Component of scart?

Pagina: 1
Acties:
  • 6.260 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 236649

Topicstarter
Misschien een vraagje voor de experts onder jullie?
Ik heb een nieuwe plasma tv met HDMI aansluitingen.
En heb nu ook een Harman Kardon Home cinema aangekocht, nu is het zo dat ik deze DVD speler kan aansluiten via de bijgeleverde Component kabel maar ik kan ook aansluiten via een scart kabel.
Wat geeft het zuiverste beeld maw wat doe ik het best?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:57
Component.
Met een beetje geluk kan je dvd-speler dan ook nog upscalen naar 720p of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239863

Ik kan het mis hebben maar volgens mij was vroeger component altijd beter dan scart. Maar tegenwoordig maken ze ook kwalitatief betere scartkabels zodat het verschil minimaal is. Ik heb er vorige maand nog verschil in proberen te ontdekken toen ik mijn 37" tft aan mijn dvd speler koppelde. Ik heb geen verschil kunnen ontdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xof
  • Laatst online: 12-05 10:38

Xof

Vind het eigenlijk een beetje een retorische vraag.. Mag toch wel duidelijk zijn dat component gewoon een stuk beter is? Beetje googlen had je al veel meer verteld wat dit nou precies inhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

Klopt. Een goede kabel doet wél wonderen wat dat betreft. Component zou gewoon beter moeten zijn dan RGB scart.
Met een beetje geluk kan je dvd-speler dan ook nog upscalen naar 720p of zo.
Wat op zich vrij weinig toevoegt, want je plasma scaled al up. Die heeft nl maar één resolutie. In geval van een Full-HD plasma, schaalt ie het beeld dus altijd op naar 1280x1080 progressive. Het kan alleen beter worden als je DVD speler een betere scaler/deinterlacer heeft dan de tv in kwestie.

[ Voor 9% gewijzigd door mphilipp op 25-11-2007 16:37 ]

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

scart is bijna altijd rgb signaal. Component ondersteund ook progressive scan etc. inderdaad een simpele zoekvraag

enne heeft die HK geen hdmi uit dan ? dat was wel net zo slim geweest als je toch nieuw gekocht hebt

[ Voor 31% gewijzigd door Ray op 25-11-2007 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Laatst online: 22:57
mphilipp schreef op zondag 25 november 2007 @ 16:36:
[...]

Klopt. Een goede kabel doet wél wonderen wat dat betreft. Component zou gewoon beter moeten zijn dan RGB scart.

[...]

Wat op zich vrij weinig toevoegt, want je plasma scaled al up. Die heeft nl maar één resolutie. In geval van een Full-HD plasma, schaalt ie het beeld dus altijd op naar 1280x1080 progressive. Het kan alleen beter worden als je DVD speler een betere scaler/deinterlacer heeft dan de tv in kwestie.
Aangezien het een HK is, veronderstelde ik dat die beter een betere upscalert heeft dan zijn plasma :)
Trouwens, Full-HD en 1280x1080? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:41
Via de scart gaat waarschijnlijk RGB, de andere optie is YPbPr via 3 losse tulp/cinch/rca kabels. Beide zijn in principe gelijkwaardig. Als je RGB door een matrix haalt krijg je YPbPr en als je deze weer door een matrix haalt krijg je RGB weer terug. Het grote voordeel van YPbPr is dat als je wat storing of zwakker signaal hebt op een van de componenten is dit veel minder goed te merken. Als je bij RGB iets minder sterk groen hebt wordt het beeld wat paarser, bij YPbPr heb je dit niet gezien je daar geen los groen/rood/blauw hebt meer. Tevens heb je meer mogelijkheden bij compressie technieken. Maar daar is hier geen sprake van.

Ik zou het via YPbPr doen, wat dus ook veel component wordt genoemd (terwijl dat een naamgeving is voor losse componenten waar RGB ook onder valt). En anders via RGB scart, mits de TV een RGB scart ingang heeft.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

Fire69 schreef op zondag 25 november 2007 @ 16:39:
Aangezien het een HK is, veronderstelde ik dat die beter een betere upscalert heeft dan zijn plasma :)
Trouwens, Full-HD en 1280x1080? :?
Veronderstel maar een end weg...voorlopig weten 'we' niet eens welk scherm ie heeft... ;) En hoe weten we dat de scaler/deinterlacer in een HK beter is dan die van een(welke?) plasma ? Ik neem niets aan voordat ik het zelf gezien heb. Voorlopig zakken een hoop spelers (ook dure) door het ijs in bepaalde situaties.

Ach....1920x1080 dan...jij je zin...het is nog vroeg

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
mphilipp schreef op zondag 25 november 2007 @ 16:56:
[...]

Veronderstel maar een end weg...voorlopig weten 'we' niet eens welk scherm ie heeft... ;) En hoe weten we dat de scaler/deinterlacer in een HK beter is dan die van een(welke?) plasma ? Ik neem niets aan voordat ik het zelf gezien heb. Voorlopig zakken een hoop spelers (ook dure) door het ijs in bepaalde situaties.

Ach....1920x1080 dan...jij je zin...het is nog vroeg
Mijn Plasma = Samsung PS-50C91H
Mijn Home Cinema = HARMAN/KARDON CINESTART200 AVR132 DVD27 SCS200.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
extra info over de dvd speler
harman/kardon DVD27
Weergave(beeld) DVD, DVD-R/RW, DVD+R/RW, VCD, SVCD, JPEG, DivX
- Weergave(audio) DVD-Audio, CD, CD-R, CD-RW, MP3, Windows Media
- Scartaansluiting
- Incl. afstandbediening met backlite
- Audio Output DACs: 192kHz/24-bit
- Video Output DACs: 27MHz - 54MHz/10-bit
- Progressive Scan uitangen met pixel-by-pixel scaling (NTSC)
- Video-Off Mode
- Repeat Play: 1 track, 1 disc, A/B
- Programma play Up to all tracks, chapters or files on disc
- Digital uitangen Coax, optical
- IR In/Out Jacks
- Afm. HxBxD 5.1 x 44 x 30.5 cm
- Gewicht 3.4kg

DEZE LINK of DEZE LINK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:36

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Eigenlijk klopt je vraag niet, component is een 'protocol', scart een aansluiting.
Het is niet gebruikelijk maar component kan ook via scart lopen.
Ik denk dat je beter kan vragen wat beter is: composiet over scart, rgb over scart, svideovhs over scart of component.
Dan zou de laatste de beste optie zijn.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

Anoniem: 236649 schreef op zondag 25 november 2007 @ 18:14:
- Progressive Scan uitangen met pixel-by-pixel scaling (NTSC)
Doet dus 'gewoon' progressive PAL (576p) of NTSC (480p) uitpoepen. Nics mis mee. Gewoon aan je plasma aansluiten met component (anders heb je ook geen progressive output) en de Sammy zijn werk laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

Als we dan gaan mierenneuken...het is nog altijd s-video. VHS is een videobandje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

zo te zien heeft de dvd speler zelf geen scaler aan boord.

http://manuals.harman.com...20Manual/OM_DVD27_ENG.pdf

maar goed dit is de aloude vraag tussen RGB scart of component...............

persoonlijk had ik de 37 gekocht het hdmi uit. Ik heb ook voor de keus gestaan maar toen voor de pioneer 696 gegaan omdat die wel alles afspeelt :)

[ Voor 26% gewijzigd door Ray op 25-11-2007 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kijk...sorry dat ik wat ondeskundig overkom tussen al die experts hier 8)7
Maar das dan ook de bedoeling dat ik met mijn vragen hier wat kan opsteken van jullie.
Ik heb mijn toestellen nog niet langer dan 1 week en wil me er dus in gaan verdiepen om zo de beste resultaten te verkrijgen.
Als HJT analist kan ik wel aardig uit de voeten met een pc.(Ik weet dus ook Google zitten) lol
Maar daar gaat het niet om.
De bedoeling is dat ik hier op het forum vertoef om de beste resultaten te bekomen dank zij raad van jullie ervaren tv gebruikers.
Dus nogmaals mijn excuses als ik voor jullie wat onprofessioneel overkom!

Dus om nog even mijn vraag heel simpel te houden............
Als ik het goed voorheb mag ik volgens jullie gewoon de scartkabel van de DVD naar de Plasma TV verwijderen en die Component kabels in de plaats aansluiten om het signaal nog beter door te geven?? :? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:45
Dat kun je doen. Maar als het beeld nu al goed is heb je niet de garantie dat het met component beter zal worden :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-05 13:27

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Anoniem: 236649 schreef op zondag 25 november 2007 @ 18:42:
Dus om nog even mijn vraag heel simpel te houden............
Als ik het goed voorheb mag ik volgens jullie gewoon de scartkabel van de DVD naar de Plasma TV verwijderen en die Component kabels in de plaats aansluiten om het signaal nog beter door te geven?? :? _/-\o_
Bij mij maakte het eigenlijk niet veel uit, iig niet qua "strakheid" wel qua kleuren, via component vind ik het iets levendiger, oh en vergeet ook niet audiokabels te gebruiken als je aansluit via componenet, ze geven alleen maar beeld door, dus geen geluid!

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:36

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

mphilipp schreef op zondag 25 november 2007 @ 18:19:
[...]

Als we dan gaan mierenneuken...het is nog altijd s-video. VHS is een videobandje.
Helemaal gelijk.. weet niet waarom maar ik type altijd svhs als ik svideo bedoel 8)7

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

DukeBox schreef op zondag 25 november 2007 @ 19:54:
[...]
Helemaal gelijk.. weet niet waarom maar ik type altijd svhs als ik svideo bedoel 8)7
Don't worry about it. Het staat zo nu en dan zelfs in de handleiding van een apparaat.

@Abbadon: over een RGB scartkabel moet ie nog steeds een geïnterliniëerd signaal sturen. Bij component hoeft ie dat niet te doen. Ik zie zelfs bij mijn Pioneer 757Ai (wat geen kinderachtige speler is) al een verschil als ik een component signaal naar de tv stuur. Veel strakker, vooral qua kleur. Component is ook minder gevoelig voor kleurfouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb net es geprobeerd jullie raad op te volgen en de Scart verwijderd en de 3 Component kabels zowel in de plasma als in de DVD aangesloten.
Maar ik krijg volgende te zien (Geen Signaal)
Misschien weten jullie waar mijn fout zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
Je hebt op de tv niet de goede input gekozen (moet een andere zijn dan de scart die je hiervoor gebruikte), of de component uitgang in de dvd speler staat niet geactiveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
nog steeds niets :|
Ik denk dat ik de juiste kabels niet heb (ben dan ook een leek) 8)7
De 3 voudige kabel die bijgeleverd is bevat de kleuren (rood,geel en wit)
Maar de component-ingangen van de tv en de DVD zijn (rood,paars en groen)
om de tv op component te selecteren dat gaat wel maar ik blijf krijgen geen signaal.
Toen ik raad ging vragen aan de verkopers van Media Markt kreeg ik 4 verkopers met hetzelfde antwoord
(We weten het niet) verkopen kunnen ze wel maar service is een dikke nul 8)7
Misschien gebruik ik niet de juiste kabel :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

de kabel die je probeert is eigenlijk een composiet kabel met geluid links rechts (geel = beeld, rood en wit geluid)
Een component kabel is beter afgeschermd en volgens mij ook 75 ohm. Echter zou je ook met deze 'verkeerde' kabel wel beeld moeten krijgen alleen de kwaliteit kan wat minder zijn.

Ik vermoed toch dat in de dvd speler de component uitgang niet geactiveerd is. Kijk daar nog eens goed na

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albinoraptor
  • Registratie: Juli 2000
Je hebt idd verkeerde kabel. :) Wat je nu hebt daar is alleen de gele een videosignaal en rood en wit geven de audiosignalen door. Of te wel. Even een component kabel gaan halen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xof

Xof

Afbeeldingslocatie: http://www.popelectronics.nl/images/T/t-817-791.jpeg

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
bedankt voor jullie raad ik zal me deze kabels aanschaffen en hou jullie verder op de hooghte _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
Met een rood/wit/gele tulpkabel set moet je ook gewoon beeld moeten krijgen. Ik zou het eerst hier mee aan de praat proberen te krijgen. Zoek eens in de instellingen van de dvd speler. Als de tv goed staat zal het namelijk daar in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoPhix
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-07 20:45
Lang leve de component aansluiting... hier advies van een MediaMarkt verkoper:

sluit je DVD speler aan met scart, ga naar het beeldmenu en zet je component aansluiting aan (de omschrijving scheelt per speler, vaak iets met YPbPr/progressive scan in de naam). Hang hierna de componentkabel eraan en je hebt beeld. De component functie van DVD spelers staat namelijk in 9 van de 10 gevallen uit bij de speler af-fabriek.
Succes en veel kijkplezier! (oh, en een goede componentkabel heeft wel degelijk zin in een dergelijke kwalitatieve opstelling... en nu spreek ik even als verkoper: je hoeft geen Monster te kopen, gewoon een mooie Vivanco ProWire en je hebt top beeld :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xof

Xof

NeoPhix schreef op maandag 26 november 2007 @ 23:18:
Lang leve de component aansluiting... hier advies van een MediaMarkt verkoper:

sluit je DVD speler aan met scart, ga naar het beeldmenu en zet je component aansluiting aan (de omschrijving scheelt per speler, vaak iets met YPbPr/progressive scan in de naam). Hang hierna de componentkabel eraan en je hebt beeld. De component functie van DVD spelers staat namelijk in 9 van de 10 gevallen uit bij de speler af-fabriek.
Succes en veel kijkplezier! (oh, en een goede componentkabel heeft wel degelijk zin in een dergelijke kwalitatieve opstelling... en nu spreek ik even als verkoper: je hoeft geen Monster te kopen, gewoon een mooie Vivanco ProWire en je hebt top beeld :) )
Daar heb je inderdaad gelijk in. Bij mijn satellietontvanger moet ik het ook handmatig aanzetten zou ik dat willen. Maar gelukkig heeft die HDMI ;)

Tip voor de TS: Online zijn de kabels veel goedkoper te krijgen.
http://www.allekabels.nl of http://www.elektronica-online.nl (kan echt ontzettend veel geld schelen, MediaMarkt gaat je een monsterkabel aanraden die veel te overpriced is, bij eerder genoemde shops heb je dezelfde kwaliteit kabels 80-90% goedkoper)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
in ieder geval aan iedereen die me hier goede raad heeft meegegeven bedankt _/-\o_
Toch zal ik in ieder geval die Component kabels aanschaffen en jullie raad opvolgen en hou jullie uiteraard verder op de hoogte ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Even naar MM geweest om een YUV 2x3 Vergulde Cinch-Stekker (18 €) en ook de raad opgevolgd om eerst via Scart de instellingen van de DVD recorder om te zetten naar Component en in te stellen op Progressieve Scan
Alles werkt nu naar behoren.
Dank zij de vele antwoorden van andere Forum leden hier. _/-\o_
Dus dat mag ook es gezegd worden, want zonder jullie had ik misschien nog een tijdje zoet geweest.
Mischien hebben andere mensen zo ook nog iets aan deze topic.
Dus nogmaals bedankt allen die me hier in meehielpen ;) :P _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

ShittyOldMan schreef op zondag 25 november 2007 @ 16:45:
Via de scart gaat waarschijnlijk RGB, de andere optie is YPbPr via 3 losse tulp/cinch/rca kabels. Beide zijn in principe gelijkwaardig
Alleen is het maar zeer zelden het geval dat je een progressive signaal over scart RGB kunt versturen. In principe heeft een tv (en DVD-speler) die optie niet, uitzonderingen daargelaten, maar dan moet je dus twee vrij uitzonderlijke apparaten in huis hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oscar Mopperkont schreef op woensdag 28 november 2007 @ 21:02:
[...]

Alleen is het maar zeer zelden het geval dat je een progressive signaal over scart RGB kunt versturen. In principe heeft een tv (en DVD-speler) die optie niet, uitzonderingen daargelaten, maar dan moet je dus twee vrij uitzonderlijke apparaten in huis hebben.
Dat klopt denk ik want in mijn handleiding staat ook te lezen dat Progressieve Scan enkel kan via de Component kabels
Pagina: 1