Toon posts:

LCD/PLASMA als vervanger beamer in vergaderruimte

Pagina: 1
Acties:
  • 1.213 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond,

Regelmatig geven wij in de vergaderruimtes in ons bedrijf (powerpoint) presentaties en ontvangen wij gastsprekers die hun eigen presentaties meenemen. Nu zijn de vergaderruimtes beperkt in omvang (tot 20 personen) en wanneer wij een beamer op moeten stellen levert gaat dit ten koste van de ruimte en is het telkens weer een heel gedoe om alles neer te zetten.

Nu opperde iemand het idee om een flink plasma of lcd scherm aan de muur te hangen in de vergaderruimtes om hier de presentaties op uit te zenden. Het lijkt mij opzich een mooie oplossing die, als het kan werken, tevens een professionele look geeft aan de zaaltjes. Aangezien ik moet beslissen over de eventuele aankoop van deze apparatuur wil ik me wat meer gaan verdiepen in deze materie.

Ik heb het een en ander gezocht op deze site en diverse dingen gelezen over lcd/plasma's als pc monitor maar lees niet bepaald eenduidige dingen. Met name vraag ik mij af of een presentatie altijd mooi word weergegeven, aangezien er word gepraat over verschillende resolutie's betwijfel ik het momenteel of iedere powerpoint presentatie word weergegeven zoals bedoeld en geen vertekend beeld oplevert of dat er dingen weg vallen.

Buiten deze functionaliteit zullen de schermen, als ze er komen, worden aangesloten voor digitale televisie om men tevens de actualiteit te kunnen laten volgen, en op een dvd speler voor het afspelen van beeldmateriaal.

Bovendien ben ik zeer benieuwd naar wat als meest geschikt word beschouwd; lcd of plasma. En in hoeverre is een HD scherm een verreiste? Is HD-ready voldoende of word full-HD aangeraden?

Kan tevens iedere laptop met een VGA aansluiting er zo op worden aangesloten en is er zonder ingewikkelde instellingen direct beeld?

Alvast hartelijk dank voor uw adviezen.

• Cidious
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:42

Cidious

The Bloody Gent

Ik denk dat ik je maar met een klein deel van je vragen kan helpen en dat is dat ik weet dat bijna alle nieuwere laptops op grote LCD schermen aangesloten kan worden, als de laptops een resolutie van 1920x1080 pixels ondersteunen is het helemaal perfect

het verschil tussen plasma en LCD kan ik je niet uitleggen.. alleen valt het me wel op dat de plasma schermen die bijvoorbeeld in de media markt hangen vaak iets fletser zijn dan de LCD's...

R7 9850X3D + ASUS ROG X870E APEX + RTX 5090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38 + Seasonic PRIME TX-1300 ATX3

• JasperE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-01 23:07
Als je de beamer aan het plafond hangt, is het probleem dan niet opgelost?

• fluppie007
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:18
Voor presentaties zou ik voor LCD gaan ( logo's die blijven staan kunnen gaan inbranden ). Ik dacht dat sony een 52" LCD had die full-hd had. Dat lijkt mij een prima toestel voor het doel dat jullie willen bereiken. Kijkhoek van de huidige LCD's is ook erg goed ( 178° )

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
een LCD kan je gewoon vergelijken met een TFT op je bureau, elke laptop met een VGA/DVI uitgang kan hierop worden aangesloten en je kan met een druk op de knop omschakelen naar de externe monitor. Wellicht nog even de juiste resolutie instellen, maar vaak hoeft dat ook nog niet eens.

Ik zou persoonlijk naar een LCD kijken. In het formaat dat je zoekt zullen er waarschijnlijk alleen 1080p schermen te verkrijgen zijn. Ga niet voor de allerduurste, want alle opties die een LCD-TV duur maken ga je toch niet of zeer weinig gebruiken(bijv de scaler voor SD televisie).

[ Voor 11% gewijzigd door Kurios op 13-11-2007 00:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Alvast hartelijk dank voor de reacties.

Ik had alvast wat rond lopen kijken in de mediamarkt hier in de buurt naar de afmetingen die het scherm moet hebben. Zelf denk ik dat het toch minimaal een 46inch scherm moet zijn. Of zou dat nog te klein zijn met tekst in een presentatie?

En dan de kwestie of het full-hd moet zijn, ik lees hierboven een resolutie van 1920x1080 pixels, wat volgens mij full-hd is? Mag ik hieruit afleiden dat dit een vereiste is voor het doel waarvoor de lcd voornamelijk gebruikt gaat worden? Is een vrij belangrijk punt (HD-ready of full-HD) aangezien het een flink verschil maakt in het benodigde budget?

• BNX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-02 23:07

BNX

Vraag wel even na op welke poorten deze 1080P resolutie kan worden weergegeven... er staat me wat bij dat mensen bijvoorbeeld met een VGA (d-sub) maximaal 1024x768 konden weergeven. Kan ook zijn dat dit bij sommige merken niet (meer) is!

Tevens MOET je voor LCD gaan. Plasma is véél mooier voor in een huiskamer voor een 'filmische' beleving. Geen een plasma momenteel is 100% niet inbrandgevoelig (nee, ook geen Pio's of Pana's 8) )

| i5-12600k @ 5ghz | RTX 3070TI FE | LG 55” OLED | Thrustmaster TS-PC | T-CLM pedals |

• fluppie007
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:18
BNX schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 19:05:
Vraag wel even na op welke poorten deze 1080P resolutie kan worden weergegeven... er staat me wat bij dat mensen bijvoorbeeld met een VGA (d-sub) maximaal 1024x768 konden weergeven. Kan ook zijn dat dit bij sommige merken niet (meer) is!

Tevens MOET je voor LCD gaan. Plasma is véél mooier voor in een huiskamer voor een 'filmische' beleving. Geen een plasma momenteel is 100% niet inbrandgevoelig (nee, ook geen Pio's of Pana's 8) )
Klopt, maar verkopers zeggen steeds nu: "jaaa, maar dat was bij de vorige generatie, is nu niet meer" blabla, brand lekker toch in !

52" Bravia LCD, full hd met reden dat sommige mensen er best dicht van zullen zitten en dan zal 1280*720 of 1366*768 grote pixels geven = korrelig beeld.

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-02 21:53

Mad_Demon

de dokter

Je moet dan wel een huge-ass tv neerzetten wil je het een beetje zichtbaar maken. Onlangs hebben we op de universiteit een nieuw onderwijsgebouw gekregen. De helft van de onderwijslokalen (voor 20 personen) heeft een beamer, de andere helft heeft een LCD scherm (48-52 inch). Ik zit veel liever in een lokaal waar een beamer hangt omdat het beeld van de presentaties simpelweg veel beter te lezen is.

Bovendien heb ik gemerkt dat niet iedereen zich houdt aan de regels voor het maken van sheets en zetten te veel tekst op een sheet. Veel tekst wordt kleiner gemaakt om het passend te krijgen en zal hierdoor slechter leesbaar zijn op een LCD scherm.

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-02 19:56
Ik vraag me af hoeveel mensen hun laptop op 1920x1080 hebben draaien. Daarnaast vraag ik me af hoeveel mensen hun presentatie op breedbeeld formaat hebben voorbereid. En als laatste vraag ik me af waarom je voor een 46 inch lcd of plasma zou gaan als je ook voor een 100 inch projectiescherm kunt gaan? In de vergaderzaal moet het ook achterin leesbaar zijn lijkt me, dus hoe groter het scherm hoe beter. De hogere resolutie van full hd bied op de gemiddelde kijkafstand al lang geen voordeel meer.

Maar mocht je perse een flatscreen willen, bij de mediamarkt in utrecht staan er eentje, direct bij de ingang, lekker groot, 103 inch geloof ik, kost alleen wel 79.999,- :P

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-02 21:25

Caveman

whahoehaha

Het grootste nadeel van die LCD/plasma schermen is dat ze allemaal 16:9(10) zijn en niemand heeft zijn powerpointje in 16:9 staan. Wat gebeurt er dan; aan de zijkanten zwarte balken, waardoor je niet het hele scherm gebruikt wat de leesbaarheid ten slechte komt of ze gaan hem "uitrekken" en dan zien de plaatjes en grafieken er niet meer uit.

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

Pagina: 1