GA-P35-DS4 problemen met 4GB Geil geheugen

Pagina: 1
Acties:
  • 4.051 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• appie1981
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-05 14:06
Ik heb een aantal maanden geleden het volgende systeem gebouwd:

Processor: Intel Q6600
Moederbord: GA-P35-DS4 (De nieuwste niet Bèta BIOS die er een maand geleden was. het
Geheugen: GX22GB6400UDC (2GB)
Videokaart: Ati 2900XT

Na een aantal maanden zonder problemen met dit systeem te hebben gedraaid vond ik het tijd worden voor een geheugen upgrade. Ik heb dus nog eens 2GB extra geheugen besteld. Bij het plaatsten van het geheugen startte de pc nog wel op maar voordat er beeld was herstartte de pc alweer. Ik heb alle mogelijke manieren met de geheugenbankjes en de sloten geprobeerd (om uit te sluiten dat het aan een van de sloten of de bankjes lag) maar telkens als ik de 4e module erbij plaatste startte de pc niet door.

Een week geleden heb ik voor een vriend van mij een systeem gebouwd met dezelfde specificaties. Bij hem startte de pc wel door maar in het OS zag ik maar 3GB. Dit komt overigens niet door de beperking van een 32bits systeem want we draaien beide Vista X64.

Het lijkt er dus op dat het DS4 moederbord niet goed overweg kan met 4GB (van dit geheugen).

Herkent iemand dit probleem en weet iemand of hier een oplossing voor is?

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-05 17:17
mischien heb je wel een doa van die nieuwe modulles moet je even memtest draaien.

• GekkeR
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-05 08:54

GekkeR

key = key

Hmm , ik zal mijn beleving hier ook maar even plaatsen aangezien het dus niet alleen de P35 is.

Asus Maximus Formula SE (X38).
OCZ2RPR800C44GK 4x2GB.

Ik kan perfect opstarten en benchen met 2 sticks.
Met 3 sticks krijg ik met bepaalde dimm/ram opstellingen Goede post , Geen post of 3326MB ram detected.
Met 4 sticks kan ik niet booten.

Zit dus een beetje in hetzelfde bootje als jou (gelukkig niet meer alleen :p).
Alle sticks apart, testen ok met memtest.
Alle dimm slots testen ok met 1 stick.

Laat gaarne weten wat je gedaan hebt / hoe je het hebt opgelost mocht je eenmaal zover zijn.

Het is of het ram of het moederbord.
Ik gok de ram (Met 3326MB ram detected kan ik met het verwisselen van 1 stick met een ander weer 6GB krijgen).
Maar ik snap dan niet waarom ze ok testen single...

--edit

En toen bedacht ik me dat het misschien kan komen door verschillende chips op de ramsticks zelf.
Aangezien ik 2 pakjes van 2 heb kan het zijn dat de ene 2 andere chips hebben dan de andere 2.
Dat zou verklaren waarom alles perfect test single en waarom het bord moeite heeft met 3 en helemaal niet boot met 4.
Ik kan helaas mijn chips niet zien (heatsink) , maar misschien iets voor jou.

[ Voor 19% gewijzigd door GekkeR op 22-11-2007 13:01 ]

[ pctje te zien hier ] - Miauw

• appie1981
Bij mij zitten er ook heatsinks op dus ik kan de chips zelf niet zien. Ik denk zelf niet dat mijn geheugen defect is aangezien die vriend van mij hetzelfde probleem heeft. Het lijkt er op dat mijn DS4 het geheugen niet goed ondersteund terwijl dit volgens de site van GEIL wel zou moeten.

• Zondagskindje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:25

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

Je hebt wel remapping aangezet in de BIOS?

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

• Brainsz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:41
Om echt zeker van de zijn dat je geheugen defect is, zou je http://www.memtest.org/ even moeten runnen. Dan kan je 100% zeker van zijn of er iets mis is met je geheugen.

Computers are useless. They can only give you answers.

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04-2025

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Ik heb dit bord ook, maar dan met vista 32 en hij boot gewoon door, bios zegt gewoon 4 GB, alleen vista geeft maar 3,5, maar dat vind ik niet zon probleem. Ik weet alleen niet welk type geil geheugen ik gebruik. In ieder geval ddr2 667 met timing 3-4-4-8. Ik heb ook laatste echte bios van een maand geleden. Dacht dat het F7 was.

Misschien maakt dit het wat makkelijker.

/edit: Oh zie dat me sig niet meer klopt moet nog 2 gig bij.

[ Voor 7% gewijzigd door Speedy55 op 22-11-2007 14:07 ]

JPL-Racing --- iRacing Profiel

• appie1981
Zondagskindje schreef op donderdag 22 november 2007 @ 13:38:
Je hebt wel remapping aangezet in de BIOS?
Deze functie ken ik eigenlijk niet moet ik zeggen weet jij of dit default in je BIOS aan of uit staat?
Wat ik namelijk wel merkte is dat na een aantal reboots mijn BIOS weer de originele settings kreeg.
Speedy55 schreef op donderdag 22 november 2007 @ 14:07:
Ik heb dit bord ook, maar dan met vista 32 en hij boot gewoon door, bios zegt gewoon 4 GB, alleen vista geeft maar 3,5, maar dat vind ik niet zon probleem. Ik weet alleen niet welk type geil geheugen ik gebruik. In ieder geval ddr2 667 met timing 3-4-4-8. Ik heb ook laatste echte bios van een maand geleden. Dacht dat het F7 was.

Misschien maakt dit het wat makkelijker.

/edit: Oh zie dat me sig niet meer klopt moet nog 2 gig bij.
Dat probleem wat jij hebt komt omdat een 32 bits besturings systeem niet meer dan zo'n 3.5Gb kan toewijzen. Mijn probleem is anders omdat ik sowieso X64 draai en mijn pc al crashed voordat ik beeld krijg.

Edit: heb jij hetzelfde geheugen als ik?

[ Voor 20% gewijzigd door appie1981 op 22-11-2007 15:09 ]

• Speedy55

Speedy55

www.jpl-racing.nl

appie1981 schreef op donderdag 22 november 2007 @ 15:07:

Dat probleem wat jij hebt komt omdat een 32 bits besturings systeem niet meer dan zo'n 3.5Gb kan toewijzen. Mijn probleem is anders omdat ik sowieso X64 draai en mijn pc al crashed voordat ik beeld krijg.

Edit: heb jij hetzelfde geheugen als ik?
Als je wil kan ik dat wel bekijken maar ik heb dus ook geil geheugen. Dat van dat 32bits wist ik al. Was ik niet duidelijk genoeg in.

• appie1981
Speedy55 schreef op donderdag 22 november 2007 @ 15:35:
[...]

Als je wil kan ik dat wel bekijken maar ik heb dus ook geil geheugen. Dat van dat 32bits wist ik al. Was ik niet duidelijk genoeg in.
Als je het zou kunnen opzoeken zou ik dat wel relaxt vinden. Weet je misschien ook welke BIOS versie je draait?

• Zondagskindje

Zondagskindje

appie1981 schreef op donderdag 22 november 2007 @ 15:07:
[...]
Deze functie ken ik eigenlijk niet moet ik zeggen weet jij of dit default in je BIOS aan of uit staat?
Wat ik namelijk wel merkte is dat na een aantal reboots mijn BIOS weer de originele settings kreeg.
Default staat dit op disabled.
Nu ben ik niet bekend met jouw moederbord, maar je kunt kijken in de BIOS->Advanced Chipset Features -> DRAM Configuration , daar moet je iets vinden zoals "S/W memory hole Remapping"
En dat moet je op Enabled zetten en dan Save and Exit natuurlijk. :)

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

• Speedy55

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Speedy55 schreef op donderdag 22 november 2007 @ 14:07:
blablablalbal....ik gebruik. In ieder geval ddr2 667 met timing 3-4-4-8. Ik heb ook laatste echte bios van een maand geleden. Dacht dat het F7 was. blablabalbla.
Ik zal het vanavond even checken voor je.

/edit:

checked:

http://www.geil.com.tw/products/show/id/63

ik heb dit geheugen en de F7 bios.

Hopelijk heb je er wat aan.

/edit2:

Er is nu wel een F8 bios, maar daar staat alleen de ondersteuning voor 45nm cpu's.

[ Voor 26% gewijzigd door Speedy55 op 22-11-2007 19:07 ]

Verwijderd

SJEF!....heb je direct in de bios minimaal 2,1 voltjes erop gehengst?? :o :+ ;)

• appie1981
Speedy jij hebt ander geheugen dan ik. Ik zal vanavond even de remapping functie in de BIOS aanzetten. I'll keep you posted 8)

• Zondagskindje

Zondagskindje

appie1981 schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 09:56:
Speedy jij hebt ander geheugen dan ik. Ik zal vanavond even de remapping functie in de BIOS aanzetten. I'll keep you posted 8)
Okee, want dit zou moeten werken.
Ik zie dat ik het zelfde geheugen heb als jij.

• appie1981
Ik heb afgelopen weekend even het 1 en ander getest maar ik ben er nog niet uitgekomen. De remapping functie bestaat niet in mijn BIOS. Weet iemand misschien of deze functie bij Gigabyte misschien anders heet?

• appie1981
Ik heb gisteren de hele dag een memory test laten lopen op de 3 modules die er momenteel in de pc zitten maar er is geen fout naar voren gekomen. Ik zal binnenkort de 4e module ook even testen.

Verder ben ik van't weekend ook bezig geweest om Windows XP te installeren. Dit lukte totaal niet. Als ik m'n schijven op de Intel Raid controller aansluitte dan krijg ik altijd een blue screen tijdens de installatie. Sluit ik mijn schijven aan op de Jraid (Gigabyte controller) dan kan ik wel installeren maar bevriesd mijn scherm de hele tijd als ik in Windows zit. Ook krijg ik foutmeldingen over de raidcontroller in Windows. Zou het kunnen zijn dat m'n moederbord kapot is?

• mbuts
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-05 20:37
Ik heb het zelfde moederbord maar dan met 4gb kingston geheugen en heb een heel apart probleem.

Zowel IE 32 bit en firefox 32 bit lopen vast onder Windows XP als onder Windows 2003 64bit. Maar als ik nou IE 64 bit gebruik werkt dit zonder probleem. Alleen werkt flash hier niet onder omdat deze geen 64 bit ondersteund. ( 3 weken geleden in iedergeval)

Wat kan hier de oorzaak van zijn?
De rest van al mijn aplicaties lopen niet vast.

Verwijderd

2 sticks erin, bios: 5-5-5-15 en vdimm 2,1 of 2,2 invoeren. Boot, shutdown, de 2 andere reepjes erbij, boot, check instellingen. Controleer of in windows de vdimm ook min. 2,1v aangeeft.

Zo zou ik het doen iig...

Verwijderd

Versie F9 is uit. Probeer die eens uit.

• hosee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-10-2024
Heb hetzelfde probleem met de DS4 van mijn vrouw: 2 repen gaat goed maar 4x1gig wil niet, dit met bios f7. Heb deze 4 repen (Gskill ..8000..BHZ) nu in mijn andere mobo, Striker Extreme, steken en werken feilloos op 4-4-4-5, 2T @992mhz
Heb verder ook gemerkt dat de CPU (e6600) OC'en ook voor instabiliteit zorgt op dit mobo, terwijl deze op mijn Striker perfect werkte op 3.4 gig, 24/7. Zelfs een OC van maar 2.7gig is instabiel. Heb nu alles standaard gezet om te testen de volgende dagen. Zit nu 2x2gig Gskill in.
Mobo gaat eruit als blijkt dat ie standaard wel stabiel is. :(
Zal misschien kijken of die F9 bios wat toegevoegde waarde heeft.
OS is XP Pro SP2.

Asus P6t / Core i7 @1.800mhz / 3.150mhz, 1.048V / 1.168V waterkoeling / mem: Patriot Viper ddr3, 1600mhz. c8, 3x2gb / 285gtx in SLI / Thermaltake 850W / Dell 30"

• hosee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-10-2024
F9 bios blijkt voor sommigen waardeloos qua OC stabiliteit, andere zijn terug gegaan naar hun oude F4 om het boeltje terug stabiel te krijgen dus probeer die F9 niet eens. :(
Zaakje is nog steeds instabiel (blauwe schermen, e.d.), ook na uitproberen van alle beschikbare voltage settings. Memtest86 geeft geen errors. Brakke mobo, zal zometeen ff een Asus Commando bestellen.

Asus P6t / Core i7 @1.800mhz / 3.150mhz, 1.048V / 1.168V waterkoeling / mem: Patriot Viper ddr3, 1600mhz. c8, 3x2gb / 285gtx in SLI / Thermaltake 850W / Dell 30"

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:15

Format-C

Tracing Rays

Sneu eigenlijk dat zoveel mobo's problemen geven met 4 repen RAM. Ik vind het best opvallend. Ik lees het regelmatig...

Ik had het zelf namelijk ook met 4 x 1GB Ballistix op mijn P5N32-E SLi, en op mijn GA-P35-DS4 juist níet. Alleen klokte het daarin voor geen meter. Stock speeds en geen MHZ meer. :? Vandaag overigens 2 x 2GB OCZ Reaper PC6400 CL4 terug moeten sturen omdat mijn PC ermee vastliep in games. >:) Dus ik heb er maar 2 x 2GB GEIL PC6400 CL4 RAM voor in de plaats besteld om er in de toekomst vanaf te zijn/ geen problemen meer mee te krijgen. Althans; ik hoop dat dat wél goed werkt. Ik draai iig liever met 2x2GB. Dit vooral om de problemen met 4x1GB/ 4 repen.

Tis wat. :o Vreemde dingen; computers. In het ene mobo werkt iets niet, terwijl in een ander mobo van hetzelfde type en merk de rommel wel werkt. Ik krijg er geen hoogte van soms! :|

[ Voor 16% gewijzigd door Format-C op 10-12-2007 20:37 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 / Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:49
Er is een bug met Vista x64 en 4GB, kijk anders even hier: Striker Extreme werkt niet met 4GB? daar staat een link naar de patch (ff installen met 2GB er in oid)

• appie1981
GENETX schreef op maandag 10 december 2007 @ 22:14:
Er is een bug met Vista x64 en 4GB, kijk anders even hier: Striker Extreme werkt niet met 4GB? daar staat een link naar de patch (ff installen met 2GB er in oid)
Dit zal voor mij in ieder geval geen oplossing zijn. Mijn pc crashed namelijk al voordat Windows begint te laden. Ik heb sowieso het idee dat m'n moederbord niet helemaal goed is. een Windows Xp installatie mislukt altijd als ik m'n raid 0 aansluit op m'n intel chipset. sluit ik de schijven aan Gigabyte controller dan lukt de installatie wel maar dan "bevriesd" mijn scherm de hele tijd. Ik krijg dan ook Jraid errors in m'n eventlog. En vorige week had ik ineens dat m'n IDE schijven niet meer zichtbaar waren. Vage problemen al met al :S

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:49
appie1981 schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 10:29:
[...]

Dit zal voor mij in ieder geval geen oplossing zijn. Mijn pc crashed namelijk al voordat Windows begint te laden. Ik heb sowieso het idee dat m'n moederbord niet helemaal goed is. een Windows Xp installatie mislukt altijd als ik m'n raid 0 aansluit op m'n intel chipset. sluit ik de schijven aan Gigabyte controller dan lukt de installatie wel maar dan "bevriesd" mijn scherm de hele tijd. Ik krijg dan ook Jraid errors in m'n eventlog. En vorige week had ik ineens dat m'n IDE schijven niet meer zichtbaar waren. Vage problemen al met al :S
Hmmz idd vaag. Overigens kan het best zijn dat Vista niet boot met die bug, heb echter zelf (nog) geen ervaring hiermee. Toch zou ik hem proberen als ik jou was. Hij boot dus volgens de TS niet met 4GB en wel met 3GB ed. Laat dat nou juist wel het punt zijn wat deze patch zou verhelpen.

Uit het andere topic waar ik naar verwees:
Ik kan mijn pc booten met 1,2 of 3 latjes geheugen, maar een 4e latje
erin geeft problemen. Net als het balkje zou moeten komen dat windows
wordt geladen, dan krijg ik ofwel een foutmelding, en moet ik terug booten,
ofwel een BSOD.
Die BSOD mis jij, maar ook daar vliegt hij er meteeen uit! Volgens mij wordt het probleem daar beschreven bij een installatie waarbij mogelijk de settings voor het laten zien van een BSOD anders zijn. Nogmaals, ik zou die patch eerst eens proberen.

[ Voor 22% gewijzigd door GENETX op 11-12-2007 10:37 ]

• m4yall
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:38
Ik heb een GA-P35C-DS3R en bij mij start de pc meestal niet in 1x door. De eerste keer blijft ie hangen of in het logoscherm vabn GigaByte of zwart scherm. Powerknop even 5sec inhouden en dan weer aan en hij start gewoon door. Ik heb precies hetzelfde geheugen als jou. Wat ik wel heb gedaan is de CAS latency verlagen. Nadat Vista was geinstalleerd kreeg ik allemaal fouten en errors. In de bios de latency van 4-4-4-12 naar 5-5-5-15 gezet en nu geen fouten meer op het opstarten na. Misschien dat dit bij jou ook werkt, maar de installatie van Vista ging zonder fouten op 4-4-4-12 op 2.1V.
Ik ga denk maar eens kijken hoe het gaat als ik de schakelaar van de stekkerdoos niet overhaal, zodat de stroom niet geheel wordt afgekapt. Anders weet ik het ook niet meer.

Ik werk verder ook onder Vista X64 en Vista ziet gewoon 4096MB geheugen.

Verwijderd

Hier zijn mijn bevindingen met de P35-DS4 en 4x1 GB KHX8500D2K2/2G (Kingston HyperX)

Mijn specs zijn als volgt:

- Q6600 (3.6 GHz)
- P35-DS4 BIOS Versie F9
- 4x1 GB KHX8500D2K2/2G
- Zalman 850 W voeding

Als ik de CPU op 438*8 laat lopen, 1,55V en de mem multiplier op 2 instel, draait alles stabiel.
Zo gauw ik de divider op 2.4 of 2.5 zet (1051 of 1095 MHz) loopt alles meteen vast (in POST), zelfs in de BIOS slaat de boel vast.
400*9 met mem multiplier op 2.4 of 2.5 (960 of 1000 MHz) en timings op extreme is geen probleem.

Ik heb een vermoeden dat er iets met de BIOS aan de hand is. Ik heb inmidels F9.
Een FSB van 400*9 met memory multiplier 2, 2.4 en 2.5 is geen probleem.
Een FSB van 450*8 met memory multiplier 2 is geen probleem.
Conclusie: mijn systeem loopt stabiel op een FSB van 450 MHz.

Ik heb nu ontdekt dat maar 1 MHz verhoging van mijn FSB, 400*9 naar 401*9, met multiplier 2, het systeem meteen hangt, het komt niet eens door de POST. Dit gebeurt ook met 451MHz *8 en *7.
Dit lijkt me heel vreemd.

Zoals ik al zei, een verhoging van 1 MHz is genoeg om niet door de POST te komen.
Als ik nu in de BIOS de geheugentimings op auto instel, komt het systeem wel door de POST en boot het in Windows, maar is niet stabiel. Na een minuut of 2 krijg ik een BSOD (iets met IRQL bla bla bla).

Als ik dan de timings kontroleer met bijv. everest en ze dan manueel instel in de BIOS, dan hangt mijn systeem al in de POST! (401*9, mem multiplier 2.5, mem timings auto, geeft met everest 5-6-6-20. Dit is met 1002 MHz RAM snelheid, terwijl deze reepjes 5-5-5-15 op 1060 MHz zouden moeten halen).

Verwijderd

Ik had precies hetzelfde probleem met mijn MSI P6n Diamond ( 680i ). Met 2 x 1gb niks aan de hand
3 x 1 gb ook niet maar dan draai je geen dual channel en met 4 gb start de boel niet op. Ik had uiteraard ook 4 gb geil geheugen @ 667 ddr2. Het lag niet aan de geheugens want in de pc van mijn broertje starte hij wel op. Ik heb hem dus mijn geheugen geruild voor OCZ sli ready geheugen ook 4 x 1 gb en er starte gelijk op.

Sommige moederborden ondersteunen maar een paar merken en toen ik keek op de site van MSI naar de avl list en daar zag ik OCZ tussen staan. Heb het ook geprobeert met kingston Hyper x ( 4 x 2 gb ) en me PC boote ook gelijk op. En inderdaad, Kingston stond ook op de lijst. De geheugens die niet op de lijst staan werken ook wel maar dan kun je maar 2 dims gebruiken.

• appie1981
Ik zal de patch binnenkort even installeren en de bios settings even op factory defaults zetten. Wellicht dat het dan wel werkt.
Pagina: 1