Toon posts:

Hoe verhoog ik voltage in BIOS voor nieuw werkgeheugen

Pagina: 1
Acties:
  • 395 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal direct maar mijn probleem op tafel leggen: Ik heb sinds 2005 computer gekocht bij de ALDI, leuke tijd mee (nu nog steeds). Alleen heb ik nu Kingston HyperX 2 GB DDR2-800 Kit werkgeheugen gekocht. Nu ben ik eigenlijk nogal een beetje noob op het gebied van het configureren van hardware (zoals overclocken voor videokaarten etc). Zo ook bij het instellen van het voltage voor mijn nieuwe werkgeheugen. Ik heb al enigszins research gedaan op internet, maar omdat elke BIOS anders is, is er nergens iets wat lijkt op een handleiding hoe dit moet.

Ik weet gelukkig nog net wel hoe ik zelf in de BIOS kan komen en heb hier even rond zitten snuffelen, zonder data te veranderen (ben bang dat ik mijn computer naar z'n grootje help). Hier werd ik weinig tot niets wijzer over omdat ik niets zag wat in mijn ogen het voltage kan verhogen.

Daarom had ik het idee om eens bij de professionals aan te kloppen in de hoop dat jullie mij een stapje verder zouden kunnen helpen.

Hierbij mijn specificaties:

Het was een aanbieding bij de aldi (zo een medion PC);

Processor: Intel Pentium D 830 (3.0 GHz, 2 x 1MB L2 Cache, 800 MHz FSB, Dual Core Technologie)
Windows XP Home Edition (OEM)
Geheugen: 1.024 MB DDR2-SRAM (533 MHz, 64 Bit, Dual-Channel, 1 Bank vrij)
Videokaart: Nvidia GeForce 6700 XL, 128 MB, 533 MHz (Scart, S-Video-Out, ...)
Harde schijf: Seagate 250GB (8MB Cache, S-ATA, 7.200 RPM)
Sony 16x Dual Layer Multi-Standard DVD-/CD-brander met Lightscribe-Technologie
Sony 16x DVD-ROM
DVB-S Tuner, DVB-T Tuner en Analoge Tuner
Medion WLAN 54 MBit/s. IEEE 802.11 g
LAN 10/100 Netwerkcontroller
Geïntegreerde 8 in1 Kaartlezer
Aansluitingen:
6 x USB 2.0 (4 achteraan, 2 vooraan)
2 x FireWire IEEE 1394 (1 achteraan, 1 vooraan)
Meerdere geluidsaansluitingen
1 x COM (serieel)
1 x LPT (parallel)
1 x LAN en 1 x Modem
1 x TV-out (S-Video, Composite, Scart-RGB Component)

Mijn Moederbord: MSI MS-7204
Mijn BIOS:

Brand: Phoenix Technologies, LTD
Version: 6.00 PG

Over de videokaart: Ik ben aan het wachten tot mijn net bestelde EVGA Geforce 8800 GT KO binnenkomt( om die oude 6700 XL te vervangen :P).

Kingston HyperX 2 GB DDR2-800 Kit (800 Mhz dus) wil ik er in gaan doen. Enig idee hoe ik in de BIOS dat voltage verander? En hoe ik eventueel er überhaupt achterkom hoeveel watt mijn voeding is (ja ik ben echt nieuw op dit gebied)?

Bij voorbaat dank,

Hielke :)

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-05 14:32
hoezo wil je het voltage verhogen??

dat wordt bij de meeste moederborden automatisch gedaan (als het nodig zou zijn)
en zit er wel een PCI-E slot op je moederbord? voor die 8800?
en het wattage van de voeding staat op een stikkertje op de voeding zelf...

gang is alles

• Brainsz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:41
Verwijderd schreef op zondag 11 november 2007 @ 15:13:
Over de videokaart: Ik ben aan het wachten tot mijn net bestelde EVGA Geforce 8800 GT KO binnenkomt( om die oude 6700 XL te vervangen :P).
Als je je videokaart veranderd, zou je ook je voeding moeten veranderen.

Pc's die je als een complete pakket hebt gekocht, hebben meestal een standaart bios waarmee je echt niets kan doen.
De moederborden mogen dan van een merk zijn, maar ze zijn speciaal ervoor gemaakt voor bv. Medion, Compaq etc.
En hebben een fix bios, wat je wel kan doen is, ik weet niet hoe je in je bios komt, maar probeer eens via F11 erin te komen. Dit heeft meestal iets geavanceerdere opties.

En heb je voordat je je ram hebt besteld wel gekeken om je mobo uberhaubt die snelheden ondersteund?

Computers are useless. They can only give you answers.

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst moet ik even zeggen: OMG reply binnen 5 mins! En om jullie vragen te beantwoorden:
Ja ik heb een PCI-Express slot op mijn moederbord, en bedankt voor het zeggen waar ik de hoeveelheid watt voor mijn voeding kan vinden.

EN om op de tweede reply te reageren, dan hoop ik dat het via die "fix bios" gaat lukken (via F11 dus). Vorige keer dat ik erin kwam was het via delete, dus ik geef het een goede kans op succes.
En ik heb niet specifiek gekeken of mn moederbord de snelheden ondersteund (Erhmm... hoe zie ik dat :'( ?). Kheb mn moederbord specs bij de hand voor het geval dat.

Btw, hoezo zou ik ook direct een nieuwe voeding nodig hebben? =(

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2007 15:28 ]

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-05 14:32
een 8800 trekt wel iets meer stroom dan je oude videokaart, waarschijnlijk kan je (noname) voeding dat niet leveren...

en als ik het goed begrijp, heb je voor meer dan €250 spullen besteld zonder dat je weet of het gaat werken?

gang is alles

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:28
Heb je de handleiding van het moederbord wel gelezen?

Daarin staat namelijk volgens mij het volgende:

Main Memory
† Supports four unbuffered DIMM of 1.8 Volt DDR2 SDRAM
† Supports up to 4GB memory size.
† Supports Dual channel DDR memory architecture.
† Supports DDR2 533/667 memory interface.

• Brainsz
Er wordt meestal standaart een voeding van 300-350 geleverd, met hele geringe Amperages!
Je huidige voeding zou je 8800GTS niet in leven kunnen houden. Je kunt het gemakkelijk bij Welke voeding heb ik nodig? Deel 18 je vraag stellen, zet wel even je volledige systeem erbij.

Als je je moederbord specs bij de hand hebt moet je zoeken naar bv zoiets:
Geïnstalleerd geheugen 1 GB
Maximum toegestaan 4 GB* (4 x 1 GB)

*Het werkelijk beschikbare geheugen kan kleiner zijn
Ondersteunde snelheid PC2-5300 MB/sec
Type 240-pins, DDR2 SDRAM

Jij hebt een ddr2-800 kit gekocht. Ik denk niet dat je moederbord dat ondersteund.
Jammer dat je zoveel geld hebt besteed zonder eerst goeie research te doen.

[ Voor 12% gewijzigd door Brainsz op 11-11-2007 15:37 ]

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Naast die nieuwe voeding zul je denk ik ook wel een andere CPU nodig hebben, een Pentium met een 8800GT/GTX :X Met die Pentium haal je misschien net iets meer dan de helft er uit.

Overigens, met OEM pc's kun je doorgaans niet overclocken, beetje zonde van je geheugen dus. Misschien lukt het om een BIOS van dat moederbord er in te flashen die niet van Aldi/Medion is.

Oh, en zoals hierboven ^ al zei, DDR2 past waarschijnlijk niet eens op je moederbord :S

[ Voor 44% gewijzigd door Avalaxy op 11-11-2007 15:42 ]

• Brainsz
leonpwner1 schreef op zondag 11 november 2007 @ 15:36:
Naast die nieuwe voeding zul je denk ik ook wel een andere CPU nodig hebben, een Pentium met een 8800GT/GTX :X Met die Pentium haal je misschien net iets meer dan de helft er uit.
offtopic: Ik heb een Pen D 920 @ 2.8ghz met 8800gts het maakt bij 3dmark06 maar 800 punten verschil met die van een e6600 met 8800gts. Dus het maakt niet zo veel uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Brainsz op 11-11-2007 15:39 ]

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:30
Brainsz schreef op zondag 11 november 2007 @ 15:35:

Jij hebt een ddr2-800 kit gekocht. Ik denk niet dat je moederbord dat ondersteund.
Jammer dat je zoveel geld hebt besteed zonder eerst goeie research te doen.
Volgens mij gaat het gewoon prima werken, danwel op een lagere snelheid. En die vga, probeer het gewoon maar koop alsnog een 450watt voeding van coolermaster voor 50e

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Brainsz schreef op zondag 11 november 2007 @ 15:38:
[...]

offtopic: Ik heb een Pen D 920 @ 2.8ghz met 8800gts het maakt bij 3dmark06 maar 800 punten verschil met die van een e6600 met 8800gts. Dus het maakt niet zo veel uit.
In 3dmark maakt het misschien weinig verschil omdat die bijna alleen leunt op de GPU. Als je echt gaat gamen scheelt het heel erg veel. Als ik mijn Q6600 overklok van 2.4GHz naar 3.1GHz merk je dat in games gelijk aan de framerate. Je Pentium D is in games een dikke bottleneck, in 3dmark zie je dat alleen bijna niet.

[ Voor 17% gewijzigd door PilatuS op 11-11-2007 15:46 ]

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-05 02:19

mace

Sapere Aude

Dat geheugen gaat gewoon werken, ook op 1,8 volt.
Het gaat alleen werken op een (flink) lagere snelheid dan dat hij kan.

Verwijderd

Topicstarter
Ehm, ik voel me echt een analfabeet op het gebied van computers atm. Kan de hoeveelheid van de voeding niet vinden :/)

En ik denk helaas ja, dat ik 380 euro heb uitgegeven aan iets waarvan ik (achteraf) niet zeker weet of het wel gaat werken. Ik zit hem nu echt een beetje te panieken hier, heb net geprobeerd die fix bios in te komen --> zelfde als eerst (dus via delete bij het opstarten). Ik kan dus bijna niets daaraan veranderen.

Ik ben totaal in het donker hier, alle suggesties zijn welkom.

• Brainsz
Verwijderd schreef op zondag 11 november 2007 @ 15:51:
Ehm, ik voel me echt een analfabeet op het gebied van computers atm. Kan de hoeveelheid van de voeding niet vinden :/)

En ik denk helaas ja, dat ik 380 euro heb uitgegeven aan iets waarvan ik (achteraf) niet zeker weet of het wel gaat werken. Ik zit hem nu echt een beetje te panieken hier, heb net geprobeerd die fix bios in te komen --> zelfde als eerst (dus via delete bij het opstarten). Ik kan dus bijna niets daaraan veranderen.

Ik denk ook niet dat je iets aan de bios kan veranderen. Maar ach probeer je onderdelen, zoals hierboven al is gezegd kan je ram wel werken.

Kijk aan de zijkanten/onderkant onderkant van je voeding, er moet ergens wel staan hoeveel watt het is. Hoe dan ook ik denk dat je ook je voeding moet opgraden als je de 8800 erop wilt.

• Avalaxy

Zoek eens op de website van MSI naar software, en dan bij je moederbord kijken naar een BIOS. Pak de laatste BIOS versie en probeer je BIOS te flashen (genoeg over te vinden hier op het forum en op google). Waarschijnlijk kun je dan wel gewoon overclocken.

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:28
leonpwner1 schreef op zondag 11 november 2007 @ 15:55:
[...]

Zoek eens op de website van MSI naar software, en dan bij je moederbord kijken naar een BIOS. Pak de laatste BIOS versie en probeer je BIOS te flashen (genoeg over te vinden hier op het forum en op google). Waarschijnlijk kun je dan wel gewoon overclocken.
Hij heeft volgens mij alleen geen moederbord dat door MSI ondersteund wordt.

• Avalaxy
kwiebus schreef op zondag 11 november 2007 @ 16:01:
[...]

Hij heeft volgens mij alleen geen moederbord dat door MSI ondersteund wordt.
Je hebt gelijk. Zowel op de MSI site als op google vind ik niets.

• Brainsz
Het is deze medion toch: [ALDI] Medion Titanium MD 8800 Design PC [Dual Core] ?

Heb ik het mis of weet niemand eigenlijk hoeveel watt die voeding is?
Geheugen 667 is max voor deze computer.

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10-2025

Tjha, om eerlijk te zijn, zou ik zeggen. Da's niet slim. Iets kopen waarvan je de werking niet weet. Heb je alles al open gemaakt? Zoniet, terugbrengen naar de winkel, leg het probleem voor en laat je adviseren wat er wel in je computer kan. Voor 380 euro kan je tegenwoordig een best mooi standaard upgrade setje halen hoor.

Verwijderd

Topicstarter
Ja... achteraf gezien gewoon dom. Ik was gewoon veel te enthousiast en wat er al gezegd werd, ik heb gewoon te weinig research van te voren gedaan. Ik probeer nu erachter te komen in hoeverre mijn moederbord het geheugen ondersteund. Ik heb een voeding van van 250 watt (kmoest er bijna om lachen toen ik het zag :P), dus om van alles maar het beste te maken ga ik denk ik het volgende doen:

1. Ik ga op zoek naar een nieuwe voeding, waar mijn nieuwe videokaart op kan draaien. (Advies is zeer gewenst :) ) Hoeveel watt kan ik het beste nemen voor een 8800 GT?
2. De handleiding van mijn moederbord is pleite, ook heel typerend. Dus moet even kijken in hoeverre die het geheugen ondersteund.

Twee dingetjes nog: - Stel, mijn moederbord ondersteunt maar tot 667 Mhz, en ik stop mijn geheugen van 800 Mhz erin. Procentueel gezien, hoeveel gebruik maakt hij dan van het geheugen?

- Hoe duur is een moederbord dat 800 Mhz geheugen ondersteunt?

(gelieve het wel enigszins zo goedkoop mogelijk te houden, kheb het geld er wel voor maar heb ook nog andere dingen op mijn verlanglijstje).

En ja brainsz, het is die PC. tot 667 Mhz (shit).

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2007 16:37 ]

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:30
Verwijderd schreef op zondag 11 november 2007 @ 16:22:
Ja... achteraf gezien gewoon dom. Ik was gewoon veel te enthousiast en wat er al gezegd werd, ik heb gewoon te weinig research van te voren gedaan. Ik probeer nu erachter te komen in hoeverre mijn moederbord het geheugen ondersteund. Ik heb een voeding van van 250 watt (kmoest er bijna om lachen toen ik het zag :P), dus om van alles maar het beste te maken ga ik denk ik het volgende doen:

1. Ik ga op zoek naar een nieuwe voeding, waar mijn nieuwe videokaart op kan draaien. (Advies is zeer gewenst :) ) Hoeveel watt kan ik het beste nemen voor een 8800 GT?
2. De handleiding van mijn moederbord is pleite, ook heel typerend. Dus moet even kijken in hoeverre die het geheugen ondersteund.

Twee dingetjes nog: - Stel, mijn moederbord ondersteunt maar tot 667 Mhz, en ik stop mijn geheugen van 800 Mhz erin. Procentueel gezien, hoeveel gebruik maakt hij dan van het geheugen?

(gelieve het wel enigszins zo goedkoop mogelijk te houden, kheb het geld er wel voor maar heb ook nog andere dingen op mijn verlanglijstje).

Neem een 450watt voeding van coolermaster oid. Je geheugen werkt gewoon 100% alleen niet op de maximale snelheid, maar dat merk je niet met die cpu. Verder heeft het geen zin om een andere mobo te kopen, (een asrock bord kost 50 euro), omdat je dan ook weer een kast nodig hebt.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:32
Verwijderd schreef op zondag 11 november 2007 @ 16:22:

Waarschijnlijk heb je iig 400W A-merk voeding nodig dan.

Ik ben benieuwd, ik weet neit of je je bestelling kan annuleren, maar als dat nog kan zou ik het doen. Ja kan veel beter een cheap 2GB DDR2-667MHz Kingston kitje halen... Ik weet niet ho duur die hyper dinges is, maar ik gok heel wat meer als 50-60 euro. Je nieuwe geheugen gaat op DDR2-667 ipv DDR2-800 lopen, je zal wel complet je 2GB kunnen benutten. Maar ik weet neit in hoeverre je 800MHz FSB er echt profeit van gaat hebben...

Verder hoop ik voor je dat Medion een ruime kast heeft, zou me niet eens gaan verbazen alseen 8800GT niet eens gaat passen, al dan niet door een vervelende southbridge oid...

Een nieuw moederbord zou ik al helemaal niet doen. Mijn advies is om je hele rammelkast gewoon te verkopen en een nieuwe zelf samen te stellen... dan weet je iig wat er in zit en kun je overal rekening mee houden...

Verwijderd

Topicstarter
Dank jullie wel voor jullie inbreng, Ik heb een Cooler Master van 430 watt gevonden voor een goedkope 42 euro + dan nog een 2 GB DDR-2 667 Mhz Kingston Kitje voor 39 euro. Kom ik op 81 euro uit, en dat is ironisch genoeg nog 8 euro goedkoper dan het Hyper X Kingston 800 Mhz 2 GB geheugenkitje.

Volgende keer doe ik beter mn huiswerk :P. Heel erg bedankt allemaal voor jullie hulp en aanwijzingen. Ik denk dat ik maar even op dit forum blijf hangen, leuke community =D.

P.S. ik zal aan jullie denken als ik met strakke graphics Call of Duty 4 speel ^^

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2007 19:36 ]

Pagina: 1