Een andere insteek: Wat nou als je een laptop koopt met Windows, je bent het niet eens met de EULA, en je verkoopt de Windows CD + licentie doodleuk aan iemand anders?
Dat heeft als effect dat jij niet langer die licentie hebt, en je hebt er wat geld voor terug. Het idee is dat degene die je licentie gekocht heeft dus geen licentie via een andere weg meer nodig heeft, dus uiteindelijk een verkoop minder voor Microsoft. Dat lijkt me ongeveer hetzelfde effect te sorteren. Een nadeel is dat de leveranciers hier niks van merken en dus ook geen signaal ontvangen.
Er kleven ook wat praktischere nadelen aan trouwens:
- Er worden vaak geen CDs met Windows meer meegeleverd (dus dan kun je alleen de licentie verkopen, waar vast minder vraag naar is)
- Als er al een CD meegeleverd wordt, dan is dit vaak een customized versie voor de computer waar hij bij zit, en werkt dus niet op de meeste andere computers
- Dit zou (in het geval van OEM licenties, waar het hier voornamelijk om gaat) wel eens illegaal voor de koper kunnen zijn
Heeft iemand hier een mening over? (O jee, wat vraag ik nu

)
Om mijn eigen vraag maar een beetje te beantwoorden: Het
lijkt erop dat Dell ook in de UK, Frankrijk en Duitsland levert. Lenovo
zou custom order zijn, maar erg duidelijk is dat verhaal niet.
Ik denk dat de meeste mensen in dit topic dat ook zo begrijpen; Je koopt dan een laptop zonder software, dus je hebt recht op ondersteuning / garantie op de laptop zonder software. Software support is de zorg van je software leverancier, of van de koper.

Daar ben ik het niet mee eens. Een hele grote drempel voor het gebruik van GNU/Linux is dat je bijna geen computers kan kopen waar het voorgeinstalleerd is, of zelfs maar een computer (en dan vooral laptop) zonder Windows. Als het mogelijk is, dan kost het vaak veel moeite (getuige de verhalen in dit topic).
Door leveranciers duidelijk te maken dat er vraag naar is, hopen mensen daar verandering in te brengen, om het zo makkelijker te maken een computer of laptop te kopen met een ander OS dan Windows, of helemaal zonder OS. Als genoeg mensen dat signaal afgeven, dan verandert er heus wel wat (zie de grote leveranciers die er mondjesmaat al mee bezig zijn).
Bugs fixen in de kernel is nuttig ja. Maar de markt beinvloeden is dat ook.
Maar wat als je het koffiezetapparaat wil gebruiken, en de koffiekan presenteert je dan ineens nog allerlei extra voorwaarden? De voorwaarden worden voorafgegaan door:
YOU AGREE TO BE BOUND BY THE TERMS OF THIS EULA BY FILLING THE COFFEE POT WITH ANY LIQUID, NOT LIMITED TO BUT INCLUDING COFFEE, OR OTHERWISE USING THE COFFEE POT. IF YOU DO NOT AGREE TO THE TERMS OF THIS EULA, YOU MAY NOT USE OR FILL THE COFFEE POT, AND YOU SHOULD PROMPTLY CONTACT MANUFACTURER FOR INSTRUCTIONS ON RETURN OF THE UNUSED PRODUCT(S) FOR A REFUND IN ACCORDANCE WITH MANUFACTURER'S RETURN POLICIES.
Wat is nu "THE UNUSED PRODUCT(S)"? De koffiekan, of het hele apparaat?
Wat als je de koffiekan niet gebruikt, er een
andere koffiekan in zet, en het koffiezetapparaat zo gebruikt? Dan is het koffiezetapparaat niet meer ongebruikt, maar de originele kan wel.
Dat lijkt me logisch: de doelgroep. In dit subforum zijn relatief veel mensen die geinteresseerd zijn in dit onderwerp

Oh, da's best gaaf
Ik neem even de vrijheid om de post hier te quoten, zodat hij behouden blijft als die link doodgaat:
The Aldi store near me had some great deals on Medion PC's and monitors so I purchased one that came with Vista installed.
I'm happy to report that I contacted Medion's help line, and the service person I spoke with was very accommodating and extremely polite. I asked how to go about receiving a refund for my unused copy of Vista. He put me on hold for a few minutes and came back, apologetic that he couldn't give me the amount of refund I would receive, but gave me the address of where to send the unused copy of Vista along with a simple letter stating that I did not intend to agree to the EULA.
Not only was he helpful and polite, but proceeded to tell me they get many such requests! I told him I intended to install Linux on the PC, to which he responded, "Excellent!" Lol! I've not used this Medion PC long enough to know how the hardware holds up, but I couldn't have asked for a better experience asking for a refund for anything, let alone for an unused copy of Vista!
If an Aldi store near you has PC's or laptops for sale and you decide to purchase one, I imagine you would also get the same splendid service from Medion as I did.
Ik vraag me af of Medion in Nederland ook zo vlot meewerkt?
Daar ben ik het wel mee eens, maar druk uitoefenen op de fabrikanten door Windows-refunds ook echt terug te vragen
is ookeen manier om het aantrekkelijker te maken voor leveranciers om die optie standaard te bieden.
Ik sta open voor andere methoden om hetzelfde te bereiken, maar de vraag is: wat zijn die? Zijn ze er überhaupt wel, en zo ja, zijn ze ook maar enigszins effectief?
(Overigens is het feit dat er zo'n 34565 verschillende linux distro's bestaan ook een factor die fabrikanten er van weerhoudt om een alternatief OS mee te leveren, getuige het drama dat Dell over zichzelf heeft afgeroepen)
Dell heeft een poll gehouden op hun website met de vraag welke GNU/Linux distributie mensen het liefst meegeleverd zouden zien. Ubuntu was de meestgekozen optie. Dell levert nu op een aantal modellen Ubuntu mee.
Ja, een enorm drama...?
(34565 is trouwens schromelijk overdreven)