Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hallo allemaal,

Als ik dit in de verkeerde forum post hoor ik dat graag. Maar ik weet even niet waar ik dit probleem zou moeten posten. Het is een HD en SW operating system vraag.

Ik heb sinds kort een Acer notebook aangeschaft. Deze is met Windows Vista geinstalleerd geleverd. Mijn probleem is dat ik met programeren vooral onder Windows XP moet werken Als ik een programma maak onder Vista dan werkt deze namelijk niet onder XP. Overbodig te zeggen dat Vista niet zo courant als XP is lijkt mij.

Nu het probleem. Ik wil een dual boot maken met Vista en XP. Maar als ik de CD van XP laat booten krijg ik de melding dat er geen HD te vinden is. Uit de docu blijkt Acer een verborgen partitie te hebben gemaakt, kan ik mogelijk met een partitie progje als Partition Magic wel naar boven halen maar kan dit kwaad????

Als dual boot niet kan werken dan wil ik alleen XP.

Wie kan mij advies hierover geven.

Vriendleijke groet,

Willem ter Horst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:49

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Verwijderd schreef op woensdag 14 november 2007 @ 08:15:
hallo allemaal,

Als ik dit in de verkeerde forum post hoor ik dat graag. Maar ik weet even niet waar ik dit probleem zou moeten posten. Het is een HD en SW operating system vraag.
Het is een software probleem :)
Nu het probleem. Ik wil een dual boot maken met Vista en XP. Maar als ik de CD van XP laat booten krijg ik de melding dat er geen HD te vinden is. Uit de docu blijkt Acer een verborgen partitie te hebben gemaakt, kan ik mogelijk met een partitie progje als Partition Magic wel naar boven halen maar kan dit kwaad????
Men kan pas dualbooten als Vista is geinstalleerd :) En PM laten draaien en het een en ander verwijderen, zou ik pas doen als je je voldoende in de materie hebt verdiept.
Als dual boot niet kan werken dan wil ik alleen XP.
Vista deinstallatie tricks staan in Windows Clients :)

Neem bijvoorbeeld de Windows Clients - Vista FAQ eens door. Daar staat veel informatie in verwerkt :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 15:45
Niet zo bekend hoe Acer het doet met booten. Ik zou wel eerst de herstel cds/dvds branden voordat je iets gaat doen met die 'verborgen partitie'.

Mij lijkt ook een goeie vraag waarom je gecompileerde programma's het niet doen op XP. "Overbodig te zeggen dat Vista niet zo courant als XP is lijkt mij."? Is dat ergens mee onderbouwt, of de zoveelste "het zelf wel aan Vista liggen" reactie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Als ik een programma maak onder Vista dan werkt deze namelijk niet onder XP.
Dan wil je eerst eems gaan kijken naar wat je (of wat je compiler?) wat dat betreft fout doet. ZO platformspecifiek werken lijkt me niet de bedoeling.

VMWare of MS Virtual Machine kan trouwens natuurlijk ook.

Als toch dual: ik neem aan dat je niet vraagt naar de standaardmanier van XP na VIsta installeren, omdat het web daar vol over staat. Is de melding dat er geen HDD is gevonden niet omdat je vergeten bent de juiste drivers te installeren? (F6 -> diskette, of de drivers slipstreamen). Die Acer partitie zal wel een recovery iets zijn gok ik.

Voor je iets aanpast wil je trouwens even met iets als Ghost een volledig image maken van je HDD.

offtopic:
'Notebook Vista' zegt niet zo heel veel over je vraag, ik pas de titel dus wat aan. En welkom!

Edit: oeh en het wordt me ingefluisterd dat dit nog niet in Windows Clients stond, maar in Windows Servers en Server-software. Ik heb het nu dus even verplaatst.

[ Voor 7% gewijzigd door F_J_K op 14-11-2007 09:00 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AvA_
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23-06 20:13

_AvA_

en dat ben zo.

Die verbogen partitie zit waarschijnlijk vol met herstelbestanden. Dat is meestal zo met prefab pcs.
Je kunt die partite gewoon wissen en een stationsletter toekennen, alleen ben je dan wel je originele vista installatie software kwijt.
Waarschijnlijk is die partitie ook niet groter dan een GB of 6-7.

Succes

Droogkloot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ten eerste vast bedankt voor alle reacties.

Even een kleine nuance aanbrengen over Vista, ik bedoel niet dat het aan Vista ligt, maar mijn afnemers zijn grote bedrijven en overheden, deze beginnen (voorlopig nog) niet aan Vista vanwege de negatieve pubiciteit. Ik heb op mijn normale pc een dual boot met Vista en XP en dat werkt prima zo.

Bij mijn notebook is geen diskette of cd meegeleverd, ik ben dus afhankelijk van de verborgen partitie met waarschijnlijk alle installatie bestanden. Maar ik heb een originele dvd van Vista en een originele cd van XP het maakt niet uit welke van de twee ik in de drive doe er komt als melding dat er geen HD is gevonden. Ik wil eigenlijk de Acer versie kwijt en zelf bepalen wat er op mijn pc (lees notebook) komt te staan zonder al die Acer rommel.

In de notebook is een Hitachi HD geinstalleerd ik heb deze opgezocht en blijkt redelijk courant te zijn ik kan in de bios komen en daar wordt de HD wel netjes weergegeven. Maar ik heb geen idee waarom deze tijdens de installatie niet gevonden kan worden. Mogelijk staan de drivers op de verborgen partitie maar daar kan ik niet op zoeken, of weet iemand een weg om deze alsnog zichtbaar te maken. Ik dacht in eerste instantie aan PM en om een driveletter toe te kennen Ik heb dat echter nog niet uitgeprobeert omdat ik eerst van iemand met ervaring advies hierover wil vragen.

Omdat tijdens het programeren er diverse dll's worden aangeroepen vanuit Vista welke niet compatible zijn met XP werkt het programma niet onder XP, de compiler staat goed ingesteld en VM geeft geen verbetering.

Vriendelijke dank allemaal

Willem ter Horst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 14 november 2007 @ 14:07:
Hoi allemaal,

Ten eerste vast bedankt voor alle reacties.

Even een kleine nuance aanbrengen over Vista, ik bedoel niet dat het aan Vista ligt, maar mijn afnemers zijn grote bedrijven en overheden, deze beginnen (voorlopig nog) niet aan Vista vanwege de negatieve pubiciteit. Ik heb op mijn normale pc een dual boot met Vista en XP en dat werkt prima zo.
Ook grote bedrijven en overheden beginnen binnenkort aan Vista, dit komt namelijk doordat fabrikanten enkel nog drivers maken voor Vista (het kost teveel om ze ook nog voor XP te moeten maken), aangezien hardware kapot gaat en sowieso vaak al na een bepaalde termijn vervangen wordt is het slechts een kwestie van enkele jaren voordat ook grote bedrijven en overheden over gaan naar Vista.

Dat de reden zou zijn negatieve publiciteit is al complete onzin, als je als bedrijf jouw beleid laat beinvloeden door wat de media roept ben je heel verkeerd bezig. Enkele grote bedrijven waarmee ik samenwerk hebben in de afgelopen anderhalf jaar onderzoek gedaan naar het uitrollen van Vista in het bedrijf en dat is erg positief verlopen. Het uitrollen wordt nu ook gedaan en dat is tot nu toe een succes. Je komt er als bedrijf toch niet onderuit om te upgraden, dus je kunt het beter maar goed aanpakken ipv naar de media te luisteren.

Je geeft aan dat als je aan het programmeren bent onder Vista de programma's die je maakt niet zouden werken onder XP. Daarom vragen wij hoe dat zit, dat klinkt namelijk onwaarschijnlijk. Het is sowieso al vrij knap iets te maken wat alleen werkt onder Vista (hoewel dat natuurlijk wel kan, denk WPF en Direct-X 10), maar als je wil dan kun je onder Vista prima iets programmeren wat perfect werkt onder XP (je maakt dan gewoon geen gebruik van die hele specifieke Vista dingetjes).

Geef eens wat meer informatie erover, dat kan je namelijk flink wat werk besparen.

Dat je wel nog moet testen onder XP is logisch, maar daarvoor is het vaak handiger een virtuele installatie onder Virtual PC of VMWare te draaien. Dan blijft die in ieder geval schoon, heb je geen last van vorige versies die per ongeluk blijven staan en je kunt eenvoudig verschillende versies van Windows uitproberen.

Dus geef eens wat meer informatie, wellicht kunnen we je helpen zodat je niet een 2e installatie hoeft te doen en zo een hoop tijd en ruimte op je schijf kunt besparen :)

(En groeten is niet nodig, je naam staat al naast het bericht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:49

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Verwijderd schreef op woensdag 14 november 2007 @ 14:15:
[...]

Ook grote bedrijven en overheden beginnen binnenkort aan Vista,

slechts een kwestie van enkele jaren voordat ook grote bedrijven en overheden over gaan naar Vista.
Je spreekt jezelf voorlopig in ieder geval nog wel tegen :) Ik kan je vertellen (werk bij de overheid) dat het voorlopig nog geen Vista gaat worden :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Binnenkort en enkele jaren is in mijn boek hetzelfde als het gaat om een software rollout in een groot bedrijf of een overheid ;) (Weet ik uit ervaring)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2007 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 03-09 20:46
Verwijderd schreef op woensdag 14 november 2007 @ 14:07:
[...]
Bij mijn notebook is geen diskette of cd meegeleverd, ik ben dus afhankelijk van de verborgen partitie met waarschijnlijk alle installatie bestanden. Maar ik heb een originele dvd van Vista en een originele cd van XP het maakt niet uit welke van de twee ik in de drive doe er komt als melding dat er geen HD is gevonden. Ik wil eigenlijk de Acer versie kwijt en zelf bepalen wat er op mijn pc (lees notebook) komt te staan zonder al die Acer rommel.

In de notebook is een Hitachi HD geinstalleerd ik heb deze opgezocht en blijkt redelijk courant te zijn ik kan in de bios komen en daar wordt de HD wel netjes weergegeven. Maar ik heb geen idee waarom deze tijdens de installatie niet gevonden kan worden. [..]
Vista en XP kunnen de hardeschijf niet vinden omdat de driver daarvoor blijkbaar niet op de cd/dvd staat. Dat is dus het bekende verhaal met de diskette en F6... Maar als je ons niet verteld om welke type laptop het precies gaat kunnen wij je daarmee niet helpen.

Overgens vraag ik me wel het nut van een dualboot af. Het komt er in de praktijk meestal op neer dat je in 1 van de bootopties al je werk doet en de andere opties maar laat zitten.

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jouw antwoord Vorion,

ik ga het proberen met die F6 toets. Inmiddels heb ik bij Hitachi gekeken en die heeft het ook over F6 en dan zou ik gewoon XP moeten kunnen installeren. Even over die Dual boot. Ik maak zowel in Vista als in XP programma's welke dus niet onder het andere systeem kunnen of willen werken, de discusie waarom ga ik niet voeren het werkt voor mij ok zo. Wel moet ik eerst vanuit het ene systeem hetzelfde programma converteren naar het andere systeem. Maakt verder niet uit het resultaat werkt en daar gaat het mij om.

Als het gelukt is laat ik het weten. Dan heb ik ook weer wat geleerd. Mooi toch. Oh ja ik mag niet groeten.

Maar toch bedankt.
Pagina: 1