Waarom sommige providers wel ADSL zónder vaste aansluiting?

Pagina: 1
Acties:
  • 335 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• UltraNerd
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Na ruim 10 jaar internet via de kabel ben ik nu aan het kijken naar een ADSL verbinding. Waar ik me nogal over verbaas is dat bij sommige providers wel een maandelijks bedrag aan KPN voor de vaste lijn moet worden betaald, en bij andere providers niet.

vraag: Wat is de reden dat sommige providers deze kosten niet door hoeven te berekenen aan de klant?

Reden voor de overstap: Casema brengt zomaar 100 euro per jaar extra in rekening omdat de kosten van het RTV abo met minimaal 114% worden verhoogd!

Verwijderd

die kosten zijn dan gewoon inbegrepen in het abonnement, elke adsl provider moet dat betalen aan kpn

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-11 07:46
Die kosten worden altijd doorberekend aan de klant, alleen sommige providers vermelden dit los en anderen hebben hun abonnement inclusief die kosten gedaan

• UltraNerd
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Weten jullie dat zeker? Ik wil dat best aannemen want het klinkt het meest logisch, maar dan is die 20 euro voor een 20M/1M Telfort internet abo (dat 'zonder KPN' wordt geadverteerd) wel erg laag in vergelijking met andere providers. En Orange heeft een 4M/1M jaarabo voor 8.95 per maand zonder KPN verplichting. Ik neem aan dat deze bedrijven ook nog winst willen maken. Andere providers vragen makkelijk 2 of 3 keer zoveel per maand, en dan komen daar de vaste kosten voor KPN ook nog bij.

Als ik kijk op internetten.nl dan zie ik daar staan:
Vanaf augustus 2005 is ADSL van KPN mogelijk zonder vaste telefoonaansluiting! Sindsdien is het bij steeds meer providers mogelijk internet + telefonie te nemen zonder KPN-abonnement.
Dat is misschien een achterhaalde tekst omdat het over 2005 gaat. Maar deze tekst suggereert dat sommige providers wel en andere niet doorberekenen. Het lijkt me dat de OPTA het niet goed vindt dat de ene providers bevoordeeld wordt boven de andere, toch?

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01-12 20:51

knakworst

Get more sats!

UltraNerd schreef op zaterdag 24 november 2007 @ 14:10:
Weten jullie dat zeker? Ik wil dat best aannemen want het klinkt het meest logisch, maar dan is die 20 euro voor een 20M/1M Telfort internet abo (dat 'zonder KPN' wordt geadverteerd) wel erg laag in vergelijking met andere providers.
Daarom is Telfort ook wel een goede aanbieding. Zie verder in de openingspost op Telfort Internet - 20 Mbit voor €19,95 - Deel 3:

GEEN doorbelasting vaste lijn

Het maakt niet uit of je een KPN telefoonabonnement hebt. Er is geen doorbelasting voor de vaste lijn. Dus de prijs blijft altijd € 19,95 voor internet.

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-11 17:50
Je moet trouwens wel al een fysieke telefoonlijn hebben liggen, anders gaat het natuurlijk niet werken :)

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-12 14:28
Ik heb een poos bij een ADSL provider gewerkt. Het zou inderdaad al lang mogelijk zijn voor iedere provider ADSL aan te bieden zonder dat er een KPN lijn actief is maar e.e.a. werd (als ik alles goed begrepen heb) nogal tegen gewerkt.

Dat Telfort het aanbied is vrij logisch, Telfort is immers KPN.

Logische verklaring kan natuurlijk zijn dat sommigge providers gewoon nog geen goede afspraken hebben kunnen maken bij KPN. Vergeet niet dat KPN uiteindelijk toch bepaalde support moet blijven leveren op het netwerk en daarvoor ook geld wil zien, providers zelf mogen gewoonweg bepaalde technische werkzaamheden aan het netwerk niet uitvoeren.

Het zou in elk geval nu zo moeten zijn dat elke provider het mag aanbieden maar dat veel het gewoonweg niet doen.

Met Telfort betaal je inderdaad alleen die 19,95 voor ADSL of 29.95 met bellen erbij en heb je geen telefoonlijn nodig, hiervoor worden ook geen extra kosten berekend.

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-12 19:48
Gadgeteer schreef op zaterdag 24 november 2007 @ 16:53:

Met Telfort betaal je inderdaad alleen die 19,95 voor ADSL of 29.95 met bellen erbij en heb je geen telefoonlijn nodig, hiervoor worden ook geen extra kosten berekend.
Je hebt wel de (telefoon)lijn nodig, alleen hoeft het telefoon signaal niet aanwezig te zijn.
Dit heet dan een RAW Copper lijn.
Je krijgt dan ADSL over je 2 koperdraadjes, zonder dat je kunt bellen. Meestal betaal je hier rond de 9 euro per maand voor, of berekend de provider dit door in de prijs.
Pagina: 1