aansluiten / solderen tulpstekkers = kwaliteitsverlies?

Pagina: 1
Acties:
  • 8.653 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-05 19:52

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Ik heb in mijn keuken 3 pvc pijpen laten infrezen van 16mm. Een was voor de stroom van de tv, 1 voor de CAI en 1 voor de HDMI. Ik heb echter afgelopen donderdag een Harman Kardon versterker + DVD gekocht. Op deze dvd-speler zit geen hdmi. Dus wilde ik hem gaan aansluiten met tulpstekkers (volgens mij ook RCA? genoemd). Echter de tulpstekkers kan ik niet door de pijp heen halen, omdat deze te smal is. Ik moet dus de tulpstekkers afknippen en weer vast solderen. Ik heb nu een draad met tulpstekkers van het merk Vivanco gekocht (Mediamarkt) en vroeg me af of er veel kwaliteitsverlies zou optreden indien ik zelf nieuwe stekkers eraan soldeer? Ik had in eerste instantie stekkers gekocht bij de Praxis maar bij nader inzien lijken mij die niet echt hoog mbt kwaliteit. Bij de conrad zag ik echter deze staan: Cinch stekker S-1, 8 mm, zwart Bestnr.: 747798 - 89 .
Deze leken mij al een stuk beter eruit zien, maar ik had hierover 2 vraagjes. Allereerst dit is toch een tulpstekker? Aangezien het een Cinch stekker genoemd wordt, waar ik nog nooit van gehoord heb. Heeft er daarnaast iemand ervaring met het afknippen van de tulpstekker en het er weer aan zetten. Treedt er veel kwaliteitsverlies op? De lengte van de kabel is 2,5 meter.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Kort: Nee.
Als je zelf gewoon kunt solderen en er een mooie glimmende verbinding aan overhoudt, ga je dat absoluut niet merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Kaj. schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 09:52:
Kort: Nee.
Als je zelf gewoon kunt solderen en er een mooie glimmende verbinding aan overhoudt, ga je dat absoluut niet merken.
Maar het bovenstaande genoemde produkt is dat ook een tulpstekker of niet? Zoals gezegd ken ik de benaming die ze noemen bij Conrad zelf niet.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:59

voodooless

Sound is no voodoo!

Laten we even een ding duidelijk stellen: gaat het hier over geluid of beeld? Dat maakt namelijk nogal een verschil!

Indien beeld, dan moet je sowiso een 75 Ohm coax kabel hebben, en zijn de stekkers wel degelijk van belang. Die moeten namelijk zo goed mogelijk afgeschermd zijn.

Voor geluid is het veel minder kritisch, al vinden sommige mensen dat dat helemaal niet het geval is ;)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Het gaat om geluid en beeld, maar ik zou 1 tulipstekker niet hoeven af te knippen. Dus dan kan ik het beste de tulpstekkers van het geluid afknippen en die van het beeld eraan houden.
Bedankt voor de tips!

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-04 09:23
Mystikal schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 10:21:
Het gaat om geluid en beeld, maar ik zou 1 tulipstekker niet hoeven af te knippen. Dus dan kan ik het beste de tulpstekkers van het geluid afknippen en die van het beeld eraan houden.
Bedankt voor de tips!
Als ik het goed begrijp had je rekning gehouden met een HDMI verbinding en ga je nu een composiet video (beeld via 1 tulp/rca-tulp/rca kabel) gebruiken......
Dat is een redelijk grote degradatie in beeldkwaliteit (om het zwak uit te drukken).........
Beter zou nog zijn om s-video te gaan gebruiken....

Maar goed als het niet anders kan..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

'T kan ook component zijn natuurlijk... Als je composiet gaat gebruiken is dat echt doodzonde :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
hmmm, ik heb het al op gelost... In zo verre. De harman Kardon DVD-speler verban ik gewoon en heb mijn vriendin de dvd-speler van de Lidl laten halen. Daar zit hdmi op en die past wel :-)
Okay dat is ook degradatie van HK naar Silvercrest, maar hij staat toch maar in een keukenkastje.
Overigens moet hij een Samsung 82cm aan gaan sturen die in de keuken hangt.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philippevk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-05 11:51
kookprogramma's op dvd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-04 14:25

...less is more

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Hmmm wat is nu weer het verschil tussen composiet en en component.. aangezien ik gisteren gezien heb dat die hdmi stekker er niet doorheen gaat. Dus wordt het toch tulpstekkers of s-video.
Maar wat is nu het beste? Ik zie het even niet meer...
Ik zal zo wel een pic posten hoe het is geworden...

en gaat S-video door een 16mm pvdpijp... Is redelijk cruciaal...

Afbeeldingslocatie: http://img406.imageshack.us/img406/3681/img7622hl5.jpg

foto is niet helemaal scherp, maar je krijgt een idee :-).

[ Voor 25% gewijzigd door Mystikal op 22-11-2007 10:32 ]

Basement Bios ---- Exo-S

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-04 20:12

mux

99% efficient!

Composiet en component zijn zoals de woorden zeggen elkaars perfecte tegenovergestelden :D

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
ssj3gohan schreef op donderdag 22 november 2007 @ 10:30:
Composiet en component zijn zoals de woorden zeggen elkaars perfecte tegenovergestelden :D
Kun je iets concreter zijn. en weet je ook of die svdideo door 16mm gaat?

Basement Bios ---- Exo-S

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

• tilt
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-10-2022

tilt

PSN: tilt1080

leuk project maar een DVD met hdmi is leuk en aardig maar de DVD resolutie is maar 720×576 (PAL) dus vrij nutteloos om HDMI te hebben imho.

tulpstekker = Cinch

Voor je kabel probleem kun je makkelijk af met s-video, s-video is redelijk omdat de signaal relatief goed blijft over een langere afstand en is vrij goedkoop. Component kabel gebruikt voor de HD standaard net als HDMI maar dan analoog (daar heb je dus weer je tulp probleem + dat de DVD resolutie beperkt is).

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

tilt schreef op donderdag 22 november 2007 @ 11:07:
leuk project maar een DVD met hdmi is leuk en aardig maar de DVD resolutie is maar 720×576 (PAL) dus vrij nutteloos om HDMI te hebben imho.
Wat heeft de resolutie nu met het nut van HDMI te maken :? 'T is de simpelste manier om verliesloos door een klein kabeltje digitaal je beeld te versturen. Wat wil je nog meer? Bovendien kan er ook nog geluid doorheen en ben je dus met een kabel klaar i.p.v 3 (composite+audio) of 5 (compontent+audio).

En component heeft ook niets met HD te maken. Dat het er toevallig ook voor gebruikt kan worden is bijzaak.

Zit je met 16 mm, dan zul je niet om S-video heen komen vrees ik. Je zult ook hier weer de stekkers er opnieuw op moeten solderen denk ik. Als 3x coax nog past, neem dan component. HDMI solderen kun je gewoon vergeten :(

[ Voor 23% gewijzigd door voodooless op 22-11-2007 11:14 ]

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
voodooless schreef op donderdag 22 november 2007 @ 11:12:
[...]

Als 3x coax nog past, neem dan component.
Ik snap even niet wat de link is tussen 3x coax en dan vervolgens component nemen waar je 5 kabels voor nodig hebt. Mis ik iets?

Basement Bios ---- Exo-S

• tilt
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-10-2022

tilt

PSN: tilt1080

denk dat voodooless het heeft over tulp

en over her-solderen voor zowel veeld als geluid is niet aan te raden.

[ Voor 48% gewijzigd door tilt op 22-11-2007 11:32 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Mystikal schreef op donderdag 22 november 2007 @ 11:23:
Ik snap even niet wat de link is tussen 3x coax en dan vervolgens component nemen waar je 5 kabels voor nodig hebt. Mis ik iets?
Ja, 't geluid ;) in totaal 5 kabeltjes dus.

• kaajee
Mystikal schreef op donderdag 22 november 2007 @ 11:23:
[...]

Je even verdiepen (zoals ook al eerder gezegd) in de materie kan geen kwaad, denk ik.....

Beeldoverdracht op een rijtje: (van 'slechter' naar 'beter', voor de leek ;) )
  • [b]Analoog:[/b]
  • RF (via de/een coax kabel, gemoduleerd, audio en video samen)
  • composiet, alle beeldinfo door 1 kabel (75 ohms), audio apart, vaak gele tulp/cinch/rca stekker
  • s-video; beeldinfo door 1 kabel, gescheiden in 2-en (kleurinformatie en helderheid), audio apart, 4 polige mini-din stekker.
  • RGB, beeld en audio apart, beeld in 3-en, je raadt het al: Rood, Groen & Blauw apart. Meestal aleen via SCART.
  • component, vergelijkbaar met RGB (iets andere techniek, oa. progressive weergave mogelijk) beeld en audio apart, wederom Rood, Groen en Blauw. Beeld via 3 aparte 75ohms kabel, meestal rca/cinch/tulp.
  • [b]Digitaal:[/b]
  • DVI, alleen beeldoverdracht wel volledig digitaal
  • HDMI, beeld en geldui overdracht wederom volledig digitaal.
Enne....5 kabels in principe ja, maar de audio kan natuurlijk ook in een combi stereo kabel (3 aders) die telt dan eigenlijk als 1 kabel. Maar ook die 4 kabels krijg je nooit (of heel lastig) in een 16mm pvc buis vermoed ik. Beste keus is vermoedelijk toch s-video en dan dus totaal 2 kabels: s-video en audio kabel. Maar ook dan alle stekkers (s-video en 2x tulp voor audio) opnieuw solderen vrees ik......

[ Voor 15% gewijzigd door kaajee op 22-11-2007 11:46 ]

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
kaajee schreef op donderdag 22 november 2007 @ 11:38:
[...]

Je even verdiepen (zoals ook al eerder gezegd) in de materie kan geen kwaad, denk ik.....

Beeldoverdracht op een rijtje: (van 'slechter' naar 'beter', voor de leek ;) )
  • [b]Analoog:[/b]
  • RF (via de/een coax kabel, gemoduleerd, audio en video samen)
  • composiet, alle beeldinfo door 1 kabel (75 ohms), audio apart, vaak gele tulp/cinch/rca stekker
  • s-video; beeldinfo door 1 kabel, gescheiden in 2-en (kleurinformatie en helderheid), audio apart, 4 polige mini-din stekker.
  • RGB, beeld en audio apart, beeld in 3-en, je raadt het al: Rood, Groen & Blauw apart. Meestal aleen via SCART.
  • component, vergelijkbaar met RGB (iets andere techniek, oa. progressive weergave mogelijk) beeld en audio apart, wederom Rood, Groen en Blauw. Beeld via 3 aparte 75ohms kabel, meestal rca/cinch/tulp.
  • [b]Digitaal:[/b]
  • DVI, alleen beeldoverdracht wel volledig digitaal
  • HDMI, beeld en geldui overdracht wederom volledig digitaal.
toon volledige bericht
Super overzicht! _/-\o_ Hier kan ik zeker wat mee. Ik had oorspronkelijk 3 16mm pijpen liggen. 1 voor de stroom, 1 voor de cai en 1 voor de dvd aansturing. Wellicht kan ik dus bij de Cai (ookal is dat een vrije dikke kabel bij mij) nog 1 kabel extra trekken. Ik ga even stoeien met de mogelijkheden.. Ik zal mijn electricien eens vragen of tie een beetje kan solderen :)

Basement Bios ---- Exo-S

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Check natuurlijk ook even welke aansluitingen je DVD-speler en TV ondersteunen, voordat je straks kabels heb liggen die je niet kan gebruiken ;)

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
voodooless schreef op donderdag 22 november 2007 @ 12:11:
Check natuurlijk ook even welke aansluitingen je DVD-speler en TV ondersteunen, voordat je straks kabels heb liggen die je niet kan gebruiken ;)
Euhhh ik zal het even bekijken, maar ik verwacht genoeg aansluitingen op zowel de Samsung tv als de Harman Kardon dvd-speler. Maar een extra check kan zeker geen kwaad O-)

Basement Bios ---- Exo-S

Anoniem: 178962

voodooless schreef op donderdag 22 november 2007 @ 11:12:
[...]
HDMI solderen kun je gewoon vergeten :(
Op zich is het wel te doen hoor, zeker als je het op de kabel ergens doet (dus niet direct aan de connector, sowieso losse connectoren zijn lastig te krijgen daarvoor).

Je hebt alleen wel wat geduld nodig.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 178962 op 22-11-2007 12:26 ]

• kaajee
Anoniem: 178962 schreef op donderdag 22 november 2007 @ 12:26:
[...]

Op zich is het wel te doen hoor, zeker als je het op de kabel ergens doet (dus niet direct aan de connector, sowieso losse connectoren zijn lastig te krijgen daarvoor).

Je hebt alleen wel wat geduld nodig.
Dan zou ik wellicht nog eerder de (HDMI) kabel ergens doorknippen en dan alle (19!!) adertjes (als ze allemaal in de kabel zitten) opnieuw met elkaar gaan verbinden: solderen, krimpkous er over. Ook een monnikenwerk, maar heb je ook niet het probleem van een losse stekker vinden. Ok, iets meer risico op overspraak door de nieuwe soldeer-lassen/verbindingen, maar door de krimpkousjes en evt. isolatie tape zal dat ook wel meevallen.......

EDIT: oeps ik lees net beter en zie dat jij exact hetzelfde bedoelt, toch?

[ Voor 4% gewijzigd door kaajee op 22-11-2007 12:32 ]

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Aansluitingen op de tv zijn geen probleem:

AANSLUITINGEN ACHTERKANT
HDMI 2
Composiet, L/R 1
RF Input / PC Input (D-sub) 1/1
Scart / Component (Y/Pb/Pr) 2/1
S-Video -
WISELINK(USB) -
PC Input (D-sub) 1
Audio Out, L/R 1
Optical sound out -
RS232C (for service only) 2
Swivel (links 20°/rechts 20°) Yes

Harman Kardon DVD speler ook niet:
Component Video Output :
Y: 1V p-p/75 ohms, sync negative polarity
Pr: 0.7V p-p/75 ohms
Pb: 0.7V p-p/75 ohms

Basement Bios ---- Exo-S

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
kaajee schreef op donderdag 22 november 2007 @ 12:31:
[...]

Dan zou ik wellicht nog eerder de (HDMI) kabel ergens doorknippen en dan alle (19!!) adertjes (als ze allemaal in de kabel zitten) opnieuw met elkaar gaan verbinden: solderen, krimpkous er over. Ook een monnikenwerk, maar heb je ook niet het probleem van een losse stekker vinden. Ok, iets meer risico op overspraak door de nieuwe soldeer-lassen/verbindingen, maar door de krimpkousjes en evt. isolatie tape zal dat ook wel meevallen.......

hmmm is dat echt te doen? Op internet kon ik er niets over vinden dat iemand het al gedaan had namelijk. Maar ja zo'n kabel kost 54 euro... dan moet het ook lukken... Van de andere kant, je kunt blijven proberen totdat je kabel te kort is :).

Basement Bios ---- Exo-S

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-05 14:13

mace

Sapere Aude

Mystikal schreef op donderdag 22 november 2007 @ 12:54:
[...]

hmmm is dat echt te doen? Op internet kon ik er niets over vinden dat iemand het al gedaan had namelijk. Maar ja zo'n kabel kost 54 euro... dan moet het ook lukken... Van de andere kant, je kunt blijven proberen totdat je kabel te kort is :-).
54 euro? Haha, grapje zeker. Kijk hier maar eens: klik

[ Voor 14% gewijzigd door mace op 22-11-2007 12:58 ]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:56

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Is een s-video kabel ook 75ohm? Kon dat zo snel niet terugvinden...

Anders kun je misschien een s-video-kabel in de muur stoppen, een "ground" opofferen en componentstekkers eraan maken?

Weet niet wat het met de kwaliteit doet natuurlijk... ;)

kaajee schreef op donderdag 22 november 2007 @ 12:31:
[...]
Jup, great minds enzo :)

Als je overigens aan een connector kan komen dan is dat ook wel te doen hoor (zeker die grotere variant), maar daar aankomen is erg lastig.

Het is sowieso echt een enorm werk en zo frustrerend dat je maar beter iets in huis kunt hebben wat je kunt vernietigen als het niet wil lukken.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik zou me er niet aan wagen eerlijk gezegd om een HDMI kabel door te knippen. Zo'n kabel komt nogal nauw wat betreft afscherming, de aders moeten correct getwist blijven en de hele mikmak...

[ Voor 9% gewijzigd door voodooless op 22-11-2007 13:04 ]

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
HDMI doorknippen en weer solderen lijkt me niet verstandig, aangezien je daar toch wel de 'twist' mooi in de kabel moet houden om geen storing te krijgen. Dan kun je beter aan een component video kabel gaan solderen. Wat beeldkwaliteit betreft zul je in de praktijk weinig verschil zien tussen component en HDMI.

• mace

mace

Sapere Aude

MikeyMan schreef op donderdag 22 november 2007 @ 12:59:
Is een s-video kabel ook 75ohm? Kon dat zo snel niet terugvinden...

Anders kun je misschien een s-video-kabel in de muur stoppen, een "ground" opofferen en componentstekkers eraan maken?

Weet niet wat het met de kwaliteit doet natuurlijk... ;)
Strictly speaking is s-video ook een soort component, het heeft 2 componenten namelijk Chroma en Luma.

Afgezien daarvan is het niet aan te raden om dat over zo'n iel kabeltje te laten lopen.

• riCHey
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-03-2024
Ik ben een keer in een winkel betrokken geweest met die hele poppenkast ( ik leverde de computersystemen enzo ) en hier speelde ook zoiets. Er kwam gewoon zo'n AV mannetje en die trok zelf de hdmi kabels, en zette er zelf netjes stekkertjes op. Het kan dus wel volgens mij...

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Bigs schreef op donderdag 22 november 2007 @ 13:01:
HDMI doorknippen en weer solderen lijkt me niet verstandig, aangezien je daar toch wel de 'twist' mooi in de kabel moet houden om geen storing te krijgen. Dan kun je beter aan een component video kabel gaan solderen. Wat beeldkwaliteit betreft zul je in de praktijk weinig verschil zien tussen component en HDMI.
Maar als ik aan de component video ga solderen. Is het dan aan te raden om ook ergens 'midden in' de draad door te knippen en vervolgens de draadeinden weer aan elkaar te solderen. Of is het beter om een losse stekker te kopen en deze eraan te zetten?

Basement Bios ---- Exo-S

• mace

mace

Sapere Aude

Mystikal schreef op donderdag 22 november 2007 @ 13:08:
[...]

Maar als ik aan de component video ga solderen. Is het dan aan te raden om ook ergens 'midden in' de draad door te knippen en vervolgens de draadeinden weer aan elkaar te solderen. Of is het beter om een losse stekker te kopen en deze eraan te zetten?
Dat laatste geniet de voorkeur, want dan wordt de afscherming niet onderbroken.
Past er niet gewoon een scartkabel door? Scart-RGB is ook erg goed.
En je kan de stekker zo demonteren dat het wel gaat passen, desnoods tot de losse pinnetjes.

[ Voor 14% gewijzigd door mace op 22-11-2007 13:11 ]

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
MaCe1337 schreef op donderdag 22 november 2007 @ 13:10:
[...]

Dat laatste geniet de voorkeur, want dan wordt de afscherming niet onderbroken.
Past er niet gewoon een scartkabel door? Scart-RGB is ook erg goed.
En je kan de stekker zo demonteren dat het wel gaat passen, desnoods tot de losse pinnetjes.
Scart kabel past er wel door (als de stekker eraf is). Maar kan je een scartkabel eenvoudig weer in elkaar monteren? Zoals inmiddels is gebleken is dit niet mijn sterkste punt qua opvoeding die ik heb meegekregen :+

Basement Bios ---- Exo-S

• mace

mace

Sapere Aude

Mystikal schreef op donderdag 22 november 2007 @ 13:18:
[...]

Scart kabel past er wel door (als de stekker eraf is). Maar kan je een scartkabel eenvoudig weer in elkaar monteren? Zoals inmiddels is gebleken is dit niet mijn sterkste punt qua opvoeding die ik heb meegekregen :+
Nou, er zitten best veel draadjes in, maar als je een scherpe foto weet te maken dan moet het wel lukken, want elk snoertje heeft een ander kleurtje.

Bij twijfel kan je alsnog de multimeter en een pinout erbij pakken. :)

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:56

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

MaCe1337 schreef op donderdag 22 november 2007 @ 13:04:
[...]

Strictly speaking is s-video ook een soort component, het heeft 2 componenten namelijk Chroma en Luma.

Afgezien daarvan is het niet aan te raden om dat over zo'n iel kabeltje te laten lopen.
Tsjah, dat vraag ik mij af... Als je een fatsoenlijke s-videokabel koopt zullen die aders echt niet veel dunner zijn dan als je een goedkope yprpb kabel koopt...

Of anders pak je een scart-kabel waar je andere stekkers aan zet... YPrPb en audio, of weer een scartstekker... Zo lastig zijn die niet te solderen...

[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 22-11-2007 13:34 ]

Bij HDMI is het ook weer niet zo'n ramp als de twisting en shielding even onderbroken wordt, zeker niet als je goed electric tape gebruikt.

Maar het is sowieso al een rotwerk, dus aan te raden is het sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Om de post te complementeren. Heb de component stekkers eraf geknipt en nieuwe stekkers vast gesoldeerd. Na heel wat prielwerk is het goed gelukt. Ben zeer tevreden met het resultaat!

Bedankt voor alle tips!

Basement Bios ---- Exo-S

Pagina: 1