Toon posts:

Dual of Quad? take 2

Pagina: 1
Acties:
  • 807 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Beste medetweakers,
Enige tijd geleden postte ik hier een vraag ivm de aankoop van een dual of quad processor voor mijn nieuwe game pc. Het topic werd toen jammer genoeg gesloten, dit waarschijnlijk wegens een niet voldoende onderbouwde vraag (of wegens een slechte nachtrust van de moderator ;) ). Enig opzoekwerk later blijf ik toch met erg veel twijfels zitten, die niet opgelost geraken door het bezoeken van oudere topics hierover (een topic van een paar maanden oud helpt me niet echt verder gezien de snelle ontwikkelingen ivm nieuwe games etc), of door speuren in benchmarks en andere fora...Vandaar dat ik mijn "duivelsche" schoenen aantrek, en het nogmaals probeer:

Ik wil in de komende twee weken een nieuwe game-pc samenstellen, dit voor het spelen van games als Crysis en COD 4, maar ook voor "oudere" games als Rainbow Six Vegas en Tiberium Wars. Videokaart wordt een 8800 GT, voor mijn nieuwe processor wens ik rond de 250 Euro uit te geven.
Ik geraak echter niet uit de keuze of ik een Dual of Quad processor moet nemen...
Een Intel Core2 Quad Q6600 2.4GHz 2x4MB Boxed kost me bij mijn winkel € 244,90, een Intel Core2 Duo E6850 3.00GHz 4MB Boxed € 249,90. Qua prijs komen beiden dus overeen.

Dan haal ik er even de benchmarks bij:
Bij Quake 4 haalt de Dual 128 fps, de Quad 110 fps (Tom's Hardware)
Bij Serious Sam haalt de Dual 161.4, de Quad 137.3.
Bij Supreme Commander en UT4 halen ze ongeveer hetzelfde resultaat.
Bij Warhammer Mark of Chaos haalt de Dual 47.9, de Quad 40.7.

Bij de oudere games haalt de Dual het duidelijk meestal van de Quad. Nu zie ik wel graphs verschijnen dat Crysis bijvoorbeeld wel de 4 processoren van een Qaud volop gebruikt.
Toekomstige games zullen wel meer en meer ontwikkeld worden voor quads neem ik aan.
Wat is jullie mening hierover? Duurt het nog te lang om van de voordelen van een quad te gaan genieten en koop ik beter een Dual momenteel? Of opteer ik beter voor een toekomstgerichte pc met een Quad? (Ik stel een nieuwe pc samen om de 2 à 3 jaar...)

Ik geraak er dus niet uit, graag jullie meningen, eigen ervaringen,.....
Bedankt!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:30

Cyphax

Moderator LNX
Om de 2, 3 jaar? Dan zou ik zelf nu voor een snellere dual coreprocessor gaan denk ik. Tegen de tijd dat games echt 4 cores nuttig gaan gebruiken EN je toch al snellere dualcore te traag is ben je denk ik alweer een generatie verder eigenlijk. :)

Natuurlijk: het is speculatie, en ik kan er helemaal naastzitten, maar zo zou ik het doen. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

Ik zou persoonlik gaan voor een goed overclockbare quadcore (inclusief geschikt geheugen en moederbord).
Dit omdat je 2 a 3 jaar deze PC zal houden, en ik gok dat er dan wel veel spellen 4 cores ondersteunen. En ook zo is het wel prettig als je gamed en je hebt nog dingen op de achtergrond meedraaien :)

• DukeN
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:30

DukeN

ook @ www.leeralles.nl

Ik heb toevallig vorige week mijn PC samen gesteld. Het volgende lijstje kwam eruit:

Processor: Intel Core Duo E6600
Videokaart : MSI NX8800 GT PCI express x16
Geheugen: 2048 DDR2 PC6400
Moederboard: Gigabyte GA-p35
DVD Brander: Serial ATA NEC dvd brander
Kast: Antec Sonata Designer kast
Harddisk: Samsung 500 GB 7200 SATAII Harddisk

De videokaart moet trouwens nog binnen komen. ( Er hangt nu een tijdelijke in )

Maar ik gekozen voor de Intel Core Duo E6600. Ik zie momenteel nog niet de meerwaarde niet in een Quad Core en heb er uit wat kringen van gehoord dat de Core Duo bij veel games sneller is dan een Quad. Maar knoop me daar niet aan vast.

De Core Duo is ook prima t Clocken. Ik heb een standaard boxed cooler en heb hem geclocked op 3 ghz. De processor word niet heter als 58 graden. Prima dus.

:)

Duken.nl meer dan downloaden | Leeralles.nl - Een waffeltastische plek

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:23
Ik snap niet dat er altijd zoveel aandacht wordt besteed aan een processor bij een game systeem.
Ok, een goede processor is nodig, maar een leuke Dual-core is echt wel voldoende voor de komende jaren. Je koopt een top videokaart die over een jaar in de mid-range valt. Videokaart is het meest essentiele onderdeel voor een goed game systeem. Quad-core heb je nu nog totaal niks aan mits je geen video-bewerking doet.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:31

Thandor

SilverStreak

Zie PMG FAQ - Welke processor/moederbord/geheugen moet ik nemen?, de Tweaker kan prima zelf kiezen :). Zie eventueel de CSL FAQ voor een howto ;).

Wat betreft het heropenen van een topic zie: Je topic is dicht en het is onterecht? Lees hier!.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.