Relais plus puls naar min puls.

Pagina: 1
Acties:
  • 2.131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-06 11:31

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Topicstarter
Ik heb gisteren een centrale vergrendeling systeem ingebouwd in mijn auto. (de waeco mt-350 ook te zien in Centrale deurvergrendeling op afstand). Nou is het zo dat deze een extra functie heeft waar je bepaalde dingen op kunt koppelen, zoals je electrisch dak, ramen of een soort follow me home systeem.

Nou wil ik deze extra functie gebruiken om mijn kofferklep te openen. Ik heb in mijn auto een knop waarmee ik de kofferklep kan openen. Nadeel van deze kofferbakvergrendeling is, dat deze min geschakeld is.

Het schakel kastje van de Centrale vergrendeling kan dus alleen een 12v plus puls afgeven (max 150mA). Dus om gebruik te kunnen maken van de kofferbakontgrendeling heb ik een relais nodig die dit signaal dus om kan zetten naar een massa signaal.

Bestaat dergelijke relais? en waar zijn die te koop? Ik heb al het een en ander gezocht op internet, maar ik kon niet echt vinden wat voor soort relais ik nodig had, en waar die te krijgen zijn.

.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:31

Sick Nick

Drop the top!

Gewoon simpel schakelrelais, zoiets heb ik in mn auto ook gehad (alarm 12v uitgang en schakeling op massa).

Dan krijg je een relais met op de spoel een massa en de 12v vanuit het alarm en op de geschakelde poten gewoon 2 keer massa. Zodra je het signaal vanuit je regelunit geeft komt er 12v op te staan waardoor de spoel de poten schakelt en de massa daar doorverbind.

Wat je nodig hebt is dus het meest goedkope relais wat je kan krijgen bij je elektronicashop, 150 mA op 12v is zo goed als niks en kan elk relais wel hebben als ingang op de spoel. Het schakelvermogen boeit niet aangezien je een massa doorschakelt.

[edit]

Even een plaatje hoe het bij mij zit:

Afbeeldingslocatie: http://i198.photobucket.com/albums/aa222/tomarja/Relais1-1.jpg

De kleur van het draadje op de spoel zal bij jou waarschijnlijk anders zijn, de rood/zwart is het ingangs signaal.

[ Voor 29% gewijzigd door Sick Nick op 22-11-2007 10:10 ]

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Topicstarter
Ja dit is super dat is precies wat ik moet hebben. Heeft zo'n relais nog een bepaalde naam? En bij wat voor winkel zijn deze dingen te koop?

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-06 22:35

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

@Sick Nick
Schakelvermogen boeit wel degelijk, want het amperage door de plus-pool is identiek aan het amperage aan de min paal. Dat iets massa-geschakeld is, betekend alleen dat de voeding permanent is, en de schakelaar achter de verbruiker zit, ipv ervoor. Dit is gewoon een luie manier van aansluiten, want in een auto heb je dan minder draden nodig. Spanningsdragen draden moeten getrokken worden, massa draden niet, want dat is de carrosserie van de auto, deze manier van schakelen heeft maar voedingsdraad nodig naar achter voor een aantal dingen, en alleen geschakelde zaken krijgen een extra draad.
Maar het stroomverbruik van de sluiting van de kofferbak zal niet boven de 1 Ampere uitkomen, en dan volstaat elke simpele auto-relais.
Je moet hem inderdaad zo aansluiten zoals in de tekening van Sick Nick.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Dat in een auto veel massa geschakeld is komt inderdaad omdat het voor een fabrikant makkelijker/goedkoper is om het zo te maken. Is op zich niet erg want het is makkelijker met dit soort dingen inbouwen :p

Je haalt zoiets bij een elektronica zaak, zeg maar de nederlandse variant van radioshack. Gewoon vragen om het goedkoopste relais wat ze hebben. Als je erbij zegt wat je gaat schakelen dan weten hun ook wat je nodig hebt.

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Topicstarter
Okee, ik ga vanmiddag even shoppen :)

Ik ben opzich wel blij dat het min geschakeld is, want op die manier hoeft er maar een constante kabel naar de kofferklep te lopen (daar zit ook de motor voor het ontkoppelen van het kofferbak slot). en kunnen de verschillende apparaten, zoals de ruitenwisser ed., geschakeld worden via de contactplaatjes op de auto en de pinnetjes in de klep. Als hier gewoon 12 volt op zou staan is het ook niet echt veilig lijkt me :)

Je zou trouwens zeggen dat de hoeveel stroom niet zo intressant is voor dit relais. Je hebt alleen maar een puls nodig die er voor zorgt dat de kofferbakvergrendeling contact maakt met de massa. Het amperage komt gewoon rechtstreeks uit de zekeringkast naar de kofferklep.

[ Voor 23% gewijzigd door AkroBatik op 22-11-2007 10:59 ]

.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:14

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Hier kan je dus elk standaard relais voor gebruiken. Koop je gewoon bij de halfords, of misschien heb je zelf nog zon ding in een bak liggen.

Zon ding is meestal zwart, 4 pooltjes:
Afbeeldingslocatie: http://www.autograph.be/gps/images/BMW12.jpg
Op de spoel sluit je dus je schakeldraad aan en ga je naar -/massa, en op de andere 2 zet je een draadje wat van je kofferbakopener komt en een draadje naar massa. easy peasy...

Wise enough to play the fool

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Topicstarter
Heeft de halfords dat? In zoetermeer zit iig niet zo'n superstore maar gewoon een kleinere. Ik heb nog wel een mooi relais liggen met 4 pooltjes, alleen ik heb dus geen flauw idee welk pooltje wat doet en wat het relais schakelt.

.

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Ik heb een kleiner relais gebruikt met 8 pooltjes zelfs. 2 polen voor de spoel en 2 rijen van 3 polen die schakelen tussen de linker en de rechter pool (dus altijd verbinding met de middelste, ofwel links ofwel rechts afhankelijk van de spanning op de spoel). Ik gebruik uiteraard maar 1 rij, die 2e rij zat er nou eenmaal op. Was een relais van 75 cent, 1A. Kleiner/goedkoper hadden ze niet.

Die op de foto lijkt op een hoog vermogen relais (12v 30A) om lampen en dergelijke mee te schakelen in de auto. Dat is hiervoor wat overdreven (en ook flink duurder, die zijn vaak tegen de 5 euro al).

Als je er al eentje hebt is het een kwestie van goed kijken, vaak staan er symbolen op het relais die aangeven waar wat voor is. En anders met een multimeter even doormeten. Zodra je weet welke van de spoel zijn daar 12v op zetten en kijken of de andere 2 polen dan wel contact maken. Dit kan je desnoods door trial&error proberen door steeds 2 polen te nemen (12v op de een, massa op de ander) en dan de overige 2 polen nameten of ze contact geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:14

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

AkroBatik schreef op donderdag 22 november 2007 @ 12:10:
Heeft de halfords dat? In zoetermeer zit iig niet zo'n superstore maar gewoon een kleinere. Ik heb nog wel een mooi relais liggen met 4 pooltjes, alleen ik heb dus geen flauw idee welk pooltje wat doet en wat het relais schakelt.
zo'n relais kan je prima gebruiken.

op nummer 86/87 zet je je schakeldraad (er staat ook een tekentje bij ---[]--- zoiets) en massa, en zodra daar stroom op komt trekt die de schakelaar aan (staat zoiets bij: ----/ ----).

Post anders eens een pic van je relais?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Topicstarter
Thnx voor de hulp. Ik heb bij Cris slager een relais gehaald voor 4 euro ofzo. Eentje van hella. Kwam er alleen achter dat ik mn research niet zo goed gedaan heb. Bleek namelijk dat het signaal uit het CPV-kastje een min-puls was en dat de kofferbak toch plus geschakeld is. Des al niet te min kon ik dus alsnog het zelfde relais gebruiken.

.

Pagina: 1