sander- schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 13:10:
[...]
Winig zin om al je argumenten te weerleggen, maar als jij mij mensen kunt leveren voor een all-in uurloon van 20e per uur, dan mag je ze brengen.... Aangezien een personeelslid veel meer kost dan zijn netto, of bruto uurloon...
Ik had het even alleen over loon, dan neem ik de huisvesting e.d. inderdaad niet mee, maar heel veel hoeft dat ook niet te zijn. Kwa loon heb je meestal ongeveer een factor 3, dus zou je mensen 7 euro per uur betalen (waar zij evt. nog belastingen en premies over moeten afdragen). Lijkt me heel redelijk voor dit hele simpele werk.
[/quote]
Daarnaast is de winst van MS niet alleen opgebouwd uit het verkopen van een OS. Ze hebben een heel breed scala producten. Je argument zou dus goed kunnen zijn wanneer je zegt dat MS een bedrag X haalt uit het verkopen van OEM licenties....
[/quote]
MS winst is wel vooral gebouwd op windows en office licenties, daar zit een marge van ruim 80% op. daar is OEM denk ik een groot deel van, maar hoe groot weet ik niet. Ik weet wel dat MS de OEM licenties ook ziet als een manier om ook meer gewone licenties te verkopen, zorg dat mensen thuis windows/office hebben en ze zullen het ook van hun werkgever verwachten, en zorg dat concurrenten heel moeilijk voet aan de grond kunnen krijgen.
Verwijderd schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 10:53:
[...]
Tel daarbij op dat echt maar een fractie van de mensen die een OEM Windows licentie kopen (bij een PC bijvoorbeeld) ook daadwerkelijk van OS gaan switchen en weer een fractie daarvan gaat ook echt de moeite doen om het geld terug te krijgen vanuit de leverancier (want je haalt het vaak niet direct bij Microsoft, Microsoft krijgt meestal maar een relatief klein deel, het grootste deel gaat nog in de logistiek zitten volgens mij).
logistiek? we hebben het nog steeds over bitjes toch? Hoeveel vrachtwagenladingen bitjes gaan er elke dag naar Dell denk je?
Ik denk dat er over een paar jaar best veel mensen zullen zijn die switchen naar andere OSen, en dat een makkelijke procedure enorm veel uitmaakt voor hoeveel mensen dat zullen zijn.
Misschien dat je daarmee de kwartaalomzet van Microsoft wel 0.00000000000000000000000000000000001% omlaag helpt. Nou de mensen in Afrika zullen je bedanken.
ik denk dat dat best eens een paar procent zal zijn, en dat zal alleen maar meer worden.
Beter kun je dan geen nieuwe PC kopen maar dat geld direct doneren aan een goed doel naar keuze, daar help je de wereld een heel stuk meer mee.
[/quote]
Als ik nou wel die PC koop, maar alleen het geld van mijn windows+office licentie weggeef, wint iedereen (behalve microsoft), ik heb een PC (met een superieur OS zelfs ; ) ), en ipv vrachtwagens, drukkers en CD-persers, en de aandeelhouders van MS gaat het geld naar bv Afrika!
Verwijderd schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 13:14:
En om het gelijk helemaal af te maken:
Er bestaat niet zoiets als een vrije markt, er zijn genoeg markten te noemen met ziekelijke hoge marges en ook markten waar de marges dusdanig laag zijn dat bij het minste er gelijk bedrijven over de kop gaan.
Natuurlijk is de vrije markt een utopie, net als de misdaadvrije samenleving, zullen we dan ook maar ophouden het te proberen? En noem eens een markt waar net zoveel producer surplus (in absolute bedragen) in zit als de OS markt dan? Ik zou er echt geen kunnen bedenken...
[
Voor 9% gewijzigd door
smokalot op 14-12-2007 16:00
]