Yanik schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 22:52:
Ik heb een PS3 en PES 2008 mogen lenen van mijn broer en probeer het spel onder de knie te krijgen, want ik word altijd ingemaakt.
Speelde vroeger vaak Fifa tot 2002.
Dingen die ik frustrerend vind of niet begrijp:
Ten eerste je even voor de duidelijkheid. Je kan PES 08 (en eigenlijk elke game met een beetje leercurve) niet na een paar uitjes onder de knie krijgen. In het begin had ik zelfs veel moeite met de basis controls. Wat ik wil zeggen dat het dus vrij normaal is dat zoiets je overkomt.

- Hoe kun je, wanneer je een vrije trap/corner neemt, passen naar een bepaalde speler? Hij kiest altijd de dichtstbijzijnde speler.
Het volgende zou kunnen helpen. Het eerste is uiteraard met de pijlentoets/D-pad naar links of rechts te drukken zo verplaatst het "zicht" en dus ook het mikpunt wat. De tweede mogelijkheid is met Manual pass. Manuals pass doe je met de rechter analoge stick. Je verplaats de stick in de richting waar je hem wilt, maar let op:
als je van links naar rechts speelt is naar rechts op de analoge stick naar de richting van de doel van de tegenstander en naar links jouw doel enz. edit Escuus dat klopt niet het moet zijn: naar boven is richting doel van tegen stander en naar onderen is richting eigen doel links en rechts spreek dan voor zich. Nog een opmerking het maakt dus niet uit wat je "zicht" van de vrije trap nemer is, recht naar voren is dat hij de bal recht naar voren schiet ook al kijkt de vrije trap niet naar voren.
/edit Dan druk je de stick in als een knop, hoe lang je dit vasthoud hoe harder je de bal schiet. Om een hoge bal te geven moet je L1 / LB knop ingedrukt houden voordat je de analoge stick indrukt. Deze Manual pass kan je ook tijdens de wedstrijd gebruiken en werkt hetzelfde als bij bijvoorbeeld vrije trappen. Persoonlijk vind ik deze Manual Pass erg moeilijk te hanteren, maar gebruik het wel eens bij vrije trappen bij op eigen helft. Ik wil dan vaak gewoon een rustige bal breed geven, wat dus niet lukt met het verschijnsel wat jij hier op doelt: het zogenaamde "automatisch" passen en om het feit dat je je zicht niet 360 of zelfs niet 180 graden kan draaien.
- Is het mogelijk om bij een vrije trap/corner de bal wat effect te geven?
Wat PromoX zegt. Link of rechts op de D-pad.
- Als de bal onderweg is en dus nog geen speler heeft bereikt en ik op de pass knop druk, dan passt ie de bal wanneer de speler de bal aan neemt(ik gebruik de pass knop 'x' veel om druk te zetten).
Dat klopt, want de x knop is ook de pass knop als je de bal hebt. Als je de bal niet hebt is de x knop inderdaad "de bal veroveren". Echter als niemand de bal heeft hoef je niet de x knop in te drukken om hem te "veroveren" je zou in zo'n geval gewoon naar de bal toe moeten lopen zonder iets in te drukken om hem te pakken.
- Soms passt de speler pas na 2-3 seconden(ook wanneer er geen tegenstander in de buurt zit).
Er zit inderdaad wat vertraging in, maar het ligt ook aan wat factoren. Als je rent ben je minder responsief en een speler ook in het echt moet even in een goede positie aannemen om goed te kunnen passen. Verder heeft sommige skills hier wellicht wat mee te maken, misschien techniek?
- 9 van de 10 goals die ik tegen krijg worden veroorzaakt doordat mijn keeper de bal wegkaatst naar een speler van de tegenstander. Hoop dat ze de keepers wat slimmer maken in de volgende versie.
Het is inderdaad zo dat keepers in PES 08 veel kritiek krijgen. Ik heb wellicht wat tips nog, in de TS staat er trouwens ook nog wat.
- Neem een goede formatie, waarbij je verdedigers niet de breed over de linie moet verspreiden.
- Zet je Back Line en Offside trap goed. Wat is goed: bij back line hebben zowel A en C voor en nadelen. Ik heb hem zelf dan op B, maar probeer het eens uit (en dan niet met 1 wedstrijd maar meerdere). Offside trap is wel wat gerichter voor te zeggen. Als je geen verdedigers hebt met D-line is A niet aan te raden B is ook niet echt verstandig. Als je wel verdedigers hebt met D-line zou je het wel kunnen proberen. Zelf heb ik deze ook op B.
- Je zou wat manual strategies kunnen toepassen. De meeste zijn echter voor aanvallen, maar pressure is wel soms een goeie. Deze manual strategies zorgt ervoor dat je wat dichter op de tegenstander staat. Samen met een wat verdedigende aanvalsbalk werkt dit best goed. Later meer over de aanvalsbalk.
- Nog even een simpele tip, als je ruim voorsta mag je best wel eens in de laatste 10-15 min een extra verdediger inzetten voor een middenvelder of aanvaller.
- En dan last but not least: je aanvalsbalk. Het heeft naar mijn mening wel degelijk effect om dit steeds te veranderen naar de situatie. In de Piggybacks guide staat dat de twee uiterste het beste vermeden kunnen worden, daar ben ik het wel mee eens maar betekend niet dat ze niet gebruikt mogen worden. Voor aanval is de oranje vaak genoeg, behalve als je in de laatste 10-15 minuten achterstaat en echt perse moet winnen (bijv. bij een knock uit toernooi). De blauwe gebruik je als je ruim voorsta en in de laatste 10-15 minuten wat extra druk krijgt van de tegenstander. Maar ook in wat andere gevallen zou je best deze blauwe mogen gebruiken.
[
Voor 3% gewijzigd door
Regeneration op 11-08-2008 12:09
]