[Ervaringen] Dell Vostro 1400

Pagina: 1
Acties:
  • 8.123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• cornelixnootje1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01-2022
Afbeeldingslocatie: http://laptoping.com/wp-content/dell_vostro_1400.jpg

Waarom de Vostro 1400?
Het is de gulden middenweg tussen zijn zwaardere broertje de 15 inch Vostro 1500 en de lichtere 12 inch modellen.
Verder wordt de Vostro 1400 geprezen voor z'n goede scherm, lage prijs, stevige bouw en goede accuduur.

Specs:
# Intel Core 2 Duo 1.4 tot 2.2 GHz / Celeron 2 GHz.
# 14.1” Wide Screen LCD Display with TrueLife (1280x800 of 1440x900)
# 1GB tot 4GB DDR2 667Mhz
# 128MB Nvidia Geforce 8400GS of X3100 Intel Graphics
# 80GB tot 250GB HDD
# Genuine Windows Vista Home, Business of Ultimate (beetje afhankelijk van welke je selecteert)
# Integrated 10/100 Network Card and Modem
# 8x CD/DVD Burner w/ double layer DVD+ write capability
# Integrated High Definition Audtio
# Dell Wireless 1390 802.11g Wi-Fi Mini Card
# 56 WHr 6-cell of 85 WHr 9-cell Lithium Ion Primary Battery

Optioneel:
# Integrated 2.0 mega pixel web camera
# Dell Wireless 355 Bluetooth Internal (2.0 + Enhanced Data Rate)

In tegenstelling tot de 1500 kun je bij de 1400 geen eigen kleurtjes selecteren. (Maar dit schijnt de levertijd ten goede te komen)

Accu
De 9 cells battery zou officieel 8 uur moeten meegaan. Volgens notebookreview.com haalt hij op vol load (zowel CPU als GPU) 2,5 uur en bij minimaal gebruik 6,5 uur. Nog steeds erg indrukwekkend.
De 9 cells batterij steekt wel iets uit aan de achterkant. Zie foto:
Afbeeldingslocatie: http://www.notebookreview.com/assets/25391.jpg

Welke graphic card moet ik kiezen?
Als je kiest voor de onboard graphics krijg je de 60W adapter in plaats van de 90W (dus je travel load wordt lichter) en je krijgt er bij de 9 cells battery ongeveer een half uur extra accu tijd mee.

Kan ik hem als consument bestellen?
Ja! Als volgt:
- Ga naar de "kleine ondernemingen" website en noteer de e-value code van de Vostro 1400.
- Ga naar de consumenten website en klik op e-value bovenin.
- Vul de code in en voila.

Ja ik heb hier helemaal geen geld voor maar ik zou zo graag ervaringen uitwisselen dus hoe krijg ik hem nou goedkoper?
- Bij de consumenten website kun je Dell coupons gebruiken voor de Vostro 1400. Dat levert je al gauw 5% korting op.
Als ondernemer krijg je die korting sowieso al lijkt het. Ik kom in ieder geval op dezelfde prijs als ondernemer en als consument met 5% korting.

Reviews

• DwarV
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:15

DwarV

Rekent aan het leven

Ik heb deze laptop nu twee maanden en ik moet zeggen dat ik er zeer tevreden over ben. Het hele apparaat weegt maar zo'n twee kilo, en de batterij houdt het lang genoeg uit om mij elke dag heen en weer van Groningen naar Wageningen van laptopplezier te voorzien op 1 batterijlading (4 uren ongeveer). Meestal heb ik dan thuis nog meer dan 30% over in de batterij. Taken die ik onderweg verricht zijn films kijken, muziek luisteren, en het nodige tekstverwerkingswerk.

Ik heb de variant met 1.6 GHz C2D en de X3100 graphics. Die laatste zijn gelijk de bottleneck van het systeem. Als je op de meegeleverde vista spellen wil gaan spelen raad ik aan voor de NVidia kaart te kiezen, aangezien de drivers van dell voor de X3100 nogal oud zijn.

De nieuwste drivers van intel voor de x3100 kun je niet zondermeer installeren, aangezien de installer klaagt dat de laptop (dell) branded drivers behoeft. Gelukkig kun je dit omzeilen door de drivers handmatig te installeren via apparaatbeheer. Helaas levert dit geen grote performanceboost op. Half-Life2 draaide met deze drivers op ongeveer 20 fps.

Het 14" widescreen 1440x900 scherm biedt genoeg ruimte voor applicaties als photoshop of autocad. Het contrast is zeer goed, evenals de helderheid. Helaas vertoonde mijn scherm na een paar weken twee dode pixels. Dit waren er niet genoeg om in aanmerking te komen voor de pixelgarantie. Zoals de introductie van dit topic al zegt is de behuizing zeer stevig. Zo ook op de achterkant van het scherm. Drukken op de achterkant van het scherm leidt niet tot vervorming van het beeld.

Naast deze dingen zijn er genoeg aansluitmogelijkheden, er is een Svideo uitgang, 4 USB 2.0 poorten, een VGA out, firewire, modem en RJ45. Het systeem kan uitgebreid worden met een mobiele internetkaart (ik geloof van Vodafone). De plek voor de SIM kaart daarvoor zit onder de batterij. Daarnaast kan er een turbomemory module in van Intel, voor Vista Readydrive geloof ik.

De geluidschip die aanwezig is biedt tevens ondersteuning voor 6 outputkanalen (2 meer dan de Vostro 1500). De aansluitingen hiervoor bevinden zich aan de voorkant van de laptop. De in/uitgangen zijn afzonderlijk instelbaar. De chip biedt support voor 192KHz/24bit audio, en de kwaliteit van het geluid is naar mijn mening goed.

Overall een goed systeem om werk op te verrichten, maar dus geen gamemonster. Daarom is het denk ik ook primair een zakelijke laptop.

[ Voor 7% gewijzigd door DwarV op 01-12-2007 11:22 ]

• cornelixnootje1
DwarV schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 11:15:
de batterij houdt het lang genoeg uit om mij elke dag heen en weer van Groningen naar Wageningen van laptopplezier te voorzien op 1 batterijlading (4 uren ongeveer). Meestal heb ik dan thuis nog meer dan 30% over in de batterij. Taken die ik onderweg verricht zijn films kijken, muziek luisteren, en het nodige tekstverwerkingswerk.
Heb je de 9 cells of de 6 cells? En schroef je daarvoor de brightness laag?

Dank voor je mini-review trouwens!

• DwarV

DwarV

Rekent aan het leven

Ik heb een 9-cell batterij. En inderdaad daar schroef ik de brightness voor naar beneden, en ik gebruik de power saver mode in vista. Mijn systeem gebruikt ergens tussen de 15 en de 35 watt, afhankelijk van de powersetting en de schermbrightness.

[ Voor 29% gewijzigd door DwarV op 01-12-2007 13:06 ]

• ejtnaj
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-02 10:39
Ik heb hem vandaag ontvangen! Eindelijk een laptop zodat ik dvds in de vliegtuig kan kijken!

Het geluid vind ik zelf wat minder. Het is stil, zeker, maar ik denk dat ik de harde schijf zal vervangen. En de blauwe status knopjes zijn veelst te fel als je s'nachts werkt. Daar ga ik zeker wat plakband overheen plakken.

Verder geweldige prestaties en een goede aankoop voor €750 (2.0Ghz, 2GB, 8400GS, 120GB HDD, Truelife, Bluetooth)!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:32

DaWaN

'r you wicked ??

ejtnaj schreef op woensdag 19 december 2007 @ 01:17:
Ik heb hem vandaag ontvangen! Eindelijk een laptop zodat ik dvds in de vliegtuig kan kijken!

Het geluid vind ik zelf wat minder. Het is stil, zeker, maar ik denk dat ik de harde schijf zal vervangen. En de blauwe status knopjes zijn veelst te fel als je s'nachts werkt. Daar ga ik zeker wat plakband overheen plakken.

Verder geweldige prestaties en een goede aankoop voor €750 (2.0Ghz, 2GB, 8400GS, 120GB HDD, Truelife, Bluetooth)!
Vraagje; hoe bevalt dat Truelife scherm ?

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• ejtnaj
Nou het is heeeeeel toevallig dat ik op het moment het interweb doorzoek om meer te vinden over de truelife schermen! Kom ik zo een reactie op mijn eigen post tegen :)

De reden dat ik over Truelife schermen zit te lezen, is omdat ik nogal ontevreden met mijn scherm. Het is erg... kleurloos. 'Vibrant colors' kom ik echt niet op mijn scherm tegen. Als ik de brightness op max zet, lijkt het alsof je de brightness van een oude oude crt scherm op max zet. Misschien dat het aan mijn instellingen ligt?

Ik lees hier en daar uiteenlopende reacties. De een zegt geweldig, de ander vind het maar niks. Blijkt dat er drie verschillende lcd-producenten zijn die Dell heeft gebruikt. De LG versies zijn fantastisch, de andere twee zijn slecht.

Ik ga nog hier en daar uitzoeken of het aan mijn instellingen ligt... ik vind het wel een mooie notebook hoor, maar ik zie zelf (nog) geen voordeel van een truelife scherm. Ik heb het niet over glazend beeld, dat is natuurlijk je eigen mening.

• cornelixnootje1
Ik vind mijn truelife fantastisch (wel de 1440x900 variant dan!) en een stuk beter dan mijn Samsung 226bw (c panel).

Erg scherp en mooie kleuren. Wel wat reflectie, maarja, dan draai ik wat bij. :)

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-01 06:01
Hey jongens....

Ik ga dus ook een vostro bestellen via de dell site en/of telefonisch.
Korting dat lukte mij dus echt niet, er werd keihard gereageerd toen ik zelfs maar de indruk wekte dat ik een iets andere prijs in gedachten had voor het totaal...

Maarre..die 5% korting coupons..waar vinden we die? want ik heb alles geprobeerd, maar lukt mij dus absoluut nie :'(

• karakedi
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:16
Volgens mij heeft dell een foutje gemaakt bij de prijzen van deze laptop. Een vostro 1400 met t7250 (2.0 ghz) en Gforce 8400, is stukken goedkoper dan een vostro 1400 met t5470 (1,6ghz) en intel x3100.
Wees snel zou ik zeggen

• Ansenyi
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-02 00:26
karakedi schreef op donderdag 27 december 2007 @ 17:08:
Volgens mij heeft dell een foutje gemaakt bij de prijzen van deze laptop. Een vostro 1400 met t7250 (2.0 ghz) en Gforce 8400, is stukken goedkoper dan een vostro 1400 met t5470 (1,6ghz) en intel x3100.
Wees snel zou ik zeggen
Ik had het ook gezien en het is nogsteeds nie verandert.

To be, or not to be...

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:48

Ibex

^^ met stom.

Ik ben Belg, en op de site van Dell smeren ze me standaard dus AZERTY aan, wat overigens de standaard toetsenbordlayout is in Belgie. Ik typ echter liever met een gewone US QWERTY, maar kan dat niet selecteren op de website. Wanneer ik bel om dit aan te passen willen ze me wellicht geen vostro verkopen als consument.

Hoe kan ik toch mijn toetsenbordlayout veranderen?

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

• cornelixnootje1
Ibex schreef op maandag 31 december 2007 @ 22:45:
Ik ben Belg, en op de site van Dell smeren ze me standaard dus AZERTY aan, wat overigens de standaard toetsenbordlayout is in Belgie. Ik typ echter liever met een gewone US QWERTY, maar kan dat niet selecteren op de website. Wanneer ik bel om dit aan te passen willen ze me wellicht geen vostro verkopen als consument.

Hoe kan ik toch mijn toetsenbordlayout veranderen?
zoek eens naar losse toetsenborden op ebay oid

• Marezathus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-07-2024
Ja! Als volgt:
- Ga naar de "kleine ondernemingen" website en noteer de e-value code van de Vostro 1400.

Dit heb ik gedaaan, maar het verschil met de consumentenprijs is bijna 200 euro.
500 als MKB-er en 756 (min nog evt korting van 10%) als consument.
Welke truc heb ik gemist???

Marezathus

• cornelixnootje1
Marezathus schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 23:15:
Ja! Als volgt:

Dit heb ik gedaaan, maar het verschil met de consumentenprijs is bijna 200 euro.
500 als MKB-er en 756 (min nog evt korting van 10%) als consument.
Welke truc heb ik gemist???
geen idee. Is een deel daar van btw?

• martijn-
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-02 22:04
dat is BTW en de extra 3 jaar garantie die er automatisch bij gezet word.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
cornelixnootje1 schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 23:31:
[...]

geen idee. Is een deel daar van btw?
En garantie. Dell moet een consument meer bieden dan een onderneming.

• Hertog_Martin
  • Laatst online: 12:18
Ja, je kan selecteren dat je 1yr wilt ipv 3 jaar. Gaat er 114 euro van die prijs af.

Ik zit overigens met gevalletje teveel keus. Ik zoek gewoon een goedkope doch degelijke studentenlaptop. Een office-ding. Maar zie door de bomen het bos niet meer. Is de Vostro de bestbuy op de markt, de beste prijs/kwaliteit verhouding?

[ Voor 58% gewijzigd door Hertog_Martin op 07-02-2008 09:15 ]

• Marezathus
Martijn had gelijk.
Minus die garantie kwam ik op hetzelfde bedrag uit.
Overigens: gewoon besteld via MKB. Achteraf stom, want daar kon ik die kortingsbonnen niet verzilveren.

Heb lang gezocht naar een klein, draagbaar laptopje en ben na veel gezoek hierop uitgekomen.
Dit is een goede prijs/kwaliteitverhouding.
Heb al een (grotere) Inspiron en ben daar erg tevreden mee.

Marezathus

• Hertog_Martin
Misschien is een algemeen Vostro topic een beter idee? Ik twijfel tussen de volgende Vostro's

Vostro™ 1700 NB(N0217004) Configuration € 724,71

Base Intel® Core™2 Duo Processor T5270 (1,40 GHz, 800 MHz FSB, 2 MB L2-cache)
Besturingssysteem Legitieme Windows Vista™ Business - Nederlands
Ondersteuningsdiensten 1Yr Basic Warranty - Next Business Day Included - No Upgrade Selected
LCD-scherm 17" Wide Screen WXGA+ (1440 x 900) Display with TrueLife™
Keuze uit kleuren Matte Jet Black zonder camera
Geheugen 2.048 MB 667 MHz Dual Channel DDR2 SDRAM [2 x 1.024]
Harde schijf 120 GB (7.200rpm) SATA Hard Drive with Free Fall Protection ™
Grafische kaart Geïntegreerde Intel® Graphics Media Accelerator X3100
Optische stations Vast intern 8x DVD+/-RW-station met software
Primaire Batterij 6-cel lithium-ion hoofdbatterij (56 W/h)

Vostro™ 1500 NB(N0215016) Configuration € 718,76

Besturingssysteem Legitieme Windows Vista™ Home Premium - Nederlands
Ondersteuningsdiensten 1Yr Basic Warranty - Next Business Day Included - No Upgrade Selected
LCD-scherm 15,4-inch WXGA-breedbeeldscherm (1.280 x 800) met TrueLife™
Keuze uit kleuren Matte Jet Black met camera met 2,0 megapixel
Harde schijf 160 GB (7.200rpm) SATA Hard Drive with Free Fall Protection ™
Grafische kaart 128 MB nVidia® GeForce® 8400M GS
Optische stations Vast intern 8x DVD+/-RW-station

Vostro™ 1400 NB(N0214004) Configuration € 629,51

LCD-scherm 14,1-inch WXGA (1.280 x 800) TFT-breedbeeldscherm met TrueLife™
Grafische kaart Intel® Integrated Graphics Media Accelerator X3100
Voeding Niet inbegrepen

Prijzen incl btw, verzenden en kortingen. Allemaal zo goed als identiek dus kwa specs, alleen grootte LCD scherm verschilt en de 1500 heeft een betere videokaart. Erg opvallend dat de 17inch gewoon net zoveel kost als de 15 inch! Laat dan wel de twijfel of 17 inch niet te groot/lomp/zwaar is. Wel hogere resolutie, das wel fijn. Voor 35 euro meer zelfde resolutie op de 1500

Ben gewoon uren bezig geweest allemaal configuraties samen te stellen, erg vreemd dat als je bv bij de vostro 1000 of 1400 een van de goedkopere basisuitvoeringen pakt en er opties bijdoet (grotere hd enzo) je veel duurder uit bent dan een basisuitvoering die dat al heeft.

Oh bij de 1400 staat dat de voeding niet inbegrepen is? Foutje op de site of...? lijkt me sterk dat er helemaal geen voeding bij zit.

• cornelixnootje1
Dat van die voeding kan liggen aan de videokaart die je kiest. Je kon ooit kiezen voor de X3100 of de 8400gs. In het laatste geval kreeg je er een 90W voeding bij ipv 60W.

En de 1400 komt ook met die hoge resolutie. Ook voor een schijntje extra. Sterker nog, ik vind 1440 x 900 echt schandalig laag voor een 17 inch. Wat heb je dan aan zo een lomp zwaar groot apparaat als hij niet eens 1650 of 1920 biedt? (Er zijn 15 inch machines die beide resoluties bieden)

En vergeet battery life niet. Die gaat snel omlaag bij hogere schermen en grotere videokaarten.

• Hertog_Martin
Bij andere samenstellingen zoals de 1000 staat: 65 W wisselstroomadapter [Inbegrepen in prijs]

En hier staat aangegeven: Voeding: Niet inbegrepen...

En battery life is een van de belangrijkste dingen, ik las een review waarin 2 laptops van zelfde merk die identiek waren op het feit na dat de een een intel chipset had met core2duo en ander amd systeem met een X2. En de core2duo ging 4 uur mee en de amd 3 uur. Daarom heb ik de nog goedkopere Vostro 1000 met ook Vista Business, 2 gig ram en 15.4" weggelaten, omdat die AMD voert. (ook omdat die 5400rpm HD heeft en minder stevig is (niet zoals de 1400/1500 met magnesium verwerkt)

Ik denk dat ik voor de 1400 ga, 700+ euro wordt me net weer iets te duur.

[ Voor 12% gewijzigd door Hertog_Martin op 08-02-2008 14:06 ]

• KroeT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:22

KroeT

[...]

Weten jullie of de 6-cel accu uitsteekt ten opzichte van de 4-cel accu? Ik weet dat de 9-cel accu dat wel doet namelijk. Het prijsverschil is minimaal, dus voor het broodnodige uithoudingsvermogen ga ik liever voor de door Dell zo mooi opgeschreven 53 W/h dan 29 W/h, maar niet als de laptop daar lomp en nog lelijker van wordt (ik richt me trouwens op de Vostro 1000, niet op de 1400, maar de accu zal hetzelfde zijn - vandaar geen ander/nieuw topic).

Peace is not simply the absence of war.

• Hertog_Martin
KroeT schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 14:05:
Weten jullie of de 6-cel accu uitsteekt ten opzichte van de 4-cel accu? Ik weet dat de 9-cel accu dat wel doet namelijk. Het prijsverschil is minimaal, dus voor het broodnodige uithoudingsvermogen ga ik liever voor de door Dell zo mooi opgeschreven 53 W/h dan 29 W/h, maar niet als de laptop daar lomp en nog lelijker van wordt (ik richt me trouwens op de Vostro 1000, niet op de 1400, maar de accu zal hetzelfde zijn - vandaar geen ander/nieuw topic).
Alleen de 9-cel steekt uit... 1,2 cm geloof ik.

• cornelixnootje1
Hertog_Martin schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 14:07:
[...]

Alleen de 9-cel steekt uit... 1,2 cm geloof ik.
Ja best wel weinig. Ik heb ook de 9 en ik zou echt niet minder willen. Dan denk je iedere keer als je naar het stopcontact moet lopen: had ik nou maar.... :)

• KroeT

KroeT

[...]

Oooh, mooi zo. Ik ga dan toch voor de 6-cel, en ik denk dat de Vostro 1400 gunstiger is. Hij is weliswaar 88 euro duurder, maar voor dat geld heb ik een T5270 (1.4 GHz Core2Duo) ipv een Athlon X2 TK57 (1.9 GHz? geen idee eigenlijk), een ingebouwde webcam en volgens mij een betere bouwkwaliteit. 586 euro inclusief verzendkosten is eigenlijk helemaal niet zo rampzalig :)

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:33
De Vostro 1400/1500 hebben idd een betere bouwkwaliteit dan de 1000.

Verwijderd

KroeT schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 14:41:
Oooh, mooi zo. Ik ga dan toch voor de 6-cel, en ik denk dat de Vostro 1400 gunstiger is. Hij is weliswaar 88 euro duurder, maar voor dat geld heb ik een T5270 (1.4 GHz Core2Duo) ipv een Athlon X2 TK57 (1.9 GHz? geen idee eigenlijk), een ingebouwde webcam en volgens mij een betere bouwkwaliteit. 586 euro inclusief verzendkosten is eigenlijk helemaal niet zo rampzalig :)
is die T5270 core 2 duo nou sneller als de TL60 dual core ? in de 1400 zit een T5270 en in de 1000 zit een TL60

Welke heeft de langste accutijd? en wat is de accutijd ongeveer met een 9-cells batterij

• Hertog_Martin
Verwijderd schreef op maandag 11 februari 2008 @ 17:19:
[...]

is die T5270 core 2 duo nou sneller als de TL60 dual core ? in de 1400 zit een T5270 en in de 1000 zit een TL60

Welke heeft de langste accutijd? en wat is de accutijd ongeveer met een 9-cells batterij
De core2duo heeft veruit de betere accutijd, zo'n 33% langer

Wat de accutijd precies is ligt natuurlijk aan je configuratie

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

De AMD Turion X2 TL60 is sneller dan de T5270, maar daar staat inderdaad tegenover dat de accuduur van een C2D-notebook langer is (mits men wel soortgelijke specificaties gebruikt)

http://www.notebookcheck....Benchmarklist.2436.0.html

• KroeT

KroeT

[...]

Persoonlijk zou ik (op dit moment) voor een C2D gaan, vanwege de zuinigheid en de snelheid. Ik zou er zelfs wat extra geld voor over hebben, want het scheelt echt veel in accuduur.

Verwijderd

Ik ga ook voor de core2duo, maar hij is nog niet goedkoper geworden dus nog ff tot volgende week wachten.

• Marezathus
Mijn Vostro is gearriveerd.
Inclusief Vista.
Is er iemand, die me kan vertellen waarom ik Vista moet houden en niet moet vervangen door XP?

Marezathus

• Dreamvoid
  • Niet online
Marezathus schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 16:54:
Mijn Vostro is gearriveerd.
Inclusief Vista.
Is er iemand, die me kan vertellen waarom ik Vista moet houden en niet moet vervangen door XP?
Aangenomen dat je Home Premium hebt: betere Media Center, ietsje snellere en stabielere netwerkperformance (wifi & vast), betere performance met video, ingebouwde search, veiliger en natuurlijk een wat gelikter uiterlijk. Maar gebruik eerst het gewoon een tijdje.

Verwijderd

eh, wat gebeurd er nu als je geen bedrijf bent en toch via de bedrijfs knop op de site van dell.nl die vostro besteld en afrekend ? Moet je soms je kvk invullen ofzo ?

Ik las namelijk hier ergens een reactie dat een forummer gewoon betaald heeft "als bedrijf" , maar geen bedrijf was en toch niet die btw heeft betaald. Kan dat ? dat scheelt bijna 20 procent ( en dan wordt die laptop pas interessant )

• Marezathus
Ik heb het via de MKB kant van Dell besteld.
Dat bleek geen punt te zijn voor Dell.
Achteraf wel voor mij, want daardoor liep ik mijn korting mis.
In prijs maakte het niets uit.

Procedure:
1. zoek Evalue-code van de Vostro
2. Voer die in, als je in de Consumenten site bent
3. Let erop, dat er hier standaard 3 jaar garantie wordt ingevuld door Dell, daardoor lijkt-ie duurder.
4. Voer daarna je korting in.

Marezathus

Verwijderd

oftewel als bedrijf betaal je uiteindelijk bij de afrekenings "kassa" hetzelfde wat je moet betalen als consument. Alleen kan een bedrijf de btw terug vragen. Heb ik dat goed begrepen ?

Ik heb ergens gelezen dat er hier een dude/ iemand zonder bedrijf was die gewoon de labtop bestelde als bedrijf en niet de btw heeft betaald. Kijk dat zou chil zijn

• phobosdeimos
Verwijderd schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 16:58:
oftewel als bedrijf betaal je uiteindelijk bij de afrekenings "kassa" hetzelfde wat je moet betalen als consument. Alleen kan een bedrijf de btw terug vragen. Heb ik dat goed begrepen ?

Ik heb ergens gelezen dat er hier een dude/ iemand zonder bedrijf was die gewoon de labtop bestelde als bedrijf en niet de btw heeft betaald. Kijk dat zou chil zijn
Kan niet, en als het een keer gelukt zou zijn, dan is het een vergissing en illegaal, en zal het rechtgezet worden.

• cornelixnootje1
Inderdaad. Bedrijven betalen ook gewoon btw.

• Marezathus
Ik werk nu een aantal dagen met Vista.
Heb alle zooi eraf gehaald, zodat het nu lijkt alsof ik er XP op heb staan.
Opstarten duurt erg lang en toen dacht ik: waarom gooi ik die Vista er niet af en deel mijn leven verder met XP?
Ik heb niet de lol van een MediaCenter, want ik ben Business en dat Areo-gedoe hoef ik niet.
Ik wil gewoon een laptop, die zeer zuinig met z'n energie omgaat en doet wat-ie moet doen: gewoon laptoppen.
Verder wil ik wel een dual-boot met Ubuntu (er komt in april een nieuwe versie uit, waar lovend over gesproken werd). En een laatste reden is dat ik programma's en apparaten heb (bijv een DVB-T stick), die het alleen op XP doen.

Welnu: genoeg geouwehoerd:
- Is er er al iemand die XP op de Vostro gezet heeft?
- zijn er dan drivers beschikbaar?
- Ik heb een legale (SLIM) update voor XP, maar een illegale copie om mee te beginnen. Weet iemand of ik eerst die illegale versie kan installeren en daarover de legale XP?
Als dat niet kan, kan ik altijd nog van Win2000 upgraden, maar dan hou je al die 2000-zooi

Dank.

Marezathus

• Hertog_Martin
Ik heb 'm vandaag besteld :)

Vostro™ 1400 NB(N0214004) Configuration

LCD-scherm 14,1-inch WXGA (1.280 x 800) TFT-breedbeeldscherm met TrueLife™
Grafische kaart Intel® Integrated Graphics Media Accelerator X3100
Voeding Niet inbegrepen

600 euro, zeer nette prijs voor dit alles.

Weet iemand via welke bezorgdienst het geleverd wordt? En of er misschien iets af te stemmen valt op tijdstip van bezorgen?

• phobosdeimos
Leuk Hertog_Martin, dergelijke config had ik ook op het oog.
Kan je even laten weten hoelang die 6 cell batterij het ongeveer uit kan houden bij normaal surf gebruik?

• cornelixnootje1
@Hertog_Martin:
Dat is wel echt heel erg de basic setting zeg. Maar die prijs is wel echt erg lekker laag.
Hij wordt verstuurd met UPS. Vanuit Ierland. Ze proberen hem 3 keer te bezorgen, en daarna mag je hem ophalen bij een UPS kantoor.
Het kostte hier 3 weken.

@Mazerathus:
Ik had gelezen op notebookreview.com dat XP niet echt direct gemakkelijk werkt. Wat ik heb gedaan is hem formatteren en er een schone versie van Vista op gezet. (Met de Dell cd). Dual Boot met Ubuntu is mogelijk. (Triple boot met XP, Vista, Ubuntu ook, maar dan moeten de drivers wel werken).

Ik vind Vista echt een verbetering. En als je niet van Aero houdt kun je dat uitzetten. Zet Vista automatisch uit als je op accu runt trouwens.

Nu nog doorgaan met een 7 jaar oude versie van Windows.... tja... dat lijkt mij met het oog op komende software geen heel fijn idee.

• Marezathus
@Niek, waarom vind je Vista een verbetering?
Afgezien van je opmerking over een produkt van 7 jaar geleden, geef je geen voordelen.
De fiets-met-ketting stamt immers uit 1885 en voldoet ook nog steeds.
Ik wil graag overtuigd worden.

Mijn problemen met Vista zijn: ik heb hardware en software die het onder Vista niet doet. Bovendien denk ik, dat een ouder besturingssysteem minder kracht vraagt. En als laatse: XP werkt als een trein. (Terzijde: in Engeland mag er, in rijkscomputers, geen Vista en Office2007 gebruikt worden)
Afijn: ik ga straks in de vakantie XP erop zetten en verwacht dan, dat ie zo snel loopt als een Ferrari in de GrandPrix.

Over het gebruik van mijn Vostro:
tevreden over:
- mooi scherp beeld (glare)
- handzaam formaat, geklemd past-ie netjes onder de oksel
- lang, heel lang, batterijgebruik; zo'n 7 uur.
- wordt niet warm
- toetsenbord plezierig om op te werken
- geluid schitterend (heb er klassieke pianomuziek op gedraaid - uitstekende kwaliteit; maar ja: als ik muziek wil horen zet ik m'n MP3-speler wel op)

moet wennen aan:
- opstarten duurt erg lang (ligt aan Vista, denk ik)
- 9cels batterij steekt wel uit en ik denk dat-ie wat rammelt (zoals de review als schreef), maar ik heb
de plakker eraan laten zitten dus heb geen gerammel
- een zééééééér pielig knopje om de WiFi uit/aan te zetten
- een aantal felle lampjes aan de voorkant

Zal, bij verder gebruik, informeren over mijn bevindingen.

Marezathus

• cornelixnootje1
Mja, een OS lijkt me wat complexer dan een fiets. Maar inhoudelijk gesproken:

Voordeel Vista:
- Is compatibel met Vostro. Geen driver problemen of wat dan ook.
- Is Windows OS van de toekomst. Toekomstige software zal voor Vista geschreven worden, en ik vermoed dat XP support nog wel even zal bestaan, maar zoals je weet is Windows 98 support inmiddels ook vaak van de baan.
- Snel. Althans, dat vind ik. De prefetch hier werkt fantastisch. De meeste programma's die ik vaak gebruik (Outlook, Safari, Thunderbird) staan vaak al klaar in het RAM. XP doet dat niet.
- Stabiel. Ik heb nauwelijks vastlopers. Niet zo goed als Leopard, maar volgens mij wel beter dan XP.
- Mooier. (Subjectief wel)
- Veiliger (Toestemming nodig om systeemwijzigingen aan te kunnen brengen)
- Autodefrag/autobackup. Ik gebruik ze beiden.

Al met al ben ik zeer tevreden, en zou niet meer terug willen naar XP. Maar nogmaals, dat is aan jou. Probeer het beide zou ik zeggen, en laat ons weten wat je denkt. En of je XP werkend kunt krijgen op de Vostro.

Je zou een emulatie van XP onder Vista kunnen overwegen voor je oude hardware. Dan heb je dat probleem uit de weg.

Maar dit is geen Vista versus XP topic. Sterker nog: officieel komt de Vostro niet met XP en Dell biedt geen support.

En dat er overheden zijn die nog niet klaar zijn voor de overstap is niet ondenkbaar, het zijn logge organisaties en die zullen de overstap ineens moeten maken om incompatibiliteit te voorkomen. Zoiets is een groot process en kun je niet beetje bij beetje doen. Dat wil niet zeggen dat "Engeland Vista officieel slecht vindt". Ze zijn er gewoon (nog) niet klaar voor.

Vertel eens over je batterij. 7 uur klinkt extreem lang. Ik haal 4 a 5 uur op een lage scherm helderheid en op "lange accuduur setting van Vista" (Heb de 2.0Ghz en de 8400gs.) Wat zijn jouw instellingen?

• ejtnaj
cornelixnootje1 schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 12:15:
Maar dit is geen Vista versus XP topic. Sterker nog: officieel komt de Vostro niet met XP en Dell biedt geen support.
We mogen best discussieren welk OS het beste op een Vostro 1400 werkt, hoor. Het gaat erom dat we de beste prestaties of iets dergelijks uit een 1400 kunnen halen.

Ik weet uit ervaring dat XP prima werkt op de Vostro 1400. Sterker nog, ik typ er nu op terwijl ik gisteravond eindelijk Vista er vanaf heb gegooid en XP heb geinstalleerd. Alle drivers heb ik van de Dell site afgehaald, dus dat vind ik best wel wat support. Alles, echt alles, werkt perfect. (x64 is geen goed idee overigens, daar zijn nauwelijks drivers voor te vinden. x86 draai ik nu).

Ik heb voor XP gekozen vanwege de prestaties, en met name het opstarten en afsluiten. Ik gebruik mijn laptop echt als laptop, dus niet als een soort vervanger van mijn pc thuis. Wanneer ik op de uni ben, of in een cafe, of ergens met wifi, wil ik gewoon mijn laptop eventjes gebruiken. En dat betekent dat ik niet lang wil wachten om mijn email te checken. Vista deed er zo lang over opstarten elke keer, en zeker het afsluiten. Ik heb het vaak gehad dat ik de laptop dichtklapte tijdens het afsluiten, en dat het opeens op standby ging, of helemaal niet uit, en toen ik thuis kwam dat de batterij dood was. Misschien een fysiek probleem met mijn scherm, maar dat heb ik nu vooralsnog niet.

Ik heb ook gemerkt dat video veel beter afspeelt op XP dan op Vista. Quicktime kan ik nu fullscreen vloeiend afspelen, zonder sync problemen. Dat stokte nogal met Vista. Divx duurt niet lang meer om te laden. Bestanden kopieren gaat beter......

Nu begrijp waarom het toch (;)) een Vista vs XP post aan het worden is, dus: ik heb thuis gewoon een pc staan, en daar hou ik graag Vista op. Mijn pc kan gewoon alle heisa van Vista aan, met Aero en alle leuke gelikte opties. Opstarten heel snel, afsluiten ook; alles is goed geconfigureerd. Prima OS dus. Alleen zou ik het niet op mijn Vostro 1400 zetten, daar is XP gewoon een betere keus voor, omdat het naar mijn ervaring veel beter omgaat met de 1400 specs (mijn: T7250 2Ghz, 2GB geheugen, 120 5400rpm schijf, 8400M GS).

(Nu begrijp ik dat de langzame Vista prestaties aan mijn instellingen had kunnen liggen. Maar ik heb alleen de nodige drivers en programma's geinstalleerd op Vista, en dat is blijkbaar al genoeg om het systeem te vertragen.)

Mijn advies: probeer XP eens een keer als je niet blij bent met Vista. Je zult zien dat de Vostro beter een wat lichter OS kan gebruiken. Blij met Vista? Geen probleem, dan ben je gewoon niet zo'n mierenneuker als ik, en je zult blijer zijn volgend maand met SP1 verwacht ik.

• Marezathus
Dank.
Hier heb ik wat aan.

Marezathus

• ejtnaj
Marezathus schreef op maandag 18 februari 2008 @ 19:47:
- een aantal felle lampjes aan de voorkant
Ja die vind ik ook erg vervelend. Ik denk dat ik die met wat semi vdoorzichtig plakband ga afplakken.

Heeft iemand het ook dat je scherm tegenvalt? Dat onderin het scherm (bijv het startmenu) lichtjes het effect heeft alsof je met een grote hoek het scherm aanschouwt, wanneer je ogen recht op de bovenkant van het scherm kijken? Is dat normaal voor laptops? Ik zit namelijk heel vaak bij video het scherm heen en weer te bewegen, omdat bijv huidskleur wat bleekjes is, of dat bomen een grijzer kleur hebben...

• cornelixnootje1
ejtnaj schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 15:04:
[...]

Ja die vind ik ook erg vervelend. Ik denk dat ik die met wat semi vdoorzichtig plakband ga afplakken.

Heeft iemand het ook dat je scherm tegenvalt? Dat onderin het scherm (bijv het startmenu) lichtjes het effect heeft alsof je met een grote hoek het scherm aanschouwt, wanneer je ogen recht op de bovenkant van het scherm kijken? Is dat normaal voor laptops? Ik zit namelijk heel vaak bij video het scherm heen en weer te bewegen, omdat bijv huidskleur wat bleekjes is, of dat bomen een grijzer kleur hebben...
Ik vind de kijkhoek en de backlight bleeding ook wat fors. Maar heb geen ervaringen met andere laptop schermen.

Ik vind het wel heel erg mooi dat de resolutie zo hoog is (1440x900) dat maakt het echt "scherp" en ben over het algemeen ook echt heel tevreden met het beeldscherm. Sterker nog, het is een van de grote voordelen van deze 14 inch laptop tov andere 14 inch die slechts 1280x800 aankunnen. Die resolutie heb ik in 1995 al afgezworen. :)

• Marezathus
@ejtnaj
...Ik weet uit ervaring dat XP prima werkt op de Vostro 1400. Sterker nog, ik typ er nu op terwijl ik gisteravond eindelijk Vista er vanaf heb gegooid en XP heb geinstalleerd....

Ik ben de hele middag al aan het proberen om te downgraden naar XP.
Op Internet vond ik een aantal erg ingewikkelde oplossingen en één, waarbij de ATA ingeschakeld moest worden. Ik heb Dell daarover gebeld.
Na veel gedoe (want ze willen een particulier niet helpen met downgraden, wel als ik een eenmansbedrijf was geweest!) kreeg ik iemand aan de lijn, die me daarvoor aanwijzingen gegeven heeft.
Maar die omschakeling heeft niet geholpen, want ik kom nog steeds niet verder.
Ook kwam ik op Internet tegen, dat ik mbv MatrixStorage iets zou kunnen bereiken.
Dat programma heb ik van de Dell-site gedownload, maar wat ik er nu mee moet, is me ook niet echt duidelijk.

Mijn vraag aan jou is dus: hoe heb je XP erop gekregen??????

Alvast veel dank.

(En als ik een vraag als deze hier niet mag posten, laat dat dan svp weten)

Marezathus

• cornelixnootje1
Aangezien het specifiek over downgraden op de Vostro 1400 gaat lijkt me die vraag in dit topic geen probleem.

Wel aardig van Dell om je te helpen met downgraden terwijl ze XP op de Vostro eigenlijk niet ondersteunen.

• phobosdeimos
cornelixnootje1 schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 21:23:
[...]

Ik vind de kijkhoek en de backlight bleeding ook wat fors. Maar heb geen ervaringen met andere laptop schermen.

Ik vind het wel heel erg mooi dat de resolutie zo hoog is (1440x900) dat maakt het echt "scherp" en ben over het algemeen ook echt heel tevreden met het beeldscherm. Sterker nog, het is een van de grote voordelen van deze 14 inch laptop tov andere 14 inch die slechts 1280x800 aankunnen. Die resolutie heb ik in 1995 al afgezworen. :)
Dat betwijfel ik, die resolutie bestond toen nog niet :P 1024x768 zal je bedoelen, dat is nog wel een groot verschil.

• Marezathus
Het probleem, waarom ik XP niet kon installeren, zat in het BIOS: daar moest bij devices de AHCI (weet even niet meer de preciese naam, want ik kan niet in de Vostro-bios komen) veranderd worden in ATA. En twee plaatsen lager moest iets uit gezet worden.
Daarna ging de XP-installatie door het blauwe weiger-scherm heen.
Ben nu een eind in de goede richting, maar kom wel steeds nieuwe problemen tegen; overigens duik ik daardoor wel diep in m'n nieuwe laptop.

Weet iemand:
1. Wat zijn of doen (bij schijfbeheer) de EISA en de Mediadirect-schijf? Ze hebben geen Schijfletter en daarom(?) weigert PartitionMagic8 te partitioneren.
2. Bij apparaatbeheer staan nog 5 apparaten open, waarvoor ik geen drivers heb:
- SM-buscontroller
- PCI Device
- 3x Base Systeem-apparaat. Eén hiervan moet de cardreader zijn, maar wat zijn die andere basale systeem-apparaten???

Marezathus

• cornelixnootje1
De nieuwe BIOS is uit. http://support.euro.dell....t=1&libid=1&fileid=242502

Dat is A07. Support voor nieuwe CPUs, maar daar hebben wij natuurlijk niets aan. Ook betere thermal control en media direct support. Zegtie. Nog niet geprobeerd.

Er is ook een firmware update voor de DVD writer om de regiocode ongein op te lossen.

• Aniki
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-09-2025
cornelixnootje1 schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 21:23:
[...]

waarom zie ik op de website deze resolutie niet? bij de specs staat niet meer dan 1280x800 :?

beter kijken 8)7 je kan het later nog aanpassen :) sorry.

hebben mensen die deze laptop hebben besteld bewust wel/niet de wifi N-kaart besteld?

[ Voor 10% gewijzigd door Aniki op 04-03-2008 17:54 ]

• DwarV

DwarV

Rekent aan het leven

Ik bewust niet. Ik bestel pas een Wifi N kaart als het mij echt duidelijk is dat de standaard uit de draft versie is vertrokken (mocht dat het geval zijn, maak me dan aub even wakker). Bovendien is een wifikaartje vrij simpel te installeren in deze laptop. Kwestie van toetsenbord eruit lichten, kaartje erin steken en klaar. Grote kans dat je op internet een goedkopere PCI-E/X wifi kaart kan vinden dan degene die Dell aanbiedt, al moet je dan natuurlijk wel zelf aan je laptop durven sleutelen. Om dezelfde reden heb ik er op het moment ook geen bluetooth module in zitten.

Intussen ook de processor geupgrade naar een T7250 en het RAM naar 2 Gb. Verschil in performance van 20%, terwijl de accuduur (bijna) niet naar beneden gaat.

Verder heb ik nu ook debian lenny (=unstable) als dualboot draaien. Werkt perfect, al moet je wel zelf de nieuwste ALSA drivers compileren en installeren.

[ Voor 21% gewijzigd door DwarV op 04-03-2008 19:22 ]

• GreenPictures
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-12-2021

GreenPictures

Feestgraaf

Grote kans dat je op internet een goedkopere PCI-E/X wifi kaart kan vinden dan degene die Dell aanbiedt, al moet je dan natuurlijk wel zelf aan je laptop durven sleutelen.
De kaart kost 20 euro bij Dell, daar ga ik zelf niet voor lopen prullen aan mijn lap...

Mijn Vostrootje is gisteren binnen gekomen 8) (vorige week vrijdag betaald) ben blij dat ik geen 1500 heb genomen, dit is al groot genoeg voor onderweg.

Config:

C2duo 2.0
2Gb DDR
DVD/RW
Nvidia 8400M GS
160GB HD (word vervangen door een 16GB SSD + Expresscard)
Wireless-N
Bluetooth 2.0
1440x900 Truelife (jammer dat er geen WLED leverbaar was)
Nylon Tas

Ik heb alleen problemen met het installeren van XP, ik krijg constant Stoperror 0x7B inaccessible boot device met SATA op AHCI en de Intel matrix drivers van de website (of op USB floppy of geslipstreamed zoals op diverse websites word geadviseerd). Op 1 website had iemand de drivers gehaald en die gebruikt voor de install, ben nu dus vista aan het restoren en kijken of dat werkt.

Iemand een idee hoe die wifi-finder werkt die erin zit (moet dan mediadirect geinstalleerd zijn?)

Na XP komt er of Mandriva of Ubuntu naast als gebruiks OS. De XP is alleen om 1 programma aan klanten te demonstreren.

[ Voor 20% gewijzigd door GreenPictures op 05-03-2008 09:19 ]

Canon EOS 50D & 5D mk2 - Flitslichtjes, Buisjes met glas en een Onderwaterhuis

• DwarV

DwarV

Rekent aan het leven

Let op dat je tijdens de installatie van WinXP de textmode driver gebruikt van de intel SATA chipset. Als het goed is zit die in hetzelfde zippakket als de driver die jij (waarschijnlijk) hebt gebruikt. Als je de normale driver gebruikt, leidt dit tot een geslaagde installatie, maar tot niet booten.

De wifi-finder werkt als volgt:
als je de je laptop uit hebt staan, of op standby de switch voor de WIFI helemaal naar rechts halen. ietwat rechts van het knopje zit een led lampje. Als er een WIFI netwerk in de buurt zit zal dit gaan oplichten. Als je ingelogd bent op windows zorgt het helemaal naar rechts halen van het WIFI knopje voor een popup venster (wifi-fetcher) dat je een overzicht toont van de beschikbare netwerken en of ze versleuteld zijn of niet. Ik weet echter niet of deze tool er ook voor WinXP is. Mediadirect hoeft niet geinstalleerd te zijn. Het dell driverpakket wel geloof ik.

Aangezien ubuntu een spinoff van debian is gaat dit waarschijnlijk prima werken. Er zijn drivers voor de videokaart en de chipset in de 2.6 kernel. Waarschijnlijk zul je echter net als ik zelf je ALSA drivers moeten compileren.

Mijn ervaring met debian is echter wel dat de accutijd beduidend lager ligt. Waarschijnlijk komt dit omdat ik het powermanagement niet goed heb ingesteld, alhoewel ik wel cpudyn en frequency scaling aan heb staan. Weet iemand welke tools/packages ik moet hebben om ten volste gebruik te maken van de power management van de Vostro?

[ Voor 73% gewijzigd door DwarV op 05-03-2008 12:36 ]

• GreenPictures
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-12-2021

GreenPictures

Feestgraaf

DwarV schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 12:30:
Let op dat je tijdens de installatie van WinXP de textmode driver gebruikt van de intel SATA chipset. Als het goed is zit die in hetzelfde zippakket als de driver die jij (waarschijnlijk) hebt gebruikt. Als je de normale driver gebruikt, leidt dit tot een geslaagde installatie, maar tot niet booten.
De textmode driver? Dat moet je me ff uitleggen :? (met de driver van de dell website krijg je tijdens de setup vrijwel gelijk een BSOD 0x7B inaccessible bootdevice).

Toch maar even Vista erop gezet met de bijgeleverde Vista DVD en de bijgeleverde drives... afsluiten van Vista gaat problematisch en de draadloze Intel netwerkverbinding is verre van stabiel (router= Linksys WAG354G)

Zo maar eens gaan bekijken welke distro ik ernaast ga installeren (Ubuntu/Mandriva)

Canon EOS 50D & 5D mk2 - Flitslichtjes, Buisjes met glas en een Onderwaterhuis

• DwarV

DwarV

Rekent aan het leven

heb je deze floppy geprobeerd?

driverfloppy

Een utattended install met textmode drivers wordt hier beschreven, maar dan voor winxp/2003. ik neem aan dat vista hier niet heel erg veel van verschilt: link naar unattended windows install
In ieder geval geeft het wel een beeld over welke bestanden je nodig hebt.

Meer info van microsoft:
microsoft knowledgebase

[ Voor 24% gewijzigd door DwarV op 06-03-2008 13:10 ]

Verwijderd

Ik heb ook een Vostro 1400 gekocht!

Wel één van de simpelere:

T5270 1,4 ghz core 2 duo
2GB
120GB
X3100

Met als extra een webcam en een bluetooth module.
Voor € 558,-

Heb hem 27 februari besteld en ik ontving hem op 4 maart. Snelle levering aangezien er in eerste instantie 18 maar als leverdatum werd opgegeven.

Ben verder erg tevreden met de laptop, mooi compact en lekker vlot. Daarnaast doe ik dik 3 uur (er is dan nog 10% van de battarijcapaciteit over) met de batterij als ik wat over wifi aan het internetten ben.

Enige aanmerking die ik kan bedenken is dat het scherm vanaf sommige hoeken nogal donker is. Wanneer ik de backlight op vol zet bij 'battery' dan is ook dat opgelost.

Absoluut een aanrader wat bij betreft.

• phobosdeimos
Net de bestelling gedaan:

* Dell Vostro 1400
* Intel C2D T8100 2.1ghz Penryn
* 2gb ram
* 250gb hdd 5400rpm
* Nvidia 8400M GS videokaart
* 14.1inch WXGA 1280x800 TrueLife
* ingebouwde webcam

Totaalprijs: 725 euro inclusief verzending & BTW.
Ben benieuwd :D

• cornelixnootje1
Hmm, mijn Vostro 1400 had 2 keer achtereen een melding bij het opstarten dat er issues waren met de power adapter, en of ik hem opnieuw kon aansluiten, en dat de batterij wellicht niet aan het aan het opladen was. Press F1 to continue.

Een beetje vreemd.

(Batterij was vol, en na F1 drukken was er ook niets aan de hand)

• phobosdeimos
Hmmm da's wel raar niek, wat voor config heb je? 6 of 9 cell batterij?

• cornelixnootje1
9 cell.

En hij staat al een maand op dezelfde plek aangesloten en wel op mijn bureau.

Het enige wat ik doe is 's avonds de schakelaar van de stekkerdoos omhalen, daardoor staat er 's nachts geen spanning op de adapter.

• DwarV

DwarV

Rekent aan het leven

Dat probleem heb ik inderdaad ook wel eens. Even de plug er uit en er weer in is dan een oplossing. Ik heb het idee dat de laptop detecteert wat voor adapter er aan hangt. Kzou niet weten hoe, maar soms gaat dit verkeerd. Kheb dit probleem ook wel eens gehad terwijl ik in Vista online was. Er wordt dan weergegeven dat de adapter gewoon niet aanwezig is.

• cornelixnootje1
DwarV schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 16:34:
Dat probleem heb ik inderdaad ook wel eens. Even de plug er uit en er weer in is dan een oplossing. Ik heb het idee dat de laptop detecteert wat voor adapter er aan hangt. Kzou niet weten hoe, maar soms gaat dit verkeerd. Kheb dit probleem ook wel eens gehad terwijl ik in Vista online was. Er wordt dan weergegeven dat de adapter gewoon niet aanwezig is.
Dat is toch vreemd. Met name ook omdat het dan zo "random" is.

Had jij dit toen de batterij 100% vol was?

• DwarV

DwarV

Rekent aan het leven

100% vol of bijna vol. Het is al een tijdje geleden dat dat voor het laatst gebeurde. Misschien zat de stekker er dan wel niet helemaal goed in...

• phobosdeimos
Ok mijn vostro is binnen.
Erg knappe laptop, heel degelijke afwerking.
Windows Vista is wel rampzalig, ik krijg helemaal het Windows ME gevoel.
Die gaat er dus zo snel mogelijk weer af.
Nog een probleem dat ik heb is dat het keyboard grotendeels lekker type, behalve dan de knoppen rechtsonder (enter, pijltjes, ...) die geven een veel luidere "klik", een heel andere weerslag dan de normale letters en cijfers?

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Voor welk scherm kiezen jullie? Hebben jullie gekozen voor het reguliere matte scherm of voor et glanzende? Hoe bevalt het? :)

• phobosdeimos
Ik ben voor de 1280x800 TrueLife gegaan, aangezien ik voordien hetzelfde scherm had in een Inspiron 630m (ook 14inch) en daar zeer tevreden van was.
Het matte scherm heeft als voordeel dat het leesbaar is met veel omgevingslicht (op kantoor e.d.), maar voor alle andere punten heeft het TrueLife scherm de bovenhand (betere kleuren, beter contrast, veel helderder).

• cornelixnootje1
het grote voordeel van de 1400 is juist dat hij een hogere resolutie aankan. Ik heb de 1440 truelife, en ik zou niet een ander willen

• phobosdeimos
Je kan voor de hogere reso gaan idd, maar die schermen (zowel op 14 als 15.4 inch) zijn vaak van een lagere kwaliteit dan de gewone WXGA panelen (check maar hier op GOT en notebookreview).
In ieder geval, ik vind 1280x800 op 14inch subliem.
Hogere reso vereist ook een grotere schermoppervlakte, imho.
Ik doe ook 1680x1050, maar dan wel op een 20inch widescreen tft op me bureau ;)

Verwijderd

Ik heb wat problemen met mij Dell 1400.
Ik krijg zo nu en dan blauwe schermen. Dit is me nou een keer of 6 gebeurt.
Hebben jullie enig idee wat dit zou kunnen zijn?

Is dit opsturen waard?
Zo ja, hoe is de werkwijze van dell hierin.. Ben ik em dan gelijk 3 maand kwijt of valt dat mee?

• cornelixnootje1
Tja, er zijn waarschijnlijk 1.000.000 redenen voor een blauw scherm. Wellicht handig wat meer info te geven over je machine, je os, en de inhoud van het blauwe scherm.

• phobosdeimos
De "next business day" garantie bij een vostro, wil dat niet zeggen dat er een technieker langskomt bij je thuis?
Ik heb trouwens problemen met m'n draadloze verbinding, soms lukt die, soms niet, na de wifi accesspoint gereset te hebben gaat het meestal weer wel.
Moeilijk om nu in te schatten of het aan de laptop ligt, of aan de AP.
Een nieuwe wifi router kost 50 euro, maar het zou stom zijn als dat het probleem dan niet oplost.

• cornelixnootje1
Ik heb ook een wifiprobleem. Soms valt de verbinding ineens weg. Reboot helpt dan. Router reboot ik dan niet.

Probleem al bij drie verschillende AP tegengekomen.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-02 13:22
cornelixnootje1 schreef op donderdag 03 april 2008 @ 14:52:
Ik heb ook een wifiprobleem. Soms valt de verbinding ineens weg. Reboot helpt dan. Router reboot ik dan niet.

Probleem al bij drie verschillende AP tegengekomen.
heb hier exact hetzelfde probleem op de Vostro 1500. Net een Vostro 1700 binnen gekregen; die ga ik ook even aan de tand voelen hiermee, maar verwacht eigenlijk hetzelfde euvel....
Gebeurt overigens maar weinig.....1x per week oid

iRacing Profiel

• cornelixnootje1
kroegtijger schreef op donderdag 03 april 2008 @ 14:56:
[...]

heb hier exact hetzelfde probleem op de Vostro 1500. Net een Vostro 1700 binnen gekregen; die ga ik ook even aan de tand voelen hiermee, maar verwacht eigenlijk hetzelfde euvel....
Gebeurt overigens maar weinig.....1x per week oid
.

[ Voor 18% gewijzigd door cornelixnootje1 op 12-07-2008 21:35 ]

Verwijderd

cornelixnootje1 schreef op donderdag 03 april 2008 @ 14:01:
Tja, er zijn waarschijnlijk 1.000.000 redenen voor een blauw scherm. Wellicht handig wat meer info te geven over je machine, je os, en de inhoud van het blauwe scherm.
T5270 1,4 ghz core 2 duo
2GB
120GB
X3100

Als OS heb ik windows vista bussiness.. De Inhoud van het scherm kan ik je niet vertellen. Dat is elke keer weer zo snel verdwenen.

• cornelixnootje1
Volgens mij is er wel een manier om dat scherm te laten staan. Zoek even op BSOD Vista do not reboot, oid.

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:10
(jarig!)
phobosdeimos schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 09:39:
Ik ben voor de 1280x800 TrueLife gegaan, aangezien ik voordien hetzelfde scherm had in een Inspiron 630m (ook 14inch) en daar zeer tevreden van was.
Het matte scherm heeft als voordeel dat het leesbaar is met veel omgevingslicht (op kantoor e.d.), maar voor alle andere punten heeft het TrueLife scherm de bovenhand (betere kleuren, beter contrast, veel helderder).
Geld dit ook voor buitenwerken, met de zon enzo? Dat je dan beter een matte afwerking kunt hebben.

• phobosdeimos
Met een TrueLife scherm kan je niet buitenwerken, tenzij het nacht is :)
Als ik nu buiten ga zitten op het terras, de zon schijnt nog zo'n beetje, dan zie ik echt helemaal niks op m'n scherm.
Als je van plan bent om je laptop buiten te gebruiken, en je hecht daar veel belang aan, dan kan je niet anders als een mat scherm nemen.

[ Voor 25% gewijzigd door phobosdeimos op 06-04-2008 19:34 ]

• walletje-w
(jarig!)
oké bedankt,
En dan nog een vraagje. Ik zou nu via dell kunnen bestellen en dan voor 494 euro (exc btw, bedrijf en incl verzendkosten) de dell vostro 1400 met 1,8 ghz core 2 duo, mat beeldscherm, 120 GB HD 5400 rpm, webcam en bluetooth kunnen bestellen en dan gaat er nog eens 5 procent vanaf d.m.v. een kortingscode dus totaal €469,30. Maar de actie dat de leveringskosten gratis zijn vervalt woensdag. Zou er na woensdag weer een andere (betere) actie kunnen komen die het waard zou zijn om er op te wachten of zeggen jullie NEE NU kopen!
Ik hoef de laptop niet meteen te hebben en kan nog wel een paar weekjes wachten, maar het is altijd leuk een nieuw speeltje.

• Wackoz
  • Laatst online: 16:11
cornelixnootje1 schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 11:31:
Volgens mij is er wel een manier om dat scherm te laten staan. Zoek even op BSOD Vista do not reboot, oid.
Ik heb een tijdje met vista gewerkt en het is ongeveer hetzelfde als in xp:
Configuratiescherm/control panel >>> systeem >>> advanced >>> en dan onder startup en recovery (opstarten en herstellen) settings of instellingen >> en dan ten slotte onder system failure of systeemfout oid het automatisch opstarten/automatically restart uitvinken. Dan blijft je BSOD staan :)

één is geen, twee is één

• cornelixnootje1
walletje-w schreef op maandag 07 april 2008 @ 21:54:
oké bedankt,
En dan nog een vraagje. Ik zou nu via dell kunnen bestellen en dan voor 494 euro (exc btw, bedrijf en incl verzendkosten) de dell vostro 1400 met 1,8 ghz core 2 duo, mat beeldscherm, 120 GB HD 5400 rpm, webcam en bluetooth kunnen bestellen en dan gaat er nog eens 5 procent vanaf d.m.v. een kortingscode dus totaal €469,30. Maar de actie dat de leveringskosten gratis zijn vervalt woensdag. Zou er na woensdag weer een andere (betere) actie kunnen komen die het waard zou zijn om er op te wachten of zeggen jullie NEE NU kopen!
Ik hoef de laptop niet meteen te hebben en kan nog wel een paar weekjes wachten, maar het is altijd leuk een nieuw speeltje.
Ik ben toen voor de NU kopen optie gegaan, en 3 dagen later was hij 100 euro goedkoper. Mijn tip: koop hem 1 dag voor de deadline, kijk of de aanbieding is veranderd in je voordeel een dag later, bel dan meteen en cancel/reorder je laptop. Werkt echt.

• walletje-w
(jarig!)
toppie een geniaal plan!

• Marezathus
DwarV schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 12:30:

De wifi-finder werkt als volgt:
als je de je laptop uit hebt staan, of op standby de switch voor de WIFI helemaal naar rechts halen. ietwat rechts van het knopje zit een led lampje. Als er een WIFI netwerk in de buurt zit zal dit gaan oplichten. Als je ingelogd bent op windows zorgt het helemaal naar rechts halen van het WIFI knopje voor een popup venster (wifi-fetcher) dat je een overzicht toont van de beschikbare netwerken en of ze versleuteld zijn of niet. Ik weet echter niet of deze tool er ook voor WinXP is. Mediadirect hoeft niet geinstalleerd te zijn. Het dell driverpakket wel geloof ik.

Aangezien ubuntu een spinoff van debian is gaat dit waarschijnlijk prima werken. Er zijn drivers voor de videokaart en de chipset in de 2.6 kernel. Waarschijnlijk zul je echter net als ik zelf je ALSA drivers moeten compileren.

Mijn ervaring met debian is echter wel dat de accutijd beduidend lager ligt. Waarschijnlijk komt dit omdat ik het powermanagement niet goed heb ingesteld, alhoewel ik wel cpudyn en frequency scaling aan heb staan. Weet iemand welke tools/packages ik moet hebben om ten volste gebruik te maken van de power management van de Vostro?
Naast XP heb ik er ook Ubuntu (8.04) opstaan, maar het geluid doet het niet.
Deed het ook al niet bij 7.10.
Heb jij een tip voor me hoe ik dat kan oplossen?
De rest van Ubuntu werkt uitstekend.

Marezathus

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-02 21:20
... en dan gaat er nog eens 5 procent vanaf d.m.v. een kortingscode ...
Weet iemand waar ik kortingscodes kan vinden voor de MKB systemen? Die 5% werken alleen op consumentenapparaten...

Geef mij maar een Warsteiner.

• Master_SplinteR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-03-2025
is het echt zo erg met die truelife scherm, ik wil die laptop ook graag kopen met het mooie truelife 14,1 met de mega resolutie van 1440x900 alleen wil er graag ook mee in de trein zitten, of in de achter tuin onder de parasol, en zoals ik het hier lees kan je de laptop niet eens in de woonkamer gebruiken als het zonnetje schijnt zoals er over het truelife scherm gesproken word. graag wat verklaring en voorbeelden over het scherm alstjullieblieft.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:40

BHQ

DwarV schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 16:34:
Ik heb het idee dat de laptop detecteert wat voor adapter er aan hangt.
Dat klopt interdaad ;) Het pinnetje -in- de adapter is voor de detectie. Mocht die afgebroken zijn dan werkt de laptop wel, maar trager en de batterij laad niet op. Dit was iig zo bij een Latitude 620 ;)
Master_SplinteR schreef op zondag 18 mei 2008 @ 15:54:
is het echt zo erg met die dat truelife scherm
Mwah, het is gewoon zoals vrijwel alle laptops tegenwoordig hebben een reflecterend scherm. Heel leuk als je geen lichtinval hebt, maar mocht je dit wel hebben dan kan het simpelweg heel vervelend zijn.

[ Voor 33% gewijzigd door BHQ op 18-05-2008 16:04 ]

• cornelixnootje1
Hij wordt toch niet meer verkocht?

• phobosdeimos
cornelixnootje1 schreef op zondag 18 mei 2008 @ 16:33:
Hij wordt toch niet meer verkocht?
Check dell.be of dell.nl dan maar eens...
Hij wordt verkocht, met erg goede specs, en een pak goedkoper dan enkele maanden geleden (helaas).

• Master_SplinteR
heeft er hier iemand ervaring met het aanschaffen van een dell via EPP en met kortingen die op de website staan. als het goed is krijg ik dan 150 euro kortings + 7% korting (via het werk) + gratis verzending. of werkt dat niet zo ? en is het website kortingen, of epp kortingen ?

• Master_SplinteR
ik wou zojuist bestellen dus ik via internet controlleren op kortingen of die werken. blijken de kleine en middelgrote medrijven kortingen/aanbiedingen niet te werken op consumenten niveau? weet iemand hier meer over?

• Maloney
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-02 13:11
Na anderhalf jaar is het zover: de Nvidia 8400M van mijn Vostro is er mee gekapt. Strepen door het beeld en crashende displaydrivers. Natuurlijk Dell gebeld en zij waren er snel uit dat dit onder het jaar extra garantie valt vanwege de fabricagefout van Nvidia.

Maar wat de supportafdeling mij niet kon vertellen, is hoe het probleem wordt opgelost: ik krijg een nieuw moederbord maar komt er een nieuwe 8400 op? Met of zonder fabricagefout? Of komt er een nieuwe generatie GPU? Dat laatste lijkt me sterk omdat de 1400 niet meer gemaakt wordt.

Daarnaast is Dell wat aan het stuntelen met de afhandeling. De medewerker die ik woensdagochtend aan de telefoon had, beloofde dat ik vandaag een monteur met een nieuw moederbord aan de deur zou hebben. Leek mij ook logisch aangezien mijn originele garantie ook Next Business Day on Site was.

Vanochtend kreeg ik echter een telefoontje uit Duitsland om een afspraak te maken om de doos met de laptop te komen ophalen. Dell weer gebeld: medewerker bleek een vergissing te hebben gemaakt en het wordt toch collect and return. Waarbij er eerst een lege doos wordt bezorg die later door een ander bedrijf weer wordt opgehaald. Nog geen doos gezien dus dat telefoontje uit Duitsland leek mij voorbarig. Tien minuten zeuren om toch een monteur aan huis te krijgen hebben niet geholpen.

Nu vroeg ik me af of er meer mensen zijn met zo'n reparatie onder verlengde garantie. Was dat ook met opsturen of had ik volhardender moeten zijn met eisen dat de beloofde monteur toch moet komen.
Pagina: 1