Is mijn mobo ROT ??

Pagina: 1
Acties:

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:27
Ik heb nu ben ik bang een gigantisch probleem.
Mijn eerste hierover gaande Topic in HardwareAlgemeen,
KIJK HIER VOOR M'N SYSTEEM CONFIGURATIE !!
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/125992 ...lijkt op niks uit te komen...

Ik denk nu dat m'n MOBO ROT is.
Ik heb m'n RAM al met m'n andere PC omgewisseld (daar werk ik nu op) en die draait nu gewoon rustig 256 MB op CAS-2 en m'n nieuwe PC heeft met m'n oude 128 MB RAM (2 DIMM's 64 MB PC-100) nog steeds dezelfde problemen... en het wordt ALLEEN MAAR ERGER !!

Ik krijg vanuit scandisk (ik probeer Windows nog steeds te installeren) steeds meer en meer vage en steeds vreemder wordende problemen, dus ik denk dat er iets loos moet zijn met de OnBoard Promise ATA-100 controller en ga ik zou zometeen dus proberen of die problemen weg zijn of nog erger worden als ik m'n HDD's op de gewone IDE-1 (Primary-channel) aansluit.

Kan het aan m'n processor liggen?? Ik krijg verder niks raars en die wordt met geen mogelijkheid warmer dan 40°C, dus dit lijkt mij sterk.

Alvast bedankt

Edit: Ik heb ALLE PCI-kaarten er helemaal UIT gehaald, kheb alleen nog de Videokaart erin zitten dus

• Knightwolf
Ik heb de HDD's van die PC nu aan de Primary IDE-connector hangen, en kheb gescandisked (alles vanuit DOS dus he) en aantal redelijk grote files gekopieerd en dat ging nou een heel eind beter...

Is m'n Promise ATA-100 controller naar de mallemoer ?? :(

Edit: Promise ATA-100 controller is OnBoard van m'n CUBX-E dus...

Verwijderd

Heb je wel de juiste drivers geinstalled?

• Knightwolf
Op vrijdag 16 februari 2001 02:16 schreef HlpDsK het volgende:
Heb je wel de juiste drivers geinstalled?
Zover kom ik nog niet eens. Als ik alleen maar lees/schrijffouten en FAT-fouten en weet ik veel wat voor fouten nog meer al in DOS krijg... daar zijn nog geeneens drivers van... BIOS-drivers??

Edit: Jawel, maar alleen Windows-drivers ...

Verwijderd

ATA drivers

• Knightwolf
Op vrijdag 16 februari 2001 02:33 schreef HlpDsK het volgende:
ATA drivers
Zijn alleen Win95, Win98, Win NT4 en Win2k drivers op diskette bijgeleverd... DOS?? wat is dat??
Als er een vette hardware fout is kun je 100 drivers installen maar gebeurd toch niks mee :(

En als ik in DOS nog niet eens fatsoenlijke HDD-access heb, hoe moet ik dan in GoTsnaam Windows kunnen installen ??

Verwijderd

ik hoor wel vaker mensen die last hebben met hun promise idd zoals hlp al zegt driversvoor dat ding halen.

misschien zou het ook nog aan je hd incl. bekabeling kunnen liggen.

ok die laatste opmerking van mij hoe denken jullie daar over?

• Knightwolf
Op vrijdag 16 februari 2001 02:36 schreef kRiTz_C het volgende:
ik hoor wel vaker mensen die last hebben met hun promise idd zoals hlp al zegt driversvoor dat ding halen.

Ik kan de Windows-Setup nog NIET eens uitvoeren of ik krijg allerlei hele VREEMDE HDD-fouten.
Laat staan wat ik dan aan drivers heb, die er overigens alleen voor Windows bij zitten

• Knightwolf
Op vrijdag 16 februari 2001 02:36 schreef kRiTz_C het volgende:

ok die laatste opmerking van mij hoe denken jullie daar over?
Wat bedoel je met die bekabeling? Dat de 80-polige bandkabel intern beschadigd is of zo?

Verwijderd

ja die kabel is niet onbreekbaar hoor :)
kan een breuk inzitten hoogst onwaarschijnlijk maar niet uitgesloten. maar dit begint wel vrij sterk op een rotte hd te lijken als ik t hele zaakje zo eens terugzie.

• Knightwolf
NOU, zeg dat niet te hard!

Ik heb momenteel de ATA-100 Chip in de BIOS Disabled, en ik heb een 40-polige kabel gepakt en de HDD's op de Primary IDE zitten... Ik ben Windows-setup gaan uitvoeren, en nu draai ik weer (nog geheel kaal overigens) WEL weer in Windows, ZONDER gezijk.

Dus GEEN rotte HDD's, lijkt me sterk, zeker eentje is amper een paar maanden oud.
Rotte ATA-100 controller. Ik (momenteel nog steeds op Primary-IDE aangesloten) heb net in de BIOS de ATA-100 Chip weer Enabled, alleen FF om te kijken wat er gebeurd... en Windows vond hem, kheb met die diskette de drivers geinstalled... en gelijk bij volgende reboot duurt heel het opstarten al een halve minuut langer dan al was... Precies op dat moment bleef die altijd hangen dus! Nu niet, nu zittie op de Primary-IDE (UDMA/33) aangesloten en ging toch verder met booten, kheb nu ook Geen ENKELE PCI kaart erin zitten...

Kga zometeen wel weer die ATA-100 controller proberen... alsie nou weer vastloop en gekke dingen gaat doen lijkt mij die Promise-controller het probleem :( en dat wordt dus een Nieuwe Mobo :( :'(

Verwijderd

k dan wat zit dr eigenlijk voor chipset op dat bord?

• Knightwolf
Op vrijdag 16 februari 2001 02:57 schreef kRiTz_C het volgende:
k dan wat zit dr eigenlijk voor chipset op dat bord?
Het is een ASUS CUBX-E met Intel 440BX chipset, die dus zelf maar ATA-33 is. Vandaar dat er een Promise ATA-100 (en downwards ook 66 en 33) op zit :) en vandaar ook mijn keuze voor dit bordje.

• Knightwolf
Ik heb nu momenteel intussen weer m'n 80-polig kabeltje er aan gehangen en op de ATA-100 connector gezet, en in de BIOS de overige settings weer aangepast (datie van ATA-100 kan booten)...
Ik kon Windows wel zonder problemen starten.
MAAR!!... Echt HEEL GEK ! :?:?:? Ik reboot en ga gelijk naar DOS-prompt.. en typ "scandisk c:" en.... ik krijg een vette FAT-fout voor men neus en nog 2 files die beschadigd zijn in de Windows-dir... da ken toch helemaal niet??

Deze fouten heeftie nooit in de DOS-scandisk gemaakt, tot van de week dan. Daarbij: het eerste deel van Windows opstarten gebeurd in DOS-based mode weet jewel... dus alsie daar al fouten geeft kan Windows nooit opstarten

• Knightwolf
Met die scandisk van net heb ik die fouten expres NIET gemaakt... omdat DOS maybe DENKT dat dat fout is maar dus niet fout is... ik startte Windows net, en kheb nu al gelijk een BSOD voor me'n neus!! |:(

"Invalid VxD Dynamic link call from VWIN32(01) + 00000714 to device "0009), service 1.
Your Windows configuration is invalid. Run the Windows Setup program again to correct this problem."
... en zo verder met Y of N...

Ik klik Y om verder te gaan...

Huppa, gelijk volgende BSOD "A fatal exception 0E..."

Verwijderd

dos scandisk heb je ook uitgevoerd toen je m op standaard ide had hangen?
wat was daar result van?

anders is het dus nu vrij duidelijk he die promise... ja of die kabel is nog een kleine kans t is de moeite van het proberen tenminste waard.

• Knightwolf
Op vrijdag 16 februari 2001 03:25 schreef kRiTz_C het volgende:
dos scandisk heb je ook uitgevoerd toen je m op standaard ide had hangen?
wat was daar result van?

anders is het dus nu vrij duidelijk he die promise... ja of die kabel is nog een kleine kans t is de moeite van het proberen tenminste waard.
Ja inderdaad, maar dat durfde ik toenstraks nog niet te posten omdat ik zelf nog niet zeker was van het resultaat ....

Scandisk vanaf de Primary IDE-connector was NO PROBLEM at all, never nooit nie :) en vanaf ATA-100 wel :(

En nou ga ik die kabel vervangen, kheb er toevallig nog eentje liggen (zo'n 80-polige)

Verwijderd

k dan wachten wij even af :) nou ja ben wel haast zeker van dat het die promise maar ja you'll never know. die dingen waren wel vaker verrot (ga maar es op postings zoeken van mensen met een via133 bordje met die dingen erop).

zit zelf ook weer aardig te knutselen nu om mn k6-3+ ff goed te krijgen.

• Knightwolf
Ehh... DIT WIL JE NIET WETEN !!!

Ik start op met die nieuwe kabel, die werkt gewoon natuurlijk,... krijg ik gelijk de melding voor m'n neus (DOS-tekst):

"Cannot find WIN.COM, unable to continue loading Windows"

Ik ga met Norton Commander (oude DOS-versie) kijken... Heel m'n Windows-dir COMPLEET VERNEUKT !! :?:?:?:?:?:? :(:( |:(
Staat gewoon NIKS meer in, alleen wat rare brabbel-tekentjes :?:?

Verwijderd

ja dat is die promise toch die vernaggelt gewoon die data die geladen wordt op een of andere manier lijkt me ... nou maar terug met dat bord he.

maar pleur em nou es weer op die standaard ide en kijk eens of je data permanent vernaggeld is lijkt me van niet namelijk.

nee de melding die ik hier net heb is leuk mn bios meldt vrolijk dat mn cpu 79 graden is ook al zo vaag hij is misschien net 40 ofzo als ik m aanraak en moet schatten.

• Knightwolf
Op vrijdag 16 februari 2001 03:40 schreef kRiTz_C het volgende:
ja dat is die promise toch die vernaggelt gewoon die data die geladen wordt op een of andere manier lijkt me ... nou maar terug met dat bord he.
Verrekte Tiefuszooi! :( :'(

• Knightwolf
Op vrijdag 16 februari 2001 03:40 schreef kRiTz_C het volgende:
maar pleur em nou es weer op die standaard ide en kijk eens of je data permanent vernaggeld is lijkt me van niet namelijk.
Ok is goed... net op tijd gelezen dit, kwil de net gaan formatteren :+

Verwijderd

ja oke ik zeg t maar even scheelt je weer een install als deze nog gewoon fris is op die standaard ide. maar die promise is gewoon niet goed en moet je dus mee terug.

• Knightwolf
Precies zoals ik verwachtte... :(:( :r:r |:(|:( .... Nu draai ik weer vanaf IDE, en alles staat nog steeds zo op C:-drive als zonet, compleet Verneukt dus :(

Verwijderd

ja oke als ie nou alleen readfouten maakte

maar oke heen met die datavernagelaar

Verwijderd

Het zit ook niet mee ook niet hé .. |:(

Succes .. ik hoop dat je er vannacht niet te veel slaap aan kwijtraakt.
Ik ga lekker :Z:Z doen. Kmoet alweer vroeg op zometeen.

(Persoonlijk expiriment van mezelf : of ik dit ook echt kan volhouden. Kheb letterlijk in bijna 10 jaar nog nooit me bed voor 5.00 am of zo gezien. Not an understatement.) Shit, het is alweer 4.00 am :(

Mzzl, en suc7 zelfs (1 extra) :P

:z:z

• Knightwolf
Op vrijdag 16 februari 2001 03:52 schreef kRiTz_C het volgende:
ja oke als ie nou alleen readfouten maakte

maar oke heen met die datavernagelaar
Kheb uit voorzorg expres alle andere partities niet aan durven raken zeg maar, bang voor Data-loss... wat alsnog mogelijk zal zijn ben ik bang :( kmoet er niet aan denken zeg :'(;(:r:r:r

Kben die C:-partitie nu weer aan het formatteren vanaf de Pri-IDE en kzie wel wat ik er dan mee doe... :(

Dan maar retourneren ja.
Eerst FF naar die zaak bellen denk ik? Die zit namelijk in Volendam (RG-Computers Volendam) en ik in regio DenBosch :P

• Knightwolf
Op vrijdag 16 februari 2001 03:53 schreef HlpDsK het volgende:
Het zit ook niet mee ook niet hé .. |:(

Succes .. ik hoop dat je er vannacht niet te veel slaap aan kwijtraakt.
Ik ga lekker :Z:Z doen. Kmoet alweer vroeg op zometeen.

(Persoonlijk expiriment van mezelf : of ik dit ook echt kan volhouden. Kheb letterlijk in bijna 10 jaar nog nooit me bed voor 5.00 am of zo gezien. Not an understatement.) Shit, het is alweer 4.00 am :(

Mzzl, en suc7 zelfs (1 extra) :P

:z:z
Ja ik moet er dalijk ook weer vroeg uit :(|:( maar zonder PC ben ik ook haast nergens, dus ik kan het niet laten om dit uit tot de bodem uit te zoeken... en kben bang die nou gevonden te hebben ("bang" omdat dit dus geen leuke "bodem" is)

Ik gaat nu ook maar zo gauw mogelijk plat want anders slaap ik morgen op m'n werk en dat vinden ze daar niet zo leuk ;) :z:Z:z:Z

• Knightwolf
Ik heb zojuist vanuit DOS op alle andere partities een Scandisk uitgevoerd, Standaard Pri-IDE aangesloten natuurlijk, en nergens een probleem gevonden.........

Dammit :( Weet ik FF genoeg zeg?!?

Verwijderd

daarom zat je zostraks nog uit te schreeuwen over de volgorde van je pci kaarten heeft het er geen fu&k mee te maken :)

ik heb veel liever dat ik weet wat er aan de hand is daar kun je meer mee :)

maar truste lui ;)

• Knightwolf
Op vrijdag 16 februari 2001 04:12 schreef kRiTz_C het volgende:
daarom zat je zostraks nog uit te schreeuwen over de volgorde van je pci kaarten heeft het er geen fu&k mee te maken :)

ik heb veel liever dat ik weet wat er aan de hand is daar kun je meer mee :)

maar truste lui ;)
Ja inderdaad, met dit gegeven kan ik wat. Ik kon me al echt niet voorstellen dat een van m'n kaarten kaduuk moest zijn. Nouja, dat verwachtte ik van m'n mobo ook niet, maar helaas dus.
Kga gelijk FF naar m'n mobo-leverancier bellen kijken wat er mogelijk is... Afwachten dus :+

Verwijderd

Dus je hebt al een CPU, een koeler, en nu ook een mobo teruggestuurd in zeer korte tijd? Wat zullen ze blij met je zijn zeg :P

• Knightwolf
Op vrijdag 16 februari 2001 13:27 schreef HlpDsK het volgende:
Dus je hebt al een CPU, een koeler, en nu ook een mobo teruggestuurd in zeer korte tijd? Wat zullen ze blij met je zijn zeg :P
Dit is van mij thuis... daarbij ben IKZELF hier natuurlijk niet blij mee :(
Pagina: 1