Toon posts:

[Vista] 5.1 geluid bij Creative SB Audigy SE

Pagina: 1
Acties:
  • 3.614 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een moederbord MSI K8T Neo met daarop o.a. onboard geluid (ALC655). Hiervoor gebruik ik onder XP de drivers van Realtek en daarbij heb ik goed geluid, ook 5.1.
Ook gebruik ik onder XP een Creative Soundblaster Live geluidskaart met nog beter geluid, ook 5.1. Ik luister veel naar muziek, zodat ik de Live daarvoor gebruik.

Ik heb nu van Windows Vista de RTM-versie geïnstalleerd, maar zowel met mijn onboard geluid als met mijn Soundblaster Live krijg ik geen 5.1 geluid. Van de Soundblaster Live is dit inmiddels bekend (geen driver-ondersteuning vanuit Creative en alleen stereo-geluid onder Vista). Van Realtek heb ik de laatste Beta-driver van Vista (61.83 van 8-11-2006) geïnstalleerd en daarbij krijg ik wel in Vista 5.1 geluid, maar bv met Winamp, foobar en de Windows Mediaspeler alleen stereo-geluid.

Ik begrijp wel dat er nog andere drivers voor mijn ALC655 gemaakt zullen worden en dat er misschien ook voor de Live nog 5.1 ondersteuning komt, maar daar gaat het mij nu niet om.

Mijn vraag is: Geeft de Creative SB Audigy SE met de Beta-driver van Creative in de Vista RTM-versie al 5.1 geluid met muziek en games ?? In dat geval kan ik afwegen om nu een Audigy te kopen of af te wachten.

In de topics over Vista heb ik daar geen antwoord op gevonden.

• Da_Hardest
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-08-2025

Da_Hardest

-= BrainB0ne =-

Ik heb hetzelfde probleem..... echt exact, zelfde moederbord als jou!

Ik heb ook hetzelfde idee gehad, om een audigy SE te kopen, dit heb ik dan ook vandaag gedaan, ik zal hem straks installeren en de resultaten hier melden :)

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-02 11:39
From: http://en.wikipedia.org/w...tibility_List#Sound_Cards
Supported Hardware:

Creative Audigy SE (Use Beta Vista drivers from Creative site) (32 Bit & 64 Bit)

• Da_Hardest

Da_Hardest

-= BrainB0ne =-

FaNtJuH schreef op woensdag 15 november 2006 @ 20:28:
From: http://en.wikipedia.org/w...tibility_List#Sound_Cards
Supported Hardware:

Creative Audigy SE (Use Beta Vista drivers from Creative site) (32 Bit & 64 Bit)
Ja, ik heb er geluid uit nu, maar nog steeds niet de gewenste 5.1... zowel met de vista beta driver als met de driver die via de windows update binnengehaald kan worden.

Er is echter verschil tussen de drivers.. bij de beta driver van de creative site kan ik wel de opstelling 5.1 in de vista speaker setup kiezen, en bij de windows update driver kan ik alleen tussen mono en stereo kiezen. Maar ondanks deze keuze blijft vista eigenwijs gewoon stereo afspelen.

Ik weet het ook even niet meer, ziet er naar uit dat het wachten is op nieuwe drivers met 5.1 ondersteuning... of zie ik iets over het hoofd?? :z

[ Voor 3% gewijzigd door Da_Hardest op 15-11-2006 21:21 ]

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-02 11:39
Kun je nagaan dat ik met een TRUST externe 5.1 USB geluidskaart gewoon 5.1 geluid krijg met de XP drivers :P Best wel lullig :P

• Da_Hardest

Da_Hardest

-= BrainB0ne =-

FaNtJuH schreef op woensdag 15 november 2006 @ 22:08:
Kun je nagaan dat ik met een TRUST externe 5.1 USB geluidskaart gewoon 5.1 geluid krijg met de XP drivers :P Best wel lullig :P
haha, dat heb je goed voor elkaar :)

mij is wel iets opgevallen, wanneer ik een DVD draai met 5.1 geluid dan speelt windows media player WEL gewoon 5.1 geluid af... met de vista beta driver geinstalleerd.

• DaRKoNe
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-11-2025
Nou.. ik krijg het maar niet voor elkaar hier.. Vista RTM..
Als ik de BETA drivers installeer voor de Audigy gebeurt er echt niks..
Ik heb nog steeds alleen de 'stereo' mogelijkheid..
Als ik echter de Live! 24bit BETA drivers installeer, dan heb ik wel een soort van 5.1
het lijkt echter alleen meer op front stereo en rear stereo..
En Windows Media Player en Winamp spelen (zo te horen) dan nog alleen op stereo..
Het klinkt nergens naar iig.. blikkerig en niet mooi vol geluid..
Pfffff... Iemand suggesties? Zit eraan te denken om gewoon een cheapass 5.1 kaartje te kopen
van Sweex.. in de hoop dat ik dan wel een beetje 5.1 geluid uit m'n speakers krijg.. :/

[ Voor 6% gewijzigd door DaRKoNe op 17-11-2006 13:54 ]

Verwijderd

hoe moet je die foobar plugin installeren?

• Tennisbal
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04-2018
Verwijderd schreef op woensdag 15 november 2006 @ 10:29:
Ik heb een moederbord MSI K8T Neo met daarop o.a. onboard geluid (ALC655). Hiervoor gebruik ik onder XP de drivers van Realtek en daarbij heb ik goed geluid, ook 5.1.
Ook gebruik ik onder XP een Creative Soundblaster Live geluidskaart met nog beter geluid, ook 5.1. Ik luister veel naar muziek, zodat ik de Live daarvoor gebruik.

Ik heb nu van Windows Vista de RTM-versie geïnstalleerd, maar zowel met mijn onboard geluid als met mijn Soundblaster Live krijg ik geen 5.1 geluid. Van de Soundblaster Live is dit inmiddels bekend (geen driver-ondersteuning vanuit Creative en alleen stereo-geluid onder Vista). Van Realtek heb ik de laatste Beta-driver van Vista (61.83 van 8-11-2006) geïnstalleerd en daarbij krijg ik wel in Vista 5.1 geluid, maar bv met Winamp, foobar en de Windows Mediaspeler alleen stereo-geluid.

Ik begrijp wel dat er nog andere drivers voor mijn ALC655 gemaakt zullen worden en dat er misschien ook voor de Live nog 5.1 ondersteuning komt, maar daar gaat het mij nu niet om.

Mijn vraag is: Geeft de Creative SB Audigy SE met de Beta-driver van Creative in de Vista RTM-versie al 5.1 geluid met muziek en games ?? In dat geval kan ik afwegen om nu een Audigy te kopen of af te wachten.

In de topics over Vista heb ik daar geen antwoord op gevonden.
hoe krijg je stereogeluid? ik krijg helemaal geen geluid. heb vista rtm 64 bit en een soundblaster live 1024 player.

ben ook aan het overwegen een audigy ofzo te kopen. ik heb een creative dtt2500 boxen set. dus een externe verdeler. welke kaart raden jullie aan? de audigy se lijkt me wel wat, maar die heeft egen digital out voor zover ik weet. ik wil niet veel pieken kwijt zijn want ik vind het eigenlijk belachelijk dat ik een nieuwe kaart moet kopen maar geod

[ Voor 10% gewijzigd door Tennisbal op 05-12-2006 17:45 ]

Verwijderd

Dat 5.1 geluid is er wel, enkel het programmaatje dat de upmix doet van Stereo -> 5.1 werkt niet/is niet bijgestoken in de Driver.

In audio console kan je normaal kiezen voor CMSS Stereo x2 of x3 (waardoor je geluid dus naar 5.1 gemixed wordt)... Dat werkt nu nog niet.

Een dvd, die WEL reeds in 5.1 is, en dus niet meer bewerkt moet worden, wordt daardoor WEL in 5.1 gespeeld.

Misschien kan iemand eens proberen Audio Console incl CMSS voor Windows XP te installeren op Windows VISTA?

• Tennisbal
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04-2018
Verwijderd schreef op woensdag 06 december 2006 @ 12:51:
Dat 5.1 geluid is er wel, enkel het programmaatje dat de upmix doet van Stereo -> 5.1 werkt niet/is niet bijgestoken in de Driver.

In audio console kan je normaal kiezen voor CMSS Stereo x2 of x3 (waardoor je geluid dus naar 5.1 gemixed wordt)... Dat werkt nu nog niet.

Een dvd, die WEL reeds in 5.1 is, en dus niet meer bewerkt moet worden, wordt daardoor WEL in 5.1 gespeeld.

Misschien kan iemand eens proberen Audio Console incl CMSS voor Windows XP te installeren op Windows VISTA?
ik heb een soundblaster live! value. onder vista 64 bit is er geen geluid uti te krijgen. bij de 32 bit echter wel. alleen met de analage uitgang (headphone nu). digital out -> boxenset werkt neit. damn. hoe los ik dit op? ook digital out aanvinken werkt niet :(

• FRoSTy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11-2025

FRoSTy

Jobbegea tot mie dea!

Same problem hier, krijg alleen maar stereo geluid uit men speakers ook al selecteer ik 5.1 in de creative audio console.

[ Voor 3% gewijzigd door FRoSTy op 06-12-2006 23:59 ]

onbereikbaar.nl

• El_Bandito
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-05-2024
http://forums.creative.co...d.id=Vista&message.id=589

De oplossing! 5.1 + EAX onder Vista! :)

[ Voor 15% gewijzigd door El_Bandito op 24-06-2007 17:15 ]

i7 2600K / Gigabyte GA-Z68x-UD3H-B3 / 8GB Corsair / ZoTac GTX570 / 60GB SSD

• tim007
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-02-2024
werkt dus niet voor mij, iemand ng een andere oplossing?

Macbook | AMD Phenom II X6 1075T | Samsung Galaxy S i9000 | Visture V10 | Lenovo Tab 2 | ZOPO ZP999

• Timosoof
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:27
Hallo Vista gebruikers

Ook ik had het probleem met de geluidsinstellingen.
Keurig netjes 5.1 speakers ingesteld en getest alles prima werkend!
Daarna met een jukebox programma (SilverJuke en MediaMonkey) muziek afgespeeld maar helaas alleen geluid uit de links en rechts boxjes, geen bas en zeker geen surround.
Na zoeken op dit forum gekomen, ook geen oplossing gevonden.
Ik gebruik een Abit IP35pro moederbord met onboard geluid, Realtek drivers.

Vandaag wel de juiste instelling gevonden!!
Bij de instellingen (links bovenin staat bij mij Realtek HD Audio Mananger) van aantal en soort speakers staan ook nog 3 instellingen die aangevinkt kunnen worden:

Luidspreker vullen.
Verwissel centrum- met subwooferuitgang.
Laagbeheer inschakelen.

Door de eerste en laatste aan te vinken kwam het geluid uit alle luidsprekers en de basbox ging ook meedoen (piece of a cake dus bij mij in elk geval).

[ Voor 17% gewijzigd door Timosoof op 25-10-2007 06:46 ]

Pagina: 1