Eis domeinnaam afstaan

Pagina: 1
Acties:
  • 416 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01-12 19:42
Sinds kort zijn wij met 3 huisgenoten bezig met een eigen bedrijfje op te starten. Allemaal leuk en aardig. Wij een domeinnaam geregistreerd, bezig met site, logo en alles ontworpen. Nu kregen wij van de week een mailtje van een bedrijf wat onze domeinnaam wil hebben.

Zij eisen dat wij binnen 5 werkdagen onze domeinnaam afstaan. Kan dit zomaar?

De domeinnaam die wij geregistreerd hebben is fwd-design.nl
Het bedrijf wat deze domeinnaam wil hebben is forwarding-webdesign.nl

Volgens hun lijkt onze domeinnaam teveel op die van hun. Verder beweerde ze ook nog dat ze deze domeinnaam een jaar geleden al hadden geregistreerd en dat er iets fout was gegaan. Lijkt mij raar dat ze daar dan na bijna een jaar pas achter komen...

Nou zijn wij best bereid om de naam af te staan, maar natuurlijk niet voor niets. Wij moeten wel een nieuwe bedrijfsnaam gaan verzinnen, logo maken ed. Hoeveel zouden wij nou voor deze domeinnaam kunnen vragen?

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• AndriesLouw
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:54
Neem even voor de zekerheid contact op met SIDN(.nl), maar naar mijn weten kan een bedrijf niet zomaar een domein opeisen als deze al is goedgekeurd door SIDN.

Wat voor prijs er voor gevraagd moet worden weet ik niet.

Specificaties | AndriesLouw.nl

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-11 19:05
Dat de naam er erg op lijkt is vrij evident. fwd is niets anders dan een afkorting van forward.

Het is dan ook je eigen verantwoordelijkheid om te onderzoeken of er niet al eenzelfde of vergelijkbare bedrijfsnaam bestaat. De KvK doet dat niet voor je.

Hoewel het claimen van een domein doorgaans geen gemakkelijk iets is, denk ik dat ze vrij stevig staan. Natuurlijk kun je proberen geld te vangen maar of het lukt...

• Leedbek
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-11 20:06

Leedbek

Luuk Luchtloper

Belachelijke claim van dat bedrijf dat nergens op gestoeld is behalve op bangmakerij. Ze hebben geen poot om op te staan. Ik zou dus zeker niet akkoord gaan, tenzij ze bereid zijn een flinke smak geld te bieden. Hoeveel je kunt vragen kan ik je zo niet vertellen, ik weet wel dat er meerdere topics over dit onderwerp bestaan, zoek even op GoT naar die topics, daar staat vast meer info in.

Klaar voor de steroorlogen?

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-11 12:28
Heb je forward-webdesign bij de KvK ingeschreven? Heb je geen waarschuwing gehad van ze dat je naam mogelijk conflicteerd?

• nipro
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-11 21:39
Hoeveel zouden wij nou voor deze domeinnaam kunnen vragen?
Wat willen hun er voor geven? ;) Als ze de domeinnaam zo graag willen hebben, laat ze dan zelf maar een bedrag geven. Dit bod is natuurlijk vrij laag, maar dan heb je in ieder geval een bedrag waar je over kunt praten (en een idee wat hun redelijk lijkt).

Hoempapaaa Holladiejeej.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Eisen kunnen ze wel, maar of er op een eis dient te worden ingegaan bepaald in Nederland alsnog de rechter.

Ik denk dat een rechter niet ingaat op de eis voor dat domein. Zoals je al aangeeft moeten jullie met z'n 3'en weer rond de tafel voor een naam, logo, huistijl, nieuwe domein etc..etc..

Mochten jullie toch dat domein willen afstaan, zou ik zeker een aardige prijs vragen.. Maak eens een offerte bij een reclame/ontwerpbureau voor een logo & huisstijl te maken ed.
Vraag eens een offerte aan.. 8)7

Misschien is een euro'tje of 5.000,- (Ex BTW natuurlijk) wel reeel.

[ Voor 3% gewijzigd door RaZ op 22-11-2007 20:11 . Reden: M'n Nederlands holt ook achteruit zeg... ]

Ey!! Macarena \o/

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Gaan jullie in dezelfde markt aan het werk? Oftewel: gaat het bij jullie ook om webdesign en/of daaraan gerelateerde zaken? IANAL, maar zo ja, dan hebben ze mogelijk een punt, zo niet (doen jullie bijv. industrieel design of ontwerpen jullie tuinen) dan is het onzin en hebben volgens mij ze geen poot om op te staan.

Heeft verder niet zoveel met SIDN te maken, maar met merkenrecht. SIDN gaat echt niet elke domeinnaam controleren of iemand toevallig dat merk in bezit heeft voordat ze het goedkeuren, dat is de verantwoordelijkheid van de klant.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
fwd-design en forwarding-webdesign lijken IMHO niet zo op elkaar. Verder isde betekenis van fwd niet standaard de afkorting van forwarding (niet in het NLs, alleen f wordt in het En trouwens ook vaak gebruikt om forward of forwarding af te korten), en ook gewoon een afkorting van frederik, wouter, daniel of wat dan ook, verder staat er design en niet webdesign.

Wat actie ondernemen kan trouwens niet kwaad, ga meer informatie inwinnen enzo

Hebben jullie een ingeschreven bedrijf eigenlijk?

Verwijderd

zoek even op http://www.domjur.nl/ en je vind je antwoord(en)

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-12 16:04
Als jullie daadwerkelijk een site bouwen waar relevante content opstaat, dan hebben ze geen poot op te staan. Het is namelijk zo, dat als jij een domein registreerd en er ook daadwerkelijk iets relevants mee doet, iemand anders het niet zou kunnen claimen omdat de naam van hun bedrijf er op lijkt. Hun argument van "een jaar geleden hadden we hem al geregistreerd, maar er is iets misgegaan" is een non-argument: immers, hadden ze er maar achteraan moeten gaan, en dit argument is dus redelijk snel ontkracht. Bovendien geven ze blijkbaar weinig om het domein, kijk maar naar hun laksheid mbt hun "misgelopen registratie".

Was nog ergens zon topic over, zal hem even opzoeken.
EDIT: ben ik nu een domeinkaper?

[ Voor 4% gewijzigd door Bitage op 22-11-2007 20:25 ]

• DP Kunst
Wij hadden al een mailtje truggestuurd naar het bedrijf dat wij het niet voor niets weg gingen geven omdat wij redelijk veel werk overnieuw moeten doen. Daarop hebben zij gereageerd met een bod van €200.

Na dit alles gelezen te hebben denk ik toch dat dit veel te laag is en dat we er zeker €1000-1500 voor moeten kunnen krijgen.

Wij gaan ook websites maken, maar dat word ook het enige. Dat andere bedrijf doet ook nog hosting, geavanceerde web applicaties ed.

Bij nader onderzoek bestaat er zelfs al een fwdwebdesign.nl. Dit lijkt nog meer op wat hun hebben, maar is ook van een ander bedrijf....

En idd, het laten designen van nieuw logo enz is echt super duur... Wij gaan igg niet akkoord met die €200

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• Leedbek
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-11 20:06

Leedbek

Luuk Luchtloper

Als je al overweegt om je domein af te staan zou ik echt wel meer vragen dan 1500 euro. Het kost jou klauwen met geld en tijd om een nieuwe naam met bijbehorende huisstijl te bedenken en ontwerpen, het is alleen in het belang van het andere bedrijf en wettelijk sta jij gewoon in je recht en ben je absoluut niet verplicht om het domein af te staan.
200 euro is echt een schandalig laag bod, gezien het feit dat zij gedurende vele jaren (financieel) profijt van dat domeinnaam kunnen hebben.

Klaar voor de steroorlogen?

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
200 euro zou belachelijk zijn. 1000 euro zou zelfs belachelijk zijn.

Je moet niet vergeten dat je via dit domein geld gaat verdienen. Zonder dit domein, geen geld.
Ik neem aan dat je meer dan 1000 euro gaat verdienen met het domein.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Je ook gewoon even jezelf verdiepen hoe het precies zit, en uitvinden dat het waarschijnlijk helemaal niet hoeft. Door dit bod te vragen heb je jezelf eigenlijk een beetje fout (als domein-kaper) opgesteld, dus ik zou dat maar achterwege laten.

Er is al veel over dit onderwerp gepost, en meestal komt het erop uit dat de 'eiser' geen poot heeft om op te staan en graag gewoon 'kosteloos' dat domein alsnog wil hebben.
offtopic:
Het domein > dat domein
De naam > die naam
De domeinnaam > die domeinnaam
(toch?)

[ Voor 22% gewijzigd door TheZeroorez op 22-11-2007 20:53 ]

• Swaptor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-10 19:25

Swaptor

Java Apprentice

Ik moet zeggen dat ik de claim niet gegrond vind. De domeinnaam is definitief verschillend mijns inziens, en daarom zou ik een tripje naar een jurist/advocaat zeer zeker maken.

TS vermeldt niet of er officieel een eis is ingediend (advocaat/rechter) of dat het gewoon particulier/zakelijk is gebeurd.

Ontdek mij!
Proud NGS member
Stats-mod & forum-dude

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-11 15:16

krvabo

MATERIALISE!

FiXeR.nl schreef op donderdag 22 november 2007 @ 20:49:
200 euro zou belachelijk zijn. 1000 euro zou zelfs belachelijk zijn.

Je moet niet vergeten dat je via dit domein geld gaat verdienen. Zonder dit domein, geen geld.
Ik neem aan dat je meer dan 1000 euro gaat verdienen met het domein.
Mwa met het domein zal het wel meevallen 8)7
Meer dan duizend euro vind ik al schandalig _hoog_ om te geven voor iets wat zich nog in het beginstadium bevindt..
Sja je hebt er wat tijd ingestoken, maar een domeinnaam als 'fwd-webdesign' klinkt nou niet echt als iets waar superveel creativiteit in is gedumpt. Tja, een logo verzinnen/veranderen.. wat is dat? 1-2 uurtjes werk?
Niet dat ik iets geloof dat het bedrijf het domein eerder had geregistreerd, maar €500- is reëeler om er voor te krijgen imho :/

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

• djluc
Je wilt niet weten wat een marketingbureay en vormgever vraagt voor het ontwikkelen van een logo en een naam! 500 euro is echt het miniminimum wat zo'n project kost. Dus als ze inderdaad die kosten maken of al hebben gemaakt lijkt het mij niet gek minimaal kostendekkend te eisen.

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-12 16:56

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Je hoeft het domein iig NIET af te staan (of 'forward-webhosting' moet een merknaam zijn, daar ga ik niet vanuit). Je maakt helemaal nergens inbreuk op. Dat ze het domein al eens geregistreerd hadden is jammer voor ze (sowieso, als je daar na 1 jaar achterkomt sta je ook niet echt sterk).
Persoonlijk heb ik een hekel aan het verkopen van domeinen voor geld maar je kunt er voor vragen wat je wilt. Ga sowieso niet akkoord met 200 euro, das echt een schijntje.

Nog een opmerking, er bestaat geen regel dat je 'iets relevants' met de domeinnaam moet doen of anders een domeinkaper bent (en dus minder recht zou hebben op de naam). Forget it, zolang je geen inbreuk maakt op merkrechten ed is een domein gewoon van jou en kan niemand het van je afpakken. Daarvoor hoef je ook echt niet een site op een domein te zetten. En je mag ook prima onderhandelen over een domeinprijs, dat maakt je geen 'minderwaardige domeinkaper'.

• djluc
Een handelsnaam kan soms ook gelden toch?

• IceStorm

IceStorm

djluc schreef op donderdag 22 november 2007 @ 21:56:
Een handelsnaam kan soms ook gelden toch?
In sommige gevallen wel. Maar niet voor een klein webdesignbureautje ;) Hoewel het altijd een beetje vaag blijft tellen handelsnamen een stuk minder sterk. Bij de KvK wordt bij inschrijving wel degelijk gekeken en beoordeeld of je naam niet erg lijkt op een andere branchegenoot.
Maar de huidige eis 'we willen de domeinnaam want we willen het' is iig een eis die je sowieso naast je neer moet leggen.

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-11 15:16

krvabo

MATERIALISE!

djluc schreef op donderdag 22 november 2007 @ 21:27:
Je wilt niet weten wat een marketingbureay en vormgever vraagt voor het ontwikkelen van een logo en een naam! 500 euro is echt het miniminimum wat zo'n project kost. Dus als ze inderdaad die kosten maken of al hebben gemaakt lijkt het mij niet gek minimaal kostendekkend te eisen.
Kostendekkend lijkt me nu: 6 euro domeinkosten.
De TS zegt het samen met 3 huisgenoten te doen. Ik denk niet dat ze een marketingbureau of een vormgever hebben ingehuurd.

Tja, maar het blijft natuurlijk altijd 'wat de gek er voor geeft'

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

• PeeFizz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-01-2024
Je hoeft inderdaad de naam niet af te staan. De SIDN hanteert het principe 'wie het eerst komt, het eerst maalt'.In dit geval is het jou gelukt de naam eerder te registreren.

Handelsnaamrechten doen daar niets aan af, in bepaalde branches kunnen dezelfde namen gewoon voorkomen. Zo is in bijna elk dorp/stad wel een cafe te vinden dat 'de Zwaan' ofzo heet.

Het wordt anders wanneer hun naam als merk is gedeponeerd, daarvoor zou je even het register van het Benelux Merkenbureau moeten raadplegen. (Sorry, ik ben te lui :D). Aangezien ze zich daar niet op beroepen, vermoed ik dat dat niet het geval is.

Ook anders wordt het in geval van kwade trouw. Daar ik aanneem dat jij de naam wel degelijk gebruikt voor je bedrijfje, en dat ook kunt bewijzen, is er geen vuiltje aan de lucht.

Vertel daarom vriendelijk dat je niet op hun verzoek in wilt gaan.

• IceStorm

IceStorm

PeeFizz schreef op donderdag 22 november 2007 @ 22:08:
Ook anders wordt het in geval van kwade trouw. Daar ik aanneem dat jij de naam wel degelijk gebruikt voor je bedrijfje, en dat ook kunt bewijzen, is er geen vuiltje aan de lucht.
Kwade trouw is zelden te bewijzen. Ja tuurlijk, wel als jij bij een rechtbank aankomt en zegt "goh ik wist helemaal niet dat mijn domeinnaam www.koka-kola.nl wel erg veel lijkt op Coca Cola, nog nooit van gehoord". Maar ik heb het vermoeden dat dat bij forward-webdesign niet het geval is ;)

• PeeFizz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-01-2024
Je weet nooit, je kunt ook vage bekenden dwars willen zitten...

Maar ik vermoed ook dat dat hier niet het punt is :D

• DP Kunst
We hebben een mail gehad van het bedrijf zelf. Er is niets via advocaat of iets dergelijks gegaan.

Het is idd wel de bedoeling dat we geld gaan verdienen met het domein ja. Onze site is nog niet online maar we zijn er wel mee bezig.

• RutgerDB
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-03-2021
Daniel, als je voor EUR 1000/1500 dat domein kan verkopen is dat toch mooi? Het zal voor jullie niet onoverkomenlijk zijn om een andere naam te verzinnen en een nieuw logo te maken. Normaal zou je dat werk voor niets hebben moeten doen, nu verdien je er geld aan ;-)

De stelling dat je het geld moet hebben wat je met de naam zou hebben verdient is bullshit IMO, je hebt nog helemaal geen piek verdiend en kan dus ook geen aannames over verdiensten doen.

Pak die rug, ga lekker weer met z'n vieren om tafel zitten voor een ontwerpsessie. Of ga gewoon zuipen voor 1000 euro met z'n vieren. Wie weet doe je nog wat ideeen op ;-)

• djluc
Altijd leuk als je zo simpel wat startkapitaal kunt krijgen ;)

• Defector
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
gewoon een mailtje terug sturen met nee erin. Niet druk over maken gewoon negeren zij willen jullie overdonderen en die domein naam van jullie kaapen dus gewoon geen reactie geven.

• Bram
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Bram

..........

Ik zou wat meer vragen dan een rug, gewoon 3500 euro vragen. Als ze het niet willen, dan is het ook goed hoef je niet alles opnieuw te maken.

Daarnaast vind ik dat je ze het niet te gemakkelijk moet maken zeker omdat ze direct begonnen te 'eisen'. Indirect een beetje dreigen met advocaat enzo. Als ze nou gewoon relaxed hadden gereageerd had je een rug kunnen vragen, dat is een laag maar net bedrag. Nu zou ik zeker meer vragen 3 of 4 duizend euro.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Is forwarding-webdesign een geregistreerd handelsmerk? Zo ja, dan heb je misschien een probleem, anders niet. Doe bij de SIDN ook even een uitgebreidere whois voor meer info over het domein, misschien kan je op Google een en ander vinden. Bij de KvK zijn ze geregisteerd, maar ik weet niet of ze daarmee automatisch een handelsmerk hebben en zo ja, waarop dan precies.
fwd-design is (imo) teveel afwijkend van forwarding-webdesign

• DP Kunst
Forwarding webdesign is geen geregistreerd handelsmerk, scheelt dus al weer. Dat moet je weer ergens anders aanvragen dan de KvK. Verder hebben ook de 1e paar hits van google te maken met dat domein, de rest gaat allemaal over het forwarden van pagina's enz.

Wij gaan zo nog even snel met z'n 3en om de tafel zitten.

*edit: Begin van de middag een mail gestuurd dat we niet akkoord gaan met de €200 en dat ze maar met een beter bod moeten komen. Nu afwachten hoe ze gaan reageren. Anders houden we het domein lekker zelf :D

[ Voor 24% gewijzigd door DP Kunst op 23-11-2007 17:28 ]

• DP Kunst
Ok, we hebben inmiddels reactie gehad op onze email. Het bedrijf vind dat die kosten te hoog zijn voor een domeinnaam als deze. Ze willen de onderhandeling dan ook verder staken en wij behouden gewoon onze eigen domeinnaam. Scheelt ons ook weer werk. Wel jammer dat we nu geen mooi startkapitaal hebben. Bedankt voor alle reacties iig :D

• djluc
Bewaar die mails goed, zowel digitaal als print, zodat je mochten ze nog eens moeilijk gaan doen je meteen goede documentatie betreft het geschil hebt.

Verwijderd

Zij stonden ook erg zwak. Zolang het geen merknaam is, is het voor hen zo goed als onmogelijk.
Alleen voor de hoofdprijs weg doen dus..

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 24 november 2007 @ 15:21:
Zij stonden ook erg zwak. Zolang het geen merknaam is, is het voor hen zo goed als onmogelijk.
Alleen voor de hoofdprijs weg doen dus..
Aan de andere kant, als de naam er wel veel op lijkt (check ook de KvK inschrijving, handelsnamen en dergelijke) kun je nog steeds in de problemen komen. Niet door de domeinnaam, maar gewoon al. Dat geldt alleen als je hetzelfde marktsegment zit, en in de zelfde regio zaken doet. Dan is die domeinnaam nog het minste waar je je druk om moet maken.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Inderdaad moet je al heel gewichtige argumenten hebben om een reeds verstrekte domainnaam op te eisen. Zelfs de overheid begint er doorgaans niet aan. Voorbeeld is de belastingdienst. Moest ik in het voorjaar zoals menigeen voor mijn belastingaangifte doen. In plaats van belastingdienst.nl had ik per ongeluk belasttingsdienst.nl in mijn adresbalk gezet.
Gevolg was een site die niets met de belastingdienst heeft te maken, maar van een administratiebureau is die belastingaangiften etc. verzorgt. Nooit van pogingen tot opeisen van die naam gehoord. Wellicht ook weinig kans.
Wel slim overigens, want ik denk dat de vergiising met s wel meer wordt gemaakt, waardoor mensen automatisch op de hoogte raken van het bestaan van zo'n bedrijf.

[ Voor 12% gewijzigd door Techneut op 24-11-2007 17:19 ]

• The_Cure
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-12 20:45
Hoe zit het met eigen namen?

Mijn naam: Tim Cure, maar timcure.nl is dus bezet...

Heb ook nergens recht op?

(sorry voor de kleine topic-hijack maar het is wel relevant)

Verwijderd

Nee, tenzij timcure een geregistreerde merknaam van jou is.

• boukej
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-10 22:16
Ach... heb eerder te maken gehad met dit soort verzoeken. Ik antwoord standaard met "neen" en "ik doe niet aan verzoekjes".

Ik kan mij voorstellen dat fwd-design.nl een mooie afkorting kan zijn voor forwarding-webdesign.nl maar dan hadden ze er maar eerder bij moeten zijn.

Hoogstwaarschijnlijk kun je uitleggen waarom je fwd-design.nl geregistreerd hebt. Wanneer dit op basis van je (te voeren) bedrijfsnaam is, ben je toch klaar lijkt mij.

Pech = weg... daag!
Pagina: 1