Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Fietssnelwegen

Pagina: 1
Acties:
  • 2.264 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ik fietste vandaag met één van mijn (niet lachen) vrienden van Delft naar Den Haag op onze dagelijkse forens. We hadden gezellig bij De Winkel* een zak chips in de aanbieding gehaald en bedachten ons op het beatrixplein in Rijswijk op te peuzelen. Ergens halverwege de zak chips kwam bij m'n vriend de gedachte weer eens op van fietssnelwegen.

Hij had vernomen dat er ideeën rondzweefden om een netwerk van ongeobstrueerde fietswegen in de Randstad te maken zodat mensen hun auto zouden kunnen verruilen voor het ultieme vervoersmiddel, de fiets. Hij had enkel van het concept gehoord, dus we fantaseerden vanaf dat punt maar verder. Het is goed voor te stellen dat dit concept goed werkt - immers, een fietssnelweg zou bijvoorbeeld een ergonomische link kunnen vormen op de hele rits eindhoven-dordrecht-rotterdam-schiedam-delft-[nootdorp/pijnacker/broekpolder]-rijswijk-den haag-wassenaar-katwijk-leiden-[schiphol/haarlem]-amsterdam-muiden-almere-utrecht. En ga zo maar door ;).

We stelden voor dat zo'n fietssnelweg veel goedkoper kan worden aangelegd dan een autoweg, immers, de wegbelasting is stukken minder dus er kan goedkoper asfalt worden gebruikt. Er zal moeten worden getracht zo min mogelijk stoplichten te creëeren zodat het lekker doorfietst. Van het geld dat wordt bespaard door het (hopelijk, hopelijk) terugdringen van files door elimineren van gemaksverkeer en korte forenzenroutes en uiteraard aanschaf en onderhoud van deze lichtere wegenvorm kan worden gezorgd dat zo'n weggennetwerk uitzonderlijk goed wordt onderhouden zodat het een aantrekkelijk, rustig en vooral veilig alternatief wordt voor mensen die anders liever de auto pakken. We bedachten zelfs het idee om elke vijf kilometer een automaat neer te zetten waar je gratis water kunt tappen en tegen een kleine vergoeding dingen als een routekaart, bandenplaksetje, versnaperingen. Utopie en ideaal alom.

Ik zou wel eens willen weten wat medetweakers hiervan vinden. Zelf ben ik bevooroordeeld - ik houd van fietsen (ik kan er niet genoeg van krijgen), ik houd van de buitenlucht, ik houd van de vrijheid die het geeft. Ik ben ook zo'n geitenwollensokkenpersoon die wel eens heeft opgemerkt dat een fiets ten minste vijftig keer zuiniger is en nog vele malen meer goedkoper dan een auto. Maar dat mag niet gezegd worden, immers, de stalen ros is heilig.

Misschien kan dit idee in dit topic wat verder uitkristalliseren? Kritiek is hierbij belangrijk! Praktische aspecten! Als aanstaand ingenieur voel ik het bloed alweer opwarmen in mijn aderen van een relatief uitvoerbaar en simpel idee als dit, maar ik heb niet de input en weet al helemaal niet of er animo is voor zoiets. Ben ik gek en is dit eigenlijk een belachelijk idee, is dit topic verdoemd tot pagina 541 in de topiclisting?

*C1000 Zuidpoort, Delft

edit: Iedereen begint het een beetje erover eens te worden dat het geld veel beter in goede (aparte, geasfalteerde, obstakelloze) fietspaden kan worden gestoken, niet zozeer in een paar absoluut ideale fietspaden.

[ Voor 3% gewijzigd door mux op 08-09-2009 15:39 ]

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:17

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Tussen steden vind ik de fietspaden die langs de regionale wegen lopen goed genoeg (ik fiets vooral in Noord en Zuid Holland). Dus daar hoeven wat mij betreft niet echt fietssnelwegen bij te komen, want de huidige fietspaden buiten de bebouwde kom worden niet vreselijk vaak onderbroken.

Wat mij wel erg prettig lijkt zijn fietsringen om steden. Ik pak nu wel de fiets om vanaf mijn woning (Amsterdam-Noord) naar het noorden, oosten te fietsen en met een boogje ook langs het Amsterdam-Rijnkanaal naar het zuiden. Maar als ik aan de andere kant van Amsterdam moet zijn, of bijvoorbeeld in Haarlem/Schiphol dan pak ik snel de auto of OV omdat ik het echt HAAT om dwars door de stad te fietsen met alle stoplichten, grachtjes met klinkers, auto's, toeristen op straat etc.

Als er een fietsring ter grootte van de A10 (of iets kleiner) inclusief tunnels/bruggen bij water zou zijn, dan zou ik veel vaker de fiets pakken voor ritjes naar de andere kant van de stad.

edit: Een fietsbrug van IJburg naar Almere (daar waren plannen voor) zie ik ook erg zitten, lijkt me een grote verbetering van de bereikbaarheid van Flevoland/Overijssel.

[ Voor 7% gewijzigd door Gizz op 29-11-2007 22:44 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:57

krietjur

Where am I?

Nouw.. zo'n idee maakt meer kans van slagen als je het voorstelt op een mooie lente- of zomerdag. Op zo'n vieze, regenachtige dag als vandaag kan ik hier echt niet voor warmlopen :)

Buiten dat zie ik er zelf niet zoveel in.. voor dagelijks vervoer pak ik toch de auto.. fietsen is in mijn geval te ver. En wanneer ik voor m'n plezier ga fietsen wil ik niet over een fietssnelweg, dan wil ik juist lekker de buitenafweggetjes nemen.. :)

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
Gizz schreef op donderdag 29 november 2007 @ 22:40:
Maar als ik aan de andere kant van Amsterdam moet zijn, of bijvoorbeeld in Haarlem/Schiphol dan pak ik snel de auto of OV omdat ik het echt HAAT om dwars door de stad te fietsen met alle stoplichten, grachtjes met klinkers, auto's, toeristen op straat etc.
Smaken verschillen waarschijnlijk. Ik heb zelf jaren lang van noord gefietst naar oud-zuid en later naar Oost-watergraafsmeer, maar vond dat juist altijd heerlijk. Lekker door de stad fietsen met alle gezeligheid om je heen, en de het mooie uitzicht als je langs de grachten fietst (zeker 's ochtends als er nog een vlaag van mist in de lucht hangt, en de zon zo'n beetje half in het water schittert). Alle afwisseling van de stad maakt het juist heerlijk om te fietsen en je kunt bijna elke dag wel weer voor een andere route kiezen.

Nee, dan die ellelange ubersaaide fietspaden buiten de bebouwde kom met alleen maar dezelfde eentonigheid van vage weilanden en duffe koeien om je heen. Niet echt mijn favoriete fietspaden...

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:13

Dido

heforshe

Ik heb een tijd van R'dam zuid naar Den Haag (Leidschenveen) gefietst. Als je m'n collega's hoorde was de enige verklaring daarvoor een vroege lobotomie.

Met andere woorden: wat voor voordeel zouden dedicated fietspaden bieden boven de bestaande fietspaden die ook nu al prima bruikbaar zijn?

Voor meer dan 10km gaat er geen hond op een fiets zitten, hoe goedkoop het ook is. En ik ben bang dat de meeste filerijders meer dan 10 km afleggen.

Wat betekent mijn avatar?

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

flowerp schreef op donderdag 29 november 2007 @ 22:56:
[...]

Smaken verschillen waarschijnlijk.
Ik denk niet dat onze smaak verschilt, maar meer ons fietsgebruik :)
Voor een recreatief tochtje zijn grachten natuurlijk leuk, maar als je gewoon ergens zo snel/efficiënt/veilig mogelijk heen wilt verlang je erg naar iets anders. Vergelijk het met de snelweg, die wordt ook niet door iedereen vermeden omdat men gezellig door dorpjes wil rijden :P
Voor meer dan 10km gaat er geen hond op een fiets zitten
Inderdaad, ik ben geen hond ;)

Maar een half uurtje fietsen is toch geen probleem voor de meeste mensen? Afhankelijk van je fiets en conditie haal je zo 15 km.

[ Voor 18% gewijzigd door Gizz op 29-11-2007 23:32 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik fiets wel voor m'n werk wel eens naar Hoofddorp als ik niet kan meerijden als me pa me niet af kan zetten op m'n werk :P Is zo'n 15km en ik doe daar ongeveer 40 minuten over. Probleem is wel dat je niet zo fris meer bent dan als je met de auto gaat .. op z'n zachts gezegd.. ben er dus niet zo'n grote fan van :X

Hoe doe jij dat dan? Douchen op je werk? :P

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• flowerp
Gizz schreef op donderdag 29 november 2007 @ 23:22:
[...]
Ik denk niet dat onze smaak verschilt, maar meer ons fietsgebruik :)
Voor een recreatief tochtje zijn grachten natuurlijk leuk, maar als je gewoon ergens zo snel/efficiënt/veilig mogelijk heen wilt verlang je erg naar iets anders.
Tsja, het waren geen recreatieve ritjes hoor, maar gewoon naar m'n werk ;)

Als ik dan toch elke dag moet fietsen, dan fiets ik toch liever af en toe langs mooie grachten dan langs zo'n relatief saai fietspad buiten de bebouwde kom. Af en toe langs zo'n fietspad fietsen is geen ramp. In de zomer fietste ik wel eens naar broek in waterland en voor recreatieve ritjes (en met lekker weer) is dat wel leuk. Voor dagelijkse ritjes prefereer ik toch de afwisseling van rijden door de stad. Dat zorgt gewoon voor veel minder gevoel van sleur.

En ik kan het vergelijken, want ik woon nu tijdelijk in een klein dorpje buiten Amsterdam waarbij ik net geen 10 KM moet fietsen om bij het dichtstbijzijnde station te komen. Na enkele maanden al begint het me echt enorm de keel uit te hangen. De lol in het fietsen is er bijna helemaal af. De hele route ziet er zo'n beetje identiek uit en in plaats van dat je gewoon telkens in een groep fietsers rijdt haal ik hooguit 1 keer per 5 minuten ofzo een keertje een andere fietser in. Er is ook bijna geen enkele mogelijkheid om een andere route te kiezen want het is gewoon 1 lang fietspad.
Hoe doe jij dat dan? Douchen op je werk?
Gewoon heel luchtig kleden op de fiets (ook, of juist) met dit weer. Door de inspanning hou je jezelf wel warm en zweet je ook niet zoveel. In een rugtas kun je dan een frisse trui meenemen, die je op je werk aandoet.

[ Voor 10% gewijzigd door flowerp op 29-11-2007 23:51 ]

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

• Dido

Dido

heforshe

Gizz schreef op donderdag 29 november 2007 @ 23:22:
Maar een half uurtje fietsen is toch geen probleem voor de meeste mensen? Afhankelijk van je fiets en conditie haal je zo 15 km.
Conditie van de gemiddelde kantoorslaaf die 's ochtends op zijn luie reet in de file zit?

Die mensen doen een uur over die 15 kilometer.

Ja, lekker doorfietsen is een ander verhaal. Ik deed een uur over 28,5 km. Moest ik me wel douchen en omkleden als ik aankwam op mijn werk. Zie jij mensen in pak een uur op een fiets zitten?

En laten we optimistisch zijn. Stel dat iedereen die maximaal 15 km moet fietsen dat ook doet. Hoeveel files los je daarmee op? Ik schat erg weinig.

Ook is het concept "snelweg" pas nuttig als je er lange afstanden op rijdt. 15 Kilometer is geen lange afstand.

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Op zich is een heel groot aandeel van de files kort verkeer - tussen de 8 en 20 km - dit kan prima met de fiets worden opgelost. Persoonlijk zie ik heel erg op tegen een ritje scheveningen-broekpolder omdat de fietsroute continu wordt onderbroken, grootendeels met hobbelsteentjes is aangelegd en er duizend stoplichten (zeker in de buurt van centrum den haag) staan.

Er is toch sowieso niks tegen elke dag even lekker één à twee uur bewegen? Ik vind fietsen de ideale manier om fris op de universiteit te komen, in plaats van duf uit je auto te komen. Ik zie niet zo gauw wat de auto comfortabeler maakt, ook op dagen zoals dit. Je hebt lekker de vrijheid, je haalt even een frisse neus om daarna weer vier uur lang op je luie reet te gaan zitten. Bovendien, zonder fiets zou ik zo 30 kilo aankomen.

Voor de fiets is 15 km al een redelijke afstand (voor de meeste mensen). Zelf zie ik niet op tegen 60 km fietsen, maar de meeste mensen houden op na vijf.

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:09
ssj3gohan schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 15:41:
Op zich is een heel groot aandeel van de files kort verkeer - tussen de 8 en 20 km - dit kan prima met de fiets worden opgelost. Persoonlijk zie ik heel erg op tegen een ritje scheveningen-broekpolder omdat de fietsroute continu wordt onderbroken, grootendeels met hobbelsteentjes is aangelegd en er duizend stoplichten (zeker in de buurt van centrum den haag) staan.
Dat is bij de grotere steden op zich wel vervelend maar daar is denk ik een ringfietspad een betere oplossing. bij mijn dagelijkse fietsforens van 14 km kom ik in drie dorpen (woon in heythuysen - kom door kern roggel (kan ik ook vrij eenvoudig omheen) en werk in panningen. De rest zijn redelijk lange fietspaden zonder al te veel onderbrekingen ik hoef maar 2 keer een hoofdweg over. Dus voor mij zie ik de fietssnelwegen niet zitten.
Er is toch sowieso niks tegen elke dag even lekker één à twee uur bewegen? Ik vind fietsen de ideale manier om fris op de universiteit te komen, in plaats van duf uit je auto te komen. Ik zie niet zo gauw wat de auto comfortabeler maakt, ook op dagen zoals dit. Je hebt lekker de vrijheid, je haalt even een frisse neus om daarna weer vier uur lang op je luie reet te gaan zitten. Bovendien, zonder fiets zou ik zo 30 kilo aankomen.
Zie alleen maar voordelen inderdaad
- Is gezond
- Lekker buiten (ja ook in de winter en met regenachtig herfstweer)
- Je kan je gedachten lekker switchen tussen werk en prive
- Geen/weinig last van files en opgefokte automobilisten

En als je op het werk effe een kwartiertje uitzweet en dan effe een schoon shirt aandoed heeft niemand er last van. Zweet gaat pas na een tijdje stinken en zeker niet binnen er werkdag (ja heb een paar collegas er een paar keer naar gevraagd of ze last van mij hadden)
Voor de fiets is 15 km al een redelijke afstand (voor de meeste mensen). Zelf zie ik niet op tegen 60 km fietsen, maar de meeste mensen houden op na vijf.
15 km enkele reis is nog goed te toen. Maar 60 km per dag (neem ik dan aan) is wel erg veel en kost veel tijd zou voor mij niets zijn.

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Daarbij komt - moet ik wel erbij zeggen - dat ik in de toekomst toch wel een ingenieursberoep zal hebben en ik ben nog geen bedrijven in 'mijn' sector tegengekomen waar geen douche is :) Wel zo fijn om even fris op het werk te komen.

[ Voor 3% gewijzigd door mux op 30-11-2007 16:08 ]

• Dido

Dido

heforshe

ssj3gohan schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 15:41:
Er is toch sowieso niks tegen elke dag even lekker één à twee uur bewegen? Ik vind fietsen de ideale manier om fris op de universiteit te komen, in plaats van duf uit je auto te komen. Ik zie niet zo gauw wat de auto comfortabeler maakt, ook op dagen zoals dit. Je hebt lekker de vrijheid, je haalt even een frisse neus om daarna weer vier uur lang op je luie reet te gaan zitten.
Ok, even wat details:
• jij bent student, de meeste filerijders niet.
• jij zit vier uur op je werk, de meeste filerijders 8,5.
• jij hoeft geen rekening met collega's te houden.
• één a twee uur bewegen? Ik heb collega's die het aan hun hart krijgen bij de gedachte.
• frisse neus halen? Als je doorfietst is douchen een must, echt waar.

Je hebt een erg opimistische kijk op de fietsbereidheid van de gemiddelde forens. Verwachten dat iemand 20 km naar zijn werk fietst is irreëel, al leg je een ononderbroken fietspad van zijn deur naar zijn baan aan.
De reden dat mensen het nu niet doen is echt niet dat er in de centra zoveel stoplichten staan, hoor.

• Refro
ssj3gohan schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 16:07:
Daarbij komt - moet ik wel erbij zeggen - dat ik in de toekomst toch wel een ingenieursberoep zal hebben en ik ben nog geen bedrijven in 'mijn' sector tegengekomen waar geen douche is :) Wel zo fijn om even fris op het werk te komen.
Hebben we hier ook maar een douche delen met servicemonteurs die elke dag in verschillende kippen en varkensstallen komen is niet zo'n success :)

@dido
[b][message=29181507,noline]Dido schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 16:16[/messageDe reden dat mensen het nu niet doen is echt niet dat er in de centra zoveel stoplichten staan, hoor.
Mischien is de reden wel dat ze het nooit serieus geprobeerd hebben. Fiets zelf 14km enkele reis werk 40 tot 50 uur per week. En collegas hebben er geen last van zowel niet de "stank" als de latere aanwezigheid oid.

Maar ik denk dat een pro fietser en een pro autorijder er nooit uitkomen, maar voor heel veel mensen kan het denk ik een serieus en gezond alternatief zijn. En nee met 10kg overgewicht moet je ook niet morgen een marathon gaan lopen daar moet je langzaam mee beginnen. Met een significante afstand per dag fietsen moet je het ook opbouwen.

[ Voor 43% gewijzigd door Refro op 30-11-2007 16:22 ]

• Dido

Dido

heforshe

Refro schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 16:16:
Hebben we hier ook maar een douche delen met servicemonteurs die elke dag in verschillende kippen en varkensstallen komen is niet zo'n success :)
Tsja, als IT-manager in het playboymansion ben je misschien eerder geneigd de geboden douche te delen 8)7

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ten eerste moet ik 35km rijden naar m'n werk, wat ik voor de fiets net iets te ver vind. Leuk in de zomer misschien, maar na 8 uur werken ben ik graag zo snel mogelijk thuis. Als ik met de fiets terug ga, doe ik daar anderhalf uur over ofzo, wat betekent dat ik niet om 17:30 thuis ben, maar om 18:30... En dan moet je nog eten klaarmaken en opeten...

Dan heb je nog het geweldige Nederlandse weer die me de zin om te fietsen in deze tijd van het jaar helemaal ontneemt. Een collega kwam gisteren doorweekt op werk aan. Lekkere binnenkomer is dat ;) Een fietssnelweg moet dus overdekt zijn, anders zit met het eerste spatje regen iedereen weer in de auto en staan we weer in de file.

Ik zie dan meer heil in een metrosysteem tussen dichtbevolkte gebieden. En dan de boel goed afstemmen op buslijnen... Zoals het in Londen en Parijs geregeld is, dat vind ik fijn werken en dan zou ik de auto laten staan. Ik wil gewoon niet langer onderweg zijn dan ik nu al ben, of ik moet vrijwel gratis kunnen reizen (met de fiets dus).

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Grrrrrene schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 16:46:
Ten eerste moet ik 35km rijden naar m'n werk, wat ik voor de fiets net iets te ver vind.Als ik met de fiets terug ga, doe ik daar anderhalf uur over ofzo.
Als je het vaker fietst gaat het natuurlijk sneller doordat je conditie sterk verbetert. Ook pas je dan je fiets aan, want je gaat niet op je stadsfietsje dat soort afstanden fietsen. Met een standaard ligfietsje (dus zonder kuip of iets dergelijks) moet je wel 35km in 1 uur kunnen halen als je het toch dagelijks doet.
Dan heb je nog het geweldige Nederlandse weer die me de zin om te fietsen in deze tijd van het jaar helemaal ontneemt.
In Nederland regent het gemiddeld 7% van de tijd, dus regen vind ik geen goede reden om vrijwel nooit te fietsen. Je zegt dat je sowieso niet gaat fietsen omdat het teveel tijd kost, dus ook als het droog is pak je niet de fiets? Dus of een fietsnelweg overdekt zou zijn of niet, je gebruikt hem toch niet :P

• Refro
Gizz schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 16:57:
[...]

Als je het vaker fietst gaat het natuurlijk sneller doordat je conditie sterk verbetert. Ook pas je dan je fiets aan, want je gaat niet op je stadsfietsje dat soort afstanden fietsen. Met een standaard ligfietsje (dus zonder kuip of iets dergelijks) moet je wel 35km in 1 uur kunnen halen als je het toch dagelijks doet.
Daar heeft ie een punt 35km enkele reis is gewoon niet erg praktisch.
In Nederland regent het gemiddeld 7% van de tijd, dus regen vind ik geen goede reden om vrijwel nooit te fietsen. Je zegt dat je sowieso niet gaat fietsen omdat het teveel tijd kost, dus ook als het droog is pak je niet de fiets? Dus of een fietsnelweg overdekt zou zijn of niet, je gebruikt hem toch niet :P
Och gewoon een knop omzetten en dan wordt je maar wat nat (regen reinigt de geest :) ). Met wat planning (extra kleren mee) noodkleren op het werk is dit probleem ook opgelost. Als het al een probleem is ik heb in de 3 jaar dat ik nu fiets nog nooit mijn noodkleren die op het werk liggen hoeven aan te spreken.

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

er zijn al snelwegen voor de fiets...

de motorfiets welteverstaan ;)

dus als compromis:
Motor - Beginnersvragen... en meer! Deel 14

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• Refro
ToolkiT schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 17:36:
er zijn al snelwegen voor de fiets...

de motorfiets welteverstaan ;)

dus als compromis:
Motor - Beginnersvragen... en meer! Deel 14
Oja en ik rijdt ook op een motorfiets. De motor stapt af als ie op het werk is en gaat nuttige dingen voor de baas doen :D

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Het is geen alles-of-nietsvraag. Files zijn verduizendvoudigd maar autogebruik is maar enkele tientallen procenten toegenomen - als iedereen 1/12 deel van het jaar gebruik maakt van de fiets ipv de auto voor zijn woon-werkverkeer is dit al meer dan genoeg om een succes te noemen, en is de investering van een goed onderhouden en veilig fietsenwegennetwerk er al wel uit.

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Refro schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 17:38:
[...]

Oja en ik rijdt ook op een motorfiets. De motor stapt af als ie op het werk is en gaat nuttige dingen voor de baas doen :D
ik denk dat de agent die je van de snelweg pikt op je fietsje op de A2 rijd daar anders over denkt ;)

Maar voor korte stukjes is de fiets een zeer goed alternatief...
Hier in de UK fiets er bijna niemand terwijl het wel overal vast staat 8)7
Maar ja er zijn hier ook wel wat meer heuvels...

In Sydney ging ik ook wel eens op de fiets naar kantoor, waar ik kon douchen (wel zo fris met warm weer), maar het verkeer is daar zo niet gewend om fietsers tegen te komen dat het wat gevaarlijk werd..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
Tis natuurlijk leuk om vanuit je eigen visie te gaan fantaseren hoe iets beter zou kunnen (doe ik ook wel is) maar hoeveel mensen, die elke dag 15km of minder in de auto zitten, zouden ook fietsfanaat zijn denk je? Ik woon 7km van mn werk af, ben een halfjaar met het OV gegaan, twee jaar met de fiets en de afgelopen 3 maanden met mn eigen auto.

En ik moet zeggen, de auto bevalt me nog het meest. Het heeft de korste reistijd, het staat praktisch voor de deur, je word niet nat, je zit niet naast stinkende mensen (of andere zooi die je in de bus tegenkomt) en het is nog warm ook in de winter. Het is ook de duurste optie, maar ik heb het er graag voor over. Stap in mn auto, 15 minuten later ben ik op mn werk, helemaal fris en fruitig, voorzien van het nieuws op de radio, ongeacht de weersomstandigheden.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Arm1n
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-08 13:50

Arm1n

Zeven over half twee

Fietssnelwegen, ik zie nu tunnels voor me, waar lucht doorheen word geblazen @60lm/h (wel zo dat je altijd mee heb, dus 2 tunnels voor elke richting een. Zo kan je lekker makkelijk 60km/h fietsen zonder al te moe te worden (heb je wel goeie fiets nodig). Opstappen en zo zal nog wel beetje probleem worden maar dat wordt wel opgelost.
Fietssnelwegen in de buitenlucht, met al die hollandse wind en regen zie ik persoonlijk niet zo gebeuren. (al is het maar omdat je dan nat en bezweet op je bestemming aankomt)

Canon 6D | EF 17-40 f/4L | EF 70-200 f/4L | 50 f1.8 | Oude meuk

• flowerp
Arm1n schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 19:16:
Fietssnelwegen, ik zie nu tunnels voor me, waar lucht doorheen word geblazen @60lm/h (wel zo dat je altijd mee heb, dus 2 tunnels voor elke richting een. Zo kan je lekker makkelijk 60km/h fietsen zonder al te moe te worden (heb je wel goeie fiets nodig). Opstappen en zo zal nog wel beetje probleem worden maar dat wordt wel opgelost.
Dit is echt een keertje voorgesteld en onderzocht. Alweer een poosje geleden zag ik hier een heel stuk op TV over. Daarna echter nooit meer wat van gehoord.
Refro schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 17:05:
Daar heeft ie een punt 35km enkele reis is gewoon niet erg praktisch.
Het is zeker niet praktisch om zo'n stuk enkele reis te gaan fietsen, maar je kan heel vaak een compromis maken i.c.m. het OV. Ga gewoon van je huis naar het station met de fiets, en dan vanaf het station in de buurt van je werk weer met de fiets. Hiervoor zijn diverse mogelijkheden. Je kunt een (goede) vouwfiets kopen en die in de trein meenemen. Je kunt ook je fiets bij het station stallen en dan op het station waar je aankomt of te wel een OV fiets gebruiken of te wel ter plekke een fiets daar met een jaar abonnement in de stalling te hebben staan.

Met een OV of vouwfiets kun je dan met b.v. lekker weer ook een station eerder uitstappen. Moet je in Amstel zijn, dan kun je al op Duivendrecht uitstappen als je uit oostelijke richting komt, of als je op Centraal moet zijn kun je er al bij Sloterdijk uitstappen komende uit westelijke richting, etc etc.

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Nou, blijkbaar ziet men er heil in. Recent enkele nieuwsberichten waaronder dit interview:

http://www.fietssnelwegen.nl/Down/BNR-05-08-2008.mp3

Interessante ontwikkeling. Ik heb begrepen dat mevrouw Huizinga 25 miljoen vrijmaakt voor fietssnelwegen. Heel veel is dat niet, maar er is aandacht voor en dat is... goed!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Fietssnelwegen zijn een erg goed idee, maar dan moet je het ook daadwerkelijk goed doen...

In Nijmegen heb ik een tijd lang geforenseerd op de Nijmegen-Wijchen route wat als een van de drie eerste "fietssnelwegen" aangehaald wordt, en ben niet bepaald onder de indruk:
  • ondanks idee van ononderbroken doorfietsen gaat de "snelweg" om allerlei obstakels heen met haakse bochten tot gevolg
  • stukken van de "snelweg" zijn slechts in één richting bruikbaar, andere in twee richtingen, waardoor je af en toe de N326 over moet steken.
  • ondanks dat het verloop totaal niet ononderbroken of overzichtelijk is, is bewegwijzering bij de wat minder voor de hand liggende stukken slecht. Als je de weg kent geen probleem, maar de eerste keer vraag je je ook soms af waar je in vredesnaam naartoe moet.
Misschien dat toekomstige projecten beter gaan, maar gezien de lovende uitingen over wat er al in Nijmegen ligt ben ik bang dat dit weer zo'n top-down project gaat worden met grote woorden en verder weinig verbetering op de grond.

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 30-08-2009 23:06 ]

Oslik blyat! Oslik!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Jep, helemaal waar. Het stuk tussen De Lier en Delft (nog een van de vijf bestaande fietssnelwegen) is overigens wel heel erg goed - daar kun je vrijwel constant 30+ rijden zonder het gevaar te lopen dat je tegen iemand aanrijdt, en het is breed genoeg om de hele tijd in te halen. Daar hebben ze het wél goed bekeken.

Als ik overigens NL vergelijk met BE... zelfs als je een paar meter over de grens gaat naar belgië is het hele concept fietser geloof ik weg. Je wordt op de rechterrijbaan gezet, of misschien over een 40 jaar geleden aangelegd bospad geleid (wat uiteraard sinds die tijd nooit meer onderhouden is geweest). Afzonderlijke fietspaden en zelfs rode stroken langs de weg zijn dingen die gewoon niet bestaan. En waarachtig, weer even de grens over (bij Maastricht) en *direct* afzonderlijke fietspaden met goed asfalt. Om mijn punt dus te maken: hoe brak sommige fietspaden hier ook lijken aangelegd, ze zijn er en ze zijn structureel door heel NL aangelegd. Dat is al 100 à 300 keer beter dan onze toch wel redelijk geciviliseerde zuiderbuur, en hetzelfde geldt voor onze andere buren.

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:18
Wat meer info over de fietssnelweg bij Delft :

http://www.zoefroute.nl/

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik vind dat de fietsers in dit topic wel erg rooskleurig denken over de fietsbereidheid van den Nederlander. Een eindje terug word ik gequote omdat ik zeg dat ik 35km te ver vind voor dagelijks woon-werkverkeer met de fiets. Inmiddels is het bedrijf waarvoor ik werk verhuisd en is de afstand gereduceerd tot 12km. Dat is fijn fietsen en met enkele uitzonderingen ben ik dan ook dagelijks met de fiets gegaan. Ik ben in krap een half uurtje van huis op werk, harder fietsen heeft weinig zin omdat de verkeerslichten (6 in totaal) toch grotendeels uitmaken hoe laat je er bent en hoelang je erover doet.

Ik zie alleen niet hoe iemand kan beweren dat 60km prima met de fiets te doen is. Zelfs als je heel hard doorfietst (30km/u gemiddeld is aardig vlot op een gewone fiets, ligfietsen daargelaten) doe je er dan nog 2 uur over om op je werk te komen. En dan moet je 's avonds nog terug! Als ik dan even bedenk hoe mijn dag eruit zou zien (8:30 - 17:00 uur op werk, meestal eerder aanwezig en later weg), dan moet ik om 6:30 weg van huis (nu sta ik om 6:45 op) en ben ik pas om 19:00 uur thuis (waarschijnlijk 19:30 ivm niet exact om 17:00 uur vertrekken). Om 20:00 gaan de supermarkten hier dicht, dus dan moet ik nooit om 18:00 uur vertrekken.

De gemiddelde forens (een aantal collega's van me vinden 12km ook te ver om te fietsen) wil gewoon comfortabel en snel op werk zijn, weer of geen weer. Als ik regen tref onderweg of de wind tegen heb, baal ik gewoon. Als ik vooraf al weet dat ik nat ga regenen, ga ik met de auto. Prima dat er hier fietsers zijn die gewoon droge kleren aantrekken, maar ik heb weinig zin me moedwillig nat te laten regenen, vind ik gewoon niet fijn. Misschien dat ik met een velomobiel wel dagelijks met de fiets zou gaan :) Of als er een overdekte fietssnelweg zou liggen :Y)
Gizz schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 16:57:
[...]

Een standaard ligfiets is een duur ding vergeleken met een standaard fiets. Daarnaast is het heel persoonlijk of je het fijn vind om met zo'n laag perspectief door het verkeer te gaan. Maar je hebt gelijk: als je een ligfiets hebt en je er prettig op voelt, kun je er met een uur zijn. Da's nog altijd 35-40 minuten meer dan met de auto :P Dus ruim een uur tot anderhalf uur per dag. Tijd waarin ik ook andere dingen kan doen die ik leuker vind dan niet-recreatief fietsen.
[...]

Ik heb het over forensen in het algemeen. Als die afstand van 35km korter zou zijn zou ik de fiets zeker overwegen. Het is heel makkelijk om te zeggen dat je met een betere conditie korter zou doen over die 35km, maar in den beginne rij je er langzamer over met je mindere conditie en die periode moet je dan wel even door. Daar heb ik gewoon geen zin in.

Nu het nog maar 12km is, fiets ik graag. De afstand is zelfs kort genoeg om via buienradar tussen de regenbuien door te fietsen. Wel erger ik me kapot aan de manier waarop Hengelo zijn fietspaden onderhoudt. Als je vanaf Enschede binnen komt rijden is het gewoon schandalig hoe scheef alle stoeptegels liggen, hoe lomp de overgang van stoeptegels naar asfalt is en hoe vaak er snoeiafval met doorntakken op het fietspad ligt. Dat mogen ze wmb best eens aanpakken, want het gevolg is dat iedereen slingerend over het fietspad gaat. De meesten rijden met een vaartje van 15-20km/u, waardoor ik continu mag bellen om ze te attenderen dat ze even op moeten houden met slingeren :)

[ Voor 38% gewijzigd door Grrrrrene op 31-08-2009 12:40 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• rvrbtcpt
  • Laatst online: 20-11 23:01
Zo'n fietssnelweg kunnen ze toch overdekt maken zodat je er altijd gebruik van kan maken.
Het moet geen donkere tunnel worden maar daar moet toch wel iets op te verzinnen zijn.

• flowerp
ssj3gohan schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 23:53:
Om mijn punt dus te maken: hoe brak sommige fietspaden hier ook lijken aangelegd, ze zijn er en ze zijn structureel door heel NL aangelegd. Dat is al 100 à 300 keer beter dan onze toch wel redelijk geciviliseerde zuiderbuur, en hetzelfde geldt voor onze andere buren.
Hoewel Duitsland wel steeds beter wordt hoor. Je ziet ook in centra van (kleinere) Duitse steden behoorlijk wat fietsers staan, zeker bij steden in de buurt van de grens. Klaarblijkelijk zien die het eerst hoe makkelijk het kan in NL en gaan ze dat ook doen.

Wel moet je er in Duitslands aan wennen dat bij ontbreken fietspad, de regel is dat je over de stoep rijdt tussen de voetgangers. In Nederland is dat juist heel expliciet verboden en moet je je in zo'n situatie altijd tussen de auto's begeven.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Wat moet ik me eigenlijk bij een fietssnelweg voorstellen? Komt er dan een A-F1 tussen Hilversum en A'dam, een A-F2 tussen A'dam en Utrecht en een N-F206 tussen Haarlem en Den Haag??

Is er een artist's impression van de fietsrijksweg? Zijn het verhoogde doorgaande wegen met toe- en afritten met invoegstroken, uitvoegstroken, windschermen, stopstroken en inhaalplaatsen?

[ Voor 6% gewijzigd door Trommelrem op 31-08-2009 13:00 ]

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-11 06:57
leuk plan. maar wie gaat dat betalen? de automobilist met al zijn belastingen op belastingen over de btw van de belasting met accijnsen? of komt er nu een fietsbelasting? Ik heb een leaseauto, dus fiets nooit. (Ik heb niet eens een fiets).
hier heb ik een aantal redenen voor.
- die auto kost hetzelfde: of ik er nou 1, of 1000 km in de week mee rijdt.
- wat ie kost, is niet mis, dus ik zal er gebruik van maken ook!
- als ie nou minder zou kosten, zou ik geld overhouden, voor: bijvoorbeeld een fiets.
- fietsen worden vaker gejat dan auto's
- als mijn fiets is gejat, gesloopt, lekke band, weetikveel, moet ik het zelf betalen. nu hoef ik alleen de garage te bellen (rekening-> leasemaatschappij)
- ik kan altijd hetzelfde aan. op kantoor is het 19 graden, in mij auto ook. geen gedoe met t-shirts, truien, etc. (ik heb in de winter niet eens een jas nodig)
- ik kan zoveel bende meenemen als ik wil, (laptop, papierzooi, etc), en uit mijn werk boodschappen doen. (als ik zou willen)
- mijn auto heeft een kreukelzone.
- in mijn auto kan ik ontbijten en radio luisteren.

en nou moet ik zeggen, dat fietsen bij ons nogal aangemoedigd wordt:
- douches aanwezig
- ov-fietsen aanwezig om naar het station te komen
- afsluitbare fietsenstalling
- busjes die je indien nodig tussen de verschillende locaties heen en weer brengen.

dus: sommige mensen (zoals ik) krijg je met geen 10 paarden uit de auto. (ook niet als je elke dag 8 km file heb, heen en terug) ;)

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-11 19:34

Metro2002

Memento mori

ssj3gohan schreef op donderdag 29 november 2007 @ 22:33:
Ik fietste vandaag met één van mijn (niet lachen) vrienden van Delft naar Den Haag op onze dagelijkse forens. We hadden gezellig bij De Winkel* een zak chips in de aanbieding gehaald en bedachten ons op het beatrixplein in Rijswijk op te peuzelen. Ergens halverwege de zak chips

kwam bij m'n vriend de gedachte weer eens op van fietssnelwegen.
Ben ik gek en is dit eigenlijk een belachelijk idee, is dit topic verdoemd tot pagina 541 in de topiclisting?

*C1000 Zuidpoort, Delft
Op zich zijn er echt volop fietspaden in dit land, alleen zouden sommige verbindingen inderdaad wel wat directer kunnen en moeten ze de boel asfalteren ipv stoeptegels .

Geen slecht idee maarja, de milieu clubjes kunnen natuurlijk niet met droge ogen zeggen dat er geen asfalt mag komen voor auto's omdat de groen gestipte bidsprinkhaan ontdekt is in bv midden delfland en dat er wel asfalt mag komen voor fietsers.

Dus leuk idee maar er komt in de praktijk weinig van terecht denk ik.
Gizz schreef op donderdag 29 november 2007 @ 22:40:
Tussen steden vind ik de fietspaden die langs de regionale wegen lopen goed genoeg (ik fiets vooral in Noord en Zuid Holland). Dus daar hoeven wat mij betreft niet echt fietssnelwegen bij te komen, want de huidige fietspaden buiten de bebouwde kom worden niet vreselijk vaak onderbroken.

Wat mij wel erg prettig lijkt zijn fietsringen om steden. Ik pak nu wel de fiets om vanaf mijn woning (Amsterdam-Noord) naar het noorden, oosten te fietsen en met een boogje ook langs het Amsterdam-Rijnkanaal naar het zuiden. Maar als ik aan de andere kant van Amsterdam moet zijn, of bijvoorbeeld in Haarlem/Schiphol dan pak ik snel de auto of OV omdat ik het echt HAAT om dwars door de stad te fietsen met alle stoplichten, grachtjes met klinkers, auto's, toeristen op straat etc.

Als er een fietsring ter grootte van de A10 (of iets kleiner) inclusief tunnels/bruggen bij water zou zijn, dan zou ik veel vaker de fiets pakken voor ritjes naar de andere kant van de stad.
Daar ben ik het ook helemaal mee eens, om langs een stad te komen zou een aanvullend fietspad erg handig zijn, je moet nu eigenlijk altijd dwars door een stad heen om ergens per fiets te komen, behoorlijk irritant. Ik wil bv wel eens van mijn huis (schiedam) naar de biesbosch (dordrecht) fietsen. Qua afstand goed te doen maar ik heb geen zin om dwars door Rotterdam te fietsen dus ga ik maar met de auto :P
Dido schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 16:16:
[...]

Ok, even wat details:
• jij bent student, de meeste filerijders niet.
• jij zit vier uur op je werk, de meeste filerijders 8,5.
• jij hoeft geen rekening met collega's te houden.
• één a twee uur bewegen? Ik heb collega's die het aan hun hart krijgen bij de gedachte.
• frisse neus halen? Als je doorfietst is douchen een must, echt waar.

Je hebt een erg opimistische kijk op de fietsbereidheid van de gemiddelde forens. Verwachten dat iemand 20 km naar zijn werk fietst is irreëel, al leg je een ononderbroken fietspad van zijn deur naar zijn baan aan.
De reden dat mensen het nu niet doen is echt niet dat er in de centra zoveel stoplichten staan, hoor.
Ben helaas bang dat je gelijk hebt. Ik fiets zelf wel dagelijks naar mijn werk (ok, tis maar 4 km maar toch :+ ) maar ik fiets ook rustig naar mijn moeder die 25km verderop woont en 60km fiets ik ook zonder problemen. (ok, niet elke dag). Ik denk dat een uur fietsen voor de meeste mensen echt het maximum is, en dan zit je dus op 15-20 km voor een gemiddelde fietser.

Voor mezelf heb ik een maximum van 20 km voor woon-werk verkeer, je hebt dan al 40km per dag te pakken, naast je werk. Meer dan genoeg. En helaas krijg ik collega's echt niet op de fiets. Zelfs de collega's die < 10km afstand van hun werk wonen.

Mensen zijn eigenlijk best lui en verwend als je het zo bekijkt. :X
Widow schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 18:39:
Tis natuurlijk leuk om vanuit je eigen visie te gaan fantaseren hoe iets beter zou kunnen (doe ik ook wel is) maar hoeveel mensen, die elke dag 15km of minder in de auto zitten, zouden ook fietsfanaat zijn denk je? Ik woon 7km van mn werk af, ben een halfjaar met het OV gegaan, twee jaar met de fiets en de afgelopen 3 maanden met mn eigen auto.

En ik moet zeggen, de auto bevalt me nog het meest. Het heeft de korste reistijd, het staat praktisch voor de deur, je word niet nat, je zit niet naast stinkende mensen (of andere zooi die je in de bus tegenkomt) en het is nog warm ook in de winter. Het is ook de duurste optie, maar ik heb het er graag voor over. Stap in mn auto, 15 minuten later ben ik op mn werk, helemaal fris en fruitig, voorzien van het nieuws op de radio, ongeacht de weersomstandigheden.
Als je een beetje conditie hebt rij je die 7km in max 20 minuten, dus tijdswinst heb je nauwelijks op zo'n stukje. 1 keer een stoplicht tegen en daar gaat je winst.

Als het echt koud weer is dan is de kachel van je auto nog niet eens warm als je aankomt :o

[ Voor 74% gewijzigd door Metro2002 op 31-08-2009 13:56 ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Uhm de kachel van mijn auto werd al warm na nog geen 900meter. En die van m'n pa zelfs vrijwel direct (elektrisch) :+

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-11 19:34

Metro2002

Memento mori

Glashelder schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 16:59:
Uhm de kachel van mijn auto werd al warm na nog geen 900meter. En die van m'n pa zelfs vrijwel direct (elektrisch) :+
Dat kan, ligt aa nde auto. De kachel van mijn vorige auto (citroën saxo) was na 4km nog niet eens warm en de kachel van mijn huidige auto is iets sneller warm maar ook niet echt goed warm (mitsubishi carisma) en ook diesels zijn niet enorm snel opgewarmd. Hoe efficienter de auto hoe minder snel warm de kachel wordt.

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
flowerp schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 12:50:
[...]

Hoewel Duitsland wel steeds beter wordt hoor. Je ziet ook in centra van (kleinere) Duitse steden behoorlijk wat fietsers staan, zeker bij steden in de buurt van de grens. Klaarblijkelijk zien die het eerst hoe makkelijk het kan in NL en gaan ze dat ook doen.

Wel moet je er in Duitslands aan wennen dat bij ontbreken fietspad, de regel is dat je over de stoep rijdt tussen de voetgangers. In Nederland is dat juist heel expliciet verboden en moet je je in zo'n situatie altijd tussen de auto's begeven.
Ja, daar ligt dus het probleem. In de stad liggen wel aardige fietspaden of wegdelen voor de fiets, maar tussen steden kun je je niet veilig bewegen op de fiets.

Verder: dat hele milieugedoe rondom fietsen kan me geen moer schelen. Ik vind het gewoon zonde om in de auto te zitten als je ook op de fiets kunt zitten, het voelt fijn en het is zowat je enige manier om een conditie te houden als je niet hele avonden kwijt wilt zijn aan fitness oid. En het is goedkoop, zelfs als je de duurste velomobiel met alle mogelijke extra's neemt.

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:04
ssj3gohan schreef op donderdag 03 september 2009 @ 12:42:
[...]

Ja, daar ligt dus het probleem. In de stad liggen wel aardige fietspaden of wegdelen voor de fiets, maar tussen steden kun je je niet veilig bewegen op de fiets.

Verder: dat hele milieugedoe rondom fietsen kan me geen moer schelen. Ik vind het gewoon zonde om in de auto te zitten als je ook op de fiets kunt zitten, het voelt fijn en het is zowat je enige manier om een conditie te houden als je niet hele avonden kwijt wilt zijn aan fitness oid. En het is goedkoop, zelfs als je de duurste velomobiel met alle mogelijke extra's neemt.
Fiesten is zakelijk niet haalbaar zie jij jezelf al in een pak, koffer achterop windkracht 7 tegen en regen naar een klant relatie fietsen? mij niet gezien.

Ik heb een fiets gekocht om te fiesten als het mooi weer is, verder om mezelf (en evt anderen) te vervoeren pak ik wel de auto. Droog, comfortabel, snel en veilig.

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Tsja, als iedereen blijft denken dat het elke dag hard waait en regent vind ik het logisch dat er zo weinig mensen nuttig gebruik maken van de fiets. Kom uit je schuilkelder en kijk eens naar het weer! En je moet wel een bar brakke conditie hebben om bij elke willekeurige afstand volledig bezweet aan te komen - ik fiets met gemiddeld 25 km/h naar de universiteit [10-13 km afhankelijk van route] en heb hier nooit enige problemen mee, als ik het warm krijg is dat binnen een halfuur opgedroogd en de douche is hoogstens 's avonds nodig.

Seriously, deze psychologische problemen zitten in je hoofd, niet in de fiets.

• Trommelrem
911GT2 schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 13:23:
[...]

Fiesten is zakelijk niet haalbaar zie jij jezelf al in een pak, koffer achterop windkracht 7 tegen en regen naar een klant relatie fietsen? mij niet gezien.
Ja?

Afbeeldingslocatie: http://www.ski-epic.com/amsterdam_bicycles/po1t_amsterdam_bicycle_suit.jpg
Bron: Amsterdam Bicycles

Ik heb zelf een auto en ik rijd zeker 25000 km per jaar, maar zonder de fiets ben ik echt nergens. Zelfs ik fiets soms zakelijk.

• Trommelrem
ssj3gohan schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 13:53:als ik het warm krijg is dat binnen een halfuur opgedroogd en de douche is hoogstens 's avonds nodig.
Bij sommige bedrijven kom je weleens douches tegen. Bedoeld voor fietsers die bezweet op hun werk aan komen. Want dat zweet, dat is een probleem.

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
911GT2 schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 13:23:
[...]

Waar woon jij dat het iedere dag regent en waait met windkracht 7 of meer?

Op een dag als vandaag zie ik mijzelf zonder problemen met in een pak met een koffer achterop naar een klant fietsen. Geen enkel probleem. Dagen dat zoiets niet kan zijn veel zeldzamer dan dagen dat het wel kan.

[ Voor 6% gewijzigd door argro op 08-09-2009 14:08 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Trommelrem schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 14:04:
[...]

Bij sommige bedrijven kom je weleens douches tegen. Bedoeld voor fietsers die bezweet op hun werk aan komen. Want dat zweet, dat is een probleem.
Dat is waar trouwens, eigenlijk alle bedrijven waar ik kom (ok, dat zijn voornamelijk redelijk casual/vooruitstrevende elektronicabedrijven) hebben goede voorzieningen voor fietsers. Sterker nog, een paar (behalve de universiteit zelf) hebben een regeling dat je iets tussen een kwartier of een halfuur later mag binnenkomen om tijd te hebben om te douchen.

Maar eerlijk gezegd heb ik niet het idee dat daar door veel mensen gebruik van wordt gemaakt.

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-11 20:05

PauseBreak

derp!

Och, op het fietspad is het net zo goed druk hoor. Tenminste, hier in Utrecht. Het al of niet aanwezig zijn van een fietssnelweg zal daar niks aan veranderen. Daarnaast zijn er inderdaad wel de nodige bezwaren tegen die allemaal al genoemd zijn, dus daar ga ik niks meer aan toevoegen.
Wel vind ik het jammer dat dingen als een 'elektrische fiets' hier compleet buiten de discussie worden gelaten. Die dingen zijn namelijk wel ideaal als je alleen maar rechtuit hoeft te stampen en zo'n fiets, fietst met je mee als het ware. Dan gaat het een stuk sneller en heb je een stuk minder last van zweet door overmatige inspanning. Volgens mij kun je zo'n fiets ook wel op eenzelfde manier stimuleren als een hybride-leasebak. Er zijn immers al fietsplannen waarbij je voordelig een hele dure fiets kunt kopen, dus als ze er echt een succes van willen maken, zullen ze naar mijn mening ook moeten kijken naar de mogelijkheid die ze de forens kunnen geven om het fietsen zelf makkelijker / draaglijker te maken. Dat doe je niet alleen maar door mensen een relatief snelle fietsroute aan te bieden.

Nee, merp!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Het jammere aan de elektrische fiets vind ik een beetje dat het net zo makkelijk is om niet elektrisch te ligfietsen. Waarom dan geen ligfiets? Trapondersteuning mag toch niet sneller dan 25 km/h gaan, en dat ga je met twee zetten tegen je pedalen toch al.

(ja, ik zal altijd blijven proberen mensen op de ligfiets te krijgen, don't try to stop me)

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-11 14:21

LauPro

Prof Mierenneuke®

Het idee met snelwegen is vooral dat alles ongelijkvloers gekruist wordt. Dit is binnen steden vrijwel onmogelijk. Je zou best wel naast bepaalde spoorlijnen (die veelal in grote steden ongelijkvloers zijn) een fietspad verhoogd kunnen aanleggen. Maar dan zul je best wel een flinke hoeveelheid ruimte kwijt zijn aan de op- en afritten. Nog los van het feit dat dat best een behoorlijk stijle helling kan zijn, als je bijvoorbeeld 4-5 meter moet zakken of stijgen.

In Amsterdam zou het ook heel wat schelen als er vooral bij veel S-wegen goede doorgaande fietspaden komen. Er zijn hier een aantal voorbeelden van maar imo nog te weinig asfalt. Tevens mogen veel fietspaden ook wel wat breder, en bij kruisingen gewoon duidelijk aangeven waar men moet voorsorteren.

Als laatste ergernis zijn het de voetgangers op het fietspad. Ik zou zeggen: neem gewoon 1 kleur, rood, om fietspaden/-stroken aan te geven. No matter what. En zet op Schiphol en alle andere major toeristcorridors rondom Amsterdam een groot bord met 'STAY AWAY FROM BICYCLE LANES'.

edit: En als laatste punt. Zorg ervoor dat de rails in Amsterdam minder gevaarlijk worden. Er valt best wel wat te verzinnen met een inklapbaar plateau dat tussen de rails ligt wat niet door een fietser zal worden ingedrukt maar wel door een trap. Dit zal de snelheid waarmee je tramrails kan passeren ook weer verhogen en comfortabeler maken.
ssj3gohan schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 14:46:
Het jammere aan de elektrische fiets vind ik een beetje dat het net zo makkelijk is om niet elektrisch te ligfietsen. Waarom dan geen ligfiets? Trapondersteuning mag toch niet sneller dan 25 km/h gaan, en dat ga je met twee zetten tegen je pedalen toch al.

(ja, ik zal altijd blijven proberen mensen op de ligfiets te krijgen, don't try to stop me)
Heel simpel: het is een ligfiets. Je springt er niet zo makkelijk op en af als een normale fiets. Met 1 soepele beweging spring ik op mijn fiets en er weer af. Bij een ligfiets ga ik dan op mijn bek. Tevens is het in de binnenstad levensgevaarlijk want mensen zien je gewoon niet. Mensen kijken sowieso al niet als ze aan het lopen zijn. Het derde argument zal zijn dat zeker in Amsterdam het wenselijk is vooruit te kijken, als jij een brug op moet met een ligfiets kan je niet kijken wat er voor je gebeurt, en dus moet je snelheid terugnemen. Ik kan op mijn pendalen gaan staan en over de brug heen kijken (of verder vooruit) en zien wat er aan zal komen en daarom anticiperen. Zonder hierbij aan snelheid in te boeten (nouja, minder gestroomlijnd).

[ Voor 50% gewijzigd door LauPro op 09-09-2009 21:37 . Reden: Post samengevoegd ]

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-11 22:12
Hmm, ik werk op circa 30 km afstand van m'n werk, en als er zo'n 60km/u windtunnel zou komen zou ik het wel overwegen. Anders vind ik het te ver.

Laat 30 km ook het gemiddelde zijn qua woon-werk afstand van de Nederlander. Maar ondanks dat denk ik dat er veel gewonnen kan worden door te investeren in goeie fietspaden. Ook in Amsterdam (waar het idd leuk is over de grachten te fietsen) loont het om belangrijke richtingen op (naar Zuid of Oost bijv.) goeie fietspaden te maken waar je vaart kan maken.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

!null schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 15:01:
Hmm, ik werk op circa 30 km afstand van m'n werk, en als er zo'n 60km/u windtunnel zou komen zou ik het wel overwegen. Anders vind ik het te ver.
Dan zou het beter zijn om gewoon een bovenleiding te maken voor fietsen :P . Gewoon van die netten spannen zoals bij botsauto's en je spriet er tegenaan prikken :Y) .

• !null
Haha, zou ook nog kunnen. De enige opties die ik heb om iets beters te doen zijn met de trein gaan (2x zo lange reistijd minimaal, en ik vind de prijs echt te hoog) of wachten op elektrisch rijden met de auto. (maar dat levert voor het fileprobleem niks op en ik kan het toch niet betalen denk ik)

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

ssj3gohan schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 14:46:

Omdat het niet net zo makkelijk is. Je moet echt even leren omgaan met zo'n fiets en met verkeer in zo'n fiets. Mensen zien je veel vaker niet dan wel namelijk, dus doe mij dan maar een gewone fiets, elektrisch of niet :p
Het zal je verbazen hoeveel mensen er geen 25km/u gaan. Daarbij gaat het er niet om hoe snel je fietst, maar om hoeveel werk je ervoor moet verzetten. Dat wordt wel wat verlicht met een elektrische fiets.

Maar goed, je kunt natuurlijk ook gewoon een elektrische scooter kopen, alleen zit je dan wel met de actieradius van het ding :p

Nee, merp!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-11 09:49

unclero

MB EQA ftw \o/

PauseBreak schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 15:48:
Maar goed, je kunt natuurlijk ook gewoon een elektrische scooter kopen, alleen zit je dan wel met de actieradius van het ding :p
...dan zou je eigenlijk net zo goed een benzinescooter kunnen kopen. Als je dagelijks verder moet dan de actieradius van dat ding (en die is tegenwoordig al erg ver). Gewoon zo'n zuinige, comfortabele 4-takt scooter.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ssj3gohan schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 13:53:
Tsja, als iedereen blijft denken dat het elke dag hard waait en regent vind ik het logisch dat er zo weinig mensen nuttig gebruik maken van de fiets. Kom uit je schuilkelder en kijk eens naar het weer! En je moet wel een bar brakke conditie hebben om bij elke willekeurige afstand volledig bezweet aan te komen - ik fiets met gemiddeld 25 km/h naar de universiteit [10-13 km afhankelijk van route] en heb hier nooit enige problemen mee, als ik het warm krijg is dat binnen een halfuur opgedroogd en de douche is hoogstens 's avonds nodig.

Seriously, deze psychologische problemen zitten in je hoofd, niet in de fiets.
Hoewel ik het roerend met je eens ben mbt gemak van fietsen ik moet dwars door A'dam centrum heen forenseren, fiets is vele malen sneller dan ieder alternatief, is het zeker niet zo dat conditie de enige factor is mbt zweet. Ik heb een goede conditie (ook niet gek, ik fiets 20km/dag), maar ik zweet sowieso vrij snel en na 4km op snelheid is het altijd echt raak. In de winter is dat op te lossen door kleding uit te doen, maar in de zomer is dat geen optie.
Maar goed, m'n oplossing is gewoon langzamer fietsen, 15km/u gemiddeld ipv >20km/u. Dan nog is het sneller dan elk alternatief :)
LauPro schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 14:51:
Het idee met snelwegen is vooral dat alles ongelijkvloers gekruist wordt. Dit is binnen steden vrijwel onmogelijk. Je zou best wel naast bepaalde spoorlijnen (die veelal in grote steden ongelijkvloers zijn) een fietspad verhoogd kunnen aanleggen. Maar dan zul je best wel een flinke hoeveelheid ruimte kwijt zijn aan de op- en afritten. Nog los van het feit dat dat best een behoorlijk stijle helling kan zijn, als je bijvoorbeeld 4-5 meter moet zakken of stijgen.
Ik denk dat niemand dat daadwerkelijk voor ogen heeft met "fietssnelwegen", eerder gewoon doorgaande, rechte fietspaden die niet te pas en onpas gesneden worden.
In Amsterdam zou het ook heel wat schelen als er vooral bij veel S-wegen goede doorgaande fietspaden komen. Er zijn hier een aantal voorbeelden van maar imo nog te weinig asfalt. Tevens mogen veel fietspaden ook wel wat breder, en bij kruisingen gewoon duidelijk aangeven waar men moet voorsorteren.
Eens. Ik zat zelfs een tijdje te spelen met het idee van een kruisingen-zwartboek te maken en die aan de gemeente voor te leggen. Het gaat dan niet eens zozeer om gevaarlijke situaties, maar gewoon dom aangelegde dingen. Denk aan een fietspadkruising waar de ene richting voorrang heeft, maar waar stoplichten voor de andere richting *achter* de kruising geplaatst zijn, waardoor wachtende fietsers het voorrangsverkeer blokkeren (met name Wibautstraat/S112 staat daar vol mee), of kruispunten waar men wel zo slim geweest is om een stopstreep voor de kruising te maken, maar waar de knop om verkeerslichten te beinvloeden ruim achter die streep ligt. De indruk die je krijgt is dat degene die de kruispunten ontwerpt uitgaat van nooit meer dan één wachtende fiets bij een kruispunt. In A'dam in de spits gaat dat helaas niet echt op 8)7
Als laatste ergernis zijn het de voetgangers op het fietspad. Ik zou zeggen: neem gewoon 1 kleur, rood, om fietspaden/-stroken aan te geven. No matter what. En zet op Schiphol en alle andere major toeristcorridors rondom Amsterdam een groot bord met 'STAY AWAY FROM BICYCLE LANES'.
Tja, maar gaan die stonede apen dat dan wel lezen? Toeristen zijn binnen de grachtengordel gewoon een fact of life voor fietsers. Al zou je er een hek onder spanning omheen zetten, dan nog zouden ze erop zwerven.

Ik zie hier eerder een rol weggelegd voor slimmere weginrichting. Neem de Spuistraat, daar heb je soms max 50cm tussen terras en fietspad. Zelfs een oplettende toerist moet daar vaak het fietspad op. Ook is voor fietsers op de Spui die richting station willen onvoldoende duidelijk dat ze via Nieuwezijds Voorburgwal moeten gaan ivm eenrichtingsverkeer. Spookrijders icm voetgangers op éénrichtingsfietspaden zijn IMHO wel een flinke ergernis.
edit: En als laatste punt. Zorg ervoor dat de rails in Amsterdam minder gevaarlijk worden. Er valt best wel wat te verzinnen met een inklapbaar plateau dat tussen de rails ligt wat niet door een fietser zal worden ingedrukt maar wel door een trap. Dit zal de snelheid waarmee je tramrails kan passeren ook weer verhogen en comfortabeler maken.
Mwoeah, is dat echt zo erg? Je moet gewoon zorgen dat je altijd een goede hoek maakt met de tramrails als je erover gaat. Ik rij er iig op volle snelheid overheen zonder problemen. Wel zo hier en daar wat slimmer nagedacht kunnen worden over hoe beter rekening te houden met die goede hoek - als je bij het kruispunt Weesperzijde - Ruyschstraat in zuidelijke richting netjes de fietspad vervolgt ga je met hooguit 20 graden verschil over de rails. Dat is gevaarlijk, dus gaat iedereen scherper eroverheen, waardoor een ogenschijnlijk simpel kruispunt hopeloos chaotisch wordt.

Maar goed, we gaan een beetje off-topic hier; A'dam's binnenstedelijke fietsproblematiek is niet bepaald te vergelijken met interstedelijke fietssnelwegen :z

Oslik blyat! Oslik!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

unclero schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 16:53:
[...]

...dan zou je eigenlijk net zo goed een benzinescooter kunnen kopen. Als je dagelijks verder moet dan de actieradius van dat ding (en die is tegenwoordig al erg ver). Gewoon zo'n zuinige, comfortabele 4-takt scooter.
Was het punt niet dat je mensen uit de auto krijgt, zo dus ook de uitstoot van schadelijke stoffen verlaagt en de luchtkwaliteit verbetert? Voor zover ik weet, maar verbeter me vooral als ik het fout heb, stoot de gemiddelde scooter (dus een Runner oid) meer uit dan een D-segment auto. Dat probleem heb je dus niet meer met de elektrische scooter, want die uitstoot is gecentraliseerd, ipv lokaal.

Nee, merp!

• !null
PauseBreak schreef op woensdag 09 september 2009 @ 14:15:
[...]

Was het punt niet dat je mensen uit de auto krijgt, zo dus ook de uitstoot van schadelijke stoffen verlaagt en de luchtkwaliteit verbetert? Voor zover ik weet, maar verbeter me vooral als ik het fout heb, stoot de gemiddelde scooter (dus een Runner oid) meer uit dan een D-segment auto. Dat probleem heb je dus niet meer met de elektrische scooter, want die uitstoot is gecentraliseerd, ipv lokaal.
Eh, lijkt me sterk, een scooter kan echt niet meer uitstoten dan een middenklasser. ideaal zijn ze zeker niet qua uitstoot e.d., kan meer aan bespaart worden maar hij verbrand niet genoeg benzine om zoveel als een middenklasser uit te stoten.
Verder kun je zeggen "dat je het probleem dan niet meer hebt", maar dat is natuurlijk onzin. Het probleem is alleen minder, met elektrisch rijden.

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

PauseBreak schreef op woensdag 09 september 2009 @ 14:15:
Voor zover ik weet, maar verbeter me vooral als ik het fout heb, stoot de gemiddelde scooter (dus een Runner oid) meer uit dan een D-segment auto.
Mijn neus zegt dat je gelijk hebt. Als er alleen auto's bij het stoplicht staan is de stank geen echt probleem, maar 1 scooter of snorfiets voor je stinkt meer dan een lange rij 107's.
!null schreef op woensdag 09 september 2009 @ 14:27:
Eh, lijkt me sterk, een scooter kan echt niet meer uitstoten dan een middenklasser. ideaal zijn ze zeker niet qua uitstoot e.d., kan meer aan bespaart worden maar hij verbrand niet genoeg benzine om zoveel als een middenklasser uit te stoten.
Toon me 1 snorfiets met een geregelde brandstofinjectie en katalysator.

(edit: die zijn er dus wel, blijkt, maar er zijn zelfs handelaren die standaard de uitlaat vervangen door eentje zonder katalysator 'want anders komen klanten klagen over de topsnelheid'. Mijn baas blijkt ongevraagd een opgevoerde scooter gekregen te hebben. Katalysator eruit, inlaatbegrenzer eruit, resonantie-pijp dichtgeknepen.)

Nog wat linkjes:

http://www.volkskrant.nl/...og_vuiler_dan_vrachtwagen
http://www.depers.nl/binn...vervuilende-scooters.html

[ Voor 22% gewijzigd door burne op 09-09-2009 14:42 ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

• !null
Vanwege de CO2 hetze de laatste tijd kon ik alleen maar in CO2 denken :P
Maar qua fijnstof, ja dat geloof ik wel. Sowieso ruik je het achter die klote dingen altijd dat het niet goed is, meestal wacht ik even met ademen tot de brommer of scooter voorbij is.

Ik ben benieuwd hoe het zit met fijnstof en ellende bij 4-takt scooters.

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-11 22:58
Collega van me fietst bijna iedere dag 30 km (heen+weer van gouda naar zoetermeer) om te forenzen op z'n city mountainbike achtige fiets.
Vind ik sjapeau! Maar hij is ook wel een health/conditie/sport fan.
En qua tijd scheelt het niet zo heel veel, de A12 is echt een drama....

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Wat brommers betreft: die dingen zijn 10x zo licht als een auto, komen niet in de buurt van de snelheid en nog krijgen ze het voor elkaar niet meer dan 2x zo zuinig met hun brandstof om te gaan. Ik ruik inefficientie tot in de oneindigheid...

• !null
Die inefficientie heeft een naam, het heet 2-takt. En dan nog dingen als katalysator en dergelijke niet toepassen. Maar het grappige is dat veel van die dingen wel worden gelimiteerd op de uitlaat. Dan hadden ze er net zo goed een katalysator in kunnen doen. Ik vraag me dus af of 4-takt scooters het beter doen.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

!null schreef op woensdag 09 september 2009 @ 15:49:
Ik vraag me dus af of 4-takt scooters het beter doen.
Niet als de rijwielhandelaar ongevraagd het ding voor je opvoert. M'n baas kreeg dus met z'n week oude scooter, viertakt, een bon en een boodschappelijstje. Originele uitlaat, alle snelheidsbeperkingen weer terugplaatsen. Nu rijdt het ding weer 1:50, en niet de 1:20 die hij eerst haalde. De topsnelheid is wat lager maar niet eens veel. En de stank valt erg mee.

Maar als je rekent.... Baas plus scooter wegen 180 kilo. Een 107 met baas weegt 855 kilo. Per vervoerde kilo is die auto een stuk efficienter, en het verbruik van een 107 is gemeten bij gebruik op de snelweg. Dus ook per kilometer per uur wint een 9 keer zo zware auto riant van de scooter. (een 107 op de snelweg doet 1:24.5)

Het verklaart de stank in ieder geval afdoende.

• !null
Die "dus ook per kilometer per uur" moet je even uitleggen, ik zie geen eerlijke vergelijking.
Ik denk dat het een kwestie is van te kleine motor, en sowieso geen eerlijke vergelijking, want een scooter kan geen 90 halen (meest ideale snelheid om zuinig te zijn). Soms is het beter om een grotere motor te hebben, afhankelijk van de toepassing. Net als dat de Prius van 1.5 naar 1.8 over gegaan is. Eigenlijk verwacht ik dat 70cc zuiniger is in die vergelijking, of zelfs 100 (bestaan die?) of 125cc scooters welke je in NL niet veel ziet omdat het officieel motoren zijn.

Ik denk dat je als je constant 30 of 35 gaat rijden nog wel zuiniger gaat rijden. Wat gaat er in zo'n 4 takt, gewoon euro 95 zonder smerende meuk? (ik heb wel verstand van auto's, maar de ballen verstand van scooters en brommers)

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

!null schreef op woensdag 09 september 2009 @ 14:27:
[...]

*knip*
Verder kun je zeggen "dat je het probleem dan niet meer hebt", maar dat is natuurlijk onzin. Het probleem is alleen minder, met elektrisch rijden.
Ik ga even niet in op het *knip* deel, dat staat al in de post onder je, maar dit is wel interessant. Het probleem is dat je lokaal slechte luchtkwaliteit hebt lokaal doordat er lokaal veel schadelijke stoffen de lucht worden ingegooid. De oplossing daarvoor is eigenlijk erg simpel: Centraliseer het punt waar de uitstoot plaatsvindt en dat doe je door elektrisch te rijden, zelfs op een scooter. Natuurlijk heb je gelijk als je zegt "maar het probleem is dan niet opgelost", maar het gaat wel een heel eind in de goede richting.
Maar ik begrijp eigenlijk sowieso niet waarom ze dit soort fietssnelwegen niet standaard overdekken met zonnepanelen ofzo. De fietser is beschut en het levert ook nog 'groene' energie op, waar je dan weer die elektrische scooters op kunt laten lopen.
!null schreef op woensdag 09 september 2009 @ 17:16:
Die "dus ook per kilometer per uur" moet je even uitleggen, ik zie geen eerlijke vergelijking.
Ik denk dat het een kwestie is van te kleine motor, en sowieso geen eerlijke vergelijking, want een scooter kan geen 90 halen (meest ideale snelheid om zuinig te zijn). Soms is het beter om een grotere motor te hebben, afhankelijk van de toepassing. Net als dat de Prius van 1.5 naar 1.8 over gegaan is. Eigenlijk verwacht ik dat 70cc zuiniger is in die vergelijking, of zelfs 100 (bestaan die?) of 125cc scooters welke je in NL niet veel ziet omdat het officieel motoren zijn.

Ik denk dat je als je constant 30 of 35 gaat rijden nog wel zuiniger gaat rijden. Wat gaat er in zo'n 4 takt, gewoon euro 95 zonder smerende meuk? (ik heb wel verstand van auto's, maar de ballen verstand van scooters en brommers)
Zonder restricties kan vrijwel iedere scooter die nu nieuw verkocht wordt wel 90 - 100km/u halen. Dat zijn ook 'gewoon' de snelheden die er vaak mee wordt gereden in bijv. Italië. In Nederland worden ze begrenst vanwege de wetgeving hier, maar met een paar simpele truuks haal je dat zo weer onderuit :p

Maar goed, daar zou dus nog wel e.e.a. aan winst te halen zijn, maar volgens mij ging dit over fietssnelwegen en ik vrees dat we zo toch wel lichtelijk afdwalen O-)

[ Voor 39% gewijzigd door PauseBreak op 09-09-2009 17:28 ]

Nee, merp!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Oh jakkes, waarom weer die goedbedoelde maar kansloze zonnepanelen? Je kunt overal wel zonnepanelen op plakken, windmolens op zetten en groenlinks-flyers gaan uitdelen, dat maakt het geen nuttigere oplossing voor fieters. Het mooie van de fiets is dat het goedkoop, goed voor wegen en leefmilieu en vooral nogmaals GOEDKOOP is. Iets wordt niet automatisch 'beter' als je er maar zoveel mogelijk dingen op bout die de publieke opinie als goed of groen ziet. Dat is waanzin.

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

ssj3gohan schreef op woensdag 09 september 2009 @ 17:28:
Oh jakkes, waarom weer die goedbedoelde maar kansloze zonnepanelen? Je kunt overal wel zonnepanelen op plakken, windmolens op zetten en groenlinks-flyers gaan uitdelen, dat maakt het geen nuttigere oplossing voor fieters. Het mooie van de fiets is dat het goedkoop, goed voor wegen en leefmilieu en vooral nogmaals GOEDKOOP is. Iets wordt niet automatisch 'beter' als je er maar zoveel mogelijk dingen op bout die de publieke opinie als goed of groen ziet. Dat is waanzin.
Eh ja, bedankt dat je je antipathie jegens dat soort producten ten tonele spreidt, maar feit blijft wel dat het een relatief eenvoudige manier is om de uitstoot te beperken en meer energie kunt opwekken. Of het dé 'Be all, End all'-techniek is laat ik in het midden want daar lijkt dit topic mij niet de plek voor.
In de laatste zin staat toch niet voor niets dat je daar de elektrische scooters dan weer op kunt laten draaien. Op die manier heb je in ieder geval niet meer schadelijke uitstoot bij de energiecentrales.

Nee, merp!

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

!null schreef op woensdag 09 september 2009 @ 15:49:
Die inefficientie heeft een naam, het heet 2-takt. En dan nog dingen als katalysator en dergelijke niet toepassen. Maar het grappige is dat veel van die dingen wel worden gelimiteerd op de uitlaat. Dan hadden ze er net zo goed een katalysator in kunnen doen. Ik vraag me dus af of 4-takt scooters het beter doen.
Als we kijken naar de Yamaha Giggle, die op het moment nog de enige 4takt scooter met computergestuurde injectie en shizzle is.. Die doet het een stuk beter dan welke auto dan ook. (een minuscule injectie cilinder versus 3 of meer grote injectie cilinders, tsja)
Daarnaast zijn die softwarematig begrenst, in de ecu, dus geen gezanik meer met afgeknepen uitlaten die onvolledige verbranding stimuleren, enzovoorts.
4-takt scooters, die voornamelijk computergestuurde carb-injectie kennen komen ook al erg aardig in de buurt.
Maar ja, consumenten zitten het liefst (en terecht) voor een dubbeltje op de eerste rang. Liever kopen ze een derdehands Tomos die rookt als een stoomschip dan een hypermoderne geruisloze, rookloze computergestuurde 4-takt scooter die minstens 3 a 4 keer zoveel kost.

Zouden de LPG-scooters trouwens een stuk milieuvriendelijker zijn?

Milieuvriendelijker of niet, de bromfiets (in al haar verschijningsvormen) is bij uitstek het voertuig dat fietssnelwegen en stadsverkeer het meest optimaal kan gebruiken.

Ik heb 2 keer met collega's een weddenschap gehad (twv goede fles wijn) of de auto sneller binnen de stad op een locatie was dan de bromfiets.
De eerste keer ging het om van de Lindenholt in Nijmegen, naar het kantoor in de stad te rijden. Zonder filteren was ik er toch 5 minuten eerder.
De tweede keer ging het om van het kantoor in de stad naar Arnhem-Zuid (Ohra gebouw) te rijden. De collega in kwestie vertelde er wel bij dat hij het stuk snelweg harder dan 120 zou rijden. Maar tegen die tijd dat hij de stad uit was, en de snelweg op, stond ik al bij de Ohra 8)7.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

unclero schreef op woensdag 09 september 2009 @ 18:24:
[...]

Maar tegen die tijd dat hij de stad uit was, en de snelweg op, stond ik al bij de Ohra 8)7.
Door hoeveel rode lichten ben je dan gereden? :P
of was het gewoon spits? - in welk geval het een no-brainer is dat je sneller was

Oslik blyat! Oslik!

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

dion_b schreef op woensdag 09 september 2009 @ 18:39:
Door hoeveel rode lichten ben je dan gereden? :P
Welke? Tussen de stad en de Ohra staan misschien 3 stoplichten, waarvan 1 permanent op groen ;).
of was het gewoon spits? - in welk geval het een no-brainer is dat je sneller was
Beginnende spits..

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

!null schreef op woensdag 09 september 2009 @ 17:16:
Wat gaat er in zo'n 4 takt, gewoon euro 95 zonder smerende meuk? (ik heb wel verstand van auto's, maar de ballen verstand van scooters en brommers)
Inderdaad. Het ding heeft een carter, je moet olie bijvullen en euro95 tanken.
ssj3gohan schreef op woensdag 09 september 2009 @ 17:28:
Oh jakkes, waarom weer die goedbedoelde maar kansloze zonnepanelen? Je kunt overal wel zonnepanelen op plakken, windmolens op zetten en groenlinks-flyers gaan uitdelen, dat maakt het geen nuttigere oplossing voor fieters.
Philips heeft een pracht van een lamp die een gemeente koopt, neerzet en vergeet. Nog wel duur, maar met massaproductie zal dat best goedkoper worden en het kan nu bijna uit qua kosten.

Afbeeldingslocatie: http://simonmaddock.files.wordpress.com/2009/05/sem8629_700.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.designet.ru/images/37623_14.1225885800.04908.jpg

Klein bijkomend voordeel: het ding geeft iets meer licht dan de huidig in gebruik zijnde lampen.

Wat is er mis met een fietssnelweg met schone, goede verlichting?

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

dion_b schreef op woensdag 09 september 2009 @ 11:55:
Ik denk dat niemand dat daadwerkelijk voor ogen heeft met "fietssnelwegen", eerder gewoon doorgaande, rechte fietspaden die niet te pas en onpas gesneden worden.
De definitie van een snelweg is dat deze ongelijkvloers is - hooguit een brug. Anders zijn het gewoon doorgaande fietsroutes en die zijn er nu ook al in Amsterdam, alleen beperkt. Ik weet dat je vanuit Diemen bijv. in een ruk door kan gaan richting centrum.
De indruk die je krijgt is dat degene die de kruispunten ontwerpt uitgaat van nooit meer dan één wachtende fiets bij een kruispunt.
Ik heb sowieso niet echt de indruk dat veel kruispunten in Amsterdam 'ontworpen' worden. De meesten worden alleen onderhouden of zijn nog deel van een verbouwing. Rondom CS is het bijvoorbeeld altijd chaos en als je het Rokkin op wil dan ben je altijd mensen aan het aanrijden.
Spookrijders icm voetgangers op éénrichtingsfietspaden zijn IMHO wel een flinke ergernis.
Spookrijders zijn idd not done. Al hoewel ik wel vind dat er voor fietsers in een straat nooit eenrichtingsverkeer zou moeten zijn.
Dat is gevaarlijk, dus gaat iedereen scherper eroverheen, waardoor een ogenschijnlijk simpel kruispunt hopeloos chaotisch wordt.
Dat is dus ook een oplossing, zorg voor een aansnijding dmv een grotere hoek oid, maar in de situaties waar het niet kan... zou ik zeggen kijk eens naar die oplossing.
Maar goed, we gaan een beetje off-topic hier; A'dam's binnenstedelijke fietsproblematiek is niet bepaald te vergelijken met interstedelijke fietssnelwegen :z
Ik heb redelijk veel in Nederland gefietst en over het algemeen ben ik zeer te spreken over de interstedelijke fietspaden. Het is juist zo dat zodra je de bebouwde kom raakt je meteen vastloopt in de stoplichten.

Als je bijvoorbeeld vanaf Utrecht via het Amsterdam-Rijnkanaal fiets dan heb je vrijwel geen obstakels behalve 1 belachelijk bruggetje ergens. Kom je Diemen eenmaal binnen dan sta je meteen bij een uitgestorven kruispunt voor rood. En dat mag wel eens wat anders.

Dus een fietssnelweg (langs het spoor) tussen bijvoorbeeld Amstel en Centraal zou imo zeker veel schelen. Als ik op GM kijk dan is er zat ruimte nog langs het tracé.

Wat te denken van dit traject:
F1 (Fietssnelweg 1 :+ )
Start: Oosterdokskade
Afslag 1: OBA
Afslag 2: Muziekgebouw/Bimhuis
Afslag 3: Kattenburgerstraat
Afslag 4: Frans de Wollantstraat (Theaterfabriek)
Afslag 5: Zeeburgerdijk (kruising met S100)
Afslag 6: Station Muiderpoort
Eind: Station Amstel

• !null
Overigens wordt een kruispunt als het meester vissers plein nu goed opnieuw aangepakt, met een nog ruimere opzet. Dat je richting nieuwmarkt dan nog steeds op een klote fietspad fietst.. ja alles heeft tijd nodig denk ik :P

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
ssj3gohan schreef op woensdag 09 september 2009 @ 15:37:
Wat brommers betreft: die dingen zijn 10x zo licht als een auto, komen niet in de buurt van de snelheid en nog krijgen ze het voor elkaar niet meer dan 2x zo zuinig met hun brandstof om te gaan. Ik ruik inefficientie tot in de oneindigheid...
Maar ze zijn dus wel zuiniger per km dan een auto. Iedere persoon die met de brommer naar zijn/haar werk gaat in plaats van met de auto, doet iets aan het fileprobleem en het opraken van fossiele brandstoffen, punt.

Auto's zijn namelijk in het woon-werk verkeer gigantisch inefficient aangezien er vaak maar één persoon in zit.

Je kunt beter bromfietssnelwegen maken dan fietssnelwegen. Mensen stappen eerder op de bromfiets dan op de fiets als het meer dan een 'paar' kilometer rijden is.

• flowerp
LauPro schreef op woensdag 09 september 2009 @ 22:05:
Ik heb sowieso niet echt de indruk dat veel kruispunten in Amsterdam 'ontworpen' worden. De meesten worden alleen onderhouden of zijn nog deel van een verbouwing. Rondom CS is het bijvoorbeeld altijd chaos en als je het Rokkin op wil dan ben je altijd mensen aan het aanrijden.
Inderdaad, hoewel het kruispunt voor CS natuurlijk wel recent helemaal veranderd is, dus iets of iemand moet daar toch tenminste een beetje over nagedacht hebben. Eerst had je altijd een vreemde verkeerssituatie voor auto's die vanaf het rokin linksaf de prinshendrik kade op wilde rijden. Die stop lichten stonden zo, dat ze dachten door te kunnen rijden, terwijl er al doorgaand verkeer op de prinshendrik kade aan kwam (voor de auto's die linksaf wilde, dus verkeerd van rechts). Ik nergens zo veel bijna ongelukken gezien als dat punt.

Het fietspad op de p.h kade aan de overzijde van cs is overigens 2 richting geworden. Of dat nu zo super handig is, is ook maar de vraag. Vooral bij westelijke zebra pad met z'n stromen mensen kan dat nog al eens voor verwarring zorgen. Naast een aantal andere regels, is 1 van de hoofdregel van de Amsterdamse fietser dat je nooit maar dan ook echt nooit voor een zebra pad stopt. Liever de voetgangers massaal aanrijden, met een gevaarlijke slinger erom heen rijden, of in het ergste geval zelf op je snuffert gaan, maar alles beter dan een echte stop maken.
Spookrijders zijn idd not done. Al hoewel ik wel vind dat er voor fietsers in een straat nooit eenrichtingsverkeer zou moeten zijn.
In de praktijk is natuurlijk ELK fietspad in Amsterdam twee richtingsverkeer. Neem een smal en druk officieel eenrichtingspad als bij de jodenbreestraat aan de kant van de AH, er massa's fietsers komen je tegemoet rijden met een stalen en van wrong verwrongen gezicht (wat niet zelden leidt tot aanrijdingen en gescheld).
Ik heb redelijk veel in Nederland gefietst en over het algemeen ben ik zeer te spreken over de interstedelijke fietspaden.
Meestal wel. Fietspad van Amsterdam naar Haarlem via haarlemmerweg en Halfweg was vroeger wel altijd van wat mindere kwaliteit. Veel loszittende stoeptegels/keien op diverse plekken en -aarde- donker vanwege gebrek aan lantaarn palen. Ik heb hier nu al een tijdje niet meer gefietst, dus misschien is het nu beter.

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Roenie schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 15:27:
Je kunt beter bromfietssnelwegen maken dan fietssnelwegen. Mensen stappen eerder op de bromfiets dan op de fiets als het meer dan een 'paar' kilometer rijden is.
Ik mag aannemen dat ook bromfietsers worden toegelaten op fietssnelwegen, maar desalniettemin is dit een goed punt. Bij fietspaden in Nederland zijn de aansluitingen, oversteekplaatsen en tunnels vaak berekend op langzaamfietsers, veel te onoverzichtelijk en te smal (en dus op veel plaatsen onveilig en irritant). Met een gestroomlijnde ligfiets kun je op recht asfalt bijvoorbeeld redelijk 40 tot 50 km/u koersen, maar als je elke kilometer weer in de ankers moet om een haakse oversteek te maken of omdat er een bocht nadert waar je totaal geen zicht op hebt dan kost het je een hoop energie om telkens weer op snelheid te komen.

Ik kan me voorstellen dat als zo'n fietssnelweg of greenway project echt wordt berekend op bromfietsers, velomobielen en invalidevoertuigen (en wat mij betreft op een nieuw te definiëren klasse van lichtgewicht elektrische voertuigen die in de nabije toekomst populair kan worden) dat het een veel praktischer en veiliger oplossing zal worden. Liever een enkel stuk serieuze fietssnelweg waarop je ook echt de ruimte hebt om door te kunnen rijden, dan een janboel van aan elkaar geknoopte stukjes ellende.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

flowerp schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 17:19:
Het fietspad op de p.h kade aan de overzijde van cs is overigens 2 richting geworden. Of dat nu zo super handig is, is ook maar de vraag. Vooral bij westelijke zebra pad met z'n stromen mensen kan dat nog al eens voor verwarring zorgen. Naast een aantal andere regels, is 1 van de hoofdregel van de Amsterdamse fietser dat je nooit maar dan ook echt nooit voor een zebra pad stopt. Liever de voetgangers massaal aanrijden, met een gevaarlijke slinger erom heen rijden, of in het ergste geval zelf op je snuffert gaan, maar alles beter dan een echte stop maken.
Haha, ja ik rem ook niet voor voetgangers in Amsterdam, meestal stoppen ze of ga ik er met een boog omheen - tenzij het echt een hele grote meut is natuurlijk, zoals bij de NZVBW aan het einde richting station. Dat is een winkelstraat waar altijd veel volk is.
In de praktijk is natuurlijk ELK fietspad in Amsterdam twee richtingsverkeer. Neem een smal en druk officieel eenrichtingspad als bij de jodenbreestraat aan de kant van de AH, er massa's fietsers komen je tegemoet rijden met een stalen en van wrong verwrongen gezicht (wat niet zelden leidt tot aanrijdingen en gescheld).
Ik ben er vrij makkelijk in, maar op het moment dat men niet aan de kant wil gaan dan kunnen ze zeker wel wat getier verwachten, dit komt zelden voor. De meesten hebben ook wel het gevoel dat ze verkeerd bezig zijn wat dat betreft. En de echte paupers zitten idd niet op de fiets maar op de scoot.
Meestal wel. Fietspad van Amsterdam naar Haarlem via haarlemmerweg en Halfweg was vroeger wel altijd van wat mindere kwaliteit. Veel loszittende stoeptegels/keien op diverse plekken en -aarde- donker vanwege gebrek aan lantaarn palen. Ik heb hier nu al een tijdje niet meer gefietst, dus misschien is het nu beter.
Ja fietspaden van stoptegels zijn werkelijk een ramp. Met name omdat er altijd wel ergens lelijke verzakkingen zijn. Overigens vind ik de betonnen paden zoals ze dat op delen van de Veluwe en in Flevoland hebben gewoon ook niet echt veel soeps, die liggen niet altijd naadloos op elkaar waardoor je steeds van de lelijke klappen hebt. Maar ze hebben tegenwoordig wel fietspaden die van een hele hoogwaardige kwaliteit asfalt zijn gemaakt (met kenmerkende dikke witte strepen). Volgens mij is dit asfalt op betonplaten, super strak gelegd.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

LauPro schreef op woensdag 09 september 2009 @ 22:05:
[...]
Ik heb redelijk veel in Nederland gefietst en over het algemeen ben ik zeer te spreken over de interstedelijke fietspaden. Het is juist zo dat zodra je de bebouwde kom raakt je meteen vastloopt in de stoplichten.

Als je bijvoorbeeld vanaf Utrecht via het Amsterdam-Rijnkanaal fiets dan heb je vrijwel geen obstakels behalve 1 belachelijk bruggetje ergens. Kom je Diemen eenmaal binnen dan sta je meteen bij een uitgestorven kruispunt voor rood. En dat mag wel eens wat anders.
Eens. Dat is in Nijmegen trouwens ook een issue - er is een paar jaar terug op het allerlaatste stuk van deze "fietssnelweg" een fantastische bus-oprit van het station richting Graafseweg gemaakt waardoor bussen niet meer door twee stoplichten en om een lastige hoek moeten. Pal naast de busbaan is ook een doorgaande fietspad aangelegd tussen Nijmegen (centraal) en Heijendaal en verder. Maar de "fietssnelweg" erop aansluiten? Ho maar, fietsers mogen wel nog 300m omrijden over twee verkeerslichten voordat ze bij die andere doorgaande fietspad (of het station) aankomen :X
Dus een fietssnelweg (langs het spoor) tussen bijvoorbeeld Amstel en Centraal zou imo zeker veel schelen. Als ik op GM kijk dan is er zat ruimte nog langs het tracé.
Eh, als je op GM kijkt zie je ook dat van Amstel naar Centraal via het spoor idioot omfietsen is (2x de directe afstand) :o

De doorgaande fietsroute is dan ook langs het Amstel, wat muv gare kruisingen bij de Berlagebrug (veel teveel gelijkvloers kruisend verkeer, lange wachttijden) en Ruyschstraat (eerder genoemde tramsporenproblematiek) tot aan de Sarphatistraat erg goed te doen is. Alleen wordt het daarna een zooitje van krappe bochten, korte, hoge bruggetjes, een fietspad wat gelijk ook barst van de toeristen en natuurlijk de keien op de Dam, ofwel over de Mr Visserplein, met meerdere verkeerslichten.

In alle eerlijkheid moet ik dan weer wel toegeven dat het allicht teveel gevraagd is om in een uiterst krappe en drukke centrum als die van A'dam dergelijke doorgaande routes te krijgen. De A2 rijdt om die reden ook niet door tot aan de Dam. En er is een goede, nagenoeg verkeerslichtvrije ringroute net binnen de grachtengordel over de Sarphatistraat/Weteringenschans/Marnixstraat, waarmee je prima om dat centrum heen kunt :)
Wat te denken van dit traject:
F1 (Fietssnelweg 1 :+ )
Start: Oosterdokskade
Afslag 1: OBA
Afslag 2: Muziekgebouw/Bimhuis
Afslag 3: Kattenburgerstraat
Afslag 4: Frans de Wollantstraat (Theaterfabriek)
Afslag 5: Zeeburgerdijk (kruising met S100)
Afslag 6: Station Muiderpoort
Eind: Station Amstel
Volgens mij heb je voor het grootste deel van dat traject al goede fietspaden. Maar wederom, het is zeker twee keer zo lang als de route langs de Amstel.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1