Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Ongebruikte-Windows-EULA-geld-terug-topic

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 1.776 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 18:13:
Een laptop + windows is vergelijkbaar met een auto + tomtom.
Fout, een auto doet het prima zonder de tomtom, een laptop doet het niet zonder Windows (of vervanger, maar zo kun je in de vergelijking voor tomtom ook een navigatievervanger zetten). Hij doet het wel, maar iets nuttigs niet ;)

Vergelijkingen zoals die kloppen gewoon nooit, het is beter er niet aan te beginnen want je komt er niet verder mee.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2007 18:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Niet fout, een auto doet het niet zonder *een bestuurder die weet waar ie heen moet*.
Dat kan met behulp van anwb-borden, een wegenkaart, de weg gewoon weten, of mbv zo'n Tomtom.

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-09 08:46

smokalot

titel onder

Als we dan toch allemaal vergelijkingen gaan maken tussen de echte wereld en de virtuele wereld, mag er dan nog wel even opgemerkt worden dat de virtuele wereld bijna niet te maken heeft met dingen als transportkosten?

Als ik een ThinkPad R41 heb, kan ik een image maken van mijn OS, die iedereen met een ThinkPad R41 zo kan downloaden en installeren. als windows niet zo diep rot zou zijn zou zelfs iedereen met een x86 laptop die image kunnen installeren, maarja.

Het lijkt mij enorm concurrentie bevorderend als ik als aanbieder een softwarepakket mag aanbieden, met reclame, vooraf geinstalleerde software, een mooie standaard achtergrond, enz., en dat ik die aan iedereen mag verkopen (en als er genoeg reclame in zit zelfs geld toegeven!).

Om deze situatie te bereiken kunnen we twee dingen doen: de leverancier van de laptop moet alle mogelijke images die te koop zijn als optie meeleveren, of de leverancier moet de licenties op de software terugnemen, zodat ik een ander softwarepakket kan aanschaffen.

Optie 1 vereist coordinatie. Dit soort dingen worden vaker gedaan, en op zich zou het de industrie echt niet zoveel moeite moeten kosten om een paar flinke servers neer te zetten waar gewoon allemaal images op staan. Die servers hebben ze nu ook, alleen nu doet iedere fabrikant t zelf, en anders doen ze t centraal. De productieprocessen moeten enigszins aangepast worden om van de andere servers gebruik te maken, en er moeten een soort standaarden komen hoe software-aanbieders hun image kunnen plaatsen, en hoe klanten hun image kunnen aanbieden, maar ik verwacht niet veel problemen. Nadeel voor de softwareleverancier en de hardwarefabrikant is dat het onmogelijk wordt exclusieve deals te maken. Dat vind ik juist een goede zaak, koppelverkoop is ook verboden, net als kartelvorming en prijsafspraken, en dit is ook zo'n geval waar je de vrije markt paradoxaal moet afdwingen met regels.

De tweede optie is iets minder concurrentie-bevorderend, omdat er voor de consument een veel duidelijkere nul-optie is, en het veel meer werk kost om te kiezen. Het systeem als geheel is ook wat minder efficient dan de vorige optie. Voordeel is dat er minder coordinatie hoeft te zijn. Als de leverancier maar de licenties terugneemt is het goed. Aan de software-aanbod kant zou het liefst mogelijk moeten worden om softwarepakketten te verkopen, zodat je reclame ook echt prijsdrukkend kan laten werken. Volgens mij is het voor mij nu verboden om een versie van windows te pakken, allemaal dingen te installeren, en door te verkopen. Dat mag alleen als je er een PC bij verkoopt, en ik zie niet in waarom we dat zo zouden willen.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-11 01:53
Hmm, dus omdat fabrikanten een onderhandse afspraak met MS hebben, en niet in staat zijn efficiente/flexibele productielijnen op te zetten moet de tweaker die nadenkt daar maar content mee zijn? Laten we wel wezen: dit soort koppelverkoop is schadelijk voor de marktwerking, ongeacht of het primaire product goedkoper is zonder de oem-versie van windows erbij.

Die banden analogie gaat ook niet op, aangezien windows niet noodzakelijk is voor PC en een os niet generiek genoeg is om de vergelijking met banden te doorstaan (alle banden kunnen hetzelfde, bij operating systems is daar geen sprake van: dat is nu precies de reden dat de kritische consumenten hier tegenin gaan, de meelopers kan het geen reet schelen, die eten toch alles wat ze voor wordt gehouden voor zoete koek)

Wat betreft de logistieke problemen die OEM's hebben: dat is niet het probleem van de klant, het zou wat zijn als bedrijven zich onder de wet zouden kunnen uitlullen met een beroep op hun inefficiente bedrijfsvoering of de gedwongen winkelnering die monopolisten ze opdringen.

Op mijn toshiba laptop stond destijds geen extra software, dus het non-argument dat eventuele gesponsorde software van invloed zou zijn op de prijs gaat lang niet voor alle koppelverkopen op, toch weigerde toshiba het product (de oem-licensie) terug te nemen, en laat het nu dat soort asociaal gedrag zijn waar de TS zich aan stoort, iedereen dient zich aan de wet te houden, ook bedrijven die daar hun productie en licensieproces niet op hebben ingesteld.

De markt is op dit moment dermate verziekt dat er van een vrije keuze geen sprake meer is, dus heeft het ook weinig zin om te wijzen op de bererkte alternatieven, alleen vereniging kan voldoende effect hebben om marktverstorende bedrijven te dwingen om hun gedrag te veranderen, en met een beetje mazzel hebben we mevrouw kroes nog die (met beperkte instrumenten helaas) nog wat van de vrije markt kan redden.

Als ik overigens de redenering van de ms-fanboys bekijk dan zou het dus geen probleem zijn om oem-licensies door te verkopen of zelfs voor nop te verspreiden aangezien er immers toch niets op wordt verdiend? (even de voorwaarden/wetgeving op dezelfde manier terzijde schuivend als de oem fabrikanten doen)

Ik wens de TS iig veel succes: kleinschalig verzet werkt ook prima: geen producten meer aanschaffen van de betreffende fabrikanten en ook actief proberen deze fabrikanten in een kwaad daglicht te stellen bij vrienden/familie en bedrijven, dezelfde redenen dat mensen windows gebruiken (onwetendheid) kun je prima gebruiken om ze eerlijke producten te laten aanschaffen ;)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
Nu een waardige topic kick :*)

http://www.nu.nl/news/135...tware_onderzoeken%27.html

Het gaat dus toch gebeuren... _/-\o_ toch wel eigenlijk.

"That was left handed..." - JJH

• blup
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-11 19:13
En daar is wéér extra werk en k*tgezeik voor de winkelier.. :|..
Weet precies hoe dit weer zal gaan bij MS.
Wel leuk overgens dat stukje op nu.nl over dat de klant moet weten hoeveel hij voor de meeverkocht software betaald..

Iedereen hier weet dat de laptop fabrikanten er 20,- voor betalen oid.. :?

[ Voor 47% gewijzigd door blup op 14-12-2007 00:02 ]

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:44
Jouke74 schreef op donderdag 13 december 2007 @ 23:43:
Nu een waardige topic kick :*)

http://www.nu.nl/news/135...tware_onderzoeken%27.html

Het gaat dus toch gebeuren... _/-\o_ toch wel eigenlijk.
't is maar de vraag hoe dit geintepreteerd gaat worden. Ik kan als winkel ook aangeven dat de software gratis geleverd gaat worden. Beetje kansloze actie als je het mij vraagt

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
wat een zeiktopic dit... Tuurlijk, ik ben het met jullie eens, vanuit het principe geredeneerd is het niet juist wat er gebeurd... Maar om dit nu te veranderen. Alle argumenten van winkeliers en fabrikanten die kosten moeten gaan maken waardoor je uiteindelijk een duurder product zou krijgen zijn nu wel voorbij gekomen, dus die laat ik mooi ligen.Mijn redenatie:

Ik koop een laptop, installeer er een OS naar keuze op en richt dit in 3 uurtjes in naar mijn wensen.

Vervolgens ga ik de molen in om mijn geld terug te krijgen voor de licentie. Dit kost mij alleen al 2 uur met het zoeken naar de info op internet, het doorlezen van dit hele topic (hebbik niet gedaan, was het na 3 posts al zat...).

Vervolgens ga ik naar de winkel, bel ik met de fabrikant, ga ik brieven schrijven, bel ik nog een paar keer, deel mijn ervaringen hier etc. Al met al kost het hele traject me al gauw 5 uur en een hoop frustraties.

Als ik nou in plaats van die 5 uur besteden aan die licentie terugvragen, direct de cd's in de kast had gelegd en me erbij had neergelegd. Dan had ik 5 uur kunnen werken, waardoor ik die 75 euro al grotendeels had kunnen terugverdienen. Daarnaast had ik mezelf een hoop irritatie bespaard en de nodige postzegels, benzine en telefoongesprekken kunnen uitsparen. En mocht ik na enige tijd besluiten de laptop te verkopen, dan kan ik ook terecht bij de 99.5% van de markt die wel graag een licentie wil bij zijn laptop.

Mijn keuze lijkt me duidelijk... Doe niet zo moeilijk, leg je erbij neer en richt je eens op de echte problemen in de wereld.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
sander- schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 00:28:
...

Mijn keuze lijkt me duidelijk... Doe niet zo moeilijk, leg je erbij neer en richt je eens op de echte problemen in de wereld.
Zoals overwegingen bij keuze home cinema ;)

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-10 18:37

ATS

Als ik nou in plaats van die 5 uur besteden aan die licentie terugvragen, direct de cd's in de kast had gelegd en me erbij had neergelegd. Dan had ik 5 uur kunnen werken, waardoor ik die 75 euro al grotendeels had kunnen terugverdienen. Daarnaast had ik mezelf een hoop irritatie bespaard en de nodige postzegels, benzine en telefoongesprekken kunnen uitsparen.
Dat is nu juist het hele punt: het is veel te ingewikkeld om dit voor elkaar te krijgen. Het zou je in vijf minuten moeten lukken. Dat het nu niet kan, of alleen via grote omwegen, dat is nu juist het probleem waar het hier in dit topic over gaat.
Nee, ik leg me er niet bij neer. Ik vind het slecht voor de software markt dat één systeem op deze manier wordt gepushed. Het is in ons aller belang dat er op dit gebied veel meer keuzevrijheid komt. Als mensen kiezen voor windows is dat mij best. Zolang het maar een keuze is en er ook de mogelijkheid is om niet te kiezen voor het afnemen van windows.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:29

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Hmm ja. Dus in jou optiek is het totaal acceptabel om mensen d.m.v. koppelverkoop geld afhandig te maken voor zaken die zij niet gebruiken en het vrijwel onmogelijk maken om dat geld terug te krijgen?

It's a brave new world. Voor de fabrikanten.

Signatures zijn voor boomers.

• Sander
  • Niet online
ATS schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 07:29:
[...]

Nee, ik leg me er niet bij neer. Ik vind het slecht voor de software markt dat één systeem op deze manier wordt gepushed. Het is in ons aller belang dat er op dit gebied veel meer keuzevrijheid komt. Als mensen kiezen voor windows is dat mij best. Zolang het maar een keuze is en er ook de mogelijkheid is om niet te kiezen voor het afnemen van windows.
Dan wens ik je veel plezier, aangezien ik zelf geen zin heb om mezelf druk te maken om dit soort dingen...
Maasluip schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 08:45:
[...]
Hmm ja. Dus in jou optiek is het totaal acceptabel om mensen d.m.v. koppelverkoop geld afhandig te maken voor zaken die zij niet gebruiken en het vrijwel onmogelijk maken om dat geld terug te krijgen?

It's a brave new world. Voor de fabrikanten.
Ach, zoals hierboven al 10 keer gezegd is. Als ze mensen moeten aannemen om dat allemaal te gaan regelen en andere uitrolprocedures moeten maken etc. dan wordt die laptop alsnog duurder waardoor je ipv 80e terug krijgt misschien wel 80e meer moet betalen.

Zelfde geldt voor de winkelier, als die dat allemaal moet gaan regelen gaat zijn marge gewoon iets omhoog om die kosten te dekken.

Kan het niet uit de lengte, dan wel uit de breedte.

• smokalot

smokalot

titel onder

sander- schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 09:08:
[...]

Dan wens ik je veel plezier, aangezien ik zelf geen zin heb om mezelf druk te maken om dit soort dingen...
gewoon nieuwsgierig hoor, maar waarom dan wel? Microsoft maakt een winst van (uit mn hoofd) een miljard of 4 per kwartaal. Geen omzet, winst. Volgens mij zou je voor dat geld een heel eind komen met aids-medicatie voor Afrika bijvoorbeeld.
Ach, zoals hierboven al 10 keer gezegd is. Als ze mensen moeten aannemen om dat allemaal te gaan regelen en andere uitrolprocedures moeten maken etc. dan wordt die laptop alsnog duurder waardoor je ipv 80e terug krijgt misschien wel 80e meer moet betalen.
Als we even uitgaan van een uurloon van 20 euro, je denkt toch niet dat deze procedure niet zodanig te automatiseren is dat het niet in minder dan 8 uur kan? Je denkt dat je ook 160 euro meer betaalt voor de keuze tussen Windows ultimate/home/weet ik wat ze allemaal voor smaken hebben?
Zelfde geldt voor de winkelier, als die dat allemaal moet gaan regelen gaat zijn marge gewoon iets omhoog om die kosten te dekken.

Kan het niet uit de lengte, dan wel uit de breedte.
Marges kun je niet omhoog gooien in een vrije markt, als het goed is zijn de winstmarges van PC-winkels al niet zo hoog, maar voldoende om te overleven.

De winkelier is ook gebaat bij lagere software-prijzen, wat mensen nu uitgeven aan software zouden ze misschien ook wel uit willen geven aan hardware, en daar kan de winkelier ook nog wat op verdienen. De vraag is of de gestegen kosten door de lastigere procedure hoger zijn dan de gereduceerde kosten door goedkopere OS-en, en die vraag gaat de NMa nu eindelijk uitzoeken.

Verwijderd

smokalot schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 10:41:
[...]
gewoon nieuwsgierig hoor, maar waarom dan wel? Microsoft maakt een winst van (uit mn hoofd) een miljard of 4 per kwartaal. Geen omzet, winst. Volgens mij zou je voor dat geld een heel eind komen met aids-medicatie voor Afrika bijvoorbeeld.
Wat een onzin argument, Bill Gates is een van de gulste mensen ter wereld, hij heeft in z'n eentje al meer geld aan het goede doel gegeven dan hele landen. Daarnaast geeft ie niet alleen geld weg, hij zet ook zelf instanties op die structureel werken aan verbetering.

Ook is het natuurlijk complete nonsens te zeggen dat die 4 miljard (als dat al klopt) alleen maar komt vanwege de OEM licenties bij PC's, dat zal echt maar een heel klein deel zijn. Microsoft is een groot bedrijf, die doen heel wat meer als alleen Windows voor consumenten bakken.

Tel daarbij op dat echt maar een fractie van de mensen die een OEM Windows licentie kopen (bij een PC bijvoorbeeld) ook daadwerkelijk van OS gaan switchen en weer een fractie daarvan gaat ook echt de moeite doen om het geld terug te krijgen vanuit de leverancier (want je haalt het vaak niet direct bij Microsoft, Microsoft krijgt meestal maar een relatief klein deel, het grootste deel gaat nog in de logistiek zitten volgens mij).

Misschien dat je daarmee de kwartaalomzet van Microsoft wel 0.00000000000000000000000000000000001% omlaag helpt. Nou de mensen in Afrika zullen je bedanken.

Beter kun je dan geen nieuwe PC kopen maar dat geld direct doneren aan een goed doel naar keuze, daar help je de wereld een heel stuk meer mee.

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-10 18:37

ATS

Verwijderd schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 10:53:
Wat een onzin argument, Bill Gates is een van de gulste mensen ter wereld, hij heeft in z'n eentje al meer geld aan het goede doel gegeven dan hele landen. Daarnaast geeft ie niet alleen geld weg, hij zet ook zelf instanties op die structureel werken aan verbetering.
Off-topic: daar valt natuurlijk ook wel iets op af te dingen.
Ben het overigens wel met je eens dat het vermogen van Gates of de winsten van microsoft niets met de discussie over vrije keus te maken hebben, anders dan dat het een indicatie zou kunnen zijn dat er iets mis zou kunnen zijn met de vrije software markt.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• Sander
  • Niet online
smokalot schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 10:41:

Als we even uitgaan van een uurloon van 20 euro, je denkt toch niet dat deze procedure niet zodanig te automatiseren is dat het niet in minder dan 8 uur kan? Je denkt dat je ook 160 euro meer betaalt voor de keuze tussen Windows ultimate/home/weet ik wat ze allemaal voor smaken hebben?
Winig zin om al je argumenten te weerleggen, maar als jij mij mensen kunt leveren voor een all-in uurloon van 20e per uur, dan mag je ze brengen.... Aangezien een personeelslid veel meer kost dan zijn netto, of bruto uurloon...

Daarnaast is de winst van MS niet alleen opgebouwd uit het verkopen van een OS. Ze hebben een heel breed scala producten. Je argument zou dus goed kunnen zijn wanneer je zegt dat MS een bedrag X haalt uit het verkopen van OEM licenties....

[ Voor 16% gewijzigd door Sander op 14-12-2007 13:10 ]

Verwijderd

En om het gelijk helemaal af te maken:

Er bestaat niet zoiets als een vrije markt, er zijn genoeg markten te noemen met ziekelijke hoge marges en ook markten waar de marges dusdanig laag zijn dat bij het minste er gelijk bedrijven over de kop gaan.

• smokalot

smokalot

titel onder

sander- schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 13:10:
[...]

Winig zin om al je argumenten te weerleggen, maar als jij mij mensen kunt leveren voor een all-in uurloon van 20e per uur, dan mag je ze brengen.... Aangezien een personeelslid veel meer kost dan zijn netto, of bruto uurloon...
Ik had het even alleen over loon, dan neem ik de huisvesting e.d. inderdaad niet mee, maar heel veel hoeft dat ook niet te zijn. Kwa loon heb je meestal ongeveer een factor 3, dus zou je mensen 7 euro per uur betalen (waar zij evt. nog belastingen en premies over moeten afdragen). Lijkt me heel redelijk voor dit hele simpele werk.
[/quote]
Daarnaast is de winst van MS niet alleen opgebouwd uit het verkopen van een OS. Ze hebben een heel breed scala producten. Je argument zou dus goed kunnen zijn wanneer je zegt dat MS een bedrag X haalt uit het verkopen van OEM licenties....
[/quote]
MS winst is wel vooral gebouwd op windows en office licenties, daar zit een marge van ruim 80% op. daar is OEM denk ik een groot deel van, maar hoe groot weet ik niet. Ik weet wel dat MS de OEM licenties ook ziet als een manier om ook meer gewone licenties te verkopen, zorg dat mensen thuis windows/office hebben en ze zullen het ook van hun werkgever verwachten, en zorg dat concurrenten heel moeilijk voet aan de grond kunnen krijgen.
Verwijderd schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 10:53:
[...]
Tel daarbij op dat echt maar een fractie van de mensen die een OEM Windows licentie kopen (bij een PC bijvoorbeeld) ook daadwerkelijk van OS gaan switchen en weer een fractie daarvan gaat ook echt de moeite doen om het geld terug te krijgen vanuit de leverancier (want je haalt het vaak niet direct bij Microsoft, Microsoft krijgt meestal maar een relatief klein deel, het grootste deel gaat nog in de logistiek zitten volgens mij).
logistiek? we hebben het nog steeds over bitjes toch? Hoeveel vrachtwagenladingen bitjes gaan er elke dag naar Dell denk je?

Ik denk dat er over een paar jaar best veel mensen zullen zijn die switchen naar andere OSen, en dat een makkelijke procedure enorm veel uitmaakt voor hoeveel mensen dat zullen zijn.
Misschien dat je daarmee de kwartaalomzet van Microsoft wel 0.00000000000000000000000000000000001% omlaag helpt. Nou de mensen in Afrika zullen je bedanken.
ik denk dat dat best eens een paar procent zal zijn, en dat zal alleen maar meer worden.

Beter kun je dan geen nieuwe PC kopen maar dat geld direct doneren aan een goed doel naar keuze, daar help je de wereld een heel stuk meer mee.
[/quote]
Als ik nou wel die PC koop, maar alleen het geld van mijn windows+office licentie weggeef, wint iedereen (behalve microsoft), ik heb een PC (met een superieur OS zelfs ; ) ), en ipv vrachtwagens, drukkers en CD-persers, en de aandeelhouders van MS gaat het geld naar bv Afrika!
Verwijderd schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 13:14:
En om het gelijk helemaal af te maken:

Er bestaat niet zoiets als een vrije markt, er zijn genoeg markten te noemen met ziekelijke hoge marges en ook markten waar de marges dusdanig laag zijn dat bij het minste er gelijk bedrijven over de kop gaan.
Natuurlijk is de vrije markt een utopie, net als de misdaadvrije samenleving, zullen we dan ook maar ophouden het te proberen? En noem eens een markt waar net zoveel producer surplus (in absolute bedragen) in zit als de OS markt dan? Ik zou er echt geen kunnen bedenken...

[ Voor 9% gewijzigd door smokalot op 14-12-2007 16:00 ]

• Sander
  • Niet online
smokalot schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 15:57:
MS winst is wel vooral gebouwd op windows en office licenties, daar zit een marge van ruim 80% op. daar is OEM denk ik een groot deel van, maar hoe groot weet ik niet. Ik weet wel dat MS de OEM licenties ook ziet als een manier om ook meer gewone licenties te verkopen, zorg dat mensen thuis windows/office hebben en ze zullen het ook van hun werkgever verwachten, en zorg dat concurrenten heel moeilijk voet aan de grond kunnen krijgen.
Je denkt en suggereert. Onderbouw het en ik geloof je. Daarnaast is het zo dat onder de noemer "OS-licenties" ook de server licenties etc vallen... Dus smijten met een winst van 4 miljard en denken dat dat komt door het aansmeren van dit soort licenties vind ik naief.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

sander- schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 17:51:
[...]

Je denkt en suggereert. Onderbouw het en ik geloof je. Daarnaast is het zo dat onder de noemer "OS-licenties" ook de server licenties etc vallen... Dus smijten met een winst van 4 miljard en denken dat dat komt door het aansmeren van dit soort licenties vind ik naief.
En als Microsoft dan zelf winstwaarschuwingen uitgeeft door Vista en zegt dat het nieuwe OS hun omzet de hoogte in jaagt, dan is dat waarschijnlijk ook alleen denken en suggereren? Microsofts business model is gebouwd op licenties, en niet op dienstverlening. Alleen als monopolist kan je je zoiets permitteren.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-11 00:15
Zowieso vind ik, als laptop's/computer's zonder OS geleverd moeten worden dat Microsoft enig recht heeft om zijn WGA aan te scherpen. Want wees eens eerlijk, hoeveel mensen gaan straks een computer met Linux kopen, of zonder OS. En besluiten daarna dat Windows toch fijner is, ik geloof dat er eerlijke mensen zijn maar heel veel mensen willen niet betalen voor iets wat ze niet vast kunnen houden en hebben geen benul van de waarde van een OS.

Als er straks is mis is met de bij-de-dixons-gekochte linux pc, dan komt er een buurjonge en die zegt oh ik installeer wel ff Windows, werkt altijd. Hierdoor krijg je nog meer illegale software en uiteindelijk meer virusen. Er is namelijk geen alternatief voor Windows zolang de hardware fabrikanten niet de drivers 100% op orde hebben.

Kom je thuis zaterdagmiddag met je laptop zonder OS, hartstikke blij. Wil je Linux installeren, alles werkt behalve je NIC. Wat doe je kan:

- Ga je naar boven en download je snel windows vista en kan je weer verder
- Ga je maandag ochtend naar de winkel, koop je Windows
- Ga je maandag ochtend naar de winkel, retourneer je de laptop

Microsoft heeft een monopolie, maar zolang je nog enig verstand moet hebben van computers om Linux te onderhouden zal dit ook niet veranderen. Hier hebben vooral hw fabrikanten & retailers schuld aan, microsoft speelt hier op in.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:20

Cyphax

Moderator LNX
En niet-werkende drivers voor je NIC gaat een probleem zijn met voorgeinstalleerde computers die je uit de winkel trekt met Linux denk je? Ik zie het al voor me... "ja meneer, de PC kunnen we uitrusten met Windows, dan werkt alles, of met Linux, dan werken de netwerk- en geluidskaarten niet. Maar verder prima systeempje hoor". Als jij een werkende Linuxinstallatie hebt gaat er niets mis. Ja je kunt het hebben dat je ineens met een stukje software zit wat voor Windows geschreven is, maar da's geen technisch probleem.

Als je denkt dat de kans heel groot is dat jouw hardware niet gaat werken onder Linux loop je een paar jaar achter. Dat is echt in weinig gevallen aan de orde. Ter illustratie: ik heb Ubuntu of XUbuntu op 5 systemen geinstalleerd (3 totaal verschillende laptops en 2 verschillende dekstops), en in alle gevallen werkte alles out-of-the-box. Geen problemen tegengekomen met hardware of drivers. Ook niet kwa stabiliteit.

[ Voor 28% gewijzigd door Cyphax op 14-12-2007 21:50 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

@Cyphax:

Dat is natuurlijk niet helemaal waar, ik gebruik heel veel Linux (vooral voor servers op het werk), maar hardware support moet nog altijd voor het grootste deel uit de community komen en die lopen nu eenmaal een half jaar a een jaar achter op de hardware fabrikanten. Daarnaast moet je hardware ook nog eens redelijk populair zijn willen er goede mensen genoeg werken aan de drivers voor je hardware om ze goed en stabiel te maken.

Fabrikanten beginnen te komen met Linux support, maar dat valt vooralsnog heel erg tegen, daarnaast kun je moeilijk claimen dat een Debian Testing bijvoorbeeld te verkopen is als een stabiel systeem (dat is het dus expliciet volgens de Debian specs niet). Wil je support op je nieuwe hardware dan zul je toch echt minstens Debian Testing moeten hebben en zelfs dan kan het nog zo zijn dat er geen Linux drivers zijn voor de hardware.

De schuld ligt dus duidelijk bij de fabrikanten, maar het is nog altijd zo dat er voor nieuwe of obscure hardware geen of slechte support is onder Linux.

(En ter illustratie, ik heb Linux geinstalleerd op ongeveer 50 a 60 systemen en daar kwam ik regelmatig problemen tegen, zo krijg ik op mijn eigen desktop Linux niet eens helemaal 100% met de hardware, een M2A-VM boardje :X)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2007 22:27 ]

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:20

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 22:25:
Dat is natuurlijk niet helemaal waar, ik gebruik heel veel Linux (vooral voor servers op het werk), maar hardware support moet nog altijd voor het grootste deel uit de community komen en die lopen nu eenmaal een half jaar a een jaar achter op de hardware fabrikanten.
Vergeleken met een tijdje terug zou ik toch willen stellen dat het niveau van de support gigantisch is gestegen, tot een niveau waar de gemiddelde mens mee kan leven. Ik vind mezelf nou niet heel gemiddeld als het gaat om computergebruik, maar ik ondervind weinig problemen. Tuurlijk, de driver voor mijn Number Nine Revolution IV zuigt (ondersteunt geen enkele vorm van acceleratie, of zelfs maar een overlay) maar die anderhalve paardenkop die zo'n kaart in hun systeem hebben.. en ik hoef het waarschijnlijk ook niet onder Vista te proberen. :P
(En ter illustratie, ik heb Linux geinstalleerd op ongeveer 50 a 60 systemen en daar kwam ik regelmatig problemen tegen, zo krijg ik op mijn eigen desktop Linux niet eens helemaal 100% met de hardware, een M2A-VM boardje :X)
Dat (dat mobo) is ook echt wel een uitzondering, niet? :)
En uitzonderingen zul je altijd wel houden, maar dat geldt helemaal niet voor mijn initiele punt: voorgeinstalleerde machines werken altijd, niemand is zo stom om een PC te verkopen met een OS dat niet de hardware ondersteunt. Zeker niet als je met dezelfde hoeveelheid moeite een systeem samen kan stellen wat vlekkeloos werkt. :)

Saved by the buoyancy of citrus

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

GrooV schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 21:03:
Zowieso vind ik, als laptop's/computer's zonder OS geleverd moeten worden dat Microsoft enig recht heeft om zijn WGA aan te scherpen.
Compleet mee eens. Illegale Windows? Maak het ding compleet kreupel. Geen internettoegang bijvoorbeeld.
Want wees eens eerlijk, hoeveel mensen gaan straks een computer met Linux kopen, of zonder OS.
De mensen die een computer kopen met Linux kénnen Linux ook meestal. Microsoft zal er wel voor zorgen (zoals dat nu gebeurt) dat de OEM-licenties beschikbaar blijven en het prijsverschil dus verwaarloosbaar (of in het nadeel van Linux) zal zijn.
Kom je thuis zaterdagmiddag met je laptop zonder OS, hartstikke blij. Wil je Linux installeren, alles werkt behalve je NIC. Wat doe je kan:

- Ga je naar boven en download je snel windows vista en kan je weer verder
- Ga je maandag ochtend naar de winkel, koop je Windows
- Ga je maandag ochtend naar de winkel, retourneer je de laptop
Laten we wel zijn, dit scenario gaat je eerder overkomen als Windows-gebruiker dan als Linux-gebruiker. Dat weet je als BSD-gebruiker - als ik op je tag afga - toch ook wel best?

Draadloos is weer wat anders natuurlijk, maar goed.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• smokalot

smokalot

titel onder

GrooV schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 21:03:
Zowieso vind ik, als laptop's/computer's zonder OS geleverd moeten worden dat Microsoft enig recht heeft om zijn WGA aan te scherpen.
en waarom denk je dat ze dat sowieso nog niet gedaan hebben? hint: MS heeft al eens toegegeven dat ze liever een illegale windows gebruiker hebben dan een linux gebruiker.
Microsoft heeft een monopolie, maar zolang je nog enig verstand moet hebben van computers om Linux te onderhouden zal dit ook niet veranderen. Hier hebben vooral hw fabrikanten & retailers schuld aan, microsoft speelt hier op in.
dat is ook een symptoom van de niet-vrije markt op dit moment, en dat is juist hetgene wat opgelost moet worden.

Linux is helemaal niet voor alle hardware en alle gebruikers het beste systeem, maar voor een heleboel systemen en gebruikers is het wel een hele goede optie, en die mensen zouden dat moeten kunnen gebruiken, zonder verplicht te zijn een windows licentie te kopen.

Ik hoop dat over een paar jaar er nog meer OSen zijn behalve linux en windows, misschien dat OSX nog eens een keer op standaard hardware kan draaien, misschien dat OpenSolaris wel uitgroeit tot goede optie voor een substantiele groep consumenten, of FreeBSD, of een totaal nieuw systeem. Een monocultuur is heel onprettig, een duocultuur een stuk beter, maar als geen enkel systeem meer dan zeg 40% marktaandeel heeft zal de digitale wereld veel beter functioneren. Veel minder kans op virussen, veel meer interoperabiliteit door standaarden, veel goedkopere software, en meer innovatie.

• LuitvD
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-11 08:10
Hmm, ik vraag me af hoeveel mensen mij voor zijn geweest in deze actie: ik heb m'n Windows Vista kosten bij mijn laptop TERUGGEKREGEN!!!

Ik heb eind juli een MSI laptopje (S271-275NL, erg fijn apparaat) gekocht, en vanzelfsprekend kwam dit apparaat met Microsoft Windows Vista Home Premium. Mailtje naar de winkel vóór de aanschaf werd beantwoord met een verwijzing naar de Nederlandse distributeur van deze laptop. Deze verwees mij vervolgens door naar MSI Nederland (wat ik had verwacht aangezien dat de OEM Licentiehouder is).

De helpdesk van MSI Nederland was bij het eerste telefoontje kort over de zaak: Het gebeurt niet. Wat online research later probeerde ik een tweede telefoontje en confronteerde ik de medewerker met de beruchte passage uit de EULA, en een aantal andere feiten waar deze medewerker nooit eerder van had gehoord. MSI Nederland zou voor me naar MSI Headquarters mailen om er achter te komen hoe dit alles georganiseerd moet worden.

Inmiddels een maand bezig kon ik m'n sticker, boekjes en CD's opsturen naar MSI NL. Deze stuurt het vervolgens door naar MSI HQ.

De terugweg van geld ging op eenzelfde manier. Microsoft crediteerde MSI HQ, deze gaf het door aan MSI NL. Omdat MSI NL niet direct aan consumenten crediteert gaat het geld dan via dezelfde route als de laptop normaalgesproken gaat: via distributeur en verkoper dus.

Gisteren, 6 maanden nadat ik de EULA op mijn toen gloednieuwe laptop voorgeschoteld kreeg, kreeg ik een mailtje van de winkel: ze hebben de creditering van de distributeur binnen, en zullen het vandaag in orde maken!

Om een lang verhaal kort te maken: Na veel mailtjes, telefoontjes (gelukkig geen 0900-) en 6 maanden wachten heb ik 78 euro teruggekregen.
Ik vind de kritiek van Heemskerk (en anderen) compleet terecht (nieuws: Heemskerk wil duidelijkheid over koppelverkoop software)
Pagina: 1 2 Laatste