RGB_SCART op tv_out Gigabyte moederbord

Pagina: 1
Acties:

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Mijn Gigabyte GA-MA69GM-S2H moederbord heeft een tv-out (header als bracket). In beginsel is het duidelijk waar deze voor dient: TV out cable with S-video/ YPbPr interface
(s-video en component (hd) uit).
Zie ook afb:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~joho071/kj/dump/gbtvout.jpg

Echter Ctrl-F1 in de BIOS brengt je bij dit moederbord in een advanced BIOS, waarin ook de TV-out te regelen is, naast de bekende opties als NTSC, PAL etc. staat hier ook RGB-SCART tussen. Zou het nu zo zijn dat wanneer ik deze optie selecteer de analoge uitgangen van de bracket een RGB signaal geven? En wanner ik deze aan een SCART plug koppel en in een RGB-SCART ingang van m'n tv stop er een RGB signaal binnenkomt?

Nu zal iedereen zeggen: probeer het en je weet het......
Ik moet wel speciaal een kabel solderen en wat mij opvalt is dat in alle RGB (SCART) info die ik vind er altijd gesproken wordt over een sync signaal. Naast de standaard RoodGroenBlauw aders is er een sync signaal nodig. Soms wordt hiervoor de/een composiet video signaal gebruikt, soms een apart sync signaal. Zie ook hier bijv.

In mij tv-out bracket-aansluitingen is geen 'ruimte' voor een/het sync-signaal, en als het al via de composiet video zou gaan, hoe soldeer ik de SCART aan dit geheel?

Ik zou in eerste instantie de volgende connecties maken: Rood aan Rood (scart-pin: 13&15), Groen aan Groen (scart-pin: 9&11) en Blauw aan Blauw (scart-pin: 7&5). Maar dan mis ik ergens de sync (pin 20).

Iemand enig idee?

• kaajee
Niemand?

Ik zat nl. nog even verder te denken: stel ik neem een/het composiet signaal als sync. Dus is mijn geval is dat de Blauwe uitgang van de bracket en ik zou deze intern in de scart connector 'doorlussen' aan pin20 (de composiet sync pen) heb ik waarschijnlijk/natuurlijk beeld; maar grote kans dat ik dan gewoon composiet zit te kijken, vanwege pin20 en het feit dat blauw op mijn bracket (ook) gewoon het gehele beeld via composiet weergeeft.....en dat is natuurlijk weer niet de bedoeling........

Verwijderd

Je had deze waarschijnlijk beter in EL kunnen zetten voor een snellere reactie.

Je hebt bij RGB 2 verschillende soorten sync: Sync on green (komt haast niet voor) en composite sync (komt heel vaak voor).

Het sync signaal is dus een composiet signaal en het klopt dat je daar ook direct het beeld uit kunt halen. (Maar ik geloof niet dat dat dezelfde pinnen zijn op de SCART). Je kan deze uit de S-Video aansluiting halen, schema's hiervoor zijn genoeg te vinden.

De aparte sync is dus ook gewoon hetzelfde composiet signaal, dit hoeft echter geen volledig signaal te zijn maar om praktische redenen is dit haast altijd wel zo. (Behalve in sync on green systemen waarbij het sync signaal over het groene signaal wordt heen gelegd)

Maar let wel: Een YPbPr signaal is niet hetzelfde als een RGB signaal, dit is een compleet ander signaal.

Een YPbPr signaal zal op een TV die geen component over SCART aankan (enkel RGB over SCART wat wel dezelfde pinnen gebruikt) geen beeld geven.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2007 09:40 ]

• Mr-Beamer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-10-2025

Mr-Beamer

And what shall I improve today

Als je in de handleiding kijkt bij de tv output header zie je dat alleen pin 1,3,5 worden gebruikt.
voor het y,c,comp signaal. de rest van de pinnen zijn GND
Dus ook het s-video signaal zit op deze pinnen aangesloten.
(niet dat je hier veel wijzer van wordt)
Maar het lijkt er dus op dat je er geen rgb uit kan toveren.
Maar ik zou hem toch maar eens aan de rgb ingang hangen en kijken of het werkt
kan heel goed zijn dat je tv automaties overschakeld naar YPbPr

To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!

• kaajee
Thanks,

in mijn geval gaat het dus over een composiet sync signaal en komt uit de Blauwe tulp. Echter in de SCART plug is de composiet sync pin dezelfde als de video (composiet beeld) pin, namelijk pin20, zie oa. hier.
Dus als ik die pin20 gebruik voor een sync signaal wat ik uit de Blauwe tulp/uitgang haal, zit ik dus naar alle waarschijnlijkheid naar een composiet signaal/beeld te kijken.....

Ik weet dat een YPbPr signaal niet hetzelfde is als een RGB signaal, echter de BIOS van mij moederbord vermeldt expliciet de optie: RGB via SCART, dus daar lijken mogelijkheden te zijn. Vandaar dat ik dit wil proberen.....

• kaajee
Proberen ja, ok, maar met welke kabel? Ik wil em het liefst zelf maken, omdat ik er dan ook audio aan toe kan voegen, maar welke SCART pinnen pak ik dan?

Er zijn natuurlijk kant-en-klare component-scart kabels, die lijken de juiste aansluiting te hebben. Maar a. missen die de audio en b. mis ik daar dan ook een sync pin zou ik denken. Aangezien ik vermoed dat die gewoon 1-op-1 op de RGB pinnen (7=B, 11=G, 15=R) aangesloten zitten......

Afbeeldingslocatie: http://elektronica-online.nl/productimages/18041.jpg

• kaajee
Of moet ik op de 1 of andere manier uit het composiet video signaal alléén het sync signaal halen en niet het video signaal zal ik maar zeggen....
Kan dat uberhaupt?
Of doen die kant en klare kabels dat voor mij? Ik neem aan van niet eigenlijk.....

Verwijderd

Nee die doen dat niet, het composite signaal bestaat uit zowel een sync signaal als een video signaal, dit is de reden waarom het composite genoemd wordt, het zijn 2 signalen door elkaar heen.

Je kunt zonder problemen het composite signaal gebruiken als sync signaal voor je RGB over SCART, je TV zal hiervan alleen de sync signalen oppikken. Je TV zal waarschijnlijk wel een melding geven op het moment dat het RGB signaal wordt gebruikt.

De ground zit vaak gewoon doorverbonden, dat maakt het solderen dus erg eenvoudig.

Zie ook mijn topic over een kabel die ik gemaakt heb:

[Wii] One cable to rule them all

Bij een component over SCART is de pin indeling inderdaad exact gelijk aan de indeling van RGB over SCART, alleen heb je bij RGB dus nog apart een sync signaal nodig, dit is gelijk het composite signaal. Dit zorgt er gelijk voor dat de kabel ook werkt op TV's die geen RGB aankunnen.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2007 10:30 ]

• kaajee
Verwijderd schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 10:29:
Nee die doen dat niet, het composite signaal bestaat uit zowel een sync signaal als een video signaal, dit is de reden waarom het composite genoemd wordt, het zijn 2 signalen door elkaar heen.

Je kunt zonder problemen het composite signaal gebruiken als sync signaal voor je RGB over SCART, je TV zal hiervan alleen de sync signalen oppikken. Je TV zal waarschijnlijk wel een melding geven op het moment dat het RGB signaal wordt gebruikt.

De ground zit vaak gewoon doorverbonden, dat maakt het solderen dus erg eenvoudig.

Zie ook mijn topic over een kabel die ik gemaakt heb:

[Wii] One cable to rule them all

Bij een component over SCART is de pin indeling inderdaad exact gelijk aan de indeling van RGB over SCART, alleen heb je bij RGB dus nog apart een sync signaal nodig, dit is gelijk het composite signaal. Dit zorgt er gelijk voor dat de kabel ook werkt op TV's die geen RGB aankunnen.
Ok clear, maar wat garandeert mij dan dat ik RGB kijk en niet composiet? Ik vrees/denk dat wanneer ik gewoon de composiet video pin pak de tv gewoon het (gehele) composiet signaal gebruikt ipv de RGB.
Mijn tv kan niet specifiek schakelen naar/voor RGB. Hij heeft een 'combi scart', nl: RGB & Composiet (de 2e scart is s-video & composiet). Hij laat ook niet zien wat voor signaal hij voor z'n kiezen krijgt. De test is natuurlijk om in de test situatie gewoon de Rode en Groene tulp er uit te halen, en ik verwacht dat ik dan nog steeds gewoon beeld heb en dus composiet kijk (ipv RGB).
Mocht het dus mogelijk zijn om alleen een sync signaal uit de Blauwe tulp te halen, weet ik zeker dat ik RGB kijk omdat er dan uberhaupt geen videosignaal op pin20 van de scart binnenkomt.

(ik heb al gelezen van iemand die ook 'dacht' dat ie RGB keek en toen op advies van iemand eens de rode en groene tulp eruit trok en vervolgens nog steeds volledig beeld had; hij keek dus gewoon composiet.......)

Verwijderd

Dat is wel de beste test ja, gewoon 1 kabel eruit trekken dan moet je gelijk zien dat de kleur wegvalt.

In mijn ervaring is dat als de TV expliciet een RGB in op SCART heeft deze vrij goed gedetecteerd wordt, zeker als er geen specifieke mogelijkheid is om te wisselen.

Je zult er alleen achter kunnen komen door het te testen. Mijn advies is dan ook om een goedkope kabel te kopen die voor 90% is wat je nodig hebt en dan even zelf de rest bijmaakt. Ik heb mijn kabel gemaakt met een donor kabel van 8 euro en iets van 3 euro aan onderdelen, je kunt dus best al een eindje komen in vrij weinig tijd.

• kaajee
Ga ik doen, obv van idd een (goedkope) scart-component kabel.

Ik kwam ondertussen ook nog de 'scart term' Blanking Signal tegen. Dit zit op pin16 van een SCART en zou er voor moeten zorgen dat de ontvanger van het signaal (tv) in een bepaalde modus 'geforceerd' wordt: 1-3 V=RGB, 0-0.4 V=Composiet.

Wellicht kan ik het hier ook nog in zoeken. Als mijn tv niet automatisch het RGB signaal pakt (en dus composiet gaat gebruiken).

Moet ik alleen weer spanning krijgen op pin16. Of zou ik daarvoor het composiet sync signaal uit m'n Blauwe tulp kunnen ge/misbruiken? In principe zou daar 1Volt over moeten gaan, net genoeg om de TV in RGB modus te forceren, zou je zeggen......

Ik verbind dan intern in de scart connector naast de pinnen 7,11&15 (RGB signaal) ook pin20 (met blauw) voor een sync signaal en pin16 (ook met blauw) voor de forced-RGB. Pin 20 & 16 kan ik dan gewoon in de scart 'doorlussen'.

Of maak ik een denkfout hier?

Verwijderd

Hmmm, ik heb zelf een vaste spanningsbron gebruikt vanuit de Wii die het benodigde blanking signaal kon geven. In theorie is de compositie ongeveer 1 volt, maar deze schommelt natuurlijk enorm heen en weer, eventueel is dat met een condensator wel te fixen maar ik vraag me af of je dan nog voldoende volts haalt.

Die pin is inderdaad wel nodig anders zal de TV het niet zien als RGB input.

• kaajee
hmmm, je zou gelijk kunnen hebben/krijgen. Wel jammer, nu moet ik weer ergens anders 1-3Volt vandaan zien te halen. Logisch zou zijn uit m'n PC, uit een 5Volts voeding draad is natuurlijk eenvoudig 3Volt te halen (hoog vermogen weerstand), echter krijg ik weer/nog een extra draad uit de PC, netjes wordt dat natuurlijk nooit. Of je moet alweer een connector achterop de kast maken met (5volt) spanning.......

Verwijderd

Hoeft geen hoog vermogen weerstand te zijn hoor, er loopt amper stroom over die lijn. Ik heb het zelf gedaan vanuit de Wii, 5 volt naar < 3 volt met een 180 ohm weerstandje, gewoon standaard koolweerstandje.

Je kunt ook erover denken om een kleine batterij te plaatsen in de connector, die leveren vaak 1.2 a 1.3 volt dus dat is goed te doen voor een dergelijk signaal.

• Mr-Beamer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-10-2025

Mr-Beamer

And what shall I improve today

offtopic:
@ kaajee: Gebruik de edit knop als je nog iets bij je laatste bericht wil toevoegen

To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!

Verwijderd

Mr-Beamer schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 13:02:
offtopic:
@ kaajee: Gebruik de edit knop als je nog iets bij je laatste bericht wil toevoegen
Om daar een hele post voor te maken is net zo erg, doe dan een TR en laat het aan de mods over ;)

• kaajee
Buiten dat: zo vult het nog een beetje........ :P :9

Serious: dat weet ik en doe ik in de regel ook, echter soms werkt dit net even beter, als anderen bijvoorbeeld al je bericht gelezen hebben en je edit een tijdje later, missen ze de nieuwe info......
Pagina: 1