Systeem nu upgraden of wachten?

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:24
Ik zit met een dillemma. Ik twijfel of ik mijn systeem nu zal upgraden of zal wachten tot begin 2008 (of iets later).

Huidge specs van mijn systeem:

* Intel C2DE6400 @ 2,8 GHZ (Artic freezer pro 7)
* Gigabyte P65DS3p 1066FSB
* 2 GB DDR2 Team Xtreem PC6400 (kit)
* 8800GTS

Ik wil graag upgraden omdat het upgradevirus bij mij is toegeslagen, niet omdat ik performancewinst nodig heb. Ik ben tevreden met het huidige systeem. Maar ik wil de upgradekosten altijd zo laag mogelijk houden door eens in de zoveel tijd onderdelen te vervangen.

Optie 1
* Moederboard behouden
* Processor vervangen door een C2Q Q6600 1066FSB €230 euro

Optie 2
* Moederboard vervangen door een gigabyte p35 DS3 1333FSB € 99
* Processor vervangen door een E6750 € 160

Optie 3

* NU moederboard vervangen door een p35 DS3P 1333FSB € 99
* Wachten op de intel processor E8400 1333FSB € 180?? (begin 2008)

Tevens twijfel ik over de videokaart. Ik wil graag de overstap maken naar de 8800GT.
Mede vanwege het feit dat ik nu nog een beetje geld kan krijgen voor mij 4 maand oude 8800GTS640MB. Als ik daar langer mee wacht, zal de GTS nog veel minder opleveren.

Het geselecteerde moederboard lijkt me de meest logische keuze. Ik denk dat het nog niet zinvol is om de wachten op een 1666 moederboard voor een acceptabele prijs.

Momenteel draai ik XP en geen Vista. Ik heb vista enige tijd gedraaid, maar vond de nadelen niet opwegen tegen de voordelen (performance in games). Wanneer is het slim om 2 GB extra geheugen te kopen, de prijzen zijn nu immers zeer laag.

Wat is wijs? wie heeft nog een goed inzicht voor mij?

Verwijderd

Ik denk dat je je juist niet zo moet concentreren op de processor. Misschien kun je beter eerst voor een betere videokaart gaan en daarna pas weer kijken voor een betere CPU. Als je kijkt naar de comments in de Crysis review lees je dat er mensen zijn die Crysis nog vrij goed kunnen draaien op CPU's die toch een stuk minder zijn dan die van jou. Ik zou eerst voor de videokaart gaan, en misschien ook het geheugen, maar het moederbord en de processor kunnen denk ik nog wel een tijdje mee :)

Oh en 2GB extra geheugen zou je gewoon nu kunnen aanschaffen, tis allemaal spotgoedkoop met uitzondering van DDR3

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2007 09:47 ]

Verwijderd

lastig om iets over te zeggen als je geen performance issues hebt.

Als je nu al 2GB DDR2 in je systeem hebt zitten, dan lijkt het met voorlopig nog
niet hard nodig om up te graden.

Wachten op het nieuwste, zoals het moederboard dat je noemt, is per definitie
onvoordelig, omdat je dan een mooie early adopters prijs betaald.

Ik zou gewoon nog even wachten en de kat uit de boom kijkenn. Ik denk niet dat je
je upgrade kosten echt beperkt door nieuwe hardware te kopen die slechts een
beperkt performace winste geven, zeker als je nog geen problemen hebt.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:18

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Als je per se wilt upgraden, zou ik beginnen met het moederbord. De processor kan nog wel even mee als deze op 2,8 GHz blijft draaien. De CPU kun je altijd nog vervangen, zonder Windows opnieuw te installeren.

E6400 (2,8) / P965 / 8800GTS 640 ==>
E6750 (2,66) / P35 / 8800GT 512

Al met al ga je er misschien 20% op vooruit? Is het dat geld waard? :)

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:24
Mensen bedankt voor de reacties, Ik ben mij ervan bewust dat de performancewinst miniem zal zijn als ik voor een E6750 ga.

Ik heb net een artikel op tomshardware gelzen waarbij er een Q6600 wordt vergeleken met een E6750 en het advies daar is om dan voor de Quadcore te gaan.

Met het beperken van de kosten bedoel ik eigenlijk gefaseerd upgraden zodat ik niet een klap geld uit hoef te geven in 1 keer maar dat ik het tot 200 euro per keer kan beperken en mijn recente hardware voor een acceptabele prijs kan verkopen.

Het blijft altijd een dilemma het upgraden. Misschien is dit een optie:

* Nu moederboard p35DS3 aanschaffen
* Wachten tot begin volgend jaar op een C2Q op 1333 voor een acceptabele prijs.
* Nu (als hij weer beschikbaar is) een 8800GT kopen en de GTS verkopen.
Verwijderd schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 09:46:

Wachten op het nieuwste, zoals het moederboard dat je noemt, is per definitie
onvoordelig, omdat je dan een mooie early adopters prijs betaald.
Ik hoop er stiekum op dat de X38 chipset's komende tijd zullen dalen in prijs!....

[ Voor 27% gewijzigd door Lumics op 16-11-2007 10:07 ]

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-05 10:21

Opa

Nu Multifocaal!

Lumics schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 10:03:
* Nu moederboard p35DS3 aanschaffen
* Wachten tot begin volgend jaar op een C2Q op 1333 voor een acceptabele prijs.
* Nu (als hij weer beschikbaar is) een 8800GT kopen en de GTS verkopen.
Waarom NÙ een nieuw moederbord en over twee à drie maanden een nieuwe CPU? :?
Van te vroeg computercomponenten kopen word je alleen maar armer of je loopt de nieuwste bordjes mis. Misschien gaat de nVidia MCP7A-H wel een X38 killer worden, misschien ook niet, maar als je nu die P35 koopt weet je zeker dat je je opties beperkt.

Je kan wachten tot de C2Q een "acceptabele" prijs krijgt of gewoon een C2D Penryn halen.

Wat betreft je geheugenvraag: Twee GB erbij is nooit weg, maar je hebt XP 64 bit nodig om al je geheugen te kunnen aanspreken.

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

• Morti
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 11:05
Ik zit eigenlijk met dezelfde vraag als de topicstarter, alleen mijn systeem is een fractie ouder.

huidge specs:
Asus A8N-e (s939)
AMD64 3700+ (single core)
GEIL 2x 1GB PC3200
XFX nVidia 7900 GT

Omdat met mijn huidige moederbord upgraden een lastig verhaal wordt, zit ik in eerste instantie te denken aan een wat forsere upgrade, namelijk een P35 mobo, E6750 en een 8800GT (of toch die ATi 3870).

In mijn zoektocht op internet en dit forum ben ik toch wat gaan twijfelen of dit wel het goede moment is. De nieuwe intel cpu's (met name de E8400) klinken toch wel heel erg interessant. En wanneer komt nVidia met de 9xxx serie? Ik neem aan dat dat nog wel een paar maanden zal duren?

Kortom, kan iemand mij wat tips geven voordat ik misschien te vroeg (of aan verkeerde producten) mijn geld uitgeef?

(met dit systeem wil ik toch wel de nieuwste games -met uitzondering van crysis ^^- lekker vlot kunnen draaien.)

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:24

Thandor

SilverStreak

PMG FAQ - Welke processor/moederbord/geheugen moet ik nemen?. Dit valt eigenlijk onder 'welke moet ik nemen?' en dat soort vragen zijn hier niet gewenst :).

Bekijk wat alle opties zijn, wat de opties in de toekomst zijn en bekijk welke performance je krijgt na de upgrade. Mocht je wat hulp nodig hebben zie CSL FAQ - Ik wil mijn PC upgraden, hoe? :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.