vista naar xp intel: matrix storage diskette

Pagina: 1
Acties:
  • 3.740 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:28
kan iemand mij die geven? ik kan het Intel Matrix Storage Manager niet installeren op de pc die ik gebruik voor de drivers.

Situatie:

1 laptop1 moet xp op en zeurt nu op die diskette (vista boot is al niet meer mogelijk dmv format)

2 laptop2 kan de software niet installeren omdat het niet de benodigde hardware heeft.

wie 'o wie kan mij van die floppy voorzien?

(Search deed alleen maar de software vinden :'( )

Inventaris - Koop mijn meuk!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dan zoek je een programma die .ima bestanden kan uitpakken. UltraISO is zo'n programma. Je zou deze ook kunnen mounten in Daemon Tools, branden met Nero, noem maar op. De .exe uitpakken met WinRAR (beide als ik het goed heb).

Commandline FTW | Tweakt met mate

• chaoscontrol
Hero Of Time schreef op donderdag 15 november 2007 @ 20:57:
Dan zoek je een programma die .ima bestanden kan uitpakken. UltraISO is zo'n programma. Je zou deze ook kunnen mounten in Daemon Tools, branden met Nero, noem maar op. De .exe uitpakken met WinRAR (beide als ik het goed heb).
Wat? Welk .ima bestand? Ik kan de .exe niet uit pakken met winrar. weet niet waarom.
Edit: welke bestanden moet ik nou hebben uiteindelijk op de floppy? Dan kan ik die mss allemaal apart zoeken, nog sneller.

Mogelijkheid tot slipstreamen oid is niet mogelijk: geen lege cd's etc..
(gebruik niet externe floppy maar heb de floppy nodig..)

[ Voor 23% gewijzigd door chaoscontrol op 15-11-2007 21:04 ]

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Waarschijnlijk heb je een laptop met Intel ICH 8/Santa Rosa chipset, en als je BIOS geen optie heeft om de SATA controller op "Legacy mode" o.i.d. te zetten, dan is het een gedoe om XP goed te krijgen: handmatig drivers goed plaatsen tijdens de install mb.v bijv. een linux live cd (de 'F6 optie' om drivers te laden werkt niet/nauwelijks), of een slipstreamed XP cd brouwen.

Sowieso, die 'floppy' is gewoon van de Intel site te halen (althans, een installer die een floppy voor je maakt).

• chaoscontrol
Iva_Bigone schreef op donderdag 15 november 2007 @ 21:05:
Waarschijnlijk heb je een laptop met Intel ICH 8/Santa Rosa chipset, en als je BIOS geen optie heeft om de SATA controller op "Legacy mode" o.i.d. te zetten, dan is het een gedoe om het goed te krijgen: handmatig drivers goed plaatsen tijdens de install mb.v bijv. een linux live cd (de 'F6 optie' om drivers te laden werkt niet/nauwelijks), of een slipstreamed XP cd brouwen.

Sowieso, die 'floppy' is gewoon van de Intel site te halen (althans, een installer die een floppy voor je maakt).
Die installer die de floppy maakt? ik kan iets dergelijks niet vinden.. alleen de intel matrix storage manager (wat volgens mij de software is die de software installeerd waarmee je de floppy kan brouwen maar deze kan dus niet hierop (laptop2) geinstalleerd worden omdat het ander chipset heeft dan dat de installer wil)

edit: Het is trouwens een HP Compaq 6720s en de driver van de hp site is gewoon die intel matrix storage manager

[ Voor 5% gewijzigd door chaoscontrol op 15-11-2007 21:10 ]

• 3dfx
  • Niet online
chaoscontrol schreef op donderdag 15 november 2007 @ 21:06:
[...]

Die installer die de floppy maakt? ik kan iets dergelijks niet vinden.. alleen de intel matrix storage manager (wat volgens mij de software is die de software installeerd waarmee je de floppy kan brouwen maar deze kan dus niet hierop (laptop2) geinstalleerd worden omdat het ander chipset heeft dan dat de installer wil)
Sorry hoor, maar da's BS: je hebt gewoon niet de goeie .EXE te pakken (je hebt nu de INF installer ofzo), en JA, die floppycreator is echt op de Intel site te vinden, en werkt ook op een pc met andere chipset.

• chaoscontrol
Iva_Bigone schreef op donderdag 15 november 2007 @ 21:09:
[...]

Sorry hoor, maar da's BS: je hebt gewoon niet de goeie .EXE te pakken (je hebt nu de INF installer ofzo), en JA, die floppycreator is echt op de Intel site te vinden, en werkt ook op een pc met andere chipset.
Zou jij mij dan misschien kunnen helpen zoeken? Ik ben namelijk al een tijdje bezig :( maar krijg het niet voor elkaar, alle hulp is welkom!!

edit (alweer...:P): en ikke maar denken dat het een kwestie was van ff 3 of 4 filetjes op een floppy te flikkeren

[ Voor 10% gewijzigd door chaoscontrol op 15-11-2007 21:15 ]

• 3dfx
  • Niet online
chaoscontrol schreef op donderdag 15 november 2007 @ 21:11:
[...]

Zou jij mij dan misschien kunnen helpen zoeken? Ik ben namelijk al een tijdje bezig :( maar krijg het niet voor elkaar, alle hulp is welkom!!

edit (alweer...:P): en ikke maar denken dat het een kwestie was van ff 3 of 4 filetjes op een floppy te flikkeren
Aangezien je 0 info in je startpost geeft welke chipset het betreft, doe ik maar een gok:
http://downloadcenter.int...ilter.aspx?ProductID=2101
Zo'n ding heet Floppy Configuration Utility, rest mag je zelf op-/uitzoeken.

• chaoscontrol
Iva_Bigone schreef op donderdag 15 november 2007 @ 21:18:
[...]

Aangezien je 0 info in je startpost geeft welke chipset het betreft, doe ik maar een gok:
http://downloadcenter.int...ilter.aspx?ProductID=2101
Zo'n ding heet Floppy Configuration Utility, rest mag je zelf op-/uitzoeken.
Dankje, ik was toevallig net ook op dit punt aangekomen, ik heb nu die van dit chipset intel845 maar ik weet niet of die dan ook werkt op die van de andere laptop met intel945 (want die kan IK dus niet op deze installeren wegens chipset verschil)

• chaoscontrol
Niet dus.. Als ik bij het scherm kom van het laden van de intel matrix storage driver "druk op ENTER als u klaar bent"

als ik op enter druk leest hij niet eens mijn floppy, nu al 2x geprobeerd, als ik op enter druk dan gaat me floppy niet eens draaien, lampje brand ook niet.

wat nu?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Je gezonde verstand gebruiken ? :)
Dat je een nieuwere 945 chipset niet kan aansturen met drivers die specifiek voor een oudere 845 zijn gemaakt is vrij vanzelfsprekend.

Pak de goede dus, en zorg dat je genoeg floppies bij de hand hebt ;)

Overigens: als je wat toe te voegen hebt en je bent de laatste die gepost hebt, gebruik dan de edit-functie en pas je post aan met de extra info.

Je zou toch onderhand wel moeten weten hoe het hier werkt.

[ Voor 22% gewijzigd door alt-92 op 15-11-2007 21:47 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• chaoscontrol
alt-92 schreef op donderdag 15 november 2007 @ 21:45:
[...]

Je gezonde verstand gebruiken ? :)
Dat je een nieuwere 945 chipset niet kan aansturen met drivers die specifiek voor een oudere 845 zijn gemaakt is vrij vanzelfsprekend.

Pak de goede dus, en zorg dat je genoeg floppies bij de hand hebt ;)

Overigens: als je wat toe te voegen hebt en je bent de laatste die gepost hebt, gebruik dan de edit-functie en pas je post aan met de extra info.

Je zou toch onderhand wel moeten weten hoe het hier werkt.
dat had ik ook door ja, maar die andere kan ik niet eens installeren! (omdat deze comp dat chipset niet heeft waar hij naar zoekt tijdens de install en die andere OS-loos is!)

Dat terzijde, je zou denken dat hij op zijn minst de floppy zou proberen te lezen, maar het floppy apparaat doet helemaal niets.

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heb je wel op F6 gedrukt aan het begin van de setup? Dat is wel een vereiste, iets wat iedereen mist die Xp probeert te installeren voor het eerst.

• chaoscontrol
Yep, heb ik gedaan. Vandaar dat ik ook bij die stap kom dat hij dus die intel matrix storage driver vraagt :)

Edit: Niemand die iets briljants weet? :(

[ Voor 17% gewijzigd door chaoscontrol op 15-11-2007 22:07 ]

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ok, je maakt gebruik van een externe floppy drive begrijp ik dus? In zo'n geval moet je BIOS het ook ondersteunen om deze als een volwaardige floppy drive te laten gebruiken en niet zomaar een USB apparaat. De Windows Text mode setup kan hier namelijk niet mee overweg. Op mijn laptop heb ik hetzelfde, ook de Intel Matrix Storage nodig, met een USB stick ziet hij eerst de driver prima, maar als ik de schijf heb geselecteerd vraagt hij er opnieuw naar en werkt de stick niet meer. Enige oplossing is de driver in Windows te bakken via nLite. Pak een rewritable cd, neem de driver en je XP cd en gooi die door nLite heen. Dan moet hij het prima doen. Je moet wel opletten dat je de juiste versie van je hardware kiest bij de intergratie van de driver bij nLite.

• chaoscontrol
Is het een optie om die HDD gewoon in een andere comp te stoppen en dan Xp eroverheen knallen? daarna terug in de laptop doe en windows ff doe recoveren (met de XPsp2 cd, dus niet die recovery console).

Zou moeten lukken of moet ik dan in die windows install eerst de drivers op de installatie zetten? Enige mogelijkheid aangezien ik alles heb behalve een lege cd/dvd om te slipstreamen.

edit: niet dus.. hij mauwt tijdens de recovery nog steeds om die intel matrix storage manager.. iemand een idee hoe ik dat moet doen?

[ Voor 14% gewijzigd door chaoscontrol op 16-11-2007 22:27 ]

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ja, zie mijn vorige post. Je zult toch echt de driver moeten integreren. Koop nou gewoon een pakje RW cdtjes, ben je van dat gezeik ook af. Zelfs voor recovery heb je je driver nodig zoals je gemerkt hebt.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Met ^^ eens :)
chaoscontrol schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 20:18:
Is het een optie om die HDD gewoon in een andere comp te stoppen en dan Xp eroverheen knallen? daarna terug in de laptop doe en windows ff doe recoveren (met de XPsp2 cd, dus niet die recovery console).
Dan weet je zeker dat je install brak gaat lopen. Jouw desktop heeft absoluut afwijkende hardware, das vragen om BSODs.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Lone Gunman
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
vanaf een usb diskdrive installeren kan trouwens wel, maar dan moet je wel een net het juiste merk/type usb diskdrive hebben (zie http://support.microsoft.com/default.aspx/kb/916196/ ).
Het is namelijk zo dat windows setup in de eerste fase (f6, driver selecteren op de diskette) de diskdrive via de bios benaderd, waardoor elke usb diskdrive werkt. In de volgende fase als de windows setup bestanden gaat kopieeren (dus ook de drivers vanaf de diskette), gebruikt hij echter zn eigen drivers. Probleem is alleen dat het aantal usb diskdrive drivers die tijdens deze fase beschikbaar zijn gigantisch beperkt zijn, je zal dus al echt wat winkels af moeten gaan om een ondersteunde usb diskdrive te vinden.

Maar, wat Hero of Time al aangeeft, maak gewoon een eigen xp cd met de sata drivers geintegreerd.
Dat klinkt misschien ingewikkeld maar is het is echt een fluitje van een cent met behulp van nLite. Kwestie van aangeven in nLite dat je drivers wilt integreren, de juiste driver aangeven, nLite een iso laten genereren en deze vervolgens branden.

Experience has taught me that interest begets expectation, and expectation begets disappointment, so the key to avoiding disappointment is to avoid interest.

• chaoscontrol
Ok, ik ben ook op het punt aangekomen dat ik morgen maar eentje ga maken dan. Wat is de bedoeling precies? Gewoon de driver integreren? Dat moet wel lukken voor zover ik heb gezien in nLite.

(Maar wat is dat Intel Matrix Storage Driver nou eigenlijk? Hetzelfde?)

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

chaoscontrol schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 00:24:
(Maar wat is dat Intel Matrix Storage Driver nou eigenlijk? Hetzelfde?)
In principe wel, alleen heeft XP nog de textmode setup, en daarvoor heb je tijdens de installatie de bekende/beruchte F6 textmode storage driver voor nodig.
Windows Clients - FAQ - Windows Setup ziet mijn harddisks niet?

een optie die je kan gebruiken is een usb stick die je een driveletter A geeft, daar de F6 floppy setup naartoe laten extracten en vervolgens de uitgepakte driver met nLite slipstreamen.

Verwijderd

Wat is er mis met deze commandline opdracht om de driver te extracten?

c:\iata78_cd.exe -a -a -pc:\mapnaam.

Drivers in de root van een USB-stick, CD of DVD'tje fikken en klaar ben je, slipstreamen kan natuurlijk ook met bijvoorbeeld Windows Unattended CD Creator.

[edit]
Had beter moeten lezen..

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2007 00:37 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 00:32:
Drivers in de root van een CD of DVD'tje fikken en klaar ben je
Kan je niet tijdens de XP setup routine benaderen (want die zoekt bij gebrek aan aanwezige driver naar een floppy), dus dat heeft alleen zin als je het als extra (niet je boot-controller) wil installeren.

• chaoscontrol
alt-92 schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 00:31:
[...]

In principe wel, alleen heeft XP nog de textmode setup, en daarvoor heb je tijdens de installatie de bekende/beruchte F6 textmode storage driver voor nodig.
Windows Clients - FAQ - Windows Setup ziet mijn harddisks niet?

een optie die je kan gebruiken is een usb stick die je een driveletter A geeft, daar de F6 floppy setup naartoe laten extracten en vervolgens de uitgepakte driver met nLite slipstreamen.
Dus ik moet EN de gewone driver hebben (die ik tot nu toe bereikte via F6 en dan driver toevoegen in daarvoor bedoelde scherm) EN een textmode versie daarvan voor wanneer hij om de storage manager vraagt? (Ik weet dat het niet goed is maar zo snap ik het nu..) welke van die 2 moeten dan op de cd geslipstreamed worden? want de driver haal ik gewoon van de diskette die ik nu voor F6 methode gebruikte

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dat is dezelfde driverfile.
Het gaat met name om die txtsetup.oem file en de layout. Nlite regelt dat verder allemaal voor je.

De Matrix Storage Manager setup zorgt ook voor de Control Panel Intel applet, die kan je dus ook achteraf installeren.

Maar dit is toch wel regelmatig aan de orde geweest, en dat moet je ook wel kunnen vinden met de search hier. Ga morgen eerst maar eens aan de slag, daarna zien we wel weer verder.

• chaoscontrol
Ik had het driver probleem idd vaker gezien en dit is dan ook geen onbekend probleem maar dat over de intel matrix storage manager error (nouja error, het punt waar die niet verder wilde) was relatief onbekend voor mijn grote vriend google.

Maar inderdaad, morgen eerst weer aan de slag,
nieuwe xp maken dmv nlite including the driver! :D

edit:
deze dus!

Intel(R) 82801HEM/HBM SATA AHCI Controller (Mobile ICH8M-E/M)

[ Voor 11% gewijzigd door chaoscontrol op 17-11-2007 00:46 ]

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Juist, die selecteren als je de driver integreerd. Tip, selecteer de driver als multi-driver folder, navigeer naar de map waar je driver staat en selecteer dan de juiste hardware. Je moet anders een keus maken tussen ahci.inf en iastor.inf, iets wat altijd mis gaat omdat je nou net de verkeerde pakt. Met multi-driver folder heb je die kans niet.

• chaoscontrol
Hero Of Time schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 01:54:
Juist, die selecteren als je de driver integreerd. Tip, selecteer de driver als multi-driver folder, navigeer naar de map waar je driver staat en selecteer dan de juiste hardware. Je moet anders een keus maken tussen ahci.inf en iastor.inf, iets wat altijd mis gaat omdat je nou net de verkeerde pakt. Met multi-driver folder heb je die kans niet.
Dankje voor de tip maar ik ben er zeker van dat ik de iastor.inf moet hebben. kan geen kwaad om ze er bijde op te zetten though.

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nou, dat denk ik niet. Als je in die inf kijkt, dan zie je staan dat het om de RAID driver gaat, niet de normale SATA driver. Daarom dus die tip, om dit soort fouten te voorkomen. Op een laptop ga je geen RAID draaien, sterker nog, bij 99% van de laptops is dit niet eens mogelijk (maar 1 hdd, bij RIAD heb je minstens 2 nodig). Je moet dus, zoals je al eerder aangaf bij wat voor controller je hebt, de iaAHCI.inf hebben.

• CheckItOut
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 29-11-2025
Ik ben er uit gekomen bij hetzelfde probleem. Eerst zat ik te kutten met F6 en de drivers, maar telkens vlak voordat hij dus de bestanden ging wegschijrven kreeg ik opnieuw de melding van drivers. Dus ik had zonder F6 dat windows xp geen schijven zag, met F6 dat hij hem mooi ging formatteren, en dan voor het wegschrijven om een andere diskette die niet bestaat.

Mijn nu mijn oplossing:
Het is eigenlijk zo simpel, je kan in je BIOS (ff zoeken hij zat best verstopt) je SATA op compatible mode zetten ipv enhanched. Dan herkent windows xp installatie hem gelijk.
Als je dan de storage driver geinstalled hebt in xp, kan je hem weer op enhanched zetten.

/EDIT: Trouwens het gaat hier over een Acer A8Le Notebook (Pre-installed met Vista)

[ Voor 6% gewijzigd door CheckItOut op 23-11-2007 14:11 ]

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

plantenpot schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 14:09:
Ik ben er uit gekomen bij hetzelfde probleem. Eerst zat ik te kutten met F6 en de drivers, maar telkens vlak voordat hij dus de bestanden ging wegschijrven kreeg ik opnieuw de melding van drivers. Dus ik had zonder F6 dat windows xp geen schijven zag, met F6 dat hij hem mooi ging formatteren, en dan voor het wegschrijven om een andere diskette die niet bestaat.

Mijn nu mijn oplossing:
Het is eigenlijk zo simpel, je kan in je BIOS (ff zoeken hij zat best verstopt) je SATA op compatible mode zetten ipv enhanched. Dan herkent windows xp installatie hem gelijk.
Als je dan de storage driver geinstalled hebt in xp, kan je hem weer op enhanched zetten.

/EDIT: Trouwens het gaat hier over een Acer A8Le Notebook (Pre-installed met Vista)
Niet elke BIOS heeft deze optie en ook niet elke chipset heeft die optie. Ik raad het trouwens niet aan om je controller modus aan te passen nadat je je OS hebt geïnstalleerd, je weet nooit wat voor gevolgen dat uiteindelijk gaat geven.

• trigger808
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Heb je nu al een oplossing? want ik heb exact dezelfde melding met hetzelfde mobo (Intel(R) 82801HEM/HBM SATA AHCI Controller (Mobile ICH8M-E/M) ) allen dan op een HP Compaq 6710b.

Hetgene dat ik vooral niet snap is dat ie naar een cd/floppy in station A: verwacht maar als je op enter drukt (moet je doen "als u klaar bent" met de floppy erin doen) is er geen enkele leesactie meet op de diskette!

• Tennisbal
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04-2018
yes eindelijk opgelost, enige oplossing is een nieuwe iso maken met nlite tool.
Pagina: 1