Geheugen krak

Pagina: 1
Acties:
  • 60 views sinds 30-01-2008

• Kuhr89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:23
Hallo tweakers!

Ik heb net een probleem ondervonden, en ik zou graag wat advies of antwoorden van jullie willen hebben.

Mijn systeem:

AMD X2 4800+ @ 2.8ghz
Asus A8v-Deluxe
1.5GB ram 3x 512MB DDR 333
Sapphire ATi X1950Pro 512GDDR3
X-Fi Xtreme Gamer

Mijn uitleg

Ik starte zojuist mijn computer op. en ik had dit als opstelling van mijn geheugen

2x 512MB DDR333
2x 256MB DDR333

Zodat ik toch mijn dual channel intakt hield

Nou wilde mijn pc niet meer opstarten. Dus ik dacht. nja ff bios reset.
hielp niks. dus ik dacht. naja dan maar met 1gb opstarten. En dat deed hij gewoon. dus ik merkte al snel dat 1 van mijn 256mb ram modules naar de fielestijnen was.
Nou heb ik dus nog een oud ram module in gedaan. zodat ik toch 1.5gb ram hield. want met 1gb ram kon ik geen Gears of War fatsoenlijk spelen. en op 1.5gb wel.

Nou heb ik met 3x 512mb geen Dual channel meer. en dat merk ik toch wel. bij gears of war happert ie veel meer.

Mijn vragen:

Ik heb een aantal vragen.
Ik ben vanplan om 2gb DDR400 tekopen. Is er met 2x 1gb DDR400 een verschil van DDR333 naar DDR400 merkbaar verschil? want ik heb soms het idee dat mijn systeem toch sneller kan

Sowieso ga ik er op vooruit omdat ik 2GB heb, maar merk ik veel prestatie verschil?

vraag 2: In mijn bios zag ik een optie ACPI 2.0 staan, deze stond op disabled. en ik heb hem Enabled. heeft iemand een Idee wat het inhoud? en wat de beste optie is?

Vraag 3: Ik heb het idee dat Dual core geen prestatie verschil levert.
Ik heb Medal of Honor: Airborne en ik UT3 demo
Als ik affiniteit op CPU0 instel hou ik evenveel FPS over als op CPU0+1 maar het voelt wel iets soepeler aan. maar ik had verwacht dat de FPS ook omhoog ging.
Nou heb ik de Dual core optimiser van de AMD site al gedownload en geinstalleerd. EN ik heb de Hotfix van Windows erop gezet. Kan het zijn dat die 2 elkaar in de weg zitten?

Tot zover mijn vragen.

Alvast bedankt

(ik hoop dat het een beetje duidelijk was )

| PS5 PSN: Hitting-Apex89

Verwijderd

Een setje 2x 512 erbij zetten wat ook in Dual-channel draait lijkt me de goedkoopste oplossing. ;)

• Kuhr89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:23
klopt. dat is ook de goedkoopste oplossing. maar nou vraag ik me af hoeveel prestatie winst ik zou krijgen als ik gewoon 2x 1gb DDR400 heb.
Want als ik dalijk 2x 512MB DDR400 koop. Zit ik dus met 2x 333 en 2x 400 dus wordt naar 333 gezet.
Ik heb dan wel 2T met 4x 512Mb toch?
verlies ik dan geen prestaties (FPS) in games?
of is dat te verwaarlozen?

[ Voor 4% gewijzigd door Kuhr89 op 12-11-2007 01:22 ]

| PS5 PSN: Hitting-Apex89

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Heb je al eens getest hoeveel prestatiewinst je nu eigenlijk hebt van geheugen in dualchannel?

Oftewel: maak je er niet te druk om, dualchannel doet geen wonderen. Hoe meer geheugen hoe beter, boeie dat de set niet in dualchannel wil draaien.

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Op je socket 939 platform heb je 't meeste effect door lage latency. Of 't op dual-channel draait of op PC3200 ipv PC2700 maakt niet zoveel uit.

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:35
Ik zelf zou voor 2x 1 GB gaan, dan hoeft je cpu maar 2 i.p.v. 4 latjes RAM aan te sturen.

Maar dat is meer een kwestie van persoonlijke smaak dan dat dit daadwerkelijk beter is, ik hou ervan om mijn systemen zo 'simpel' mogelijk te houden.

In ieder geval is eventuele snelheidswinst met 2x 1 GB marginaal tegenover 4x 512 MB, als er al verschil is.. Wel zou ik zoveel mogelijk hetzelfde merk & timimgs RAM aanhouden.

Dual Channel levert meestal zo'n 5 tot 10% snelheidswinst op, niet meer. En dit merk je dan alleen met echt zware toepassingen.

Vraag 2 heb ik geen antwoord op...

Vraag 3: De meeste spellen hebben geen SMP support, dus daar merk je inderdaad niets van dual core, de echte winst haal je vooral met multitasking, en met software die wel SMP ondersteunt.
Dus je spellen aan 1 core toewijzen kan soms inderdaad beter zijn.

Op mijn Pentium D 940 merk ik echter geen verschil als ik spellen aan 1 core toewijs, maar dit kan met een AMD best anders zijn, ik heb zelf nooit een AMD X2 gehad.

[ Voor 29% gewijzigd door Richub op 12-11-2007 03:06 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Vraag 1:
PMG FAQ

Vraag 2:
Je lijkt zelf niets uitgezocht te hebben. http://en.wikipedia.org/wiki/acpi legt al veel uit.

Vraag 3:
Kijk anders in benchmarks van dat spel of er wel verschil te verwachten is bij dual core. Mogelijk is het niet echt multithreaded.

Kortom, lees je vooral wat meer in...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.