Toon posts:

[Vraag] Overclocken NVidia GeForce FX 5200

Pagina: 1
Acties:
  • 776 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn GeForce FX5200 overgeclockt omdat hij nogal traag is met spellen als de nieuwe Need for Speed: Pro Street. Mijn computer is een Dell 4600 uit het jaar 2003 met pentium 2.8 Ghz en dus de 128mb fx 5200.

Vooraf was het 1 FPS ongeveer, dus enorm schokkerig. Ik heb door de settings te veranderen van 200/250 mhz naar 260/420 mhz met Powerstrip dit flink kunnen opschroeven, op sommige delen zelfs lag-vrij. Hij geeft geen noemenswaardige problemen tot nog toe. Mijn vraag is: hoe ver kan ik gaan om het spel nog beter draaiend te krijgen? De ATITool gaf bij 250/275 al zowat een maximum aan, maar het gaat dus nog steeds probleemloos. De settings van het spel staan dan ook wel op het laagst mogelijk.

Ik zou s.v.p. geen reacties willen met 'koop een nieuwe kaart' o.i.d., daar heb ik geen trek in aangezien ik over een half jaar toch wel een nieuwe pc krijg.

Alvast bedankt!

• MF
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-01 14:01

MF

Take a Seat

Gewoon testen, de pc loopt vanzelf wel een keer vast of je krijgt fouten in beeld. Als het zover is moet je dus iets minder hoog gaan zitten. (denk btw wel dat je er weinig aan hebt, een 5200 is gewoon te oud voor nieuwe spellen...)

• hugoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-01 16:14
Ik moet zeggen: Respect (en ongeloof), dat jij NFS: Pro Street speelbaar krijgt op een FX5200, maar ik denk niet dat er veel meer uit kaartje te putten valt.
Misschien als dat toevallig een passief gekoelde kaart is, zou je er een fan op kunnen zetten. Of gewoon bij vraag en aanbod kijken naar een videokaart voor 10-20 euro, dat is echt geen geld voor een halfjaar spellen nog redelijk kunnen spelen.

• Brainsz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-01 20:39
Controleer wel steeds de temperatuur van je kaart. Je krijgt misschien wel over een half jaar een nieuwe pc, maar je zou niet willen dat je je GF nu al verfikt.

Computers are useless. They can only give you answers.

Verwijderd

Topicstarter
Heb hem nu op 277/438, gaat nog iets sneller dan eerst maar weinig verschil, blijft op sommige punten laggen en dan vooral bij starten, race zelf varieert van 'gewoon' tot vertraagd. Denk dat dit het maximale fatsoenlijk haalbare is.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:41
Verwijderd schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 21:47:
Heb hem nu op 277/438, gaat nog iets sneller dan eerst maar weinig verschil, blijft op sommige punten laggen en dan vooral bij starten, race zelf varieert van 'gewoon' tot vertraagd. Denk dat dit het maximale fatsoenlijk haalbare is.
Mijn fx5200 kreeg ik vroeger op 320/495. Ja toen kon ik battlefield 2 spelen met 35 fps @ 1024*768 @ low. Dusja, je kan wel meer uit die kaart halen. Nu moet ik wel zeggen nfs pro street is een aardig zwaar spel. Ik haal een minimum fps van 40 met alles op het hoogste(1680*1050 4xAA) met me 8800 gtx. Laptop met gf7300go haalt op low amper 30 fps

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

hoe meten jullie die temperatuur dan ? want in everest zie ik geen temperatuur staan van de kaart.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2007 21:57 ]

• skelleniels
  • Laatst online: 22:41
Verwijderd schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 21:56:
hoe meten jullie die temperatuur dan ? want in everest zie ik geen temperatuur staan van de kaart.
Bij de fx5200 moet je gewoon voelen. Die had nog geen tempsensor(de mijne althans niet)

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

ProStreet is ook een rotspel, zijn al klachten over dat het spel niet lekker loopt;
[NFS ProStreet] Spel hapert enorm
[Multi] Need For Speed: ProStreet
Denk dat het wachten op de volgende patch is :(.

Verwijderd

ProStreet is zeer CPU afhankelijk, hoewel een FX5200 de nieuwe spellen toch niet gaat trekken. Zeker niet als je de 64-bits versie hebt. Toentertijd weleens voor de fun een FX5200, 128-bit, 256mb gekocht (passief)... Daar heb ik toen een paar casefans op gemonteerd, de oude GPU cooler vervangen voor een CPU cooler (stock cooler uit de Athlon Thunderbird tijd :+ ), en blokjes op de mem chips. Hier heb ik een zeer goede overclock mee gehaald, veel snellere core en geheugen ook behoorlijk omhoog. Weet de precieze cijfers niet. Maar zelfs toen kon ik UT2004 niet fatsoenlijk draaien, dus nieuwe games kun je wel vergeten.

Oja, een van de koelblokjes op het mem heeft toen kortsluiting veroorzaakt na een paar weken, waardoor de kaart opeens AGP 1x werd :?

Een mobo die minstens 4x AGP kaarten nodig had (gigabyte K8NS-pro Ultra 939) bootte er geeneens meer mee, de kaart werkte verder perfect. :+

Ik kan wel even kijken, volgens mij heb ik hier nog ergens een 6600gt onder het stof liggen, die mag je eventueel wel hebben hoor. PM me maar, zal ik even zoeken.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2007 12:30 ]

• GENETX
  • Laatst online: 07:10
Zoals gezegd, gewoon voor een paar tientjes 2e hands een 6600GT halen (of zelfs gratis krijgen ^^). Wordt je PC mocht je hem verkopen ook wel wat meer waard en je kan nog even vooruit. Ik weet nog wel wat voor boost ik kreeg met een GF2 MX400 -> Radeon 9600Pro na 3 jaar op en 1800+. Kon ik nog mooi 1,5 jaar mee verder gamen tot ik mn laptop kocht voor school.

• Brainsz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-01 20:39
Als je 'gratis' je pc nog kan upgraden, moet je doen. Want als ik jou was zou ik geen cent uitgeven voor die pc.

Computers are useless. They can only give you answers.

Verwijderd

Topicstarter
Is dat moeilijk, andere kaart erin zetten? PC was namelijk kant en klaar, heb hem verder nog nooit open gehad eigenlijk. Ben wel vrij technisch maar vooral met mijn brommer dan :P Als het aansluiten niet te moeilijk is, dan heel graag ToppieJoppie!

• rafler
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-01 21:35
nvm

[ Voor 95% gewijzigd door rafler op 28-11-2007 16:21 ]

• GENETX
Verwijderd schreef op woensdag 28 november 2007 @ 16:19:
Is dat moeilijk, andere kaart erin zetten? PC was namelijk kant en klaar, heb hem verder nog nooit open gehad eigenlijk. Ben wel vrij technisch maar vooral met mijn brommer dan :P Als het aansluiten niet te moeilijk is, dan heel graag ToppieJoppie!
Wat voor PC heb je dan? Sommige OEMs zoals Dell en HP kunnen nog wel eens leuek constructies hebben zodat ze je dwingen een nieuwe te kopen. Een zelfgebouwd systeem (kan ook doro de lokale PC boer zijn gedaan) heb je die beperking niet. Inbouwen is simpel. Het linkerpaneel losschroeven (gekeken van de voorkant). Dan 1 schroefje eruit. Kart er uit trekken. Nieuwe kaart er in duwen (past maar op 1 manier). Schroefje er weer in en de kast dichtschroeven. Schroef je kast iig maar eens open.

Verwijderd

Topicstarter
" Mijn computer is een Dell 4600 uit het jaar 2003 met pentium 2.8 Ghz "

Maar nu ik ff kijk zie ik van die ronde platte schroefjes zonder schroefkop zegmaar. In ieder geval aan de achterkant. ik zie ze alleen niet aan de linkerkant zitten, dus je zou zeggen dat die los zat maar die beweegt niet mee...

• GENETX
Verwijderd schreef op woensdag 28 november 2007 @ 16:38:
" Mijn computer is een Dell 4600 uit het jaar 2003 met pentium 2.8 Ghz "

Maar nu ik ff kijk zie ik van die ronde platte schroefjes zonder schroefkop zegmaar. In ieder geval aan de achterkant. ik zie ze alleen niet aan de linkerkant zitten, dus je zou zeggen dat die los zat maar die beweegt niet mee...
Tijdens het typen had ik al een vermoeden dat ik wist dat je een Dell had O-)

Maar daar begint de pret al, Dell zal wel een soort van click systeem hebben om hem open te krijgen, wat makkelijker voor die custom bouwers daar. Maar je moet kijken of je op een of andere manier je linkerpaneel los kan krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
Zal morgen ff kijken, kom net terug van werk en ga zo tukken. :P
Pagina: 1