Toon posts:

Nieuwe speakers of 2ehands?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag me al een tijdje wat af. Is het verstandiger om nieuwe speakers te kopen of 2e hands voor hetzelfde geld. Bij 2ehands krijg je natuurlijk meer waar voor je geld, maar is de technologie veel vooruit gegaan in bv 10 jaar?

Is bijvoorbeeld een paar Kef Iq3 (2weg boekenplank) een betere keus dan een paar Chario 1000 tower (3weg zuiltjes) voor ongeveer 400e?

Ik ben benieuwd naar jullie mening ;)

• Llewy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-02 14:57
Luisteren is het gouden woord in zo'n beslissing. Het gaat er maar net om wat jij mooi vindt..
Kwaliteit is overigens van vrijwel alle A-merk speakers op een dusdanig niveau dat er bij normaal gebruik niet iets kapot gaat. Techniek zit niet echt vooruitgang in in de afgelopen jaren.. Dus oude speakers kunnen prima voldoen :)

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:30
Let bij 2e hands speakers alleen wel even op de ophanging van de conus, dat dat niet oud en verrot is en snel gaat scheuren. Verder inderdaad letten op de klank. Maar volgens mij zijn speakers wel wat waardevaster en minder snel achterhaald door techniek dan bijvoorbeeld receivers. Zoveel tweedehands toppers kom ik niet tegen terwijl ik die wel regelmatig zie voor receivers.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Luisteren is inderdaad heel belangrijk. Ik zit al tijden te azen op nieuwe speakers met beperkt budget maar kom steeds tot conclusie dat mijn huidige (front) speakers nog steeds beter klinken als de nieuwe speakers waar ik budget voor heb. Met name in het lage deel van de frequenties ben ik nog niet een betere set tegengekomen die binnen mijn budget past dus je breed orienteren en marktplaats in de gaten houden kan je met geluk aan goed spul voor weinig centen helpen.
FYI, mijn speakers zijn ondertussen 12 jaar oud, heb ze toen nieuw gekocht en kan ze voor bijna nieuwprijs weer slijten. Belangrijkste bij 2e hands is idd dat de kasten heel zijn en de drivers onbeschadigd zijn, liefst geen foam maar rubber of nog liever linnen ophanging hebben en qua geluid bij je smaak passen :) .

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-02 23:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

ShittyOldMan schreef op donderdag 29 november 2007 @ 01:16:
Let bij 2e hands speakers alleen wel even op de ophanging van de conus, dat dat niet oud en verrot is en snel gaat scheuren. Verder inderdaad letten op de klank. Maar volgens mij zijn speakers wel wat waardevaster en minder snel achterhaald door techniek dan bijvoorbeeld receivers. Zoveel tweedehands toppers kom ik niet tegen terwijl ik die wel regelmatig zie voor receivers.
Mijn ervaring is juist andersom. Apparatuur zou ik niet snel 2e hands kopen (ivm garantie). Apparatuur wordt ook niet zo heel veel goedkoper 2e hands.

Speakers daarentegen kelderen vrij stevig in waarde op de 2ehands markt, omdat het zo'n persoonlijke keus is. Verder kan er aan een luidspreker bijna niets stuk gaan. Rotte konussen is een mogelijkheid, maar dat heb je eigenlijk ook voornamelijk met die schuimrubber conussen. Speakers kunnen in principe gewoon 20-30 jaar meegaan, apparatuur heeft dan vaak de geest al gegeven.

Dus als je weet wat je mooi vindt en je kan dat 2e hands krijgen, dan is dat bijna altijd een betere optie. Als je het niet weet, kan je er niets over zeggen. Niemand kan jou vertellen welke speaker jij het mooist vindt klinken.

* JvS heeft laatst 2e hands een set chario's syntar 200t gekocht. Kostte 300 euro. Nieuwprijs 800 euro. Er zitten wat krasjes op, maar niet lelijk verder. Ik kende die speaker al lang en wilde precies die hebben. Omdat het een onbekend merk is, is het gewoon vrij goedkoop. Je kan 2e hands dus prima deals scoren :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

JvS schreef op donderdag 29 november 2007 @ 06:49:
[...]

Mijn ervaring is juist andersom. Apparatuur zou ik niet snel 2e hands kopen (ivm garantie). Apparatuur wordt ook niet zo heel veel goedkoper 2e hands.

Speakers daarentegen kelderen vrij stevig in waarde op de 2ehands markt, omdat het zo'n persoonlijke keus is. Verder kan er aan een luidspreker bijna niets stuk gaan. Rotte konussen is een mogelijkheid, maar dat heb je eigenlijk ook voornamelijk met die schuimrubber conussen. Speakers kunnen in principe gewoon 20-30 jaar meegaan, apparatuur heeft dan vaak de geest al gegeven.

Dus als je weet wat je mooi vindt en je kan dat 2e hands krijgen, dan is dat bijna altijd een betere optie. Als je het niet weet, kan je er niets over zeggen. Niemand kan jou vertellen welke speaker jij het mooist vindt klinken. Ik was alleen bang dat ze te weinig laag kunnen bieden voor bijvoorbeeld muziek als pearl jam.

* JvS heeft laatst 2e hands een set chario's syntar 200t gekocht. Kostte 300 euro. Nieuwprijs 800 euro. Er zitten wat krasjes op, maar niet lelijk verder. Ik kende die speaker al lang en wilde precies die hebben. Omdat het een onbekend merk is, is het gewoon vrij goedkoop. Je kan 2e hands dus prima deals scoren :).
Ik ben ook bezig geweest met die chario's, alleen op het laatste moment voor een setje hyperion's gegaan. Dacht ik, de verkoper haakte op het allerlaatst af. Zijn die chario's echt zo goed? en met wat heb je ze vergeleken? Want ik zit er nu sterk over te denken om ook een setje te halen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2007 14:03 ]

Verwijderd

JvS schreef op donderdag 29 november 2007 @ 06:49:
[...]
Ja, van mij. :)

Ik heb er nog steeds geen spijt van, de B&W DM70 uit 1976 (een jaar ouder dan ik zelf ben!) die ik nu heb staan zijn zo oneindig veel beter!
En ik ga niet eens vertellen wat ik daar nog voor betaald heb, inclusief alle verpakkingsmaterialen, boekjes met meetresultaten en het feit dat ze onder handen genomen zijn en toen up to date gebracht door de importeur... :)

Afbeeldingslocatie: http://www.fotothing.com/photos/3bb/3bb7f0bf11ff3ec7f41f5e11a363978d.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.fotothing.com/photos/95f/95f01e83dc1a75ddd02cf3dd841b86c8.jpg

Edit: ga voor tweedehands.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2007 17:47 ]

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-02 09:09
De 2e hands markt is zeker interessant. Er zijn ook veel relatief nieuwe speakers te krijgen die ook al stukken betaalbaarder zijn geworden. Denk bijv. aan een B&W Nautilus 803, Sonus Faber Cremona, etc. Enkele jaren geleden onbetaalbaar, nu goed bereikbaar.

Veel mensen worden vooral getriggered door de "deal" die ze krijgen. Veel mensen gaat het vooral erom om het systeem te kloppen en een goede deal te sluiten, lees: aanbiedingen, goedkope 2e hands. Het gaat natuurlijk echter om de sound!

Ik heb zelf een paar Infinity Omega's 2e hands gekocht, en ben hier nog altijd zeer tevreden mee.... _/-\o_

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 29 november 2007 @ 17:40:
[...]

Ja, van mij. :)

Ik heb er nog steeds geen spijt van, de B&W DM70 uit 1976 (een jaar ouder dan ik zelf ben!) die ik nu heb staan zijn zo oneindig veel beter!
En ik ga niet eens vertellen wat ik daar nog voor betaald heb, inclusief alle verpakkingsmaterialen, boekjes met meetresultaten en het feit dat ze onder handen genomen zijn en toen up to date gebracht door de importeur... :)

[afbeelding]

Heb jij dan even mazzel gehad, probeer er maar eens een paartje te vinden in goed werkende staat (electrostaten, he), en door de afmetingen (breed!) ook nog niet eens eenvoudig te plaatsen, zeker niet in een modale luisterruimte. Maar verder een topper natuurlijk...
[afbeelding]

Verwijderd

JAHRASTAFARI schreef op donderdag 29 november 2007 @ 19:01:
De 2e hands markt is zeker interessant. Er zijn ook veel relatief nieuwe speakers te krijgen die ook al stukken betaalbaarder zijn geworden. Denk bijv. aan een B&W Nautilus 803, Sonus Faber Cremona, etc. Enkele jaren geleden onbetaalbaar, nu goed bereikbaar.

Veel mensen worden vooral getriggered door de "deal" die ze krijgen. Veel mensen gaat het vooral erom om het systeem te kloppen en een goede deal te sluiten, lees: aanbiedingen, goedkope 2e hands. Het gaat natuurlijk echter om de sound!

Ik heb zelf een paar Infinity Omega's 2e hands gekocht, en ben hier nog altijd zeer tevreden mee.... _/-\o_
Tijdje geleden een setje N803 op de kop getikt, in mint condition.
Verder zelf van de hand gedaan:
- B&W 802 matrix S/III voor 1200€, zo goed als nieuw incl. marmeren tegels.
- B&W matrix2 voor 250€ met originele staander, eveneens onberispelijk (nieuwprijs in 1988: 1250€,
zonder stands).
- Kef 304, gratis geschonken aan een vriend, wegens een krakende woofer in 1 box (deze waren van
mijn, inmiddels overleden, ouders)
Hier heb je dus weinig aan omdat alles weg is, maar wou gewoon aantonen dat mits nodige geduld en zoektocht, toch e.a. te rapen valt.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-02 23:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op donderdag 29 november 2007 @ 14:02:
[...]

Ik ben ook bezig geweest met die chario's, alleen op het laatste moment voor een setje hyperion's gegaan. Dacht ik, de verkoper haakte op het allerlaatst af. Zijn die chario's echt zo goed? en met wat heb je ze vergeleken? Want ik zit er nu sterk over te denken om ook een setje te halen.
Ik kende ze uit mijn speakerkoop en verkooptijd. Ik heb ze destijds met alles in de tot 1000 gulden per stuk klasse vergeleken die raf verkocht. Deze vond ik niet de allerbeste, maar esthetisch wel erg verantwoord. Ik kende ze dus echt, dat is wel belangrijk! Niet iedereen vindt dezelfde speaker evenmooi.
Ja heel goed :).
Met als kanttekening: Alleen als je weet waarvoor je wilt gaan. Niet zomaar willekeurig speakers kopen. Het is sterk smaakafhankelijk.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Topicstarter
Mooi om te horen dat 2ehands dus prima is :) Het belangrijkste is dus gewoon om te gaan luisteren....
Pagina: 1