Ander beeld van Raid 0 dan voor ogen

Pagina: 1
Acties:
  • 184 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Djensen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-02 10:59
Ben lang aan het prutsen geweest maar het is gelukt om twee indentieke schijven in een raid 0 (stiping) te krijgen. Nu dacht ik zelf dat je in de windows verkennen 1 schijf zou zien met een opslagcapaciteit die 2 keer de schijfgrootte is. Toch zie ik 2 schijven staan en daar kan ik data op en afhalen. Met het programma HDtune is het duidelijk een raid 0 configuratie. Mijn XP heb ik op 1 van de 2 schijven geinstalleerd.

Mijn vraag heb ik nu wel het voordeel van raid 0? En kan ik ook partities maken, ik zie het liefst windows op een losse partie staan en de data op de rest. Ik heb veel gelezen over het maken van een raid configutratie maar niets over hoe dit er nu uitziet en wanneer je maximaal voordeel hebt van je OS.

Verwijderd

Raid0 heeft vooral voordeel van de snelheid. Dit zou een stuk hoger moeten liggen dan bij 2 losse schijven. Bijkomend voordeel van Raid0 is, als je bijvoorbeeld 2 schijven hebt van 160GB je 1 partitie kan maken van 20GB (windows) en de rest (300GB) voor data.

Ik snap alleen niet, waar zie je die 2 schijven staan in windows?

• bartgabriels
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-02 10:01
Djensen schreef op maandag 19 november 2007 @ 08:47:
Ben lang aan het prutsen geweest maar het is gelukt om twee indentieke schijven in een raid 0 (stiping) te krijgen. Nu dacht ik zelf dat je in de windows verkennen 1 schijf zou zien met een opslagcapaciteit die 2 keer de schijfgrootte is. Toch zie ik 2 schijven staan en daar kan ik data op en afhalen. Met het programma HDtune is het duidelijk een raid 0 configuratie. Mijn XP heb ik op 1 van de 2 schijven geinstalleerd.
Dan vrees ik dat je Raid 0 niet geconfigureerd is. Als je 2 harde schijven, van gelijke grootte, in je pc hebt steken, en je plaatst deze in Raid 0, zie je maar 1 schijf van 2x de grootte van 1 schijf.
Mijn vraag heb ik nu wel het voordeel van raid 0? En kan ik ook partities maken, ik zie het liefst windows op een losse partie staan en de data op de rest. Ik heb veel gelezen over het maken van een raid configutratie maar niets over hoe dit er nu uitziet en wanneer je maximaal voordeel hebt van je OS.
Je hebt geen Raid 0, dus kan je ook het voordeel niet hebben ;).
Je kan hierop inderdaad partities maken, maar zorg wel altijd dat je een backup hebt. 1 schijf kapot in je configuratie = alle data op de 2 schijven kwijt.

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:55

SpamLame

niks

RAID zit voor je OS, dus als jij een stripeset hebt aangemaakt dien je 1 schijf te zien in schijfbeheer.
Hier kan je meerdere partities op maken als je dat wilt. Mij is onduidelijk of je nu 2 schijven ziet of 2 partities en hoe kom je tot de conclusie dat HDtune een Raid0 set weergeeft?

• EdwinB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20-02 16:16
Welke raidcontroller heb je?

• Djensen
Dat zijn snelle reacties, hierbij wat meer info.

Ik zie in HDtune in de regel om een schijf te selecteren RIAD0 staan, ik haal ook het dubbele van de snelheid dan een andere sata schijf die ook in het systeem zit.
Gewone schijf WD160gb ongeveer 85MB/sec doorvoer
Raid0 2x samsung 500gb ongeveer 125MB/sec doorvoer. Lijkt mij genoeg reden aan te nemen dat het hier om echte raid0 gaat.

Ik heb een gigabyte moederbord die een hardware raid controller heeft. Als ik pc start staat er op een ogenblik ook een regel "wait for raid configuration" hier kun je naar een optiemenu via Ctrl+I en daar heb ik raid0 aangemaakt en staat ook 1 keer de naam van de schijf die ik heb opgegeven en de totale grootte van ongeveer 965GB.

In de windows verkenner heb ik 3 schijven, 1 losse schijf (160gb), en nog twee schijven (de twee samsungs). In conputerbeheer zie ik ook 1 losse schijf (160gb) en een veld met 1 schijf waar de 2 schijven naast elkaar staan met beide hun capaciteit.

Brengt dit meer duidelijkheid?

• PeterSelie
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-02 15:52
Dat brengt het zeker, ik zou als ik jou was eens kijken hoe groot beide partities zijn, kan zomaar zijn dat hij je configuratie automatisch in 2 partities heeft ingedeeld die overeenkomen met de grootte van de schijven.

Probeer eens met partition magic oid de partities te mergen?

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Hoe groot zijn die twee partities?

Kan het zijn dat je op dat RAID0 array 2 partities aangemaakt hebt?

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Entity
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:14

Entity

9000rpm

Wat zie je in schijfbeheer onderin? 2 partities op 1 schijf, of ook 2 losse schijven?

• Djensen
Beide partities zijn 500GB.
Tijdens dde XP instal (blauwe scherm gedeelte) vraagt hij op welke schijf/partitie windows moet komen. Ik heb toen één van de samsungs aangewezen. De andere samsung bleef staan op niet herkende partitie (was nog niets) om te voorkomen dat ik hem niet in windows zou zien heb ik van deze schijf 1 partitie gemaakt van 500GB.

In de verkenner heb ik dus 2 keer een lokaal station van 500GB. Gewenst is 1 station C van circa 50GB voor windows en apps. De overige 950GB wordt een opslagschijf. Kan dit nu nog gemaakt worden?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dan heb je waarschijnlijk of 2 partities op je array of het zijn 2 losse disks.
Zoals al eerder gevraagd, hoe staan de disks in diskmanagement? En aan welke controller hang je hem (veel Gigabytes hebben 2 controllers, een Jmicron en ICH#R).

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Djensen schreef op maandag 19 november 2007 @ 10:01:
Beide partities zijn 500GB.
Tijdens dde XP instal (blauwe scherm gedeelte) vraagt hij op welke schijf/partitie windows moet komen. Ik heb toen één van de samsungs aangewezen. De andere samsung bleef staan op niet herkende partitie (was nog niets) om te voorkomen dat ik hem niet in windows zou zien heb ik van deze schijf 1 partitie gemaakt van 500GB.

In de verkenner heb ik dus 2 keer een lokaal station van 500GB. Gewenst is 1 station C van circa 50GB voor windows en apps. De overige 950GB wordt een opslagschijf. Kan dit nu nog gemaakt worden?
Je heb overduidelijk geen RAID-0 array, anders kan je

a) niet 1 van de twee samsungs selecteren voor je OS
b) niet een partitie maken op de tweede disk van 500gb

Er is dus iets 100% mis gegaan....

Juist procedure:

1) activeer RAID in je BIOS, bij voorkeur de Intel versie (de Jmicron zuigt, kan je het beste uitzetten als je het toch niet gebruikt)

2) hang beide disken aan je juiste SATA-poorten (van de intel controller > zie handleiding)

3) Start pc, ga naar RAId-config van de intel-controller en configeer een raid-0 array.

4) doe alvast de Setup-CD/DVD in je dvd-drive, reboot en installeer XP (misschien heb je de raid-drivers nodig, op diskette; zorg dat je die klaar hebt voor je XP installeert).

4a tijdens de setup. druk op F6 als de vraag naar raid-drivers komt, doe de diskette erin en zorg ervoor dat de Raid-drivers geladen worden. (windows wijst je de weg).

5) Klaar, je hebt nu een echte raid-o array.

[ Voor 29% gewijzigd door Madrox op 19-11-2007 17:12 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Verwijderd

Het blijft softwarematige RAID. Veel RAID-drivers verbergen de fysieke disks, maar het is helemaal niet uitgesloten dat sommigen dat niet doen of ze toch zichtbaar worden. Alleen met een RAID-controller met eigen logic zijn de schijven echt onzichtbaar (en niet via software die daarvoor zorgt).

Bovendien, als de TS hoger dan 100MB/s throughput haalt met HDTune lijkt me dat hij wel RAID0 draait. Post anders een screenshot van schijfbeheer (klik rechts op Deze Computer en selecteer "beheren", nu zie je schijfbeheer staan in het lijstje links).

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2007 17:44 ]

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Verwijderd schreef op maandag 19 november 2007 @ 17:43:
Het blijft softwarematige RAID. Veel RAID-drivers verbergen de fysieke disks, maar het is helemaal niet uitgesloten dat sommigen dat niet doen of ze toch zichtbaar worden. Alleen met een RAID-controller met eigen logic zijn de schijven echt onzichtbaar (en niet via software die daarvoor zorgt).

Bovendien, als de TS hoger dan 100MB/s throughput haalt met HDTune lijkt me dat hij wel RAID0 draait. Post anders een screenshot van schijfbeheer (klik rechts op Deze Computer en selecteer "beheren", nu zie je schijfbeheer staan in het lijstje links).
Hoe kan je dan uitleggen dat hij op de tweede harddisk een 500GB partitie gemaakt heeft ?
Klinkt erg vaag, nml.

Bovendien; welke RAId-chips doen dat niet dan, dat fysiek verbergen :?
Ik ken ze iig niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Madrox op 19-11-2007 19:41 ]

Verwijderd

Ik ook niet, maar dat verbergen gaat via software (drivers), niet via hardware. Bij Linux en BSD blijven je schijven gewoon zichtbaar bijvoorbeeld, ook al gebruik je onboard (meta-)RAID.

Wat betreft die partities: ik denk dat een screenshot van schijfbeheer duidelijkheid zal scheppen, want idd lijkt me dat onwaarschijnlijk.

• Djensen
Het is nu eindelijk gelukt, de volgorde: In de bios heb ik een raid 0 configuratie gemaakt, daarna kwam ik in xp instal een schijf tegen van bijna 1TB, hier heb ik een partitie op gemaakt van 50gb voor windows en de rest is voor data.

Ook in de verkenner van windows klopt het nu zoals ik voor ogen had. Nu had ik er ook al een andere schijf inzitten en die heeft stationletter c: meegekregen, ik zou dit graag willen wijzigen naar mijn huidige windows schijf, is dat nog mogelijk, in computerbeheer krijg ik een melding dat opstartvolume niet gewijzigd kan worden.

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Verwijderd schreef op maandag 19 november 2007 @ 20:44:
Ik ook niet, maar dat verbergen gaat via software (drivers), niet via hardware. Bij Linux en BSD blijven je schijven gewoon zichtbaar bijvoorbeeld, ook al gebruik je onboard (meta-)RAID.

Wat betreft die partities: ik denk dat een screenshot van schijfbeheer duidelijkheid zal scheppen, want idd lijkt me dat onwaarschijnlijk.
Da's leuk, maar we hebben het over XP in dit geval.

TS: Ben blij dat je er uitgekomen bent ;)

• pinockio
  • Laatst online: 29-01 15:40
Djensen schreef op maandag 19 november 2007 @ 22:11:
(...) Nu had ik er ook al een andere schijf inzitten en die heeft stationletter c: meegekregen, ik zou dit graag willen wijzigen naar mijn huidige windows schijf, is dat nog mogelijk, in computerbeheer krijg ik een melding dat opstartvolume niet gewijzigd kan worden.
Dat is helaas zo. Windows begint met benoemen bij de IDE-disks (C:). Anders doe je de installatie opnieuw (eerst je IDE-harddisk loskoppelen).... :)
Volgens mij zijn andere oplossingen ingewikkeld of niet helemaal correct. Je zou evt. nog BootMagic kunnen proberen.

Mooi dat het gelukt is, maar dit
Ben lang aan het prutsen geweest maar het is gelukt om twee indentieke schijven in een raid 0 (stiping) te krijgen. Nu dacht ik zelf dat je in de windows verkennen 1 schijf zou zien met een opslagcapaciteit die 2 keer de schijfgrootte is. Toch zie ik 2 schijven staan en daar kan ik data op en afhalen. Met het programma HDtune is het duidelijk een raid 0 configuratie.
blijf ik vreemd vinden: Windows zag dus geen RAID0, maar HDTune wel.

Overigens kom ik wel meer rare dingen tegen met onboard RAID, zoals wegvallende arrays en niet-opstartende arrays. M.i. is helaas zelfs RIAD1 op de meeste bordjes niet stabiel genoeg. Ik heb ervaring met: P5B (diverse modellen met RAID), M2A-VM HDMI.

[ Voor 36% gewijzigd door pinockio op 20-11-2007 08:39 ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• frickY
  • Laatst online: 17-02 09:21
Lijkt me dat hij tijdens windows-setup de RAID-drivers neit heeft geinstalleerd, waardoor Windows de schijven als normaal benaderde.
HDtune communiceert op hardware-niveau om te zien welke devices beschikbaar zijn; de RAID-controller stond aan en er hingen schijven aan, dus kon hij ze testen.
Voor HDtune hoeft geen valide data op de schijven te staan.

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Vond het al een beetje vreemd, dat HDtune verhaal, nu weet ik weer waarom:
Dat dacht ik nml. ook al.

[ Voor 28% gewijzigd door Madrox op 20-11-2007 23:36 ]

Pagina: 1