Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ashy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04:08
Afgelopen donderdag al mijn onderdelen van mijn nieuwe pc binnen gehad en aan het bouwen gegaan.

Uiteindelijk zat alles op zijn plek en wilde ik de pc voor de eerste keer starten, na twee seconde hoorde ik een knal en vervolgens zag ik er rook uit komen. :(

Kast open gemaakt en geken wat de oorzaak geweest zou kunnen zijn. Kwam erachter dat de koelpasta bruin/zwart is geworden.

Het enige waar ik zelf onzeker over ben is het aanbrengen van de coolpasta, denk dat ik teveel heb gebruikt, het aanbrengen van de cooler ging ook met wat moeite aangezien de heatpipes in de weg zaten.

En het volgende:

http://www.bit-tech.net/c...-x38-ds5/ds5overview1.jpg

Bij nummer 10 zie je een molex power socket, deze wordt gebruikt voor een 2e gpu als ik mij niet vergis. Echter heb ik deze gebruikt voor de stroomvoorziening van het projectiefunctie die bij de poseidon kast zit.

Op dit moment heb ik dus geen idee wat het probleem geweest zou kunnen zijn, de coolpasta kan geloof ik niet voor kortsluiting zorgen?(voor zover ik uit de search kon opmaken)

Zou het zo kunnen zijn dat de cooler op een of andere manier de heatpipes van het mobo heeft geraakt en dat dit voor een probleem heeft gezorgd? Binnenkort heb ik een nieuw mobo+ processor + andere cooler, wil hetzelfde probleem dan niet nog een keer voor laten komen natuurlijk..

Relevante Specs:

Processor: E6850
cooler: Scythe Infinity SCINF-1000
Mobo: GA-X38-DQ6
Behuizing: Poseidon
Geheugen: Corsair DDR2 Twin2x
Voeding: Zalman 600w

Een tijdje terug nog een soortgelijke pc voor een vriend me in elkaar gezet en hier is alles goed mee gegaan(ben nog eens voor de zekerheid gaan kijken hoe ik het bij hem in elkaar had gezet, maar dit was vrijwel hetzelfde voor zover ik kon zien.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flythe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
je hebt vanaf die molex (nr 10) een kabel naar iets in je kast gedaan, maak ik hieruit op. Volgensmij is die molex er dat het mobo extra stroom krijgt als je er nog een vga in hangt en er moet dus een molex vanuit de voeding op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Mclercx schreef op zondag 25 november 2007 @ 22:05:
Afgelopen donderdag al mijn onderdelen van mijn nieuwe pc binnen gehad en aan het bouwen gegaan.

Uiteindelijk zat alles op zijn plek en wilde ik de pc voor de eerste keer starten, na twee seconde hoorde ik een knal en vervolgens zag ik er rook uit komen. :(
Dat is ook de reden dat nieuwe hardware ook eerst altijd test zonder alles al in je kast in te bouwen en aan te sluiten. Kortom, moederbord, processor en geheugen inbouwen, kast op zijn kant en open. Vervolgens starten. Als alles ok is, pas andere dingen aansluiten.
Kast open gemaakt en geken wat de oorzaak geweest zou kunnen zijn. Kwam erachter dat de koelpasta bruin/zwart is geworden.

Het enige waar ik zelf onzeker over ben is het aanbrengen van de coolpasta, denk dat ik teveel heb gebruikt, het aanbrengen van de cooler ging ook met wat moeite aangezien de heatpipes in de weg zaten.
Kun je een foto maken van hoe de koelpasta er op zit?

En het volgende:

http://www.bit-tech.net/c...-x38-ds5/ds5overview1.jpg

Bij nummer 10 zie je een molex power socket, deze wordt gebruikt voor een 2e gpu als ik mij niet vergis. Echter heb ik deze gebruikt voor de stroomvoorziening van het projectiefunctie die bij de poseidon kast zit.
Die aansluiting is bedoeld voor stroom TOEVOER naar het moederbord toe. Niet voor stroom AFVOER richting andere componenten. Kortom, daar hoort een molex in die stroom levert als er een GPU in zit. Het is niet de bedoeling dat je daar apparatuur op aan gaat sluiten.
Op dit moment heb ik dus geen idee wat het probleem geweest zou kunnen zijn, de coolpasta kan geloof ik niet voor kortsluiting zorgen?(voor zover ik uit de search kon opmaken)
Wat voor koelpasta was het? Arctic Silver en andere "zilveren" koelpasta's kunnen onder bepaalde omstandigheden wel degelijk stroom geleiden en dus wel degelijk kortsluiting veroorzaken.
Zou het zo kunnen zijn dat de cooler op een of andere manier de heatpipes van het mobo heeft geraakt en dat dit voor een probleem heeft gezorgd? Binnenkort heb ik een nieuw mobo+ processor + andere cooler, wil hetzelfde probleem dan niet nog een keer voor laten komen natuurlijk.
Nee, in principe zouden de heatpipes en de koeler dit probleem niet kunnen veroorzaken. Zelfs al had je helemaal geen koeler gemonteerd, had het nog niet tot het doorbranden van iets mogen leiden.

Maar al met al zouden foto's hier meer kunnen verklaren dan enigerlei uitleg je zelf kunt geven.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ashy
Flythe schreef op zondag 25 november 2007 @ 22:14:
je hebt vanaf die molex (nr 10) een kabel naar iets in je kast gedaan, maak ik hieruit op. Volgensmij is die molex er dat het mobo extra stroom krijgt als je er nog een vga in hangt en er moet dus een molex vanuit de voeding op.
Duidelijk verhaal, ik las dus in het instructieboekje van de behuizing dat deze 'power cable installation of the front projector light' in de 4-pin connector op het moederbord moest, en ging er daarom dus ook vanuit dat ik die rustig daar in kon doen. Goed, zou dit dan de oorzaak geweest kunnen zijn?
kalizec schreef op zondag 25 november 2007 @ 22:14:
Kun je een foto maken van hoe de koelpasta er op zit?
Gisteren de koelpasta verwijderd, dus dat gaat erg lastig worden denk ik.
kalizec schreef op zondag 25 november 2007 @ 22:14:
Wat voor koelpasta was het? Arctic Silver en andere "zilveren" koelpasta's kunnen onder bepaalde omstandigheden wel degelijk stroom geleiden en dus wel degelijk kortsluiting veroorzaken.
De koelpasta was vloeibaar en wit van kleur, neem aan dat je deze niet bedoelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-05 14:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Mclercx schreef op zondag 25 november 2007 @ 22:38:
De koelpasta was vloeibaar en wit van kleur, neem aan dat je deze niet bedoelt?
Vrijwel alle koelpasta is grijs of wit, dit zegt dus niet veel. :)

--

Kun je niet eens kijken waar nu daadwerkelijk de knal vandaan kwam (welk onderdeel/gedeelte)?
Dan kun je misschien ook herleiden waardoor het gekomen is.
Je zegt dat de koelpasta nu ineens zwart is? Is er geen VRM of Elco ineens uit elkaar gesprongen die om de socket/lga van je processor staan?

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-07 21:18

job

Mclercx schreef op zondag 25 november 2007 @ 22:38:
Duidelijk verhaal, ik las dus in het instructieboekje van de behuizing dat deze 'power cable installation of the front projector light' in de 4-pin connector op het moederbord moest, en ging er daarom dus ook vanuit dat ik die rustig daar in kon doen. Goed, zou dit dan de oorzaak geweest kunnen zijn?
Raar verhaal. Waarom zou je stroom uit het moederbord moeten halen.. Welke behuizing heb je eigenlijk?

Een molex is of een stroom toevoerpunt.. of een stroom invoerpunt (om het maar even zo uit te drukken). De verkeerde molex op de verkeerde plek lukt je zonder te forceren (en dan ben je aardig hard aan het duwen) niet.

Daarnaast twijfel ik ook aan het monteren van je cooling.. Hoezo kan dat moeite kosten?
De heatsinks op het moederbord geven je genoeg ruimte het normaal te kunnen monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ashy
job schreef op zondag 25 november 2007 @ 22:48:
[...]
Raar verhaal. Waarom zou je stroom uit het moederbord moeten halen.. Welke behuizing heb je eigenlijk?

Een molex is of een stroom toevoerpunt.. of een stroom invoerpunt (om het maar even zo uit te drukken). De verkeerde molex op de verkeerde plek lukt je zonder te forceren (en dan ben je aardig hard aan het duwen) niet.

Daarnaast twijfel ik ook aan het monteren van je cooling.. Hoezo kan dat moeite kosten?
De heatsinks op het moederbord geven je genoeg ruimte het normaal te kunnen monteren.
Het monteren van de cooling kostte moeite omdat dit ding zo enorm groot is, en ofwel een van de heatsinks ging raken of het geheugen. Afbeeldingslocatie: http://www.silentpcreview.com/files/images/infinity/contents.jpg
Maargoed, heb nu dan ook een andere cooler besteld die een stukje kleiner is.

Verder heb ik de volgende behuizing:
http://www.giga-byte.com...._Spec.aspx?ProductID=2149
En het gaat om het volgende ding dat van stroom voorzien moest worden:
Afbeeldingslocatie: http://www.giga-byte.com.tw/FileList/Image/peripherals_feature_product_poseidon_a_feature.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:18
Zoals eerder aangegeven, check heel! nauwkeurig je moederbord+ basis componenten na! Kijk naar verbrande elco's, verschroeide dingen of wat dan ook! en boot je systeem met minimale componenten.

Je moet gaan uitsluiten... voeding eventueel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:16

Dark

who tweaked the light?

idd, staat er op pg 14 van het pdf-documnetje van de kast dat je em in het moederbord moet prikken :| met een plaatje erbij dat het een losse molex connector is :X

hoewel ze geen vervolgschade vergoeden volgens de disclaimer, lijkt dit me overduidlijk geen user error, als het er fout staat en je dat opvolgt...

een harde knal is meestal een kappotte elco... zou er een in de voeding kunnen zijn ook...

[ Voor 5% gewijzigd door Dark op 25-11-2007 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ashy
DJ_The_SP schreef op zondag 25 november 2007 @ 22:47:
[...]

Vrijwel alle koelpasta is grijs of wit, dit zegt dus niet veel. :)

--

Kun je niet eens kijken waar nu daadwerkelijk de knal vandaan kwam (welk onderdeel/gedeelte)?
Dan kun je misschien ook herleiden waardoor het gekomen is.
Je zegt dat de koelpasta nu ineens zwart is? Is er geen VRM of Elco ineens uit elkaar gesprongen die om de socket/lga van je processor staan?
Tomino schreef op zondag 25 november 2007 @ 23:01:
Zoals eerder aangegeven, check heel! nauwkeurig je moederbord+ basis componenten na! Kijk naar verbrande elco's, verschroeide dingen of wat dan ook! en boot je systeem met minimale componenten.

Je moet gaan uitsluiten... voeding eventueel?
Zojuist nog eens even gaan kijken en er valt mij werkelijk niets op wat er niet goed uit ziet. De door jullie genoemde elco's/vrm's zien er ook goed uit, uit deze 'tonnetjes' komt geen prut of wat dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Als het moederbord er verder goed uitziet, is de kans groot dat de voeding gewoon meteen BOEM heeft gezegd.

Schroef de voeding eens los, en snuif eens een keer flink langs de koelroosters van de behuizing. (Behuizing van de voeding dus he).
Meestal is de geur van een kapot gesprongen IC of elco zodanig sterk dat je het meteen kan ruiken en vergaat deze niet snel.

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ashy
DJ_The_SP schreef op zondag 25 november 2007 @ 23:29:
Als het moederbord er verder goed uitziet, is de kans groot dat de voeding gewoon meteen BOEM heeft gezegd.

Schroef de voeding eens los, en snuif eens een keer flink langs de koelroosters van de behuizing. (Behuizing van de voeding dus he).
Meestal is de geur van een kapot gesprongen IC of elco zodanig sterk dat je het meteen kan ruiken en vergaat deze niet snel.
Komt er ook daadwerkelijk een soort spul uit zo'n ding of? Zo ja, welke kleur is dit dan vaak? Zie namelijk wel wat wits hier en daar.(in de voeding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is de zekering van je voeding nog wel goed?
Mijn broertje had 2 weken geleden en bij hem was het zijn voeding, ook een harde knal... Bij hem was het zijn voeding en zijn zekering was heel mooi zwart geworden.

En waar kwam de rook vandaan? Uit je voeding of van je moederbord?

Lijkt me trouwens sterk dat je computer een knal geeft door teveel koelpasta, met alle moderne cpu's/mobo's schakelt het systeem zichzelf gewoon uit als de temp te hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Heb je afstandsbusjes tussen het MB en de plaat in de kast gedaan? Zitten ze op de juiste plaats?

Voor de bevestiging van de (zware) koeler is soms een backplate nodig. Heb je die gebruikt?

Van de koelpasta heb je maar 1 drupje ter grootte van een rijstkorrel nodig.

Verder zie ik nauwelijk techposts van jouw hand. Misschien is het handiger iemand die wat meer ervaring heeft de PC te laten installeren.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-07 07:21

silitek

Tubes Only

Guardian Angel schreef op maandag 26 november 2007 @ 08:31:
Heb je afstandsbusjes tussen het MB en de plaat in de kast gedaan? Zitten ze op de juiste plaats?

Voor de bevestiging van de (zware) koeler is soms een backplate nodig. Heb je die gebruikt?

Verder zie ik nauwelijk techposts van jouw hand. Misschien is het handiger iemand die wat meer ervaring heeft de PC te laten installeren.
Was het eerste wat in mij opkwam....buiten de molex sluiting ligt dit het meeste voor de hand!!
Molex is invoer...dat er iets anders aanhing mag in principe geen knal geven omdat er geen spanning aan te pas komt.

[ Voor 8% gewijzigd door silitek op 26-11-2007 09:21 ]

Tubes....It's what make music music!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Mclercx schreef op zondag 25 november 2007 @ 23:43:
[...]

Komt er ook daadwerkelijk een soort spul uit zo'n ding of? Zo ja, welke kleur is dit dan vaak? Zie namelijk wel wat wits hier en daar.(in de voeding)
Dat hangt er vanaf, uit een elco komt meestal wel witte prut en als een spoel met witte coating uit elkaar klapt ofzow dan zal je ook overal witte spetters zien.
Maar vaak kan je het overduidelijk ruiken als er een component kapot is gesprongen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ashy
Guardian Angel schreef op maandag 26 november 2007 @ 08:31:

Standoffs heb ik gebruikt ja, onderste drie, in het midden en bovenste drie gebruikt(samen 9)

Zoals ik al eerder aangaf ben ik bang dat ik te veel koelpasta heb gebruikt, maar dit kon het probleem niet zijn volgens andere users?

Verder over de voeding, ik vind er verdacht veel witte 'klodders' in zitten op, misschien voor mij, random plekken. Mocht het de voeding zijn, kon ik dat zelf voorkomen of is dit een productiefout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Mclercx schreef op maandag 26 november 2007 @ 10:16:
[...]
Zoals ik al eerder aangaf ben ik bang dat ik te veel koelpasta heb gebruikt, maar dit kon het probleem niet zijn volgens andere users?
Alles kan een probleem zijn en geven. Helaas valt dit nu niet meer na te gaan.
Verder over de voeding, ik vind er verdacht veel witte 'klodders' in zitten op, misschien voor mij, random plekken. Mocht het de voeding zijn, kon ik dat zelf voorkomen of is dit een productiefout?
Dit is de vaak gestelde "heb je een glazen bol" vraag waarop wegens een actuele reparatie door de glasblazer geen zinnig antwoord mogelijk is.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-07 07:21

silitek

Tubes Only

Duidelijk is dat er ergens sluiting is ontstaan...daardoor zou je de boel moeten doormeten. Of bouw de boel uit voor een test-opstelling. Mobo, mem, proc, en vidkaart...om te beginnen een andere voeding.

Te veel koelpasta geloof ik niet zo!! maar dat de pasta bruin/zwart is in dat gebied is ook niet normaal. Weet je zeker dat je proc er goed inzit?? Of montage koeler goed is gegaan!!. Denk dat daar het probleem zit ...succes i.i.g

[ Voor 34% gewijzigd door silitek op 26-11-2007 10:42 ]

Tubes....It's what make music music!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ashy
silitek schreef op maandag 26 november 2007 @ 10:33:
Duidelijk is dat er ergens sluiting is ontstaan...daardoor zou je de boel moeten doormeten. Of bouw de boel uit voor een test-opstelling. Mobo, mem, proc, en vidkaart...om te beginnen een andere voeding.

Te veel koelpasta geloof ik niet zo!! maar dat de boel bruin/zwart is in dat gebied geef ook niet normaal. Weet je zeker dat je proc er goed inzit??...succes i.i.g
Processor zat er goed in, naar mijn weten kan zo'n ding er maar op één manier in.

Verder nog een vraag m.b.t. de voeding: Zoals ik hierboven al aangaf zie ik dus verschillende klotters, wit van kleur. Echter zien deze 'klodders' er zodanig netjes uit dat je haast niet zou zeggen dat deze zijn ontstaan door iets dat kapot gesprongen is. Nu heb ik niet zo veel verstand van de inhoud van zo een voeding, komen deze dingen wel vaker voor en worden die als normaal beschouwd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Hangt er heel erg van af wat voor goedje dat "witte spul" is. Kortom, maak eens foto's.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mclercx schreef op maandag 26 november 2007 @ 10:43:

Verder nog een vraag m.b.t. de voeding: Zoals ik hierboven al aangaf zie ik dus verschillende klotters, wit van kleur. Echter zien deze 'klodders' er zodanig netjes uit dat je haast niet zou zeggen dat deze zijn ontstaan door iets dat kapot gesprongen is. Nu heb ik niet zo veel verstand van de inhoud van zo een voeding, komen deze dingen wel vaker voor en worden die als normaal beschouwd?
Het witte "spul" klinkt mij als de lijm die vaak wordt gebruikt om onderdelen in de voeding vast te zetten.
Maar zoals hierboven al wordt geroepen maak even foto's van de onderdelen waar je aan twijfeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ashy
http://members.lycos.nl/Mickeey/Picture%20013.jpg
Op deze foto zie je dus dat er twee keer een wit spulletje boven op de pipe ligt, jammer genoeg kan ik de voeding niet uit elkaar halen, dit omdat er een sticker achtig iets over een van de schroeven geplakt zit. (voor de garantie I guess)

http://members.lycos.nl/Mickeey/Picture%20015.jpg

Bij deze foto zie je rechtsonder dus een wit vlekje.

http://members.lycos.nl/Mickeey/Picture%20005.jpg

Ten slotte de laatste foto. Deze foto is erg onduidelijk, komt omdat ik 'm dus niet uit elkaar kan halen zonder risico.. Wat je hier ziet is een van boven af genomen foto(door de fan heen).

Aan de bovenstaande reacties lijkt het erop dat ik me minder zorgen hoef te gaan maken over deze 'witte klodders'.

[ Voor 8% gewijzigd door Ashy op 26-11-2007 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Dat ziet er inderdaad wel uit als lijm.

Had je nu ook al geroken aan je voeding of moederbord?
Is er ergens een plek waar een sterke lucht vandaan komt?

Ik denk zelf echt dat het je voeding of moederbord is, waar iets defect is gesprongen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-07 21:18

job

Dark schreef op zondag 25 november 2007 @ 23:11:
idd, staat er op pg 14 van het pdf-documnetje van de kast dat je em in het moederbord moet prikken :| met een plaatje erbij dat het een losse molex connector is :X
Inderdaad een rare fout.
Lijkt heel erg op een slordige vertaal fout vanuit (waarschijnlijk) chinees. Niet iets wat je bij een merk als gigabyte verwacht. Maar aan het plaatje ernaast is wel weer te zien dat je gewoon een molex stekker moet gebruiken.
Daarnaast vraag ik me nog steeds af hoe je nou die molex aansluiting op het moederbord hebt kunnen prikken.. dat gaat je eigenlijk niet lukken (het zijn namelijk beide male stekkers).

Wat de foto's van de voeding betreft.. tis lastig zo te beoordelen.. maar een kapotte voeding is eenvoudig vast te stellen.
Haal je voeding uit je kast, sluit er een fan opaan (desnoods eenoude HD). Gebruik een paperclip om de groene en de grijze draad met elkaar te verbinden. De voeding hoort dan aan te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ashy
job schreef op maandag 26 november 2007 @ 11:36:
[...]
Inderdaad een rare fout.
Lijkt heel erg op een slordige vertaal fout vanuit (waarschijnlijk) chinees. Niet iets wat je bij een merk als gigabyte verwacht. Maar aan het plaatje ernaast is wel weer te zien dat je gewoon een molex stekker moet gebruiken.
Daarnaast vraag ik me nog steeds af hoe je nou die molex aansluiting op het moederbord hebt kunnen prikken.. dat gaat je zonder belachelijk hard te duwen eigenlijk niet lukken (het zijn namelijk beide female stekkers).

Wat de foto's van de voeding betreft.. tis lastig zo te beoordelen.. maar een kapotte voeding is eenvoudig vast te stellen.
Haal je voeding uit je kast, sluit er een fan opaan (desnoods eenoude HD). Gebruik een paperclip om de groene en de grijze draad met elkaar te verbinden. De voeding hoort dan aan te gaan.
Wat betreft de molex, er zt dus een verlengstukje aan dat naar een male uiteinde ging, en die past natuurlijk wel. Maargoed, neemt nog niet weg dat het een slordige fout van mijn kant was(alhoewel het instructieboekje dit wel zo aangaf:S)

Zal eens gaan kijken of het mij lukt om dat voeding gedeelte te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

jah het is natuurlijk zo'n molex verleng stukje wat je tussen een molex en een hdd kan doen, daar zit zowel male als female aan... dus dat past dan ook op het mobo...
mede geholpen door de aanwezigheid van de connector op het mobo, daar op de hoek van het bord, kan ik me de fout wel voorstellen, zeker als het ook fout in het boekje staat...

edit: het witte spul lijkt me gewoon lak of kit, dat zie je vaak in de voeding zitten en wordt gebruikt om de onderdelen te fixeren en zo bijgeluiden zoals brommen of piepen te voorkomen...

[ Voor 22% gewijzigd door Dark op 26-11-2007 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ashy
Right, zojuist de voeding getest met behulp van een paperclip, had een oude cdrom speler er op aangesloten en de fan ging werken en het blauwe licht deed het ook. Mag dus aannemen dat de voeding nog gezond is.

Heb ondertussen een ontdekking gedaan naar wat misschien de oorzaak was.
Onderstaande twee foto's laten zien dat aan de rechterkant van de plaat twee keer een plekje te zien is dat 'ingebrand' is ?

http://members.lycos.nl/Mickeey/Picture%20026.jpg
http://members.lycos.nl/Mickeey/Picture%20027.jpg

Uiteraard was de cooler tijdens het aanbrengen niet zo smerig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

en er is niet een onderdeeltje naast de socket verbrand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ashy
Dark schreef op maandag 26 november 2007 @ 12:36:
en er is niet een onderdeeltje naast de socket verbrand?
Had het moederbord even aan mijn pa laten zien omdat ik zelf niets zag. Hij rook echter wel een vieze lucht rondom de socket maar zag zelf ook niets vreemds. Het lijkt erop dat we nu wel dichter in de buurt zitten maar apart van de cooler valt er niets vreemds op aan het mobo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

ik denk misschien een van de pwm's die onder de heatpipes zitten of onder het blokje aan de rand? op de foto lijkt er een aanslag op het koelblok te zitten waar rook ontsnapt is, kijk eens wat daar tegenover zat op het mobo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PegOpDeWeg
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-07 17:55

PegOpDeWeg

eej wasup?

Maakt het nog wat uit waar het zit. Een nieuwe moederboard moet je toch wel kopen. Dan kun je nog kijken of het geheugen en processor op het nieuwe mobo werken. Zo niet heb je pech.

Voeding zal weinig mee aan de hand zijn, die hebben tegenwoordig allemaal protection daarvoor en gaan dan automatisch uit als er iets niet goed is.

"It's better to burn out, then fade away"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ashy
PegOpDeWeg schreef op maandag 26 november 2007 @ 13:42:
Maakt het nog wat uit waar het zit. Een nieuwe moederboard moet je toch wel kopen. Dan kun je nog kijken of het geheugen en processor op het nieuwe mobo werken. Zo niet heb je pech.

Voeding zal weinig mee aan de hand zijn, die hebben tegenwoordig allemaal protection daarvoor en gaan dan automatisch uit als er iets niet goed is.
Stel dat de cpu kapot is, kan ik deze dan toch gewoon testen op een nieuw mobo zonder schade aan te richten aan het mobo? Zou een beetje zonde zijn anders namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Mclercx schreef op maandag 26 november 2007 @ 12:40:
[...]

Had het moederbord even aan mijn pa laten zien omdat ik zelf niets zag. Hij rook echter wel een vieze lucht rondom de socket maar zag zelf ook niets vreemds. Het lijkt erop dat we nu wel dichter in de buurt zitten maar apart van de cooler valt er niets vreemds op aan het mobo.
DJ_The_SP schreef aan het begin van dit thread op zondag 25 november 2007 @ 22:47:
[...]
Is er geen VRM of Elco ineens uit elkaar gesprongen die om de socket/lga van je processor staan?
DJ_The_SP schreef daarna op maandag 26 november 2007 @ 11:30:
Had je nu ook al geroken aan je voeding of moederbord?
Is er ergens een plek waar een sterke lucht vandaan komt?

Ik denk zelf echt dat het je voeding of moederbord is, waar iets defect is gesprongen.
Goh. :Y)

[ Voor 63% gewijzigd door Da_maniaC op 26-11-2007 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

offtopic:
Nuttige bijdrage. :(

Het "probleem" met de Scythe Infinity SCINF-1000 is dat de clips waarmee je de koeler vastzet aan het MB niet al teveel ruimte laat. Het vastzetten is ook niet al te makkelijk (zie bijv. GA-X38-DQ6 welke CPU Cooler en zo zijn meerdere van dit soort reacties) terwijl sommige kasten problemen met de hoogte van de koeler hebben waardoor zijpanelen soms maar nét gesloten kunnen worden. Hier zijn ook diverse bronnen van.

De kans dat een zijpaneel de koeler naar beneden drukt of tijdens het vastzetten van de koeler de condensatoren rond de CPU worden geraakt is gewoon groot. Beschadiging ervan valt niet 100% uit te sluiten als oorzaak. Je moet nogal wat druk zetten om de push-pins te bevestigen.

[ Voor 4% gewijzigd door Guardian Angel op 26-11-2007 17:51 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Ik heb heel de thread al de TS meegeholpen om zijn probleem te vinden en de richting waarin ik het probleem vermoedde komt nu aan het licht.
Ik had de hints al vele malen eerder in het thread gegeven en ze worden pas als laatste nagekeken en blijken te kloppen. Mijn bijdrage was wel zeker nuttig ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met de Scythe Infinity SCINF-1000 cooler hebben toch wel veel mensen problemen mee om die te monteren. Ik wou deze misschien ook wel aanschaffen maar nu toch lekker niet :/

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2007 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ashy
DJ_The_SP schreef op maandag 26 november 2007 @ 17:56:
[...]

Ik heb heel de thread al de TS meegeholpen om zijn probleem te vinden en de richting waarin ik het probleem vermoedde komt nu aan het licht.
Ik had de hints al vele malen eerder in het thread gegeven en ze worden pas als laatste nagekeken en blijken te kloppen. Mijn bijdrage was wel zeker nuttig ja.
Mijn dank daar dan ook voor, maar zoals ik aan aangaf rook ik geen aparte geur. Dus vandaar dat het wat langer duurde voordat ik het definitief wist(meerdere mensen laten ruiken;p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
silitek schreef op maandag 26 november 2007 @ 09:17:
[...]

Was het eerste wat in mij opkwam....buiten de molex sluiting ligt dit het meeste voor de hand!!
Molex is invoer...dat er iets anders aanhing mag in principe geen knal geven omdat er geen spanning aan te pas komt.
Hoezo komt er geen spanning aan te pas? Op die molex staat toch gewoon 12V? (Althans bij mijn GA-P35-DS4 wel in ieder geval)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-07 22:58

Madrox

Oh, Pharaoh!

Wat ik vreemd vind is die witte prut aan de linkerkant op het plaatje, daar hoort toch geen koelpasta te zitten ?

Denk iig dat je of het mobo, of de cpu opgeblazen hebt. Waarschijnlijk door een verkeerde montage.
Het raken van een condensator veroorzaakt zover ik weet nog geen kortsluiting, met vrm's zou dat wel kunnen. Maar die zit alweer een stuk lager, lijkt me onwaarschijnlijk dat de heatpipes dat raakt.

[ Voor 31% gewijzigd door Madrox op 27-11-2007 00:50 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Laatst online: 26-07 16:51
Madrox schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 00:48:
Wat ik vreemd vind is die witte prut aan de linkerkant op het plaatje, daar hoort toch geen koelpasta te zitten ?
Ik zie wat je bedoeld, want naast de heatsink op de koeler zit ook koelpasta. Nou natuurlijk de vraag hoeveel koelpasta had je erop gedaan, want als daar als koelpasta zit moet je al bijna een hele tube erop gesmeerd hebben terwijl een rijstkorrel genoeg is. Mocht het zo zijn dat de koelpasta voor sluiting heeft gezorgd kan ik niet zeggen wat er kapot gegaan is, maar zowel de proc als het mobo zijn kandidaat in dat geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ashy
Madrox schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 00:48:

Denk iig dat je of het mobo, of de cpu opgeblazen hebt. Waarschijnlijk door een verkeerde montage.
Het raken van een condensator veroorzaakt zover ik weet nog geen kortsluiting, met vrm's zou dat wel kunnen. Maar die zit alweer een stuk lager, lijkt me onwaarschijnlijk dat de heatpipes dat raakt.
Gaf eerder al aan dat dit naderhand is gebeurd, toen ik de koeler er weer af had gehaald..
Suicyder schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 07:49:
[...]

Ik zie wat je bedoeld, want naast de heatsink op de koeler zit ook koelpasta. Nou natuurlijk de vraag hoeveel koelpasta had je erop gedaan, want als daar als koelpasta zit moet je al bijna een hele tube erop gesmeerd hebben terwijl een rijstkorrel genoeg is. Mocht het zo zijn dat de koelpasta voor sluiting heeft gezorgd kan ik niet zeggen wat er kapot gegaan is, maar zowel de proc als het mobo zijn kandidaat in dat geval.
Las dus eerder dat koelpasta zo goed als nooit voor kortsluiting kan zorgen, maar dit blijkt dus niet te kloppen? Verder ben ik bang dat ik inderdaad te veel koelpasta heb gebruikt. Was wel iets meer dan een rijstkorrel.. Zat zelf aan de cooler te denken die op een of andere manier niet goed heeft gezeten.(het is ook echt zo'n lomp ding:S)

[ Voor 42% gewijzigd door Ashy op 27-11-2007 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Laatst online: 26-07 16:51
Naja... buiten dat het geleid of niet kan het (want dat weet ik niet) zorgt het voor verkeerde verplaatsing van hitte, dus bestaat de kans dat de hitte niet afgevoerd wordt.

Net even gezocht, er zijn vormen van koelpasta die geleiden, ook zijn er goedkopere pasta's die een bestandsdeel bevatten die geleiden. Nou ga ik hier even niet van uit. Over het algemeen hoef je er niet vanuit te gaan dat het geleid.
Ik heb alleen (in mijn tijd als TD) wel dit soort gevallen gezien, zeker in de tijd van de AMD thunderbird en AMD XP series, vrijwel in alle gevallen was de CPU defect en in mindere mate de moederborden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mclercx schreef op maandag 26 november 2007 @ 12:20:
Right, zojuist de voeding getest met behulp van een paperclip, had een oude cdrom speler er op aangesloten en de fan ging werken en het blauwe licht deed het ook. Mag dus aannemen dat de voeding nog gezond is.

Heb ondertussen een ontdekking gedaan naar wat misschien de oorzaak was.
Onderstaande twee foto's laten zien dat aan de rechterkant van de plaat twee keer een plekje te zien is dat 'ingebrand' is ?

http://members.lycos.nl/Mickeey/Picture%20026.jpg
http://members.lycos.nl/Mickeey/Picture%20027.jpg

Uiteraard was de cooler tijdens het aanbrengen niet zo smerig
Heeft de koeler niet te strak op de cpu gezeten door verkeerde montage, waardoor het e.e.a. gecrushed is? Die krassen en plekken op de plate vind ik niet normaal. Dit probleem wordt inderdaad vaak veroorzaakt door een fout betreffende de CPU, hoewel ik zelf al een aantal keer gevallen heb meegemaakt waarin kortsluiting op een plek op het MOBO de veroorzaker was, door bv. een schroefje dat ergens tussenzat o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbels
  • Laatst online: 01-07 17:42
job schreef op maandag 26 november 2007 @ 11:36:
[...]
Inderdaad een rare fout.
Daarnaast vraag ik me nog steeds af hoe je nou die molex aansluiting op het moederbord hebt kunnen prikken.. dat gaat je eigenlijk niet lukken (het zijn namelijk beide male stekkers).

Over je verhaal op dat het beide male stekkers zijn mijn ervaringen met die kasten is dat er vaak doorlus stekkers gebruikt worden dus male female allebij achter elkaar met stukje draad ertussen.
De fout is dan al wat begrijpelijker maar ben het met je eens dat het een slechte vertaalslag zal zijn.

Verder klinkt de voeding in dit hele verhaal het meest aannemelijk om overleden te zijn. probeer met een andere voeding het systeem te testen. Dus alleen mobo voeding processor (met koeler) geheugen 1 staafje en je videokaart.

Edit: pagina 2 vergeten te lezen..... :| 8)7
die koeler ziet er inderdaad niet zo mooi uit met die krassen en aan de linker en rechterkant zie je volgens mij nog koelpasta resten. is dit door vreemd eraf halen of zat er zoveel op de processor en omgeving dat het daarom op de koeler zit? kortom heb je ook koelpasta van het moederbord af moeten poetsen?

[ Voor 11% gewijzigd door Robbels op 27-11-2007 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paradoXical
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 16:41

paradoXical

The ParadoX

Ik heb ooit hetzelde meegemaakt na het aansluiten van een nieuw systeem. Een flinke knal + rook. Alles nogmaals gechecked, maar ik kon geen oorzaak aanwijzen en alle stekkers zaten prima, geen kapotte elco's, CPU nog prima, nergens vlekken of stank of wat dan ook.

Zeker geen probleem met de pasta, want dat wrijf ik er altijd heel dun op met een handschoen.

Even later gewoon nog een keer geboot, en met succes. Sindsdien draait die PC perfect ;)
Misschien moet je alles een checken, en starten met booten (eerst je CPU, dan je ram, ect ect).

[ Voor 21% gewijzigd door paradoXical op 28-11-2007 01:01 ]

She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ashy
Ikkkes schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 23:43:
[...]

Edit: pagina 2 vergeten te lezen..... :| 8)7
die koeler ziet er inderdaad niet zo mooi uit met die krassen en aan de linker en rechterkant zie je volgens mij nog koelpasta resten. is dit door vreemd eraf halen of zat er zoveel op de processor en omgeving dat het daarom op de koeler zit? kortom heb je ook koelpasta van het moederbord af moeten poetsen?
Dit is naderhand gebeurd, met het verwijderen van de koeler..heb geen koelpasta van het mobo af hoeven te halen aangezien het hier niet op zat. Maargoed, denk dat de koeler kortsluiting heeft gemaakt ergens, alhoewel ik er nog steeds niet achter ben waar. Maargoed die twee puntjes op de koeler zeggen een hoop denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbels
Hoi Mclercx,

Heb je ondertussen al geprobeerd om je mobo aan de voeding te knopen en proc erin kijken wat dit doet start het bord stapje verder,
Geheugen erin start het bord nog steeds vid erin. start het bord bij stap 1 niet en je hebt geen andere proc of mobo wordt het lastig vaststellen welke van de 2 defect is. een andere voeding had je geloof ik al geprobeerd toch?

Succes in ieder geval en ik hoor het wel !
ps maak eens een foto van de proc zelf boven en onderkant tevens van het mobo en dan met name het proc gedeelte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paradoXical
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 16:41

paradoXical

The ParadoX

Ik ben ook wel benieuwd, laat even weten als je het voor elkaar krijgt :)
Zie ook mijn eerdere post.

She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ashy
Heb ondertussen een werkende pc. Moederbord, processor + koeler vervangen met het volgende:

Moederbord: Asus X38 P5E
processor : nieuwe e6850
Koeler: Artic freezer 7 Pro

Precies hetzelfde gedaan als de vorige keer en nu werkt het allemaal prima. Denk dat we met zekerheid wel kunnen zeggen dat het de koeler was de vorige keer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbels
heb je het kapotte spul allemaal getest of niet? weet je dus zeker dat het allemaal defect is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ashy
Ikkkes schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 19:46:
heb je het kapotte spul allemaal getest of niet? weet je dus zeker dat het allemaal defect is...
Moederbord is zeker kapot, koeler ga ik niet meer gebruiken. Echter weet ik niet zeker wat de status van de processor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbels
Mclercx schreef op zondag 02 december 2007 @ 20:08:
[...]

Moederbord is zeker kapot, koeler ga ik niet meer gebruiken. Echter weet ik niet zeker wat de status van de processor is.
Stuur me een mailtje wil de proc wel proberen neem ik hem dus over van je voor lichte prijs.
robdevet "appeltje" tweakdsl "punt" nl

zelfde geld voor de koeler..

Wat zeggie ervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

http://gathering.tweakers...messages/649229#moborookt

Verder gecondoleerd met het verlies van je hardware...

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Laatst online: 22-07 22:58

Madrox

Oh, Pharaoh!

Mclercx schreef op woensdag 28 november 2007 @ 16:32:
[...]

Dit is naderhand gebeurd, met het verwijderen van de koeler..heb geen koelpasta van het mobo af hoeven te halen aangezien het hier niet op zat. Maargoed, denk dat de koeler kortsluiting heeft gemaakt ergens, alhoewel ik er nog steeds niet achter ben waar. Maargoed die twee puntjes op de koeler zeggen een hoop denk ik
Korsluiting ansich verklaart nog niet je bruine (verbrandde?) koelprut. Ik zou eerder denken dat de koeler er schreef erop is geplaatst. Je gaf immers zelf al aan dat het "een beetje knelde" met het plaatsen. De koeler is dus niet de schuldige, misschien wel niet geschikt voor dat moederbord maar daar kan de koeler niks aan doen :+

Ben blij voor je dat het iig nu wel werkt ;-)

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-07 19:31

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Heb je de koelpasta zelf geplaatst of was dit standaard prut wast op je je scyte zit?
als dit standaar spul is en je hebt zelf niks toegevoegd, dan is er een kans dat de boel rma kan (in dat geval is het naar mijn mening buiten je schuld om).

Daarnaast vind ik het vreemd dat de boel een knal geeft, want je zou haast verwachten dat de boel bij overhitting automatisch afsluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wakuwakuhullie
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-06 02:53
Hoe komen jullie erbij dat deze molex puur is bedoeld voor spanning IN?

Ik heb hetzelfde moederbord en volgens de handleiding op pag 26 is deze aansluiting voor de PCIe.

Sluit hier de 12 PCIe kabel op aan staat er letterlijk, dus hier komt wel degelijk 12V UIT en ik denk dat het gruwelijk misgaat als je hier spanning op naar binnen laat komen.

Alle spanningsingangen op een moederbord zijn altijd ATX_12V_2x of ATX_12V_4x.
In het geval van dit bord is het een 4x die gedeeltelijk is afgedekt met een plastic plaatje al naar gelang je voeding een betreffende aansluiting biedt.

Mijn advies, SLUIT GEEN 12V Molex direct vanuit de voeding op dit punt aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-07 22:46
wakuwakuhullie schreef op maandag 03 december 2007 @ 15:04:

Ik heb hetzelfde moederbord en volgens de handleiding op pag 26 is deze aansluiting voor de PCIe.

Sluit hier de 12 PCIe kabel op aan staat er letterlijk, dus hier komt wel degelijk 12V UIT en ik denk dat het gruwelijk misgaat als je hier spanning op naar binnen laat komen.

Alle spanningsingangen op een moederbord zijn altijd ATX_12V_2x of ATX_12V_4x.
In het geval van dit bord is het een 4x die gedeeltelijk is afgedekt met een plastic plaatje al naar gelang je voeding een betreffende aansluiting biedt.

Mijn advies, SLUIT GEEN 12V Molex direct vanuit de voeding op dit punt aan.
Mijn advies is niet naar jouw luisteren :P. Dit is een molex INGANG geen uitgang, anders zat er wel zo'n connector op: Afbeeldingslocatie: http://www.cables4computer.com/tools/conimages/4%20Pin%20Molex%20Male.gif

Dit is voor extra stroom voor het 2e pci-e slot, de manual zegt dan ook:
This power connector can supply extra power to the PCI Express x16 slots on the motherboard. Connect the power supply cable to this connector when using two graphics cards. Failure to do so may lead to an unstable system.
Nu ben ik geen elektro techneut maar als deze connector parallel geschakeld staat aan bijv. de atx 12v aansluiting en je gaat vervolgens allerlei andere apparatuur hierop aansluiten je best wat circuits kan overbelasten.

En de wat oudere moederborden hebben juist heel vaak nog een extra 4-pin molex aansluiting, omdat het moederbord vaak meer stroom vereiste dan er geleverd kon worden via de atx connector. Aangezien er op alle nieuwe borden nu 24pins atx aansluitingen zitten en een 4/8 pin 12V connector, is deze extra molex aansluiting enigzins overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ashy
Zygivt schreef op maandag 03 december 2007 @ 13:48:
Heb je de koelpasta zelf geplaatst of was dit standaard prut wast op je je scyte zit?
als dit standaar spul is en je hebt zelf niks toegevoegd, dan is er een kans dat de boel rma kan (in dat geval is het naar mijn mening buiten je schuld om).

Daarnaast vind ik het vreemd dat de boel een knal geeft, want je zou haast verwachten dat de boel bij overhitting automatisch afsluit.
Zelf gedaan, grote kans dat het was verschoven tijdens het vast zetten van de koeler.
Ikkkes schreef op maandag 03 december 2007 @ 11:52:
[...]

Stuur me een mailtje wil de proc wel proberen neem ik hem dus over van je voor lichte prijs.
robdevet "appeltje" tweakdsl "punt" nl

zelfde geld voor de koeler..

Wat zeggie ervan?
Heb je gemaild.

[ Voor 22% gewijzigd door Ashy op 03-12-2007 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
wakuwakuhullie schreef op maandag 03 december 2007 @ 15:04:
Misschien omdat er het volgende in de handleiding staat:
PCIE_12V (Power Connector)
This power connector can supply extra power to the PCI Express x16 slots on the motherboard.
Connect the power supply cable to this connector when using two graphics cards. Failure to do so may lead to an unstable system.
Dat neemt niet weg dat er wel 12V op deze molex staat. Ik heb er namelijk een paar dagen 3 casefans op aangesloten gehad toen ik even te lui was om een kabel met een paar extra molex aansluitingen in mijn voeding te pluggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wakuwakuhullie
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-06 02:53
Tja als je het zo leest dan hebben julie inderdaad gelijk.

Ik heb er trouwens ook case fans opzitten 2 stuks, werkt hier allemaal probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-07 19:31

Zygivt

Evenaren en overtreffen

moet haast wel kortsluiting zijn, want in geval van overhitting zou je systeem zich moeten afsluiten of restarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakaboo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Btw misschien een beetje logisch om te zeggen, maar ik heb die Infinity ook en ik vond het in het begin ook echt een k*tding om te installeren.

Echter ben ik er na een paar keer flink (letterlijk) in mn vingers te hebben gesneden, achtergekomen dat je het jezelf gewoon makkelijk moet maken, en het mobo uit de kast te halen en je processor erin, pasta erop en dan je CPU koeler. Je hebt gewoon veel meer ruimte om bij die pootjes te komen (echt rotdingen) en je kunt er beter een neerwaartse druk op zetten. Je hoeft dan ook echt niet zo hard te duwen ze zeggen vanzelf klik, als het eenmaal zit, zit het ook zoals het moet en werkt de CPU koeler fenomenaal. Die koelpasta wat bij de koeler zelf zat is echt rotzooi, ook 1 gebruikt nooit meer.

Ik krijg binnenkort een X38-DS5 mobo en twee 3870's, dus ik MOET die molex wel aansluiten, met een molex vanaf m'n voeding. Staat idd duidelijk in de handleiding dat dit nodig is wanneer je een 2e GPU erbij plaatst.
Pagina: 1