Toon posts:

[Laptop] Nieuwe videokaart of CPU opkrikken?

Pagina: 1
Acties:
  • 783 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hola,

Ik probeer altijd op hardware gebied wat te begrijpen maar dat lukt me niet altijd, zo ook nu. Probleem is dat ik Kaal of Doetie 4 wil laten runnen maar dat loopt niet zo soepel. Ik bezit dus de volgende laptop, en vroeg me dus af, of dr wat vervangen moet worden en of er uberhaupt wat vervangen kan worden (videokaart of iets dergelijks). Probleem is sowieso dat de CPU Speed maar op 1.66 ghz zit, en dit wil ik dus graag omhoog hebben. Kan dit?

Specs:

Sony Vaio VGN-C1Z/B
Platform Intel® Centrino® Duo mobiele technologie
Chipset Mobile Intel® 945 PM Express-chipset

CPU-sectie
Volledige naam van microprocessor Intel® Core™ 2 Duo-processor T5500, ondersteunt Enhanced Intel SpeedStep®-technologie
Fabrikant van microprocessor Intel®
Snelheid van microprocessor (GHz) 1,66
L2-cache (kB) 2048,0
Frontside bus (MHz) 667,0
Aantal cores 2.0

Geheugen
Snelheid van geheugen (MHz) 533,0
Type geheugen DDR2 SDRAM (2 x 512 MB)
Max. Geheugen (MB) 2048,0
Grootte geheugen (MB) 1024,0

Weergavegegevens
Volledige naam videokaart NVIDIA® GeForce® Go 7400 met NVIDIA® TurboCache™, ondersteunt 256 MB
Producent Nvidia®
Opmerkingen (*) NVIDIA® TurboCache™-technologie combineert de grootte en bandbreedte van videogeheugen en dynamisch beschikbaar systeemgeheugen voor optimale systeemprestaties.

Denk niet dat de overige gegevens van toepassing zijn, maar ze zijn in ieder geval hier te vinden:

LINK

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Waarschijnlijk kun je de videokaart niet upgraden, maar CPU en RAM wel.

Ik zou er een snellere (2.0Ghz bijv. als dat mogelijk is) CPU in stoppen, en nog 1GB ram erbij (2x 1GB heb je dan) Zodat je in totaal 2GB hebt.

• wooley
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-01-2025
je laptop is niet geschikt voor een spel zoals call off duty....de ingebouwde grafische kaart is te zwak.
helaas is dit niet om te bouwen.
succes

AMD 3900x@5Ghz intellkiller

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de snelle reacties, ben erbij vergeten te vertellen dat ik al reeds de

heb geupgrade naar 2 keer 1 Gb

Dus Ram zit al op zn max!

Tevens trekt de videokaart het net volgens mij, denk dat het puur in de CPU ligt? Alhoewel ik dingen zeg waar ik geen verstand van heb :)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2007 22:53 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op zondag 11 november 2007 @ 22:50:
Dank voor de snelle reacties, ben erbij vergeten te vertellen dat ik al reeds de

heb geupgrade naar 2 keer in Gb

Dus Ram zit al op zn max!
Ik neem aan dat je 2x 1GB bedoelt en niet 1Gb.

Verder, alleen notebooks met een MXM kaart kun je upgraden. Die dingen hebben echter geen turbocache en dat zijn vaak gelijk de high-end chips. Je hebt er nu niet zoveel aan, maar voor de toekomst kan het handig zijn daar naar te kijken.

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op zondag 11 november 2007 @ 22:53:
[...]

Ik neem aan dat je 2x 1GB bedoelt en niet 1Gb.

Verder, alleen notebooks met een MXM kaart kun je upgraden. Die dingen hebben echter geen turbocache en dat zijn vaak gelijk de high-end chips. Je hebt er nu niet zoveel aan, maar voor de toekomst kan het handig zijn daar naar te kijken.
Klopt typevoutje. Daarnaast zie ik een hoop termen waar ik niet echt mee weet wat ik ermee moet doen.

Ten eerste, hoe check ik of die mogelijkheid betreffende MXM kaart er bij mijn laptop in zit.

Ten tweede, wat wil je precies zeggen met High-end Chips? Was dat nog van enige waarde of is het beetje negatief?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 11 november 2007 @ 22:55:
Ten eerste, hoe check ik of die mogelijkheid betreffende MXM kaart er bij mijn laptop in zit.

Ten tweede, wat wil je precies zeggen met High-end Chips? Was dat nog van enige waarde of is het beetje negatief?
1. simpel, check de specs. Zit er een MXM in dan staat het expliciet vermeldt.
2. High-end chips zijn nu de 7800 in noteboos, een 7400 is low tot mid-end, en die verschijnen niet echt op een MXM, omdat mensen die zo'n chip kopen doorgaans toch niet willen upgraden.

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op zondag 11 november 2007 @ 22:57:
[...]

1. simpel, check de specs. Zit er een MXM in dan staat het expliciet vermeldt.
2. High-end chips zijn nu de 7800 in noteboos, een 7400 is low tot mid-end, en die verschijnen niet echt op een MXM, omdat mensen die zo'n chip kopen doorgaans toch niet willen upgraden.
Ben er al beetje bang voor dat het geen MXM is, misschien toch even de onderkant open schroeven en voor de zekerheid checken? Kijken hoe het er uberhaupt van binnen uit ziet..

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 11 november 2007 @ 23:03:
[...]

Ben er al beetje bang voor dat het geen MXM is, misschien toch even de onderkant open schroeven en voor de zekerheid checken? Kijken hoe het er uberhaupt van binnen uit ziet..
Je kunt ervanuit gaan van niet, gezien het niet expliciet vermeldt is. Maar hier kun je het checken: http://www.mxm-upgrade.com/Table.html, zoals je kunt zien wordt Sony totaal niet vermeldt dus dat kans dat het wel in jouw ding zit is nul.

• Ik ben het!
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-01 22:52
Ik denk toch echt dat het je videokaartje is die de boel bottleneckt... De processor is een core 2 duo.. En ondanks dat de clocksnelheid niet heel hoog lijkt te liggen, is de architectuur van deze serie processoren geheel vernieuwd en per clocktik een behooorlijk stuk sneller dan bv. een pentium 4.
Daarnaast heb er ook nog eens 2 tot je beschikking (2 kernen...)..
Wat je nog zou kunnen proberen is de videokaart iets over te clocken, al is de rek er bij laptops meestal al snel uit.

Verwijderd

Ik heb zelf 2 laptops, 1 met een ATi X700 en 1 met een 7600go op een dual core. Mijn ervaring, ook vanuit mijn omgeving is dat een laptop na 1 jaar al afgeschreven is voor gaming, puur omdat de desktop GPU's zich in een sneltrein vaart ontwikkelen en dus ook de games.

Nvidia had destijds een slot in videokaart maar dat is helaas alleen voor de niche merken geweest en ik meen dat het zelfs nu niet eens meer word toegepast, denk dat het te duur is aangezien de markt er nog te klein voor is, vraag/aanbod.

CoD zal op menig desktop al moeilijk draaien, laat staan op een laptop, zeker met een de gpu die je zelf heb, de 7400go. Het enige wat ik je kan aanraden is je huidige laptop proberen te verkopen voor een leuke prijs en met wat geld erbij een nieuwere met minimaal een 8600go erin, al zijn deze nog wel prijzig want een 8400go stelt ook weinig voor qua fps.

Ik ben van de laptops afgestapt mbt. gamen en ze doen nu dienst als media centers en indien nodig gaan ze mee naar buiten. Anders zou je ook kunnen overwegen om deze laptop te behouden en er een console bij te nemen, hoef je je een aantal jaren niet druk te maken over "oude" hardware :) Of je moet genoeg geld hebben voor een Dell XPS of een ALienware laptop waar een SLi 8600go een mogelijkheid is.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit is meer een Compleet Systeem en Laptop vraag dan iets VB-specifieks.

Move VB -> CSL

Oslik blyat! Oslik!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:02

Thandor

SilverStreak

dion_b schreef op zondag 11 november 2007 @ 23:59:
Dit is meer een Compleet Systeem en Laptop vraag dan iets VB-specifieks.

Move VB -> CSL
Ga jij eens heel snel de FAQ lezen! ;)

Enige tijd geleden is het upgradetopic in CSL gesloten omdat dit eigenlijk allemaal neerkomt op 'welke moet ik nemen? / welke moet ik upgraden?'. Iets wat sinds het nieuwe beleid niet meer welkom is :). Zie CSL FAQ - Ik wil mijn laptop upgraden, hoe?. Daarin staat een link naar de Notebook FAQ waar op z'n beurt informatie over het upgraden van de videokaart (MXM) staat :). Met enige research kun je waarschijnlijk wel uitvogelen of jouw notebook die upgrademogelijkheid biedt.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.