Toon posts:

Brief inscannen, en automatisch naar tekst?

Pagina: 1
Acties:
  • 79 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een stel brieven als .BMP formaat ingescand, nu wil ik graag dit laten overzetten naar gewoon tekst.
Is er misschien een programma, die het kan converteren naar tekst, of .pdf?

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:03

ThunderNet

Flits!

je moet even gaan zoeken naar OCR :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 09:08

Ankh

.Howdy

pdf kan kan via adobe acrobat reader (pro geloof ik) (ken geen freeware tools zo uit me hoofd)

en naar tekst gaat het via een OCR programma, zoals read iris, maar ik weet niet of die het vanaf een BMP bestand kan aflezen

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ankh schreef op zaterdag 24 november 2007 @ 22:29:
[...]maar ik weet niet of die het vanaf een BMP bestand kan aflezen
Dan kan Irfanview dat wel omzetten naar TIF of JPG.
pdf kan kan via adobe acrobat reader (pro geloof ik) (ken geen freeware tools zo uit me hoofd)
Er zijn een aantal programma's die dit kunnen. Denk aan Adobe Acrobat (de volledige versie, niet de Reader), CutePdf en allerlei conversie-utilities. Het levert echter vaak niet zoveel compressie op vergeleken met JPEG, daar de pdf-conversie vergelijkbare algoritmes gebruikt (instelbaar bij Acrobat).

@TS: Of OCR zinvol is is trouwens de vraag. Vaak worden er veel fouten gemaakt met de conversie, en dat vraag veel werk om die dan weer te corrigeren. Bij het scannen zou je ook gelijk als JPEG kunnen opslaan, of met het freeware programma Irfanview via batchconversie alle BMP's om laten zetten naar JPG. Dan heb je toch een goede opslag van de brieven :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

en naar tekst gaat het via een OCR programma, zoals read iris, maar ik weet niet of die het vanaf een BMP bestand kan aflezen
Laat dat 'reader' maar weg. Die kan het inderdaad, heb 't net even getest.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:53
Als je een HP printer zou hebben, dan kan het standaard met de software van HP.

Het kan vast ook met andere merken printers/scanners, maar van HP weet ik het 100% zeker.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-06 09:45
gambieter schreef op zaterdag 24 november 2007 @ 22:35:
[...]

Dan kan Irfanview dat wel omzetten naar TIF of JPG.

[...]
@TS: Of OCR zinvol is is trouwens de vraag. Vaak worden er veel fouten gemaakt met de conversie, en dat vraag veel werk om die dan weer te corrigeren. Bij het scannen zou je ook gelijk als JPEG kunnen opslaan, of met het freeware programma Irfanview via batchconversie alle BMP's om laten zetten naar JPG. Dan heb je toch een goede opslag van de brieven :)
Om die reden scan ik m'n hele administratie altijd via Paperport. Gewoon als PDF. (niet-searchable). Beetje juiste dirstrutuur/bestandsnamen, dan heb ik geen searcable PDF nodig. Bijkomend voordeel is dat itt OCR altijd de hele layout van de originele brief/faktuur/whatever leesbaar blijft.

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-07 11:19
Ik heb hiervoor vroeger nog wel 's TextBridge gebruikt. Geen flauw idee of het nog steeds zo super is, maar onder Win98 werkte het super 8)

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-07 20:17

Zerora

Ik Henk 'm!

Heb je geen tooltje bij je scanner zitten die tekst kan inlezen?? Ik dacht dat ik zoiets weleens gezien had bij het scanprogramma van mijn HP All-in-one, de scanner.

Er stond iets van "naar afbeelding", "naar afbeelding" + "naar tekst en naar tekst"

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

't is geen officesuite en het is vooral geen soort van topicstart.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Dit had je toch wel heel erg makkelijk zelf kunnen vinden. Hier op GoT stellen we een aantal basiseisen aan onze bezoekers, en een daarvan is dat je zelf uitgebreid vooronderzoek doet, en de bevindingen daarvan uitgebreid vermeldt. Hierover zie ik in je topicstart niets terug, lees Het algemeen beleid eens aandachtig door, daarin wordt duidelijk uitgelegd hoe je in het vervolg kan voorkomen dat je topic gesloten wordt :)

edit:
* sanfranjake zwaait naar bovenbuurman :w

[ Voor 5% gewijzigd door sanfranjake op 24-11-2007 23:13 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.