Digital Coax: DVD-speler vervangen of versterker bijkopen?

Pagina: 1
Acties:

• fritsjof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-02 13:45
Ik heb gezocht op dit forum naar oplossingen, maar ik denk dat ik gewoon iets wil wat niet bestaat, maar om daar zeker van te zijn post ik mijn vraag.

Ik heb een PC met een digitale coax uitgang op de on-board geluidskaart, en deze wilde ik graag aansluiten op m'n home cinema set (Kieskeurig site! Kon em op de NL Deawoo site niet vinden :? ) via een digitale coaxkabel (al aangeschaft).
Dan sluit ik het beeld van de PC via een DVI->HDMI kabel aan op de plasma TV (al aangeschaft).
De TV heeft geen ingang voor digitaal geluid en op de home cinema-set zit een digitale coax-aansluiting, dus ik dacht: kat in het bakkie! :)
(HCS sluit ik Component aan op de TV, zit geen HDMI op).

Echterrrrr....de digitale coax-aansluiting op de home cinemaset is een coaxial-out, en dat had ik niet gezien dus dat werkt niet.

Het dilemma is nu het volgende:

Koop ik een nieuwe HCS waar een digitale coax-ingang opzit (bestaat dit wel?) zodat ik het geluid van m'n PC over de HCS kan laten lopen, meteen de beeldkwaliteit van m'n DVD's verhoog door een upscaling systeem te nemen en HCS via HDMI (nu Component) aansluit op de TV, of:

Koop ik een receiver met speakers, die beschikt over digital coax in?

Het liefst kies ik voor de nieuwe HCS, maar ik vrees dat er geen Home Cinema Sets bestaan met een digitale coax ingang, of wel?

Ook zeer korte antwoorden (alleen 'n linkje naar een dergelijk apparaat) of een betere oplossing stel ik zeer op prijs!

Alvast heel erg bedankt _/-\o_

Bekabelde WIFI

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-02 18:32

voodooless

Sound is no voodoo!

Lijkt me niet zo moeilijk: http://www.kieskeurig.nl/productvergelijk/homecinema.htm

Je kunt gewoon filteren op coax input :X

Verder heb je upscaling niet nodig als je je PC direct aansluit. En losse speakers en losse amp is kwalitatief natuurlijk vele malen beter dan zo'n home cinema set.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• fritsjof
voodooless schreef op donderdag 22 november 2007 @ 23:49:
Lijkt me niet zo moeilijk: http://www.kieskeurig.nl/productvergelijk/homecinema.htm

Je kunt gewoon filteren op coax input :X

Verder heb je upscaling niet nodig als je je PC direct aansluit. En losse speakers en losse amp is kwalitatief natuurlijk vele malen beter dan zo'n home cinema set.
Bedankt voor je reply, ze bestaan dus wèl! :) (al zijn het er niet zo heel veel).

Upscaling heb ik wel nodig als ik DVD's op de home cinema af wil spelen lijkt me.dat handig.
Een losse amp is niet voor mij weggelegd, ik ben niet zo van de audio, het moet gewoon werken zoals ik het wil, maar het verschil tussen een Philips en een Denon amp hoor ik gewoon niet, ik ben daar niet goed in.

Ik ga eens snuffelen, bedankt! Als er iemand is die een HCS aanraadt voor mijn aanvalsplan dan ben ik zeer dankbaar.

-edit-

Jemig, als ik dan een nieuwe koop moet ik dan niet meteen voor HD-DVD/Blueray gaan... :/

Houdt het dan nooit op?

[ Voor 6% gewijzigd door fritsjof op 23-11-2007 00:52 ]

Bekabelde WIFI

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-02 18:32

voodooless

Sound is no voodoo!

fritsjof schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 00:43:
Bedankt voor je reply, ze bestaan dus wèl! :) (al zijn het er niet zo heel veel).
't zijn er notabene meer dan 50 ;)
Upscaling heb ik wel nodig als ik DVD's op de home cinema af wil spelen lijkt me.dat handig.
In dit prijssegment heb je weinig aan upscaling. De TV doet het zelf meestal beter.
Een losse amp is niet voor mij weggelegd, ik ben niet zo van de audio, het moet gewoon werken zoals ik het wil, maar het verschil tussen een Philips en een Denon amp hoor ik gewoon niet, ik ben daar niet goed in.
Met van die mini plastic melkpakjes zul je inderdaad niet zo snel verschil horen, met echte speakers is het echter veel eenvoudiger verschillen waar te nemen. Verder heeft een losse versterker meer aansluitmogelijkheden en als je wat meer centen neertelt ook best goede upscaling functies. Als je er aan denkt in de toekomst meer spul op aan te sluiten en mooie speakers erbij wil hebben, dan is een losse versterker the way to go.
Jemig, als ik dan een nieuwe koop moet ik dan niet meteen voor HD-DVD/Blueray gaan... :/
Nog zo'n nadeel van een alles-in-een set: is er wat nieuws kun je alles opnieuw gaan kopen i.p.v slechts een enkel onderdeel. Bovendien zijn HD-DVD of Blueray spelers nog schreeuwend duur, laat staan de HCS's.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• fritsjof
voodooless schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 08:43:
[...]

't zijn er notabene meer dan 50 ;)

[...]

In dit prijssegment heb je weinig aan upscaling. De TV doet het zelf meestal beter.

[...]

Met van die mini plastic melkpakjes zul je inderdaad niet zo snel verschil horen, met echte speakers is het echter veel eenvoudiger verschillen waar te nemen. Verder heeft een losse versterker meer aansluitmogelijkheden en als je wat meer centen neertelt ook best goede upscaling functies. Als je er aan denkt in de toekomst meer spul op aan te sluiten en mooie speakers erbij wil hebben, dan is een losse versterker the way to go.

[...]

Nog zo'n nadeel van een alles-in-een set: is er wat nieuws kun je alles opnieuw gaan kopen i.p.v slechts een enkel onderdeel. Bovendien zijn HD-DVD of Blueray spelers nog schreeuwend duur, laat staan de HCS's.
't zijn er 28 als je ook HDMI selecteert ;)
Ik had eerst een max. van €500 ingevoerd, maar dan mis je de mooiste uiteraard...

Wijze woorden, dus ik moet toch gaan denken over losse DVD-speler (die ik later kan vervangen voor BR/HD-DVD) in combinatie met een losse amp met knappe speakers...
Ik vind al die aansluitingen altijd prachtig mooi op zo'n amp, maar het kost zo veel allemaal, en ik luister nooit muziek :+
Misschien ga ik dat meer doen als ik knappe apparatuur heb :)

Ik ga wel eens kijken naar een goeie 2e hands amp dan, misschien dat iemand iets moois wegdoet.

DVD-speler koop ik dan wel nieuw, die dingen slijten wel geloof ik.

Ha, nooit gedacht ooit nog eens een topic te openen in het audio-gedeelte van GOT :)

Bekabelde WIFI

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:30
Voor 200 euro ofzo heb je al een leuke 2e hands instap receiver, let erop da je ook een analoge meerkanaals ingang hebt (5.1 of 7.1) dan kun je er later nog een bluray of HD speler op aansluiten zonder een nieuwe receiver te moeten kopen (het decoderen doet de hd speler dan). Check de tekoop sectie van htforum.nl
Wellicht kun je je huidige speakers daar op aansluiten. Maar met home cinema sets wil het ook wel eens zo zijn dat alles via de subwoofer loopt. Dat moet je dus niet hebben. Ik kan je zo niet zeggen hoe dat in deze in elkaar steekt.
Een dvd speler haal je voor 50 euro. Ben je alles bij elkaar nog goedkoper uit dan die 500,- :P

Mijn Home Cinema in aanbouw

• fritsjof
Ah bedankt, ik ga neuzen voor een 2e hands.

Helaas heb ik 'mini plastic melkpakjes' speakers (behorend bij de HCS) ds ik zal ook speakers moeten kopen, vrees dat ik dan niet onder die €500 blijf :'(

Bekabelde WIFI

• Llewy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-02 14:57
Nouja, je hoeft misschien geen andere speakers te hebben. Ik heb hier ook de speakers van m'n oude Philips HCS via een nieuwe Pioneer receiver lopen. Ligt er maar net aan hoe ze aangesloten zijn. Zijn de speakers via de basisunit van je HCS aangesloten of via de sub?
Audioapparatuur hoef je niet allemaal in één keer te kopen. In stappen is net zo goed, en véél leuker.. Elke keer dat je wat nieuws hebt ben je weer blij :)

[ Voor 22% gewijzigd door Llewy op 23-11-2007 15:18 ]

• fritsjof
Ja, gelukkig zitten de speakers allemaal afzonderlijk met een draadje aan de DVD speler, niet via de sub, dus die kan ik gewoon gebruiken zolang ik geen nieuwe speakers heb.

En inderdaad, af en toe iets nieuws kopen is veeeeeel leuker dan alles in één keer, lekker klussen met die kabels, kabels bijkopen, bedenken wat je volgende aankoop zal worden etc.

Welke versterker heb jij? Ik ben er helemaal niet in thuis.

Bekabelde WIFI

• Llewy
Nouja, nieuw is relatief.. 't Is al een oudje... Maar hij werkt prima :)

Een Pioneer VSX-d510s. Ooit eens voor 125 euro van marktplaats gehaald. Samen met een Pioneer dvd-speler van de Mediamarkt.. Dus voor 200 euro was ik klaar!

• fritsjof
Ik moet een goede prijs/kwaliteits versterker hebben met:

Digital coax in (voor de PC)
Analoge meerkanaals ingang (5.1 of 7.1)

En dan een DVD speler met

HDMI
Analoog 5.1 of 7.1 uitgang

Dan gebruik ik de huidige (melkpakjes-) speakers totdat ik 'echte' kan kopen.

Bekabelde WIFI

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:30
De analoge 5.1 / 7.1 uitgang heb je op de dvd speler niet nodig. Je kunt gewoon de digitale uitgang gebruiken gezien de receiver de nodige decoders aan boord heeft. Maar de analoge ingang op de receiver is handig voor het geval je op den duur een bluray of hd speler gaat kopen en van de nieuwe geluidsformaten gebruik wilt maken. Deze ondesteunt de receiver die je nu wilt kopen niet, maar dan kun je tegen die tijd de hd speler het geluid laten decoderen en zo doorsturen naar de receiver.
Maar nu voor de dvd speler is dat niet nodig. Zorg er dan wel voor dat je genoeg digitale ingangen hebt, dus niet maar eentje gezien de pc daar al op komt.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• fritsjof
ShittyOldMan schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 17:14:
De analoge 5.1 / 7.1 uitgang heb je op de dvd speler niet nodig. Je kunt gewoon de digitale uitgang gebruiken gezien de receiver de nodige decoders aan boord heeft. Maar de analoge ingang op de receiver is handig voor het geval je op den duur een bluray of hd speler gaat kopen en van de nieuwe geluidsformaten gebruik wilt maken. Deze ondesteunt de receiver die je nu wilt kopen niet, maar dan kun je tegen die tijd de hd speler het geluid laten decoderen en zo doorsturen naar de receiver.
Maar nu voor de dvd speler is dat niet nodig. Zorg er dan wel voor dat je genoeg digitale ingangen hebt, dus niet maar eentje gezien de pc daar al op komt.
Ok, minimaal 2 digital coax in op de receiver en analoog in voor eventueel later een andere DVD-speler, ik heb 'em, dankje!

Merk/model tips? Ik denk dat ik ga voor een nieuwe, omdat ik echt geen kaas heb gegeten van geluidsapparatuur ben ik 2e hands een 'sitting duck', veiliger is een nieuwe te kopen voor mij.

Bekabelde WIFI

• Llewy
Even een puntje van kritiek.. Je moet inderdaad een coax aansluiting hebben voor je pc, maar veel DVD-spelers hebben ook een Toslink-optical-out.. En die zijn op de meeste recievers ook te vinden.. Dus dat zou betekenen 1 toslink en 1 coax voldoet ook.

Merken.. Dat is per persoon verschillend, ik ben van de Pioneers, leuke recievers voor leuke prijzen. Andere goede merken zijn Marantz en Denon.

Edit: Kijk eens naar de Pioneer vsx416 of naar de vsx516. Zit zo'n 100 euro verschil in, maar beide prima recievers voor 't geld.

[ Voor 14% gewijzigd door Llewy op 23-11-2007 17:58 ]

• fritsjof
Llewy schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 17:53:
Even een puntje van kritiek.. Je moet inderdaad een coax aansluiting hebben voor je pc, maar veel DVD-spelers hebben ook een Toslink-optical-out.. En die zijn op de meeste recievers ook te vinden.. Dus dat zou betekenen 1 toslink en 1 coax voldoet ook.

Merken.. Dat is per persoon verschillend, ik ben van de Pioneers, leuke recievers voor leuke prijzen. Andere goede merken zijn Marantz en Denon.

Edit: Kijk eens naar de Pioneer vsx416 of naar de vsx516. Zit zo'n 100 euro verschil in, maar beide prima recievers voor 't geld.
Ja de TOSlink, die ben ik ook al tegengekomen op m'n zoektocht, las elders op dit forum dat er een 'ranking' van best naar slechtst werd gemaakt voor de aansluitingen, en toen stond digital coax bovenaan als ik het goed heb onthouden (beter dan optical coax omdat dit 2x werd omgevormd, en liever zo min mogelijk omvormingen was het devies, maar laten we hier geen discussie over voeren, want ik heb geen know-how).

Ik kijk even naar de door jou geadviseerde modellen, beddankt! _/-\o_

De vsx416-k is mooi, en niet duur ook. Zwart is goed want m'n TV is ook zwart. Deze heeft die TOSlink niet geloof ik, maar wel 2x digital coax in :)

[ Voor 9% gewijzigd door fritsjof op 23-11-2007 18:45 ]

Bekabelde WIFI

• Llewy
Dat is inderdaad een mooi apparaat.. :) Kijk wel even naar je subwoofer, ik weet niet precies hoe het zit met die van tegenwoordig.. Maar hopelijk is hij actief en heeft dus een eigen versterker. Dit kun je het simpelst controleren door de manier van aansluiten.. Gebeurt dat d.m.v. een enkele tulp-stekker? En gaat er een voedingskabel naar de sub? Zo ja, dan is het het makkelijkst aansluiten :)
En laat even weten wat je koopt, of nog leuker.. Post wat foto's in het betreffende topic hierzo

• fritsjof
Nee, die sub wordt enkel gevoed door het draadje dat er naartoe loopt vanaf de HSC, dus die is passief, gok ik.
Dan zal die gevoed moeten worden door de versterker, die heeft "Pre-out alleen subwoofer" volgens Kieskeurig ik weet niet of dat betekent dat ik de passieve sub daarmee kan voeden?

Wat ik ook niet helemaal snap is waarom een receiver Component Video ingang/uitgang heeft, wat doet ie daar nu mee?

Ik zag overigens dat de vsx-417 ook bestaat, wat nou 't verschil is behalve iets meer vermogen en hogere prijs is mij niet duidelijk, maar ik denk niet dat 't van belang is voor mij.

Bekabelde WIFI

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:40

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je de komende tijd jezelf even gaat inlezen in dit onderwerp. Lees GoT, lees handleidingen, lees sites.
Daarna kun je gerichte vragen gaan stellen aan ons mocht je er niet meer uit komen.
Eigenlijk is het niet de bedoeling dat er voor zoiets als dit een topic geopend wordt.
Mocht je ergens écht niet uitkomen, vraag het dan maar, maar je leert en snapt het meeste als je er zelf echt veel moeite in gaat steken. Hiermee zul je ook voor jezelf een beter gevoel en een betere audioset overhouden.
Succes!

Life is not about specs, it is about joy!

• fritsjof
Ik denk dat je helemaal gelijk hebt.
Ik heb me helemaal verdiept in de plasma TV's en dacht even snel klaar te zijn met de audio, maar dat bleek een misvatting.

Allemaal hartelijk dank voor de tips en adviezen, ik heb een richtlijn en zal me gaan verdiepen in de audio.

_/-\o_

Bekabelde WIFI

Pagina: 1