een fatsoenlijke geluidskaart, daarmee kun je eenvoudig instellen dat het geluid naar alle speakers gestuurd moet worden precies wat jij wilt. Verbeterd ook nog eens de geluidskwaliteit ten op zichte van die realtek rommel.

[ Voor 27% gewijzigd door salvador4 op 05-12-2007 15:16 ]

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-02 19:56

HaterFrame

Well... Poo came out!

Hoe subtiel :+

Maar idd, een wat betere geluidskaart kan nooit geen kwaad. Al vraag ik me af of je dat verschil met dat setje horen gaat.

I am the great Cornholio!

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08-2025
salvador4 schreef op woensdag 05 december 2007 @ 15:13:
Koop een fatsoenlijke geluidskaart, daarmee kun je eenvoudig instellen dat het geluid naar alle speakers gestuurd moet worden precies wat jij wilt. Verbeterd ook nog eens de geluidskwaliteit ten op zichte van die realtek rommel.
wat een waardeloze opmerking. Is toch geen oplossing om direct iets anders aan te schaffen als het 1 niet helemaal werkt zoals je verwacht, ook al werkt het als intended. Echte tweakerts maken een geluidskaart van alufolie en een augurk!

Verwijderd

Topicstarter
FreddyFish schreef op woensdag 05 december 2007 @ 14:52:
[...]

Tsja, de betere stereo-speakers kunnen je ook helemaal in de muziek brengen, maar computersetjes nu eenmaal niet. Zoals eerder gezegd hoort/klopt dat ook eigenlijk niet. Wil je toch muziek door alle speakers horen, dan zul je dat in je muziekprogramma in moeten stellen. Ik weet dat in Foobar standaard de stereo x2 plugin aangezet kan worden. Kan met winamp vast ook wel, moet je misschien een plugin downloaden oid. Even googelen dus.
Muziek dat afgespeeld wordt via winamp en foobar werkt sowieso over alle speakers zonder dat ik daar een plug-in voor nodig heb. Volgens mij doet alles wat via de hardware buffer gaat het uit al de speakers en wat via de software buffer gaat komt alleen door de voorste speakers eruit.

Tja, een nieuwe geluidskaart met een goedkoop setje zal ook niet goed klinken, net zo min als een goed setje en een onboard kaartje. Het is mij te duur om de hele zooi te vervangen.

Verwijderd

Een paar jaar geleden heb ik zonder dat ik er erg in had ee audigy 2 zs gekocht, dat was betere kwaliteit zei men. Ik geloofde er niet zo veel van, maar toen ik hem ingeprikt had.. Echt een zee van verschil. Ik wil nooit meer terug naar onboard! :)

• salvador4
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-02 13:21
Mar2zz schreef op woensdag 05 december 2007 @ 16:59:
[...]

wat een waardeloze opmerking. Is toch geen oplossing om direct iets anders aan te schaffen als het 1 niet helemaal werkt zoals je verwacht, ook al werkt het als intended. Echte tweakerts maken een geluidskaart van alufolie en een augurk!
Wil alleen maar zeggen, bespaar je de moeite met software tweaks om het geluid alsnog naar achter te krijgen.. krijg je dat gezeur dat het in de ene app wel werkt in de andere niet, een geluidskaart heb je voor een paar tientjes, en die kwaliteit ga jij niet evenaren met je alumfolie augurken geluidskaart. En ja dat verschil merk je met je logtech whatever setje. Ik heb in de loop der jaren meerdere onboard geluidschippies getest, en de enige waar ik echt tevreden mee was was de nforce soundstorm 2 chipset. De rest was gewoon crap, ruis, slecht geluid, brakke software enz.

[ Voor 6% gewijzigd door salvador4 op 06-12-2007 12:18 ]

Pagina: 1