Nieuwe PC CRASHED bij Boot ! :(

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:27
Hallo mede-tweakers, ik heb nu een zeer groot probleem: zie topic-titel :(

Wie heeft opgelet weet dat ik sinds kort een splinternieuw systeem heb.

DE COMPUTER:

300 Watt FullTower met 4 extra Case-fans
ASUS CUBX-E met Promise ATA-100 controller OnBoard
Intel Pentium III 850 MHz (100 MHz FSB) met Titan Majesty I GoldenOrb
Crucial 256 MB PC133 CAS:2-2-2 SDRAM
2x Maxtor 40 GB 7200 rpm op de ATA-100 controller
Philips 40x CDrom drive en Plextor 32/12/10 BurnProof op de IDE-controller
- AGP : ATI Radeon 64 MB DDR VIVO
- PCI 1: 3Com 3C905B Combo 10/100 Mbit BNC/UTP
- PCI 2: Adaptec 2904 SCSI-2 kaart
- PCI 3: SoundBlaster LIVE! 5.1
- PCI 4: Dynalink ISDN-kaart
- PCI 5: Leeg
HP 6200 SCSI-scanner op de 2904 SCSI-kaart

Verder nog
Logitech Optical Wheelmouse
MS Internet Keyboard
Monitor (duhh ;))

HET PROBLEEM:

Bij opstarten van Windows blijft deze REGELMATIG zomaar HANGEN, en wel zo "diep" in het BIOS-systeem dat de POWER-button het NIET normaal doet. Normaal 1x aanraken en PC gaat aan of uit, maar in dit geval 4+ secs ingedrukt houden voordatie uit gaat en da's dus niet goed want zo staat de BIOS niet ingesteld.

Ik heb kabel-internet (@Home) en dus via de 3Com-netwerkkaart.
Die heb ik momenteel via een HUB aangesloten. Zodoende kan ik toevallig (was niet om die reden) zien wat m'n netwerkverbinding doet aan het knipperen van de LEDs die er op zitten.
Bij het checken of laden van de netwerksettings blijftie dan hangen en dan kan ik alleen maar Resetten, dan moet ik naar Safe-mode die WEL werkt (dan bootie dus zonder netwerk-drivers). Als ik dan afsluit en reboot deedie het meestal wel weer, maar vanavond NIET :(

Ik ben het nu superspuugzat aangezien dit al vaker voorkomt, TE vaak. Dat kan niet goed zijn. Daarom vanavond maar: Save data op andere partitie en dan Format C: gedaan.
Gewoon hoppa alles opnieuw....

Windows (98 SE) moet tijdens installen 3x rebooten. Bij 3e (laatste) reboot blijftie dus WEER HANGEN !! :r|:(|:(:(:(:(

PS: als iets niet goed uitgelegt is vraag maar

VRAAG

Nou vraag ik me dus af waar het aan ligt of aan kan liggen.

Kan het aan de VOLGORDE van de PCI-kaarten liggen??

De PCI-slots op het mobo zijn alsvolgt geShared:

(PS: Wat is INT-A, INT-B, INT-C, INT-D ???)

Er staat een Tabel in m'n mobo-boekje die ik hier probeer uit te leggen:

PCI 1 geShared met AGP slot op INT-A
PCI 2 geShared met Promise ATA-100 controller op INT-B
PCI 3 NOT shared op INT-C
PCI 4 geShared met PCI-5 en OnBoard USB-controller op INT-D

PS: de USB-controller is UITgeschakeld in de BIOS

NOG MEER PROBs

Ik heb wel heeel veel met de PC kunnen werken alsie WEL gewoon bootte (gelukkig was dat meestal). Maar ik heb met enkele internet-progs nog meer regelmatig HELE VAGE problemen gehad.

- Enkele sites waar Netscape zomaar op Crashed (Access Violation, verder niet ernstig en ik kan dan weer doorwerken)

- ICQ, heel vaag, bij opstarten van ICQ blijft deze nogal eens hangen, en zoja, dan neemtie gelijk HEEL WindHoos mee en kan ik vrijwel niet meer normaal afsluiten wat leidt tot Hard Reset :( of soms zelfs ook nog BSOD.

Ik draai uiteraard ook }:O en die doet het prima (2,41 Mkeys/s op 850 MHz), maar als ik die NIET afsluit Voordat ik ICQ start, dan hangt ICQ dus ALTIJD. Soms ook nog als ik }:O wel eerst uit zet.

Hier snap ik dus al helemaaaal de ballen niet van.
En ik heb sinds afgelopen vrijdag een nieuwe Cooler (Titan Majesty I Golden-Orb dus) en de processor wordt nu echt nog maar zo'n 38 tot 42°C met Langdurig Full-Stressed >:)

OPLOSSING

Heeft iemand ZINNIGE ideeën en antwoorden hierop, dan zou ik die maar al te graag horen (lezen).

Ik werk nu momenteel op m'n oude PC (die opnieuw geinstalled moest worden) die ik net eindelijk zo ver heb gekregen dat ik online kan, dat ik dus nu kan posten.

Ik hoop heel gauw op een zinnig antwoordt want zo kan ik letterlijk niks m'n nieuwe bak :( :'(;(

• winand
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-08 09:42
Tering man, wat een verhaal!
Maar probeer het volgende, en start bij het begin. Maak je pc zo kaal mogelijk, dus alle onnodige kaarten eruit, geheugen op cas3 en laad de bios default instellingen. (of zelfs fail-safe)
..en werkt ie al?
zo ja, :) verander telkens EEN instelling / kaart en boot opnieuw, weet je snel wat het probleem is.
Zo nee, :(

• Knightwolf
Thanx voor je eerste reactie >:) maar ik heb dus al een aantal WEKEN bijna ProbleemLOOS met dit geval kunnen werken. Af en toe startte die niet op omdatie bleef hangen. Vanavond wilde die helemaal NIET meer.

Alles werkt dus WEL, maar IETS blijft er hangen :(

Ik heb dus vermoeden van PCI-kaart volgorde en IRQ-conflicten met rest van Mobo. Windows geeft wel van alles netjes aan dat de apparaten goed werken, maar hij doet af en toe toch raar.

PCI 3 is het enige slot dat NIET geShared is, die is denk ik het beste voor m'n SoundBlaster he?

Verwijderd

Moved --> HA

• Knightwolf
Op dinsdag 13 februari 2001 21:30 schreef HlpDsK het volgende:
Moved --> HA
Thanx :)

Zeg HELPDESK, weet jij zo geen mogelijkheden?

Verwijderd

Alle PCI kaarten er uit .. dan toevoegen .. alles op eigen IRQ in BIOS.

Beschrijf eerst eens wat je zoal allemaal hebt gedaan de laatste keer dat je nog in Windows kwam?

• Knightwolf
Op dinsdag 13 februari 2001 21:36 schreef HlpDsK het volgende:

Beschrijf eerst eens wat je zoal allemaal hebt gedaan de laatste keer dat je nog in Windows kwam?
Da's het Gekke juist, want ene keer doetie het wel en andere keer SPONTAAN weer niet! :?:?

Laatste keer, vannacht dus, toen ik de PC uitzette was alles nog in orde en sloot gewoon normaal af.

Kheb wel even daarvoor 20x Scandisk eroverheen gehaald om te checken, en die Bleef fouten aangeven (software-fouten), al zei die datie ze gemaakt had. Raar... kheb dat net zo lang gedaan totdat-ie geen foute meer aangaf, en heb toen PC uitgezet.

Toenstraks bij die ene Windows-install (compleet verse dus) vond Scandisk wel op meeste partities de fout dat de vrije ruimte niet goed werd weergegeven. Dat vinnik heel raar want vannacht hebbik nog zo veel geScandisked !?

Maar dit kan het probleem niet zijn, ook als ik niet scandisk doetie het "gewoon" ene keer wel andere keer niet...

• Knightwolf
Op dinsdag 13 februari 2001 21:36 schreef HlpDsK het volgende:

En dan nog eerder jou omschrijving:

Welke PCI-kaart kan het beste WELK IRQ hebben ?? en moet dus in WELK slot zitten?

Verwijderd

Probeer eens andere ram, ik had namelijk ongeveer het zelfde, was het de ram:(
Helemaal naar de klote

• Knightwolf
Op dinsdag 13 februari 2001 21:43 schreef newby het volgende:
Probeer eens andere ram, ik had namelijk ongeveer het zelfde, was het de ram:(
Helemaal naar de klote
Geloof ik niks van, want meestal startte die dus gewoon op, en nooit never niks aan de hand, en heb weet ik veel hoeveel Uuren non-stop gewerkt zonder problemen, dus lijkt me niet he

Edit:
Daarbij: RAM is van Crucial en dus hoge kwaliteit.

Daarbij: ik heb geen ander RAM liggen, dus hier kan ik nou niks mee. En ik ga niet nog es 600 piek voor reepje uitgeven dat helemaal rechtstreeks uit Engeland komt >:)

Verwijderd

Interrupts zijn niet zo van belang, klinkt echter meer als een kapot bord, waarschijnlijk je netwerkkaart, probeer het eens met een ander (als het goed is geeft 3com levenslange garantie.)

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-07 20:20
Ik heb dit weekend een soort gelijk probleem gehad. Mijn machine is een Abit KT7-RAID, TB 900@1030, SB Live, ATI Radeon 64 ViVo, Acer ISDN kaart, E-Tech modem, 3COM 905B-TX kaart.

De machine bleeft na booten (bijna) altijd heel diep hangen (alleen netsnoer eruit kon nog helpen). Na wat experimenteren werkte het verhaal wel zonder het E-Tech modem en de ISDN kaart. Zonder 3COM kaart werkt het systeem ook goed. Er gaat dus iets mis in het samenspel van deze 3.

Oplossing heb ik niet, maar ik vermoed dat je met wat wisselen van PCI sloten een eind moet kunnen komen.

• Knightwolf
Op dinsdag 13 februari 2001 21:48 schreef stevend het volgende:
Interrupts zijn niet zo van belang, klinkt echter meer als een kapot bord, waarschijnlijk je netwerkkaart, probeer het eens met een ander (als het goed is geeft 3com levenslange garantie.)
Dat zou een oorzaak kunnen zijn ja... maar hoe test ik dat dan? Dan kan ik dus geen netwerk en internet testen zonder netwerkkaart...

Daarbij lijkt me gewoon sterk dat het ergens een hardware-defect is, maarja, het is niet onmogelijk

• Knightwolf
Op dinsdag 13 februari 2001 21:50 schreef MarcKonings het volgende:
Ik heb dit weekend een soort gelijk probleem gehad. Mijn machine is een Abit KT7-RAID, TB 900@1030, SB Live, ATI Radeon 64 ViVo, Acer ISDN kaart, E-Tech modem, 3COM 905B-TX kaart.

De machine bleeft na booten (bijna) altijd heel diep hangen (alleen netsnoer eruit kon nog helpen). Na wat experimenteren werkte het verhaal wel zonder het E-Tech modem en de ISDN kaart. Zonder 3COM kaart werkt het systeem ook goed. Er gaat dus iets mis in het samenspel van deze 3.

Oplossing heb ik niet, maar ik vermoed dat je met wat wisselen van PCI sloten een eind moet kunnen komen.
Thanx,
en ja, dit is ongeveer het enige dat ik kan bedenken, en dus al bedacht had...

Maar omdat mijn CUBX-E mobo intern al zoveel onderlinge Shares heeft vind ik het heel moeilijk te oordelen over welke kaart nou geen probleem geeft met welke Share... snappie?

• Knightwolf
En ook klote is dus dat ik nou niet kan scannen, anders kon ik FF die Share-tabel uit m'n mobo-boekje kunnen scannen en hierbij posten

• Knightwolf
Jammer dat er nog geen reacties zijn...

Kheb al het volgende geprobeerd met verschillende plaatsingen van PCI-kaarten (echter tot nog toe zonder resultaat):
Slot = kaart = door BIOS toegewezen IRQ (waarmee geShared)

AGP = Ati Radeon = 11 (share met PCI 1)
PCI-1 = Dynalink ISDN = 11 (share met AGP)
PCI-2 = Adaptec 2904 SCSI-2 = 10 (share met ATA-100 controller)
PCI-3 = SoundBlaster 5.1 = 5 (geen Share)
PCI-4 = 3Com 3C905B = 9 (Share met PCI-5 die leeg is)
PCI-5 = leeg

Hierna:

AGP = Ati Radeon = 11 (Share met PCI 1)
PCI-1 = Leeg
PCI-2 = Adaptec 2904 SCSI-2 (Share ATA-100)
PCI-3 = SoundBlaster 5.1 (geen Share)
PCI-4 = 3Com 3C905B (Share PCI-5)
PCI-5 = Dynalink ISDN (Share PCI-4)

Dit werkte ook al niet, dus dan maar weer anders.
Het maakte wel verschil of ik "P&P OS installed" op YES of NO zet in de BIOS, maar dat verschil was alleen in het soort fout, maar het was geen van beide goed iig.

Nu heb ik het zo zitten:

AGP = Ati Radeon = 11 (Share met PCI 1)
PCI-1 = Leeg
PCI-2 = 3Com 3C905B (Share ATA-100)
PCI-3 = SoundBlaster 5.1 (geen Share)
PCI-4 = Adaptec 2904 SCSI-2 (Share PCI-5)
PCI-5 = Dynalink ISDN (Share PCI-4)

Maar dit gaat ik morgen pas uitproberen, kheb er nou echt schoongenoeg van ! :( dat het maar niet wil werken :r bah ;(

Nahja, Shit Happens

Mzzls :z:z:Z

Verwijderd

Hi KnightWolf.
knudde dat dat systeem niet wil.
Effe zien of ik wat kan bijdragen..
(Denkhoofd aan gezet.)

Die adaptec is geen busmaster, kan dus sharen. de Sblive kan wel sharen met sommige kaarten alhoewel het een busmaster is. Die ISDN kan het niet.
Die 3com zou het moeten kunnen.
AGP kaart zal het niet kunnen.

mijn voorstel dus ..
PCI-1 .. leeg
PCI-2 .. 3com
PCI-3 .. ISDN
PCI-4 .. SBlive
PCI-5 .. Adaptec

Als het zo niet werkt zou ik die ISDN er uit mikken en een externe nemen. En dan die Adaptec in slot 3 zetten.....

Welke sloten sharen met de USB.. ?

(Helaas, zo zie je dat ook Intel systemen niet altijd makkelijk zijn.. :'( )

• CrazyA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-07 12:28
Ha, dit lijkt een beetje op het probleem dat ik vanochtend samen met de installateurs van UPC/Chello. Vanalles geprobeerd.... kaarten verwisseld en eruit tot ik een ons woog. Maar nu doet 'ie 't.
AGP: TNT2
PCI1: Realtek 10/100Mbit kaartje
PCI2: leeg
PCI3: SoundBlaster Live 1024
PCI4: leeg
PCI5: 3Com kaart naar Chello

Eerst zat die extra netwerkkaart op PCI4 naast de 3Com en dan startte het zaakje niet eens. Verder heb ik nu wel ff m'n E-Tech 56k modem eruit gesloopt, die heb ik nu toch niet meer nodig (hopelijk)

Misschien dat je hier iets aan hebt

Verwijderd

Helaas echter heb jij een Asus A7v,
en het ging dus om een Intel plankje !!!
Asus CUBX.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
welke windows hebben we het eigenlijk over. als het 98 is moet je misschien ook eens 2000 proberen. Dan heeft door het beschermde geheigen zo'n crach van icq ook niet het effect dat heel windows onderuit gaat...

specs

• Knightwolf
Op woensdag 14 februari 2001 11:42 schreef gladiool het volgende:
welke windows hebben we het eigenlijk over. als het 98 is moet je misschien ook eens 2000 proberen. Dan heeft door het beschermde geheigen zo'n crach van icq ook niet het effect dat heel windows onderuit gaat...
Ja dat kan wel, maar dan moet ik een Dual-boot systeem maken en dat wil ik niet. Voorlopig nog geen Win2k voor mij. Kheb hier op m'n werk nu een Win2k-bak en weet dus hoe dat in mekaar steekt, en dat bevalt me voor geen meter. De stabiliteit is heel Goed ja, maar daar is dan ook alles mee gezegt aangezien Win2k heel veel Multimedia drivers niet ondersteunt. Ik kan niet zonder Win98SE.

• Knightwolf
Op woensdag 14 februari 2001 01:56 schreef Hooi het volgende:
Hi KnightWolf.
(Denkhoofd aan gezet.)

Die adaptec is geen busmaster, kan dus sharen. de Sblive kan wel sharen met sommige kaarten alhoewel het een busmaster is. Die ISDN kan het niet.

mijn voorstel dus ..
PCI-1 .. leeg
PCI-2 .. 3com
PCI-3 .. ISDN
PCI-4 .. SBlive
PCI-5 .. Adaptec

Als het zo niet werkt zou ik die ISDN er uit mikken en een externe nemen. En dan die Adaptec in slot 3 zetten.....

Joh, aan jou heb ik nog es wat! THanx! :D

Dit gaat ik vanavond zeker proberen.

USB zei je he, moet je m'n eerste post lezen, staat daarin: USB shared met PCI-4 en PCI-5. Maar USB gebruik ik helemaal niet dus heb ik die zowiezo al Disabled in de BIOS en die gebruikt dus geen IRQ.

Maar wat je over die "Busmaster" zegt snap ik niet helemaal... bij opstarten (vanaf ATA-100 controller dus) komt nog ergens in beeld te staan "PCI BUS-master Enabled" ... of zoiets...

• Knightwolf
Op woensdag 14 februari 2001 11:24 schreef Hooi het volgende:
Helaas echter heb jij een Asus A7v,
en het ging dus om een Intel plankje !!!
Asus CUBX.
CUBX-E wel te verstaan ;)

• Bigs
  • Niet online
Intel weer he..
Had je maar AMD moeten kopen >:)

• Knightwolf
Op woensdag 14 februari 2001 12:31 schreef Bigs het volgende:
Intel weer he..
Had je maar AMD moeten kopen >:)
Nou, met deze INTEL heb ik nog NOOIT problemen gehad hoor!!
Dat dit niet werkt ligt NIET aan Intel maar aan de combinatie van die PCI-kaarten.

Daarbij heb ik ook een Tbird (850) systeem en die werkt helemaal BAGGER :r >:)

• CrazyA
  • Laatst online: 18-07 12:28
Intel of AMD, maakt niet uit zolang het probleem bij de kaarten onderling ligt !! (Toch ?? Correct me if i'm wrong)

Verwijderd

Ja, het ge-emmer zit in de kaarten, zoals zo vaak.

Dat busmaster is niet iets wat je kunt zien, behalve in de specs van de kaart. Ook beweert Sisoft Sandra het te kunnen zien. Maar jah, dat kind is nog immer niet in d'r eerste leugentje gestikt >:)

Een PCI-busmaster kaart zal de bus (geheugen e.d) vasthouden terwijl de kaart bezig is.
(Kijk maar wat er gebeurt als een SCSI CDrom een brakke CD probeert te lezen, tijdens de retries hangt het systeem. Bij IDE doettie dat niet, tenzij je met Adaptec brandersoftware/DirectCD e.d. bezig bent)

Niet alleen dat, 99 van de 100 kaarten weigeren ook de IRQ-lijn vrij te geven, met als meest notoire overtreders Adaptec en de diverse ISDN kaarten. Want volgens de laatste PCI specificaties moeten ze dat wel kunnen. Niet dus...

Succes met het PCI-kaarten stoelendans festijn !!
;)

Verwijderd

Ik heb ook dit soort kromme problemen gehad met de installatie van Win95 op een oude P75. Continu crashes, General protection faults etc. etc.

Bleek toch een RAM probleem, en wel het cache (is nog extern bij P75). In de BIOS de cache disabled en voila, geen problemen meer.

Ik ben erachter gekomen door een RAM test programmaatje te draaien vanuit kaal DOS.
IIRC heb ik dat gedownload van [url="http://www.alternate.nl."]www.alternate.nl.[/url] Een collega had ook vreemde verschijnselen op zijn PIII750 bak. Zelfe memtest en jawel, een brak RAM-reepje. Vervangen en adios problemos.

• Knightwolf
Op woensdag 14 februari 2001 12:38 schreef Crazy A het volgende:
Intel of AMD, maakt niet uit zolang het probleem bij de kaarten onderling ligt !! (Toch ?? Correct me if i'm wrong)
Mee eens ja

• Knightwolf
Op woensdag 14 februari 2001 13:31 schreef Hooi het volgende:
Ja, het ge-emmer zit in de kaarten, zoals zo vaak.

Dat busmaster is niet iets wat je kunt zien, behalve in de specs van de kaart. Ook beweert Sisoft Sandra het te kunnen zien. Maar jah, dat kind is nog immer niet in d'r eerste leugentje gestikt >:)

Een PCI-busmaster kaart zal de bus (geheugen e.d) vasthouden terwijl de kaart bezig is.
(Kijk maar wat er gebeurt als een SCSI CDrom een brakke CD probeert te lezen, tijdens de retries hangt het systeem. Bij IDE doettie dat niet, tenzij je met Adaptec brandersoftware/DirectCD e.d. bezig bent)

Niet alleen dat, 99 van de 100 kaarten weigeren ook de IRQ-lijn vrij te geven, met als meest notoire overtreders Adaptec en de diverse ISDN kaarten. Want volgens de laatste PCI specificaties moeten ze dat wel kunnen. Niet dus...

Succes met het PCI-kaarten stoelendans festijn !!
;)
Gna gna gna >:)

En wedje maken dat ik van die PC-kaarten ga winnen!! ;)

• Knightwolf
Op woensdag 14 februari 2001 13:45 schreef Matje_Power het volgende:
Ik heb ook dit soort kromme problemen gehad met de installatie van Win95 op een oude P75. Continu crashes, General protection faults etc. etc.

Bleek toch een RAM probleem, en wel het cache (is nog extern bij P75). In de BIOS de cache disabled en voila, geen problemen meer.

Ik ben erachter gekomen door een RAM test programmaatje te draaien vanuit kaal DOS.
IIRC heb ik dat gedownload van [url="http://www.alternate.nl."]www.alternate.nl.[/url] Een collega had ook vreemde verschijnselen op zijn PIII750 bak. Zelfe memtest en jawel, een brak RAM-reepje. Vervangen en adios problemos.
Sorry maar dit is wel het laatste wat ik verwacht... als ik er met die PCI-kaarten "stoelen-dans" niet uit kom ga ik ZONDER die kaarten proberen (ja DAN pas :P) en als het dan NOG raar doet... zou het maybe iets anders dan de PCI-kaarten kunnen zijn, maar ik verwacht van niet.

• Knightwolf
Op woensdag 14 februari 2001 01:56 schreef Hooi het volgende:
Hi KnightWolf.
(Denkhoofd aan gezet.)

mijn voorstel dus ..
PCI-1 .. leeg
PCI-2 .. 3com
PCI-3 .. ISDN
PCI-4 .. SBlive
PCI-5 .. Adaptec

VERDOMME !! :(:(:(

Het probleem is hiermee nog steeds erger aan het worden!! ;(

Als ik Windows geïnstalled heb met jou configuratie, krijg ik na de Win-setup eerste setup-reboot dat ik amper het Windhoos-startlogo te zien krijg en dan GELIJK weer RESET !!
Of ik in de BIOS de optie "PNP-OS installed" op YES of NO zet maakt niet uit, beide settings geven hetzelfde resultaat.

Iemand nog meer ideeën ??

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:45

WouterG

Dit is geen ondertitel

Probeer eens een ramtest ofzo, 75% van de keren dat er zulke problemen zijn ligt het aan het geheugen.
Soms doet hij het wel, soms niet. Typisch een probleem met je geheugen.

• Knightwolf
Op woensdag 14 februari 2001 23:17 schreef TomcatX het volgende:
Probeer eens een ramtest ofzo, 75% van de keren dat er zulke problemen zijn ligt het aan het geheugen.
Soms doet hij het wel, soms niet. Typisch een probleem met je geheugen.
Ik blijf liever toch FF met die PCI-kaarten rommelen... Als er nog probs zijn ZONDER enige PCI-kaart zal ik aan het RAM gaan denken ja...

Verwijderd

Flip.
Wat een bende.
Je zou hier toch peut nerveux van worden.. Afbeeldingslocatie: http://www.3fatchicks.com/ubb//nervous.gif

Heb je al gekeken hoe de IRQ verdeling na post is?

Doe je dus met een niet bootable flop in de drive, dan krijg je dat schermpje met IRQ verdeling.

Wat daar staat zou ik wel eens willen weten, omdat daar de fout vandaan moet komen.

• Knightwolf
Op donderdag 15 februari 2001 16:42 schreef Hooi het volgende:
Flip.
Wat een bende.
Je zou hier toch peut nerveux van worden.. [afbeelding]

Heb je al gekeken hoe de IRQ verdeling na post is?

Doe je dus met een niet bootable flop in de drive, dan krijg je dat schermpje met IRQ verdeling.

Wat daar staat zou ik wel eens willen weten, omdat daar de fout vandaan moet komen.
Nou, dat is het hem nou net.
(ja ik weet hoe het moet, als je op het juiste moment op "Pause/Break" ramt blijftie daar ook hangen ;))

Daar in die IRQ lijst is precies te zien welke kaart wat krijgt toegewezen. Ik kan dat allemaal wel een keer voor je uittypen vanavond of zow. Kan ik je daar over mailen ??

Ehh... ICQ-en gaat dus niet, m'n PC ligt plat |:(

• Knightwolf
Ehh... :(:(:(

zie hier m'n laatste bericht over dit probleem:

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/127549

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-07 22:45
0. alles uit bord behalve ram en cpu
1. laatste bios flashen
2. clear CMOS
3. niet stiekem kaartjes er inzetten
4. windows installen op een ge-fdisk+formatte HD

KIJKE WATTIE DOET

p.s. alles waar via op staat zuigt

Concrete Loop Watercooling

Verwijderd

VIA roelt. KT133 Draait als een TIET.

• Knightwolf
Op vrijdag 16 februari 2001 02:33 schreef FreeRider het volgende:
0. alles uit bord behalve ram en cpu
1. laatste bios flashen
2. clear CMOS
3. niet stiekem kaartjes er inzetten
4. windows installen op een ge-fdisk+formatte HD

KIJKE WATTIE DOET

p.s. alles waar via op staat zuigt
Mee eens, maar er zijn uitzonderingen...

Daarom heb ik ook geen VIA maar Intel 440BX >:)

• Knightwolf
Op vrijdag 16 februari 2001 02:52 schreef HlpDsK het volgende:
VIA roelt. KT133 Draait als een TIET.
... als je geluk hebt en vooral weet wat je doet ;)

Verwijderd

Op donderdag 15 februari 2001 17:33 schreef Knightwolf het volgende:

[..]

Nou, dat is het hem nou net.
(ja ik weet hoe het moet, als je op het juiste moment op "Pause/Break" ramt blijftie daar ook hangen ;))

Daar in die IRQ lijst is precies te zien welke kaart wat krijgt toegewezen. Ik kan dat allemaal wel een keer voor je uittypen vanavond of zow. Kan ik je daar over mailen ??

Ehh... ICQ-en gaat dus niet, m'n PC ligt plat |:(
Da's goed, mail me maar ja :) e-mail adres staat in m'n profile, uiteraard.

Verwijderd

Trouwens, heeft er al iemand een tiet zien draaien ??
(Nou niet met je vriendin op een draaimolen aankomen ja.. :) )

Verwijderd

Zucht je kunt wel alle kaarten een aparte irq meegeven, kijk nou maar eerst even in je instellingen/system/systeemapparaten of je pci kaarten geshared staan wat irq betreft. Vervolgens start je met die kaart eruit te halen en kijken of de pc opstart. Zo ja, probeer m dan een aparte irq in de bios te geven. Oh ja, je weet zeker dat je proc. voldoende gevoedt hebt?? hij is niet overclocked?

Verwijderd

Je kan wel zuchten,
maar onder Windows kan je niet zien wat de hardware doet. Alleen maar wat Windows wil doen, en die gaat na succesvolle installatie van de drivers (booten dus, zie Bootlog.txt)..
alle IRQ's daisy chainen op IRQ 9, vandaar ook dat dat normaal de ACPI IRQ is.

Als je wilt zien of je een hardware conflict hebt, moet je dat na de post zien, voordat de DOS boot komt. Afbeeldingslocatie: http://www.3fatchicks.com/ubb//rolleyes.gif

Verwijderd

O jah. Even voor alle duidelijk heid :
Niet alle PCI sloten hebben een aparte IRQ lijn. Het is dus echt zo dat de IRQ lijn physiek is doorverbonden voor sommige sloten.

DAT is dus het hardware conflict.

• _JGC_
  • Laatst online: 02:38
Op woensdag 14 februari 2001 12:33 schreef Knightwolf het volgende:

[..]

Nou, met deze INTEL heb ik nog NOOIT problemen gehad hoor!!
Dat dit niet werkt ligt NIET aan Intel maar aan de combinatie van die PCI-kaarten.

Daarbij heb ik ook een Tbird (850) systeem en die werkt helemaal BAGGER :r >:)
Het is niet Intel of AMD gerelateerd. Ook ik zit met iets: 6 IRQs vrij, maar toch willen delen |:(
Alleen mijn 486 deugt nog wat betreft de PCI IRQ toewijzing (I love PCI 2.0 :))
Ik heb op mijn MVP3 deze combo:
AGP: Viper 2
PCI1: leeg (alleen een voodoo mag daar in)
PCI2: SCSI
PCI3: Realtek 8029
PCI4: TV-kaart
ISA3: Leeg
ISA2: SB16
ISA1: Scanner

Werkt alleen op deze manier, maar niet onder W2K (PCI4 geeft ALTIJD problemen)
Als ik USB aanzet, gaat ie ALTIJD IRQ sharen met mijn TV-kaart, die ook al 2 IRQ's met zichzelf moet delen...

• _JGC_
  • Laatst online: 02:38
ACPI? Disablen die hap... Ook je PNP OS op no zetten... Dan weer proberen

ACPI: Lekkel alles op IRQ 9 kwakken, kijken wat ie doet :P

Verwijderd

Najah, dat is dan ook een MVP3 chipset, die kan zowieso niet best overweg met IRQ's delen of Udma .....

IS nie echt een oplossing voor.. Afbeeldingslocatie: http://www.3fatchicks.com/ubb//crying.gif

Verwijderd

Probeer het eens met een ander dimmetje... ik heb het probleem ook gehad en bij mij was mijn geheugen gaar...

• Knightwolf
Op vrijdag 16 februari 2001 11:39 schreef Crasp het volgende:
Probeer het eens met een ander dimmetje... ik heb het probleem ook gehad en bij mij was mijn geheugen gaar...
Heb ik al gedaan, uitgewisseld met m'n ouwe PC, geen verschil, Ligt dus niet aan RAM want mijn RAM werkt net zo goed in ouwe PC :)

Phew, kostte toch maar 605 piek dat DIMMmetje

• Knightwolf
Op vrijdag 16 februari 2001 02:00 schreef Knightwolf het volgende:
Ehh... :(:(:(

zie hier m'n laatste bericht over dit probleem:

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/127549
Check deze dan maar eens... volgens mij in m'n MOBO ROT !! :(

Verwijderd

Als de bios versie goed is, het geheugen en de HD en de kabel goed is, moet het inderdaad de Promise controller zijn.

Alleen daarmee heb je de problemen....

Lekker zooitje..... :'(

Ik hoop dat ze bij RG computers wat voor je doen. !!

• Knightwolf
Op vrijdag 16 februari 2001 12:33 schreef Hooi het volgende:
Als de bios versie goed is, het geheugen en de HD en de kabel goed is, moet het inderdaad de Promise controller zijn.

Alleen daarmee heb je de problemen....

Lekker zooitje..... :'(

Ik hoop dat ze bij RG computers wat voor je doen. !!
Kabeltje verwisseld: probleem blijft
HDD's op standaard IDE-controller doen het wel, in andere PC ook.
RAM is uitgewisseld met andere PC, probleem blijft hetzelfde, RAM werkt ook in andere PC.

Khoop idd dat ze bij RG-Computers dit goed kunnen/willen afhandelen

• mrknowitall
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-05 16:32

mrknowitall

Hardware junkie

Zag laatst een topic over voeding, schijn je ook vage crashes van te krijgen als ie rot/ontoereikend is.

Misschien even een andere voeding testen of een paar case-fans uitzetten :?

One of the animals has left its cage today.

• Knightwolf
Op vrijdag 16 februari 2001 13:26 schreef mrknowitall het volgende:
Zag laatst een topic over voeding, schijn je ook vage crashes van te krijgen als ie rot/ontoereikend is.

Misschien even een andere voeding testen of een paar case-fans uitzetten :?
Voeding?? Hele PC is nog geen 1,5 maand oud, en een 300 Watt voeding lijkt me wel voldoende he >:).
Daarbij: waarom werkt alles wel via standaard IDE-controller en niet meer (:() via Promise ATA-100 controller?

En daarbij: sinds m'n nieuwe cooler vorige week gebruik ik die case-fans nauwelijks meer omdat de proc-temp toch wel laag genoeg blijft nu.

• Knightwolf
Kheb weer NIEUWE INFO !!

Ik heb nu m'n beide HDD's op de standaard Primary IDE-controller zitten (ATA-100 Controller in BIOS DISabled), en ben Windows gaan installen (afgelopen nacht al) en vanavond heb ik gelijk in EEN keer ALLE PCI-kaarten er terug in gezet.

En wel op de manier zoals ze zaten als toen ik nog gewoon kon werken voor afgelopen dinsdag.
Dat is dus:

AGP = Ati Radeon (IRQ 11)
PCI-1 = 3Com 3C905B Combo (IRQ 11)
PCI-2 = Adaptec 2904 SCSI-2 controller (IRQ 10)
PCI-3 = SoundBlaster Live! 5.1 (IRQ 5)
PCI-4 = Dynalink ISDN (IRQ 9)
PCI-5 = dus leeg (Shared PCI-4)

Alle IRQ-nummers zijn door de BIOS toegewezen, staat in dat lijstje nog voor de DOS-boot begint.

En het werkt NOG STEEDS WEL ja! :)
Maar dus GEEN ATA-100 Controller... Blah, schiet niet op :(

Ik heb alles nu ook geïnstalled, Videokaart (draait nu 1280x1024x32 @85Hz (kan tot 100)).
Netwerkkaart, werkt ook gewoon, geen conflikten met de Videokaart (Hardware gesharede IRQ)
SoundBlaster, dus ik heb weer geluid :)
ISDN-kaart, inbel-gedoe moet ik allemaal nog installeren.

Dus het ligt echt aan die KUT ATA-100 Controller... Promise is naar mijn idee nog altijd een goed merk, dus hoe dit heeft kunnen gebeuren zo zomaar spontaan is mij een raadsel.

Zou het door OC'en kunnen komen ????? :?:? Lijkt me niet, maar ik vraag het maar...
Momenteel draai ik ook al weer sinds gisteren 112 MHz FSB en dus 954 MHz op CAS-2. Geen probs mee :)
Pagina: 1