Raid Recovery zonder raid controller

Pagina: 1
Acties:
  • 176 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 16:55
Ik heb even een vraag.

Heb vandaag een hele domme fout gemaakt door mijn de verkeerde raid set in de nieuwe pc te hangen.

Ik had namelijk in mijn oude PC 2x een Raid 0. Die moest ik overzetten maar die stomme raid controller kon geen losse hd's en raid tegelijk. Ik had 4 dezelfde schijven en nu blijkt dus dat ik de HD's waar alle data op stond in de nieuwe pc hebt gezet. Ik heb ERD gebruikt maar die kan geen bestanden meer vinden.

De andere schijven heb ik nog wel. Daar staat ook nog data op. Echter is het een striped set geweest dus niet alle bestanden kan ik openen omdat de andere informatie op de 2e disk staat.

Is er een manier om deze samen te voegen ? Ik heb het moederbord met die raid controller ook nog. Maar ik durf niet zo maar een nieuwe raid 0 aan te maken aangezien bij mijn nieuwe pc op die manier alle data echt weg was en nu kan ik em nog wel benaderen.

Ik weet dat dit heel erg stom is geweest :P heb mezelf al voor me kop geslagen. Een deel staat gelukkig ook op mijn Laptop en NAS mja kon daar niet alles kwijt. Ik ga deze backup opslag ook maar eens vergroten want zo iets wil ik niet nog een keer.

Maar goed heeft iemand toevallig nog een idee ?

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Verwijderd

Je moet zorgen dat je niet meer naar de schijven schrijft. Koppel ze dus voorlopig af.

Ik kan je helpen met recovery, gebruikmakende van FreeBSD of FreeSBIE livecd (dat laatste is nieuw voor me overigens - ik weet niet of FreeSBIE alle geom modules heeft zoals in FreeBSD). Je zult een testpc moeten opstellen met die twee schijven erin, met een andere systeemdisk voor het booten. Op die systeemdisk installeer je dan dus FreeBSD. Zorg je voor SSH access (ssh toegang inschakelen op FreeBSD en een poort 22 forward naar die PC, dan kan ik inloggen en je RAID-array middels software RAID (geom_stripe) weer toegankelijk maken.

Je kunt vervolgens via Windows filesharing (SMB/CIFS) je files kunnen kopiëren. De enige vraag aan jou is: zie je dit zitten en zo ja welke stripesize heb je gebruikt voor je array?

• Astennu
Ah okeey. Ik had de schijven zo i zo al er naast gehangen dus ze worden alleen gelezen. Ik heb een 64k cluster size gebruikt. Ik zal er morgen even rustig naar gaan kijken. Misschien kan ik dan nog een deel terug halen. zou wel erg prettig zijn :)

Heel erg bedankt voor de tip !!

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Verwijderd

Ik ga er vanuit dat je een NTFS partitie hebt gebruikt? Geef maar een seintje als je de setup draaiende hebt, of anderzins hulp nodig hebt.

Succes :)

• Astennu
Jep heb NTFS gebruikt. Ik ben nu de iso's aan het downloaden. (versie 6.2)

Verwijderd

Je hebt alleen disc1 nodig. Als je hulp nodig hebt met installatie zeg je het maar.

• Astennu
Owh nja heb disk 2 nu ook :P Ik ga even kijken of ik nog snel een pc in elkaar kan zetten waar ik dat los op kan installeren. Dan kan ik er rustig de tijd voor nemen. Want wil wel proberen alles van die disks tenminste te redden.

• Astennu
De Recovery Via FreeBDS is gelukt (dankzij Enlightenment). Maar dit kon alleen omdat de MFT nog intact was.

Ik heb nu ook een andere tool gevonden (nja gevonden... Enlightenment gaf me de tip) waarmee je onder windows ongeveer hetzelfde kan doen alleen deze kan ook de MFT ( Master File Table ) terug halen.

Dit is RAID Reconstructor samen met GetItBack.

Met RAID Constructor maak je je verloren raid Array weer aan. En daar na kun je via get it back die raid array weer mounten en uitlezen. Je moet hierbij natuurlijk wel een 3e hd hebben om van te booten.

Hier door heb ik nog aardig wat files terug kunnen halen.

• Astennu
Ik heb laatst een ongelukje gehad met mijn HD's. Ik ben met mijn domme kop op de HD's gaan installeren waar mijn backup op stond ipv van de lege. Deze zaten in een raid array dus alle data leek weg. Deze heb ik via RAID Reconstructor en GetItBack weer kunnen benaderen. Ik heb heel veel terug kunnen halen maar het belangrijkste (de foto's) kwamen niet helemaal goed over.

Een deel van de files is gewoon weg ( logisch want de schijven waren al weer beschreven ) maar de rest werkt eigenlijk allemaal goed. Al me MP3's en zelfs films werken echter de foto's net niet. Ik ben ook hele mappen met GB's aan data kwijt die zie ik gewoon niet meer na het opnieuw genereren van de MFT. Maar de foto's ziet hij netjes staan. De grotes kloppen ook de namen en de mappen kloppen echter als ik ze probeer te openen lukt dat niet. Waarschijnlijk mist hij dan toch nog stukjes.

Nu vroeg ik me af of iemand toevallig een tool weet waarmee je misschien nog het een en ander kan redden. Want de foto's was net het gene wat ik dus nog moest hebben de rest kwijt raken vond ik het minst erg. Maar ik had natuurlijk backup's op meerdere plaatsen moeten maken. Dom dom dom. Er ging alleen van tevoren van alles fout met het maken van de backups en toen heb ik in de haast dus de verkeerde disks gepakt (4xdezelfde 400gb hd's )

[ Voor 14% gewijzigd door Astennu op 04-12-2007 23:36 ]

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

OM FAQ / Beleid >> Hoe krijg ik verloren gegane data terug?.

Persoonlijk heb ik goede ervaring met Stellar Phoenix, R-Studio en met GetDataBack. Ik zie trouwens dat ImageRecall goede software heeft om het een en ander terug te halen aan foto's betreft. Gratis Demo is van de site te downloaden.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-12-2025
Waar ik persoonlijk heel goede ervaringen mee heb (op SD kaart en data was nog niet overschreven, dat wel...) is Media Recover. Die heeft me gered toen ik per ongeluk ctrl + delete / yes drukte ipv ctrl + x bij een aantal foto's die ik nodig had voor een rapportage. :o

• Astennu
Ik heb de files wel uit de partitie kunnen halen echter lijken ze corrupt. Dus ik denk dat ik een preparatie programma nodig heb als die bestaan.

Want al me andere bestanden werken prima het zijn alleen die foto's die het niet doen. ( er zijn wel foto mappen goed van de hd af gekomen maar ook nog veel niet )

Maar misschien is er gewoon te veel data verloren gegaan en heb ik dus peg. Ik zal nog wel wat andere tools gaan proberen.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Twee losse topics maar even samengevoegd. Dit kan prima in een topic :)

Verwijderd

Astennu schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 23:31:
De Recovery Via FreeBDS is gelukt (dankzij Enlightenment). Maar dit kon alleen omdat de MFT nog intact was.
(...)
Hier door heb ik nog aardig wat files terug kunnen halen.
Cool dat je (bijna?) alles terug hebt! :)

En nu voortaan braaf backups maken he. :+

edit: hm mijn berichtje was nog voor de merge. Als je files corrupt lijken te zijn kun je checken of je de juiste stripesize hebt gebruikt (probeer eens andere?) en ja mogelijk is door verwijderde of corrupte filesystem metadata (MFT records) er permanente schade opgetreden, dat zou pech zijn dan. :'(

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2007 15:50 ]

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Verwijderd schreef op woensdag 05 december 2007 @ 15:47:
edit: hm mijn berichtje was nog voor de merge. Als je files corrupt lijken te zijn kun je checken of je de juiste stripesize hebt gebruikt (probeer eens andere?)
Hmm?? Dat zou dan betekenen dat je een variable stripesize hebt? Anders krijg je de andere data toch ook niet in goede staat terug?

Verwijderd

Twynn schreef op woensdag 05 december 2007 @ 16:00:
[...]

Hmm?? Dat zou dan betekenen dat je een variable stripesize hebt? Anders krijg je de andere data toch ook niet in goede staat terug?
Niet persé. Kijk, stripesizes gaan altijd in veelvouden van de sector size (512 bytes), dus de alignment is precies in orde. Als je een stripesize van 128KB probeert terwijl het eigenlijk 64KB is, betekent dat dat van elk full stripe-block het begin goed is.
.
code:
1
2
| STRIPEa 128KiB ~~~~~~~~~~~~~~ | STRIPEb 128KiB ~~~~~~~~~~~~~~ | STRIPEa 128KiB ~~~~~|
| STRIPEa 64KiB | STRIPEb 64KiB | STRIPEa 64KiB | STRIPEb 64KiB | STRIPEa 64KiB | .....

Bovenste regel is de stripeblokken die je met b.v. RAID reconstructor uitprobeert, maar stel het is eigenlijk 64KiB ipv 128KiB dan zie je in het voorbeeld wat er gebeurt:
  • de eerste 64KiB is gelijk, dus komt ook de juiste data tevoorschijn
  • de 2e stripe (offset 64KiB-128KiB) is niet gelijk, omdat de data op niet op schijf A staat maar op schijf B
  • de 3e stripeblock van 64KiB komt ook niet overeen, echter de 4e wel
  • de 5e komt ook weer overeen, de 6e weer niet
Conclusie: bij een verkeerde stripesize zullen sommige delen wel kloppen en anderen weer niet, omdat op die plek de data op een andere schijf staat.

• Astennu
Ja daar dacht ik ook al aan. Maar omdat die andere data wel terug is zal het daar wel niet aan liggen. Misschien dat die andere tools beter werken maar ik vrees van niet.

Maar inderdaad voortaan gewoon braaf backups maken :) Of in ieder geval de tijd nemen om de backup af te maken ookal gaat het elke keer mis voor die tijd geen nieuwe pc installeren :P

• Astennu
Verwijderd schreef op woensdag 05 december 2007 @ 17:51:
[...]

Niet persé. Kijk, stripesizes gaan altijd in veelvouden van de sector size (512 bytes), dus de alignment is precies in orde. Als je een stripesize van 128KB probeert terwijl het eigenlijk 64KB is, betekent dat dat van elk full stripe-block het begin goed is.
.
code:
1
2
| STRIPEa 128KiB ~~~~~~~~~~~~~~ | STRIPEb 128KiB ~~~~~~~~~~~~~~ | STRIPEa 128KiB ~~~~~|
| STRIPEa 64KiB | STRIPEb 64KiB | STRIPEa 64KiB | STRIPEb 64KiB | STRIPEa 64KiB | .....

Bovenste regel is de stripeblokken die je met b.v. RAID reconstructor uitprobeert, maar stel het is eigenlijk 64KiB ipv 128KiB dan zie je in het voorbeeld wat er gebeurt:
  • de eerste 64KiB is gelijk, dus komt ook de juiste data tevoorschijn
  • de 2e stripe (offset 64KiB-128KiB) is niet gelijk, omdat de data op niet op schijf A staat maar op schijf B
  • de 3e stripeblock van 64KiB komt ook niet overeen, echter de 4e wel
  • de 5e komt ook weer overeen, de 6e weer niet
Conclusie: bij een verkeerde stripesize zullen sommige delen wel kloppen en anderen weer niet, omdat op die plek de data op een andere schijf staat.
Uhmm maar is het dan wel mogelijk dat al mijn MP3's en andere foto's wel werken ? want die doen het wel gewoon alleen de mappen die ik er een half jaar eerder op had staan lijken het niet te doen. En voorheen werkte dat wel. Zo i zo zaten die hd's in een stripe set. Ik heb niet twee verschillende stipe sets naast elkaar gebruikt.

• Astennu
Ik ben nu met R-Studio bezig maar die loopt regelmatig vast als ik de data wil gaan uitlezen. Hij gebruikt dan ook meer dan 2 GB ram. Dus niet echt een geweldig programma als je het mij vraagt.

Verwijderd

Even zoeken naar het juiste programma. En wat ik zei over stripesizes: het kan natuurlijk prima dat je wél de juiste stripesize hebt maar een ander probleem tegenkomt. Even uitproberen dus met diverse utilities.

• Astennu
Ik vond die Raid Recunstructor lekkerder werken. Maar goed ik ben nog wat aan het proberen met die R-Studio. Ga er ook niet te veel meer aan doen gaat al erg veel tijd in zitten. Meeste is al terug alleen de foto's helaas nog niet.

Pagina: 1